Audi A3 mv 2017

Aloittaja Zaasa, 26.05.16 - klo:23:40

« edellinen - seuraava »

rami

VAG/ VG autoissa on ollut aina meluisa takapää. Taka-akselin melu on vaivannut vuosikymmeniä mallista toiseen.
Kävin kerran ajamassa vanhalla Civicillä ja yllätyin todella meluttomuudesta vrt. Passattiin.

exlex

#61
Jotenkin myös veikkaan että tämä ääniongelma taitaa koskea sportback mallia, eikä niinkään sedania? Itse matkusta poikani kanssa takana aika-ajoin takana on mukavan rauhallista. Minulla on oli aivan vasta muutaman päivän lainassa VW Golf ja huomasin siinä, että se oli hieman äänekkäämpi yleisesti mitä oma A3:seni, mutta nastojen äänet eivät tulleet autoon pahasti sisälle, kuin lainassa olleessa A3 Sportbackissä, jossa oli nastat. Siinä tietyillä pinnoilla huomasin että ääni muuttui ropinaksi mitä Golfissa ei ollut. Toisaalta Golfissa oli 16" vanteet ja A3:sessa 17". Mutta oikeastaan itselleni melko sama, kun omassa sedanissani en ole kokenut tälläistä ongelmaa. Muutenkin ajan nykyään super hiljaisilla renkailla, niin auto on todella äänetön. Pääsääntöisesti moottorin ääni kuuluu sisälle.

No autoni vaihtuu todennäköisesti jossain vaiheessa, niin pääsee vertailemaan. Mutta kokonaisuutena olen kyllä todella tyytyväinen A3:seen Sedaniin. Antaisin arvosanan 10- Tässä kokoluokassa (c-segmentti). Tietenkin itselläni on myös vähän paremmat varusteet, joten tämäkin vaikuttaa varmasti myönteisesti kuvaani.  ::)



makelja

Minulla on 18" renkaat ja melu on melkoinen. Sellainen humina. Laskin rengaspaineita 2,4ään ja se helpotti melkoisesti. Oli 2,8 alunperin.
A4 Avantiin verrattuna ero on todellla iso.

exlex

Minulla oli sama ongelma ennen 18" kesärenkailla, mutta vaihdoin Continentalin Sport Contact 5:set Good Yearin Effince Gripiin, niin äänet hävisi. Ero kitkoihin on melko pieni. Itselläni on aina 2.8-3.0 bar paineet niissä.

rami

Lainaus käyttäjältä: exlex - 01.05.17 - klo:13:14
Minulla oli sama ongelma ennen 18" kesärenkailla, mutta vaihdoin Continentalin Sport Contact 5:set Good Yearin Effince Gripiin, niin äänet hävisi. Ero kitkoihin on melko pieni. Itselläni on aina 2.8-3.0 bar paineet niissä.

Aikonani kun ajelin A3 koppuralla vaihdoin nuo GY:t alle. Hyvät ja hiljaiset ovat nuo GY:n EG:t  melutaso kaskee huomatavasti kun vaihtaa Contit pois alta. Samoin kulutuskin jopa penenee. Saivat vain yllättävän huonot  testitulokset nuo GY:n EG:t. Ihme vaan. Ajossa olivat kyllä miellyttävät.

vasara

Rouvan autoon ostettava uudet kumit. Conti tai GY eff grip.. Conteja tullut suosittua, mutta pitäiskö kuitenkin nuo GY:t, jos kerran ovan selkeästi hiljaisemmat.

exlex

Lainaus käyttäjältä: rami - 07.05.17 - klo:09:03
Aikonani kun ajelin A3 koppuralla vaihdoin nuo GY:t alle. Hyvät ja hiljaiset ovat nuo GY:n EG:t  melutaso kaskee huomatavasti kun vaihtaa Contit pois alta. Samoin kulutuskin jopa penenee. Saivat vain yllättävän huonot  testitulokset nuo GY:n EG:t. Ihme vaan. Ajossa olivat kyllä miellyttävät.

Hmm. Pitääpä tarkistaa kummat effience gripit on alla, koska TM:ssä noi tuli toiseksi viime vuonna kun ostin ne. http://www.rengasvertailu.fi/rengastestit/kesarengastestit/tm-kesarengasvertailu-2016

Mutta noi testissä on performancet ja itsellä 18-tuumainen alla, niin ole ihan varma kummat renkaat on alla performancet vai normaalit. Vai onko noista useampi versio? Tarkistan kunhan näen taas A3:sen, kun auto on vaimolla reissussa.  ;D Itse rälläilen Tiguanilla.

vasara

Lainaus käyttäjältä: exlex - 30.06.17 - klo:00:02
Hmm. Pitääpä tarkistaa kummat effience gripit on alla, koska TM:ssä noi tuli toiseksi viime vuonna kun ostin ne. http://www.rengasvertailu.fi/rengastestit/kesarengastestit/tm-kesarengasvertailu-2016

Mutta noi testissä on performancet ja itsellä 18-tuumainen alla, niin ole ihan varma kummat renkaat on alla performancet vai normaalit. Vai onko noista useampi versio? Tarkistan kunhan näen taas A3:sen, kun auto on vaimolla reissussa.  ;D Itse rälläilen Tiguanilla.
Siinä Efficient Grip 'Grip' sanan alla lukee mikä versio kyseessä. 'Compact' versiota ei ko. renkaasta taida saada 18-tuumaisena, joten eiköhän sulla ole performancet, eli paras versio.

EfficientGrip:eistä on myös sellainen versio, jossa lukee pelkästään 'EfficientGrip' .. tämä lienee joku vanha rengasversio? Rengasliikkeisiin kun soittelin, niin tuo 'performance' on se mitä täällä kivijaloissa myydään.. nettikaupat toimittaa huipputarjouksissaan vanhoja rengaseriä, joten sieltä voi saada muitakin :)

exlex

Juu GY Effience Grip Performancet ne oli. Eli malli, joka tuli viime kesänä toiseksi TM-testissä. Tosiaan itselläni 225/40 R18. Itse tykännyt paljon enemmän noista, kuin Continentaleista, jotka kului tosi nopeasti, olivat äänekkäät ja todella kalliit.

EkiHoo

Itse huomannut etta rengaspaineilla on melkoinen vaikutus jyristykseen. Suositus naytti olevan 2.5 bar (225/45/17) taydella kuormalla, puotin omastani 2.6 bar (kylmana) jolloin metakka karkealla asfaltilla laski inhimmilliselle tasolle. Ja suurin metakka tuntuu tulevan edesta, ei taka kuten Golffissa.

rami

Lainaus käyttäjältä: EkiHoo - 14.07.17 - klo:12:48
Itse huomannut etta rengaspaineilla on melkoinen vaikutus jyristykseen. Suositus naytti olevan 2.5 bar (225/45/17) taydella kuormalla, puotin omastani 2.6 bar (kylmana) jolloin metakka karkealla asfaltilla laski inhimmilliselle tasolle. Ja suurin metakka tuntuu tulevan edesta, ei taka kuten Golffissa.
Kyllä se on takapää joka meluaa. Ei se etupäästä niinkään kuulu. Nämä VG autot ovat aina olleet suhteellisen meluisia takapäästä. Rengasvalinalla on suurempi merkitys kun viilaamalla paineita. Rengasvalmistajan antamilla arvoilla on merkitystä,ihme kyllä.

exlex

Lainaus käyttäjältä: EkiHoo - 14.07.17 - klo:12:48
Itse huomannut etta rengaspaineilla on melkoinen vaikutus jyristykseen. Suositus naytti olevan 2.5 bar (225/45/17) taydella kuormalla, puotin omastani 2.6 bar (kylmana) jolloin metakka karkealla asfaltilla laski inhimmilliselle tasolle. Ja suurin metakka tuntuu tulevan edesta, ei taka kuten Golffissa.

Itse pidän 225/40R18 2.8-3.0 bar kokoajan kuormasta riippumatta. Ã,,äntä saattaa tulla hieman enemmän, mutta omaan korvaan ei ole merkitystä.

jupepaak

Terve,

Täällä uudehko Audin onnellinen omistaja, malliksi tuli A3 SB 2.0TDI 135kw LOQ -17
Kilometrejä on tullut nyt mittariin 10tkm ja ainoa mikä välillä hieman häiritsee on rengasmelu. Aikaisemmin oli A5 coupe ja se oli selkeästi hiljaisempi. A3 on kyllä hauskempi ajaa kun on ketterämpi.








free image hosting

Teppis

Hieno peli. Vielä madallussarja mikä kruunaisi kokonaisuuden. Rengasmelu on noissa kolmosissa aika kova, mikä on aika ratkaiseva miinus.

jupepaak

Madallussarja on jo hankittuna, sarjana KW Coilover Kit (V2) joka odottelee sopivaa asennusta.
Tämän rengasmelun takia ei seuraava auto enää tule olemaan A3 valitettavasti.

Horch

Olipa Audi smartphone interface pettymys. Kyseinen ominaisuus ei toimi suomessa androidin laitteilla (appia ei saatavilla suomessa). Voihan sitä lähteä kikkailemaan vpn:llä. On kyllä silti omituista, että tätä ominaisuutta markkinoidaan paljon ja käytännössä ei toimi 80% laitteilla.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: jupepaak - 04.08.17 - klo:15:27
Madallussarja on jo hankittuna, sarjana KW Coilover Kit (V2) joka odottelee sopivaa asennusta.
Tämän rengasmelun takia ei seuraava auto enää tule olemaan A3 valitettavasti.
Rengasmelun pääaiheuttajat näkyvät kyllä hyvin kuvista. Riippuu todella paljon niin vanteista kuin renkaistakin!  :o
Golfkärry Mk 7.5

Ktk

Lainaus käyttäjältä: Horch - 27.09.17 - klo:13:45
Olipa Audi smartphone interface pettymys. Kyseinen ominaisuus ei toimi suomessa androidin laitteilla (appia ei saatavilla suomessa). Voihan sitä lähteä kikkailemaan vpn:llä. On kyllä silti omituista, että tätä ominaisuutta markkinoidaan paljon ja käytännössä ei toimi 80% laitteilla.

Kyllä mulla on toiminut yli puoltoista vuotta. Lataat vaan softan täältä: https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/

tseitsei

Noin 15tkm takana 2.0TDI quattrolla 135kW ja tässä vähän kokemuksia. Verrokkina taloudessa oleva A6 2.0TDI -16.

A3:n 6-pykäläinen automaatti on todella erilainen (lue:huonompi) verrattuna A6:n 7-pykäläiseen s-troniciin. Kävin itse asiassa koeajamassa A3:sta -18 mallin jossa oli jo tuo 7-pykäläinen automaatti 1.0 TFSI:ssa ja se oli kyllä yhtä erinomainen kuin tuossa verrokkikutosessa.

Kulutus on hieman yllättänyt mutta se johtunee nelivedosta. Hitaassa matka-ajossa, esim. eilen etelärannikkoa pitkin ajellessa 500km matkan, kulutus oli 5,3l/100km ajotietokoneen mukaan. Kesänopeuksilla menee puoli litraa enemmän satasella kun nopeudetkin ovat sen 20-30km/h korkeammat maanteillä. Kutosella (vajaavetoinen) samassa ajossa kulutus olisi ollut todennäköisesti litran vähemmän sataa kilometriä kohden.

Rengas-/muu melu on huomattavasti verrokkia suurempi. Kitkoilla ajelen ensimmäistä talvea ja ne ovat yllättävän mukavat ja luonnollisesti hiljaisemmat nastoihin verrattuna.

Android auto ollut käytössä tässä kapineessa kun navia ei ole ja se toimii hyvin. Jos on ongelmia yhteyden saamisen kanssa autoon niin luurin asetukset->kehittäjävaihtoehdot vaihda latauksen tila kohtaan "lataaminen" ja heti sen jälkeen takaisin MTP niin yhteyden muodostaminen onnistuu.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: tseitsei - 07.02.18 - klo:13:14
A3:n 6-pykäläinen automaatti on todella erilainen (lue:huonompi) verrattuna A6:n 7-pykäläiseen s-troniciin. Kävin itse asiassa koeajamassa A3:sta -18 mallin jossa oli jo tuo 7-pykäläinen automaatti 1.0 TFSI:ssa ja se oli kyllä yhtä erinomainen kuin tuossa verrokkikutosessa.

Tuossa A6 2.0 TDI:ssä jos on 7-pykäläinen DSG niin se on ns. märkä ja 1.0 TSI:ssä DSG7 taas on kuiva(kytkin) eli niissä on molemmissa 7-vaihteiset mutta täysin eri laatikot. Tuo Quattron 6-vaihteinen on myös märkä, se on vanhentunut malli jota korvaamaan on tullut tuo 7-vaihteinen.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

vag4life

Lainaus käyttäjältä: tseitsei - 07.02.18 - klo:13:14
Noin 15tkm takana 2.0TDI quattrolla 135kW ja tässä vähän kokemuksia. Verrokkina taloudessa oleva A6 2.0TDI -16.

Rengas-/muu melu on huomattavasti verrokkia suurempi. Kitkoilla ajelen ensimmäistä talvea ja ne ovat yllättävän mukavat ja luonnollisesti hiljaisemmat nastoihin verrattuna.

Olisin aika huolestunut, jos A6:ssa olisi kovempi rengasmelu, kuin A3:ssa.
Muutenkin ihmettelen tätä rengasmelu asiaa A3:n osalta, ei auto nyt mitenkään erityisen meluisa ole, kun mietitään auton kokoa. Toki nastat ääntää enemmän, kun kitkat ja karkealla asfaltilla kesät, kun uudella, mutta nämähän pätee autoon kun autoon. Odottaako joku oikeasti että A3:n äänieristys olisi samaa luokkaa, kun A6:ssa?
A4 B9 TFSI Q s-line

mattinen

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 08.02.18 - klo:10:45
Olisin aika huolestunut, jos A6:ssa olisi kovempi rengasmelu, kuin A3:ssa. Muutenkin ihmettelen tätä rengasmelu asiaa A3:n osalta, ei auto nyt mitenkään erityisen meluisa ole, kun mietitään auton kokoa. Odottaako joku oikeasti että A3:n äänieristys olisi samaa luokkaa, kun A6:ssa?

Ei varmaankaan odota, ovathan A3 ja A6 aivan eri koko- ja hintaluokissa. Mutta silti on sanottava, että omalla kohdallani A3:n kova rengasmelu (tai siis minun mielestäni kova) on ollut ehkä suurin pettymys auton suhteen. Erikoista tässä on se, että ennen ostopäätöstä kävin (tietenkin) koeajamassa A3:n. Tuolloin en juurikaan kiinnittänyt rengasmeluun huomiota, vaikka osassa esittelyautoista oli selvästikin leveämmät renkaat kuin omassani. Voi tietysti olla, että olin niin innoissani auton muista ominaisuuksista, etten kiinnittänyt ajoääniin huomiota. Kyse voi tietysti olla siitäkin, että rengasmerkki vaikuttaa meluun. Ehkä hieman yllättävästi Seat Leon vaikutti kaikista koeajamistani autoista (Golf, A3 ja Octavia) hiljaisimmalta. Mutta nämä meluasiat ovat tunnetusti hyvin subjektiivinen juttu.

Jaudi

Omalle kohdalle osunut A3 ei ollut millään tavoin erityisen meluisa, päinvastoin hyvin miellyttävä äänimaailma. Alla oli Continentalin kesä ja kitkarenkaat. Ohjausongelmat se suurin pettymys oli.

junu

Olen täällä jo aikaisemminkin ihmetellyt meidän 1,8 bensa Q:n (-14) ja 1,4:n (-15) eroa meluisuudessa. Tekniikan lisäksi eroina autoissa on 1,8:n  s-line alusta Good Yearin 17" nastoilla ja 1,4:n sport alusta Hankookin 17" nastoilla. Ajeltiin kaverin kanssa sama lenkki ja verrokina oli vielä 1-sarjan BMW (-15) 17" nastoilla.  Audi 1,4 kuullosti hiljaisimmalta, sen melu on jotenkin matalampaa ja miellyttävämpää. Sitten 1,8 ja BMW lievästi Audeja meluisampi.  (myös BMW:n omistaja oli samaa mieltä). En ole löytänyt Audien äänierityksessä eroja. Onko kenelläkään tietoa onko eristyksiin tehty muutoksia vuosimallin vaihtuessa vai onko s-line alustan puslat kovempia , jolloin ääntä olisi hieman enemmän? Mattisen kanssa samaa mieltä subjektiivisuudesta.

mattinen

Täytyy heti aluksi sanoa, että meikäläisen tietämys syvemmästä autotekniikasta on kyllä kohtalaisen matalaa tasoa. Mutta sikäli kun kyse on rengasmelusta, niin voisi kuvitella, ettei jousituksella tai pulsilla ole niihin suoranaista vaikutusta. Renkaan leveys ja rengasmerkki lienevät ratkaisevat tekijät, kun kyse on samasta automallista. Tuota renkaan levyden vaikutusta olen kyllä tosin joskus miettinyt. Joskus on nimittäin tuntunut siltä, että leveämmästä renkaasta lähtee vähemmän ääntä kuin kapeammasta. Mutta ehkä kyse on ollut siitä, minkä laatuista ääni on ollut. En siis niinkään desibeleistä.

Lainaus käyttäjältä: Jaudi - 08.02.18 - klo:12:46
Omalle kohdalle osunut A3 ei ollut millään tavoin erityisen meluisa, päinvastoin hyvin miellyttävä äänimaailma. Alla oli Continentalin kesä ja kitkarenkaat.

Mistäs Conteista oli kysymys? Ja jos muillakin on kokemuksia hiljaisista kesärenkaista, niin suosituksia otetaan mieluusti vastaan. Uusien renkaiden osto on pian edessä.

vag4life

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 08.02.18 - klo:14:11
Täytyy heti aluksi sanoa, että meikäläisen tietämys syvemmästä autotekniikasta on kyllä kohtalaisen matalaa tasoa. Mutta sikäli kun kyse on rengasmelusta, niin voisi kuvitella, ettei jousituksella tai pulsilla ole niihin suoranaista vaikutusta. Renkaan leveys ja rengasmerkki lienevät ratkaisevat tekijät, kun kyse on samasta automallista. Tuota renkaan levyden vaikutusta olen kyllä tosin joskus miettinyt. Joskus on nimittäin tuntunut siltä, että leveämmästä renkaasta lähtee vähemmän ääntä kuin kapeammasta. Mutta ehkä kyse on ollut siitä, minkä laatuista ääni on ollut. En siis niinkään desibeleistä.

Mistäs Conteista oli kysymys? Ja jos muillakin on kokemuksia hiljaisista kesärenkaista, niin suosituksia otetaan mieluusti vastaan. Uusien renkaiden osto on pian edessä.

Tästä on juuri kysymys, itsellänikin oli Dunlopin alkuperäiset koppurarenkaat kesinä, eli suomeksi sanottuna kaikki ominaisuudet menetetty. Niin rengasmelu oli suhteellisen kova, nyt alla uudet nastat ja melu huomattavasti pienempi. Uusi pehmeä rengas pitää aina pienempää meteliä oli asfaltti sitten minkä laatuista tahansa. Itsellänikin olisi tosiaan renkaiden & vanteiden osto edessä, rengaskoko tulee olemaan 225/35/19.
Merkki ehdotuksia otetaan myös täällä suunnassa vastaan. Omien tietojen mukaan Contsut, Misukat, Gudikat ovat varmasti sieltä hiljaisimmasta päästä.

Loppuun vielä fyinä kaikille kesärenkaiden säilytyksestä, kesärenkaitahan ei tulisi säilyttää pakkasessa, tämä on yksi syy minkä takia renkaa menevät koppuraksi ja menettävät ominaisuutensa.
A4 B9 TFSI Q s-line

junu

Regasmelu on osa sisälle kuuluvaa melua ja arvuuttelin tuossa edellisessä kirjoituksessani s-linen alustan puslien vaikutusta meluun. Yleensä kovempi materiaali johtaa ääntä paremmin rakenteisiin, mikäli puslat edes ovat erilaiset. Tämä siis omaa mutua eikä faktaa. Molemmissa Audeissa on täsmälleen sama rengaskoko, joten ero ei tule siitä. Ero ei kuitenkaan ole niin suuri, että viitsisin ruveta jumppaamaan renkaita ristiin.
Samoin, suositukset hiljaisista 18" kesärenkaista kiinnostaa. Ainakin tehtaalta auton mukana tulleet Contit on poissuljettu.
Tällä hetkellä oma ehdokas on joku Good Yearin malli.

jupepaak

Lainaus käyttäjältä: jupepaak - 04.08.17 - klo:15:00
Terve,

Täällä uudehko Audin onnellinen omistaja, malliksi tuli A3 SB 2.0TDI 135kw LOQ -17
Kilometrejä on tullut nyt mittariin 10tkm ja ainoa mikä välillä hieman häiritsee on rengasmelu. Aikaisemmin oli A5 coupe ja se oli selkeästi hiljaisempi. A3 on kyllä hauskempi ajaa kun on ketterämpi.








free image hosting

Ja tämä Audi vaihtui osaltani 2018 loppuvuodesta A6 3.0 TDI Quattro S-line farmariin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy