Kirjoittaja Aihe: 1.5 TSI  (Luettu 103039 kertaa)

Poissa jt

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 648
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #390 : 17.05.19 - klo:23:43 »
Ihmetyttää kyllä , että tuollaisia lepuutusversioita aletaan tekemään.
1.5 koneestaa saa takuuvarmasti hyvän moottorin ilman tuota nykytysversiota.
Tuon leputustoiminnonhan saattaisi saada poistettua tai kynnystä sille muutettu flashäämällä etc sopiva paketti, tuskinpa riittää pelkkä VCDS koodaus? 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa mfroberg

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #391 : 18.05.19 - klo:00:06 »
Ihmetyttää kyllä , että tuollaisia lepuutusversioita aletaan tekemään.
1.5 koneestaa saa takuuvarmasti hyvän moottorin ilman tuota nykytysversiota.
Esim. VG 1.4 kone on ja oli todella hyvä moottori ja tietenkin ilman lepuutusta.
Aika suosittu versio oli tää 1.4 kone.

Ei vaan taida ikinä mennä jakeluun että tuo lepuutus ei ole ongelma V(A)G eikä ilmeisesti muunkaan merkkisissä vehkeissä. MUTTA se ja vähän muukin on ongelma 1.5 TSI 150hv moottorissa, ainakin osassa niistä. Ei kaikissa vaikka sinulla olisi ollut peräti 1 kpl sijaisautona hetken käytössäsi missä homma ei toiminut kuten pitäisi.

Ymmärrän toki että jos omissa käsissä on omalla rahalla ostettu Musta Pekka niin ei paljoa lohduta se että jollain muulla ei ole mitään valittamista.
VW Golf Variant 2.0 TDI DSG Highline 2019
VW Golf Variant 1.5 TSI DSG Highline 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Poissa ksuuk

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 147
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #392 : 18.05.19 - klo:08:39 »
Esim. VG 1.4 kone on ja oli todella hyvä moottori ja tietenkin ilman lepuutusta.

Myös 1,4 on lepuutuksella, mutta oireeton.

Paikalla Jönglööraaja

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 352
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #393 : 18.05.19 - klo:08:46 »
Ei vaan taida ikinä mennä jakeluun että tuo lepuutus ei ole ongelma V(A)G eikä ilmeisesti muunkaan merkkisissä vehkeissä. MUTTA se ja vähän muukin on ongelma 1.5 TSI 150hv moottorissa, ainakin osassa niistä. Ei kaikissa vaikka sinulla olisi ollut peräti 1 kpl sijaisautona hetken käytössäsi missä homma ei toiminut kuten pitäisi.

Ymmärrän toki että jos omissa käsissä on omalla rahalla ostettu Musta Pekka niin ei paljoa lohduta se että jollain muulla ei ole mitään valittamista.

Niipäs oli ensimmäinen "leparimoottorilla" oleva auto jota ajoin ja samalla viimeinen.
Tuli vaan mieleen ei ikinä tälläista vehettä.

Poissa VAUX

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #394 : 18.05.19 - klo:09:47 »
Myös 1,4 on lepuutuksella, mutta oireeton.

Paitsi minun CHPA joka on ilman. Alussahan myytiin koneita leputuksella ja ilman sitä.
Golf VII 1.4 Highline 103 Kw. -13

Paikalla Jönglööraaja

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 352
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #395 : 18.05.19 - klo:10:01 »
Paitsi minun CHPA joka on ilman. Alussahan myytiin koneita leputuksella ja ilman sitä.

Niin myytiin ja valintasi oli täysin oikea.

Poissa minnis

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 44
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #396 : 18.05.19 - klo:16:23 »
Minäkin olen erityisen kiinnostunut minniksen ajomatkan profiilista, matkojen pituudet ja muita vaikuttavia seikkoja? Onko kulutus todellista vai tietokoneen näyttämä? Eli rangeksi auto kertoo tankille noin 520km? Rengastus ilmeisesti 16"? Onko motarilla matkavauhti tasan mittarin mukaan 120 vai todellista 120 vai kuinka paljon? Millä moodilla ajelet, ECO käytössä? Rullailetko ollenkaan, pulse&glideä kokeillut? Kyllähän monesti sanotaan, että uutena auto kuluttaa eniten ja kulutus hieman laskee ajan myötä.

Rangeksi mittari näyttää 520km-540km välillä täydellä tankilla, varmaan riippuu siitä miten on ajanut edellisen tankin tyhjäksi, en tiedä. Vanteet ovat 16" ja motarilla vauhti kyllä vähän yli todellisen 120. Ajoprofiilin valintaa minulla ei ole, eli joku normal mode sielä päällä. Rullailut jää monesti kyllä vähemmälle liikenteen takia, valitettavan usein joutuu nostamaan ja laskemaan ajonopeutta. Ajan lisäksi oikeastaan aina motaripätkän adaptiivinen vakkari päällä, vakkarin ajoprofiili on sport asennossa. Tuntuu meinaan muilla asennoilla reagoivan niin hitaasti että välillä jää turhan pitkiä välejä edessäajavaan kun edessäajava kiihdyttää ja taakseni syntyy jonoa. Start&Stop pidän monesti pois päältä moottoritiepätkän jälkeen hetken aikaa, haluan antaa turbon jäähdytellä. En tiedä onko tämä ihan turhaa toimintaa vai ei.

Nyt kun asiaa rupesin tutkimaan niin ajoin yhden matkan töihin niin taloudellisesti kun osasin. Sain 6.5l/100km tulokseksi. Periaatteessa se on kai ihan ok, sillä autoa ostaessa keskimääräiseksi kulutukseksi luvattiin 6.4l/100km. Nyt viimeisimmän tankkauksen jälkeen eli viikon aikana keskikulutukseni on ollut 6.9l/100km.


Jotkut täälä ovat epäileet että tärisevät ja nykivät yksilöt saattaisivat kuluttaa enemmän, minulla ei oma moottori tärise tai nyi vaikka kulutus onkin kovempaa kun mitä odotin. Oikeastaan tämä kulutus ainoa ongelma mitä minulla on 3k kilometrien aikana ollut, mutta loppupeleissä syy siihen taitaa löytyä ratin ja penkin välistä. Talvea toki odotellessa, monilla ilmeisesti ongelmat ilmenee vasta silloin.


Poissa Routa

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 170
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #397 : 18.05.19 - klo:21:02 »
Nyt kun tänne pohjoiseenkin tuli lämpimät kelit niin tuo omakin toimii niinkuin auton kuuluu. Ei nyi tai jyrise. Vähän turhan kallis kesäauto vaan.

Poissa mfroberg

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #398 : 29.05.19 - klo:15:08 »

Nyt kun asiaa rupesin tutkimaan niin ajoin yhden matkan töihin niin taloudellisesti kun osasin. Sain 6.5l/100km tulokseksi. Periaatteessa se on kai ihan ok, sillä autoa ostaessa keskimääräiseksi kulutukseksi luvattiin 6.4l/100km. Nyt viimeisimmän tankkauksen jälkeen eli viikon aikana keskikulutukseni on ollut 6.9l/100km.

Tuli perjantaina pitkästä aikaa ajettua vaimon 1.5 TSI:llä (96kW) ja huomasin että ajotietokoneessa pitkäaikainen kulutus oli pudonnut lukemaan 5.1 l/100km. En muista aiemmin noin alhaista nähneeni, ja tällä autolla ajetaan kuitenkin päivittäisellä työmatkalla motariakin.

Yhtä asiaa olen pohtinut, ehkä joku muukin on, eli miksi nuo ongelmat tässä konetyypissä ovat "väärässä" versiossa? Meiilä kun on tuo mopompi versio missä lepuutuksen ja S/S:n lisäksi on lisäksi tuo koneen sammuminen rullatessa ja sen uudelleen käynnistyminen automaattisesti. Luulisi että ongelmien mahdollisuus olisi suurempi tässä 130 hv mallissa kuin tuossa yksenkertaisemmalla tekniikalla olevassa 150 hv mallissa? Tuo  on kuitenkin ollut edelleen täysin oireeton kaikissa tilanteissa, nyt mittarissa oli 43 tkm.
VW Golf Variant 2.0 TDI DSG Highline 2019
VW Golf Variant 1.5 TSI DSG Highline 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Poissa Routa

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 170
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #399 : 29.05.19 - klo:20:11 »
Itse olen aika vakuuttunut jo siitä, että autoni moottorissa on jotain vikaa. Auto tuntuu ajoittain todella hengettömältä ja bensaa palaa työmatka-ajossa nyt kesärenkain 7.5-8l/100km ajotietokoneen mukaan. Työmatka on 50/50 60km/h aluetta ja 80km/h tietyön takia rajoitettua motaria + lyhkäiset 40km/h pätkät. Käytin autoa merkkarillakin ja sen mukaan kaikki toimii normaalisti.

Poissa Arttu

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 138
  • Octavia 1,5 TSI Ambition, man
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #400 : 29.05.19 - klo:21:48 »
Itse olen aika vakuuttunut jo siitä, että autoni moottorissa on jotain vikaa. Auto tuntuu ajoittain todella hengettömältä ja bensaa palaa työmatka-ajossa nyt kesärenkain 7.5-8l/100km ajotietokoneen mukaan. Työmatka on 50/50 60km/h aluetta ja 80km/h tietyön takia rajoitettua motaria + lyhkäiset 40km/h pätkät. Käytin autoa merkkarillakin ja sen mukaan kaikki toimii normaalisti.
Vaihtaisin pois tuollaisen, jos eivät vikaa löydä. Selvästi jotain vikaa. Itsellä ei ole ollut noin korkeita lukuja vaikka olisi kuinka polkenut.

Poissa Arttu

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 138
  • Octavia 1,5 TSI Ambition, man
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #401 : 29.05.19 - klo:21:57 »
Rangeksi mittari näyttää 520km-540km välillä täydellä tankilla, varmaan riippuu siitä miten on ajanut edellisen tankin tyhjäksi, en tiedä.
Täällä Octavian ajotietokone näyttää yleensä tankkauksen jälkeen rangeksi 880 km. 

Poissa dosetti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.846
  • Jetta BKD
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #402 : 29.05.19 - klo:22:17 »
Täällä Octavian ajotietokone näyttää yleensä tankkauksen jälkeen rangeksi 880 km.

Eli Poloon suhteutettuna se olisi 675km. No, onhan se jo todettua, että ihmeellisen paljon vaihtelee kulutukset tässä konetyypissä.
2006 VW Jetta 2,0tdi BKD Sportline

Poissa Routa

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 170
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #403 : 29.05.19 - klo:23:02 »
Vaihtaisin pois tuollaisen, jos eivät vikaa löydä. Selvästi jotain vikaa. Itsellä ei ole ollut noin korkeita lukuja vaikka olisi kuinka polkenut.
Saatanpa vaihtaakin ja seuraava ei varmasti ole VAG-konsernin tuote. Toisaalta turpaan otetulla kympillä ostaa paljon bensaa ja harkinnassa on auto, jota ei voi vielä ostaa.
« Viimeksi muokattu: 29.05.19 - klo:23:19 kirjoittanut Routa »

Paikalla Jönglööraaja

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 352
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #404 : 30.05.19 - klo:08:34 »
Niih... Toisten mielestä lepuutus ei ole ongelma ja toisten mielestä on.
Mielestäni kumminkin 1,5 bensakoneen saa kyllä tehtyä kunnon moottoriksi ilman nuita turhanpäiväisiä kikkailuja.
Sanoin automyyjälle "VG moottoreissa on aina parempi mitä vähemmän liikkuvia osia".
Myyjä katseli huuli pyöreänä ja alkoi kehumaan lepuutusmoottorin pientä nykimisviivettä.

Poissa tommyt

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 320
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #405 : 31.05.19 - klo:21:27 »
Käytin Octavian ensihuollossa ja siellä oli tehty kampanjapäivitys 2019/04/30/C3. En kysynyt mihin tuo liittyi mutta esim. liikennevaloista liian rauhallisen liikkeellelähdön kenguruloikat ovat lyhentyneet roimasti elleivät jopa kadonneet niin voisi arvata että moottorin ohjaus/kaasupoljin on saanut jotain uutta softaa. Aikaisemmin edessä liian hitaasti liikkeelle lähteneet ovat saaneet aikaan loikkimisen kun kaasua ei ole voinutkaan painaa vaan on pitänyt nostaa jalka melkein kokonaan pois kaasulta. Nyt on ihan hyvä kesäauto ja talvellakin pärjää kovemmilla pakkasilla kun pysyttelee viitosvaihteella alle satasen vauhdeissa.  :D
Octavia Combi Style 1.5TSI 2018
VW Polo 1.4 Comfortline 2010
ex. Seat Leon 1.8TSI 2010

Poissa dosetti

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.846
  • Jetta BKD
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #406 : 31.05.19 - klo:22:44 »
Hyvä jos ovat päivittäneet. Onko tommytin ocu manuaali vai dsg? Tarkoittaako tuo talvikäyttö lämpöjen kannalta?
2006 VW Jetta 2,0tdi BKD Sportline

Poissa Bax

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 195
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #407 : 01.06.19 - klo:12:13 »
Joka kertoo täällä 1.5TSI moottorin ominaisuuksista pitäisi ehdottomasti kertoa onko moottori 96kW vai 110KW. Täälläkin on jo monesti kerrottu, että 96kW.ssa ei ole samoja ongelmia kuin 110kW:ssa.
Muuten tämä sekoittaa tehokkaasti tätä asiaa.
VW Golf Sportsvan 1.5 TSI 110kW DSG Highline -19
ex. Q3 1.4 TSFI 110 kW 2WD Business Sport manual -MY16
ex. A3 1.4 TSFI Business manual -13

Poissa tommyt

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 320
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #408 : 01.06.19 - klo:18:57 »
Manuaalivaihteinen ja 110kW, 01/2018 valmistunut.
Octavia Combi Style 1.5TSI 2018
VW Polo 1.4 Comfortline 2010
ex. Seat Leon 1.8TSI 2010

Poissa Arttu

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 138
  • Octavia 1,5 TSI Ambition, man
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #409 : 02.06.19 - klo:10:19 »
Octavia, manuaalivaihteet, 110kw.
Ei ongelmia. Kuten aiemminkin olen maininnut, niin lepuutusta ei huomaa kuin mittaristosta. Joskus kylmänä liikkeelle lähdettäessä on ollut lievää nykimistä, mutta yleensä ei. Webastolla esilämmittänyt moottorin pakkasilla. Johtuisiko siitä? 

Voisin seuraavaankin autooni ottaa saman moottorin.

Poissa ACT

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #410 : 03.06.19 - klo:22:44 »
Octavia 1.5 tsi manuaali 2019. Kenguru on pellin alla. Tänään kysytty huollosta löytyykö kesyttäjää. Ei löytynyt. On kuulemma tulossa Suomeen....liikkeelle lähdössä siis loikitaan toistaiseksi.  ;)

Poissa Ocu_Style

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #411 : 10.06.19 - klo:17:44 »
Kävin omalle 110 kW 1.5 TSI:lle varaamassa huollon ja samalla varmistin, että mikä mahtaa olla öljyluokitus, mitä koneeseen saa laittaa (tarkoitus siis viedä omat öljyt huoltoon). Luokitus on VW 508.00, niin tässä vaiheessa menikin ulkopuolisen liikkeen varaosatiskillä sormi suuhun. Kyseessä on ilmeisesti melko uusi luokitus ja varaosaliike ei ollut vielä tästä kuullutkaan. Olisivat saaneet tilattua, mutta hinta ei olisi juurikaan ollut merkkiliikkeen hintaa halvempi.

Netistä tutkin, niin esim. Totalilta ja Castrolilta löytyy ko. luokituksen öljyä ja Total maksaa 45 € ja Castrol 60 € (5 l). Onkohan kuinka paljon"laatueroa" Totalilla ja Castrolilla? Ja hauskintahan tässä on se, että koneessa on alunperin nuo 507.00 luokituksen öljyt, ja nyt kyseisestä öljyä "ei saakaan" laittaa enää koneeseen  ::) Pitääpä huvikseen kysyä huollosta, että kuinka hajalla tuo kone on, kun vuosi on ajeltu "väärän" luokituksen öljyillä  ;D
Skoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG -18
Ex: Opel Astra ST 1.4 T -16
Ex: VW Golf Variant 1.2 TSI -13
Ex: VW Golf Variant 1.4 TSI -08
Ex: VW Golf Variant 1.4 -01

Poissa Rauta7

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 383
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #412 : 10.06.19 - klo:18:24 »
Kävin omalle 110 kW 1.5 TSI:lle varaamassa huollon ja samalla varmistin, että mikä mahtaa olla öljyluokitus, mitä koneeseen saa laittaa (tarkoitus siis viedä omat öljyt huoltoon). Luokitus on VW 508.00, niin tässä vaiheessa menikin ulkopuolisen liikkeen varaosatiskillä sormi suuhun. Kyseessä on ilmeisesti melko uusi luokitus ja varaosaliike ei ollut vielä tästä kuullutkaan. Olisivat saaneet tilattua, mutta hinta ei olisi juurikaan ollut merkkiliikkeen hintaa halvempi.

Netistä tutkin, niin esim. Totalilta ja Castrolilta löytyy ko. luokituksen öljyä ja Total maksaa 45 € ja Castrol 60 € (5 l). Onkohan kuinka paljon"laatueroa" Totalilla ja Castrolilla? Ja hauskintahan tässä on se, että koneessa on alunperin nuo 507.00 luokituksen öljyt, ja nyt kyseisestä öljyä "ei saakaan" laittaa enää koneeseen  ::) Pitääpä huvikseen kysyä huollosta, että kuinka hajalla tuo kone on, kun vuosi on ajeltu "väärän" luokituksen öljyillä  ;D
Kukahan sinne on laittanut ne väärän luokituksen öljyt? Tuo moottori tulee maahan 0W20 öljyillä ( luokka 508.00/509.00 ). Edellisessä 1.4 TSI-moottorissa käytetään 5W30 öljyä ( luokka 504.00/507.00 ). Isompi luokitusnumero "takaa" LL-huoltovälin.

Näitä kaikkia öljyluokkia on saatavissa mm. Motonetistä.
Golfkärry Mk 7.5

Poissa tsi1490

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 209
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #413 : 10.06.19 - klo:20:42 »
Mobilin VW 508 -öljyä sai jo 2017 kesällä ihan Prismasta suoraan hyllystä. Viimeksi hain kannun Motonetista, kun vein auton merkkihuoltoon. Parempi viedä omat öljyt, koska kaikki merkkihuollotkaan eivät ilmeisesti edelleenkään oikeaa öljyä käytä.

Poissa Reneto

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.966
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #414 : 10.06.19 - klo:21:29 »
Kukahan sinne on laittanut ne väärän luokituksen öljyt? Tuo moottori tulee maahan 0W20 öljyillä ( luokka 508.00/509.00 ). Edellisessä 1.4 TSI-moottorissa käytetään 5W30 öljyä ( luokka 504.00/507.00 ). Isompi luokitusnumero "takaa" LL-huoltovälin.

Ei se taida ihan noin yksioikoisesti mennä. Meikäläisen Golf 7.5:ssä on 1.4 kone 150-heppaisena ja öljy on 0W-20.
VW Golf 1.4 TSI 110 Highline DSG 2017

Poissa Ocu_Style

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #415 : 10.06.19 - klo:21:46 »
Kukahan sinne on laittanut ne väärän luokituksen öljyt? Tuo moottori tulee maahan 0W20 öljyillä ( luokka 508.00/509.00 ). Edellisessä 1.4 TSI-moottorissa käytetään 5W30 öljyä ( luokka 504.00/507.00 ). Isompi luokitusnumero "takaa" LL-huoltovälin.

Näitä kaikkia öljyluokkia on saatavissa mm. Motonetistä.

Nostan käden pystyyn väärän infon merkiksi.

Sain auton luovutuksen yhteydessä mukaan litran purkin juurikin tuota 504.00/507.00 5W30 öljyä ja huollosta sanoivat, että tuossa on öljypurkki mukaan, jos pitää lisätä ennen ensimmäistä öljynvaihtoa. Tästä päättelin, että tuota siellä koneessa on alunperinkin, mutta tosiaan olet oikeassa, että koneessa on nuo 508.00 öljyt uutena. Ihmetyttää vain, miksi antavat huollosta mukaan tuota 504.00 luokituksen öljyä, koska luulisi heillä olevan tuota 508.00 myös tarjota. Toki ohjekirjassa näyttää olevan maininta, että tuota 504.00 luokituksen öljyä saa vaihdon välillä lisätä koneeseen max. 0,5 litraa, jos muuta öljyä ei ole tarjolla. Itse olen tuota lisännyt tässä vajaan 30 000 kilometrin matkalla n. 3,5 dl koneeseen.

No joka tapauksessa täytyy käydä ostamassa oikeat öljyt Motonetistä tai tilata netin kautta.
Skoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG -18
Ex: Opel Astra ST 1.4 T -16
Ex: VW Golf Variant 1.2 TSI -13
Ex: VW Golf Variant 1.4 TSI -08
Ex: VW Golf Variant 1.4 -01

Poissa minnis

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 44
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #416 : 11.06.19 - klo:01:21 »
Kävin omalle 110 kW 1.5 TSI:lle varaamassa huollon ja samalla varmistin, että mikä mahtaa olla öljyluokitus, mitä koneeseen saa laittaa (tarkoitus siis viedä omat öljyt huoltoon). Luokitus on VW 508.00, niin tässä vaiheessa menikin ulkopuolisen liikkeen varaosatiskillä sormi suuhun. Kyseessä on ilmeisesti melko uusi luokitus ja varaosaliike ei ollut vielä tästä kuullutkaan. Olisivat saaneet tilattua, mutta hinta ei olisi juurikaan ollut merkkiliikkeen hintaa halvempi.

Netistä tutkin, niin esim. Totalilta ja Castrolilta löytyy ko. luokituksen öljyä ja Total maksaa 45 € ja Castrol 60 € (5 l). Onkohan kuinka paljon"laatueroa" Totalilla ja Castrolilla? Ja hauskintahan tässä on se, että koneessa on alunperin nuo 507.00 luokituksen öljyt, ja nyt kyseisestä öljyä "ei saakaan" laittaa enää koneeseen  ::) Pitääpä huvikseen kysyä huollosta, että kuinka hajalla tuo kone on, kun vuosi on ajeltu "väärän" luokituksen öljyillä  ;D

Minulla oli taas ihan päinvastainen huoltokäynti, kävin vaihtamassa öljyt ja laittoivat koneeseeni  vanhaa longlife III. En tiedä mitä öljyä tehtaalta oli laitettu, kyseessä on 2019 vuosimalli. Kysyin asiasta ja he sanoivat että koneeseen saisi laittaa kumpaa tahansa, joko longlife IV tai longlife III öljyä. Erona kuulemma että IV sisältää hieman jotain kitkaa pienentäviä ominaisuuksia ja on kalliimpaa. Minulta ei kysytty ennen öljynvaihtoa että kumpaa öljyä haluan. Huoltopaikkana oli sama Laakkonen mistä auton ostinkin. Ongelmaan ei auta se että ohjekirja on niin vanhaa painosta ettei kyseistä moottoria mainita siinä lainkaan.
« Viimeksi muokattu: 11.06.19 - klo:01:30 kirjoittanut minnis »

Poissa ram1

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.998
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #417 : 11.06.19 - klo:11:12 »
Kyllä siihen voi laittaa toki molempia. On vaan kestänyt hiukan luokitusten saaminen uuteen moottoriin. Noita VW508 öljyjä saa nykyään lähes joka tunnetulta merkiltä. Tästä voi napata ns. orkkista pari kannua, niin toimituskulut ei tunnu niin pahalle.
https://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-Audi-VW-Motorol-OL-0W20-LONGLIFE-IV-508-00-509-00-5L-5-Liter-G052577M4/183490621436
Leon Fr Act, (CZEA)
Ex- Vagit:1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Poissa Rauta7

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 383
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #418 : 11.06.19 - klo:12:59 »
Kyllä siihen voi laittaa toki molempia. On vaan kestänyt hiukan luokitusten saaminen uuteen moottoriin. Noita VW508 öljyjä saa nykyään lähes joka tunnetulta merkiltä. Tästä voi napata ns. orkkista pari kannua, niin toimituskulut ei tunnu niin pahalle.
https://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-Audi-VW-Motorol-OL-0W20-LONGLIFE-IV-508-00-509-00-5L-5-Liter-G052577M4/183490621436
Kannattaa katsoa ennen kuin katua, nimittäin se, mitä öljyä laittaa. Luokitus selviää käyttöohjekirjasta ja saa sen ko. merkin työnvastaanotostakin selville.
Uusien 1,5-moottoreiden käyntivälyksiä, laakerointeja, … ja myös öljypumppu on muutettu 1,4- moottoreihin verrattuna, joten kannattaa käyttää oikeanlaatuista moottoriöljyä.
Golfkärry Mk 7.5

Poissa ram1

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.998
    • Profiili
Vs: 1.5 TSI
« Vastaus #419 : 11.06.19 - klo:13:40 »
Kannattaa katsoa ennen kuin katua, nimittäin se, mitä öljyä laittaa. Luokitus selviää käyttöohjekirjasta ja saa sen ko. merkin työnvastaanotostakin selville.
Uusien 1,5-moottoreiden käyntivälyksiä, laakerointeja, … ja myös öljypumppu on muutettu 1,4- moottoreihin verrattuna, joten kannattaa käyttää oikeanlaatuista moottoriöljyä.
Juu toki. Pointtina nyt oli ettei se moottori siitä mihkään hajoa, ja jos siihen uutena sellasta lykätty, niin ei ainakaan oma moka. Kun nämä moottorit tuli markkinoille, niin öljynvalmistajilla kestää aikaa ennenkuin saavat ne luokitukset haettua. Siksi näihin luultavasti laitettu LL-III öljyä. En tarkoittanut etteikö kannattaisi ostaa sitä 508:a koska sitä saa nyt jo melkein kaikilta.
Leon Fr Act, (CZEA)
Ex- Vagit:1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy