Kirjoittaja Aihe: 1.5 TSI  (Luettu 129900 kertaa)

Poissa dosetti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.878
  • Jetta BKD
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #480 : 14.07.19 - klo:15:49 »
Kuulostaa salaliitolta vähintään jos kaikki lepuutuskoneet olisivat ihan sököjä. Todennäköisesti aika moni koeajaa auton ennen ostoa ja esim. minä en lepuutustilasta huomannut mitään huonoa. Mittaristossa luki vain, että nyt on 2 sylinteriä käytössä. Jätin tämän koneen itse valitsematta useammasta syystä, yksi pieni tekijä oli mahdolliset nykimiset, jotka nekin olleet laajemmalti manuaalivaihteisten Skodien vikoja.. Jotka nekin on pikkuhiljaa kohta päivitetty. Jos samalla hinnalla olisi saanut litraiseen verrattuna, olisin ottanut.
2006 VW Jetta 2,0tdi BKD Sportline

Poissa a4b8

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 563
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #481 : 14.07.19 - klo:15:49 »
Minkä virheen? Auto toimii, itse tyytyväinen autoon, eikö se riitä? Kuten sanoin paras auto itselläni. En minä mene toisten autoja haukkumaan! Mutta toisilla tapana parin viikon välein haukkua toisten auto ja samalla tölväistä auton omistajaa? En tiedä kumpi on tärkeämpää?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19

Poissa a4b8

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 563
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #482 : 14.07.19 - klo:15:52 »
Kuulostaa salaliitolta vähintään jos kaikki lepuutuskoneet olisivat ihan sököjä. Todennäköisesti aika moni koeajaa auton ennen ostoa ja esim. minä en lepuutustilasta huomannut mitään huonoa. Mittaristossa luki vain, että nyt on 2 sylinteriä käytössä. Jätin tämän koneen itse valitsematta useammasta syystä, yksi pieni tekijä oli mahdolliset nykimiset, jotka nekin olleet laajemmalti manuaalivaihteisten Skodien vikoja.. Jotka nekin on pikkuhiljaa kohta päivitetty. Jos samalla hinnalla olisi saanut litraiseen verrattuna, olisin ottanut.
Näin on.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19

Poissa janppa78

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 103
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #483 : 14.07.19 - klo:16:11 »
Eipä tähän alkupään evo moottoriin ole korjausta, nypyttää ja on epävarman tuntuinen kylmänä. Ei tälläistä saa vaihdettua millään järkevällä hinnalla. Ihme touhua valmistajalta.

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.266
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #484 : 14.07.19 - klo:19:49 »
Minua ei pienet nykäisyt häiritse. Tuossa kävin pitkää siivua ajamassa lasten kanssa ja oikein leppoista oli ajella. Kulutuskin hymyilyttää. Mennen tullen sama lukema pyöri taulussa. Alinopeutta ei ajeltu, eikä pihisteltykään erityisesti. Tripissä kaikki auton kilsat, eli ei vielä sisäänajettukaan.


Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Letangi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 71
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #485 : 14.07.19 - klo:20:11 »
Kuva vetää hiljaiseksi. Suurimmat ongelmat todennäköisesti alkupään tuotannossa mitä myös oma autoni edustaa. Kuvan mukaisen lenkin ajettuani kulutus todennäköisesti jossain 5.5 hujakoissa. Omassani sylinterit täristää ja kylmä käytös on täällä jo kuvatun mukaista.

Poissa janppa78

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 103
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #486 : 14.07.19 - klo:21:02 »
Hienoa jos jollain kuluttaa noin vähän. Itsellä kulutus pitkässä maantieajossa yli 6 alkavia lukuja. Se täytyy todeta, että yli 12 vuotta vanha 1.6 bensa focus kulutti noin puoli litraa vähemmän samalla Tampere-Vaasa välillä. Millään keinoilla en ole saanut kulutusta tippumaan. Itselle sattunut tälläinen monivaivainen yksilö, mitä ei ikinä saada kuntoon.

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.266
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #487 : 14.07.19 - klo:21:13 »
Täytyy kyllä itsekin ihmetellä, sillä litraisen farkun sisäänajovaiheessa ensimmäisen tankkauksen kulutus oli 5,9l/100km samanlaisella rengastuksella.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa mfroberg

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 496
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #488 : 14.07.19 - klo:22:01 »
Mikä on tämä sisäänajovaihe mistä täällä puhutaan? Meillä ei myyjä ole puhunut tällaisesta mitään viimeiseen viiteen uutena hankittuun autoon (2012->) ja olemmekin ajaneet niillä ihan normiajoa ihan alusta saakka. Ei nykyisillä koneistustarkkuuksilla taida olla tarvetta sen kummempaan sisäänajoon? Omalla toukokuussa saadulla dieselillä olen ajanut heti lähdöstä kuten aina, myös reippaita kiihdytyksiä jne.
VW Golf Variant 2.0 TDI DSG Highline 2019
VW Golf Variant 1.5 TSI DSG Highline 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.266
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #489 : 14.07.19 - klo:22:15 »
Itse ajan tonnin pari sisään konetta maltillisemmin. Kyllä sillä ainakin mielenrauhaa saa jos ei muuta. Eipä ole öljysyöpöksi ainakaan alkaneet tuolla konstilla. Ei myyjä mitään asiasta tainnut mainita. Kyllä jossain ohjekirjassa joskus on ollut mainintaa maltillisesta ajamisesta uudella moottorilla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Jönglööraaja

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 475
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #490 : 14.07.19 - klo:22:50 »
Vaikka moottoreiden työstötekniikka on varmaan nykyään huippuluokkaa ei kannata uutta myllyä revittää, eikö tuo nyt ole itsestäänselvyys ?
On koneessa paljon muitakin apulaitteita jotka on syytä ajaa maltilla sisään.
Kyllä monessa manuaalissa lukee ajakaa ensimmäiset kilometrimäärät maltillisemmin.
Mitä se nyt myyjä rupeisi selittelemään silloin kun auto on myyty niin se on myyjälle sillä sipuli.
Kannattaa nyt ajatella asioita omallakin pollalla.

Poissa Variant

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #491 : 14.07.19 - klo:23:25 »
Minulle myyjä sanoi että sisäänajo on normaalia ajoa. Nastat oli alla luovutuksessa ja niistä mainitsi että eka 100km varovasti. Nyt on auton mittarissa 20000km.

Uudemmissa EA211-koneissa muuttuvapaineinen öljypumppu toimii maksimipaineella ensimmäiset 1000km, tällä kompensoidaan sisäänajon suurempi lämpökuormitus.
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

Poissa Sokota09

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 974
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #492 : 14.07.19 - klo:23:31 »
Ohjekirjasta löytyvät ohjeet auton käyttöönotosta. Siellä kehoitetaan ajamaan ensimmäiset 1500 km rauhallisesti, ei korkeita kierroksia moottorille. Esim. Skodan manuaaleista löytyy kohta sisäänajo.

Poissa mfroberg

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 496
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #493 : 15.07.19 - klo:00:06 »
Kuten Variant totesikin, sisäänajo on ihan normaalia ajoa. Niin ollaan toimittu ja ainakaan meidän pirssimme eivät ole syöneet öljyä myöhemminkään niin että 30 tkm huoltovälillä olisi tarvinnut lisäillä, paitsi 1.6 TDI: llä ja silläkin vain yhdellä välillä(ekalla?). Eikä automaatilla saa edes kunnolla kierroksia koneeseen, DSG syöttää jatkuvasti isompia pykäliä sisään estäen tämän.

Mutta kaikki saa toimia kuten haluaa ja vaikka miettiä miten apulaitteet ajetaan sisään. Tämä oli mulla jo ihan uutta faktaa.
VW Golf Variant 2.0 TDI DSG Highline 2019
VW Golf Variant 1.5 TSI DSG Highline 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Poissa Arttu

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 143
  • Octavia 1,5 TSI Ambition, man
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #494 : 15.07.19 - klo:08:25 »
Pitkän ajan keskikulutusmittari nollaantui juuri (100 h). Keskikulutus oli mittarin mukaan 5,1 litraa sadalla. Ajosta n. 75% kehä kolmosen sisäpuolella työmatkaa ja kauppareissuja, loput n. 25% pidempää mökkimatkaa, josta suurin osa moottoritietä.

Olen ollut tyytyväinen koneeseen. Mitään ongelmia ei ole ollut.

Poissa TDiih

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 961
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #495 : 15.07.19 - klo:08:54 »
Minulle myyjä sanoi että sisäänajo on normaalia ajoa. Nastat oli alla luovutuksessa ja niistä mainitsi että eka 100km varovasti. Nyt on auton mittarissa 20000km.

Uudemmissa EA211-koneissa muuttuvapaineinen öljypumppu toimii maksimipaineella ensimmäiset 1000km, tällä kompensoidaan sisäänajon suurempi lämpökuormitus.

Tuo 3.3 bar paine tuskin ainakaan vähentää öljynkulutusta liruöljyillä sisäänajon aikana. Sinällään varmasti hyvä toimintatapa ja mekanismi kontrolloida voitelua, jos suunnittelu on kunnossa. Laittaa tosin miettimään miten voitelu toimii jos käytetään oikean öljyn sijaan jotain muuta.

Tuolla oli juttua miten tuo näkyy VCDS:n puolella, vastaava ilmeisesti käytetään myös muissa moottoreissa joissa on sähköohjattu paineensäätö. Joku vois loggailla pakkaskelillä paineita kun 1.0/1.5 TSI:n laittaa jäisen palmun alta käyntiin.  :)

https://www.briskoda.net/forums/topic/446820-15-sel-first-gear-issue/?do=findComment&comment=5177167ttps://www.briskoda.net/forums/topic/446820-15-sel-first-gear-issue/?do=findComment&comment=5177167
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Poissa Routa

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 234
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #496 : 15.07.19 - klo:23:15 »
Hienoa jos jollain kuluttaa noin vähän. Itsellä kulutus pitkässä maantieajossa yli 6 alkavia lukuja. Se täytyy todeta, että yli 12 vuotta vanha 1.6 bensa focus kulutti noin puoli litraa vähemmän samalla Tampere-Vaasa välillä. Millään keinoilla en ole saanut kulutusta tippumaan. Itselle sattunut tälläinen monivaivainen yksilö, mitä ei ikinä saada kuntoon.
Näin se taitaa olla. Sutta ja sekundaa on taas VAG pukannut markkinoille ja asiakkaan lompakko on se mikä kärsii. Ei oikein jaksais webastolla töhöttää +12 asteessa seisovaa autoa, että saisi nykimätöntä kyytiä. Jotenkin tuntuu, että tuo ACT:n jyristys on vaan pahentunut kilometrien myötä. Paska mikä paska ja rahat meni todellakin hukkaan.

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.266
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #497 : 04.08.19 - klo:22:32 »
Onko kukaan manuaalikuski(eri välitykset kuin dsg:ssä) havainnut moottorin jylinää moottoritiellä? Jylinä kuulostaa parhaalta kuvaukselta. Tuntuu, että desibelit nousee satasen kohdilla moottorista johtuen. Litraisella ei tiennyt että onko nelonen, vitonen vai kutonen silmässä, kun motaria ajoi. Niin hiljainen se oli. Tässä moottorista tulee sellanen matala jylinä, joka ei sinänsä ole äänenä mahdoton, mutta desibelit nousee. Litraisessa farkussa oli muistaakseni kaksi änkkäriä ja tässä jopa kolme. Kulutus oli aivan asiallinen motarillakin, siinä ei ole litraiseen juuri eroa. Alle kuutta näytti helposti mennen tullen vantaa-hämeenlinna -välillä GPS 120km/h vauhdissa, olisikohan ollut viiden ja puolen nurkilla.

Ps. Voisikohan selitys olla lyhempi moottorin suojamuovi, joka ilmeisesti tulee tämän moottoriversion kanssa, tai hiukkassuodattimen takia? Epäilen, mutta toki voi olla mahdollista. Litraisessa oli koneen takapuolelle asti muovitus, mutta siinä ei vielä ollut hiukkassuodinta.
« Viimeksi muokattu: 04.08.19 - klo:22:50 kirjoittanut b1mpo »
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 770
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #498 : 05.08.19 - klo:17:37 »
Onko kukaan manuaalikuski(eri välitykset kuin dsg:ssä) havainnut moottorin jylinää moottoritiellä? Jylinä kuulostaa parhaalta kuvaukselta. Tuntuu, että desibelit nousee satasen kohdilla moottorista johtuen.
Häviääkö ääni jos laittaa vaihteen vapaalle motarivauhdissa?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.266
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #499 : 05.08.19 - klo:18:20 »
Kierroslukuun ja "vedätykseen" liittyvä asia, eli häviää. Ei ole renkaista tai vetopyörästöstä riippuvainen asia. Tässä kolme kolmoskoppasta ollu ajossa jo, että vähän saanut tuntumaa.  ;D Eikä ollut sitten kettuilua. :o Ihan desibelimittauskin tuota tukee. En ole taajuuksia skannannut, mutta melko matala taajuus se on. Nimenomaan vertaan tuohon litraiseen, joka oli tunteeton tuollaiselle kierrosluvun vaikutukselle. Moottorin/pakoputkiston äänet oli vaimennettu pois loistavasti siinä. Harva litraisella oculla on ajanut, kellä olisi myös tästä 1.5tsi:stä kokemuksia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa eGetin

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.176
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #500 : 06.08.19 - klo:18:14 »
Melko synkän kuvan saa tästä moottorista muutamaa edellistä sivua lukiessa. Täytyy vain todeta, että tämä moottori on hyvin herkkä eri ajoprofiileille ja erityisesti ajotavoille, ja siksi en lähtisi suoraan haukkumaan enemmän kuluttavia moottoreita sen enempää viallisiksi kuin pihistelijöitä. Varsinkin ensimmäiset kilometrit menevät aika korkeilla kulutuslukemilla, ja vasta pidemmällä siivulla keskikulutus alkaa painua hyvin matalaksi. Toisin sanottuna jos kaikki ajot ovat lähinnä 20-30km säteellä pörräilyä niin keskikulutus voi olla helpostikin yli 6l/100km mutta tiheästi yli 50km ajavilla taas keskikulutus voi olla jo lähempänä viitosta. Tuon lisäksi myös lämpötila, rengaspaineet, tuulen suunta ja muut tekijät tuntuvat vaikuttavan jonkin verran, joskin tästä ei ole muuta faktaa kuin ajoittaiset havainnoinnit. Itsellä ajoprofiili vaihtelee reilusti ja samaa voi sanoa myös auton kulutuksesta. Toisaalta Saksan autobaanalla rehellisesti lappu lattiassa ajellessa kulutus oli hyvinkin maltillinen, ja isoin kulutus tankillista kohti oli 8.6l/100km. Lisäksi jatkuvat tietyömaat ja ruuhkat tiputtavat keskinopeutta ja samoin myös keskikulutusta aika paljon. Oma omistusajan todellinen keskikulutus on ollut nyt 6.4l/100km ja siihen sisältyy niin pieniä (5.2) kuin isoja (8.7) lukemia joten hajonta on aika suuri. Aina ei jaksa pihistellä ja se kyllä näkyy välittömästi tankissa tapahtuvassa pyörteessä.

Oma 110kW 1.5 TSI kävi juuri 30tkm huollossa eikä siellä ollut ainakaan Golfille tarjota vielä mitään softapäivitystä tuohon ACT:n ajoittaiseen nytkähtelyyn. Melko lahjakkaasti meinasin sen jo unohtaakin, kun sekin tapahtuu hyvin harvoin ja vain tietyssä lämpötilassa. Tärinöitä en ole moottorista havainnut kuin ajoittain tyhjäkäynnillä eikä tämä yksilö myöskään nyi. Melko sivistynyt moottorihan tämä on kuitenkin kun sitä vertaa sijaisautona olleeseen Fabian 1.0 TSI:hin joka tärisi ja kolisteli melko raivokkaastikin.

E: Niinjuu, omaan moottoriin sai lisätä öljyä litran verran tasan 10tkm tienoilla, mutta sen jälkeen tikussa öljynpinta ei ole vajonnut milliäkään (vaihdan öljyt 15tkm välein). Paha sanoa mikä tuollaisen ilmiön voisi aiheuttaa mutta en ole käsittääkseni ainoa jolla moista käy, eikä tämä ole ainoa moottori valmistajasta välittämättä jolla vastaavaa voisi tapahtua. Itse olen hakenut huoltoihin mukaan Motonetistä Mobil 1:n 509.00 luokituksella olevaa 0W-20 öljyä jotta mottiin menee varmasti uusimman luokituksen mukaista tavaraa. Ja säästää siinä tietysti muutaman kymmentä euroakin samalla melko kovasta hinnasta huolimatta.
« Viimeksi muokattu: 06.08.19 - klo:18:19 kirjoittanut eGetin »

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.266
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #501 : 07.08.19 - klo:20:07 »
Ei tämä niin huono moottori ole, mitä saa kuvan moitteistani. Reilu 3600km ajettu. Atk näyttää 4,6l/100km tuolle matkalle heiton ollessa korkeintaan desin nurkilla todelliseen tankatun perusteella. Motaria on ajettu myös vähän ja luukku ollut aivan täynnä tavaraa kesälomalla. Työmatka on ollut 20km suunta parin viikon ajan. Kulkupuolikin ihan riittävä ja moottori toimii pienilläkin kierroksilla mukisematta. Öljyäkään ei ole hävinnyt. Moitteita toistaiseksi saa tuo ääni, josta mainitsin. Satunnaiset act pikkunykäisyt ei häiritse. Yleensä se tilanne tulee, kun kytkeytyy lepuutus pois kuormituksen hiljalleen lisääntyessä.  Tuota pientä lisätehoa litraisen jälkeen ei ole tullut tarvittua. Se kertoo hyvin litraisen kyvykkyydestä arkikäyttöön ja ennakoivasta ajotavasta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Arttu

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 143
  • Octavia 1,5 TSI Ambition, man
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #502 : 08.08.19 - klo:07:50 »
Ei tämä niin huono moottori ole, mitä saa kuvan moitteistani. Reilu 3600km ajettu. Atk näyttää 4,6l/100km tuolle matkalle heiton ollessa korkeintaan desin nurkilla todelliseen tankatun perusteella. Motaria on ajettu myös vähän ja luukku ollut aivan täynnä tavaraa kesälomalla. Työmatka on ollut 20km suunta parin viikon ajan. Kulkupuolikin ihan riittävä ja moottori toimii pienilläkin kierroksilla mukisematta. Öljyäkään ei ole hävinnyt. Moitteita toistaiseksi saa tuo ääni, josta mainitsin. Satunnaiset act pikkunykäisyt ei häiritse. Yleensä se tilanne tulee, kun kytkeytyy lepuutus pois kuormituksen hiljalleen lisääntyessä.  Tuota pientä lisätehoa litraisen jälkeen ei ole tullut tarvittua. Se kertoo hyvin litraisen kyvykkyydestä arkikäyttöön ja ennakoivasta ajotavasta.
Pystyykö jo arvioimaan onko polttoaineen kulutuksessa eroa litraiseen koneeseen? Vähällä olet päässyt isommallakin koneella.

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.266
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #503 : 08.08.19 - klo:08:11 »
Näillä fiiliksillä tuntuisi siltä, että litrainen on pihimpi vain kaupungissa. Todennäköisesti moottoritiellä selkeillä ylinopeuksilla litrainen on pihimpi, kun act jää isommasta pois pelistä. Muuten tuntuisi olevan melko lähellä kulutukset toisiaan. Eihän noissa ilmoitetuissa wltp päästöissäkään suurta eroa ole.

Ps. Talvilukemista en osaa sanoa.
« Viimeksi muokattu: 08.08.19 - klo:08:17 kirjoittanut b1mpo »
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Ocu_Style

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 71
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #504 : 08.08.19 - klo:08:33 »
Itsekin voin antaa näin reilun vuoden koneella ajaneena koneelle kokonaisuutena kiitettävän arvosanan. Omassakin on kylmänä havaittavissa täällä mainittua nykimistä, mutta ei tuo itseäni ole juurikaan häirinnyt, koska häviää niin nopeasti pienen ajon jälkeen. Edellinen Astra oli samanlainen kylmänä.

Mitä kulutukseen tulee, niin siihen olen tyytyväinen koneen koko ja yleensä mukana kulkeva kuorma huomioiden. Tänään aamulla otin kulutuslukemat ylös ja tilanne oli seuraava (huom. olen mitannut kulutuksen nyt noin viisi kertaa tankkauksesta ja ajotietokoneen lukema on vastannut täysin tankkauksesta laskettua kulutusta):

  • aamun työmatka-ajo: 36 km, keskinopeus 55 km/h, matka-aika 39 min, kulutus 4,8 l/100 km
  • viimeisimmästä tankkauksesta: 255 km, keskinopeus 49 km/h, matka-aika 5 h 16 min, keskikulutus 5,5 l/100 km
  • pitkäaikainen: 4822 km, keskinopeus 62 km/h, matka-aika 77 h 50 min, keskikulutus 5,7 l/100 km


Mielestäni ihan kohtuulukemia ja itse ainakin olen noihin tyytyväinen. Pienemmällä menee kuin edellinen Astra saman tehoisella koneella ja kone on muutenkin pirteämpi, joten tyytyväinen olen. Jos koneeseen jossain vaiheessa tulee päivitys liittyen tuohon kylmänä ilmenevään pieneen nypytykseen, niin toki hyvä niin, mutta eipä tuo tosiaan itseäni häiritse, koska se on niin pientä eikä sitä aina edes oikeastaan huomaa.
Skoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG -18
Ex: Opel Astra ST 1.4 T -16
Ex: VW Golf Variant 1.2 TSI -13
Ex: VW Golf Variant 1.4 TSI -08
Ex: VW Golf Variant 1.4 -01

Poissa Routa

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 234
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #505 : 08.08.19 - klo:08:39 »
Varmaan ihan hyvä moottori, jos on sattunut VAG-laatuarpajaisissa voittava arpa. Itselle ei sattunut.

- Nykii huomattavasti kylmänä.
- ACT jyristää ja täristää huomattavasti, jos alle 15 astetta lämmintä ulkona.
- Pienin kulutus mitä näkynyt juuri ja juuri 6l/100km pitkällä maantievedolla ihan yksi ajaen ja rajoituksia noudattaen.

Arvosana 2/5. Voimaahan siinä sinänsä on kivasti viemään Octaviaa eikä näytä syövän öljyä.

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.266
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #506 : 08.08.19 - klo:09:55 »
Ei itellä mitään jyrinöitä ole. Vetää ihan alhaalta jyryttämättä. Eli se ero tässä on litraiseen, että ei ole juuri värinöitä alle 1500 kierroksilla. Litrainen oli, kuten edellinen 1.6tdi, herkkä jyryyttämään alle 1500 kiekan, mutta tällä voi huoletta ajaa matalammilla. Ei ole huomattavasti nykinytkään kylmänä, pientä aaltoilua. Ei voi kenguruksi haukkua. En tiedä miten tän saisi kesäkelillä matka-ajossa edes viemään yli viittä, jos ei kärryä perässä tai moottoritiellä. Niin joo, leveämmät renkaat voi nostaa kyllä satkua ajaessa viiden nurkille.

Mutta eikö kukaan ole havainnut jylinää/huminaa moottorista reilun satkun ja reilun 2000rpm:n jälkeen?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa ksuuk

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 270
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #507 : 08.08.19 - klo:09:59 »

Pienemmällä menee kuin edellinen Astra saman tehoisella koneella ja kone on muutenkin pirteämpi, joten tyytyväinen olen.

Vaikka Astrassa on samankokoinen kone, niin Astra on hitaampi, koska auto itse on huomattavasti raskaampi ja sen lisäksi myös käyttää vanhantyypistä automaattivaihteistoa.

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 770
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #508 : 08.08.19 - klo:10:23 »
Kierroslukuun ja "vedätykseen" liittyvä asia, eli häviää. Ei ole renkaista tai vetopyörästöstä riippuvainen asia.
Voihan tuo jyrinä tulla voimansiirrostakin, kun voimansiirto kuormitettuna tietyillä kierroksilla niin tulee resonanssi? Toki itse moottori on todennäköisempi lähde.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.266
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #509 : 08.08.19 - klo:10:29 »
Voihan tuo jyrinä tulla voimansiirrostakin, kun voimansiirto kuormitettuna tietyillä kierroksilla niin tulee resonanssi? Toki itse moottori on todennäköisempi lähde.
Se on enemmän ei mekaaniselta ääneltä kuulostava voimansiirrosta riippumaton ääni. Ei kuulosta kuin korkeintaan pakoputkessa olevasta pakokaasujen resonanssista.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy