DSG7: öljynvaihto pakollista vai suositeltavaa?

Aloittaja Nipper, 28.06.16 - klo:11:46

« edellinen - seuraava »

Nipper

Itselle ensimmäinen VW-huolto edessä kohtapuoliin. Autoni on Passat 1.6 TDI DSG.

Tarviiko DSG7 öljynvaihtoja? Merkkiliike sanoo että ei tarvi ikinä vaihtaa. Pienemmät huoltamot tarjoaa vaihtoa oletuksena.

Autollani on ajettu noin 30tkm edellisen DSG-öljynvaihdon jälkeen (VW kampanjaan on vaihto tehty aikanaan).

RSOCUstin

#1
Niinpä, mielenkiintoinen kysymys. Paljonko autolla ajettu, orkkis osat sisällä latikossa?

Omilla kamppisöljyillä ajoin noin 80tkm ja nyt 2v jälkeen ne vaihdettiin ja putsattin mekatroniikka kun alko antaan koodia.
Antureissa oli metallipölyä öljyn seassa ja olivat mielenkiintoisen näköisiä. Epäilen että koodit johtui tuosta.
Nyt toimii ok, kaksoismassa aiheutta vielä sekoilua, menee vaihtoon parin viikon päästä.

Enemmän asiaa tuossa allekirjoituksessa olevassa ogu topikissa.

Vastaus kysymykseen: Vaihtaisin jos alkaisi olemaan onglemia tai sitten 60tkm tai parin vuoden välein.
Kuten DSG6:ssa, 60tkm välein

qsla

Itse ainakin vaihtaisin mielenrauhantakia. En tiedä tuosta kuivasta dsg7 mutta vastaavasta märkäkytkinversiosta joka tiguanissa oli niin huoltomies väitti sen jo olevan kunnon kuraa kun 60tkm vaihdettiin.
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

BobSmith

Aloittajan tapauksessa on kaiketi juurikin se "kuiva" pikku-DSG (DQ200).

qsla

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 28.06.16 - klo:12:58
Aloittajan tapauksessa on kaiketi juurikin se "kuiva" pikku-DSG (DQ200).

Tiedä sitten kun kytkimet ei uiskentele samassa öljyssä ,että kuinkapaljon herkemmin kerää likaa. Eikös näissä kaikissa dsg laatikoissa ole jonkinsorttinen suodatinkin?

Tuntuu aika hullulta nykyään kun sanotaan ,ettei tarvitsisi vaihtaa vaihdelaatikon öljyjä. Oli sitten manuaali tai automaatti. Vai ajatellaanko asiaa niin ,että 200tkm ja auto on muutenkin valmis paalattavaksi ja suotta niitä vaihdella?
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

M_M

Lainaus käyttäjältä: qsla - 28.06.16 - klo:13:17
Tuntuu aika hullulta nykyään kun sanotaan ,ettei tarvitsisi vaihtaa vaihdelaatikon öljyjä. Oli sitten manuaali tai automaatti.

"Nykyään", milloinkohan sitten on ollut sellainen aika että valmistajat olisivat yleisesti ohjeistaneet vaihteistolle jonkun öljynvaihtovälin? Etenkään manuaalivaihteiselle?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

qsla

Lainaus käyttäjältä: M_M - 28.06.16 - klo:13:20
"Nykyään", milloinkohan sitten on ollut sellainen aika että valmistajat olisivat yleisesti ohjeistaneet vaihteistolle jonkun öljynvaihtovälin? Etenkään manuaalivaihteiselle?

Kyllä ainakin firman vanhan tojotan ohjekirjassa mainittiin ,että vaihdelaatikon öljyt olisi syytä vaihtaa 50tkm välein. Ok onhan öljyt kehittyneet ja tojotalla vielä varmaan harrastettiin sitä että rahaa käytettiin siihen suunnitteluun mitenkä auto saataisiin kestämään mahdollisimman pitkään. Nykyäänhän drendi on se ,että rahaa käytetään enemmän siihen että se varmasti hajoaa tietyn jälkeen  :(
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

kt

Lainaus käyttäjältä: Nipper - 28.06.16 - klo:11:46
Itselle ensimmäinen VW-huolto edessä kohtapuoliin. Autoni on Passat 1.6 TDI DSG.

Tarviiko DSG7 öljynvaihtoja? Merkkiliike sanoo että ei tarvi ikinä vaihtaa. Pienemmät huoltamot tarjoaa vaihtoa oletuksena.

Autollani on ajettu noin 30tkm edellisen DSG-öljynvaihdon jälkeen (VW kampanjaan on vaihto tehty aikanaan).

Ilmeisesti edellinen öljynvaihtosi oli se takuukampanja, jossa alkuperäinen öljy vaihdettiin takuuna parempaan mineraaliöljyyn. Kannattaa uskoa merkkiliikettä tässä kohdassa eikä alkaa omin päin vaihtelemaan mitään!
DSG6:lle ja 4-veto DSG7:lle on eri säännöt öljyn vaihdosta. Noille kai vaihdetaan joka 60 tkm. Tälle DSG7:lle ei ole määritelty mitään öljynvaihtoja ainakaan tällä hetkellä.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kt - 28.06.16 - klo:15:32
Ilmeisesti edellinen öljynvaihtosi oli se takuukampanja, jossa alkuperäinen öljy vaihdettiin takuuna parempaan mineraaliöljyyn. Kannattaa uskoa merkkiliikettä tässä kohdassa eikä alkaa omin päin vaihtelemaan mitään!
DSG6:lle ja 4-veto DSG7:lle on eri säännöt öljyn vaihdosta. Noille kai vaihdetaan joka 60 tkm. Tälle DSG7:lle ei ole määritelty mitään öljynvaihtoja ainakaan tällä hetkellä.

Joo kyllä kannattaa uskoa. Sitten pari vuotta myöhemmin, kun laatikoita ruvennut laukeamaan rupeaa tulemaan noita öljynvaihtokamppanjoita. Ensin on elinikäiset, sitten 200tkm, sen jälkeen 120tkm, sitten loppujen lopuksi 60tkm  ;).

Minä vaihdatin jopa manuaalilootaan öljyt ja parissa korjaamossa ihmeteltiin etteikö kyseessä olekkaan dsg:llä varustettu auto ja miksi vaihdatan öljyjä...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: M_M - 28.06.16 - klo:13:20
"Nykyään", milloinkohan sitten on ollut sellainen aika että valmistajat olisivat yleisesti ohjeistaneet vaihteistolle jonkun öljynvaihtovälin? Etenkään manuaalivaihteiselle?

1. Autossani (Volvo 142) oli öv padalle 10tkm ja askille 40tkm.  Askin kyljessä poisto- ja täyttöproput. Sorry museoikäinen. ::)
Yritetään pärjätä.

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: kt - 28.06.16 - klo:15:32
Ilmeisesti edellinen öljynvaihtosi oli se takuukampanja, jossa alkuperäinen öljy vaihdettiin takuuna parempaan mineraaliöljyyn. Kannattaa uskoa merkkiliikettä tässä kohdassa eikä alkaa omin päin vaihtelemaan mitään!
DSG6:lle ja 4-veto DSG7:lle on eri säännöt öljyn vaihdosta. Noille kai vaihdetaan joka 60 tkm. Tälle DSG7:lle ei ole määritelty mitään öljynvaihtoja ainakaan tällä hetkellä.

Mulla merkkari teki tuon oman DSG7 öljyn vaihdon ja mekatroniikan putsauksen. Ja "paremmat" mineraalit laitettiin edelleen tilalle. Kamppis öljyillä ajettu se 80tkm.

Mitä manuaaleihin tulee, niin ole niihin vaihdattanut ölpät myös. Kyllä se 125tkm ajettu manuaalilaatikko vain tuntuu paremmalta vaihtaa vaihdetta kun on uudemmat öljyt.

Ei kai sillä väliä ole, jos haluaa parisataa maksaa siitä että ölpät vaihdetaan laatikkoon. Mielenrauhasta.

OT: kaverilta laukes 200tkm ajetusta 1.9tdi 4x4 -09 Golf:sta manuaalilaatikko alkuperäsillä laatikkoöljyillä. Motarilla kamat kylestä ulos. Oli tullut äkkipysähdys.
Just olin pari vkoa aikasemmin sanonut että vaihtaa ne isossa huollossa kun menee peräöljytkin. No eipä kerinnyt huoltoon se auto. WV totes kuten yleensäki, näitä nyt sattuu. Kuullemma harvinaista. Uskoo kuka tahtoo.

Nipper

Juu kuivakytkin DSG7 on mulla kyseessä.

Mielenrauhan takia vaihto on helppo perustella. Lähinnä näissä asia kiinnostaa periaatteellisellatasollakin, kun kyllähän sen kaikki ymmärtää ettei vaihteistojen öljyt voi olla ikuiset. Sielä on kuitenkin hammasrattaita jatkuvassa kontaktissa toistensa kanssa. Kulumista tapahtuu aivan varmasti.

Lähinnä ehkä siis kysymys, että mikä olisi hyvä vaihtoväli. Ehkä se 60tkm pidemmän päälle eli joka toisessa huollossa? :)

Tietääkö kukaan muuten mikä oli syynä tuohon DSG7-öljyjen vaihtokampanjaan? Miksi tehdas vaihdatti öljyt, jos kerran ovat ikuiset? Olkoonkin että öljyn laatu ilmeisesti vaihtui parempaan... :p

tsiih

Mun mielestä syy oli joku pakkaskäyttäytyminen, voi olla että muistan väärin, itellekin se tehtiin kun kilsoja oli väh. 100 000. 60 tkm on naurettavan lyhyt pelkälle manuaaliöljylle, 100 tkm vois olla ihan ok :-)
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 17.07.16 - klo:16:04
Mun mielestä syy oli joku pakkaskäyttäytyminen, voi olla että muistan väärin, itellekin se tehtiin kun kilsoja oli väh. 100 000. 60 tkm on naurettavan lyhyt pelkälle manuaaliöljylle, 100 tkm vois olla ihan ok :-)
Vai oliko siinä joku sähkönjohtavuus kysymyksessä, itse muistelen sellaista...

Andyks

Tuli itsekin hommattua tuollainen Caddy 1.6TDI DSG7:lla. Mittarissa nyt 390tkm ja laatikko on vaihdettu uuteen 250tkm kohdalla. Nyt siis n. 140tkm rullattu uudella laatikolla ilman öljynvaihtoa yms.

Olen ymmärtänyt että näissä on itse vaihteiston öljyt ja mekatroniikan öljyt erikseen? Vaihteistossa jotain "normaalia" 75W-90 tms. öljyä? Tämä tosin on synteettistä? Mitäköhän litkua sitten ovat laatikkoon tuossa kampanjassa vaihtaneet?
Ja taas mekatroniikalle on vajaa litra omaa öljyään joka kuulemma on "tavallista hydrauliikkaöljyä". Mitäs se tämmöinen öljy sitten luokituksiltaan mahtaa olla?

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 28.06.16 - klo:17:22
Mulla merkkari teki tuon oman DSG7 öljyn vaihdon ja mekatroniikan putsauksen. Ja "paremmat" mineraalit laitettiin edelleen tilalle. Kamppis öljyillä ajettu se 80tkm.

Mitenköhän ovat merkkiliikkeessä tuon mekatroniikan putsauksen tehneet? Ymmärtääkseni kun tuota mekatroniikan öljynvaihtoa ei voi edes autossa paikallaan tehdä. Jostain luin että laatikossa olisi mekatroniikalle päällipuolella vain ylivuotoproppu, jonka kautta täyttäminen ei onnistu (takaiskuventtiili propun alla). Ja itse täyttö pitäisi tehdä pohjapropun kautta kun vaihdelaatikko on ylösalaisin autosta irroitettuna... ::) Tosin joku näppärähän askartelisi tuohon pohjapropun tilalle takaiskuventtiilillisen pohjapropun ja täyttäisi laatikon alhaalta ylöspäin paineella...  ::)

No mutta omaan DSG7-laatikkoon toivosin hieman pidempää elinikää ja ajattelin öljyt vaihdella, mutta tosiaan mistään en ole löytänyt aukotonta tietoa mikä sinne olisi oikea öljy ja kuinka vaihto tulisi oikeaoppisesti suorittaa...  ::)

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: Andyks - 18.07.16 - klo:08:50
Tuli itsekin hommattua tuollainen Caddy 1.6TDI DSG7:lla. Mittarissa nyt 390tkm ja laatikko on vaihdettu uuteen 250tkm kohdalla. Nyt siis n. 140tkm rullattu uudella laatikolla ilman öljynvaihtoa yms.

Olen ymmärtänyt että näissä on itse vaihteiston öljyt ja mekatroniikan öljyt erikseen? Vaihteistossa jotain "normaalia" 75W-90 tms. öljyä? Tämä tosin on synteettistä? Mitäköhän litkua sitten ovat laatikkoon tuossa kampanjassa vaihtaneet?
Ja taas mekatroniikalle on vajaa litra omaa öljyään joka kuulemma on "tavallista hydrauliikkaöljyä". Mitäs se tämmöinen öljy sitten luokituksiltaan mahtaa olla?

Mitenköhän ovat merkkiliikkeessä tuon mekatroniikan putsauksen tehneet? Ymmärtääkseni kun tuota mekatroniikan öljynvaihtoa ei voi edes autossa paikallaan tehdä. Jostain luin että laatikossa olisi mekatroniikalle päällipuolella vain ylivuotoproppu, jonka kautta täyttäminen ei onnistu (takaiskuventtiili propun alla). Ja itse täyttö pitäisi tehdä pohjapropun kautta kun vaihdelaatikko on ylösalaisin autosta irroitettuna... ::) Tosin joku näppärähän askartelisi tuohon pohjapropun tilalle takaiskuventtiilillisen pohjapropun ja täyttäisi laatikon alhaalta ylöspäin paineella...  ::)

No mutta omaan DSG7-laatikkoon toivosin hieman pidempää elinikää ja ajattelin öljyt vaihdella, mutta tosiaan mistään en ole löytänyt aukotonta tietoa mikä sinne olisi oikea öljy ja kuinka vaihto tulisi oikeaoppisesti suorittaa...  ::)

Tässä pari kuvaa.
Eli kyljestä mekatroniikka pois ja siilit puhtaaksi nuo kaksi tattia kummassakin sivussa.
Kyllä se näytti heiltä onnistuvan :)
https://goo.gl/photos/w4KKXcFrmZDsP4p4A

tet

Lainaus käyttäjältä: Nipper - 08.07.16 - klo:20:58
Tietääkö kukaan muuten mikä oli syynä tuohon DSG7-öljyjen vaihtokampanjaan? Miksi tehdas vaihdatti öljyt, jos kerran ovat ikuiset? Olkoonkin että öljyn laatu ilmeisesti vaihtui parempaan... :p

Virallinen selitys kuului, että kuumassa ilmastossa öljy saattoi aiheuttaa jonkin öljyyn kosketuksissa olevan mekatroniikan osan (ilmeisesti kyse antureista jotka mekatroniikan kyljestä törröttää?) syöpymisen. Siitä taas seurasi oikosulku ja mekatroniikan sulakkeen palaminen. Kampanja on kuitenkin maailmanlaajuinen käsittääkseni, sen takia meilläkin öljyt vaihdettiin vaikka ilmasto ei erityisen kuuma olekaan. ;D

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 18.07.16 - klo:08:58
Tässä pari kuvaa.
Eli kyljestä mekatroniikka pois ja siilit puhtaaksi nuo kaksi tattia kummassakin sivussa.
Kyllä se näytti heiltä onnistuvan :)

Eli kyse ei siis ollutkaan mekatroniikan puhdistuksesta, jos kerran se otettiin pois tieltä hommaa häiritsemästä? ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Andyks

Eli voiko tuon mekatroniikkayksikön siis irroittaa autosta ilman sen tyhjennystä? Eli tuohon itse mekatroniikkayksikköön voisi vaihtaa öljyt mekatroniikkayksikkö irtonaisena?

Mitä nuo puhdistetut "tatit" on? Ja miksi sitä putsailtiin tuolta?

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: Andyks - 18.07.16 - klo:12:30
Eli voiko tuon mekatroniikkayksikön siis irroittaa autosta ilman sen tyhjennystä? Eli tuohon itse mekatroniikkayksikköön voisi vaihtaa öljyt mekatroniikkayksikkö irtonaisena?

Mitä nuo puhdistetut "tatit" on? Ja miksi sitä putsailtiin tuolta?

Tatit on mangneettisia antureita jotka ohjaa laatikkoa ja mekatroniikkaa.
Noihin ölpän vaihtoihin en osaa sanoa, kyllä pitäisi kaikki merkkarilla onnistua.

Kyllä suosittelen tuota. Vielä tosiaan kaksoismassa tekee häiriötä mutta poistunee sekin vika pe-ma.

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: tet - 18.07.16 - klo:12:07
Virallinen selitys kuului, että kuumassa ilmastossa öljy saattoi aiheuttaa jonkin öljyyn kosketuksissa olevan mekatroniikan osan (ilmeisesti kyse antureista jotka mekatroniikan kyljestä törröttää?) syöpymisen. Siitä taas seurasi oikosulku ja mekatroniikan sulakkeen palaminen. Kampanja on kuitenkin maailmanlaajuinen käsittääkseni, sen takia meilläkin öljyt vaihdettiin vaikka ilmasto ei erityisen kuuma olekaan. ;D

Eli kyse ei siis ollutkaan mekatroniikan puhdistuksesta, jos kerran se otettiin pois tieltä hommaa häiritsemästä? ;)

Pitänee serkkua jututtaa vkoloppuna kun näen.
Meka irti, putsaus ja ölpät vaihtoon oli työmääräys :)

kt

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

tet

Lainaus käyttäjältä: Andyks - 18.07.16 - klo:12:30
Eli voiko tuon mekatroniikkayksikön siis irroittaa autosta ilman sen tyhjennystä? Eli tuohon itse mekatroniikkayksikköön voisi vaihtaa öljyt mekatroniikkayksikkö irtonaisena?

Kai siihen osaava tekijä voi öljyt jotenkin vaihtaa. Mitään virallista ohjeistusta vaihdon suorittamiseen tuskin on olemassa. Varaosa-mekatroniikassa on tietääkseni öljyt sisällä jo tehtaalta, eikä niitä merkkarillakaan vaihdella. Näin siis 7-vaihteisessa "kuivassa" (DQ200).
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JouniJL

Katsoin huoltohintoja Metroauton netti sivulta ja olin pudota tuolilta.

DGS öljynvaihtoa tarjosi vm.-10 superb 1,8TSI DSG:lle (kuivakytkin malli)

Ensimmäinen hinta tarjoushinta ja jälkimmäinen norm. hinta

   DSG-vaihteistoöljyn ja suodattimen vaihto    2 382,63 â,¬ 2 783,55 â,¬
   Vaihteistoöljyn vaihto    
   1 x DSG PROPUN TIIVISTE    
   6 x DSG VAIHTEISTOÖLJY 1 L    
   1 x TIIVISTE,DSG SUOD.KOTELO    
   1 x ÖLJYNSUODATIN DSG VAIHTEISTO    
   1 x ÖLJYPUTKI    
   1 x ÖLJYTULPPA VAIHTEISTO M24X1,5    

Mitä se on maksanut teille, jotka olette sen teettäneet sen ilmaisen kamppiksen jälkeen?

M_M

Taitaa olla joku bugi, ei hinta voi olla tuollainen eikä toisaalta tuo osaluettelokaan ole kuivakytkinmalliin koska siellä ei ole kuutta litraa DSG-öljyä.

Ja kun ei öljynvaihto edes kuulu kuivakytkinmallin huolto-ohjelmaan...
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

o.b.

Ehkä tuohon hintaan kuuluu mekatroniikan vaihto ;D

KopiK

Vaihdatin DSG-öljyt vm14 1.8TSI:hin, vaikka niitä ei kuulemma tarvitse ikinä vaihtaa, ajettu 67000km.
Monesta muusta merkistä olen kuullut, että ikuiset öljyt eivät ole ikuisia...
Pienet vaihtonykäisyt (esim 2->3), jotka eivät edes ärsyttäneet, mutta silloin tällöin huomasi, katosivat täysin.
Nyt ei tunnu minkäänlaista nykäisyä millään vaihteella. En muista, mutta olikohan se noin hyvä uutenakaan...
Ehkä päivittivät adaptaatiotkin tms. mutta joka tapauksessa parani.
Maksoi 200e merkkiliikkeessä, pikkuraha autoilun kokonaiskustannuksissa.
Scala 1.5 TSI DSG -20
ex Octavia Combi 1.8 TSI DSG -14
ex-Octavia Combi 1.8 TSI DSG -12

Dieselgolf

Haku toiminnolla etsin ja lueskelin näitä (pelottavia) DSG tarinoita. Mutta nyt olen omastani hiukan sekaisin. Nää kuivat ja märät (päiväunet) mallit sekoittaa mun pääni. Ja öljynvaihdon mahdollinen tarve ja hyöty.
Kun luen ettei tartte vaihtaa, tai edes voi/saa, tai sitten tartteekin ja jo 60000 välein...
Kyseessä siis kolopallo vm 08, 1.9 tdi. Variantti, tilaihme, mökkitavaran kuljetin.
Ajettu hiukan päälle 120 tkm. Kulkee, toimii, käy ja kukkuu. DSG pelaa. Vaikka joskus, onneksi äärettömän harvoin, tuntuukin ettei se ole ihan hereillä...normaalisti likimain joka päivä se toimii kuin ajatus.
Lienee KHM tyyppi, sen ainakin tarrasta näin. Ja on 7-vaihteinen. Kytkinremppakin jo tehty, kun kalkatti vuosi sitten aivan helv....
Eli pitääkö, voiko ja kannattaako tähän öljyt vaihtaa ? Ja vieläpä lisäkyssäri, onko helppo DIY homma ? Vai parasko teettää osaavalla pajalla ?

M_M

Noilla spekseillä sulla on selvästi lootana DQ200.

Kyseisen laatikon öljynvaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan.

Laatikossa kuitenkin on öljyä (tietenkin), tarkemmin kahdessa erillisessä piirissä. Toinen on vaihteiston hydrauliikkaöljy, jota pumppu paineistaa ja jolla mekatroniikka hoitaa vaihteiden vaihtamista ja kytkimien toimintaa. Toinen on ihan tavallinen vaihteistoöljy joka voitelee hammasrattaita.

Molemmat kyllä pystyy vaihtamaan, mutta helppo DIY-homma se ei taida olla. Vaihdon tarpeellisuuteen en ota kantaa, mutta ei öljyjen vaihtaminen yleisesti ainakaan haitallista ole. Tietenkin sillä edellytyksellä, että öljy on vaihdon jälkeen oikean tyyppistä ja sitä on oikea määrä. Tämä ei jokaiselta kotiasentajalta välttämättä onnistu.  ;D
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

9987

Vaihteistoöljyt ainakin vaihtaisiin puhtaisiin.
Helppo homma ja halpa

Sokota09

Joo, ei ole kallis juttu ja se kannattaa tehdä jo senkin takia, että tehtaan jäljiltä öljyn määrä voi olla alempi mitä pitäisi. Omassa autossa oli kolme desiä vähemmän öljyä, mitä olisi pitänyt olla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy