Volkswagen kääntelee rattia itsestään sammuttamisen jälkeen

Aloittaja Gleb, 28.06.16 - klo:20:05

« edellinen - seuraava »

Gleb

Noniin, eli kyseessä  Volkswagen cc my13. Ajoneuvossa on park assistant ja start/stop järjestelmä. Tällä hetkellä park assistant on poissa pelistä ja sitä yritetään merkkiliikkeen toimesta saada kuntoon.

Ajoneuvossa on lisäksi sellainen omituisuus, että hyvin satunnaisesti start/Stop järjestelmän sammuttaessa auton, niin auto alkaa sammuttamisen jälkeen kääntämään ohjauspyörää vasemmalle. kääntäminen on hyvin voimakasta, eli turha siinä on pistää kuljettajan hanttiin kun autolla tuntuu olevan oma tahto halutusta ajosuunnasta. ratti kääntyy vasemmalle ehkä vartti kierroksen verran tai vähän vähempi.

Huollossa asiasta ilmoitin ja siellä asiaan suhtauduttiin asiaan kuuluvalle vakavuudella ja informoitiin tehdasta asiasta. Vikaa ei vain meinaa autosta löytyä. Mutta nyt kysymykseni kuuluukin, että onko kenelläkään palstalaisista ollut missään VAG-kulkineessa samanlaista ikinä koskaan? Tehdas tuntui nimittäin olevan ihan hoo Moilasena kyseisen auton käyttäytymisestä.  Jännityksellä odotan milloin auto alkaa kääntämään rattia kesken ajon.


ja juu voipi siirtää tuonne huoltojen puolelle
Yhden ahtimen Golf ja Comfort Coupe

Daatta

VCDS Full-Scan varmaan kertoisi jotain. PA:n toimattomuus voi johtua ohjaistehostimesta, joka vääntelee rattia automaattisesti... Jos on vähänkin kinkkisempi vika niin ei välttämättä tule merkkihuollossa kuntoon. Ainakin osien vaihteluun kannattaa varautua. Onkohan akku testattu, huono akku aiheuttaa omituisia ongelmia. S/S:n ei pitäisi akkua moottoria sammuttaa jos virta on vähissä, mutta eikai sekään järjestelmä erehtymätön ole.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Gleb

Joo näinhän se voi olla. Jos ohjelmallista vikaa ei tehtaan avustuksella löydy, niin seuraavaksi aletaan vaihtamaan osia. Ohjausvaihde menee ensimmäiseksi vaihtoon. Mielenkiintoisinta tässä on se ratin kääntyminen itsestään sammuttamisen jälkeen. Ei kuulemma pitäisi olla juurikaan edes mahdollista.

Tehdas haluaisi siitä nähdä videokuvaa, mutta koska vika esiintyy vain hyvin ajoittain niin  vähän vaikea saada tarttumaan kameraan. Vähän tuntuu, etteivät edes halua uskoa koko asiaa.
Yhden ahtimen Golf ja Comfort Coupe

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Gleb - 29.06.16 - klo:08:02
Tehdas haluaisi siitä nähdä videokuvaa, mutta koska vika esiintyy vain hyvin ajoittain niin  vähän vaikea saada tarttumaan kameraan. Vähän tuntuu, etteivät edes halua uskoa koko asiaa.

Jos tehdas haluaa videokuvaa niin tehdashan sitten hankkii sinulle autovideokameran. ;-) Kiinnität semmoisen vaikka niskatukeen ja pistät kuvaamaan niin, että rattikin osuu kuvausalueelle.

Eka Golf

Teoriassa tuo voisi olla turvatoimi eli kääntää rattia niin että ei mäessä pysäköitäessä valu keskelle tietä, mutta toimii vain kun vasemman puoleinen liikenne?  :P

pomo

Minä hankkisin tuollaisen autovideokameran ja laittaisin kuvaamaan niin, että ohjauspyöräkin näkyy kuten tuossa ehdotettiin. Väittäisin, että jos tuon saa videolle niin osien vaihdoista tuskin tulee juurikaan sinulle kustannuksia jos auto on merkkihuollettu! Tehtaalla lienee varsin suuri into saada selville tuollaisen vian aiheuttaja, koska tuo voi olla vaarallista jossain tilanteessa!

Gleb

Huollon ja tehtaan mukaan moinen toiminta ei pitäisi olla mahdollista, siis tuo ratin kääntely. Tehdas on ollut kyllä kiinnostunut asiasta ja ehkä hieman huolestunutkin. Autoon vaihdetaan seuraavaksi ohjausvaihde tehtaan piikkiin. Ehkä autoni on riivattu ;D
Yhden ahtimen Golf ja Comfort Coupe

los los

Autoosi on laitettu liikaa älyä,ehkäpä pysäköinti avustaja.


Gleb

Yhden ahtimen Golf ja Comfort Coupe

Ifa

Asiaa sivuten, työautona Mersu vito -15 ja se on pari kertaa parkissa ollessaan (auto käynnissä) alkanut ratti kääntyillä vasen/oikea muutaman sentin liikerataa...
Kun lähtee liikkeelle niin ABS erroria pukkaa mittaristoon, no kun starttaa auton uudelleen niin vika valo häviää ja meno jatkuu normaalisti.
Huollossa eivät löytäneet mitään vikakoodeja ja tuntui että eivät oikein uskoneet koko asiaa.
No seuraavaksi täytyy kuvata episodi kännyllä  ::)
A5 Cab

juppep


Gleb

Ei. Auto on huollossa edelleen ja odottaa tehtaan yhteydenottoa.
Yhden ahtimen Golf ja Comfort Coupe

Gleb

Päivitystä: Ohjausvaihde siis vaihdettu ja ratti ei ole enää kääntyillyt itsestään. Park assistant on edelleen kaput ja huollolla ei ole edes valistuneita arvauksia siitä mikä sitä voisi vaivata.

Olisi aika mahtavaa jos myisivät vaan sellaisia autoja, joita osaisivat myös korjata.
Yhden ahtimen Golf ja Comfort Coupe

skriko

Minusta olisi mahtavaa jos myisivät vain sellaisia autoja, joissa ei ole Park Assistanttia eikä Start/Stop järjestelmää. Nuo avustimet ovat muutenkin tehty varmaan uusavuttomille kädettömille. Otetaan nyt esimerkiksi tuo makilähtöavustin. Jos ei osaa jyrkästä mäestä lähteä ilman avustinta niin että auto ei valu taaksepäin, niin kortin saa ottaa pois.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Gleb - 05.08.16 - klo:21:29
Päivitystä: Ohjausvaihde siis vaihdettu ja ratti ei ole enää kääntyillyt itsestään. Park assistant on edelleen kaput ja huollolla ei ole edes valistuneita arvauksia siitä mikä sitä voisi vaivata.

Olisi aika mahtavaa jos myisivät vaan sellaisia autoja, joita osaisivat myös korjata.

+1

En tiedä itsekään, mutta arvaan ettei PA:n parittaminen uuden ohjausvaihteen kanssa onnannut. Siis joku softabugi.  :o
OT: itsellä B7 -13 35tkm. Paskatti, josta marmori ei (o)saa  etupäästä terävissä töyssyissä satunnaisesti kuuluvaa kolahdusta selville.  :'(
Yritetään pärjätä.

Jonde

Omassa on sama ominaisuus, start/stop kun menee päälle, niin hetken päästä kääntää rattia voimalla vasemmalle. En vielä pitänyt tuota vikana ennen kun luin tämän topikin, mutta saavat nyt katsoa kyllä huollossa mistä on kyse.

repomies

vwmies: ihan se ohjausvaihde itse voi kolista. Näin esim minulla ja killerillä.

Skriko: hill holdi on kai enempi näiden sähköisellä käsijarrulla varustettujen automaattivaihteisten autojen juttu. Vaikeahan niillä on lähteä jyrkässä mäessä ilman että valahtaa. Keppivaihteilla ja perinteisellä käsijarrulla tietenkin onnistuu helposti.

skriko

Lainaus käyttäjältä: repomies - 05.08.16 - klo:22:26


Skriko: hill holdi on kai enempi näiden sähköisellä käsijarrulla varustettujen automaattivaihteisten autojen juttu. Vaikeahan niillä on lähteä jyrkässä mäessä ilman että valahtaa. Keppivaihteilla ja perinteisellä käsijarrulla tietenkin onnistuu helposti.

Tarkoitan siis sitä tavallista mäkilähtöavustinta joka on manuaalilaatikolla varustetuissa ja mekaanisella käsijarrulla varustetuissa autoissa. Minulla esim. oli Opel Astra GTC 200 ja nyt on Ford Fiesta ST:ssä.
Kyllähän mäestä voi lähteä niin että on ylämäessä ykkönen silmässä, vasen jalka painaa kytkintä ja oikea jarrua.
Sitten vaan sujuvasti päästää kytkimen ja samanaikaisesta päästää jalan jarrulta ja painaa kaasua. Eihän se siitä normaalilla kuskilla milliäkään alaspäin valu. Heikommat kuskit ottavat käsijarrun avuksi ja nuo mäkilähtöavustimet ovat niille täysin uusavuttomille. ;)

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: skriko - 05.08.16 - klo:21:41
Minusta olisi mahtavaa jos myisivät vain sellaisia autoja, joissa ei ole Park Assistanttia eikä Start/Stop järjestelmää. Nuo avustimet ovat muutenkin tehty varmaan uusavuttomille kädettömille. Otetaan nyt esimerkiksi tuo makilähtöavustin. Jos ei osaa jyrkästä mäestä lähteä ilman avustinta niin että auto ei valu taaksepäin, niin kortin saa ottaa pois.
Lehdessä oli juttu Ooppelista jossa oli hiukkassuodatin tukossa, uutta ei saanut edes rahalla!  ???

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 05.08.16 - klo:23:03
Lehdessä oli juttu Ooppelista jossa oli hiukkassuodatin tukossa, uutta ei saanut edes rahalla!  ???
http://www.iltalehti.fi/autot/2016080321989997_au.shtml Osa löytyi, mutta joutui odottamaan muutaman päivän.

Eka Golf

Hyvä että löytyi!  :) Alkuperäisessä jutussa kerrottiin että osaa ei löydy!  :o

SNG

Lainaus käyttäjältä: skriko - 05.08.16 - klo:22:58
Tarkoitan siis sitä tavallista mäkilähtöavustinta joka on manuaalilaatikolla varustetuissa ja mekaanisella käsijarrulla varustetuissa autoissa. Minulla esim. oli Opel Astra GTC 200 ja nyt on Ford Fiesta ST:ssä.
Kyllähän mäestä voi lähteä niin että on ylämäessä ykkönen silmässä, vasen jalka painaa kytkintä ja oikea jarrua.
Sitten vaan sujuvasti päästää kytkimen ja samanaikaisesta päästää jalan jarrulta ja painaa kaasua. Eihän se siitä normaalilla kuskilla milliäkään alaspäin valu. Heikommat kuskit ottavat käsijarrun avuksi ja nuo mäkilähtöavustimet ovat niille täysin uusavuttomille. ;)

On muuten varsinkin peräkärry perässä yllättävänkin toimiva systeemi. Ei muutenkaan haittaa ajamista. Toki rattimies tai rattireetta pärjää mainiosti ilmankin ;)

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: skriko - 05.08.16 - klo:22:58
Tarkoitan siis sitä tavallista mäkilähtöavustinta joka on manuaalilaatikolla varustetuissa ja mekaanisella käsijarrulla varustetuissa autoissa. Minulla esim. oli Opel Astra GTC 200 ja nyt on Ford Fiesta ST:ssä.
Kyllähän mäestä voi lähteä niin että on ylämäessä ykkönen silmässä, vasen jalka painaa kytkintä ja oikea jarrua.
Sitten vaan sujuvasti päästää kytkimen ja samanaikaisesta päästää jalan jarrulta ja painaa kaasua. Eihän se siitä normaalilla kuskilla milliäkään alaspäin valu. Heikommat kuskit ottavat käsijarrun avuksi ja nuo mäkilähtöavustimet ovat niille täysin uusavuttomille. ;)

Ja kun samaan aikaan ei voi jarrua vapauttaa ja kaasua painaa samalla jalalla niin tarkoitat varmaankin että otetaan kytkimellä tuntuma vetoon ja sitten jalka jarrulta pois jolloin kytkin luistaa ja pitää auton paikoillaan, sitten jalka kaasulle ja liikkeelle.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

tet

Tämä koko hill hold -keskustelu taitaa mennä samaan kategoriaan kuin esim. manuaali vs. automaatti -väittelyt. On paljon auton varusteita, joita ilman pärjää, mutta jotka ovat mukavia olemassa. Kuten vaikkapa ne sähkömoottorilla toimivat tuulilasinpyyhkimet, joita ei 50 vuotta sitten vielä kaikissa autoissa ollut, vaan hyvin pärjäsivät ilman niitä silloinkin. Tällainen elämää helpottavien varusteiden vähättely on vähän samaa kuin amispojilla bemarin osto. Eli jonkin asian jatkeesta lienee kyse tuossa vähättelyssä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Antsu60

Nyky autossa kun tyhjäkäyntimoottori pyrkii pitämään tyhjäkäynti kierrokset vakiona voi mäestä lähteä koskematta kaasuun ollenkaan. Siis manuaali askilla.

tet

Lainaus käyttäjältä: Antsu60 - 06.08.16 - klo:10:55
Nyky autossa kun tyhjäkäyntimoottori pyrkii pitämään tyhjäkäynti kierrokset vakiona voi mäestä lähteä koskematta kaasuun ollenkaan.

Miten nuo kaksi boldattua sanaa liittyvät toisiinsa? ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: repomies - 05.08.16 - klo:22:26
vwmies: ihan se ohjausvaihde itse voi kolista. Näin esim minulla ja killerillä.

Pikkuisen tätä epäilen, viimeksi tänään pihaan kääntyessä joustoliikkeen aikana taas kuului ääni edestä vasemmalta...
Paljonko muuten mittarissa, täällä alkoi 10tkm jälkeen, voimistui ja nyt 35tkm (!).  :o

Yritetään pärjätä.

repomies

Minulla meni b6:ssa vasta kun autolla oli ajettu yli 100tkm. Hiljalleen meni ja alkoi kolista. 120tkm kohdalla kolisi jo selvästi. 140tkm oli jo varsin paha ja tuhosi renkaita, suuntauksiin käytetyt rahat meni hukkaan.

Sinulla on kyllä niin vähän ajettu auto että en ihmettele ettei merkkiliike ensimmäisenä lähde ohjausvaihdetta vaihtamaan. Minullakin meni vaihtoon ensin kaikki muu. Iskarit yläpäineen tukivarret puslineen koiranluut alapallot kaikki. No onpahan uutta osaa..

jkvi

Lainaus käyttäjältä: Antsu60 - 06.08.16 - klo:10:55
Nyky autossa kun tyhjäkäyntimoottori pyrkii pitämään tyhjäkäynti kierrokset vakiona voi mäestä lähteä koskematta kaasuun ollenkaan. Siis manuaali askilla.
Aina oppii uutta!
Minkä merkkisissä uusissa autoissa on tyhjäkäyntimoottori?

En ole ennen kuullut kuin yhdestä ainoasta koneesta + lisäksi sähkömoottoreista.
CRDi & Collection

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy