Audi A3 mv 2017

Aloittaja Zaasa, 26.05.16 - klo:23:40

« edellinen - seuraava »

rattimies123

Lainaus käyttäjältä: pikatsu - 19.03.17 - klo:21:39
Tänään kävin A3 Sedan business sportin koeajamassa ja alla oli Continentalin nastat.
Melu oli järisyttävä. Luulin, että tässä koko  luokassa mun 1-sarja bemari on meluisin nastoilla, mulla löytyi voittaja. Ajo tuntumaankaan en ollut tyytyväinen. Kritiikkiä ohjauksesta.

Meillä ollut vanhempi A3 8P  ja nyt 8V  yhtä meluisia, joten ei parannusta A3:ssa. Muuten hyvä auto, mutta pilattu tämmöisellä ominaisuudella.
Audi Q3 1.4 TSFI -17 // Fiat Bürstner NEXXO T 569 -14
ex.Volvo XC60 AWD D3 Polestar -11// ex. Audi A3  1.4 TSFI SB s-tronic -15
ex.Audi A4 2.0 TDI avant multitronic -12 //  ex. Audi A3 1.4 TSFI CC -08

vasara

Lainaus käyttäjältä: rattimies123 - 19.03.17 - klo:23:21
Meillä ollut vanhempi A3 8P  ja nyt 8V  yhtä meluisia, joten ei parannusta A3:ssa. Muuten hyvä auto, mutta pilattu tämmöisellä ominaisuudella.
&
Lainaapikatsu: Tänään kävin A3 Sedan business sportin koeajamassa ja alla oli Continentalin nastat. Melu oli järisyttävä.
Ja kun tuossa edellä oli Tekniikan Maailman melumittauksia, jossa A4 oli vielä meluisampi, niin voiko sellaisella enää edes ajaa ilman eareja? Voi olla, että minulla kuulo huonontunut ja se vähän jelppii.. tai sitten bemarin kanssa korva jo tottunut renkaiden jollotukseen :)
Koejoautot näin talvisaikaan usein kitkoilla, joka osaltaan antaa vähän anteeksi verrattuna nastoihin, tai leveämpiin ja mataliin kesäkumeihin.

Rauska

Ja sitten pitää olla Bang&Olufsen stereot tuohon melukopperoon ;-)
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

psxgamer

Lainaus käyttäjältä: exlex - 19.03.17 - klo:00:03
Toi ei kyllä pidä ollenkaan paikkaansa, ainakaan oman kokemukseni mukaan! Kaverillani on uusi Ocu ja itselläni A3 ja se on kyllä täysin toisin päin. Käytiin reissussa ja totesin, että vitsi oma A3:nen on hilajainen verrattuna ocuun. Se riippu kyllä täysin mitä renkaita käyttää autossa. Itselläni on 18-tuumaiset renkaat goodyerilta ja kaverilla ocussa 17-tuumaiset (en tiedä rengasmerkkiä) ja se sen auto oli äänekkäämpi.

Audi käyttää A3:sessa tehdasasennettuina kesärenkaina Dunlopin todella kovaäänisiä renkaita ja se meteli johtuu siitä usein. Itse myin heti ne pois ostaessani auton.

Hassua, minun kokemukset ovat tosiaan ihan päinvastaiset. En katsonut mitkä renkaat siinä Audi Centerin A3 sedanissa oli joka 18" vanteilla melusi, mutta ääni oli kyllä aivan karsea. Avopuoliso oikein kauhisteli koko matkan, että tämmöistä mekkalaa ei kestäisi ilman päänsärkyä montaa kymmentä kilometriä. Skoda koeajoautolla 18" vanteilla ei melunnut läheskään samaan tahtiin ja 17" vanteilla oli jopa aika sivistynyt.

Dunlopit ovat itselläni alla 18" vanteilla Skodassa myös ja näillä mennään. Olen kuullut noita Dunloppeja haukuttavan äänekkäksi ennenkin, mutta itsehän autonvalmistajat nuo valitsevat, joten niiden perusteella koeajo tulkinnat tehdään. Tuulilasi testasi muutama vuosi sitten samassa numerossa A3:n, Golfin, Leonin ja Octavian ja tuossa testissä Octavia oli 18" vanteillaan desinbelin tai pari hiljaisempi kuin A3 17" vanteilla. Se testi tuli syynättyä aikanaan tarkkaan, mutta renkaiden merkkejä ei valitettavasti enää muista.

Hawtin

Osin meluhavaintoon vaikuttaa se, että alla oli uudet nastat. Asettuessaan renkaiden melu mielestäni laski omassa yksilössäni selvästi. Mutta ei A3 suinkaan mikään meluton auto ole, mutta tuskin pahimmankaan pään tekele. Muistaakseni autolehdetkään eivät ole sitä hirveän pahana pitäneet melun suhteen.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

vasara

^Joo.. nastarenkailla melu aina selkeästi asettuu kilometrien myötä.. mutta onhan ne nastakiekot asettumisen jälkeenkin (sulalla tiellä) äänekkäin vaihtoehto autossa kuin autossa. Silti otin uuteen autoon taas nastat.. meni vähän vanhasta tottumuksesta, kun myyjä kysyi mitkä talvinakit laitetaan. Olisi ehkä pitänyt kokeilla kitkoja välillä, mutta se juna meni jo.. Contin nastoilla jatketaan :)

mattinen

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 20.03.17 - klo:11:02
mutta onhan ne nastakiekot asettumisen jälkeenkin (sulalla tiellä) äänekkäin vaihtoehto autossa kuin autossa.
Tämä oli tärkein syy, miksi itse aikoinani luovuin nastarenkaista. Alkoi tuntua hölmöltä kuunnella jatkuvasti sitä rapinaa paljailla teillä ajaessa. Lisäksi nastoissa on sekin ikävä puoli, että niiden ajoääniä lisäävä vaikutus ei johdu pelkästään nastan aiheuttamasta äänilisästä. Nastarengas nimittäin karhentaa asfalttia, mikä kuuluu sitten lisääntyneenä rengasmeluna ajoipa sitten minkälaisilla renkailla tahansa. Karkea tien pinta on meluisa. Eikä tässä vielä kaikki. Koska nastoja käytetään niin paljon, pitää uudenkin asfaltin kiviaineksen olla karkearakeista, jotta se kestäisi nastojen jauhannan. Tämä sitten vaikuttaa myös uuden asfaltin "äänimaailmaan". Nämä seikat selittävät sitä, miksi monet ihan laadukkaatkin autot ovat Suomessa meluisia.

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 20.03.17 - klo:11:02
Silti otin uuteen autoon taas nastat.. meni vähän vanhasta tottumuksesta, kun myyjä kysyi mitkä talvinakit laitetaan.
Luulen, että moni muukin Suomessa toimii juuri näin. Talvirengas = nastarengas. Aika harva todennäköisesti pysähtyy miettimään, kuinka paljon loppujen lopuksi ajaa sellaisissa olosuhteissa, joissa nastarengasta todella tarvitaan tai joissa siitä todella on selkeästi hyötyä. Näitäkin olosuhteita kiistatta on, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla autoilevien kannattaisi ehkä silloin tällöin hieman reflektoida rengasvalintojaan.

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 20.03.17 - klo:11:02
Olisi ehkä pitänyt kokeilla kitkoja välillä, mutta se juna meni jo..
Oman kokemukseni perusteella voi vilpittömästi suositella kitkarenkaiden kokeilua. Itse ostin ne aikoinani autoon, jossa ei ollut sen paremmin lukkiutumattomia jarruja kuin ajovakauden hallintaakaan, uudemmista turvavarusteista nyt puhumattakaan. Siihen nähden, kuinka dramaattisena muutoksena nastojen vaihtamista kitkoihin jotkut pitävät, oli vaihto kyllä todella positiivinen kokemus. (Oma autoilu tapahtuu pääasiassa pääkaupunkiseudulla ja nelostiellä tuonne Joutsan korkeudelle saakka). Edellä mainittujen positiivisten seikkojen lisäksi voi plussan puolelle tietysti laskea myös ympäristövaikutukset: http://www.hs.fi/tiede/art-2000005132111.html

rami

Mattinen!
Eikö ole hyvä, että nastoilla ajat karhentaa tietäsi muuten sinäkim muljuisit liukkailla enemmän.
Kapea talvirengas pitää paremmin kuin leveä. ;D ;D ;D

mattinen


vasara

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 20.03.17 - klo:11:49
...
Aika harva todennäköisesti pysähtyy miettimään, kuinka paljon loppujen lopuksi ajaa sellaisissa olosuhteissa, joissa nastarengasta todella tarvitaan tai joissa siitä todella on selkeästi hyötyä. Näitäkin olosuhteita kiistatta on, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla autoilevien kannattaisi ehkä silloin tällöin hieman reflektoida rengasvalintojaan.
...
Täytyy myöntää, että en rengasasiaa kovin syvällisesti miettinyt. Mutta sen verran huomiona kitkarenkaisesta (renkailla ajettu luokkaa 2000 km) koeajoautosta, että kun märät tiet alkoivat illalla kelin pakastuessa jäätymään, niin kitkojen pito ei ollut mutkissa ihan parasta a-luokkaa. Keli oli kyllä sillä hetkellä poikkeuksellisen liukas.
Ei sillä etteikö niillä kitkoilla, joiden merkkiä en tutkinut, olisi päässyt paikasta toiseen.. mutta vähän liposet oli ko. olosuhteissa.
Rouva oli illan viimeisessä 'valojen testaus pimeässä' koeajorupeamassa kyydissä ja sanoi huolestuneena yhden pikku luisun jälkeen, että aja varovammin, kun on huonot renkaat alla :)

mattinen

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 20.03.17 - klo:16:17
Rouva oli illan viimeisessä 'valojen testaus pimeässä' koeajorupeamassa kyydissä ja sanoi huolestuneena yhden pikku luisun jälkeen, että aja varovammin, kun on huonot renkaat alla :)

No siinähän olisi vaimolle voinut todeta, että "älä rakas huolehdi, vika ei ole renkaissa, vaan kuljettajassa. Tuli valittua väärä tilannenopeus." No, eihän se vaimo tuota olisi tietenkään uskonut. Tutkimusten mukaanhan jokainen suomalainen mies on keskimääräistä parempi kuljettaja :).

vasara

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 20.03.17 - klo:17:09
.. vika ei ole renkaissa, vaan kuljettajassa ..
Ei tommosta voi mennä ääneen sanomaan. "Syntynyt ratti kädessä" sankariviitta ryvettyisi.

Porari

Meillä Contin nastarenkaat alla,nyt  reiluun neljään kuukauteen ajettu 13 500km.Enpä noita sen meluisampina ole pitänyt  kuin muitakaan nastapyöriä.Toisaalta meidän liikkumis-alueella olis kitkoilla ollut melkoista seikkailua meno.Märkää jäätä ja harvoin hiekkaa tienhoidon puolesta.Ois tullut helposti "kuolemanhiljaista"  luistellessa tukkirekan keulaan.Siispä siedän turvallisuuden vuoksi pientä rengasmelua ja turvallista matkantekoa.
T-Roc 1,5  2020,Caddy Maxi 2,0Tdi 2014,A3 Sportback 2.0Tdi Quattro S-tronic 2017.                                      Ex-A3  CC 1.8 Tfsi Quattro S-tronic  2014. Ex-A5 SB 2.0 Tdi+Mt 2011.Ex-A3 SB 1.4 Tfsi+S-tronic 2009.Ex-A4 Avant 2.0+Mt 2003.Ex-Audi 80 1.8+aut. 1989.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Porari - 20.03.17 - klo:22:32
Meillä Contin nastarenkaat alla,nyt  reiluun neljään kuukauteen ajettu 13 500km.Enpä noita sen meluisampina ole pitänyt  kuin muitakaan nastapyöriä.Toisaalta meidän liikkumis-alueella olis kitkoilla ollut melkoista seikkailua meno.Märkää jäätä ja harvoin hiekkaa tienhoidon puolesta.Ois tullut helposti "kuolemanhiljaista"  luistellessa tukkirekan keulaan.Siispä siedän turvallisuuden vuoksi pientä rengasmelua ja turvallista matkantekoa.
Ekat kilsat takana A3:lla (sedan) ja contin nastat. Eipä tuo ropina nyt niin erityisen voimakas ole, vaikka renkaat ei vielä 20 km ajolla ole paljoa asettuneet :)
Oikestaan rengasmelu on suht hillitty.. vertailukohtana X3, jonka hetkeä aiemmin ajoin samaa reittiä (contin nastoilla) liikkeeseen.
Maantieajoa noissa 'ekoissa kilsoissa' ei vielä ollut.. tokihan koeajoauton kitkat oli samaisella kaupunki ajoreitillä vielä hiljaisemmat.

rattimies123

Lainaus käyttäjältä: Porari - 20.03.17 - klo:22:32
Siispä siedän turvallisuuden vuoksi pientä rengasmelua ja turvallista matkantekoa.

Pientä rengasmelua? A3 :ssa rengasmelu on suurta, niin kesä kuin talvirenkain, jos vähäkään karkeaa tienpintaa. Onko kenellään kokemuksia A3 äänieristys setin  asennuksista, saisko sillä autoa yhtään hiljaisemmaksi ?
Audi Q3 1.4 TSFI -17 // Fiat Bürstner NEXXO T 569 -14
ex.Volvo XC60 AWD D3 Polestar -11// ex. Audi A3  1.4 TSFI SB s-tronic -15
ex.Audi A4 2.0 TDI avant multitronic -12 //  ex. Audi A3 1.4 TSFI CC -08

Porari

No Volvoon verrattuna pientä rengasmelua....😀
T-Roc 1,5  2020,Caddy Maxi 2,0Tdi 2014,A3 Sportback 2.0Tdi Quattro S-tronic 2017.                                      Ex-A3  CC 1.8 Tfsi Quattro S-tronic  2014. Ex-A5 SB 2.0 Tdi+Mt 2011.Ex-A3 SB 1.4 Tfsi+S-tronic 2009.Ex-A4 Avant 2.0+Mt 2003.Ex-Audi 80 1.8+aut. 1989.

vasara

^^Onko mahdollisesti sportbackissä takaloora isompi melunlähde kuin sedanissa? Ei ole vertailukohtaa, kuin 3-4 vuoden takaisesta sportback koeajosta ja silloin sen rengasäänet vaikutti aika kovilta. Takakontin lisäeritys ei ole kovin hankalaa purkutöiden osalta.
Mitä tarkoitat 'A3 äänieristys settillä'?
Normaalisti olen itte autoihin asennellut esim. dynamattia peltiosiin ja vaikkapa dynalineria muoviosiin.. lähinnä oviin stereoiden äänenlaadun parantamiseksi. Samat kesäloma puuhastelut on varmaan taas edessä.. mutta ei siis varsinaisesti melun takia, vaan äänentoiston. Mahdollinen pieni ajomelun pienentyminen tulee bonuksena. Ovipahvien purkaminen on kaikissa autoissa sen verran helppoa, että tästä on hyvä harrastelua aloittaa. Joku taisi linkata A3 ovien purkuohje dokumentaationkin johonkin topicciin.
Rengasmelun vaimennus on hankalampi rasti ja siinä pääsee helpoimmalla vaihtamalla renkaat vähämeluisempiin / luopumalla 'liian suurista' vanteista.

Porari

Enpä oo minäkään moisesta setistä kuullu,varmaan noilla eristys-levyiilä ym.saisi parannusta aikaan.
Mutta eikös noita äänieristyksiä tehdä myös ruiskuttamalla?Itellä ei oo kyllä tarvetta vielä ollut,vaikka ei kai se pari desibeliä vähemmän haittaiskaan.Jos vaikka mittarilla sen erln huomais,kun on ensin 30 tuntia ja satoja euroja hieronu moiseen hommaan.... ;D
T-Roc 1,5  2020,Caddy Maxi 2,0Tdi 2014,A3 Sportback 2.0Tdi Quattro S-tronic 2017.                                      Ex-A3  CC 1.8 Tfsi Quattro S-tronic  2014. Ex-A5 SB 2.0 Tdi+Mt 2011.Ex-A3 SB 1.4 Tfsi+S-tronic 2009.Ex-A4 Avant 2.0+Mt 2003.Ex-Audi 80 1.8+aut. 1989.

rattimies123

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 22.03.17 - klo:22:43
^^Onko mahdollisesti sportbackissä takaloora isompi melunlähde kuin sedanissa? Ei ole vertailukohtaa, kuin 3-4 vuoden takaisesta sportback koeajosta ja silloin sen rengasäänet vaikutti aika kovilta. Takakontin lisäeritys ei ole kovin hankalaa purkutöiden osalta.
Mitä tarkoitat 'A3 äänieristys settillä'?

Rengasmelun vaimennus on hankalampi rasti ja siinä pääsee helpoimmalla vaihtamalla renkaat vähämeluisempiin / luopumalla 'liian suurista' vanteista.

Sportback ainakin meluaa takaa ja edestä, minulla ei kokemuksia sedanista, joka voi olla hiljaisempi. Seteillä takoitin näitä monien firmojen tajoamia paketteja esim.

http://www.kiiltopiste.fi/page/9/auton-aanieristys

Sitten on litkuilla tehtäviä äänieristyksiä. Niihin en oikein usko, koska aikoinaan oli  meluisa ja ruosteherkkä mazda6 -02 ja siihen teetätin dinitrolin ruostesuojauksen, eikä ollut mitään vaikutusta meluun.

Meidän A3 otettiin vakioalustalla sport alustan sijaan ja olen myös yrittänyt rengasvalinnoilla vaikuttaa, mutta ilman merkittävää parannusta. esim kesärenkaina 17" on pienemmillä nopeuluokalla (V) ja 55 profiili  (Goodyear EfficientGrip Performance). Talvirenkaina UltraGrip Ice Arctic jotka pitäisi olla hiljaisimmasta päästä.

"Porarille" :  volvoxc60 on tosi hiljainen, johon tyytyväinen olen.
Audi Q3 1.4 TSFI -17 // Fiat Bürstner NEXXO T 569 -14
ex.Volvo XC60 AWD D3 Polestar -11// ex. Audi A3  1.4 TSFI SB s-tronic -15
ex.Audi A4 2.0 TDI avant multitronic -12 //  ex. Audi A3 1.4 TSFI CC -08

vasara

Lainaus käyttäjältä: rattimies123 - 23.03.17 - klo:08:32
Sportback ainakin meluaa takaa ja edestä, minulla ei kokemuksia sedanista, joka voi olla hiljaisempi. Seteillä takoitin näitä monien firmojen tajoamia paketteja esim.
...
Jos häiritsevin melu on nimenomaan rengasmelua, niin kannattaa säästää rahat.. suhteellinen melun pienentyminen sen äänilähteen osalta on lisäeristäessä selkeästi pienin.
Tuo kiiltopisteen lupaus: Eristäminen tapahtuu etupäässä liimattavilla äänieritysmatoilla. Emme käytä eristysmassaa, jolloin eristyksen voi halutessaan myöhemmin poistaa.
.. on käytännössä utopiaa. Mattojen poistaminen pelleistä on erittäin työlästä.. ei toki mahdotonta.

rattimies123

#50
Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 23.03.17 - klo:09:23
Jos häiritsevin melu on nimenomaan rengasmelua, niin kannattaa säästää rahat.. suhteellinen melun pienentyminen sen äänilähteen osalta on lisäeristäessä selkeästi pienin.

Niin vaihto käynyt mielessä. Tahtoo olla A3 kokoluokan autossa kaikissa muissakin merkeissä rengasmelun välittyminen ohjaamoon karkeilla tiepinnoilla melko yleistä. Isommissa kokoluokista löytyy hiljaisempia vaihtoehtoja. Uutta A3  koeajossa oli silloin sedan kitkarenkailla, joten kyllä pettymys oli melkoinen sportback nastarenkailla varustettuna. Auto enimmäkseen vaimon käytössä ja se mitä välillä hypännyt tuohon A3   A4:sta ja nyt volvoxc60:sta ei voi kun olla pahoillaan vaimon puolesta tuossa melussa.  A3 on kuitenkin  niin paljon muita hyviä ominaisuuksia, joten ei vielä olla vaihtamaan lähdetty, ehkä vielä jonkin aikaa korvatulppia jaksetaan käyttää ;D.
Audi Q3 1.4 TSFI -17 // Fiat Bürstner NEXXO T 569 -14
ex.Volvo XC60 AWD D3 Polestar -11// ex. Audi A3  1.4 TSFI SB s-tronic -15
ex.Audi A4 2.0 TDI avant multitronic -12 //  ex. Audi A3 1.4 TSFI CC -08

55kW

Lainaus käyttäjältä: rattimies123 - 23.03.17 - klo:11:36
Niin vaihto käynyt mielessä. Tahtoo olla A3 kokoluokan autossa kaikissa muissakin merkeissä rengasmelun välittyminen ohjaamoon karkeilla tiepinnoilla melko yleistä. Isommissa kokoluokista löytyy hiljaisempia vaihtoehtoja. Uutta A3  koeajossa oli silloin sedan kitkarenkailla, joten kyllä pettymys oli melkoinen sportback nastarenkailla varustettuna. Auto enimmäkseen vaimon käytössä ja se mitä välillä hypännyt tuohon A3   A4:sta ja nyt volvoxc60:sta ei voi kun olla pahoillaan vaimon puolesta tuossa melussa.  A3 on kuitenkin  niin paljon muita hyviä ominaisuuksia, joten ei vielä olla vaihtamaan lähdetty, ehkä vielä jonkin aikaa korvatulppia jaksetaan käyttää ;D.

Olisko Nissan Pulsar hiljainen? Ainakin ViBilägare ja sen lukijat kehuvat, mutta TM:n koeajossa ei ollut mikään erityinen. Tuulilasissa auto on kestotestattu, mutta en muista mitä melusta sanottiin.

exlex

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 20.03.17 - klo:08:12
Hassua, minun kokemukset ovat tosiaan ihan päinvastaiset. En katsonut mitkä renkaat siinä Audi Centerin A3 sedanissa oli joka 18" vanteilla melusi, mutta ääni oli kyllä aivan karsea.

Hassua, koska minun kokemukseni on taas täysin erillainen.  ;D Uudessa TM:ssäkin eikein kehuttiin Octavian meteliä sisällä. Oikeastaan tarkemmin ajateltuna oma kokemukseni oli, ettei autossa pelkästään nastat huutaneet vaan tuulen suhinat ja moottorin äänet kantautuivat ohjaamoon mihin kiinnitin itse huomiota. Mutta oikeasti mielestäni auto ei ollut kuitenkaan mikään metelipesä, vaan olisin varmasti itsekin ihan tyytyväinen.

Mutta nyt tähän ihan oikeaa keskusteluun. Itse olen vuosien mittaan audeilla ja Volvoilla rälläileenä todennut, että riippuu tosi paljon renkaista, että millainen ääni kuuluu siisälle autoon. Esim. Itselläni on talvirenkaina omassa Sedanissani kitkat ja auto on super hiljainen niillä. Minulle mainitaan jatkuvasti siitä, että miten auto on näin hiljainen. Autoon ei käytännössä kuuluu ulkoa muuta, kuin tuulen humina ja moottorin ääni. Kesärenkailla ääni nousee aivan marginaalisesti vaikka alla on 225/40 R18 koon renkaat. Mutta aikaisemmin, kun alla oli Continentalin renkaat, niin ääni ohjaamoon oli häiritsevä ja kun vaihdoin Goodyearit auto muuttui melkein yhtä hiljaiseksi, kuin kitkoilla. Saman olen havainnut Audi A4:sen kohdalla. Audit on tosi herkkiä osalle renkaista. Tietyt äänet kuuluu sisälle ja tietyt ei. Desibelin melumittauksissa A3:nen on ollut koko ajan kokoluokkansa hiljaisin auto, mutta kuten joku sanoi ja asia on mainittu myös Tekniikan Maailmassa usein, että äänen mittaaminen on hankalaa, koska eri äänet tuntuvat häiritsevimmiltä mitä toiset vaikka desibelit olisivat matalemmat.

Itse en voi sietää nastojen rengasmelua missään autossa ja tulee seuraavaankin autoon kyllä kitkat alle. Ps. kävin joku aika sitten ajamassa Volvolla taas tauon jälkeen ja siinä oli nastat ja voi hyvää päivää sitä meteliä asfaltilla!!! Vaikka Volvo on hiljainen auto, niin kyllä nastojen meteli on karsea.

vasara

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 22.03.17 - klo:13:14
Ekat kilsat takana A3:lla (sedan) ja contin nastat. Eipä tuo ropina nyt niin erityisen voimakas ole, vaikka renkaat ei vielä 20 km ajolla ole paljoa asettuneet :)
Oikestaan rengasmelu on suht hillitty.. vertailukohtana X3, jonka hetkeä aiemmin ajoin samaa reittiä (contin nastoilla) liikkeeseen.
Maantieajoa noissa 'ekoissa kilsoissa' ei vielä ollut.. tokihan koeajoauton kitkat oli samaisella kaupunki ajoreitillä vielä hiljaisemmat.
Ekan pidemmän maantielenkin jälkeen sanottava, että kyllähän tuota melua piisaa contin nastoilla sellaisilla tieosuuksilla, jossa asfaltti huonompi. Hyvällä asfaltilla rengasmelu tasoa ok.. huomioiden, että pikkuauto kyseessä. Mutta sitäkin enemmän tuntuu tulevan dieselkoneen rohinaa kabiiniin.. jotenkin en tätä kunnolla havainnoinut kaupunkiajossa. Piti oikein vielä varmistaa, että onhan se konepellin vaimennuspahvi paikallaan :) Tämä vaatinee jotain toimenpiteitä.. ehkäpä dynamat hoodlineria originaalin vaimennuspahvin alle.. jos mahtuu. Hyöty voi olla pienehkö, mutta pikku puuhastelu mukavaa.

rami

Huutaahan se A3:sen taka-akseli nastarenkailla niin pirusti, turhaa väittää toista. Samoin kuin karkealla tiellä kesärenkaillakin.
Ihme ja kumma tämä asia ei ollut muutama vuosi lainkaan mahdollista joidenkin mielestä. No Siperia avaaa näkemyksiä jos ei muu auta. ;D ;D ;D

vasara

^En osaa oikein paikallistaa, että tulisi nimenomaan takapäästä enempi rengasmelua.. eikä tuo ääni nyt niin korviarepivää ole, että kovasti harmittaisi.. rosoasfaltilla lähinnä. Lähtökohtaisestikkin homma menee niin, että jos ostaa 40 tonnin hintaisen auton, niin jokainen tajuaa, että siinä ei ole kaikki ominaisuudet yhtä hyviä, kuin vaikkapa 70 tonnin autossa. Pikku puutteiden kanssa sitten eletään ja ajetaan.. ei nämä elämää suurempia juttuja ole. Jostain syystä 'kelvottomista' autoista pääsee lisäksi helpolla eroon, kun kattelee uuden tilalle.

vasara

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 25.03.17 - klo:10:43
... dieselkoneen rohinaa kabiiniin... ehkäpä dynamat hoodlineria originaalin vaimennuspahvin alle.. jos mahtuu. Hyöty voi olla pienehkö, mutta pikku puuhastelu mukavaa.
A3 konepellin vaimennushuopa on perinteinen ohuehkosti vuorattu. Peltiinpäin tulevalla puolella ei ole konepellin kuoppiin uppoutuvia muotoiluja, joten tuonne mahtuu hyvin lisävylliä => Dynamatt xtremeä ensin pellin kuoppiin ja 1 cm kevyempi alumiinipäällysteinen matto niiden päälle & Originaali vaimennushuopa peittämään 'tuuninki'. Pitääpä oikein mitata ennen ja jälkeen desibelit, kunhan nuo ehtii joskus laittaa. Ihmeitä en odota.

makelja

Nyt kun A3lla olen ajellut parisataa kilsaa niin kyllä takaa tulee sellaista ylimääräistä huminaa ainakin nyt kun asfaltti on karkeaa. Eilen ajoin myös vanhalla A4lla, joka on vielä meillä. Niin on siinä paljon vähemmän rengasmelua. Molemmat on kesureilla.
A3een taidan pistää taakse STPn vaimennusmattoa, jos se auttaisi. Vararenkaan kaivosso ei ole mitään vaimennusta sisäpuolella. Muutama pieni pala mattoa vaan.

rami

Mun A3:ssa oli myös pirunmoinen rengasmelu takana. Vaihdoin tehdasasenteiset Contit pois ja laitoin Gy Efficientit alle melu väheni koko autosta huomattavasti. Melua vähentää myös pienemmän nopeusluokan rengas.

junu

Olen hieman ihmetellyt tätä melukeskustelua, koska vaimo osti uuden A3 1,4 SB:n reilu vuosi sitten ja pidän sitä yhtä hiljaisena kuin silloista omaan A4 2,0 Q:a. Kuukausi sitten ostin itselleni -14 vuoden  A3 1,8Q SB:n. Omani on 18 tuuman Contin kesäkumeilla ja vaimon auto tällä hetkellä 17 tuuman Hankookin nastoilla ja on huomattavasti hiljaisempi kuin omani. Epäilen jopa, että autot on eristetty erilailla. Pintapuolisella tarkastelulla en kuitenkaan löytänyt eroja, mutta taidan vielä purkaa takakontin verhoukset ja katsoa niiden alle. Tietääkö joku onko materiaalessa eroja? Testaan myöskin noilla Hankookin nastoilla omani kun vaihdan kesäkumit vaimon autoon. Tällä palstalla on erittäin ansiokaasti dokumentoitu eristysprojekti, joka on tehty kolmisen vuotta sitten. Olisi mukava kuulla "kestotesti" kokemuksia asiasta ja samoin makeljan kokemukset vain varapyörän kotelon eristämisestä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy