1.5 TSI

Aloittaja Ranssi, 07.07.16 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

dosetti

Lainaus käyttäjältä: Arttu - 29.05.19 - klo:21:57
Täällä Octavian ajotietokone näyttää yleensä tankkauksen jälkeen rangeksi 880 km.

Eli Poloon suhteutettuna se olisi 675km. No, onhan se jo todettua, että ihmeellisen paljon vaihtelee kulutukset tässä konetyypissä.

Routa

#361
Lainaus käyttäjältä: Arttu - 29.05.19 - klo:21:48
Vaihtaisin pois tuollaisen, jos eivät vikaa löydä. Selvästi jotain vikaa. Itsellä ei ole ollut noin korkeita lukuja vaikka olisi kuinka polkenut.
Saatanpa vaihtaakin ja seuraava ei varmasti ole VAG-konsernin tuote. Toisaalta turpaan otetulla kympillä ostaa paljon bensaa ja harkinnassa on auto, jota ei voi vielä ostaa.
Entinen VAG-kuljettaja.

tommyt

Käytin Octavian ensihuollossa ja siellä oli tehty kampanjapäivitys 2019/04/30/C3. En kysynyt mihin tuo liittyi mutta esim. liikennevaloista liian rauhallisen liikkeellelähdön kenguruloikat ovat lyhentyneet roimasti elleivät jopa kadonneet niin voisi arvata että moottorin ohjaus/kaasupoljin on saanut jotain uutta softaa. Aikaisemmin edessä liian hitaasti liikkeelle lähteneet ovat saaneet aikaan loikkimisen kun kaasua ei ole voinutkaan painaa vaan on pitänyt nostaa jalka melkein kokonaan pois kaasulta. Nyt on ihan hyvä kesäauto ja talvellakin pärjää kovemmilla pakkasilla kun pysyttelee viitosvaihteella alle satasen vauhdeissa.  :D
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

dosetti

Hyvä jos ovat päivittäneet. Onko tommytin ocu manuaali vai dsg? Tarkoittaako tuo talvikäyttö lämpöjen kannalta?

Bax

Joka kertoo täällä 1.5TSI moottorin ominaisuuksista pitäisi ehdottomasti kertoa onko moottori 96kW vai 110KW. Täälläkin on jo monesti kerrottu, että 96kW.ssa ei ole samoja ongelmia kuin 110kW:ssa.
Muuten tämä sekoittaa tehokkaasti tätä asiaa.
A4 Sedan Progress Plus 40 TSFI 150kW MHEV Quattro S-Tronic MY 23
ex. VW Golf Sportsvan 1.5 TSI 110kW DSG Highline -19
ex. Q3 1.4 TSFI 110 kW 2WD Business Sport manual -MY16
ex. A3 1.4 TSFI Business manual -13
ex. Japanilaisia, italialaisia vuodesta -74

tommyt

Manuaalivaihteinen ja 110kW, 01/2018 valmistunut.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

Arttu

Octavia, manuaalivaihteet, 110kw.
Ei ongelmia. Kuten aiemminkin olen maininnut, niin lepuutusta ei huomaa kuin mittaristosta. Joskus kylmänä liikkeelle lähdettäessä on ollut lievää nykimistä, mutta yleensä ei. Webastolla esilämmittänyt moottorin pakkasilla. Johtuisiko siitä? 

Voisin seuraavaankin autooni ottaa saman moottorin.
Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

ACT

Octavia 1.5 tsi manuaali 2019. Kenguru on pellin alla. Tänään kysytty huollosta löytyykö kesyttäjää. Ei löytynyt. On kuulemma tulossa Suomeen....liikkeelle lähdössä siis loikitaan toistaiseksi.  ;)

Ocu_Style

Kävin omalle 110 kW 1.5 TSI:lle varaamassa huollon ja samalla varmistin, että mikä mahtaa olla öljyluokitus, mitä koneeseen saa laittaa (tarkoitus siis viedä omat öljyt huoltoon). Luokitus on VW 508.00, niin tässä vaiheessa menikin ulkopuolisen liikkeen varaosatiskillä sormi suuhun. Kyseessä on ilmeisesti melko uusi luokitus ja varaosaliike ei ollut vielä tästä kuullutkaan. Olisivat saaneet tilattua, mutta hinta ei olisi juurikaan ollut merkkiliikkeen hintaa halvempi.

Netistä tutkin, niin esim. Totalilta ja Castrolilta löytyy ko. luokituksen öljyä ja Total maksaa 45 â,¬ ja Castrol 60 â,¬ (5 l). Onkohan kuinka paljon"laatueroa" Totalilla ja Castrolilla? Ja hauskintahan tässä on se, että koneessa on alunperin nuo 507.00 luokituksen öljyt, ja nyt kyseisestä öljyä "ei saakaan" laittaa enää koneeseen  ::) Pitääpä huvikseen kysyä huollosta, että kuinka hajalla tuo kone on, kun vuosi on ajeltu "väärän" luokituksen öljyillä  ;D
Tesla Model Y (2023)
Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Sportline (2023)
Ex. Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Ambition Businessline (2020)
Ex. Skoda Octavia combi 1.5 TSI DSG (2018)

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Ocu_Style - 10.06.19 - klo:17:44
Kävin omalle 110 kW 1.5 TSI:lle varaamassa huollon ja samalla varmistin, että mikä mahtaa olla öljyluokitus, mitä koneeseen saa laittaa (tarkoitus siis viedä omat öljyt huoltoon). Luokitus on VW 508.00, niin tässä vaiheessa menikin ulkopuolisen liikkeen varaosatiskillä sormi suuhun. Kyseessä on ilmeisesti melko uusi luokitus ja varaosaliike ei ollut vielä tästä kuullutkaan. Olisivat saaneet tilattua, mutta hinta ei olisi juurikaan ollut merkkiliikkeen hintaa halvempi.

Netistä tutkin, niin esim. Totalilta ja Castrolilta löytyy ko. luokituksen öljyä ja Total maksaa 45 â,¬ ja Castrol 60 â,¬ (5 l). Onkohan kuinka paljon"laatueroa" Totalilla ja Castrolilla? Ja hauskintahan tässä on se, että koneessa on alunperin nuo 507.00 luokituksen öljyt, ja nyt kyseisestä öljyä "ei saakaan" laittaa enää koneeseen  ::) Pitääpä huvikseen kysyä huollosta, että kuinka hajalla tuo kone on, kun vuosi on ajeltu "väärän" luokituksen öljyillä  ;D
Kukahan sinne on laittanut ne väärän luokituksen öljyt? Tuo moottori tulee maahan 0W20 öljyillä ( luokka 508.00/509.00 ). Edellisessä 1.4 TSI-moottorissa käytetään 5W30 öljyä ( luokka 504.00/507.00 ). Isompi luokitusnumero "takaa" LL-huoltovälin.

Näitä kaikkia öljyluokkia on saatavissa mm. Motonetistä.
Golfkärry Mk 7.5

tsi1490

Mobilin VW 508 -öljyä sai jo 2017 kesällä ihan Prismasta suoraan hyllystä. Viimeksi hain kannun Motonetista, kun vein auton merkkihuoltoon. Parempi viedä omat öljyt, koska kaikki merkkihuollotkaan eivät ilmeisesti edelleenkään oikeaa öljyä käytä.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 10.06.19 - klo:18:24
Kukahan sinne on laittanut ne väärän luokituksen öljyt? Tuo moottori tulee maahan 0W20 öljyillä ( luokka 508.00/509.00 ). Edellisessä 1.4 TSI-moottorissa käytetään 5W30 öljyä ( luokka 504.00/507.00 ). Isompi luokitusnumero "takaa" LL-huoltovälin.

Ei se taida ihan noin yksioikoisesti mennä. Meikäläisen Golf 7.5:ssä on 1.4 kone 150-heppaisena ja öljy on 0W-20.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Ocu_Style

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 10.06.19 - klo:18:24
Kukahan sinne on laittanut ne väärän luokituksen öljyt? Tuo moottori tulee maahan 0W20 öljyillä ( luokka 508.00/509.00 ). Edellisessä 1.4 TSI-moottorissa käytetään 5W30 öljyä ( luokka 504.00/507.00 ). Isompi luokitusnumero "takaa" LL-huoltovälin.

Näitä kaikkia öljyluokkia on saatavissa mm. Motonetistä.

Nostan käden pystyyn väärän infon merkiksi.

Sain auton luovutuksen yhteydessä mukaan litran purkin juurikin tuota 504.00/507.00 5W30 öljyä ja huollosta sanoivat, että tuossa on öljypurkki mukaan, jos pitää lisätä ennen ensimmäistä öljynvaihtoa. Tästä päättelin, että tuota siellä koneessa on alunperinkin, mutta tosiaan olet oikeassa, että koneessa on nuo 508.00 öljyt uutena. Ihmetyttää vain, miksi antavat huollosta mukaan tuota 504.00 luokituksen öljyä, koska luulisi heillä olevan tuota 508.00 myös tarjota. Toki ohjekirjassa näyttää olevan maininta, että tuota 504.00 luokituksen öljyä saa vaihdon välillä lisätä koneeseen max. 0,5 litraa, jos muuta öljyä ei ole tarjolla. Itse olen tuota lisännyt tässä vajaan 30 000 kilometrin matkalla n. 3,5 dl koneeseen.

No joka tapauksessa täytyy käydä ostamassa oikeat öljyt Motonetistä tai tilata netin kautta.
Tesla Model Y (2023)
Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Sportline (2023)
Ex. Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Ambition Businessline (2020)
Ex. Skoda Octavia combi 1.5 TSI DSG (2018)

minnis

#373
Lainaus käyttäjältä: Ocu_Style - 10.06.19 - klo:17:44
Kävin omalle 110 kW 1.5 TSI:lle varaamassa huollon ja samalla varmistin, että mikä mahtaa olla öljyluokitus, mitä koneeseen saa laittaa (tarkoitus siis viedä omat öljyt huoltoon). Luokitus on VW 508.00, niin tässä vaiheessa menikin ulkopuolisen liikkeen varaosatiskillä sormi suuhun. Kyseessä on ilmeisesti melko uusi luokitus ja varaosaliike ei ollut vielä tästä kuullutkaan. Olisivat saaneet tilattua, mutta hinta ei olisi juurikaan ollut merkkiliikkeen hintaa halvempi.

Netistä tutkin, niin esim. Totalilta ja Castrolilta löytyy ko. luokituksen öljyä ja Total maksaa 45 â,¬ ja Castrol 60 â,¬ (5 l). Onkohan kuinka paljon"laatueroa" Totalilla ja Castrolilla? Ja hauskintahan tässä on se, että koneessa on alunperin nuo 507.00 luokituksen öljyt, ja nyt kyseisestä öljyä "ei saakaan" laittaa enää koneeseen  ::) Pitääpä huvikseen kysyä huollosta, että kuinka hajalla tuo kone on, kun vuosi on ajeltu "väärän" luokituksen öljyillä  ;D

Minulla oli taas ihan päinvastainen huoltokäynti, kävin vaihtamassa öljyt ja laittoivat koneeseeni  vanhaa longlife III. En tiedä mitä öljyä tehtaalta oli laitettu, kyseessä on 2019 vuosimalli. Kysyin asiasta ja he sanoivat että koneeseen saisi laittaa kumpaa tahansa, joko longlife IV tai longlife III öljyä. Erona kuulemma että IV sisältää hieman jotain kitkaa pienentäviä ominaisuuksia ja on kalliimpaa. Minulta ei kysytty ennen öljynvaihtoa että kumpaa öljyä haluan. Huoltopaikkana oli sama Laakkonen mistä auton ostinkin. Ongelmaan ei auta se että ohjekirja on niin vanhaa painosta ettei kyseistä moottoria mainita siinä lainkaan.

ram1

Kyllä siihen voi laittaa toki molempia. On vaan kestänyt hiukan luokitusten saaminen uuteen moottoriin. Noita VW508 öljyjä saa nykyään lähes joka tunnetulta merkiltä. Tästä voi napata ns. orkkista pari kannua, niin toimituskulut ei tunnu niin pahalle.
https://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-Audi-VW-Motorol-OL-0W20-LONGLIFE-IV-508-00-509-00-5L-5-Liter-G052577M4/183490621436
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 11.06.19 - klo:11:12
Kyllä siihen voi laittaa toki molempia. On vaan kestänyt hiukan luokitusten saaminen uuteen moottoriin. Noita VW508 öljyjä saa nykyään lähes joka tunnetulta merkiltä. Tästä voi napata ns. orkkista pari kannua, niin toimituskulut ei tunnu niin pahalle.
https://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-Audi-VW-Motorol-OL-0W20-LONGLIFE-IV-508-00-509-00-5L-5-Liter-G052577M4/183490621436
Kannattaa katsoa ennen kuin katua, nimittäin se, mitä öljyä laittaa. Luokitus selviää käyttöohjekirjasta ja saa sen ko. merkin työnvastaanotostakin selville.
Uusien 1,5-moottoreiden käyntivälyksiä, laakerointeja, … ja myös öljypumppu on muutettu 1,4- moottoreihin verrattuna, joten kannattaa käyttää oikeanlaatuista moottoriöljyä.
Golfkärry Mk 7.5

ram1

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 11.06.19 - klo:12:59
Kannattaa katsoa ennen kuin katua, nimittäin se, mitä öljyä laittaa. Luokitus selviää käyttöohjekirjasta ja saa sen ko. merkin työnvastaanotostakin selville.
Uusien 1,5-moottoreiden käyntivälyksiä, laakerointeja, … ja myös öljypumppu on muutettu 1,4- moottoreihin verrattuna, joten kannattaa käyttää oikeanlaatuista moottoriöljyä.
Juu toki. Pointtina nyt oli ettei se moottori siitä mihkään hajoa, ja jos siihen uutena sellasta lykätty, niin ei ainakaan oma moka. Kun nämä moottorit tuli markkinoille, niin öljynvalmistajilla kestää aikaa ennenkuin saavat ne luokitukset haettua. Siksi näihin luultavasti laitettu LL-III öljyä. En tarkoittanut etteikö kannattaisi ostaa sitä 508:a koska sitä saa nyt jo melkein kaikilta.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

teholopa

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 11.06.19 - klo:13:40
Juu toki. Pointtina nyt oli ettei se moottori siitä mihkään hajoa, ja jos siihen uutena sellasta lykätty, niin ei ainakaan oma moka. Kun nämä moottorit tuli markkinoille, niin öljynvalmistajilla kestää aikaa ennenkuin saavat ne luokitukset haettua. Siksi näihin luultavasti laitettu LL-III öljyä. En tarkoittanut etteikö kannattaisi ostaa sitä 508:a koska sitä saa nyt jo melkein kaikilta.

Käyttöohjekirjassa lukee, että koneessa voi käyttää joko 0W-20 tai 5W30 oljyjä. 508.00/509.00 tai 504.00/507.00.

Ensimmäinen on oletus toinen vaihtoehto. Merkkari laittoi huollossa tuota vaihtoehtoa koneeseen.


tsi1490

Skoda Octavian 2017 ohjekirjan mukaan: "VW 504 00 -öljyn käyttö VW 508 00 -öljyn sijaan saattaa aiheuttaa vähäistä pakokaasupäästöjen huononemista".

En ymmärrä, miksi merkkihuolto ei käytä juuri sitä öljyä, mitä moottoriin kuuluu laittaa.

minnis

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 11.06.19 - klo:16:27
Skoda Octavian 2017 ohjekirjan mukaan: "VW 504 00 -öljyn käyttö VW 508 00 -öljyn sijaan saattaa aiheuttaa vähäistä pakokaasupäästöjen huononemista".

En ymmärrä, miksi merkkihuolto ei käytä juuri sitä öljyä, mitä moottoriin kuuluu laittaa.

En osaa sanoa. Itse tosiaan tajusin kysyä vasta sen jälkeen kun laskusta näkyi että vanhempaa öljyä laitettu koneeseen. Noh, ajelen näillä nyt varmaan joku 15000-20000km ja käyn sitten vaihtamassa etuajassa longlife iv sisään.

teholopa

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 11.06.19 - klo:16:27
Skoda Octavian 2017 ohjekirjan mukaan: "VW 504 00 -öljyn käyttö VW 508 00 -öljyn sijaan saattaa aiheuttaa vähäistä pakokaasupäästöjen huononemista".

En ymmärrä, miksi merkkihuolto ei käytä juuri sitä öljyä, mitä moottoriin kuuluu laittaa.

En ymmärtänyt minäkään ja kysyin monesti että miksi olette laittaneet vaihtoehtoista joka ei ole oletus? Kuulumma molemmat käy kun ne on mainittu ohjekirjassa ja niinhän se kyllä on paitsi että merkkarin pitäisi käyttää kyllä sitä mikä on se ykkössuositus eikä vaihtoehto.

No samalla erää tuli riitaa muistakin "auton ominaisuuksista" joten seuraava huolto on muualla kuin tuon ketjun liikkeessä.

Sinäänsä tuo ölppä kelpaa mulle kun se on spekseissä. Se vähäinen päästöjen lisäys nyt volkkareissa voi tarkoittaa ihan mitä vaan  ;D

Ocu_Style

Nyt on taas kahdella edellisellä tankillisella tullut laskettua kulutus tankkauksesta, niin ensimmäisellä kerralla kulutus oli 5,79 l/100 km ja nyt jälkimmäisellä 5,65 l/100 km. Ajo noin 60 % maantie/moottoritie ja 40 % taajamaa. Ajotietokoneen näyttämät kulutukset samoilta kerroilta samassa järjestyksessä 5,8 l/100 km ja 5,7 l/100 km, eli todella hyvin kohdallaan.
Tesla Model Y (2023)
Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Sportline (2023)
Ex. Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Ambition Businessline (2020)
Ex. Skoda Octavia combi 1.5 TSI DSG (2018)

a4b8

Käytin autoa päivityksessä ja nykiminen loppui siihen! Lepuutus ei ole ollutkaan koskaan ongelma, kytkeytymisen on huomannut vain mittariston logosta ja tekstistä.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

TDiih

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 22.06.19 - klo:22:35
Käytin autoa päivityksessä ja nykiminen loppui siihen! Lepuutus ei ole ollutkaan koskaan ongelma, kytkeytymisen on huomannut vain mittariston logosta ja tekstistä.

Missä se vika sitten oli?  :)
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

a4b8

Jäi kysymättä ja taitavat aika nihkeästi kertoa oma-aloitteisesti? Pääasia että on ok.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Letangi

Mikähän päivitys kyseessä koska itse käytin Skodaa huollossa ja ilmoittivat ettei ole uusia päivityksiä. Viimeksi päivitetty joskus viime vuonna.

a4b8

Olikohan tullut huhti-toukokuussa?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Letangi

Ok. Ilmeisesti yrittävät saada näihin uudempiin moottoreihin päivityksiä ja alkupään koneet jäävät sitten oman onnensa nojaan. >:( >:(

dosetti

Lainaus käyttäjältä: Letangi - 23.06.19 - klo:14:49
Ok. Ilmeisesti yrittävät saada näihin uudempiin moottoreihin päivityksiä ja alkupään koneet jäävät sitten oman onnensa nojaan. >:( >:(

Itse olen lukenut, että päivitykset menisivät automalleittain.

T. Neuvoton

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 23.06.19 - klo:15:46
Itse olen lukenut, että päivitykset menisivät automalleittain.

Turun Rintajoupilta saatu tieto viime viikolta, että kaikki muut Skodat (Kodiaq. Superb, Karoq) joissa tuo 1.5 TSI lepuutuksella ovat jo saaneet päivityksen. Puuttuu ainoastaan 1.5 TSI Octavioista. Ei osannut huoltoneuvoja selittää miksi näin. Itselläni MY18 Octavia 1.5TSI nykinyt alusta lähtien. Päivitettiin huhti-toukokuussa -18, ja jo hetken luulin että nykiminen katosi, mutta ilmaantui jälleen pahempana syyskuussa -18. Vielä ei ole "Teuvolla" hermot menneet mut varmaan kohta jos ei homma ala tulemaan kuntoon.
ex-skodat: Skoda 105 L, Skoda 130 Rapid, Skoda 135 L , Ocu I 1.6 Classic HB, Ocu I 1.6 Amb HB, Ocu I 2.0 Amb Combi, Ocu II 1.9 Tdi Amb HB, Ocu II 1.9 Tdi Eleg. combi, Ocu II 1.4 TSI Eleg. combi, Roomster 1.2 TSI 105 Amb.  Skoda Yeti 1.2 TSI Adventure (Platin Grey),  Ocu III (FL) Combi 1.5 TSI Style (Quartz Grey),  Ocu III (FL) Combi 1.5 TSI Style G-TEC (Quartz Grey). Ajossa: Ocu IV Amb HB 1.0 e-tec (Black Magic)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy