Superb raitisilmasuodatin ja ilmasuodattimen vaihto itse

Aloittaja kabolt, 01.07.16 - klo:08:37

« edellinen - seuraava »

kabolt

Superb 3U raitisilmasuodatin ja moottorin ilmasuodattimen vaihto onnistuu kätevästi myös itseltä eikä maksa paljon. Löysin netistä hyvän videon.
Onnistunee myös Passat B5 autolle. Videolla tyyppi neuvoo englanniksi hauskalla aksentilla höystettynä homman läpi, myös muita hyödyllisiä niksejä löytyy saman kaverilta.

Ostin Motonetistä uudet suodattimet tiskiltä ja Superbissa oli hyvin tilaa työskennellä konehuoneen lomassa. Itse en ole mikään korjaajatyyppi mutta
kaikki sujui jouhevasti. Helppo homma joka kannattaa tehdä vaikka kerran vuodessa.

Raitisilmasuodatin
https://www.youtube.com/watch?v=GzGsRqYKiEs

Ilmasuodatin
https://www.youtube.com/watch?v=IuoRJI07IEQ
Seat Exeo ST 2.0 TDI
Skoda Rapid 1.2. TSI
Skoda Roomster 1.9 TDI
Skoda Superb I 1.9 TDI
Seat Altea XL 1.9. TDI
VW Passat Variant 2007 2.0 TDI
Seat Altea 1.9 TDI

Geoman

Suodattimet on järkevä vaihtaa jopa aikaisemmin mitä huolto-ohjelmassa on mainittu. Esim. 60 tkm moottorin ilmansuodattimelle on sopiva.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 01.07.16 - klo:09:46
Suodattimet on järkevä vaihtaa jopa aikaisemmin mitä huolto-ohjelmassa on mainittu. Esim. 60 tkm moottorin ilmansuodattimelle on sopiva.

Mitä. 15tkm lähempänä suositeltavaa vaihtoväliä (tai 1 vuosi.) Ikinä kuullutkaan että kukaan ajaisi samalla filsulla melkein jakopään vaihtovälin...

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

M_M

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 01.07.16 - klo:10:21
Ikinä kuullutkaan että kukaan ajaisi samalla filsulla melkein jakopään vaihtovälin...

No ei noita varmaan paljoa ole, mitä nyt suunnilleen kaikki VAG-autoilijat jotka huollattavat autonsa virallisen huolto-ohjelman mukaan?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Jultsu

Paljonko se virallinen vaihtoväli sitten on moottorin ilmansuotimelle jos kerran ehdotit aikaisempaa vaihtoa jo 60tkm:ssä?  :o :o :o :o :o :o :o :o
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

M_M

Minä en ehdottanut mitään, mutta ainakin meidän talouden autoissa molemmissa vaihtuu suodatin virallisen ohjelman mukaan noin 90tkm kohdalla. Audi juuri kävi huollossa (83tkm) ja siihen suodatin vaihdettiin. Golfi kävi keväällä huollossa (55tkm) ja siihen ei vielä vaihdettu.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Jultsu

Huhheijaa vaan, sitten juu ihmetellään kun nykymoottorit hajoaa jo parin vuoden ikäisinä. Suodatin tukossa jo 15tkm jälkeen ja kaikki paska imeytyy sitten suotimen ohi kun ilma ei enää kierrä sieltä mistä pitäisi. Aivan silkkaa hulluutta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Geoman

Lainaus käyttäjältä: M_M - 01.07.16 - klo:10:34
Minä en ehdottanut mitään, mutta ainakin meidän talouden autoissa molemmissa vaihtuu suodatin virallisen ohjelman mukaan noin 90tkm kohdalla. Audi juuri kävi huollossa (83tkm) ja siihen suodatin vaihdettiin. Golfi kävi keväällä huollossa (55tkm) ja siihen ei vielä vaihdettu.
Omassa diesel Golf:ssa hajosi EGR ja ennenkuin se korjaukseen  sain tehtaan vastaantulon, mutta piti osoittaa  kuitein että on käytetty oikeaa öljyä ja että ilmansuodatin on vaihdettu ajallaan. Selvityksen yhteydessä kun huoltoneuvoja totesi ilmanpuhdistimen vaihdetun 60 tkm (olin itse vaatinut sitä huollossa) totesin sen olevan erittäin hyvä asia. Huolto-ohjelmassa on vaihtoväli 90 tkm ja huoltovälit on venytetty äärimmilleen.

Autoa ei voi "ylihuoltaa".

vwp

Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

kabolt

Hyvää pohdiskelua kaikilta.Tuota suodatin asiaa kannattaa tse tarkkailla välillä varsinkin kun alla on käytetty auto ja takuu jo ummessa. Omastani oli vaihdettu viimeksi 2014, kilometrejä en muista. Raitisilmasuodatin ja moottorin ilmasuodatin olivat todella tomuisia. Jatkossa ajattelin vuoden välein vaihtaa molemmat, motivaatiota sain siihen kun näin että se ei ole hankala homma lainkaan. Molemmat suodattimet maksoivat yhteensä alle 30 euroa.
Seat Exeo ST 2.0 TDI
Skoda Rapid 1.2. TSI
Skoda Roomster 1.9 TDI
Skoda Superb I 1.9 TDI
Seat Altea XL 1.9. TDI
VW Passat Variant 2007 2.0 TDI
Seat Altea 1.9 TDI

erttuli

#10
Alkukesästä vuosittain molemmat tai ainakin vähintään moottorin ilmansuodatin, tietty riippuu paljonko ajaa vuodessa, mutta tuota vuosittaista vaihtoa suositteli yksi alan ammattilainen.. Hyvä vaihtaa kevään katupöly/siitepöly/muun paskapölyn jälkeen. Sama hemmo näytti mulle yksi kerta jonkun BMW:n moottorin ilmansuodatinta, joka oli vaihdettu vaihtoväli suositusten mukaan. Oli niin paskassa ettei sieltä erottanut suodatinta sen mustan pölykerroksen alta. Ei oo iso investointi kun jonkun 20e tuo maksaa ja vaihtaa alle vartissa.

tet

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 01.07.16 - klo:10:41
Huhheijaa vaan, sitten juu ihmetellään kun nykymoottorit hajoaa jo parin vuoden ikäisinä. Suodatin tukossa jo 15tkm jälkeen ja kaikki paska imeytyy sitten suotimen ohi kun ilma ei enää kierrä sieltä mistä pitäisi. Aivan silkkaa hulluutta.

Mistäs se ilma sitten menee suodattimen ohi? Itse en muista yhdessäkään autossani havainneeni mitään ohitusreittiä, josta ilma pääsisi suodattimen ohi. Eipä tosin ole sellaista tullut etsittyäkään, joten haluaisin tietää missä sellainen "ohitusventtiili" sijaitsee?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

M_M

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 01.07.16 - klo:10:41
Huhheijaa vaan, sitten juu ihmetellään kun nykymoottorit hajoaa jo parin vuoden ikäisinä. Suodatin tukossa jo 15tkm jälkeen ja kaikki paska imeytyy sitten suotimen ohi kun ilma ei enää kierrä sieltä mistä pitäisi. Aivan silkkaa hulluutta.
Vaihdoin tuohon Golfiin nyt suodattimen kun sellainen saksasta tilaamani huoltopaketin mukana tuli. Viralliseen huolto-ohjelmaan se ei tosiaan vielä tässä 60tkm tienoilla kuulu, joten en sitä huoltoon mukaan laittanut. Vanha suodatin näytti ihan siistiltä, kopsuttelemallakaan siitä ei mitään pölykasaa irronnut ja aivan satavarmasti kone on hengittänyt sen läpi suuremmin ahdistumatta. Väite suodattimen tukkeutumisesta 15tkm ajettuna on melkoista liioittelua, jos 55tkm ajettu suodatinkin on vielä ihan ok.

Toki, jos ajaa jatkuvasti paljon pölyäviä hiekkateitä jossa liikkuu muitakin sitä pölyä nostamassa, niin tilanne on varmaan eri.

VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy