Kirjoittaja Aihe: Leon 5F vanteet  (Luettu 78656 kertaa)

Poissa -ruoska-

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 513
    • Profiili
Vs: Leon 5F vanteet
« Vastaus #270 : 27.09.16 - klo:10:43 »
ABS-järjestelmällä on toteutettu. Todennäköisesti tulee herjaamaan, mutta kunhan kalibroi niin saa taas mielenrauhan

Poissa Daatta

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.252
  • Leon Cupra 265
    • Profiili
Vs: Leon 5F vanteet
« Vastaus #271 : 27.09.16 - klo:19:11 »
Joo, ja herja voi tulla pitkänkin ajan päästä. Viimeksi ajoin toistasataa kilometriä ja sitten vasta tuli hälytys. Paineiden mittaus levähdysmatkalla (pimeässä ja vesisateessa) ja matka jatkui kalibroinnin jälkeen.

Poissa cede

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Leon 5F vanteet
« Vastaus #272 : 08.10.16 - klo:22:37 »
Mulla 8x18 ET42 ja ei mun mielestä ulkonäöllisesti ois yhtään huono, jos olisivat vielä karvan verran ulompana.

Kauneus on katsojan silmissä!  ;)

Omassa vakio 7.5x18" performancet 225/40-18 conteilla ja 10mm spacereilla, jolloin ET41 ja edessä ottaa kyllä kiinni sisälokasuojan kiinnike ruuviin, isoissa heitoissa moottoritienopeuksissa, Coilovereilla laskettu sen verran että navasta kaareen 320mm.
Ei tuo 8" leveä ET35:lla kyllä raapimatta sopisi.
nyt 5F FR, exä 1P FR, exex 1M FR

Poissa MikHei

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 95
  • Seat Leon FR, 1.4 TSI 140hv, -13, Pirineos grey.
    • Profiili
Vs: Leon 5F vanteet
« Vastaus #273 : 09.10.16 - klo:12:10 »
Mielenkiinnosta kyselen, missä kohtaa kaarta on tämä ruuvi johon hipoo? Sulla on melko reippaasti madallettu, ehkä n.50mm FR alkuperäiseen alustaan verrattuna. Itselläkin tosiaan madallettu n. 25mm alkuperäisestä ja ylikoon kumeilla ei hinkkaa missään tilanteessa. Nämä mitat tarkistin ihan paperilta, kun alustaa asentaessa otin mittoja vakiosta ja Eibachin asennuksen jälkeen.

Joko sakal83 tilas ne et35 vanteet? Ois kiva kuulla, että mahtuuko pyöriin.  ;D Vakio alustalla ja rengastuksella on kuitenkin aika paljon pelivaraa. Ja tietenkin jos kysyis suoraan tältä saksalaiselta tyypiltä jolla oli et35 vannetta alla, niin sais ihan faktaa tiskiin.

Poissa sakal83

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 585
    • Profiili
Vs: Leon 5F vanteet
« Vastaus #274 : 10.10.16 - klo:22:27 »
Ei ole vielä vanteita tilattu. Mutta todennäköisesti tulee siis specseillä 8X18ET35 olevat vanteet. Nämä siis alle vasta ensi kesänä, joten sinne asti saadaan odotella kuinka käy ;)
Madallus tulee todennäköisesti ainakin aluksi pelkillä jousilla, eli luokkaa 20-30mm vakio FR:ää matalampi.

Poissa sakal83

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 585
    • Profiili
Vs: Leon 5F vanteet
« Vastaus #275 : 10.10.16 - klo:23:03 »
Itselleen todistelua
8,5x19ET42 Eibachin jousisatsilla


9x20ET42 edessä, takana 9x20ET35 ja näyttää ihan reilusti tontitetulta


Poissa sakal83

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 585
    • Profiili
Vs: Leon 5F vanteet
« Vastaus #276 : 11.10.16 - klo:16:01 »
Sain vihdoin kaivettua kuvan tuolta saksan foorumilta. Tässä näkee samalla myös kaipaamaani kuvaa jostain madallussetistä ST malliin.
Alla siis 8x18 ET35 pallot ja madallussarja eibach 35/30


Oma saksa ei kuitenkaan taivu niin paljoa, että pystyisi tietämään ottaako kiinni töyssyissä vai ei  ;D

Poissa cede

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Leon 5F vanteet
« Vastaus #277 : 12.10.16 - klo:18:48 »
Etusisäloksun ruuvi mihin hellästi hipaisee on aikalailla kello 12 kohdilla,
eli kättä kaaren sisään, kyllä se siellä vastaan tulee.
En ole jaksanut alkaa kaaria muokkaamaan, mutta jos ulommas haluaa tuoda niin pakko.
13mm spacereilla hinkkasi reippaasti useammin.

Kuvissa 10mm spacerit kiinni.

nyt 5F FR, exä 1P FR, exex 1M FR

Poissa Pumpeli

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 934
  • CUPRA ST
    • Profiili
Vs: Leon 5F vanteet
« Vastaus #278 : 24.11.16 - klo:17:10 »
Sopiiko 8.5x19 et 45 ja 235/35 renkaat pyörimään ongelmitta,madalousjousilla madalletussa autossa?!

Poissa sakal83

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 585
    • Profiili
Vs: Leon 5F vanteet
« Vastaus #279 : 24.11.16 - klo:19:31 »

Poissa MikHei

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 95
  • Seat Leon FR, 1.4 TSI 140hv, -13, Pirineos grey.
    • Profiili
Vs: Leon 5F vanteet
« Vastaus #280 : 15.01.17 - klo:17:15 »
Kirjoitellaanpa tännekkin pitkästäaikaa.
Tuli todettua Leonin maksimiarvot renkaan halkaisijan ja et-luvun suhteen. 205/60 R16 Continentalin nastakumia ja et35 vanne ei mahdu pyörimään auton alla ongelmitta, kun lisäksi alustassa on vielä -30mm Eibachin madallusjouset. Sama kumi mahtui pyörimään ongelmitta vielä viime talvena et42 vanteilla ja Fr vakio alustalla. Mutta viime kesänä asennetut madallusjouset ja tälle talvea vaihdetut et35 vanteet aiheutti sen, että isoissa heitoissa ja hidastetöyssyistä alas pudotessa rengas sillointällöin raapaisee jo aikaisemmin yllä mainittuun sisälokasuojan kiinnikkeeseen ja sen kiinnitysruuviin. Aikaisemmin talvella ihmettelin ajoittaista narahtelua, mutta raapaisu jälkiä ei näkynyt renkaan ollessa paikoillaan. No tutkin myöhemmin asiaa tarkemmin, irroitin eturenkaan ja sieltähän yläpuolelta sisälokarin kiinnitysruuvista se pieni nirhauma sitten näkyi.
No samantien korjaustoimenpiteenä käänsin sisälokasuojan pienen "kiinnitysulokkeen" peltisen lokasuoja yläpuolelle ja vaihdoin kiinnitysruuvin pienempi kantaiseen, niin tällä toimenpiteellä sain arviolta renkaalle n.3mm lisätilaa. Tämä riitti ja nyt ei ole tarvinnut narahduksia kuunnella.  :)

Tässäpä myös selitys profiililtaan ylikokoiselle renkaalle.
Leonissa ostohetkellä alla olleet kitkat vaihdettiin mm. morsiammen pyynnöstä johtuen nastarenkaisiin. Lähdin hakemaan pienen matkan päästä lähestulkoon uudenveroisia nastarenkaita ja myynti-ilmoituksessa luki koko 205/55 R16. No päästyäni paikanpäälle totesin, että renkaan kyljessä komeilee luku 205/60 R16... Myyjä oli kuitenkin niin reilu, että käski ottaa kumit vanteineen mukaan ja sanoi että saan palauttaa ne jos eivät mahdu pyörimään alla. Hyvinhän ne mahtui ja viime talvi ajeltiinkin onnellisina niillä. Eli ongelmat alkoi vasta tänä talvena uusien vanteiden ja madalluksen myötä.

Onneksi näillä pienillä modauksilla pärjää hyvin siihen asti, että kumit saa ajettua loppuun. Sittenhän sitä voi siirtyä vakioon 205/55 R16 kokoon. Toisaalta tykkään tästä 60-profiilista, mukavasti auton korkeus riittää talvella lumimöykkyjen ylitykseen ja kumi täyttää kaaren kivasti ja istuu täydellisesti.


Kovasti täälä on sanottu että Leoniin maksimi arvot ovat 8,5 tuumaa leveä ja ET minimissään 45.
Nyt löysin mahdollisen vanteen, joka olisi 8 tuumaa leveä ja ET35, eli tuo olisi huimat 3,7mm tuota 8,5 ET45 vannetta ulompana.
Toki tuon voi sorvata pois, mutta onko tosiaan näin että tulisi liian ulos?
Rengas kuitenkin pysyisi vakiokoossa eli 225/40.
Onko tosi, että joku on sorvauttanut vanteen sisäpuolelta keskiöstä siivun pois, että on saanut et-lukua kasvatettua?? Heikentääköhän se vaarallisesti vanteen kestävyyttä? Itsellä tässä tilanteessa olisi varmasti riittänyt 3-4mm isompi et, että ongelmia ei olisi syntynyt.

No loppu hyvin, kaikki hyvin, näillä mennään.  ;)

Poissa sakal83

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 585
    • Profiili
Vs: Leon 5F vanteet
« Vastaus #281 : 15.01.17 - klo:20:06 »
Mikä mikhei sun vanteen leveys?

Kyllähän noista laadukkaammista vanteista pystyy helposti sorvauttamaan millin pari ilman mitään ongelmia.

Poissa MikHei

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 95
  • Seat Leon FR, 1.4 TSI 140hv, -13, Pirineos grey.
    • Profiili
Vs: Leon 5F vanteet
« Vastaus #282 : 15.01.17 - klo:21:01 »
En muista leveyttä, mutta veikkaan kovasti että 7". Mutta eihän sillä periaatteessa ole merkitystä, et luku ilmoittaa poikkeaman vanteen keskilinjasta. Tarkoitan että renkaan kulutuspinta kulkee samalla linjalla, oli sitten vanne leveydeltään 8" et35, tai 7" et35. Leveämpi vanne vain levittää kumia siittä kohtaa mistä se on vanteeseen kosketuksessa, ei niinkään kulutuspinnan kohdalta. Minun tapauksessa kulutuspinnan reuna taisi hipaista siihen ruuviin, ei niinkään renkaan kylki. Lyhyesti: raideleveys ei muutu oli sitten vanteen leveys mikätahansa, jos et pysyy samana.

Kiitos tosiaan infosta tuosta sorvauttamisesta. Itse ehdinkin jo tutkia asiaa ja netistä löytyi yhdenkin koneistamon sivuilta, että yleensä pystyy työstämään pois jopa 3-5mm. Hyvä tietää.  :) Onkohan Oulussa sitten semmoista koneistamoa, joka tekee tällaisia järkihintaan, sitä en tiedä.

Poissa Pumpeli

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 934
  • CUPRA ST
    • Profiili
Vs: Leon 5F vanteet
« Vastaus #283 : 15.01.17 - klo:21:52 »
En muista leveyttä, mutta veikkaan kovasti että 7". Mutta eihän sillä periaatteessa ole merkitystä, et luku ilmoittaa poikkeaman vanteen keskilinjasta. Tarkoitan että renkaan kulutuspinta kulkee samalla linjalla, oli sitten vanne leveydeltään 8" et35, tai 7" et35. Leveämpi vanne vain levittää kumia siittä kohtaa mistä se on vanteeseen kosketuksessa, ei niinkään kulutuspinnan kohdalta. Minun tapauksessa kulutuspinnan reuna taisi hipaista siihen ruuviin, ei niinkään renkaan kylki. Lyhyesti: raideleveys ei muutu oli sitten vanteen leveys mikätahansa, jos et pysyy samana.

Kiitos tosiaan infosta tuosta sorvauttamisesta. Itse ehdinkin jo tutkia asiaa ja netistä löytyi yhdenkin koneistamon sivuilta, että yleensä pystyy työstämään pois jopa 3-5mm. Hyvä tietää.  :) Onkohan Oulussa sitten semmoista koneistamoa, joka tekee tällaisia järkihintaan, sitä en tiedä.


Kysäseppä tuolta : http://wheeldoctor.fi/

Poissa sakal83

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 585
    • Profiili
Vs: Leon 5F vanteet
« Vastaus #284 : 16.01.17 - klo:11:33 »
Kiitos tosiaan infosta tuosta sorvauttamisesta. Itse ehdinkin jo tutkia asiaa ja netistä löytyi yhdenkin koneistamon sivuilta, että yleensä pystyy työstämään pois jopa 3-5mm. Hyvä tietää.  :) Onkohan Oulussa sitten semmoista koneistamoa, joka tekee tällaisia järkihintaan, sitä en tiedä.

Mittasin oman vanteen ja tuossa on 17mm rautaa pultin kiinityskohdasta vanteen keskiöön. 3mm nyt ainakin pysty tuosta sorvauttamaan, jolloin olisi ET38.

Olisitko sitä mieltä, että tuo sinun ET35 vanne olisi pyörinyt alla rohinoitta 205/55R16 koossa?

Poissa MikHei

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 95
  • Seat Leon FR, 1.4 TSI 140hv, -13, Pirineos grey.
    • Profiili
Vs: Leon 5F vanteet
« Vastaus #285 : 16.01.17 - klo:18:35 »
Kyllä väittäisin, että 99% todennäköisyydellä mahtuis. :D Rengaslaskuri näyttää, että tässä koossa 60-sarjalaisesta muutos 55-sarjalaiseksi pienentäis kumin halkaisijaa 2cm, eli sädettä 1cm. Ja se 1cm lisätila on paljon, kun ottaa huomioon kuinka pienestä se kiinnitysruuvin raapaisu oli kiinni.


Kysäseppä tuolta : http://wheeldoctor.fi/
Kiitti vinkistä.  :)  Nyt ei tarvitse onneksi sorvauttaa, kun oma pieni modifiointi riitti. Sopivasti olis Limingassa, kun sieltä olen nykyään kumit ja vanteet hommannut Raahen rengas ja laite nimisestä puljusta. Siellä toimii sujuvasti asiakaspalvelu sähköpostilla ja hommaavat käytännössä mitkä tahansa vanteet halutuilla kumeilla ja vieläpä kilpailukykyiseen hintaan.
Jos siis päätän seuraavan kierroksen talvikumeja laittaa tällä nykyisellä koolla, niin sitten voisi harkita Wheeldoctorilla sorvauttamista, samalla kun käy rengaskaupoilla Limingassa.

 











Autodoc.FI