Golfin IV koppasen 4motion 1,9 tdi variantin turbon vaihtaminen

Aloittaja Sepittäjä, 14.05.16 - klo:07:14

« edellinen - seuraava »

Sepittäjä

Hei voisko joku ko.ajoneuvon systeemit tunteva " ystävä" kertoa, millä tavalla tehtynä turbon vaihtaminen olisi kotityökaluin ja harrastelijan olosuhteissa toteutettavissa järkevästi ja johdonmukaisesti. Ajan käytöllä ei niin kauheasti ole väliä kunhan homma onnistuu turvallisesti.
Kertokaa hyvät ihmiset,te, jotka tiedätte. Vein jo kertaalleen pätevänä pitävälle autotallimekaanikolle homman tehtäväksi mutta hänkin vetäytyi vedoten johonkin laatikkohommissa tarvittaviin erikoistyökalujen puutteeseen, joita kamppeita hänellä ei ollut.
Nyt tässä " pähkäillään ",että miten homma pitäisi toteuttaa. Uusi turbo odottaa pöydällä...............ja minä odotan hyviä neuvoja, kiitos !

Sepittäjä

Jultsu

Onko tämä nyt sitten samanlainen ahdin kuin alkuperäinenkin, vai joku viriturbo?

Miksi ahdin pitää vaihtaa?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Sepittäjä

Kyllä on tarkoitus laittaa paikoilleen aivan samanlainen vakioahdin kuin siellä nyt oleva alkuperäinen. Ja haluan sen vaihtaa siksi, kun näissä muuttuvasiipisissä näyttää olevan sitä siipien jumittamista, jonka kanssa värkätessä menee hermot. Ei viitti jatkuvasti löträtä se " muskilekemikaalinkaan " kanssa. Ja koska aion autoa pitää itselläni hyvinkin kauan, niin laitetaanpa turboasiakin kuntoon. Kun vaan nyt sais jostain hyvät ohjeet vaihtotyön tekemiseen, niin alkaisimme hommiin...........................

Jultsu

Jos ei täältä heru neuvoja niin kävisin kurkkaamassa Haynesin automallikohtaista korjausopasta jossain kirjastossa tai tavaratalossa, siellä varmasti olisi seikkaperäiset ohjeet tuohon.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Tomppaa_

Vanha pois ja uusi tilalle?

Imuputket, ahtoputket, egr rojut, imusarja ja muut edessä olevat tingeltangelit irti niin pääset käsiksi pakosarjan pultteihin. Pakosarjan lämpösuojat irti, öljynpaineputki irti, alapuolelta, öljynpaluu irti lohkosta, pakoputki irti turbon pesästä, pakopesän alta turbon kannake irti ja varmaan muutama muu pikkujuttu jotka unohdin mainita. Jos tuntuu vaikealta niin älä edes yritä. Aikaa kannattaa varata koko päivä jos et ole tehnyt aikaisemmin. Tuo nelivetoinen on vielä ahtaampi kuin etuveto koska alapuolelle tulee kulmavaihde eteen.

Toi öljynpaineputki lähtee jostain syystä usein pyörimään siitä ahtimeen kierrettävästä nipasta. Siihen voit joutua rälläköimään 17mm lenkin avopään kapeaksi että saat pidettyä kiinni. Turbo tulee pois yläkautta. Jos ei mahdu niin irroita jakopään puoleinen moottorin kannake ja laske tunkin kanssa konetta alaspäin ja kampea syyläriin päin niin mahtuu. Jos sulla ei ole kunnon työkaluja niin käy ostamassa tai vie korjaamoon. Muutaman mutterin nylppäämällä tai pinnapultin katkomalla tulee hommasta äkkiä parin päivän työmaa.

Sepittäjä

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 14.05.16 - klo:08:48
Jos ei täältä heru neuvoja niin kävisin kurkkaamassa Haynesin automallikohtaista korjausopasta jossain kirjastossa tai tavaratalossa, siellä varmasti olisi seikkaperäiset ohjeet tuohon.

Kiitos, hyvä ajatus, jota olen jo noudattanut. Ongelma vain on siinä ,että ko.ajoneuvolle 8 eli 4motionille) ei korjausopasta kirjastosta eikä kauppista ole löytynyt. Voisitko kertoa, mistä kirjastosta löytyy ? Kiitos!

TDiih

ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Sepittäjä

Nimimerkille " Tomppaa" kiitos selkeästä ohjeistuksesta. Noista kyllä on helppo ymmärtää, mitä tarkoitetaan tehtäväksi ja miten. KIITOS!
On siis vallalla käsitys tai tieto,että yläkautta on turvallisinta turbo vaihtaa ja että imusarja on otettava pois ?
Ja hyviä tietoja näyttää olevan myös tuossa TDiih :n lähettämässä linkissä. Kiitos!
Varmaankin nuo kiristysmomentit ovat yleispäteviä ja kaipa kokeneella mutterinvääntäjällä noihin paikkoihin riittää näppituntumä  -tai n. " ääh-momentti. " Näin ainakin uskon. Jossain vaiheessa täytyy organisoida hommat ja junailla vihdoinkin turbon vaihto toteutukseen saakka.

eGetin

Itse tein eilen omaan ATD:lla varustettuun Boraan turbojumpan. Ei siinä mitään erityisen hankalaa ole muuta kuin paljon purettavaa. Yksin en suosittele tekemään vaan kaveri mukaan. WD40 on kaveri varsinkin pakopuolen pulttien kanssa ja useampi erilainen räikkäsatsi on tarpeen. Myös parissa kohtaa on tarpeen löytyä lenkkiavaimia, kun tila alkaa käydä ahtaaksi. Valoa kannattaa laittaa myös alapuolelta jotta paikat näkee paremmin. Seuraavan kokoisia hylsyjä ja lenkkejä tulet tarvitsemaan: 10mm, 12mm, 13mm, 17mm. Papukaijapihdeillä saa kotikonstein parhaiten puristettavat letkuklemmarit avattua. Imusarjan tiiviste on 3e Motonetissä, marmorilla 16,20e. Itse hain Motonetistä :)

Irrota ihan ensimmäisenä EGR:lle tuleva lyhyt kuminen putki, ja sen jälkeen ilmanputsarilta ahtimelle menevä imuputki. Sen jälkeen on reilusti tilaa pyöritellä EGR:n liitos turbolle sekä näppituntumalla imusarjan pultit auki. Imusarjan ollessa irti on myös helppo putsailla EGR jos tarve vaatii.

Imusarjan jälkeen näkösällä onkin jo suoraan pakosarja ja ahdin. Siitä vain järjestyksessä irrottelemaan kaikki mitä turbossa on kiinni. Alakautta pääsee helpoiten irrottamaan öljyn paluulinjan, jäähylle lähtevän ahtoputken ja pakoputkesta ainakin alimman pultin. Ei kannata myöskään unohtaa irrottaa turboa kannakkeesta (about suoraan turbon alla). Pakoputkessa on yksi mutteri aavistuksen piilossa, ja se on helpointa avata yläkautta. Alapuolelta voi kaveri tarvittaessa ohjata avaimen kohdilleen.

Kun kaikki putket on irroteltu ja pakosarjasta mutterit auki, saa ahtimen nostettua helpoiten ylös ujuttamalla sen öljyn tulolinjan ohi keulasta katsottuna vasemmalta puolen. Tämän jälkeen turbo onkin käsissä ja kasaaminen menee päinvastaisessa järjestyksessä. Uudet tiivisteet kannattaa muistaa myös laittaa paikalleen :) Samoin öljyä pitäisi kaataa vähän turboon tulolinjan reiästä.

Autoa käynnistettäessä ensimmäistä kertaa, täytyy sen antaa käydä rauhassa tyhjäkäyntiä vähintään minuutin verran. Kannattaa myös kuunnella, ettei konehuoneesta kuulu ylimääräisiä pihinöitä (imu- ja pakosarjasta).

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Sepittäjä

Oikeastaan jo aikoja sitten turbo tuli yläkautta vaihdetuksi ja pääsääntöisesti eGetin vinkkejä noudatellen. Ongelmaton ,kohtuullisen selkeä homma. Ahtaita paikkoja ja ruuvattavia muttereita/pultteja paljon mutta ahkerasti hommaa tehden ihan hyvin harrastajatyöpäivänkin puitteissa homma onnistui. Alaosan laatikot ja koovat saivat olla paikoillaan ja hyvin meni ja hyvin pelittää. Kiitos vaan vinkkien antajille.
Pikkuisen harmittaa ,että ei olis koko tuirboa tarvinnut vielä vaihtaa kun olis uskonut arvioita,että vika on alipainekellon jousessa ja niinhän se oli. Hyvin heikkovoimaista kellon varren liikettä löytyi vain noin 10mm ja sehän ei riitä siihen, mitä siipien liikuttelu laidasta toiseen vaatii. Nyt on sitten ihan hyvä käyttöturbo myytävänä rikkinäisen alipainekellon kanssa, eBayssa näytti olevan halpoja kelloja.
Tästä saa asiallisen käyttöturbon edullisesti joku, joka tarttee.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy