Yetin viimasuoja

Aloittaja karu898, 03.11.10 - klo:11:51

« edellinen - seuraava »

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Homer - 26.01.11 - klo:17:26
Auton luovutuksen yhteydessä myyjä kertoi huotomiehen todenneen että kannattaa tarkkailla ettei öljyn lämpötila nouse liian nopeasti - indikoi kuulemma sitä että jäähdytysjärjestelmä saattaa rasittua käydessään liian kovilla kierroksilla. Alle 23-30 pätkissä tätä riskiä tuskin on mutta sen huomasin että rasvankäry uudesta moottorista tunkeutui kabiiniin liikennevaloissa, tätä aiemmin ei ole tapahtunut. Syynä lienee se että molemmat viimasuojat olivat tänään paikallaan mistä johtuen ilmanvaihtojärjestelmä ei saanut tuoretta ilmaa?

Ei se kabiinin ilma tule konehuoneesta, siihen ei viimasuojat vaikuta. Tuota rasvankäryä riittää aikansa eikä siitä kannata olla huolissaan.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Homer

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 26.01.11 - klo:19:05
Ei se kabiinin ilma tule konehuoneesta, siihen ei viimasuojat vaikuta. Tuota rasvankäryä riittää aikansa eikä siitä kannata olla huolissaan.

Ok, kiitos tiedosta! Sitä paitsi rasvankäry sai tänään nälän heräämään ja oli pakko poiketa hampurilaiselle ja ranskalaisille :P

tsiih

Toivottavasti Homer ei päättelykyvyillään edusta miesautoilijoiden enemmistöä ;D
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

tibis

kerrotka mulle te viisaita yeti omistat :) , on webasto ja auton moottori on aina lämmin kuin lähtee ajaamaan, tarviko sillon myös viimasuoja ostaa? Säästäkö siihen esimerkki kulutus? Tai jotain...Tibis kyysy taas :)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tibis - 26.01.11 - klo:22:20
kerrotka mulle te viisaita yeti omistat :) , on webasto ja auton moottori on aina lämmin kuin lähtee ajaamaan, tarviko sillon myös viimasuoja ostaa? Säästäkö siihen esimerkki kulutus? Tai jotain...Tibis kyysy taas :)

Kyllähän se ainakin kaupungissa pitää paremmin lämmöt ylhäällä jos suoja on paikollaan, ei ole tarvinnut eberiä käyttää ajon aikana kuin aivan kovimmilla pakkasilla eli -30°C -> :)

Homer

Itse laitattaisin lisäksi sen konepellin lämpöeristeen, ei maksa kuin luokkaa kolme kymppiä. Myyjä sanoi että Dieseleihin ao. eriste laitetaan automaattisesti mutta nyt se on saatavilla myös näiden TSI -koneiden yhteydessä.

tibis

Lainaus käyttäjältä: Homer - 27.01.11 - klo:07:55
Itse laitattaisin lisäksi sen konepellin lämpöeristeen, ei maksa kuin luokkaa kolme kymppiä. Myyjä sanoi että Dieseleihin ao. eriste laitetaan automaattisesti mutta nyt se on saatavilla myös näiden TSI -koneiden yhteydessä.

entäs kuin on kesä ja on kuuma?

Erkka

Lainaus käyttäjältä: tibis - 27.01.11 - klo:09:47
entäs kuin on kesä ja on kuuma?

Konepellin lämpöeristeestä ei ole mitään haittaa kesäkeleillä. Dieselmalleissa eriste tulee vakiona tehtaalta ja on paikallaan kesät, talvet. Sopii myös bensamalleihin. Eriste on myös hyvää äänieristeenä. Kiinnitys tulee laittaa siihen kuuluvilla muoviklipsuilla konepellin sisäpintaan.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Late

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 27.01.11 - klo:09:56
Konepellin lämpöeristeestä ei ole mitään haittaa kesäkeleillä. Dieselmalleissa eriste tulee vakiona tehtaalta ja on paikallaan kesät, talvet. Sopii myös bensamalleihin. Eriste on myös hyvää äänieristeenä. Kiinnitys tulee laittaa siihen kuuluvilla muoviklipsuilla konepellin sisäpintaan.

Lämpöeristeen / äänieristeen osanumero:

5L0 863 831 Konepellin äänieriste
1H5 863 849 A Kiinnitys clipit -> 07.02.2010
8E0 863 727 A Kiinnitys clipit 08.02.2010 ->

matvei

Konepellin lämpöeriste kuuluisi olla Suomeen tuotavissa  autoissa vakiovaruste, vai mitä mieltä olette ?

tibis

Lainaus käyttäjältä: matvei - 27.01.11 - klo:10:14
Konepellin lämpöeriste kuuluisi olla Suomeen tuotavissa  autoissa vakiovaruste, vai mitä mieltä olette ?

Olen sama mieltä  ;)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Late - 27.01.11 - klo:10:11

Kiinnikkeet tulee eristeen mukana, ei tarvitse ostaa erikseen.

Lainaus käyttäjältä: matvei - 27.01.11 - klo:10:14

Kyllä ehdottomasti, lämmön lisäksi eristää myös moottorin ääniä.

tibis

Lainaus käyttäjältä: Late - 27.01.11 - klo:10:11

paljon on hinta?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tibis - 27.01.11 - klo:11:29
paljon on hinta?

Octaviaan se maksoi 50â,¬, lienee samaa luokkaa Yetiinkin. Oma on vielä hankkimatta, pitäisi käydä tilaamassa ja ottaa samaan pakettiin myös taakse roiskeläpät.

tibis

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 27.01.11 - klo:11:30
taakse roiskeläpät.

Joo ne autaa kieltämättä aika paljon  :)

matvei

Lainaus käyttäjältä: tibis - 27.01.11 - klo:11:37
Joo ne autaa kieltämättä aika paljon  :)
Takaroiskeläpät tilasin, liikken asennus 53â,¬ Laakkosella.

tibis

Lainaus käyttäjältä: matvei - 27.01.11 - klo:12:14

Mulle noi maksoi 24â,¬ mutta asennus tein itse

vasara

Lainaus käyttäjältä: matvei - 27.01.11 - klo:12:14

Tuo on kyllä huvittavaa, että Laakkonen ottaa tunnin taksan mokomasta työstä. Asensin nuo Tibiksen tapaan itse ja meni n. 10 minuuttia.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 27.01.11 - klo:11:27
Kiinnikkeet tulee eristeen mukana, ei tarvitse ostaa erikseen.
Octaviaan eristeen hinta syksyllä n.70â,¬,en muista oliko summassa kiinnikkeiden hinta mutta ne pitää ostaa erikseen.Hankkimatta vielä on.
Kysyin Helkaman mielipidettä eristeen as.TSI:hin.

Emme näe estettä sen asentamiseen.
Ainoa mikä voi tulla vastaan on kuinka säteilee lämpöä takaisin välijäähdyttimeen.

Kuinkahan...

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 27.01.11 - klo:21:07
Octaviaan eristeen hinta syksyllä n.70â,¬,en muista oliko summassa kiinnikkeiden hinta mutta ne pitää ostaa erikseen.Hankkimatta vielä on.

No jopas on, pre-fl:ssä ne kiinnikkeet oli mukana. Tätä tietoa ei tosin ollut järjestelmässä ja tilattiin myös kiinnikkeet aivan turhaan, ne tosin jäi sitten liikkeeseen kun en niitä mihinkään tarvinnut. Voisikohan tuossa sinun kysymässäsi sama tilanne :-\

Briskodalla joku oli tuon lärpäkkeen laittanut Yetiin ja siinä oli mielestäni tullut kiinnikkeet mukana.

LainaaIt's a quality bit of kit - with the clips already in place, it literally took 30 seconds to fit and didn't need any fitting tools.

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 27.01.11 - klo:21:07
Kysyin Helkaman mielipidettä eristeen as.TSI:hin.

Emme näe estettä sen asentamiseen.
Ainoa mikä voi tulla vastaan on kuinka säteilee lämpöä takaisin välijäähdyttimeen.

Kuinkahan...

Tuota ei ole tullut ajateltuakaan, peltihän kuumuu varsinkin parkissa ajon jälkeen "ihan sikana"...ei siinä kättä viitsi pidellä. Joten voihan se jotakin vaikuttaa välijäähdyttimeenkin, joka tosin on vesijäähdytteinen ::)

karu898

Lomareissulla Itä-Suomessa alkoi Yetin ulkolämpömittari sekoilla. Väitti 0-kelissä ulkolämpötilaksi +18,5. Tänään kotiuduttuamme kysäisin asiaa paikalliselta Skodan korjaamolta. Kertoivat, että Helkaman mukaan mahdollinen viimasuoja saattaa sekoittaa nollakelin tietämissä lämpölukeman. No, vastaus tyydyttää. Kotopakkasessa mittari toimii ok. ;D

brainsurgery

Lainaus käyttäjältä: karu898 - 03.02.11 - klo:14:44
Lomareissulla Itä-Suomessa alkoi Yetin ulkolämpömittari sekoilla. Väitti 0-kelissä ulkolämpötilaksi +18,5. Tänään kotiuduttuamme kysäisin asiaa paikalliselta Skodan korjaamolta. Kertoivat, että Helkaman mukaan mahdollinen viimasuoja saattaa sekoittaa nollakelin tietämissä lämpölukeman. No, vastaus tyydyttää. Kotopakkasessa mittari toimii ok. ;D
Golffissa on ollut samaa ongelmaa kun olen pitänyt pahveja keulan edessä pakkasilla. Etenkin jos ajoviimaa ei ole, lämpömittari näyttää mitä sattuu.

karu898

Kiitti kommentistasi. Todensi hyvin kuulemaani vastausta. Ei aiheuta toimenpiteitä.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: karu898 - 03.02.11 - klo:21:49
Ei aiheuta toimenpiteitä.
Voisihan maskisuojaan tehdä anturin kohdalle aukon,tuskin vaikuttaa moottorin lämpöihin.

karu898

Olet selvästi tekniikan mies. Meikäläinen, humanisti, ei edes huomannut mahdollisuutta. Mutta seurataan.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 27.01.11 - klo:21:16
No jopas on, pre-fl:ssä ne kiinnikkeet oli mukana. Tätä tietoa ei tosin ollut järjestelmässä ja tilattiin myös kiinnikkeet aivan turhaan, ne tosin jäi sitten liikkeeseen kun en niitä mihinkään tarvinnut. Voisikohan tuossa sinun kysymässäsi sama tilanne :-\
Sama tilanne oli,kiinnikkeet tuli eristeen mukana.Ylimääräiset jäi liikkeeseen.Eristeen alennettu hinta oli 45â,¬ Ocuun.
Lainaa
Tuota ei ole tullut ajateltuakaan, peltihän kuumuu varsinkin parkissa ajon jälkeen "ihan sikana"...ei siinä kättä viitsi pidellä. Joten voihan se jotakin vaikuttaa välijäähdyttimeenkin, joka tosin on vesijäähdytteinen ::)
Olen miettinyt kuinka huomaa kesällä eristeen vaikutuksen välijäähdyttimeen? Jälkijäähdytys varmasti tarpeellisempi ajon jälkeen kuin ilman eristettä.

Nyt voin jo sanoa että moottori pitää lämmöt paremmin kaupukiajossa,testattu -15 asteessa,ei ala lämmöt putoamaan vaikka Webasto ei ole päällä.
Samoin lämmöt pysyy mittarin mukaan paremmin ylhäällä jos auto on pysäytettynä lyhyen kauppareissun ajan.

Homer

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 12.02.11 - klo:18:59

Nyt voin jo sanoa että moottori pitää lämmöt paremmin kaupukiajossa,testattu -15 asteessa,ei ala lämmöt putoamaan vaikka Webasto ei ole päällä.
Samoin lämmöt pysyy mittarin mukaan paremmin ylhäällä jos auto on pysäytettynä lyhyen kauppareissun ajan.

Joo mulla on ollut alusta asti tuo konepellin eriste ja hyvin toimii. Voin lisätä vielä sen että jos ajaa pätkäajoa niin suosittelen myös ylempää maskisuojaa jopa -5 -10 asteesta alkaen. Huomattava ero moottorin lämpeämisessä verrattuna tilanteeseen ilman yläsuojaa. jos etapin pituus esim. 25 km ja pakkasta noin 10 astetta, nousee öljyn lämpö noin 90 - 92 asteeseen, kun vastaavalla matkalla ja nopeudella ilman ylempää viimasuojaa öljyn lämpö nouseen about 5 astetta vähemmän. Kovemmassa ajossa ylemmän suojan kanssa öljyn lämpö voi nousta 95 asteeseen joka lienee ihan sallituissa rajoissa. Tosin minun kovempi ajo on vielä aika rauhallista kiihdytystä koska sisäänajo vielä kesken.

Eli olen ottanut ylemmän viimasuojan irti kun pakkanen laskee alle 5 asteen tai kun vien auton pesuun. Vaikka lehmän nänni -kiinnitys on joidenkin mielestä ruma, niin irroittaminen/kiinnittäminen tapahtuu parissa minuutissa.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Homer - 12.02.11 - klo:22:11
Joo mulla on ollut alusta asti tuo konepellin eriste ja hyvin toimii. Voin lisätä vielä sen että jos ajaa pätkäajoa niin suosittelen myös ylempää maskisuojaa jopa -5 -10 asteesta alkaen. Huomattava ero moottorin lämpeämisessä verrattuna tilanteeseen ilman yläsuojaa. jos etapin pituus esim. 25 km ja pakkasta noin 10 astetta, nousee öljyn lämpö noin 90 - 92 asteeseen, kun vastaavalla matkalla ja nopeudella ilman ylempää viimasuojaa öljyn lämpö nouseen about 5 astetta vähemmän. Kovemmassa ajossa ylemmän suojan kanssa öljyn lämpö voi nousta 95 asteeseen joka lienee ihan sallituissa rajoissa. Tosin minun kovempi ajo on vielä aika rauhallista kiihdytystä koska sisäänajo vielä kesken.

Eli olen ottanut ylemmän viimasuojan irti kun pakkanen laskee alle 5 asteen tai kun vien auton pesuun. Vaikka lehmän nänni -kiinnitys on joidenkin mielestä ruma, niin irroittaminen/kiinnittäminen tapahtuu parissa minuutissa.

Mulla nousee öljynlämmöt matka-ajossa 95:n asteen kieppeille jopa hiukan yli, jos pakkasta on -10-15°C. Kun pakkanen laskee -25°C kieppeille niin öljynlämpö on luokkaa 92-93°C. Ja tukittuna on siis vain alamaski.

karu898

Kun joku aika sitten ajelimme kotiin -25 asteessa viimasuojat paikallaan, niin öljyn lämmöksi mittari näytti 86-88välille. Tosin nopeus-rajoitus oli 80km/h. Sisällä lämpöä riitti kohtuullisen hyvin.

Homer

Viitaten Karviksen ja Karun viesteihin, niin voin todeta että ennen kuin sain Yetiä alle niin minulla oli autoliikkeestä lainassa Suberb muutaman päivän ja Fabia RS pari päivää - molemmissa nousi lämmöt 15 kilometrissä yli 95 asteen. Näitä autoja luukutin ehkä normaalia painavammalla kaasujalalla kun taas sisäänajossa olevaan Yetiä käsken kenties liiankin lammasmaisesti - eli ajotapa vaikuttanee niin paljon moottorin lämpeämisnopeuteen ettei eri kuskien arvoja voine verrata.

Olen siis sitä mieltä että ylämaski auttaa yllättävän paljon moottorin lämpeämiseen pätkäajossa, sisätilat lämpeävät kyllä ilman ylämaskiakin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy