DSG vs. muiden merkkien kaksoiskytkinvaihteistot

Aloittaja Marko_K, 13.05.10 - klo:13:36

« edellinen - seuraava »

Marko_K

Onko palstalaisilla kokemuksia VW-konsernin kilpailijoiden kaksoiskytkinvaihteistoista? Erityisesti toki kiinnostaa, jos jolla kulla on omakohtaisia kokemuksia sekä DSG:stä että kilpailevista ratkaisuista.

Itselläni on kokemusta VW:n DQ200-vaihteistosta (7-vaihteinen DSG, kuivat kytkimet) omassa Touranissa noin 54000 kilsan matkalta ja DQ250-vaihteistosta (6-vaihteinen DSG, märät kytkimet) muutaman lyhyen koeajon tiimoilta. DL501 (7-vaihteinen DSG, märät kytkimet) ei ole tuttu. Muistaakseni kaikki kokeilemani DSG:t ovat olleet TDI-koneella.

Tietääkseni suurin osa kilpailevista vaihtoehdoista perustuu Getragin tekniikkaan, kun taas DSG on Borg-Warnerin peruja. Getragin 6DCT450-vaihteistoa (6-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto, märät kytkimet) olen kokeillut lyhyesti Volvo V50:ssä ja noin 1400 kilsan verran Mitsubishi Outlanderissa. Molemmissa moottorina oli PSA:n dieselmoottori.

Sama laatikko löytyy ymmärtääkseni ainakin seuraavista autoista: Citroën C-crosser, Dodge Journey, Ford Focus/Mondeo/S-Max/Galaxy, Mitsubishi Outlander, Peugeot 4007, Volvo S40/V50. Mielenkiintoista on, että lähes kaikilla merkeillä tuon saa vain dieselmoottorin pariksi, ainoa poikkeus taitaa olla Fordin kaksilitrainen bensaturbo. Voi olla, että johtuu siitä, että 450 Nm väännönkesto tekee vaihteistosta turhan järeän pienempien bensojen pariksi.

Noiden lyhyiden kokemusten valossa 6DCT450 tuntuu selvästi pehmeämmältä kuin DQ200, muistutti luonteeltaan selvästi enemmän DQ250-lootaa. Tavallaan tämä on luonnollista, koska molemmat ovat märillä kytkimillä, siinä missä DQ200 on kuivilla. Vaihdot ovat pehmeämpiä, erityisesti Volvossa selvästi mukavuusapainotteisia -- Volvossa vaihdoissa saattoi huomata jopa pientä luistoa.

Touranin DQ200 taas vaihtoi paljon terävämmin -- positiivisena puolena sporttisuus ja todella rivakat vaihdot, sekä pieni kulutus, negatiivisena puolena toisinaan turha terävyys ja nykäisevät vaihdot.


muuli1010

Ajelin joskus viikon verran Hertz:n V50 Volvolla jossa oli moinen Power Shift ja kylla tuo pitkalti ihan samalta tuntui kuin VAG:n 6 lovinenkin. No jos jotain eroja noista hakee niin minulle jai sellainen fiilis etta Volvon laatikko vaihtoi hieman "laiskemmin" alaspain, eli kaasupoljinta sai painaa hieman syvemmalle kuin VAG laatikollisessa autossa ennen kuin alettiin hakemaan pienempaa pykalaa..... Tosin nayttaa myos silta etta uusien CR koneiden yhteydessa VAG on tehnyt laatikkoon ainakin softa paivityksen koska jos aiemmin piti ajaa n 80 km/h ennen kuin laatikko etsi kutosta niin nyt kutosta haetaan jo 60 km/h jalkeen, mika kaytannossa tarkoittaa n 1200 r/min....

VW-man

7-vaihteinen DSG on käyttänyt jo alusta asti ja moottorista riippumatta yhtä alhaisia kierroksia...

muuli1010

Juu noin mulle kertoi eras 7 vaihteisen CR dieselin kayttajakin. No joku syyhan tuolle 6 vaihteisessa havaitsemalleni erolle taytyy olla joten onkohan tuossa CR koneessa kaikesta huolimatta voimaa kaytossa hieman paremmin alhaalla kuin vanhassa pumpparissa, vaikka numeroarvot ovatkin paperilla samat ? Toinen juttu on sitten se etta missas pumpparissa toi 7 vaihteinen DSG on ollut kaytossa ? Skoda ainakin pysytteli kasittaakseni 6 vaihteisessa siihen asti kunnes saivat uudet CR koneet.

Paha71

Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: muuli1010 - 14.05.10 - klo:10:12
Volvon laatikko vaihtoi hieman "laiskemmin" alaspain, eli kaasupoljinta sai painaa hieman syvemmalle kuin VAG laatikollisessa autossa ennen kuin alettiin hakemaan pienempaa pykalaa

Tein saman havainnon, verrattuna omaan DQ200-DSG:hen tuo Getrag ei niin herkästi vaihtanut pienempää sisään. Itse koin tuon pelkästään positiivisena asiana, tuo herkkyys teki DSG:llä ajosta ajoittain nykivää.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: muuli1010 - 14.05.10 - klo:14:38
Toinen juttu on sitten se etta missas pumpparissa toi 7 vaihteinen DSG on ollut kaytossa ?

Ainakin VW Touran 1.9 TDI:ssä.

VW-man

Onkos jollain muuten kokemusta millainen biimerin kaksoiskytkinloota on verrattuna DSG:hen tai S-troniciin ja missä malleissa tuota yleensä on kun kaikissa tuntuu olevan vaan monentinmuunnillinen ZF:n 6- tai 8-vaihteinen loota? Kenes tekele se on?

Mistä muuten johtuu, että tehokkaammissa autoissa, kuten Golf GTI yms. tuo DSG-loota rytkäyttelee, paukahtelee, nykii enempi kuin ns. laimeamman mallin kohdalla? Eli siis kun antaa kunnolla rumbaa niin käytös on tuollaista? Tästähän moni on kommentoinut täällä ja myös autolehdissä...

Marko_K

Jos Wikipedian tiedot pitävät paikkansa, niin BMW:ssäkin on Getrag:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dual_clutch_transmission

Tiedä sitten tuosta listasta ja sen paikkansapitävyydestä.

muuli1010

Hmm... Touranissa tais tosiaan moinen olla pumpparin yhteydessa sita en vaan muista miten herkasti laatikko haki seiskaa kayttoon vaikka olen tuollaistakin joskus kokeillut.... Mita taas tulee tohon Buimuriin niin eikos tuollainen laatikko ole ainakin M3:ssa ? Mallina toi ei vaan ole kovin yleinen.

Emil

DSG huomioi myös kuljettajan tavan käyttää kaasupoljinta. Jos kuskin tapana on pumppailla poljinta, niin järjestelmä tulkitsee sen kaiketi urhailulliseksi ajotavaksi, jolloin ohjelmakin on kulmikkaampi. Jos kuski käyttelee poljinta rauhallisemmin, niin lootakin on rauhallisempi. Jotain tämän tyylistä muistaakseni kerrottiin ohjekirjassakin, taikka ainakin niin, että rauhalliset polkimen liikkeet kytkevät taloudellisen ohjelman päälle.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: muuli1010 - 14.05.10 - klo:22:53
Touranissa tais tosiaan moinen olla pumpparin yhteydessa sita en vaan muista miten herkasti laatikko haki seiskaa kayttoon vaikka olen tuollaistakin joskus kokeillut... .

Varsin herkästi. Tasaisessa ajossa seiska kytkeytyi kuudenkympin nopeuden nurkilla, jolloin kierroksia on vajaat 1200.

Häkä

http://www.tekniikanmaailma.fi/uutiset/audi-siirtyy-8-vaihteiseen-automaattiin

Audi alkaa lykkäämään uutta tomaattia A4/A5/Q5/Q7/A8:n pellin alle. Tiedä sitten haudataanko s-tronic kaikessa hiljaisuudessa pois tämän tieltä.

jurpo

Lainaus käyttäjältä: Häkä - 18.05.10 - klo:13:14
Audi alkaa lykkäämään uutta tomaattia A4/A5/Q5/Q7/A8:n pellin alle.
Uskoisin että tuo muutos koskee vain jenkkejä, eli 6-vaihteisen tiptronicin korvaa 8-vaihteinen: http://www.autoweek.com/article/20100512/CARNEWS/100519955. Autoweek lienee uutisen alkuperäinen lähde.

Lainaus käyttäjältä: TM
Kaikissa kolmelitraisella bensiinimoottorilla kuin myös samankokoisella dieselmoottorilla varustetuissa malleissa on uusi vaihteisto. Sama muutos tapahtuu myös Euroopassa mallivuodelle 2011.
Tämmöistä tietoa ei ole näkynyt kuin TM:ssa, joten epäilen suuresti. Lienee teorissa mahdollista, että 6-v tiptronic vaihtuu 8-vaihteiseen joissain malleissa Euroopassakin. Mutta sitä pitäisin kyllä todella yllättävänä, jos s-tronicia korvattaisiin 8-v tiptronicilla. Mutta kohtahan se nähdään, 2011-mallit taitavat lähteä tuotantoon parin viikon sisään.

DrPepper

Uusimmassa TopGear-lehdessä (June 2010) Paul Horrellin kolumnissa on muuten kirjain kirjaimelta minun mielipiteeni kaksoiskytkentävaihtoehdoista:

- "I was wrong to love dual-clutch transmissions. However great the promise of the technology..., its realisation has proved highly shonky"

- "...they don't have the smoothness of an auto - they're sticky and jerky in creep mode... and infuriatingly jerky in traffic, especially when coming to rest. An old-school automatic torque-converter will always be better at this."

- "...they're crap manuals too... [good] bet if you're accelerating flat-out, but other times the prediction [of next gear] can be all but impossible..."

Horrell mainitsee nimeltä mm. DSG:n ja S-Tronicin. Toivotaan että ZF:n 8-portainen torque converter todellakin tulisi myös A4:ään laajalla rintamalla ja voisimme unohtaa S-Tronicit pariin urheilumalliin.

Markku J

Kokeile joskus uusinta S tronicia. Meille voisit vaikka tulla vertailemaan viimeisintä S tronicia ja viimeisintä ZF:n 8 -vaihteista perinteistä laatikkoa. Kovin samanoloisia ovat molemmat ajaa. En voi isoa eroa tehdä puoleen tai toiseen. ZF:n ryömintä on hieman vahvempaa, mutta S tronic taas tuntuu olevan hukkaamatta voimaa, kun liikkeelle päästään. Mielelläni tarjoan vertailumahdollisuuden livenä. Kun puolisoni ajaa näillä, niin ei huomaa mitään eroa.

DrPepper

Olen koeajanut molempia. Tosin sinun uudessa autossasi voi olla uudempi softa S-Tronicissa, kuin siinä koeajoautossa oli, se paha nykiminen S-moodissa on varmaan saatu eliminoitua toivottavasti. Omissa autoissa taustallahan oli myös DSG6, mutta myönnän toki että automaattisoftaa ja mekaniikkaa on sittemmin parannettu joissain määrin. (Nyky-A4:ssäni on siis ZF:n uusin 6-portainen torque converter joka on todella hyvä sekin, voimakas ryömitys ja erittäin tasaiset vaihdot myös manuaalimoodissa, mutta aavistuksen hitaampi kuin tuo kasi.)

Yksi suurimmista valituksenaiheistani on aina ollut, ja siihen Horrellkin käyttää yli puolet kolumnistaan, että nykyisenkaltainen kaksoiskytkentävaihteisto ei koskaan voi olla sulava manuaalivaihdoissa koska ennakointia ei voida tehdä kahteen suuntaan. Jos ennakointi on väärä, vaihteisto ei reagoi lainkaan niin hyvin kuin momentinmuunnin. Siis vaikka softa tehtäisiin täydelliseksi (mitä mikään ajamani DSG tai S-Tronic ei todellakaan ole ollut), manuaalivaihtaminen tai "aktiivinen ajaminen" johtaa enemmin tai myöhemmin pahaan tökkimiseen. Horrell kauhistelee että Porsche oli yrittänyt 911:ssä ratkaista sen viivästämällä kaikkia manuaalivaihtoja, huonoin tuloksin.

Sorry että mainostin tuota lehteä täällä, juttu oli vain niin täsmälleen mielipiteeni jota olen julistanut vuoden tai pari näillä palstoillakin että mietin olenko unissani kirjoitellut kolumneja TopGeariin väärällä nimellä. :D Horrell esimerkiksi toteaa että "the car stands on its nose" erässä vaihtotilanteessa, joka on hyvin, hyvin lähellä omia kuvauksiani siitä mitä tapahtuu kun kaksoiskytkentävaihteistolla vaihdot menee pieleen ja tarvitaan lähinnä niskatukea tai otsalaastaria.

Kenties jos et käytä manuaalivaihtamista tai ajat hyvin rauhallisesti, et huomaa näitä ongelmia, mutta toisaalta kun S-Tronicin idea nimenomaan olisi tukea sporttista ajamista niin minun kirjoissani todistusaineisto siitä että ehkä tämä sittenkään ei ole se paras idea, lisääntyy vuosi vuodelta. Viisi vuotta sitten DSG:tä lähinnä ylistettiin varauksetta, nyt tilanne on aika erilainen kun laajempaa vertailua on tehty enemmän.

Mutta hyväksyn tottakai että sinun mielipiteesi on omalla kokemuspohjallasi erilainen ja hyvä että kerrot siitä!

Markku J

Minun arkiajoni molemmilla autoilla on sitä tavallista tieliikenteen ajoa toki- tai ehkä hiukan tavallista enemmän sentään teen kiihdytyksiä, ja nautin esim quattron ramppikäyttäytymisestä. Jos valoista lähtee pysähdyksistä, niin molemmilla vaihteistoilla voi tehdä joko hienon pehmeän, ja hitaan lähdön, tai sitten sporttisen ja nopean, mutta ei välimuotoja.

Ja tuosta ylöspäin vaihdot ovat molemmilla samanoloisia - kuten alaspäinkin. Meillä on tällainen pienimuotoinen testilaboratorio kotona nyt. Kaksi vm 2010 autoa, toisessa S tronic, toisessa ZF:n uusin taidonnnäyte 8 -vaihteisena. Näitä tarjoan koeajoon kaikille S tronicin etevämmyyttä epäileville. S tronic on hyvä - ja myös uusin momentinmuunnin teknologia ! Tulkaa kokeilemaan, jos epäilette !

DrPepper

Onneksi voimme varmasti sopia että ollaan vain eri mieltä. :)

Noin sitä valitettavasti on sanottu S-Tronicista aina kun uusi mallipolvi tai tekniikka ilmestyy. Minun koeajaamani versiota ja sinun versiotasi erottaa vain ohjelmisto ja se että koeajoautossa (S4) oli tehokkaampi moottori kuin sinulla, joka tietysti vaatii vaihteistolta vielä enemmän ja tuo korostetummin ongelmia esiin.

En missään nimessä kyseenalaista kokemustasi. Mutta koska luin myös kommenttisi siitä edellisestä S tronicistasi A4:ssä (joka edusti samaa tai vanhempaa ohjelmistoa kuin koeajamassani autossa), arvelen että ajamme eri tavalla tai koemme autot ja vaihteistot eri tavalla. Arvostamme kenties erilaisia asioita voimalinjassa ja auton käyttäytymisessä. Ehkäpä ajat tavalla jolle S-Troniccisi on ohjelmoitu ja niin ennakoitavasti että vaihtamistarpeen pystyy ennakoimaan. Good for you! :)

Perusajossa A4/A5:n S-Tronic (parkkipaikkojen ryömitystä lukuunottamatta) toki tuntuu minustakin varsin normaalilta ja kiihdytyksessä tottakai nopealta automaatilta (nollasta sataan on S-Tronicin vahvuus), ongelmani koskevat nimenomaan yllättävämpiä tilanteita, reipasta ajamista vaihtelevissa tilanteissa ja manuaalimoodin käyttöä. A4-ketjussakin noita kokemuksia näyttää porukalla olevan. Momentinmuuntimella en ole koskaan kokenut sellaista voiman katoamista tai arpomista vaihdossa yllätystilanteessa jonka olen kokenut sekä A4-perheen S-Tronicilla että A3:n DSG6:lla.

Valitettavasti lopulta olen tullut samaan tulokseen kuin Horrell, että itse konsepti on ongelma, eli se että kaksi kytkintä ja ennakoiva vaihteisto ei koskaan voi toimia niin hyvin kuin tekniikka joka ei vaadi ennakointia vaan kykenee vaihtamaan vaihteiden välillä vakioajassa. Viimeistään manuaalimoodissa tai jos jotain ennakoimatonta tapahtuu liikenteessä (kuten yllättävät nopeasti vaihtelevat hidastus- tai kiihdytystilanteet), kaksoiskytkentä osoittaa heikkoutensa, koska kaksoiskytkennän etu perustuu vain ja ainoastaan siihen että vaihde valitaan etukäteen jolloin sen kytkeminen on välitöntä. Mutta jos oikeaa vaihdetta ei ole valittuna ennakkoon, sitten vaihteiston toiminta ei enää olekaan samanlaista.

S-Tronicin potentiaaliset edut ovat minun makuuni toistaiseksi jääneet siis viivakiihdytykseen ja kulutukseen. Ajomukavuudessa ja ennakoitavuudessa momentinmuunnin on ollut edellä ja arvaan että on edellä jatkossakin, ainakin siis minun makuuni. Varmasti S-Tronicin ohjelmistojen hiontaa jatketaan niin kauan kuin tekniikka on käytössä, mutta itse en keksi fundamentaaliin ongelmaan mitään muuta maallikkoratkaisua kuin lisätä kolmas kytkin ja vaihdepatteristo, jolloin ylös- ja alas-vaihde olisivat jatkuvasti valittuina ennakkoon. Sekään ei poistaisi ongelmaa loikata vaihteiden ylitse vakioajassa, mutta poistaisi pahimman pulman.

Onneksi momentinmuunnintekniikka kehittyy näemmä roimin askelin, kenties siinä lopulta kuitenkin on se paras vaihteisto. Ellei joku ota CVT:tä tosissaan ja tee killeriä neliveto-multitronicia (vitsi vitsi)... Jotainhan siinä kaksoiskytkennässä täytyy olla vialla kun tuo autolehden kolumnistikin toteaa, että ei halua elää liian vanhaksi ettei joudu enää ajamaan kaksoiskytkentävaihteisella autolla. ;)

Jatka ihmeessä raportteja hienoista uusista autoista ja vaihteistoistasi, ovat mielenkiintoista luettavaa!

Olisi myös mukava kuulla miten koet manuaalivaihtamisen noilla kahdella autolla, jos molemmissa on rattiläpyskät.

chr

Lainaus käyttäjältä: DrPepper - 01.06.10 - klo:09:47
Ellei joku ota CVT:tä tosissaan ja tee killeriä neliveto-multitronicia (vitsi vitsi)...

Minun autossani on varsin toimivan oloinen CVT:n ja nelivedon yhdistelmä, mutta aika näyttää miten se kestää. En ole ajanut uudelle ZF:n kasilovisella, mutta todella hieno tuo CVT on rauhalliseen menoon.

MVQ

Ei ehkä ole täydellinen äästronikki mutta erittäin hyvä se on jo nyt. Tunnustan kuitenkin muutaman ongelmakohdan vielä tuon softapäivityksen jälkeenkin eli ainakin omalla kohdalla joskus, ei aina, liian voimakas moottorijarrutus esim. valoihin "lasketellessa" vaihteito pukkaa liian pientä silmään jolloin vauhti alkaa hidastumaan liian paljon, tuon saa "ohitettua" pienellä pintakaasulla. Toinen ongelmakohta on se että joudut melkein pysähtymään mutta et ihan jolloin pykälässä on 2-vaihde ei ykkönen ja lähtö jää hieman tussuksi (eli mun huomion mukaan stronikki ei vaihda ykköselle kuin täysin pysähdyksissä). Ei sinällään hirvittävä ongelma ainakaan 2.0TFSIllä mutta hieman ärsyttäävää kuitenkin. Myös tuo mainittu ryömiminen parini, tai oikeastaan siis ilmestyi tuon päivityksen jälkeen - nyt ryömii, ei voimakkaasti mutta ryömii kuitenkin.
En ole tällä autolla kertaakaan kokenut turvavöidenkiristys-ilmiöitä, pään sivulasiin heilumista tai muutakaan mieltä järkyttävää tapahtumaa vaihteiston takia kuitenkaan.
Läpysköistä ei ole kokemusta mutta käsivalintaa en tuosta tikusta kovin usein halua käyttää koska tuo Audin vaihtologiikka on perverssisisti käänteinen - vaihdetta vaihdetaan isommalle eteenpäin työntäen ja pienemmälle taaksevetäen  >:(
A4 (B8) FL 2.0TFSI q str & Ford Mustang GT convertible - ex-VAG: A4 (B6) Avant 1.8T q, A4 (B7) Avant 2.0T q sport S-line, A4 (B8) 2.0TFSI q str

TSo

Lainaaitse en keksi fundamentaaliin ongelmaan mitään muuta maallikkoratkaisua kuin lisätä kolmas kytkin ja vaihdepatteristo, jolloin ylös- ja alas-vaihde olisivat jatkuvasti valittuina ennakkoon.

Jos tuosta parannusta hakee, pitäisi kai lisätä 2 x kytkin + vaihteisto, toinen parillisille ja toinen parittomille vaihteille.

muuli1010

Kukin valitsee sen mita pitaa itselleen parhaana mutta henkilokohtaisesti olen ollut tuohon vaihteistoon varsin tyytyvainen, pienoisia ongelmiahan on aina silla taydellista laitettahan kukaan ei ole pystynyt tahan paivaan mennessa suunnittelemaan, mutta mielestani nama ongemat ovat olleet niin pienia hyotyihin verrattuna etta en viime kerralla edes miettinyt manuaalivaihteiston hankintaa vaan paadyin suoraan DSG laatikkoon. Mikali hyvin toimiva kasivalinta on ykkos prioriteetti niin miksi ihmeessa hankkia koko automaattia ?

QuaS

Itse olen ajellut puolisen vuotta tuolla uusimmalla S tronic:lla ja kokemukset on Markku J:n kaltaiset.
Kyllähän toi aluksi hieman herätti lähdöissä ihmetystä mutta yleisesti ottaen ei voi olla nyt muutakuin tyytyväinen.

Ajotapa vaihtelee, pääosin urheilullinen, ainoastaan manuaalia ei tule käytettyä.

En ihan kyllä allekirjoita DrPepperin "S-Tronicin idea nimenomaan olisi tukea sporttista ajamista niin minun kirjoissani todistusaineisto siitä että ehkä tämä sittenkään ei ole se paras idea, lisääntyy vuosi vuodelta."
-> Ajelin 20km hyvin vaihtelevan mutka pätkän sanotaanko "hieman" sporttisesti ;D -> jos tuon ajais jollain kumminauhalla niin:
a) niin osa mutkista lähdöistä ei vain olisi lähtöjä = fiilarijuttu, kyllä se kuulkaa alas ja ylös vekslaa ku vain käskyttää sitä kaasupolkimella
b) jos urheilisuutta mittaisi kellolla niin aika kertoisi todennäköisesti toisenlaista totuutta

Manuaali on tietenkin eri juttu mutta kyllä tuolla S tronic:lla ihan urheilullisuuteen pääsee tai sitten joku on todella mokannut kun laittanut tuon RS5:een.

VW-man

Seiskavaihteinen DSG ja S-tonic on todella hyvin onnitunut kaksoiskytkinloota. Toki muutamia outoksia ja kehiteltävää siinä on, mutta muuten ok.

ZF:n 6-pykäläinen on paras momentinmuunnillinen loota millä olen ikinä ajanut.

Vmatti

katos katos - S tronic alkaa aiheuttaa kohta samalla tavalla vääntöä kuin quattrokin  ???
Trust your instincts, be yourself!
BMW 520D xDrive Business Exclusive Edition Aut. -15
ex-vagit:
A4 (B8) 2.0 TFSI quattro S tronic -10
CC 2.0 TDI 125kW DSG -09
A4 (B6) 1.8T quattro -05
Audi 80 (B3) 1.8S -

Guido

Lainaus käyttäjältä: muuli1010 - 01.06.10 - klo:11:49
Mikali hyvin toimiva kasivalinta on ykkos prioriteetti niin miksi ihmeessa hankkia koko automaattia ?

Erittäin hyvin sanottu.

HAL9000

V50:sen vastaavaa tullut kokeiltua. Tuntuu aika samalta kuin 6-v DSG. Ei ehkä aivan yhtä herkkä vaihtamaan pienempää kuin VW:ssä. VW:n DSG:tä olen kokeillut sekä 6- että 7-vaihteisina, useissa eri autoissa.

Olen aiheesta ennenkin kirjoittanut. En mitenkään varauksettomasti näistä suorakytkentälaatikoista tykkää. Niiden toiminta kun perustuu olettamuksiin. Ja aina kun aie on eri kuin oletettu, on laatikko pulassa. Tässä suhteessa esimerkiksi penarin 6-vaihteinen momenttimuunninautomaatti on mielestäni paljon parempi. DSG/S-Tronic on täydellinen 0 - 100km/h laatikko, ei muuten. Tuo 7-vaihteinen vaihtaa myös aivan liian herkästi isompaa, vähäinenkin nopeuden lisäys vaatii aina vaihdon tai kaksi pienempää.

Pari kertaa on myös meinanut lentää amalgamit suusta kun laatikko päättänyt vaihtaa pienempää, normaali moottorijarrutustilanteessa, paukauksesta ja nykäyksestä päätellen ilman kytkintä!? Tämä siis VI GTI DSG:llä.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

MTu

Mondeon 140hv dieselin jatkeena ollutta uutta PowerShift laatikkoa tuli pariin kertaan koeajettua viime viikkojen aikana. Meikäläisen momentinmuunninhistorian (>300tkm perinteistä automaattia) jälkeen en ole tähän mennessä päässyt sinuiksi VAG konsernin DSG laatikoiden kanssa, aina on jäänyt jotain kiukuttamaan, mutta tämä voortin PowerShift yllätti. Täysin kuin perinteinen momentinmuunnin parkkipaikkaoperoinnissa (niin etu- kuin takaperinkin jyrkkään ylämäkeen yms. mitä kiusaa nyt ikinä keksinkään kokeilla), ja vaihdot silkinpehmeitä. Sitä en tiedä oliko laatikko nopeampi vai hitaampi kuin DSG vastaavansa, mutta mie tykkäsin. Ensimmäistä kertaa momentinmuunninten jälkeen tuli olo että tällaisella vois ajellakin... siis ellei se olis kiinni foordissa :)
Passat Variant Comfortline 2.0TDI DSG (08/2011)
ex-Tiguan T&F 2.0TDI (08/2008)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy