Kirjoittaja Aihe: 1.5 TSI  (Luettu 230415 kertaa)

Poissa HAL9000

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.439
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #960 : 08.10.20 - klo:08:15 »
Ihastunut T-Rociin eli otsikon moottori tulossa näillä näkymin. Aika hiljaista täällä nykyään eli tarkoittaa, että ei ongelmia hirveesti (enää)? EVO 150hv. Onko pirteempi kuin Touran 1.4TSI?

Vaihtui 1.4 Octavia TSI uuten Golfiin jossa 1.5 eTSI. Nyt en osaa sanoa paljonko tuo sähkömoottori tuossa avustaa. Teknisten tietojen mukaan ei lainkaan. Mutta on kyllä ihan eri kulku tässä kuin Octaviassa, läpi koko kierrosrekisterin.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Poissa harava

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #961 : 08.10.20 - klo:17:21 »
Okei thänks. Sähköautot taitaa olla aika tykkejä mut noista ei tietoa. Huomenna auto testiajoon eli sitpä tiedän lisää. Ja toivotaan ettei hypytä.
Kulutuksesta sen verta, että 1.4 TSIllä piti ajaa yli 50t ennen kuin alkoi tippumaan lukemat.

Poissa Occux

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 147
  • -
    • Profiili
    • -
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #962 : 21.11.20 - klo:12:46 »
Vaihtui 1.4 Octavia TSI uuten Golfiin jossa 1.5 eTSI. Nyt en osaa sanoa paljonko tuo sähkömoottori tuossa avustaa. Teknisten tietojen mukaan ei lainkaan. Mutta on kyllä ihan eri kulku tässä kuin Octaviassa, läpi koko kierrosrekisterin.
Oliko vanha DSG vai manuaali? Eikös eTSI ole automaatti? Noin kokemusperäisesti käsin vaihteita vaihtaessa ei tule kovinkaan usein haettua riittävän pientä vaihdetta, kun turbokone vääntää niin hyvin. Sen sijaan automaatti käyttää pienempiä. Esimerkiksi 60 nopeudesta ohittamaan lähtiessä manuualisella kakkosella kiihtyy tykimmin kuin kolmosella, mutta vaihto kakkoselle tulee harvemmin tehtyä. Sen takia mittausten valossa kiihtyvyyseroa ei ole hirveesti, mutta käytännön elämässä siltä tuntuu. Octavian tapauksessa 1.4 TSI 140 HV vs. uusi 1.5 TSI tehoero on 10 HV, mutta kiihtyvyys 0-->100 kellotettuna muistini mukaan oli 0.7 sekuntia.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB 1.4 TSI (2013 III-koppa)
Octavia LB LE 1.5 TSI manuaali (2020 IV-koppa)

Poissa HAL9000

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.439
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #963 : 21.11.20 - klo:19:27 »
Vertailen DSG => DSG. Vielä 3 tkm jälkeenkin huomaan kiitollisena noiden kahden eron. Paljon johtuu varmaan siitäkin että DSG on kehittynyt hurjasti sitten 2015.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Poissa mikama83

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 418
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #964 : 21.11.20 - klo:21:23 »
Tossa lainaus testistä jossa oli Audi tuolla 1.5 eTsi tekniikalla eli tuon verran auttaa. Parempi kuin ei mitään ja huomaa eron hyvin verrattuna autoon jossa dsg ilman tuota avustavaa "sähkömoottoria".




Poissa tex-

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 160
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #965 : 21.11.20 - klo:22:27 »
Minulla on kuukauden vanha Polo tuolla moottorilla ja DSG:llä. Olen ajanut useammalla vanhalla DSG:llä. Minulla on selvä ero vanhoihin.
Moottorin ohjauksella ilmeisesti nostetaan jarrun vapautuksen jälkeen juuri sen verran kierroksia, että auto lähtee välittömasti liikkeelle vaihteen antamaan suuntaan. Käyttäytyy kuin vanhanajan automaatti.
Moottorista ei myöskään ole pahaa sanottavaa. Vahvaa vetoa ja kulkee lämpenemisen jälkeen paljonkin sylinterin lepuutus päällä. Joskus on havaittavissa pieni nykäys lepuutuksen päälle ja pois menossa.
Tässä mallissa ei ole kevythybridiä.
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

Poissa ksuuk

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 590
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #966 : 22.11.20 - klo:12:10 »
Paljon johtuu varmaan siitäkin että DSG on kehittynyt hurjasti sitten 2015.

Esimerkiksi miten?

Poissa HAL9000

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.439
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #967 : 22.11.20 - klo:14:42 »
Esimerkiksi miten?
Tässä puhun siis tästä DQ200 7-vaihteisesta. Omassa -15 Octaviassa tuossa oli alusta alkaen melko pitkä viivä jarrun nostosta liikkeellelähtöön. Ihan sama olitko aikeissa liikkua eteen- vai taaksepäin. Vaihteisto ei myöskään kauhean hyvin hyödyntänyt vääntömomenttia. Vähänkin kun kaasua painoi kiihdytyksessä, tahtoi tehdä tuon melko korkeilla kierroksilla.

Vertailun vuoksi minulla oli viikon käytössäni 115hp Leon TSI, samalla vaihteistolla. Tuossa oli liikkeellelähtö ihan eri luokkaa, lähes välittömästi kun nosti jalan kaasulta lähti liikkeelle. Tuo myös hyödynsi tuon auton vääntömomentti paljon paremmin.

Nyt on sitten uudessa eTSI:ssä sama laatikko. Nyt laatikon tominta on tähän mennessä ollut moitteetonta. Liikkeelle lähtee heti kun nostaa jalan jarrulta. Taitaa vissiin olla sähkömoottori tuossa vähän auttamassa. Tässä on melkein vähän momenttimuuntimen tuntua.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Poissa ksuuk

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 590
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #968 : 22.11.20 - klo:21:30 »
Tässä puhun siis tästä DQ200 7-vaihteisesta.

DQ200 on laatikon malli ja sen toimintaperiaate on ollut sama alusta asti, eli siinä ei ole tapahtunut mitään kehitystä. Eri autonvalmistajat ovat vaan säätänyt laatikoon ja moottorin ohjelmaa tarpeen mukaan.

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.602
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #969 : 22.11.20 - klo:21:38 »
DQ200 on laatikon malli ja sen toimintaperiaate on ollut sama alusta asti, eli siinä ei ole tapahtunut mitään kehitystä. Eri autonvalmistajat ovat vaan säätänyt laatikoon ja moottorin ohjelmaa tarpeen mukaan.
Menee vähän samaan kastiin kommentti, kuin että kaikki 1.9tdi:t on samoja.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa ksuuk

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 590
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #970 : 22.11.20 - klo:21:44 »
Menee vähän samaan kastiin kommentti, kuin että kaikki 1.9tdi:t on samoja.

Nämä 1.9 tdi moottorit, jolla on sama mallinumero, ovatkin samoja.

Ja jos Sinulla täsmällistä tietoa DQ200 kehityksestä, niin kerro ihmeessä.

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.602
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #971 : 22.11.20 - klo:22:16 »
Nämä 1.9 tdi moottorit, jolla on sama mallinumero, ovatkin samoja.

Ja jos Sinulla täsmällistä tietoa DQ200 kehityksestä, niin kerro ihmeessä.
Jos meinaat, että laatikon ominaisuudet eivät ole muuttuneet 15 vuodessa mihinkään, niin olet siinä varmasti väärässä. 0CV ja 0AM löytyy mallimerkintöinä noista. 0CV taitaa olla uudempi. Softallisesti ja käytännön ajettavuuden eroja noissa on ajan mittaan tullut. Esimerkiksi juuri liikkeelle lähdöt on erilaisia eri ikäisissä. Myöskin rullaustoiminto on tullut mukaan jossain vaiheessa. Vaikka toimintaperiaate on sama, niin käytännön ajettavuudessa on siis eroja.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa ksuuk

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 590
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #972 : 22.11.20 - klo:22:31 »
Jos meinaat, että laatikon ominaisuudet eivät ole muuttuneet 15 vuodessa mihinkään, niin olet siinä varmasti väärässä. 0CV ja 0AM löytyy mallimerkintöinä noista. 0CV taitaa olla uudempi. Softallisesti ja käytännön ajettavuuden eroja noissa on ajan mittaan tullut. Esimerkiksi juuri liikkeelle lähdöt on erilaisia eri ikäisissä. Myöskin rullaustoiminto on tullut mukaan jossain vaiheessa. Vaikka toimintaperiaate on sama, niin käytännön ajettavuudessa on siis eroja.

2007 on DQ200 -n valmistusvuosi. Mutta puhutaan nyt noin viimeisen 5 vuoden tuotannosta. Kuten sanoin, nämä muutokset on tehty softalla ja laatikoon laatu riippuu sen varaosien valmistajasta.

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy