1.5 TSI

Aloittaja Ranssi, 07.07.16 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

heller

Lainaus käyttäjältä: DSL - 19.02.18 - klo:18:51
E-mode valittuna. Rullaustoiminto yms. Välillä rullaillee ihan hyvät vauhdit alamäessä, välillä kuitenkin päättää ajoneuvo kytkeä moottorijarrutusta päälle. Miksi?
Vakkari ei käytössä.
Vakkarilla taas junttaa jarruja päälle, jos menee yli nopeusasetuksen eli ei kovin E-koloogista.
Sama tekee Normal moodissa.
Onko kukaan huomannu eroa vaihteiden vaihtokohdissa DSG:llä Normaali vs Eco?

Eco mode varmaankin, E-mode taitaa olla GTE:ssä. nusnus :)

Ekana tulee mieleen että alkaako moottori kylmetä liikaa, vai miten pitkiä mäkiä rullaat? Ja tarkoitatko rullaamisella sitä vapaalla valumista vai onko sulla 130hv versio?
Mielestäni kerran itselläkin on kytkeytynyt vaihde päälle rullatessa, en muista olikohan kylmää tms. Hitaassa vauhdissahan se ei enää rullaa.

Valitettavasti tuo vakkari(ACC siis) tekee tuota että kun mennään 2km ylirajoituksen niin jarrua päälle. Pitemmissä mäissä se osaa sentään pistää pienempää silmään ja tekee edes osan moottorilla. Jos joku keksii miten tuon saa pois niin säästyy itseltäkin napinpainalluksia.


Normaali vs Eco DSG:llä, sanoisin että siellä on ihan 100-200rpm erot. Mielestäni Ecolla laatikko vaihtaa aavistuksen verran aikasemmin vaihdetta. Itse välillä naputtelen ecolle rullausta varten ja muuten ajelen invidualilla lamput sportilla ja ACC ecolla.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

DSL

#61
150 hv versio ja tosiaan Ecoa tarkoitin. Kotikulmilla on kilometrin mittainen alamäki ja siihen tulen risteyksen jälkeen 3. tai 4. vaihteella ennenkuin kaasua löysään ja kone on tyhjäkäynnillä. Muutaman satametriä menee tyhjäkäynnillä ja vauhti kiihtyy ja sit yks kaks moottorijarrutusta päälle. Kone oli lämmin, - 12C ulkona ja 25 km ajoa takana. Täytyy harjoitella lisää.

DSL

#62
Sylinterien lepuutus. Miten kytkeytyy muilla suurimmalla vaihteella tasaisella asfalttitiellä?
DSG vs Manuaali ja 130 hv ja 150 hv versiot. Tänään - 7 kelissä matka-ajossa DSG 150 hv:
2-syl käyttö kytkeytyy päälle kun kulutus<3,7 ja kytkeytyy pois kun kulutus>4,7.
Aika pieni #ikkuna#. Käytännössä kun vakkari on 106 km/h (100 km/h gps) ja loiva alamäki tuon saa päälle ja tasaisella lähtee pois. Tuntuu että suurin käyttökelpoinen alue on kesäkelissä 80 km/h rajoituksilla ajettaessa...ja pienemmillä vaihteilla.

tommyt

Manuaalivaihteinen kytkee 2-syl-moodin tosi herkästi päälle. Jo muutaman kilometrin ajon jälkeen kovillakin pakkasilla ajellaan kahdella sylinterillä. Tuossa -20C keleillä jyrinä ja tärinä oli aika voimakasta alle 2000 kierroksella joten mielummin ajelin vitosvaihteella 80km/h rajoitusalueella.
Nyt olen viikon verran tankannut 98E:tä ja  sillä olen päässyt eroon nykimisestä kylmällä moottorilla. Tässä viikon aikana on tullut noin 1500km mittariin niin eron huomaa aiempaan. Ensimmäiset sadat metrit ovat tasaisempia kyydiltään. :)
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

mfroberg

Onko tuo tärinä/nykiminen kylmänä tuon 150hv koneen ominaisuus sillä joku muukin on tuosta kirjoitellut? Meillä ei tuo 130hv versio täristä lainkaan missään lämpö- tai muissakaan olosuhteissa, myöskin 2-syl käyttö on täysin värinätöntä. Ja tankkiin menee pelkkää 95E10-kuraa. Ainakin 80 km/h tiellä (mittarinopeus 90 km/h) menee helposti 2-syl käytölle tasaisella ja alamäessä, vastamäkeen lyö kaikki mukit käyttöön(130hv DSG).
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

tommyt

Jyrinä/tärinä ilmenee myös lämpimällä moottorilla. Voisiko moottorin tuennan kumet olla niin kovettuneet pakkasessa että se siirtää tärinän koriin joka resonoi. Kaupunkinopeuksissa jyrinä kuulostaa samalta kuin ajaisi mukulakivikadulla.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

DSL

Lainaus käyttäjältä: tommyt - 07.03.18 - klo:17:08
Jyrinä/tärinä ilmenee myös lämpimällä moottorilla. Voisiko moottorin tuennan kumet olla niin kovettuneet pakkasessa että se siirtää tärinän koriin joka resonoi. Kaupunkinopeuksissa jyrinä kuulostaa samalta kuin ajaisi mukulakivikadulla.

Lähtikö jyrinä pois nyt kun kelit lämpeni nollakeliksi ainakin täällä Etelä-Suomessa. Oma ei ole jyristelly edes - 25 C pakkasilla.

Letangi

Lainaus käyttäjältä: JH VW - 08.03.18 - klo:15:58
1.5TSI EVO ja 150hv versio kylmänä kevyellä kaasulla ilmenevä nykiminen, johtuu moottorin lämmöistä ja siihen on tulossa tehtaalta päivitys :)

Tällainen tieto löytyi Golffi osiosta. Hyvä jos ongelmaan reagoidaan. Tuleekohan samantien kaikkiin konsernin merkkeihin?

DSL

Lainaus käyttäjältä: Letangi - 11.03.18 - klo:15:43
Tällainen tieto löytyi Golffi osiosta. Hyvä jos ongelmaan reagoidaan. Tuleekohan samantien kaikkiin konsernin merkkeihin?
Saapa nähdä. Itsellä tuo nykiminen vaimeni kovemmilla pakkasilla, kun taas 0-kelillä nykii enemmän. 95E:llä ajettu koko ajan. Tuntuu että suurempi seoksen rikastus auttaa ongelmaan.

tommyt

Piti ihan varta vasten lähteä koeajolle tänään kun palattiin pohjoisesta tänne etelän lämpöön. Huomasin että kylmänä alle 40km/h ajellessa tuntui muutama nykäisy mutta se meni nopeasti ohi. Siitä sitten 51:lle testaamaan jyrinää ja alussa tuntui että jyrisi enemmän alle 2000 kierroksen mutta kun olin ajellut 15km niin sitten vaikutti jo siltä että ainoat kuultavat erot tulikin alustasta. Lämpömittari näytti +1,5°C. Kovalla pakkasella jyrinä kuului radion yli mutta nyt täytyi olla radio kiinni että pystyi kuulemaan eron niin kauan kuin sitä pystyi erottamaan.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

- Simo -

Uuden 1.5 TSI:n nykiminen puolilämpimämä on tuttua täälläkin. Jostain täältä palstalta luin 1.4:n vastaavasta ilmiöstä, ja siellä joku oli kokeillut vaihtaa polttoaineen laatua Nesteen valmistamaan. Kokeilin hommaa itsekin, ja täytyy sanoa että homma toimii. Ajelin autoni ensimmäiset reilu 2000 km ABC:n 95E10 bensalla ja nykiminen ja vedon ryytyminen oli tosi häiritsevää pintakaasulla ajettaessa kunnes lämpötilamittari saavutti 90C. Sen jälkeen toimi aina moitteettomasti. Nyt on menossa kolmas tankillinen Nesteen vastaavaa bensaa, ja ilmiö on lähestulkoon kadonnut. Terävät nykäykset ovat poistuneet kokonaan, jäljellä on aavistuksenomainen ”heijaaminen” eikä veto ole ihan puhdasta edelleenkään. Huomattavasti parempi tilanne kuitenkin. Ajattelin vielä testata 98E:n vaikutusta, josko loputkin oireet häviäisivät. Ja sitten jossain välissä ajaa pari tankillista taas ABC:n bensalla, sekä 95E että 98E, ihan vaan todetakseni tuleeko ilmiö takaisin. ABC kiinnostaa siinä mielessä, että asema on ihan kodin lähistöllä, kunt taas Neste löytyy vasta naapurikaupungista.

Mitään jyrinöitä moottori ei ole pitänyt, ei kylmänä eikä lämpimänä. Alle 2000 rpm sitä ei edes huomaa, sen jälkeen alkaa vähän ilmoitella itsestään.
Octavia Combi Style 1.5 TSI DSG -18

JMP

Minulla on Leoniss 1.4 Non-ACT TSI jossa on ollut tuota samaa nykimistä. Tällä hetkellä tankissa on Nesteen 98E:tä ja ei se kyllä sillä enää juuri oireile. Kelit on vähän lämmenneet ja olen miettinyt että mikähän tätä tilannetta on eniten korjannut.

DSL

Mites muut 1,5 TSI:t on kulkeneet viime aikoina?
Täällä kulutus tippui noin puoli litraa kelien lämmettyä. 170 km matka-ajossa kulutti 4,6 keskituntinopeudella 86 km/h. 100 km/h (gps) vauhdilla vei motarilla 4,9.

Letangi

Vähällä tuntuu menevän. Miten muuten mittaat kulutukset? Tuijotatko auton kulutusmittaria vai lasketko itse.
Täällä ei toivoakaan tuollaisiin kulutuksiin. Päivittäisajo 60 aluetta 15 km suuntaansa ja kulutukset n.6.4.Eikä tuo lämpötilannousu vaikuttanut millään tavalla.
160 km lenkki motaria vakkari kylläkin 130 km/t ja auton mittari näytti 6.2.
Onko muuten tuosta softapäivityksestä kuulunut mitään?
Jotenkin itsestä tuntuu että kuluttaa hieman liikaa mitä ajattelin. Huollossa tuskin paljon reagoivat jos menee kulutuksesta valittamaan. Vähän valohoitoa ja mitään vikaa ei löydy..

DSL

Ajotietokoneesta oli nuo ilmoitetut. Pidän lisäksi kirjaa tankkauksesta ja 100 ajotunnin kohdalla heittoa oli vain 2 dl näyttämää isompi kulutus sis. webaston käytön, joten hyvin tarkka tuntuu atk olevan. Mitä itse olen kulutuksia seurannut seuraavat asiat edesauttavat pääsemistä pieniin kulutuslukemiin:
moottorin lämmöt riittävän ylös
moottorin öljyn lämmöt samoin 70-80 C.
DSG ja voimansiirto lämpimäksi
Akun lataus minimiin ja sähkölämmittimet myös
Webaston käyttö pois
Ulkoilma plussan puolelle, vaikutus moottorin imuilmaan ja ilmanvastukseen
Usein tuo mainitsemasi 15 km ei riitä millään viileällä kelillä että pääsisi "optimialueelle"
Esim 60 alue menee lämpimänä 5. vaihteella 2-syl modella tai 6. vaihteella 4-syl modella.
130 km/h vakkari 6,2 kulutuksella ei kyllä taasen kuulosta lainkaan pahalta. Auto lämpiääkin siinä ajossa jo ihan eri tavalla.
Softapäivityksistä ei ole kuulunut mitään.

Patse69

Ensimmäinen tankillinen ajeltu sekalaista maantie- ja taajama-ajoa, myös moottoritietä mukana. Kulutus laskettuna 5,43. Ihan ok mielestäni kulutus.. :)
VW Golf Highline 1,5 TSI  96 kw DSG

heller

150hv malli täällä ja "ennätys" 4.2l/100 vajaan 15km lenkillä auton mukaan. Airportilta konalaan, eli tuusulanväylää sekä kehäI. Tuo siis mittarin antama ja melkein optimaalisin tilanne ajaa. Ei valoja eikä ruuhkaa.

Pääosin keskari on 5.5-6 välillä. Nyt kun lumet on sulanu niin tekee mieli ajella välillä ässällä, joka vähän sotkee keskaria.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

DSL

Sen se vaatii, eli +7 C ulkoilma ja 126 km/h mittariin motarilla, jotta saa moottoriöljyn lämpötilan nousemaan 100 C asteeseen. Turhaan hätäilin viimasuojan irroittamisella, koska en motaria juuri ajele. Pitäähäähän se pannu kuumaksi saada muulloinkin kuin kesällä.

Enhancer

100 astetta on jo vähän yläkanttiin, öljyt kuitenkin lämmitetään / jäähdytetään lämmönvaihtimella jonka välityksellä lämpö siirtyy jäähdytysnesteen ja öljyn välillä. Termostaatti on jossain reilussa 90 asteessa, eli öljyjen ei noin periaatteessa pitäisikään nousta yli tuon.

90 kun on koneessa sekä nesteissä, että öljyissä niin ollaan normaalitasolla, toki hyvä käydä välillä vähän lämpimämmän puolella että kondenssivedet ja palamaton polttoainekin häipyy tehokkaasti öljyn seasta.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

splitxyz

Eroaako Skoda RS TSI öljylämpö tuosta paljon, omassa aika usein 95-102 C? En ole katsonut Polon lämpöä, en varma näkeekö siinä öljyn lämpötilaa? Tuntuu korkealta tuo 100 C.
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

hece

Vähän ohi aiheen, mutta kyllä oma 2.0TDI:n öljyt järjestään on 100 asteen kieppeillä kun pitkää siivua riittävän lämpimällä ajetaan. Termarit (kaksi, DSG:llä oma) on vaihdettu ja kunnossa.

DSL

Mielenkiinnolla odotan mitä öljyn lämpötila on kesähelteellä vastaavassa tilanteessa. Entä Saksan autobahnalla nilkka suorana? Siinähän vasta täydet kilowatit otetaan koneesta irti.

tsihman

Useampana kesänä olemme olleet Octavia 1.4 tsi vm 14 reissussa Saksassa. Nilkka suorana ajossa öljyn lämmöt kävivät 122 astessa!

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: DSL - 19.04.18 - klo:14:00
Mielenkiinnolla odotan mitä öljyn lämpötila on kesähelteellä vastaavassa tilanteessa. Entä Saksan autobahnalla nilkka suorana? Siinähän vasta täydet kilowatit otetaan koneesta irti.
Niissä moottoreissa, joissa on sähköinen termostaatti, lämpöjä ohjataan niin, että pienellä kuormalla moottorin lämmöt nostetaan tietoisesti korkealle ja nilkka suorana -ajossa moottori jäähdytetään kylmemmäksi. Esim. EA888 nostaa pienellä kuormalla lämmät aina 107 asteeseen asti ja kovassa ajossa tiputtaa 85 asteeseen.

- Simo -

Puolilämpimänä nykimis ongelman tilannepäivitys; kierros eri bensa laaduilla ja valmistajilla suoritettu ABC95 (ekat 2,5tkm)-> Neste95 (2 tankkia) -> Neste98 (kolme tankkia) -> ABC95.

Selvästikin polttoaineissa oli eroa Nesteen valmistaman hyväksi, eli sillä kulku oli tasaisempaa joskaan ei ihan ongelmatonta sekään. Nesteen 95 ja 98 välillä en enää huomannut suurta eroa, jos ollenkaan. Nyt kun vaihdoin takaisin ABC95:een, niin nykimistä ei enää ole  ::)

Se juttu mikä tässä on muuttunut välillä, on että kelit lämpenivät sen verran että viimeisen ABC95 tankillisen olen ajanut kokonaan ilman moottorin esilämmitystä ... ja siis ilman nykimistä. Näyttää vahvasti siltä, että puolilämpimänä nykiminen johtuu moottorin esilämmityksen käytöstä. Itsellä lämmittimenä pääasiassa siis säteilylämmitin ja hyvin satunnaisesti webasto. Webasto on blokattu pois myös ajon aikana, eli se ei osallistu moottorin lämmittämiseen kun auto on käynnistetty. Oma johtopäätökseni on, että säteilylämmittimen lämmittämän moottoriöljyn lämpötila  jotenkin sotkee moottorin ohjausjärjestelmää, eikä kone osaa annostella bensaa/sytytystä/jotakin? oikein. No, nyt kesällä tästä ei ole harmia, mutta toivottavasti syksyyn mennessä tähän tulee joku fixaus tehtaalta.
Octavia Combi Style 1.5 TSI DSG -18

Enhancer

Nykiikö se Webastolla lämmittäessä?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

- Simo -

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 20.04.18 - klo:16:58
Nykiikö se Webastolla lämmittäessä?

Nyt en osaa sanoa varmaksi, kun webastoa käytin talvella yhteensä ehkä noin viisi kertaa. Auto aina tolpassa kotona ja töissä. Ihan mutuilua mutta sellainen mielikuva minulla olisi että ei nykinyt ainakaan niin paljoa että se olisi alkanut tunteita herättämään. Joka tapauksessa webasto lämmittää moottorin nopeammin käyntilämpötilaan, niin se ”puolilämpimänä” ajaminen jää paljon lyhyemmäksi. Pitää palata tähän loppuvuodesta uudestaan  ;D
Octavia Combi Style 1.5 TSI DSG -18

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: - Simo - - 23.04.18 - klo:08:07
Nyt en osaa sanoa varmaksi, kun webastoa käytin talvella yhteensä ehkä noin viisi kertaa. Auto aina tolpassa kotona ja töissä. Ihan mutuilua mutta sellainen mielikuva minulla olisi että ei nykinyt ainakaan niin paljoa että se olisi alkanut tunteita herättämään. Joka tapauksessa webasto lämmittää moottorin nopeammin käyntilämpötilaan, niin se ”puolilämpimänä” ajaminen jää paljon lyhyemmäksi. Pitää palata tähän loppuvuodesta uudestaan  ;D
,,kkiä tekisi mieli kysyä, että miksi sinulla on Webasto, jos et käytä sitä? :D

Webaston polttoaineenkulutuksesta ainakin osa tulee takaisin juurikin tuon nopeamman käyntilämmön saavuttamisen ansiosta, ja toki Webastoa voi käyttää yhdessä sähkölämmityksen kanssa jolloin Webaston tehoa ei hukata matkustamon lämmittämiseen.

Hain alkuperäisellä kysymykselläni ennemminkin sitä, että Webastoa käyttäessä neste kiertää koko moottorissa, ja säteilijä sitten lämmittää mitä lämmittää. Jos toisen kanssa nykii ja toisen ei, voisi ongelma ehkä olla ennemminkin anturidatapohjainen eikä niinkään kiinni siitä onko moottorin lämpötila 5 vai 45 astetta startatessa.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

- Simo -

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 23.04.18 - klo:10:51
,,kkiä tekisi mieli kysyä, että miksi sinulla on Webasto, jos et käytä sitä? :D

Ihan aiheellinen kysymys  :) Webasto tuli autooni pyytämättä, sitä ei alunperin pitänyt tulla. Olin autoa speksatesani ruksinut lisävarustelistalta lämmitettävän tuulilasin, ja kun kauppaa tehdessä liikkeessä oli winter-paketti kaupan päälle kampanja, niin myyjäehdotti että mitäs jos laitetaan tämmöinen kun sinä tulee se lämmitettävä lasikin. En sitten vastustellut. Täytyy myöntää että olen kyllä pahasti traumatisoitunut webaston käytöstä edellisen autoni kanssa (ford diesel), joka pariinkin otteeseen webaa käytettäessä tyhjensi akun totaalisesti ja jätti perheeni pakkaseen palelemaan ja odottamaan hinausautoa. Siinä mielessä vänkä peli toi eksä, että ovet aukesivat vain sähköllä (myös mekaanisen lukon kautta) ja kun akusta loppui virta niin ei auenneet ovet eikä sitä kautta konepeltiäkään päässyt avaamaan varavirtaa varten. Viimeisen tempun se tekikin viime syksynä ja  sitten lähti auto vaihtoon  ;D. Paraneminen tästä taudista tulee ottamaan aikaa.

Mutta asiaan; en tosiaan kiinnittänyt huomiota tuohon lämmitystapaan kun ajattelin että tämä nykiminen on enemmän polttoaineen laatu kysymys. Synapsit yhdistyivät vasta äskettäin kun huomasin että eihän se nyi enää ja että samaan aikaan oli tosiaan loppunut säteilylämmittimen käyttö. Säteilijä tosiaan lämmittää lähinnä sen öljyn kun taas weba laajemminkin moottoria, eli ristiriita älyboksille tulee varmaankin tuosta lämpimästä öljystä suhteessa muuhun (kylmään) moottoriin.
Octavia Combi Style 1.5 TSI DSG -18

Patomursu

Et siis vaan osannut lämmittää webastolla ja siksi akku tyhjeni, vika ei ole tekniikassa vaan käyttäjässä  ;)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy