Kirjoittaja Aihe: Seat Leon 2.0TDI 4Drive FR -> Softapäivitys  (Luettu 5950 kertaa)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.907
    • Profiili
Vs: Seat Leon 2.0TDI 4Drive FR -> Softapäivitys
« Vastaus #30 : 11.08.16 - klo:15:51 »
Mitä hirvipuron vireihin tulee niin saattaahan sieltä luvatut lähteä, mutta huomattavasti kilpailijoita kovemmat arvot herättää kysymyksiä, onko viri vedetty överiksi (eli remonttia tiedossa) vai onko dyno optimistinen. Dyno mittaa pyörätehon josta jollain kertoimella saadaan moottoriteho ja parametreja viilaamalla saadaaan asiakas tyytyväiseksi

No kun nuo ei ole penkitettyjä tuloksia, vaan valmistajan eli celtic:n ilmoittamia jotka ilmeisesti on penkitetty jostain vastaavasta autosta  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa janir82

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 310
  • Seat
    • Profiili
Vs: Seat Leon 2.0TDI 4Drive FR -> Softapäivitys
« Vastaus #31 : 11.08.16 - klo:16:00 »
Näissä on hyvä muistaa, että ostaisitkin jos se "päämekaanikko" sanois, että kyllä näistä 20-30% hajoaa ennen kuin mittarissa on 100 tkm? Suurin osa ei ostaisi ja siksi ne tuskin kertoisi vaikka ei kestä... Ja mistäpä ne ohjelmointi firmat tietää kestääkö ne autot vai ei? Joku muu ne vehkeet korjaa kuin se paja!

Ei ollut tämä kuuluisa Hirvipuro firma jossa teetän  ;) Olen aika pitkälle luottanut mekaanikkoon ja hän tuntuu olevan aika uskottava VAG osaaja. Hän myös nimittäin kieltäytyi päivittämästä aiempaa autoani, koska sanoi että päivitys + moottori ei tule kestämään käytössä. En sitten päivittänyt. Tästä sanoi että ongelmia ei ole esiintynyt ja kertoo varmasti missä ensimmäiset viat tulevat luultavammin kuten aiemmin mainittu DPF suodatin jne. Ja totta että moni paja korjaa VAG autoja kanssa ja eihän kaikkea voi kukaan tietää. Kuitenkin vuosien kokemuksella hänkin puhuu koska tämä 2.0TDI moottori on varmaan jo kymmenen vuotta ollut liikenteessä lukuunottamatta päivityksiä? Tiedä tuota. Ostaisin RS8, mutta en saa toista asuntolainaa pankista  :'( Siispä köyhän on valittava Das Autoista se Seat  8)

Poissa Trackpad

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 353
    • Profiili
Vs: Seat Leon 2.0TDI 4Drive FR -> Softapäivitys
« Vastaus #32 : 11.08.16 - klo:16:27 »
En usko että ketään on softapäivityksen takia muutoskatsastanut autoa (siis pelkän softan). Käsittääkseni Verottajalle pitäisi nykyään myös ilmoittaa ulkoa löydetyistä pulloista saadut tulot  ;D Minua enemmän pelottaa enemmän punkin purema ja lasten koulumatkat kaahareiden ja sekopäiden takia. Ne mistä pelkällä rahalla selviää on murheistä pienimpiä minulla (vaikka rahaa tuskin on ylimääräistä). Lisäksi enemmän minua pelottaa käytetyn auton osto Nettiautosta kuin uuden päivitys  ;D

Kysäsin myös firmasta asiaa. Päämekaanikko sanoi että parisenkymmentä ++ päivitystä on kyseiselle tekniikalle/voimansiirrolle tehty ja yhtään raportoitua ongelmaa ei ole ilmennyt.
Automerkkejä monia koska monessa on kyseinen tekniikka. Autoilla ajettu skaalassa 10tkm - 200tkm. Tietenkin vanhoissa paljon ajetuissa autoissa kytkin voi alkaa luistaa ja nivelet paukkua jos kuskilla on se lippis vinossa päässä :D


Lainaus Trafin sovellusohjeista, muutoskatsastukseen:

Moottorin vaihtoon rinnastettavat toimenpiteet, kuten sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen tai iskutilavuuden suurentaminen yli 10 %, edellyttävät muutoskatsastusta, samoin ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen (ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns. lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä, samoin vaihdettaessa sellainen sylinterinkansi, ns. virityskansi, jolle ei ole olemassa alkuperämoottoria). Muutetun moottorin todelliseen massaan, tehoon ja iskutilavuuteen sovelletaan tällöin normaaleja 5 §:ssä mainittuja moottorinvaihtosäädöksiä ottaen huomioon auton omamassa / moottorin nettoteho -suhde sekä 7 §:n, 8 §:n ja 9 §:n pakokaasupäästö- ja meluvaatimukset.

Tuosta saa sen kuvan että muutoskatsastus olisi tehtävä. Joku minua fiksumpi saa korjata. Voisi melkein mielenkiinnosta soittaa trafille ja kysyä kantaa ilman että kertoo kenestä tai mistä kyse. Itse kun en aiheesta tiedä sen enempää.

Koko dokumentin voi lukea täältä: http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581752/5e73033ab42c085c11391f9311595602/15692-Soveltamisohjeita_liikenneministerion_paatokseen_auton_rakenteen_muuttamisesa.pdf
« Viimeksi muokattu: 11.08.16 - klo:16:30 kirjoittanut Trackpad »

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.907
    • Profiili
Vs: Seat Leon 2.0TDI 4Drive FR -> Softapäivitys
« Vastaus #33 : 11.08.16 - klo:17:20 »
Lainaus Trafin sovellusohjeista, muutoskatsastukseen:

Moottorin vaihtoon rinnastettavat toimenpiteet, kuten sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen tai iskutilavuuden suurentaminen yli 10 %, edellyttävät muutoskatsastusta, samoin ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen (ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns. lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä, samoin vaihdettaessa sellainen sylinterinkansi, ns. virityskansi, jolle ei ole olemassa alkuperämoottoria). Muutetun moottorin todelliseen massaan, tehoon ja iskutilavuuteen sovelletaan tällöin normaaleja 5 §:ssä mainittuja moottorinvaihtosäädöksiä ottaen huomioon auton omamassa / moottorin nettoteho -suhde sekä 7 §:n, 8 §:n ja 9 §:n pakokaasupäästö- ja meluvaatimukset.

Tuosta saa sen kuvan että muutoskatsastus olisi tehtävä. Joku minua fiksumpi saa korjata. Voisi melkein mielenkiinnosta soittaa trafille ja kysyä kantaa ilman että kertoo kenestä tai mistä kyse. Itse kun en aiheesta tiedä sen enempää.

Koko dokumentin voi lukea täältä: http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581752/5e73033ab42c085c11391f9311595602/15692-Soveltamisohjeita_liikenneministerion_paatokseen_auton_rakenteen_muuttamisesa.pdf


Sama asia edelliseltä sivulta ja kyllä olet oikeassa eikä tarvitse edes soittaa trafille.

Vähäpäästöistä autoa et saa muutoskatsastettu lastulle, kuin jonkun hovipajan lastulla (Toki jos teetätät usean tuhannen euron VTT:n tai vastaavan laboratorion mittaukset, ettei päästöarvot muutu käy joku muu). Näin esimerkinä vaikkapa Volvolla Polestar tai volkkarilla ABT (En muista saako papereita) Suomeen

http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/10/06/teilla-liikkuu-koodarien-salaisia-autoja-syyna-tonnien-lasku/201413827/304

"Katsastuksessa autolta vaaditaan uudet päästötiedot, joiden hankkiminen testillä maksaisi autoilijalle jopa tuhansia euroja. Kun tulos voi vielä olla se, ettei autolla saisi ajaa, testejä ei käytännössä tehdä."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Trackpad

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 353
    • Profiili
Vs: Seat Leon 2.0TDI 4Drive FR -> Softapäivitys
« Vastaus #34 : 11.08.16 - klo:17:56 »
Selkeetä. Että siitä vaan lastuttamaan ;)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.907
    • Profiili
Vs: Seat Leon 2.0TDI 4Drive FR -> Softapäivitys
« Vastaus #35 : 11.08.16 - klo:18:55 »
Selkeetä. Että siitä vaan lastuttamaan ;)

Mies tekee, mies vastaa...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Octavia4x4

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 497
  • Skoda Octavia Combi 2.0TDI 150 4x4 Elegance
    • Profiili
Vs: Seat Leon 2.0TDI 4Drive FR -> Softapäivitys
« Vastaus #36 : 11.08.16 - klo:19:59 »
Sen verran tuo softaaminen on itseänikin kiinnostanut, että markkinoita on kartoitettu kyseisen CKFC (EA288 2.0 TDI 150 hv/320 Nm) moottorin osalta. Useimmat ohjelman valmistajat lupaavat ~185 hv/410 Nm. Sitten on pari, joilla on tuo lupaus 200 hv~/400...440 Nm. Ja nuo siis pelkällä ohjelmoinnilla, ilman "rautamuutoksia". Mutuiluna sanoisin, että tuo 185 hv / +400 Nm on saatavissa ulos, ilman, että yritetään voimasavun kustannuksella puristaa viimeisetkin mehut sieltä koneesta. Ehkä se 200 hv on saavutettavissa kun tarpeeksi ruokaa syötetään koneeseen, mutta dpf ja turbo alkaa putkessa ahdistaa. Menkää katsomaan katukiihdytyskisoihin joitain W124 dieselimersuja tai 4x4 avolava-Dodgeja, jos ette tiedä, mitä voimasavu tarkoittaa. Putkesta lentää lähes prikettiä!

Itseasiassa olen päässyt kokeilemaan ja videoilta kellottamaan tuollaista ohjelmoitua 150 hv / 320 Nm => 185 hv / 420 Nm (ohjelman tekijän lupaus, ei kyseisestä autosta mitattua kumpikaan). Kyllä siinä persdynon mukaan ihan mukava lisäys menohaluihin tuli ja kellon mukaan kiihdytys 40 - 100 km/h @3 vie ohjelmoinnin jälkeen n. sekunnin vähemmän kuin vakiona. Ohjelmoituna tuo TDI:in vääntöpiikki ~1700 rpm on vajaavetoiselle liikaa kahdella pienimmällä vaihteella. Nelivedossa sen tietenkin tuntee selässään.  ;)

Kuitenkin vuosien kokemuksella hänkin puhuu koska tämä 2.0TDI moottori on varmaan jo kymmenen vuotta ollut liikenteessä lukuunottamatta päivityksiä? Tiedä tuota.
Niin, 2.0 TDI taisi tulla markkinoille 2004, mutta samasta tyyppimerkinnästä huolimatta nyt on jo 3. moottorisukupolvi (EA188 pumppusuutindieselit, EA189 CR päästöhuijarit ja MQB alustaisiin tullut nykyinen EA288) ja näistä on kymmeniä eri versioita. Nyt puheena oleva moottori tuli siis tuotantoautoihin Golf VII:n vuonna 2012.

Niin ja ne uuden vakioauton tehot. Jos otetaan linjalta, tai laivalta, ihan miten vaan 10 identtistä autoa ja viedään ne dynoon. Saadaan 10 erilaista tulosta. Ja siitä samasta yksilöstäkin tulee joka vedolla eri tulos. Tehonmittaus dynamometrillä sisältää niin paljon muuttujia, että varsinkin eri paikassa mitattuja tuloksia on paha verrata keskenään. Tietenkin samasta autoyksilöstä ennen ja jälkeen ohjelmoinnin (ja samana päivänä) mitatut tulokset nyt ainakin jossain määrin vertailukelpoisia ovat. Muistaakseni joku virittäjävelho joskus sanoi omasta dynostaan, että +/-5% on sen tarkkuus. Siis jos auton moottoriteho on todellisuudessa 100 hv, niin siitä voidaan saada dynossa mittaustuloksia 95 - 105 hv. Korjaus vetopyörätehosta moottoritehoksi tulee siitä, että kun veto päättyy, annetaan vetävien pyörien hidastua lähelle nollaa kytkin pohjasssa ja vaihde päällä, jolloin dyno mittaa voimansiirron tehohäviön, eli jarruttavan voiman ja laskee sitten sen moottoritehon. Tai näin se oli 90-luvun lopulla, kun meikäläinen kiersi ralliautojen ECUja säätämässä eri penkeissä.  :)

Poissa seatts

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 384
    • Profiili
Vs: Seat Leon 2.0TDI 4Drive FR -> Softapäivitys
« Vastaus #37 : 12.08.16 - klo:11:02 »

Kannattaa sit muistaa että jos vag auto on lastutettu eli ajettu eri ohjelma sisään, niin vaikka sen ohjelman palauttaa vakioksi niin siitä jää jälki auton tietokantoihin.

täältä voi lukea lisää...  http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5635710-TD1-warranty-flag
Tulossa. Ocu III Combi 1.4 TSI Style -17 Laser White
Ex. Ocu III Combi 1.2 TSI Elegance -13 Candy White
Seat Leon FR tdi -10

Poissa Uiva_Nakki

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: Seat Leon 2.0TDI 4Drive FR -> Softapäivitys
« Vastaus #38 : 20.03.17 - klo:12:14 »
Vanha topic mutta.. Kävikö ketjun aloittaja ikinä piuhan päässä? Entäs tuliko dynolla mitattua? Kiinnostaisi tuon 150 heppaisen vakiokokoonpanon teho ja vääntö.. Ei muuten, mutta monet puhuu kuinka omassa autossa on esim. "161hv & 350nm" vaikka valmistaja ilmoittaa 150hv & 320nm. Mistä näitä vakiomittaustuloksia voisi mahdollisesti löytää? Kait sama moottori muissakin konsernin sisarautoissa, että ei sen pakko ole Seatti olla.  8)

 









Autodoc.FI