B8 Passat man vaihdellaatikko hajalla, ajettu 25 tkm

Aloittaja joukose, 17.05.16 - klo:20:06

« edellinen - seuraava »

joukose

Jotta silleen,

Eli 5 vaihteella moottoritienodeudessa alkoi tärisyttämään vaihdekeppiä voimakkaasti.
Mitä lie hajonnut?
Otetaan liikkeessä auki ja tutkitaan.
Vian vähättelyähän tuo ensivisiitti oli kuten maahantuojan ohjeistukseen kuuluu, mutta neuvokaas viisaammat miten toimin että saadaan kerralla homma hoitoon.
Kyseessä kuitenkin takuun alainen auto ja ensihuoltokin vielä tekemättä.

Ajatuksena olis jos eivät korjauksen alle ota että en suostu tarkastuksen jälkeen otttamaan avaimia itselleni enkä siis myös autoa ennen kuin laatikko korjattu.  ;D ;D ;D
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

tarzi

Jotta tälleeen...

Voi olla esim pelkkä vaijerien perussäätö pielessä jolloin resonoi keppiin.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

-karppa-

Neuvottelet veloituksetonta sijaisautoa ja vaadit tarkan aikataulun koska vaihdelaatikko on korjattu.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

joukose

Mistähän löytyis tuon 6 portaisen manuaalin räjäytyskuva? :o
Kyseessä siis B8 1.4 TSI koneella oleva auto vm. 2015 joskus helmikuulla tehty.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

japa

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 17.05.16 - klo:20:21
Jotta tälleeen...

Voi olla esim pelkkä vaijerien perussäätö pielessä jolloin resonoi keppiin.
Ei taida olla vaijerilla nykyisin vaihteensiirto ;)
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

joukose

Aika veijari vaijeri olisikin jos vain 5 vaihteella nypyttäisi veto päällä?
Arvelen että 5 vaihteen synkromoinnissa jotain vikaa. Ja vika siis tuli eilen motari ajossa täydestä vauhdista.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

Geoman

Lainaus käyttäjältä: joukose - 18.05.16 - klo:09:18
Mistähän löytyis tuon 6 portaisen manuaalin räjäytyskuva? :o
Kyseessä siis B8 1.4 TSI koneella oleva auto vm. 2015 joskus helmikuulla tehty.
Löytyiskö tuolta kunhan valitset oikean automallin?
http://www.partsbase.org/vw/

Toisaalta kyllähän tuo homma pitää jättää merkkiliikkeen hoidettavaksi ja sinä vain valvot, että vika korjataan eli et hyväksy viallista autoa.

golffisti IV

Kyseessä kuitenkin takuun alainen auto ja ensihuoltokin vielä tekemättä.

Ei tuossa nyt ole mitään epäselvää, auto liikkeeseen ja kuntoon, ite ei hyödytä räpeltää mitään takuun alaiseen autoon, ja auto kun on uusi,  vetoavat hyvin äkkiä siihen, miks aloit ite korjaan. Ei hyödytä "räjäytyskuvia" mennä esittelemään takuunalaiseen tuotteeseen, Auton myynyt/ tai maahantuoja hoitaa homman.
VW Golf 1.6 16v BCB -03

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: joukose - 18.05.16 - klo:09:54
Aika veijari vaijeri olisikin jos vain 5 vaihteella nypyttäisi veto päällä?
Arvelen että 5 vaihteen synkromoinnissa jotain vikaa. Ja vika siis tuli eilen motari ajossa täydestä vauhdista.
Synkroinnin ongelmat perinteisesti haittaavat vaihteen kytkeytymistä. Ymmärsin kuvauksestasi, että autosi vaihdekeppi tärisee vaihteen ollessa jo kytkettynä ja veto päällä. Sekin, että vika alkoi "täydessä vauhdissa" ei oikein viittaa synkronointiin, koska eihän motarilla vaihde silmässä ajettaessa synkronointi tee yhtään mitään.

Eppu H

Jos ravistaa vain yhdellä vaihteella niin eipä tule mieleen muuta syytä kuin että ko. vaihteen hammaspyörille on tapahtunut jotain. Lohjennut pala pois tai muuta vastaavaa.

tarzi

- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Eppu H - 18.05.16 - klo:10:58
Jos ravistaa vain yhdellä vaihteella niin eipä tule mieleen muuta syytä kuin että ko. vaihteen hammaspyörille on tapahtunut jotain. Lohjennut pala pois tai muuta vastaavaa.
Tokkopa mikään hammasvika. Viallinen ratas aiheuttaa kyllä tärinän lisäksi jo melkoista ääntäkin.
Kuten nimim. teräksenharmaa jo totesi, niin synkronointi ei aiheuta vaihteen päällä ollessa mitään tärinää.

Rattaat ovat jatkuvassa ja "muuttumattomassa" hammaskosketuksessa. Vaihteiden valinnassa vain oikeat ("valitut") ratasparit lukitaan akseleihinsa. Tärinä voi tulla myös vaihdelaatikon ulkopuolisten tekijöiden aiheuttamana - siis ei tarvitse välttämättä tulla sisäpuolisten seikkojen aiheuttamana.

Ja pienenä kevennyksenä: vaihdelaatikon (laatikko on se ulkoinen kuori/ vaihteiston runko) rikkinäisyyden toteaa siitä jos öljyt valuvat maahan.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

joukose

Eipä tässä paljon kiinnosta itse korjailla, mutta lähinnä siksi kiinnosti tuo räjäytyskuva kun itsekkin olen mekatroniikan ammattilainen.

Todellakin pieni öljyn haju oli jonkin aikaa tapahtuman jälkeen. Eivät ilmeisesti eka käynnillä edes vilkaisseet laatikon suuntaan vaan tekivät vain koeajon kaupunkinopeuksilla. Eli hyvällä tuurilla laatikosta kohta öljyt pihalla ennen kuin ehditty edes purkaa ja etsiä vikaa. Mutta niinpä tuo merkkiliikkeen laatikkoexpertti epäili vähän että pakko avata laatikko ja katsoa löytyykö vikaa. Ja tosiaan meinaavat seuraavaksi avata tuon laatikon ja silloin kuulemma helppo nähdä löytyykö laatikosta vikaa. Ja tähän operaatioon aika pikapuoliin. ;D
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

joukose

Sen verran kuiteski kiinnosti tuo ölkän mahdollinen vajaus että eilen tutkin ulkopuolisesti laatikon.
Ei ole ulkoista vuotoa. ;D ;D ;D
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

joukose

Testasin nyt 100 km lenkillä tarkemmin. Samanlainen veto ja nopeus sekä kaupungissa että motari ajossa välillä ravistaa ja välillä ei mitään värinää. Värinän ilmaantuessa tuntuma on sellainen kuin hammaspyörät ottaisivat toisiinsa kosketuksen epätasaisesti aivan kuin vaihde ei olisi täysin kohdallaan.   :o
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

joukose

Ruumiinavaus suoritettu.
Avauksen ja tarkastuksen jälkeen takaisin pakettiin ja osat tehdastilauksena seuraavasti:
- 5 vaihteen hammaspyörät  :o
- 5 vaihteen synkronointi  :o

Kehottivat välttämään osien odottelun aikana 5 vaihteen käyttöä.  ;D ;D ;D

S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

vwmies

Lainaus käyttäjältä: joukose - 26.05.16 - klo:16:53
Ruumiinavaus suoritettu.
Avauksen ja tarkastuksen jälkeen takaisin pakettiin ja osat tehdastilauksena seuraavasti:
- 5 vaihteen hammaspyörät  :o
- 5 vaihteen synkronointi  :o

Kehottivat välttämään osien odottelun aikana 5 vaihteen käyttöä.  ;D ;D ;D

Jotenkin vaikuttaisi materiaali- tai jnkl. koneistusvirheeltä, tosin eihän B8 Passatti saanut TL 30tkm käyttötestissäkään (huhtikuu 2016) aivan puhtaita papereita.  :o
Yritetään pärjätä.

Eppu H

Lainaus käyttäjältä: joukose - 26.05.16 - klo:16:53
Ruumiinavaus suoritettu.
Avauksen ja tarkastuksen jälkeen takaisin pakettiin ja osat tehdastilauksena seuraavasti:
- 5 vaihteen hammaspyörät  :o
- 5 vaihteen synkronointi  :o

Kehottivat välttämään osien odottelun aikana 5 vaihteen käyttöä.  ;D ;D ;D


Tiedätkö tarkemmin mitä vikaa noissa hammaspyörissä on?

joukose

Lainaus käyttäjältä: Eppu H - 26.05.16 - klo:18:49
Tiedätkö tarkemmin mitä vikaa noissa hammaspyörissä on?
Eipä tullut kysyttyä. Täytyypä kysellä uteliaisuuttaan kun vien laittoon. Jos sitten osaavat mitään sanoa. Voipihan se olla että lähettävät jopa tehtaalle tutkintaan kun on niin harvininen vika.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

joukose

Synkronointirenkaasta ole yksi hammas juuresta poikki ja lisäksi 10 mm pala lohjennut pois samaisesta renkaasta 8).
Itse sain osat katseltaviksi.

Hammas juuresta poikki vois selvittyä valmistusvialla mutta tuo lohkeama onkin sitten eri juttu. Voihan siihen vaikka olla mennyt tuo irtonainen hammas sopivasti. Mutta arvailut on aina arvailuja.

Vaihdelaatikon hammaspyörät oli vaihdettu varmuuden vuoksi niissä ei silmämääräisesti näkynyt mitään.

Kaiken kaikkiaan 10 suoritus traktoautolta. Hommat tehtiin ja aikataulut piti niin kuin sovittiin ja sijaisauto järjestyi kustannuksitta kyselemättä.

Nyt kesälomille testaamaan uusia hampaita. :)







S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: joukose - 06.06.16 - klo:16:12
Kaiken kaikkiaan 10 suoritus traktoautolta. Hommat tehtiin ja aikataulut piti niin kuin sovittiin ja sijaisauto järjestyi kustannuksitta kyselemättä.

Nyt kesälomille testaamaan uusia hampaita. :)

Hyvä että vaihteisto tuli kuntoon!

Itselläni kiveniskemä tuulilasissa. Vien auton tuulilasin vaihtoon ensi maanantaina Espoon Volkswagen Centeriin, osana vaihtoa kalibroivat myös tuulilasikameran. Samalla tulee myös moottorinohjaimen ohjelmistopäivitys liittyen kondenssiveden kertymiseen (ei ole tosin ilmennyt omassa autossa).
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

skiman

Pistetäänpä tähän ketjuun, niin ei tarvi luoda uutta.
Eli, eilen ostin 1.6 tdi passatin manuaali askilla ja nyt kun olen sillä ajellut muutaman sata kilometriä niin kysymys manuaali vaihteiston toimivuudesta. Volvon jälkeen passatin vaihteisto tuntuu melko erinlaiselta. vaihteet eivät mene pesään yhtä sujuvasti vaan vaihteet on laitettava sisään aika tarkasti ja toisinaan on havaittavissa selvää raskautta vaihteen siirrossa. Onko tämä normaalia vain ei. Auossa on vielä valmistajan takuu vaoimassa joten sen puolesta ei ongelmaan pitäisi olla kustannusten suhteen..

joukose

Kyllä ne erilaiset on kun volvossa siirrellä vaihteelta toiselle. Jos et viikossa totu niin ihmettelen. Kun laitat käden vaihdekepin päälle ja annat vaähän kaasua niin että veto on päällä ja ei tunnu mitään nypytystä niin ainakin vaihteen siirrin kunnossa. Kokeile näin joka vaihteella.

Kyseinen laatikko yksi VAG:n tekemistä kestävin. Tyyppivikana tosin joistain löytynyt vaihteensiirtimien rikkoutumisia jolloin vaihde ei kytkeydy täysin päälle vaan veto päällä toisinaan nypyttää vaihdekeppiä. Minulle sattui tälläinen mutta se maahantuojan toimesta korjattin kerralla kuntoon.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

vwmies

Lainaus käyttäjältä: skiman - 27.02.17 - klo:10:22
Pistetäänpä tähän ketjuun, niin ei tarvi luoda uutta.
Eli, eilen ostin 1.6 tdi passatin manuaali askilla ja nyt kun olen sillä ajellut muutaman sata kilometriä niin kysymys manuaali vaihteiston toimivuudesta. Volvon jälkeen passatin vaihteisto tuntuu melko erinlaiselta. vaihteet eivät mene pesään yhtä sujuvasti vaan vaihteet on laitettava sisään aika tarkasti ja toisinaan on havaittavissa selvää raskautta vaihteen siirrossa. Onko tämä normaalia vain ei. Autossa on vielä valmistajan takuu voimassa joten sen puolesta ei ongelmaan pitäisi olla kustannusten suhteen..

Muistelen raskaahkon manuaalivaihteiston todetun testissä ihan ominaisuudeksi. Jos epäilyttää, ajaa toista samanlaista vertailuksi.  ???
Yritetään pärjätä.

skiman

Lainaus käyttäjältä: joukose - 27.02.17 - klo:20:41
Kyllä ne erilaiset on kun volvossa siirrellä vaihteelta toiselle. Jos et viikossa totu niin ihmettelen. Kun laitat käden vaihdekepin päälle ja annat vaähän kaasua niin että veto on päällä ja ei tunnu mitään nypytystä niin ainakin vaihteen siirrin kunnossa. Kokeile näin joka vaihteella.

Kyseinen laatikko yksi VAG:n tekemistä kestävin. Tyyppivikana tosin joistain löytynyt vaihteensiirtimien rikkoutumisia jolloin vaihde ei kytkeydy täysin päälle vaan veto päällä toisinaan nypyttää vaihdekeppiä. Minulle sattui tälläinen mutta se maahantuojan toimesta korjattin kerralla kuntoon.

Nyt 5 päivää autolla ajaneen, vähän tosin niin alkaa jo vaiheet menemään paremmin paikalleen. Volvon verattuna tosiaan on kovin erilainen, paljon jäykempi. Tein myös tuon vaihteensiirrin testin ja kaikki vaikuttaa olevan kunnossa. Eli ajellaan lisää vielä ja kuulostellaan, mutta kyllä tuo nyt jo ihan toimivalta vaikuttaa.

Mikkes

Lainaus käyttäjältä: skiman - 27.02.17 - klo:10:22
Pistetäänpä tähän ketjuun, niin ei tarvi luoda uutta.
Eli, eilen ostin 1.6 tdi passatin manuaali askilla ja nyt kun olen sillä ajellut muutaman sata kilometriä niin kysymys manuaali vaihteiston toimivuudesta. Volvon jälkeen passatin vaihteisto tuntuu melko erinlaiselta. vaihteet eivät mene pesään yhtä sujuvasti vaan vaihteet on laitettava sisään aika tarkasti ja toisinaan on havaittavissa selvää raskautta vaihteen siirrossa. Onko tämä normaalia vain ei. Auossa on vielä valmistajan takuu vaoimassa joten sen puolesta ei ongelmaan pitäisi olla kustannusten suhteen..

Ã,,lä nyt poika höpäjä. Jos Volkswagenin manuaalivaihteistoa käytettäessä ei saa vaihteita pesään sujuvasti, on vika ratin ja penkin välissä. Manuaalivaihteisto on Volkswagenilla yksi jämpteimmistä ja kytkeytyminen sujuu kuin itsestään.


vwmies

Yritetään pärjätä.

massimo

Lainaus käyttäjältä: Mikkes - 02.03.17 - klo:16:43
Ã,,lä nyt poika höpäjä. Jos Volkswagenin manuaalivaihteistoa käytettäessä ei saa vaihteita pesään sujuvasti, on vika ratin ja penkin välissä. Manuaalivaihteisto on Volkswagenilla yksi jämpteimmistä ja kytkeytyminen sujuu kuin itsestään.

Samaa mieltä.
AUDI Q3
VW GOLF MK 7
VW POLO mk 5

joukose

Mä tykkäsin kans tosta volkkarin manuaalista. Oli ilo käyttää. Jonossa ajon vuoksi on kuitenkin pakko siirtyä automaattiin. Haikeana muistelen bensa+kepivaihteisen välitöntä reagointia kaasupolkimen asentoon. Sitä ei edes moni diesel+automaatti voimalinjalla ajava tiedosta.
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy