Kirjoittaja Aihe: Volkswagen Tiguan Highline 2,0 TSI 132 kW (180 hv) 4Motion DSG  (Luettu 36340 kertaa)

Poissa zobuli

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Tänään ajettu ensimmäiset 80 km autolla. Ai että on makoisaa. Loppuviikoksi olen lähdössä reissuun, kilometrejä kertyy reilut 1200. Ensi viikolla kirjottelen tarkempaa raporttia ja mietteitä.

Positiivista tähän mennessä kaikki paitsi kaksi asiaa:
1. Dynaamiset LED valot pettymys pikaisen testauksen perusteella. Olin ymmärtänyt, että valojen pitäisi toimia käytännössä niin, että pimeällä maantiellä ajaessa koko ajan on pitkät päällä ja vastaantulevan auton kohdalla valojakauma muuttuu niin, että järjestelmä himmentää valoja "pelkästään" vastaantulevaa autoa seuraten. Niin että käytännössä oikea puoli tiestä pysyisi pitkillä valoilla valaistuna. Automatiikka näköjään toimii kuitenkin enemmän vain perinteisesti pitkiltä lyhyille vaihtamalla. Siinäkin on vielä turhan pitkä viive pitkille takaisin laittamisessa, noin 4-5 sekuntia pitää ajella lyhkäsillä ennenkuin vaihtaa takaisin pitkille. Vai enkö vain osaa käyttää järjestelmää?
2. Auto kolahtaa melkoisesti näin talvella kaivonkansikuoppiin tai muihin "teräviin pudotuksiin". Ihan kuin iskunvaimentimet tai jouset ei oikein suodattaisi pomppuja. En muista, että koeajoautossa viime kesällä olisi ollut tälläistä. Miten muilla Tiguanisteilla?

Poissa JaakkoS

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 179
    • Profiili

2. Auto kolahtaa melkoisesti näin talvella kaivonkansikuoppiin tai muihin "teräviin pudotuksiin". Ihan kuin iskunvaimentimet tai jouset ei oikein suodattaisi pomppuja. En muista, että koeajoautossa viime kesällä olisi ollut tälläistä. Miten muilla Tiguanisteilla?

Ettei vaan luovutushuollossa olisi unohtanet ottaa iskunvaimentimien kuljetustuet pois? Itellä oli sama ongelma ja tuethan sillä oli

Poissa Yijji

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Tänään ajettu ensimmäiset 80 km autolla. Ai että on makoisaa. Loppuviikoksi olen lähdössä reissuun, kilometrejä kertyy reilut 1200. Ensi viikolla kirjottelen tarkempaa raporttia ja mietteitä.

Positiivista tähän mennessä kaikki paitsi kaksi asiaa:
1. Dynaamiset LED valot pettymys pikaisen testauksen perusteella. Olin ymmärtänyt, että valojen pitäisi toimia käytännössä niin, että pimeällä maantiellä ajaessa koko ajan on pitkät päällä ja vastaantulevan auton kohdalla valojakauma muuttuu niin, että järjestelmä himmentää valoja "pelkästään" vastaantulevaa autoa seuraten. Niin että käytännössä oikea puoli tiestä pysyisi pitkillä valoilla valaistuna. Automatiikka näköjään toimii kuitenkin enemmän vain perinteisesti pitkiltä lyhyille vaihtamalla. Siinäkin on vielä turhan pitkä viive pitkille takaisin laittamisessa, noin 4-5 sekuntia pitää ajella lyhkäsillä ennenkuin vaihtaa takaisin pitkille. Vai enkö vain osaa käyttää järjestelmää?
2. Auto kolahtaa melkoisesti näin talvella kaivonkansikuoppiin tai muihin "teräviin pudotuksiin". Ihan kuin iskunvaimentimet tai jouset ei oikein suodattaisi pomppuja. En muista, että koeajoautossa viime kesällä olisi ollut tälläistä. Miten muilla Tiguanisteilla?
Näkyykö mittaristossa, että valot on A tilassa? Minulla ainakin toimii siten, että valokuvio muuttuu.

Poissa zobuli

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Ettei vaan luovutushuollossa olisi unohtanet ottaa iskunvaimentimien kuljetustuet pois? Itellä oli sama ongelma ja tuethan sillä oli

Hitto kun ei aikataulu antaisi periksi viedä autoa myyjäliikkeeseen tämän asian tarkistukseen. Pitäisikö tuon oireilla kaikissa epätasaisuuksissa, esim. hidastetöyssyissä?

Poissa zobuli

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Näkyykö mittaristossa, että valot on A tilassa? Minulla ainakin toimii siten, että valokuvio muuttuu.
Valkoinen/vaalea valologo, jossa A kirjain, näkyi mittaristossa.

Poissa zobuli

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Nyt on reissu tehty, vajaa 1300 kilometriä tuli ajeltua. Täytyy kyllä sanoa että mukava matka-auto on, Superbiin verrattuna ei häviä yhtään. Kulkee kuin juna suoraan. Nastat aiheuttaa melua jonkin verran, varmasti kitka- ja kesärenkailla olisi vielä hiljaisempi. Kuitenkin Superbiin verrattuna hiljaisempaa menoa. Tuosta 1300 kilometristä 90% oli taajaman ulkopuolella, lähinnä maantiellä ja pienemmillä "metsäteillä". Mukavasti menee mutkissa.

Kelit vaihteli pakkasesta pikkuplussaan ja pieneen tihku vesisateeseen. Tiet olivat siis pääosin märkiä ja loskaisia. Valitettavan helposti tuo adaptiivinen vakkari/etäisyyden tunnistin pistää itsensä pois pelistä, vaikka mielestäni keli ei todellakaan ollut huono. Rankassa vesi- tai lumisateessa ymmärtäisin toimimattomuuden. Noh, toimimattomuus kesti joka kerta noin 5-15 minuuttia, jonka jälkeen ilmavirta ilmeisesti poisti lian tunnistimesta ja taas sai vakkarin toimimaan. Mukava varuste se kyllä on, pakko myöntää. Ja silloin kun vakkari ei toiminut, niin ratin painikkeesta muutin moodin nopeusrajoittimeksi, jolloin ei nopeus vahingossa noussut liian korkeaksi. Tätä muuten tapahtuisi jostain syystä yllättävän helposti, ilmeisesti on niin hyvä auto ettei huomaa nopeuden kasvua.  ::)

Dynaamiset ajovalot toimivat nyt ilmeisesti niinkuin niiden pitäisikin. En tiedä mikä silloin ensimmäisellä testiajolla (ensimmäisenä iltana) oli, mutta nyt näki hyvin kun valojakauma säätyi eri asentoihin, esim. edellä ajan auton kohdalle valot jättivät pimeän aukon ja pitkät valot valaisivat edellä olevan vasenta ja oikeaa puolta. Kertaakaan yksikään vastaantulija ei väläytellyt pitkiä, joten ilmeisesti valot toimivat ja säätyvät tarpeeksi ajoissa. Paitsi kun auto on ajanut jo ohi, niin pitkät voisi aktivoitua muutaman sekunnin aikaisemminkin. Turhan pitkä viive on pitkien aktivoitumisessa.

Takaluukun EasyOpen ominaisuus (jalalla heilautus) toimii yllättävän hyvin, tähän mennessä on yhden kerran jättänyt avaamatta luukun. Sekin oli matkan jälkeen, jolloin sensorit olivat varmaan likaiset eikä tunnistanut jalkaa. Ehkä noin 8 kertaa olen nyt avannut luukun ja yhden kerran tosiaan jättänyt avaamatta.

Kolahtelusta: hidastetöyssyihin tai muihin "ylös päin alkaviin" töyssyihin tosiaan auto menee ihan mukavasti vaimentaen, mutta monttuihin auto kolahtaa pahasti. Ei viime kesänä ollut koeajoreitillä vastaavia monttuja kuin nyt talvella esim. sulat kaivonkannet tai muut jää/lumikuopat. Melkein tekisi mieli kuitenkin asia varmistaa ja ottaa autoliikkeen koeajo Tiguan käyttöön ja käydä ajamassa muutamat montut.

Kulutuksesta: auton luovutus tapahtui täydellä tankilla (pari litraa sinne tai tänne, mittari näytti kuitenkin täyttä tankkia) ja ensimmäiseen tankkaukseen matkaa kertyi 538 kilometriä. Noihin metreihin mahtui kaupunkipyörittelyä ja maantieajoa, arviolta n. 200 km taajaamaa ja loput taajaman ulkopuolella. Tankkiin meni 49,5 litraa joten laskennallinen kulutus on 8,5 litraa/100km. En muistanut katsoa mitä ajotietokone näytti tarkalleen tässä kohtaa, mutta lukema alkoi kuitenkin 8:lla.
Toinen tankkaus sitten 552 km ajolla ja tankkiin meni 40,5 litraa. Kyseiset kilometrit lähes kokonaan taajaman ulkopuolella, keskinopeus 68 km/h. Laskennallinen kulutus 7,3 l/100km. Ajotietokone näytti 7,0 l/100km.
Ihan hyviä lukemia, varsinkin matka-ajossa riittävän pieniä. Tämä hieman etukäteen hirvitti että millainen bensasyöppö on maantiellä. Lähiaikoina on melko tasaisesti maantie ja taajama-ajoa, joten seuraava keskikulutus on melkolailla 50/50 maantie/taajama.

6 päivää autolla on nyt menty, positiiviset fiilikset ja hymy herkässä vieläkin kun penkkiin istuu. Päällimmäinen negatiivinen asia on tosiaan se kolahdus, kun jokin rengas putoaa pieneenkin monttuun.

Ai niin, PPShield Cure kestopinnoitteesta muutama sana. Matkan jäljiltä en ole vielä autoa pessyt, joten en osaa sanoa vielä miten hyvin lähtee lika, mutta sen pistin merkille että lika käyttäytyy erikoisesti tai ainakin erilailla kuin Superbissa. Auton katto ja konepelti on oikeastaan täysin puhdas, eli ilmavirta ja kosteus irroittaa hyvin kuraa. Auton kylkiin ja taakse likaa kertyy, mutta lika ikäänkuin hakeutuu "pisaroiksi" tai kertymiksi, jotka osittain valuvat pois. Superbissa (jota itse vahailin 1-2 kertaa vuodessa), lika kertyi tasaiseksi pinnaksi. Nyt on selvästi nähtävissä tuollaisia "likapisaroita". Eli uskon että ne lähtee hyvin pesussa pois.
« Viimeksi muokattu: 30.01.17 - klo:12:31 kirjoittanut zobuli »

Poissa zobuli

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Kuukaudenpäivät ajettu autolla. Lyhyesti virsi kaunis: kyllä maistuu ajo 8)

Ongelmia ei ole ollut, Webasto on reilusti tehokkaampi kuin entisessä Superbissa. Ilman webastoakin kabiini lämpenee yllättävän nopeasti. Penkkikin lämpenee nopeammin ja ratinlämmitystä arvostaa näin talvella vaikka onkin hanskat.

Bensaahan tuo syö, mutta ei ollut yllätys varsinkaan näin talvella. Matka-ajossa kuitenkin olen saanut mielestäni ihan hyviä lukemia, eli reilua seiskaa (tietokone sekä itse laskemalla). Viimeisimmät ajot tankkauksen välillä oli lähes kokonaan kaupunki/taajama ajoa, ja laskettu kulutus oli 10,77 l/100km (tietokoneen mukaan 9,6 l/100km, keskinopeus 32km/h). Muistaakseni Skodallakin oli talvella kympin lukemia välillä, pääosin 9:llä alkavia kuitenkin.

Mukavia kilometrejä on ollut, kuukaudessa tullut nyt reilut 2300 kilometriä. Jostain syystä metrejä on tullut normaalia enemmän.  ;)

Alla pari kuvaa ajojen jälkeen ennen pesua. Ei kovin hyviä kuvia mutta antaa vähän käsitystä miten lika käyttäytyy/pisaroituu kylkiin. Kuvat siis etuovesta. Aikaisemmassa Skodassani ei ollut mitään kestopinnoitetta, itse laittelin vahat siihen 1-2 kertaa vuodessa. Siihen verrattuna lika käyttäytyy aivan eritavalla.  ;D





Ja ei siihen kauaa mennyt, pari viikkoa riitti kun nasta tai kivi on tehnyt ensimmäisen jäljen konepeltiin.  >:( :'( Kyllähän näitä tulee tottakai, mutta olisi nyt mennyt edes pari kuukautta!  ::)
En kyllä muista mitään napsausta, eli äänettömästi on isku tullut.


Poissa zobuli

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vielä pari kuvaa. Värinä perus valkoinen.




Poissa Yijji

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vielä pari kuvaa. Värinä perus valkoinen.





Hieno peli. Samanlaisia kokemuksia täälläkin. Ajo maistuu 😀. Kulutus on kyllä aika korkea kaupunkiajossa. Mutta webastoa on tullut myös käytettyä aktiivisesti. Täällä Finicor brilliant+ kestopinnoite valkoisessa autossa. Lika lähtee selkeästi helpommin. Olen ollut tyytyväinen. Saa nähdä pysyykö yhtä hyvänä luvatut 3 vuotta...

Poissa zobuli

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Eipä ole tullut tänne kirjoiteltua kuulumisia puolen vuoden aikana paljoa, niin laitetaanpa nyt hieman :)

Hyvin on auto toiminut, erittäin mukavaa kyytiä. Alussa talvella kuulunut kolahdus monttuihin ajaessa on joko hieman pienentynyt, tai sitten korva on tottunut niihin. Joka tapauksessa tuntuu ettei ongelmaa ole enää samassa määrin mitä aiemmin! Katsotaan palaako kolahdus talvella, kun tulee kylmät kelit ja sulaneet kaivonkannet.  ::)

Kohta on 9000 km mittarissa, keskikulutus kaikki ajot huomioiden on 8,53 l/100km. Pari viikkoa sitten tuli n. 700 km matka-ajoa jolle auto näytti keskinopeudeksi 68 km/h. Laskettu kulutus 6,52 l/100km, pääosin rauhallista ajoa mutta muutama napakampi kiihdytys ja ohitus, 60-100 km/h nopeusrajoituksien alueella matkat.

Viime viikolla lensi iso kivi tuulilasiin vastaantulevasta rekasta, napsahti pelkääjän paikalle näkökenttään ja 4-5 säröä välittömästi. Kävin yhdessä korjausliikkeessä pyytämässä arviota korjauksesta, jälki oli kuulemma niin iso ettei voinut tehdä korjausta vaan pitäisi vaihtaa koko tuulilasi. Kävin toisessa liikkeessä kysymässä arviota ja jälki oli kuulemma juuri siinä rajoilla että voiko korjata/paikata, mutta liike lupasi yrittää koska huonommaksi se ei ainakaan voi mennä. Ja hyvä että yrittivät, sillä korjaus onnistui ja säröt hävisivät lähes kokonaan ja iskujälki on hyvin pieni.
Kone pelissä ja keulassa on muutama kiveniskeymä, joista valkoinen väri on lähtenyt irti. Kyllähän näitä tulee, se on elämää. Ei onneksi ole pahempia jälkiä tullut, ja onneksi tuo tuulilasiin lentänyt kivi ei napsahtanut peltiin!

Moitteita en osaa vielä autolle antaa, vielä puolen vuoden jälkeenkin on mukava ajella ja ajoittain jopa hymyilyttää hypätä ratin taakse. Myös matkustajilta on tullut hyvää palautetta autosta, niin sisältä kuin ulkoa. Valkoinen väri sopii myös muidenkin kuin itseni mielestä autoon hyvin, ja takapenkkiläiset kehuvat "lentokonepöytiä" todella järkeviksi. Saa kätevästi juomat siihen ja esim tabletin tai kirjan juuri sopivaan kulmaan. Tähän voisi sanoa Skoda kuskitkin että Simply clever!  8)

Aina voisi jostain kulutuksesta valittaa, mutta mielestäni sekin on ihan kohtuullinen joten en laske sitäkään miinukseksi.

Alla vielä pari kuvaa autosta. Kesävanteista ja nahka sisustuksesta en ollutkaan vielä laittanut kuvaa.










(Takapenkit jäi luonnottoman pystyyn asentoon kun takakontti oli täynnä tavaraa.)

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy