Autovero pitää poistaa

Aloittaja TAG, 28.07.16 - klo:01:09

« edellinen - seuraava »

HiTecci

Tuskin tuo nyt mitään sen suurempaa (tälläkään kertaa) sisältää kuin sähköautojen verohelpotuksen, kenties jopa tukisysteemin tms ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

HiTecci


Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

tet

Tuossakin jutussa taas tuodaan esille usein kuultu metsäteollisuuden huoli raaka-aineen riittävyydestä, jos metsää käytetäänkin biopolttoaineeksi. Tukkipuuhan on tämän hetken ilmastohätäilyssä käytännössä fossiilinen, eikä kuitupuukaan ihan parhaasta päästä hiilen kiertoaikaa ajatellen ole, joten tuskin niitä energiaksi tullaan käyttämään ainakaan alkuvaiheessa.

Sellaista pohdintaa en muista koskaan nähneeni, että mitä metsäenergia tarkoittaa vaihtotaseelle. Ei kai ihmeempiä? Vaikka perinteisten metsätuotteiden vienti vähenisi puupulan takia, niin samalla vähenee myös öljyn tuonti, joten mikä on vaikutus vaihtotaseeseen vaiko fifty-fifty?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

pekeke

Biopolttoaineet ovat täydellistä hulluutta, ainoa motivaatio kepun tarve syytää rahaa maaseudulle, mitään asiaperustetta ei ole. Paljon järkevämpää olisi polttaa biomassa suoraan sähköksi/lämmöksi jos ylipäätänsä polttaa halutaan. Tällöinkin vain metsäteollisuuden sivujakeet, turpeestakin pitäisi päästä eroon. Kaikki tuotannossa oleva maapinta-ala pitäisi käyttää ruoan ja teollisen puuraaka-aineen tuotantoon.

yaska

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 06.11.16 - klo:09:59
Tuskin tuo nyt mitään sen suurempaa (tälläkään kertaa) sisältää kuin sähköautojen verohelpotuksen, kenties jopa tukisysteemin tms ???

Tässä on tapahtumassa perinteinen porkkana-keppi temppu. Eli ensin sähköautojen verot lasketaan väliaikaisesti olemattomiin ja kun sähköautojen kanta on suunnitelman mukainen niin toteutetaan pitkäntähtäimensuunnitelman osa b eli kepitys -> aloitetaan rokottamaan sähköautoilua saman verran kuin muillakin käyttövoimilla toimivia autoja. Ja hokkuspokkus näin saatiin autoilunpäästöt pienemmälle tasolle, mutta kansa maksaa autoilusta aivan niin kuin ennenkin ellei enemmän. Tämä on tätä päästöihin perustuvaa verotusta. Vaikka päästöt olisi nolla niin liikenteen verotuloista ei valtio tule luopumaan.

HiTecci

No ei kai kukaan nyt niin sinisilmäinen ole että moista sähköautotukea olisi pitkäikäiseksi, tai kenties jopa pysyväksi luullut :o

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: yaska - 14.11.16 - klo:21:09
Tässä on tapahtumassa perinteinen porkkana-keppi temppu. Eli ensin sähköautojen verot lasketaan väliaikaisesti olemattomiin ja kun sähköautojen kanta on suunnitelman mukainen niin toteutetaan pitkäntähtäimensuunnitelman osa b eli kepitys -> aloitetaan rokottamaan sähköautoilua saman verran kuin muillakin käyttövoimilla toimivia autoja. Ja hokkuspokkus näin saatiin autoilunpäästöt pienemmälle tasolle, mutta kansa maksaa autoilusta aivan niin kuin ennenkin ellei enemmän. Tämä on tätä päästöihin perustuvaa verotusta. Vaikka päästöt olisi nolla niin liikenteen verotuloista ei valtio tule luopumaan.

Tai sitten vain korotetaan sähkön hintaa/veroja  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: yaska - 14.11.16 - klo:21:09
Tässä on tapahtumassa perinteinen porkkana-keppi temppu. Eli ensin sähköautojen verot lasketaan väliaikaisesti olemattomiin ja kun sähköautojen kanta on suunnitelman mukainen niin toteutetaan pitkäntähtäimensuunnitelman osa b eli kepitys -> aloitetaan rokottamaan sähköautoilua saman verran kuin muillakin käyttövoimilla toimivia autoja. Ja hokkuspokkus näin saatiin autoilunpäästöt pienemmälle tasolle, mutta kansa maksaa autoilusta aivan niin kuin ennenkin ellei enemmän. Tämä on tätä päästöihin perustuvaa verotusta. Vaikka päästöt olisi nolla niin liikenteen verotuloista ei valtio tule luopumaan.

Noin saatiin näppärästi takavuosina petrooliautotkin (köh) katoamaan katukuvasta ja osa muutettiinkin takaisin vain bensakäyttöön.  :o

OT: Toinen mielenkiintoinen seikka täyssöhköauton kohdalla on vakuutus, se ei ainakaan voi mennä sylinteritilavuuden mukaan. Entäs verot ?  :o
Yritetään pärjätä.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 14.11.16 - klo:23:01
OT: Toinen mielenkiintoinen seikka täyssöhköauton kohdalla on vakuutus, se ei ainakaan voi mennä sylinteritilavuuden mukaan. Entäs verot ?  :o
Senpä takia vakuutusyhtiöt virittelevät nyt näitä ajosuoritteeseen (määrään, laatuun, tapaan) liittyviä vakuutusmaksuja. Jos ajat paljon, ruuhkassa ja kiihdyttelet, niin maksat paljon. Jos sitten taas ajat vähän, väljästi ja hitaasti, niin maksat vähemmän. Jonkun teoreeman perusteella ilmeisesti nämä kerran vuodessa rattiin pääsevät, jotka kategorisesti ajavat 10-20 km/h alle nopeusrajoituksen, ovat niitä turvallisimpia kuskeja.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.11.16 - klo:21:55
Tai sitten vain korotetaan sähkön hintaa/veroja  ;)

Ja sähkölämmitteinen OKT-asukas "kiittää" :o

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08


TDiih

Lainaus käyttäjältä: Cayman - 15.11.16 - klo:09:12
Eikun odottamaan taas seuraavat kolme vuotta veron poistamista;
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/vanhasta-autosta-3000-euron-romutuspalkkio/E6rsaKdq?ref=iltalehti:47f7&_ga=1.230692895.143001806.1479193659

"Ostettavan auton hiilidioksidipäästöt saisivat olla korkeintaan 100 grammaa kilometriltä, että romutuspalkkioon olisi oikeutettu. Palkkio olisi liukuva siten, että se pienenisi sitä mukaa kun auton päästöt kasvaisivat."

Vielä kun puhuttaisiin oikeista päästöistä eikä valmistajien antamista höpö höpö arvoista. Tuohon 100 g kategoriaan ei taida kovin moni kottero tällä hetkellä oikeasti päästä.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

multsi

Eikö se mittausmenetelmäkin uudistu ensi vuonna, että ei alle sadan gramman mene enää varmaam kukaan pslk. sähköautot. Eli lähinnä kolmen tonnin alennus ilahduttaisi Teslan ostajaa, jos jaksaa toimittaa vaihdossa jonkun lintan romutukseen.

sakal83

LainaaPalkkio olisi liukuva siten, että se pienenisi sitä mukaa kun auton päästöt kasvaisivat.
Tosta "hyötyisivät" kyllä muutkin kuin pelkät sähköauton ostajat. Itse odottelen kyllä innolla, josko saisivat kampanjan käyntiin 1.1.2017 alkaen, niin voisi kiikuttaa romun jostain nurkista paaliin ja viilata vielä oman auton hintaa alaspäin. ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

HiTecci

Nytkö siitä "jo" uskalletaan puhua ääneenkin :o

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001954164.html
LainaaMuun muassa moottoripyörän, mönkijän, mopoauton, moottorikelkan ja veneen omistajaa todennäköisesti rokottava upouusi vuosivero on tulossa Ilta-Sanomien saamien tietojen mukaan eduskunnan käsittelyyn todennäköisesti jo lähiviikkoina.

Uuden veron määräytymisen pohjana ei IS:n tietojen mukaan ilmeisesti käytettäisi ainakaan suoraan verotettavan kulkuneuvon päästöjä. Näin vero uusi perustuisikin lähinnä kulkemiseen sopivan laitteen omistamiseen, ei sen käyttöön.

Närää SMOTOssa ja muissa pienajoneuvoalan etujärjestöissä on herättänyt myös se, että edes liikennekäytöstä poisto ei ennakkotietojen mukaan keskeyttäisi veronkantoa.

Usean IS:lle tietojaan antaneen lähteen mukaan tuleva mp- ja venevero on suunniteltu rakenteeltaan sellaiseksi, että se voidaan myöhemmin siirtää valtion liikenneverkkoyhtiön eli ns. Live Oy:n asiakasmaksuksi tai niiden osaksi.

Live Oy:n puitteissa kerätyillä maksuilla voitaisiin myöhemmin rahoittaa maamme liikenneverkon ylläpito. Samalla olisi mahdollista poistaa myös kansalaisia yli 50 vuotta kaihertanut autovero.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan liikenneverkkoyhtiö Live Oy voisi aloittaa toimintansa mahdollisesti jo päivämäärällä 1.1.2018.

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Ekomies

"Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan liikenneverkkoyhtiö Live Oy voisi aloittaa toimintansa mahdollisesti jo päivämäärällä 1.1.2018."
Olisikohan tuo verottomuuden ensimmäinen päivä?Toivottavasti,kun minulla on juuri uusi tulossa vuodenvaihteeseen ::)

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: Ekomies - 15.11.16 - klo:13:51
"Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan liikenneverkkoyhtiö Live Oy voisi aloittaa toimintansa mahdollisesti jo päivämäärällä 1.1.2018."
Olisikohan tuo verottomuuden ensimmäinen päivä?Toivottavasti,kun minulla on juuri uusi tulossa vuodenvaihteeseen ::)

Siis oletko tilannut auton tammikuulle 2018. Ei kai?
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

Ekomies

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 15.11.16 - klo:13:53
Siis oletko tilannut auton tammikuulle 2018. Ei kai?
Anteeksi huono ulosanti.Auto tulee kuluvan vuoden loppuun ja sitä silmälläpitäen olisi hyvä jos verottomuus alkaisi vasta 2018.
Ei harmittaisi noin 5000â,¬ ylimääräinen maksu ;)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Ekomies - 15.11.16 - klo:14:11
Ei harmittaisi noin 5000â,¬ ylimääräinen maksu ;)

No sehän siinä "kiwaa" onkin jos tosiaan 5kâ,¬ haihtuu taivaan tuuliin 1v aikana ynnä päälle mätkästään esim. 500â,¬ vuodessa lisämaksua jotta 2018 alkaen muut eivät enää joutuisi makselemaan niitä omia 5kâ,¬ (tai suurempia) könttiään. Toki vielä enemmän se harmittaisi vuoden päästä jos tuo summa haihtuu esim. 1kk aikana, mutta ei se silti tarkoita että tuo nykyinenkään vaihtoehto mitenkään kiwaa olisi :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vasara

Pitänee laittaa alkuvuoteen kaavailtu autovaihto tilaan hold.. ja seurailla rauhassa mitä uuttaa kivaa autoilijoiden päänmenoksi kaavaillaan. Muutokset saattaa vaikuttaa siihen, mitä tekniikkaa kannattaa suosia?

Suomessa vakiintuneen käytännön mukaisesti liikenneverkkoyhtiö myytäneen pikaisesti ulkomaisille pääomasijoittajille. :)

Candywhite

auton verotus on niin väärin monella lailla, mutta nyt puutun vaih yhteen. Perheessäni on 6 henkilöä, tarkoittaa sitä että joudumme hankkimaan ja ajamaan autolla jonka päästöt ovat väkisinkin yli 100g  ja siten maksamme 'maksimaalisen' veron. Mutta kun perheemme matkustaa autolla jonka päästöt on noin 150 g ja autossa on kuusi henkilöä päästöt ovatkin vain 25 g per henkilö. harva City vihreä pääsee tuohon lukuun, edes metroa käyttämällä, mutta silti verotuksella palkitaan vain sinkkuja jotka mahtuvat pieniin autoihin. Me perheelliset ollaan 'kriminaaleja' joita pitää rangaista ylimääräisillä veroilla. Esimerkkinä toimiikoon uuden kodiaqin osto, kun lisäsin siihen kolmannen penkkirivin, auton päästöt nousivat (hoh hoijaa, vastaavasti jos valitsee kapeammat renkaat jotka oikeasti vähentävät kulutusta niin 'päästöt' eivät vähenny ja varusteet eivät halpene) ja sitä kautta kaikki varusteet kallistuivat, eli koska autossa voi olla useampi matkustaja niin navigaattorista/panoraamakatost/webastosta pitää maksaa enemmän veroa.

Kodiaq 6/2017. 4x4 tdi Ambition

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Candywhite - 28.12.16 - klo:08:31
Perheessäni on 6 henkilöä, tarkoittaa sitä että joudumme hankkimaan ja ajamaan autolla jonka päästöt ovat väkisinkin yli 100g ja siten maksamme 'maksimaalisen' veron.

Elämä on täynnä valintoja, joista on sitten ne omat seuraamuksensakin, muodossa tahi toisessa. Vertaisin tilanteeseen esim. asua kaupungissa vs. maaseudulla, vuokralla vs. omistusasunnossa, pieni vs. suuri perhe. That's life. Samalla tavalla sitä voisi pohtia vaikkapa miksi isot 7-paikkaiset autot ovat ylipäätään kalliimpia kuin 4 tai jopa 2 hlö pikkukirput, miksei auto ole vain auto, sama hinta mallista, merkistä ja koosta riippumatta ::)

Mutta nou hätä, Berner nuijii nyt ensi kevään kehysriiheen sellaiset kuviot että varmaankin koko autovero tulee muuttumaan hyvinkin radikaalisti. Poistuuko jopa kokonaan, se tulee nähtäväksi, mutta isoja muutoksia on joka tapauksessa tuloillaan kun pelkurit eivät uskaltaneet nuijia tuota kehystään normaaliaikataulussa nyt tänä syksynä, ensikevään kunnallisvaalituloksia peläten miten tuossa kehyksessä nuijitut leikkaukset olisivat noihin hallituspuolueiden vaalituloksiin vaikuttaneet :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Peke

Toivon todella ettei tuo toteudu. Koskaan. >:(
PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

BobSmith

Autoveron mahdolliseen poistamiseen ei kuitenkaan pidä minun mielestäni missään tapauksessa käyttää keinoja, joita Täti Berneri on Ilta-Sanomien kirjoitusten mukaan väläytellyt.

Esiin on taas kaivettu idea satelliittipaikannuksesta ja kaikkiin autoihin asennettavista sim-korteista tai joistain härpäkkeistä, jotka raportoisivat autojen liikkeet.

Aivan pähkähullu ajatus, monestakin syystä.

Ensinnäkin, tämä isoveli valvoo-konsepti romuttaa yksityisyyden suojan, sen jälkeen emme voi olla varmoja, kuka meitä seuraa ja mitä tarkoitusta varten. Ja mihin tiedot päätyvät mahdollisen hakkeroinnin seurauksena.

Toisekseen, systeemi tulee kalliiksi ja järjestelmän rakentamiseen ja seuraamiseen hukkuu paljon kustannuksia. Jonkunhan täytyy jatkuvasti kerätä ja analysoida noita tietoja.

Jos autovero halutaan muuttaa kulutukseen perustuvaksi, niin miksi ei vain muuteta polttoaineen hinnoittelua.


vasara

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 28.12.16 - klo:08:49
Elämä on täynnä valintoja, joista on sitten ne omat seuraamuksensakin, muodossa tahi toisessa. Vertaisin tilanteeseen esim. asua kaupungissa vs. maaseudulla, vuokralla vs. omistusasunnossa, pieni vs. suuri perhe. That's life. Samalla tavalla sitä voisi pohtia vaikkapa miksi isot 7-paikkaiset autot ovat ylipäätään kalliimpia kuin 4 tai jopa 2 hlö pikkukirput, miksei auto ole vain auto, sama hinta mallista, merkistä ja koosta riippumatta ::)
...
Autoilun kulut on isoin osin poliittisten päätösten ja kulloisten tuulten seuraamuksia.. yksilön valinnoilla niihin ei voi vaikuttaa, kuin äänestyskopissa. Yksilön valinnoissa suunnitteluperiodi (vaikkapa perheen koon suhteen) on koko elämän pituinen ja poliitikoilla vaalikauden mittainen, joten kansalaisen on vaikea ennakoidakkaan, vaikkapa autoilun kustannuskysymyksiä, tehdessään valintojaan.
Jos hallitus olisi täyslestaadiolainen, niin mahdollisesti isot autot vapautettaisiin perhepoliittisin syin kokonaan autoverosta? :)

Epes

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 28.12.16 - klo:10:03

Jos autovero halutaan muuttaa kulutukseen perustuvaksi, niin miksi ei vain muuteta polttoaineen hinnoittelua.


Tuntuu yht'äkkiä ajateltuna hyvältä ja simppeliltä ratkaisulta mutta miten verottaa esim. sähköautoja? Jos niitä nyt pitää ylipäätään verottaa .......

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 15.11.16 - klo:09:04
Ja sähkölämmitteinen OKT-asukas "kiittää" :o

Maalämpöä tilalle, hankintakukutkin voi kattaa jopa 5 vuodessa ja sähkön kulutus tippuu sen 40-50%. Näin ainakin asiaan perehtyneen laitteiden tukkumyyjä asiaa esitteli oman kodinsa muutoksista. Järjestelmä oli tosin vähän mutkikasmpi kuin perus maalämpö setti.

Autovero saa minun puolesta olla entisellään jos se raha käytettäisiin autoilun edistämiseen, kuten teiden kunnossapitoon.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Epes - 28.12.16 - klo:12:11
Tuntuu yht'äkkiä ajateltuna hyvältä ja simppeliltä ratkaisulta mutta miten verottaa esim. sähköautoja? Jos niitä nyt pitää ylipäätään verottaa .......
Sähköä verottamalla.. ratkaisumalleja ehditään keksiä (jos tosiaan tarvetta on) siihen mennessä, kun on jotain verotettavaa, eli sähköautoja.

Bernerin ajatukset kuulostavat siltä, että annetaan rahapainokone yksityisille toimijoille. Arvaan, että näiden toimijoiden omistajistossa on vähintäänkin poliitikkojen sukulaisia mukana. Perus ifrastruktuurin kaikenmuotoinen yksityistäminen on aina huono ajatus.. todellista kilpailua se ei luo, koska ei ole mahdollista rakentaa kilpailevia infroja.. esimerkiksi moottoritietä toisen viereen. Päättäjät eivät ole oppineet mitään vaikkapa sähköverkkocasesta, koska ovat tavalla tai toisella hyötymässä 'kansallisomaisuuden' uusjaosta.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 28.12.16 - klo:12:44
Maalämpöä tilalle, hankintakulutkin voi kattaa jopa 5 vuodessa ja sähkön kulutus tippuu sen 40-50%. Näin ainakin asiaan perehtyneen laitteiden tukkumyyjä asiaa esitteli oman kodinsa muutoksista. Järjestelmä oli tosin vähän mutkikkaampi kuin perus maalämpö setti.

Autovero saa minun puolesta olla entisellään jos se raha käytettäisiin autoilun edistämiseen, kuten teiden kunnossapitoon.

+1

OT: Tuleeko ML halvemmaksi jos joutuu huollattamaan itse laitteen 5 x vuodessa ?  :o :o :o :o :o
      Halvimmaksi kait tulisi, jos puut saisi omasta takaa, takka vesikierrolla ja sähköä varten paneelit katolla....ja 0-energialuokan talo  ;)
Yritetään pärjätä.

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: Epes - 28.12.16 - klo:12:11
Tuntuu yht'äkkiä ajateltuna hyvältä ja simppeliltä ratkaisulta mutta miten verottaa esim. sähköautoja? Jos niitä nyt pitää ylipäätään verottaa .......
Latauspisteisiin etäluettava kulutusmittari...?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy