Seat Leon 2.0TDI 4Drive FR -> Softapäivitys

Aloittaja janir82, 05.08.16 - klo:09:09

« edellinen - seuraava »

janir82

Kuinkas moni on päivittänyt ojelman? Itse tilasin auton ja saapumiseen on n.10vko jäljellä. Meinaan ajaa auton suoraan päivitykseen seuraavalla viikolla.

Vakiona: 150hv / 320nm
Softalla: 200hv / 400nm

Softaus ihan portin kautta. Olen aiemmin päivittänyt 2008 Passatin ja mitään ongelmia ei ole syntynyt. Kiinan boxit ja "tee-se-itse" jätän suoraan väliin.
Hinnaksi tälle tulee n.550â,¬ ilman tehonmittauksia. Auto on uusi ja uudelle vastaavalle kyseisellä ohjelmalla on paperit tehty kyseisillä ulostuloarvoilla.
Mekaanikon mukaan softaus ei vahingoita autoa millää, mutta saattaa kuluttaa renkaita ja alustan osia enemmän jos on lippis vinossa ja mustaa viivaa haluaa joka kurvissa teettää :D:D
Itselläni ei ole mitään pelkoa "jos kone hajoaa-takuu?" suhteen, mitä jotkut pelkäävät enemmän kuin vihaista ampiaista :D Softalla yleensä turvallisemmat ohitukset ja kulutus pienentynyt vain minulla jokaisessa tehdysssä. Softan saa koska vain palautettua kyseisessä liikkeessä vakioksi ja taas takaisin jos pelkoa esim. vuosihuoltojen suhteen. En tähän mennessä ole törmännyt siihen, että vuosihuollossa tutkittaisiin softan muutoksia ja takuut ovat säilyneet normisti :)

8)

Trackpad

Vuosihuolloissahan tuolla ei merkitystä ole, ei silloin ketään asia kiinnosta, mutta kun kone pettää tai voimansiirto laukeaa (vaikka ei olisi softasta kiinni) niin kyllähän tuota asiaa tongitaan ihan eri tarkkuudella.. Riskän se on. Lisäksi verottajaa voi kiinnostaa muuttuneet päästöt, mikäli ne muuttuvat. Trafi myös vaatii muutoskatastuksen kun auton tehot oleellisesti muuttuvat, samallahan myös tarkennetaan päästöt. Toki millään näillä ei ole merkitystä niin kauan kuin mitään ei käy. Varmasti olet riskit käynyt läpi ja sinut asian kanssa. Hyvä niin. Itseä takaraivossa vähän aina kolkuttelisi että entä jos. Niin ja vakuutuksetkin voi heittää häränpyllyä, kun vaatisihan tuo kuitenkin muutoskatsastuksen?


janir82

En usko että ketään on softapäivityksen takia muutoskatsastanut autoa (siis pelkän softan). Käsittääkseni Verottajalle pitäisi nykyään myös ilmoittaa ulkoa löydetyistä pulloista saadut tulot  ;D Minua enemmän pelottaa enemmän punkin purema ja lasten koulumatkat kaahareiden ja sekopäiden takia. Ne mistä pelkällä rahalla selviää on murheistä pienimpiä minulla (vaikka rahaa tuskin on ylimääräistä). Lisäksi enemmän minua pelottaa käytetyn auton osto Nettiautosta kuin uuden päivitys  ;D

Kysäsin myös firmasta asiaa. Päämekaanikko sanoi että parisenkymmentä ++ päivitystä on kyseiselle tekniikalle/voimansiirrolle tehty ja yhtään raportoitua ongelmaa ei ole ilmennyt.
Automerkkejä monia koska monessa on kyseinen tekniikka. Autoilla ajettu skaalassa 10tkm - 200tkm. Tietenkin vanhoissa paljon ajetuissa autoissa kytkin voi alkaa luistaa ja nivelet paukkua jos kuskilla on se lippis vinossa päässä :D

hece

Sanoiko päämekaanikko mitään miten DPF vaikuttaa huipputehoihin tai vaikuttaako optimointi sen toimintaan? Turbotecin sivuilla mainitaan sen rajoittavan huipputehoja:
http://www.turbotec.com/henkiloautot/chiptuning/dpf.php

janir82

Lainaus käyttäjältä: hece - 11.08.16 - klo:10:18
Sanoiko päämekaanikko mitään miten DPF vaikuttaa huipputehoihin tai vaikuttaako optimointi sen toimintaan? Turbotecin sivuilla mainitaan sen rajoittavan huipputehoja:
http://www.turbotec.com/henkiloautot/chiptuning/dpf.php

En tarkemmin kysynyt asiasta tuolloin. En itse juurikaan tajua hölkäsen pöläystä näistä, joten luotolla asiantuntijoiden suhteen mennään 8) Siksi myöskään en niin täällä vallitseviin vastauksiin paneudu kun 95% on ihan Esson Baari puheita, muutamaa tietävempää henkilöä lukuunottamatta. Ja vaikka softaus tulee, periaatteessa auton "uusia" huipputehoja otetaan ulos vain harvoin minun tapuksessani. Vääntöhän on mukana jo alkuvaiheessa tosin jokaisessa kiihdytyksessä. Autolla ajan 98% ajasta ilman kyytiläisiä tai lastia.

qsla

Tuosta 150hv tdi:stä et saa irti 200hv ilman turbon vaihto. Siksi suosittelen ,että otappa samalla se tehonmittaus siihen vaikka maksaisi hieman enemmän.
Veikkaampa ,että vakionakin ilman ohjelmaa dyno näyttää koneesta irtoavan lähes 160-165hv  siihen ohjelma kiinni niin kyllä se teho varmaan sinne 185hv. Siksi aina tehonmittaus dynolla jotta voidaan todeta virityksen toimivan...

Toki jos sattuu tähdet ja planeetat olemaan kohdillaan ja päästäänkin dynolla lähes 200hv tehoihin, niin veikkaampa ,että turbo ei ole kauhean pitkäikäinen =/ ja kustannuksia tulee sitten jos hajoaa. Tosin sen jälkeen kannattaa ostaa 170hv tdi:n tai 184tdi:n isompi turbo jolla saakin jo sen 220 - 230hv moottorista. Jos siis suuttimet yms riittää.
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: qsla - 11.08.16 - klo:11:42
Tuosta 150hv tdi:stä et saa irti 200hv ilman turbon vaihto. Siksi suosittelen ,että otappa samalla se tehonmittaus siihen vaikka maksaisi hieman enemmän.
Veikkaampa ,että vakionakin ilman ohjelmaa dyno näyttää koneesta irtoavan lähes 160-165hv  siihen ohjelma kiinni niin kyllä se teho varmaan sinne 185hv. Siksi aina tehonmittaus dynolla jotta voidaan todeta virityksen toimivan...

Toki jos sattuu tähdet ja planeetat olemaan kohdillaan ja päästäänkin dynolla lähes 200hv tehoihin, niin veikkaampa ,että turbo ei ole kauhean pitkäikäinen =/ ja kustannuksia tulee sitten jos hajoaa. Tosin sen jälkeen kannattaa ostaa 170hv tdi:n tai 184tdi:n isompi turbo jolla saakin jo sen 220 - 230hv moottorista. Jos siis suuttimet yms riittää.

Itse kirjoitan tuon alle enkä pistä minkäänlaista painoarvoa softalle, jos autoa ei penkitetä ennen ja jälkeen. Sanoo mekaanikko mitä tahansa.

Lainaus käyttäjältä: janir82 - 11.08.16 - klo:10:30
En tarkemmin kysynyt asiasta tuolloin. En itse juurikaan tajua hölkäsen pöläystä näistä, joten luotolla asiantuntijoiden suhteen mennään 8) Siksi myöskään en niin täällä vallitseviin vastauksiin paneudu kun 95% on ihan Esson Baari puheita, muutamaa tietävempää henkilöä lukuunottamatta. Ja vaikka softaus tulee, periaatteessa auton "uusia" huipputehoja otetaan ulos vain harvoin minun tapuksessani. Vääntöhän on mukana jo alkuvaiheessa tosin jokaisessa kiihdytyksessä. Autolla ajan 98% ajasta ilman kyytiläisiä tai lastia.

Nimenomaan persedyno ilman penkitystä ennen ja jälkeen on niitä Esson Baari puheita  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Ishvan

Miksi softata ollenkaan, jos sanomasi mukaan ulosmittaat niitä tehoja harvoin. Eikös se ole aivan sama onko pellin alla 150/200 hp ? Takuiden polttaminen moottorin ja voimansiirron osalta tuntuu typerältä ?
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

janir82

Tietenkin renkailta ulos tuleva potku voi olla jotain muuta kuin moottori ulos työntämä teho. Vaikka ohjelmalla tulee moottorista se 200hv niin renkailta se on sitten jotain aivan muuta pienempää. Ilmoittaako muuten tehdas koskaan renkaille välittyvää tehoa, vai onko tämäkin 150hv TDI jotain muuta renkailla vakiona? Siksi ilmoitin moottorin tehon ennen ja jälkeen kun oletin arvon olevan tehtaalta moottorin tehon.

Sitten vielä hassu kysymys -> Jos on kaksi uutta autoa samalla tehdas asetuksilla ja toinen dynotetaan ohjelman jälkeen, mutta toista ei, onko tehot samat kummassakin vai eri?
Tästä syystä en itse tarvitse paperia, koska käsitän että kaksi identtistä kokoonpanoa syöttää uudella ohjelmalla saman paperin? Voin olla myös väärässä...?

janir82

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 11.08.16 - klo:12:16
Miksi softata ollenkaan, jos sanomasi mukaan ulosmittaat niitä tehoja harvoin. Eikös se ole aivan sama onko pellin alla 150/200 hp ? Takuiden polttaminen moottorin ja voimansiirron osalta tuntuu typerältä ?

Muutenhan olisin voinut ostaa 4drive 1.6Tdi 110hv  8)

Ishvan

Tai suoraan sen 184hp:n ilman stressiä takuista yms. ?

EDIT:Hitto, sitä ei taidakkaan saada nelikkona.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

janir82

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 11.08.16 - klo:12:25
Tai suoraan sen 184hp:n ilman stressiä takuista yms. ?

EDIT:Hitto, sitä ei taidakkaan saada nelikkona.

Juuri näin, enkä halunnut Experience mallia + DSG. Kiitos kun kaikki huoletiin stressini tasosta ja rahoistani täällä. Olo on kuin äidin ja isin kanssa juttelisi  8)
Ja joku kysyi miksi en kaahaa talla pohjassa ja ota koko ajan tehoja irti? En usko että ketään kaahaa autollaan koko aikaa vaikka Cupra olisikin alla. Se on silloin hyvä kun tehoa tarvitsee, että sitä löytyy. Pidetään keskustelu asiallisena ja jätetään turhat pois?

Daatta

Hmm. tämä keskustelu käytiin jo Leon 5F lisää voimaa -ketjussa:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=22289.30

Eli anna palaa vaan.  8)

Tuo on kyllä totta, Cuprallakaan ei tule koko ajan ajettua kaasu pohjassa.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: janir82 - 11.08.16 - klo:12:22
Tietenkin renkailta ulos tuleva potku voi olla jotain muuta kuin moottori ulos työntämä teho. Vaikka ohjelmalla tulee moottorista se 200hv niin renkailta se on sitten jotain aivan muuta pienempää. Ilmoittaako muuten tehdas koskaan renkaille välittyvää tehoa, vai onko tämäkin 150hv TDI jotain muuta renkailla vakiona? Siksi ilmoitin moottorin tehon ennen ja jälkeen kun oletin arvon olevan tehtaalta moottorin tehon.

Sitten vielä hassu kysymys -> Jos on kaksi uutta autoa samalla tehdas asetuksilla ja toinen dynotetaan ohjelman jälkeen, mutta toista ei, onko tehot samat kummassakin vai eri?
Tästä syystä en itse tarvitse paperia, koska käsitän että kaksi identtistä kokoonpanoa syöttää uudella ohjelmalla saman paperin? Voin olla myös väärässä...?

No shit sherlock. Minua kiinnostaa vain paljonko minun autossa on tehoa. Ihan sama mitä tehdas lupaa tai jonkun toisen autosta on penkitetty, koska autot ovat yksilöitä. Tiedän myös hyvinkin rengas ja moottoritehon erot samoin, kuin paljonko voimansiirron hävikki on etu,taka ja nelivetoisessa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: janir82 - 11.08.16 - klo:12:31
Olo on kuin äidin ja isin kanssa juttelisi  8)


Joillekin riittää ne vanhemmat. Joillekin ei edes vielä "kaverit" siihen päälle vaan pää kopisee seinään aina vaan ;)
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

janir82

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.08.16 - klo:13:10
No shit sherlock. Minua kiinnostaa vain paljonko minun autossa on tehoa. Ihan sama mitä tehdas lupaa tai jonkun toisen autosta on penkitetty, koska autot ovat yksilöitä. Tiedän myös hyvinkin rengas ja moottoritehon erot samoin, kuin paljonko voimansiirron hävikki on etu,taka ja nelivetoisessa.

Asiallista jälleen. Tuntuu kuin olisi Suomi24  ;D Karppa taitaa olla aikamoinen welho itsekkin  ;D

Eli siis vaikka kaksi identtistä autoa ajetaan softapäivitykseen, voivat lukemat olle penkistä eri? Puhun siis nyt 0-1000km ajetuista identtisistä autoista ja uusista autoista, en puhu 10v ja 1v ikäisien autojen eroista.  Siksi tehonlisäys on ilmoitettu annettujen numeroiden osalta yllä.


qsla

Paperille voi kirjoittaa mitävain. Sen vain sanon ,että 200heppaa sieltä ei tule ilman mekaanisia muutoksia. Autonvalmistajat ilmeisesti ilmoittaa aina tehon kampiakselinpäästä mitattuna.

Itse olen tarkka näissäasioissa. Varsinkin jos vaihtoehtona on viritys ilman dynottamista niin pysyisin kaukana virityspajasta. Täytyyhän siitä joku todiste saada ,että ei kuseteta ja saa mistä maksaakin. Ja kaikki mahdolliset dokumentit on hyvä pitää mukana muutoskatsastukseen mentäessä. Tuskimpa ne paperit pakollisia on mutta voi helpottaa asian etenemistä. Päästötodistus täytyy teettää ainakin uusiksi.
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: janir82 - 11.08.16 - klo:13:22
Asiallista jälleen. Tuntuu kuin olisi Suomi24  ;D Karppa taitaa olla aikamoinen welho itsekkin  ;D

Eli siis vaikka kaksi identtistä autoa ajetaan softapäivitykseen, voivat lukemat olle penkistä eri? Puhun siis nyt 0-1000km ajetuista identtisistä autoista ja uusista autoista, en puhu 10v ja 1v ikäisien autojen eroista.  Siksi tehonlisäys on ilmoitettu annettujen numeroiden osalta yllä.

Haluat asiallista keskustelua ja sinua ei faktat miellytä? Teet minkä parhaaksi näet uskot tai et. Jotenkin vain kornia, että toisessa ketjussa vängätään takuusta ja toisessa softapäivityksessä eikä kummassakaan uskota kanssa keskustelijoita.

Voin sanoa, että olen varmaan penkittänyt useamman auton, kuin sinä olet omistanut. JA ei en ole mikään welho. Ne kaverit ovat jo vuosia sitten kyllästyneet juuri vastaaviin ketjuihin ja ymmärrän kyllä miksi. He tekevät eivät trollaa keskustelupalstoilla.

Osta aluksi vaikka kirja missä tutustutaan moottoritekniikkaan, sen jälkeen turbotekniikkaan ja sitten mietit montako kymmentä/sataa komponenttiä vaikuttaa toisiinsa. Sitten palaat takaisin minun lauseeseen, jokainen auto on yksilö ja samoin teholukemat. Oli lastua tai ei. Toki autot kannattaa AINA penkittää samassa penkissä, koska niissäkin on eroja. Googlella voit siitäkin selvittää lisää.

Mutta fakta on, ilman penkitystä ennen ja jälkeen lastutuksen tehot ovat vain Esson baarin juttuja. Toki persedyno on parasdyno, kun katselee noita autojen myynti-ilmoituksia...

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: qsla - 11.08.16 - klo:13:24
Paperille voi kirjoittaa mitävain. Sen vain sanon ,että 200heppaa sieltä ei tule ilman mekaanisia muutoksia. Autonvalmistajat ilmeisesti ilmoittaa aina tehon kampiakselinpäästä mitattuna.

Itse olen tarkka näissäasioissa. Varsinkin jos vaihtoehtona on viritys ilman dynottamista niin pysyisin kaukana virityspajasta. Täytyyhän siitä joku todiste saada ,että ei kuseteta ja saa mistä maksaakin. Ja kaikki mahdolliset dokumentit on hyvä pitää mukana muutoskatsastukseen mentäessä. Tuskimpa ne paperit pakollisia on mutta voi helpottaa asian etenemistä. Päästötodistus täytyy teettää ainakin uusiksi.

Vähäpäästöistä autoa et muutoskatsastettu lastulle, kuin jonkun hovipajan lastulla (Toki jos teetätät usean tuhannen euron VTT:n tai vastaavan laboratorion mittaukset, ettei päästöarvot muutu käy joku muu). Näin esimerkinä vaikkapa Volvolla Polestar tai volkkarilla ABT (En muista saako papereita) Suomeen

http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/10/06/teilla-liikkuu-koodarien-salaisia-autoja-syyna-tonnien-lasku/201413827/304

"Katsastuksessa autolta vaaditaan uudet päästötiedot, joiden hankkiminen testillä maksaisi autoilijalle jopa tuhansia euroja. Kun tulos voi vielä olla se, ettei autolla saisi ajaa, testejä ei käytännössä tehdä."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

qsla

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.08.16 - klo:13:38
Vähäpäästöistä autoa et muutoskatsastettu lastulle, kuin jonkun hovipajan lastulla (Toki jos teetätät usean tuhannen euron VTT:n tai vastaavan laboratorion mittaukset, ettei päästöarvot muutu käy joku muu). Näin esimerkinä vaikkapa Volvolla Polestar tai volkkarilla ABT (En muista saako papereita) Suomeen

http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/10/06/teilla-liikkuu-koodarien-salaisia-autoja-syyna-tonnien-lasku/201413827/304

"Katsastuksessa autolta vaaditaan uudet päästötiedot, joiden hankkiminen testillä maksaisi autoilijalle jopa tuhansia euroja. Kun tulos voi vielä olla se, ettei autolla saisi ajaa, testejä ei käytännössä tehdä."

Juurikin näin...
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: qsla - 11.08.16 - klo:13:24
Paperille voi kirjoittaa mitävain. Sen vain sanon ,että 200heppaa sieltä ei tule ilman mekaanisia muutoksia. Autonvalmistajat ilmeisesti ilmoittaa aina tehon kampiakselinpäästä mitattuna.

Itse olen tarkka näissäasioissa. Varsinkin jos vaihtoehtona on viritys ilman dynottamista niin pysyisin kaukana virityspajasta. Täytyyhän siitä joku todiste saada ,että ei kuseteta ja saa mistä maksaakin. Ja kaikki mahdolliset dokumentit on hyvä pitää mukana muutoskatsastukseen mentäessä. Tuskimpa ne paperit pakollisia on mutta voi helpottaa asian etenemistä. Päästötodistus täytyy teettää ainakin uusiksi.

Edellisen auton ohjelmoitutin ja sain juuri mitä tilasin ilman dynoakin. Lukematkin piti paikkansa mitä vertasi saman auton eri tehoversioon kiihdyttämällä rinnakkain, vaikka osissa ja turbon määrissäkin oli pieniä eroja. Ehkä eri merkeillä on eroja miten hyvin saadaan ohjelmalla eroja?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

janir82

En uskalla enää kysyä mitään  :) Tämä ohjelma joka autooni tulee on penkitetty/dynottu toisessa vastaavassa ja paperit siitä on lukiemien kera. En koe itselleni paperitarvetta. Kyseinen testipenkki ja ohjelma on ihan tunnetun tekijän myös, "eikä tee-se-itse pajan" .Pahoittelen että en ole tiennyt asioita ja olen joutunut kysymään. Mielestäni jos viestiin vastataan "osta tehokkampi auto uutena" "osta BMW" "No shit sherlokki" jne eivät sovi mielestäni kuin Suomi24. En minäkään aloita viestiäni "kuules paviaani" tms  ::) Olen saanut myös hyviä vastauksia kysymyksiin mitä en ole tiennytkään näistä asioista aiemmin, kuten vikakoodin TD1, takuun jääminen muualle autoon, uuden auton tehon ilmoitus jne jne. Kiitos niistä vastanneille.

qsla

Oma tarkoitukseni ei ole arvostella ketään ja minusta on vain hyvä ,että asiasta kysellään :) Sehän nyt on selvä kysymättäkin ,että mitenkä takuiden kanssa käy. Kyllähän ne sen muutoksen huomaa vaikka ohjelma palautettaisiin vakioksikin huoltojen ajaksi .

Se mistä minä hieman saan harmaita hiuksia on se ,että myydään viritystä autoon jossa luvataan 200hv kun se ei ole edes mahdollista. Minusta tämä kertoo jotain viritystä tekevästä yrityksestä :(

Mutta onnittelut kuitenkin uuden auton johdosta!  :)
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

janir82

Lainaus käyttäjältä: qsla - 11.08.16 - klo:15:02

Se mistä minä hieman saan harmaita hiuksia on se ,että myydään viritystä autoon jossa luvataan 200hv kun se ei ole edes mahdollista. Minusta tämä kertoo jotain viritystä tekevästä yrityksestä :(


Tuohon vielä palaan, että tosiaan olen itse ilmoittanut heidän ilmoittaman moottoritehon. Tuossa tiedostossa on käppyrää ja vaikka mitä lukemia ja penkin tulokset ja väännöt. Mutta siis olen itse kysynyt mitä tästä 150hv autosta tulee päivityksellä. En ole kysynyt renkailta tehoa. Muistelen vanhoja aikoja 140hv Passatin päivitystä josta sanottiin 180hv ja ilman papereita senkin otin ja todella huomasi eron. En tiedä paljon todellisuus on renkailta, koska en ollut tätä niin aiemmin ajatellut. Elikkä tämä tuleva autoni 150hv 320nm on moottorin päästä mitattuna ja renkailla on sitten mitä on. Jos päivitys tuo huomattavaa eroa istuin tuntumalta, riittää se minulle :)

Engine power PEng 147,5 kW / 200,5 BHP
Onko tuo moottorista ulos mitattuna?  :P

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: qsla - 11.08.16 - klo:15:02
Se mistä minä hieman saan harmaita hiuksia on se ,että myydään viritystä autoon jossa luvataan 200hv kun se ei ole edes mahdollista. Minusta tämä kertoo jotain viritystä tekevästä yrityksestä :(

Jostain syystä naamakirjassa minulle pomppaa hirvipuro oy:n mainoksia, joissa luvataan ohjeilmoinnilla:

BMW 3 Series (F3x) 320i GT
Standard 181 bhp 270 Nm
Stage 3: 295 bhp 434 Nm

BMW 3 Series (E46) 320d
Standard 150 bhp 329 Nm
Stage 1: 206 bhp 437 Nm

Mercedes Benz C Class (W204) C220 CDI BlueEFF
Standard 167 bhp 400 Nm
Stage 1: 215 bhp 492 Nm

Volkswagen Passat (B6) 2.0 TDI CR
Standard 170 bhp 350 Nm
Stage 1: 227 bhp 422 Nm

Skoda Octavia (5E) 2.0 TSi vRS
Vehicle Year 2014
Standard 216 bhp 350 Nm
Stage 1: 300 bhp 441 Nm

Eniten nauratti tuo Ocun lukemat, kun autoa ei ole penkitetty. yli 80 heppaa ja melkein 100nm lastulla, vaihtamatta turboa, välijäähdytintä, putkistoa tai vastaavaa. Ja ei näitä lukemia ei ole penkitetty, vaan valmistajan ilmoittamia.

Nämä autot on kaikki penkitetty, niin saa jotain referenssiä ja Arttu osaa hommansa!
http://www.findiesel.fi/fi/Chiptuning+-+Lastutus+-+Ohjelmoinnit.html
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

qsla

Juu sehän se tärkeintä on ,että on itse tyytyväinen ja siitä en kiistele. Ja tuosta vanhasta 140pumppusuutinkoneesta saikin vakioturbolla sen 170-180 heppaa ulos. Samaa luokkaa pitäisi olla tuon uuden 150cr tdi:n turbon tuotto. Ja kyllähän sen moottorin käytöksen pitäisi muuttua herkempään suuntaan :)

Siksihän noissa turboissa on viritysvaraa ,että saadaan +30 asteen helteelläkin se teho pihalle mitä luvataan, tai vastaavasti korkealla vuoristossa ajettaessa, mitä täältä meiltä nyt ei liiemmin löydy  :D

Niin ja tosiaan rengasdynoissa ilmeisesti on laskentakaava jolla lasketaan voimansiirronhäviöt ja annetaan se tulos "moottoritehona". Kaippa sen saa suoraankin sieltä muutettua ,että jättää muunnokset pois ja laskee suoraan pyöriltä tulevana voimana.
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

pomo

#26
Lainaus käyttäjältä: janir82 - 11.08.16 - klo:10:09
En usko että ketään on softapäivityksen takia muutoskatsastanut autoa (siis pelkän softan). Käsittääkseni Verottajalle pitäisi nykyään myös ilmoittaa ulkoa löydetyistä pulloista saadut tulot  ;D Minua enemmän pelottaa enemmän punkin purema ja lasten koulumatkat kaahareiden ja sekopäiden takia. Ne mistä pelkällä rahalla selviää on murheistä pienimpiä minulla (vaikka rahaa tuskin on ylimääräistä). Lisäksi enemmän minua pelottaa käytetyn auton osto Nettiautosta kuin uuden päivitys  ;D

Kysäsin myös firmasta asiaa. Päämekaanikko sanoi että parisenkymmentä ++ päivitystä on kyseiselle tekniikalle/voimansiirrolle tehty ja yhtään raportoitua ongelmaa ei ole ilmennyt.
Automerkkejä monia koska monessa on kyseinen tekniikka. Autoilla ajettu skaalassa 10tkm - 200tkm. Tietenkin vanhoissa paljon ajetuissa autoissa kytkin voi alkaa luistaa ja nivelet paukkua jos kuskilla on se lippis vinossa päässä :D

Näissä on hyvä muistaa, että ostaisitkin jos se "päämekaanikko" sanois, että kyllä näistä 20-30% hajoaa ennen kuin mittarissa on 100 tkm? Suurin osa ei ostaisi ja siksi ne tuskin kertoisi vaikka ei kestä... Ja mistäpä ne ohjelmointi firmat tietää kestääkö ne autot vai ei? Joku muu ne vehkeet korjaa kuin se paja!

Sekin on hyvä muistaa, että vaikka niitä softia ei huollossa "pengota" tarvittaessa tieto siitä, onko muutoksia tai onko niitä ollut, löytyy kyllä järjestelmistä...

Minulle on sama mitä jokainen autolleen tekee kunhan se ei vaikuta minun lompakkoon... Itkuhan täällä siitä riittää, kun on paskoja autoja kun ei kestä...

Kaupasta saa myös tehokkaampia versioita, entä jos ostaa sellaisen suoraan niin ei tartte näprätä ja leikkiä...

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.08.16 - klo:15:18
Jostain syystä naamakirjassa minulle pomppaa hirvipuro oy:n mainoksia, joissa luvataan ohjeilmoinnilla:

BMW 3 Series (F3x) 320i GT
Standard 181 bhp 270 Nm
Stage 3: 295 bhp 434 Nm

BMW 3 Series (E46) 320d
Standard 150 bhp 329 Nm
Stage 1: 206 bhp 437 Nm

Mercedes Benz C Class (W204) C220 CDI BlueEFF
Standard 167 bhp 400 Nm
Stage 1: 215 bhp 492 Nm

Volkswagen Passat (B6) 2.0 TDI CR
Standard 170 bhp 350 Nm
Stage 1: 227 bhp 422 Nm

Skoda Octavia (5E) 2.0 TSi vRS
Vehicle Year 2014
Standard 216 bhp 350 Nm
Stage 1: 300 bhp 441 Nm

Eniten nauratti tuo Ocun lukemat, kun autoa ei ole penkitetty. yli 80 heppaa ja melkein 100nm lastulla, vaihtamatta turboa, välijäähdytintä, putkistoa tai vastaavaa. Ja ei näitä lukemia ei ole penkitetty, vaan valmistajan ilmoittamia.

Nämä autot on kaikki penkitetty, niin saa jotain referenssiä ja Arttu osaa hommansa!
http://www.findiesel.fi/fi/Chiptuning+-+Lastutus+-+Ohjelmoinnit.html

Ei ainakaan mainostamasi firma mersuista osaa tehoja ottaa ulos  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: pomo - 11.08.16 - klo:15:22
Näissä on hyvä muistaa, että ostaisitkin jos se "päämekaanikko" sanois, että kyllä näistä 20-30% hajoaa ennen kuin mittarissa on 100 tkm? Suurin osa ei ostaisi ja siksi ne tuskin kertoisi vaikka ei kestä... Ja mistäpä ne ohjelmointi firmat tietää kestääkö ne autot vai ei? Joku muu ne vehkeet korjaa kuin se paja!

Sekin on hyvä muistaa, että vaikka niitä softia ei huollossa "pengota" tarvittaessa tieto siitä, onko muutoksia tai onko niitä ollut, löytyy kyllä järjestelmistä...

Minulle on sama mitä jokainen autolleen tekee kunhan se ei vaikuta minun lompakkoon... Itkuhan täällä siitä riittää, kun on paskoja autoja kun ei kestä...

Kaupasta saa myös tehokkaampia versioita, entä jos ostaa sellaisen suoraan niin ei tartte näprätä ja leikkiä...

Miten mulla tuli sellainen deja vu, että tämä keskustelu on jo nähty pomo:n kohdalla. Kuten topic:n aloittaja totesi, niin valitettavasti VAG-konserni ei tarkoituksella tarjoa manuaalilootaa tehokkaampaan versioon vaan pakkomyy DSG:n. Minä ja moni muu ei osta DSG:llä varustettua vag:sta kirveelläkään jolloin joudut tyytymään pienempi tehoiseen versioon. Jos taas lähdet vaihtamaan automerkkiä/mallia, niin lompakon kokokin pitää helposti kasvaa se 20, 30, 40,50%. Silloin ainoa järkevä vaihtoehto on lastuttaminen/optimointi/softapäivitys.

JA minkä tahansa saa rikki, jos ei lue esimerkiksi käyttö-ohjekirjaa ja noudata valmistajan ohjeita kuten jälkikäytä turbolla varustettua autoa pidempien ajojen jälkeen. Tästä esimerkkinä teidän firman entinen scout, joka oli jossain nyrkkipajassa lastutettu ja väittelimme lukeeko ohjekirjassa tuosta jälkikäytöstä, joka lukee tuon aikakauden octavioissa, kuin myös uudempien ocujen käyttöohjekirjoissa. Myös esimerkiksi öljynvaihtoväli kannattaa pitää lyhyempänä tehokkaammassa autossa (Kuka nyt yleensäkkään ajaa LL-ohjelman mukaan, kun öljynvaihto maksaa alle 100 euroa).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

firstvw

Lainaus käyttäjältä: janir82 - 11.08.16 - klo:15:11
Tuohon vielä palaan, että tosiaan olen itse ilmoittanut heidän ilmoittaman moottoritehon. Tuossa tiedostossa on käppyrää ja vaikka mitä lukemia ja penkin tulokset ja väännöt. Mutta siis olen itse kysynyt mitä tästä 150hv autosta tulee päivityksellä. En ole kysynyt renkailta tehoa. Muistelen vanhoja aikoja 140hv Passatin päivitystä josta sanottiin 180hv ja ilman papereita senkin otin ja todella huomasi eron. En tiedä paljon todellisuus on renkailta, koska en ollut tätä niin aiemmin ajatellut. Elikkä tämä tuleva autoni 150hv 320nm on moottorin päästä mitattuna ja renkailla on sitten mitä on. Jos päivitys tuo huomattavaa eroa istuin tuntumalta, riittää se minulle :)

Engine power PEng 147,5 kW / 200,5 BHP
Onko tuo moottorista ulos mitattuna?  :P

En malta olla kommentoimatta.. Jos penkkiin lyödään kaksi samanlaista (uutta) autoa, niihin laitetaan sama softa ja penkitetään uudestaan niin tulos kyllä varmaankin eroaa jollain tarkkuudella, mutta ero on merkityksetön. Mutta mistä se ero sitten johtuu? Väittäisin että dynon ja mittaustilanteen muuttujista ja epätarkkuuksista. Toki jos saadaan autotehtaan linjalta kaksi autoa jotka ovat toleranssien äärilaidoista niin eroa voi syntyä, mutta kyllä VAG:n tuotteet aika tasalaatuisia ovat.

Mitä hirvipuron vireihin tulee niin saattaahan sieltä luvatut lähteä, mutta huomattavasti kilpailijoita kovemmat arvot herättää kysymyksiä, onko viri vedetty överiksi (eli remonttia tiedossa) vai onko dyno optimistinen. Dyno mittaa pyörätehon josta jollain kertoimella saadaan moottoriteho ja parametreja viilaamalla saadaaan asiakas tyytyväiseksi

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy