Liian aikainen sytytys

Aloittaja Late69, 07.08.16 - klo:08:21

« edellinen - seuraava »

Late69

Vaikuttaisi siltä, että 1982 Polo 1.3:n sytytys pitää säätää selkeästi liian aikaiselle, jotta moottori toimisi. Normikulmalla 5 astetta ei edes tyhjäkäynniltä kierrosten lisääminen onnistu ongelmitta. Aikaisempi sytytys aina virranjakajan tappiin asti säätäen antaa paremman tuloksen, joskaan en pääse maantielle testaamaan mahdollista nakutusta isommilla vaihteilla ja kuormituksella. Maksimisäätö näkyy olevan reilu 20 astetta tyhjäkäynnillä alipaineletku irrotettuna. Mutta eipä tuossa mitään järkeä ole, joten missä vikaa?

Kampiakselin ja nokka-akselin YKK-merkit osuvat kohdakkain. Niitä käyttäen ajoituslampulla pääsee mainituihin kulmiin ja sytytyksen voi säätää myös YKK:n jälkeen vajaa 10 astetta.

Nopeuden lisääminen säätää sytytystä aikaisemmaksi. Samoin alipainesäätö säätää aikaisemmalle. Korjausoppaan mukaan ne silloin luultavimmin toimivat myös oikein eikä mitään arvoja ole annettu. Alipainesäätö parantaa moottorin toimintaa eli ilman sitä kaasutus aiheuttaa moottorin tukehtumista.

Kaasuttimesta ja liitoksista ei ole löytynyt mitään vikaa tai vuotoja. Sytytyksen säätö vaatii myös tyhjäkäyntinopeuden säätöä eli ruuvia saa laittaa kiinnipäin aikaisemmalla sytytyksellä.

Puristuspaineet ovat tasaiset kaikissa sylintereissä ja kipinä tulee kaikkiin.

Käsittääkseni kaikki sytytysennakot summautuvat eli olisiko vielä vikaa ennakon lisäämisessä nopeuden tai alipaineen perusteella? Nopeussäätö on selkeästi pienempi, muutamia asteita, kuin alipainesäätö. Mikähän olisi oikea sytytyskulma maksimissaan? Ennakko 5+ nopeus 5+ alipaine 5 tjs.? Saabin 2.3 moottorilla oikea arvo olisi 15-30 astetta, joten tuo nopeusennakko voisi olla nyt liian pieni ja se täytyy kompensoida staattisella ennakolla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy