Autoa Saksasta hakemaan. Neuvoja kaivataan.

Aloittaja Limetic, 17.04.16 - klo:19:06

« edellinen - seuraava »

Limetic

Jokusen vuoden takainen foorumilainen, mutta vähäisellä kirjoitus asteella oleva jäsen rupeaa ryhdistäytymään.

Yritin hakua käyttää ja metsästää valmista saksanmaalta auton tuontia koskevaa keskustelua, mutta sellaista en 10 min tutkimisella löytänyt. Vaikka joskus muistan sellaisen täällä nähneeni  ??? Toivotaan että koko keskustelu tuli oikealle alueelle.

Mutta asiaan..

Ulkomaankommenukseni loppuu toukokuun lopussa ja tällä hetkellä olen autoton. Ajatuksena olisi noutaa itse saksasta kulkine. Nyt kaivattaisiin vinkkejä, "tipsejä", opastuksia tai jopa käskyjä teiltä ketkä ovat kulkineen saksasta hakeneet. Itse olen kerran ollut ystävän mukana hakemassa autoa hänelle ja homma meni liiankin yksinkertaisesti mielestäni, kun liike hoiti kaiken. Saksassa vaan autoliikkeessä rahaa pöytään, 30 min odottelua ja auto oli kilvissä, sekä matka satamaan kohti oli alkanut.
Kaikki liikkeet eivät tällaista palvelua tarjoa. Eikö näin?

Karkeasti olen tällaisen matkasuunnitelman laatinut.

1. Kolmen kaverin kanssa aamulento Helsingistä Saksaan. Perillä joskus 12:00 aikaan. (Onneksi yksi kavereista on asunut vuoden saksassa ja puhuu kieltä.)

2. Etukäteen varattu vuokra-auto lentokentältä alle. Halvimmillaan pikkukipon saisi 50,/24h

3. Matka kohti autoliikettä. Auton perinpohjainen tutkiminen ja papereiden tarkastus. Kaupan teko.

4. Kilpi/rekisteröinti sodan hoitaminen vuokra-auton voimin. Takaisin autoliikkeeseen hakemaan auto. Kilvet kiinni ja nokka kohti hotellia.

5. Yö hotellissa. Aamusta suunta kauppaan jos edellisenä päivänä ei ole kerennyt tekemään olut ostokset. Vuokra-auton palautus ja nokka kohti Tukholmaa ja ruotsin laivaa.

Onko suunnitelma liian optimistinen? Mitä pitää ottaa huomioon? Itselläni olisi hirveä liuta vielä kysymyksiä auton ostosta/kaupanteosta, mutta käydään nämä asiat ensin lävitse.  ;D Ajatuksena oli myös jos tästä reissusta tekisin oman keskustelun, jossa kertoisin suunnitelmista ja lopulta koko reissusta. Katsotaan katsotaan...
Golf VII -14 Highline Variant

-karppa-

Ensinnäkin aikataulu tulee menemään reisille jo aloituksessa, koska virastot menee kiinni Saksassa tasan silloin kuin ilmoitettu. 12.00 lentokenttä-->autoliike-->koeajo-->kauppojen teko---> 16.00 mennessä rekisteröity auto sinun nimiin  :'(?

Varaa aikaa kaksi-kolme päivää, jos auto ei olekkaan sitä mitä haet. Ota myös kiikariin useampi auto, jos ensimmäinen tai toinen ei ole sitä mitä haet.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

golffisti IV

Etukäteen on hyvä selvittää paljonko maksat veroa autosta, kun tänne sen tuot, kuin tuos jo mainittiinkin 2-3 päivää on hyvä varata aikaa, kaikki ei mene aina kuin römsöössä, netistä löytää tietoa paljon auton tuonnista saksasta. Jokainen tuonti on tapauskohtainen. Juohevin tapa on kun autoliike tekee paperit.
VW Golf 1.6 16v BCB -03

Limetic

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.04.16 - klo:19:31
Ensinnäkin aikataulu tulee menemään reisille jo aloituksessa, koska virastot menee kiinni Saksassa tasan silloin kuin ilmoitettu. 12.00 lentokenttä-->autoliike-->koeajo-->kauppojen teko---> 16.00 mennessä rekisteröity auto sinun nimiin  :'(?

Varaa aikaa kaksi-kolme päivää, jos auto ei olekkaan sitä mitä haet. Ota myös kiikariin useampi auto, jos ensimmäinen tai toinen ei ole sitä mitä haet.

Juurikin tällaisia neuvoja kaipasinkin :) Eli googlea käyttäen, virastot eivät ole montaa tuntia päivässä auki? Onneksi kiire tuolla reissussa ei ole. Joten ei ole väliä jos saksassa yöpyy useammankin päivän. 
Suurena ongelmana itsellänikin juurikin on se, että itsellä on aika tarkat kriteerit tuohon autoon. Nyt olisi hyvä varata etukäteen lentoliput kun hinnat ovat vielä vähän alhaisemmat. No, mistähän sitä tietää mille kentälle sitä täytyy laskeutua, kun juurikin se auto saattaa kesäkuussa olla jo myyty mitä nyt katselen. Täytynee kai vaan löysätä vähän jääräpäisyyttä auton suhteen.
Joten jos löytäisi muutamia mieleisiä autoja lentokentän läheisyydestä n. max 50-100km säteellä.

Limetic

Lainaus käyttäjältä: golffisti IV - 17.04.16 - klo:20:05
Etukäteen on hyvä selvittää paljonko maksat veroa autosta, kun tänne sen tuot, kuin tuos jo mainittiinkin 2-3 päivää on hyvä varata aikaa, kaikki ei mene aina kuin römsöössä, netistä löytää tietoa paljon auton tuonnista saksasta. Jokainen tuonti on tapauskohtainen. Juohevin tapa on kun autoliike tekee paperit.

Tuota Tullin taulukkoo päätetyistä autoveroista olen käyttänyt apuna. Aika suuria eroja samankin auton kohdalla on ollut. Veroonhan vaikuttaa, hinta, moottori, kilometri, päästöt, ?lisävarusteet?, ikä saman automallin kohdalla.

mti

Tutkailehan verot ottoauto.de. Hakutoiminnolla näkee kivasti vastaavat autot mitä niistä on veroja maksettu.

Et lainkaan kuvaile miten tuoretta autoa ja millaisesta liikkestä olet ostamassa. Se listan halvin, suurkaupungin teollisuuslähiön häkkikanalasta hankittu 'vähän ajettu' diesel ei välttämättä olekaan se unelmien peli. Varaudu pettymyksiin. Eri asia on merkkiliikkeiden takuun alaiset autot mutta voi sieltä häkistäkin helmen löytää jos on tuuria.

Kannattaa kattoa valmiiksi ainakin 3 vaihtoehtoa. Ja aikaa tosiaan useampi päivä ettei tule ns. pakko-ostosta kun aikakin on käymässä vähiin. ,,läkä ole liian innokas 😉
Pari Saabia

Audi 60 1,7 -71
Kupla 1,3 -69

Ex-vagit:
Ocu Combi RS TDI -15
Ocu FL 2,0 TDI Eleg DSG -09
B8 3,0 TDI Q man Avant -08
Ocu RS TDI Combi -07
Ocu 2,0 TDI Eleg -05

kt

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Limetic

Lainaus käyttäjältä: mti - 17.04.16 - klo:23:26
Tutkailehan verot ottoauto.de. Hakutoiminnolla näkee kivasti vastaavat autot mitä niistä on veroja maksettu.

Et lainkaan kuvaile miten tuoretta autoa ja millaisesta liikkestä olet ostamassa. Se listan halvin, suurkaupungin teollisuuslähiön häkkikanalasta hankittu 'vähän ajettu' diesel ei välttämättä olekaan se unelmien peli. Varaudu pettymyksiin. Eri asia on merkkiliikkeiden takuun alaiset autot mutta voi sieltä häkistäkin helmen löytää jos on tuuria.

Kannattaa kattoa valmiiksi ainakin 3 vaihtoehtoa. Ja aikaa tosiaan useampi päivä ettei tule ns. pakko-ostosta kun aikakin on käymässä vähiin. ,,läkä ole liian innokas 😉

Kiitoksia tuosta ottoauto.de vinkistä! Antoi samoja lukemia mitä olin ajatellut verotusarvoksi. 4000-5000,

En ole tosiaan maininnut minkälaista auto olen metsästämässä koska se on jo melkein oma lukunsa  ;D Olen hieman tässä vuosien varrella tippunut kärryiltä näistä VAG:n uudempien mallien sielunelämästä. Tähtäimessä olisi kuitenkin VW CC 2.0 TDI DSG Highline vuodesta 2012 eteenpäin. Heti toisella sijalla tulee B7 Passatti vastaavilla specseillä. Myöskään Golf ei ole pois suljettu vaihtoehto. Tähän voi myös joku tietäjä kertoa ja neuvoa jos mieleen tulee "hei älä osta muuten sitä vuosimallia koska siinä on sitä ja sitä lastentautia moottorissa." tai vastaavia vinkkejä.

Tarkoitukseni ei ole hakea mistään verkkoaidalla ympäröidyltä parkkipaikalta autoa. Itse olen sen verran tarkka (joskus jopa liiankin) siitä, että auto on sellainen kuin pitääkin eikä itseäni koiteta huijata kaupoissa. Eli kyllä se asiallisesta liikkeestä haetaan. Kunhan vain ensin löytyy ne 3 kpl vaihtoehtoja.

Lainaus käyttäjältä: kt - 18.04.16 - klo:09:16
Onhan täällä näitä viestiketjuja :

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=11510.0

Kiitos myös tuosta linkistä! Sieltä löytyi hyvä kertomus kohta kohdalta miten eräällä foorumilaisella oli saksan reissu mennyt. Tosin hänen reissunsa oli mennyt paremmin kuin hyvin. Saksaan saavuttaessa 9h, niin auto oli jo satamassa valmiina lähdössä suomeen.

VR6

Tullin mahti-järestelmässä voi laskea 100, tarkkuudella verot, eikä tarvi mtn taulukkoja selailla..

Tietysti jos haet jotain extra spesiaali autoa jota ei löydy kärjestelmästä. 3 autoa tuoneena sanoisin että tärkein työ tehään ennen reisua sähköpostikyselyillä...

Limetic

Lainaus käyttäjältä: VR6 - 18.04.16 - klo:16:38
Tullin mahti-järestelmässä voi laskea 100, tarkkuudella verot, eikä tarvi mtn taulukkoja selailla..

Tietysti jos haet jotain extra spesiaali autoa jota ei löydy kärjestelmästä. 3 autoa tuoneena sanoisin että tärkein työ tehään ennen reisua sähköpostikyselyillä...

MAHTI-järjestelmää olen myös käyttänyt. Sieltä samoja lukemia tullut. 4300-4500, huitteilla verot pyörivät. Riippunee tietenkin autosta yksilöstä.
Mitäpä erikoista tarvisi sähköpostikyselyssä muistaa? Tietenkin kysellä, hinta, kunto, rekisteröinti, aikataulut ja paperisota asiat kuntoon. Suomesta saksaan mukana ei tarvitse kantaa kuin rahaa ja passi. Eikö näin?
Pahoittelut keltonokkaisuuttani, mutta voiko suomessa saada Laakkoselta tietoon auton historian valmistenumeron perusteella?

VR6

^ valmistenumero, tarkkakuvaus autosta naarmuista kolhuista,huolloista, historiasta..

Itse sain ainakin marmorilta tietoa auton huolloista jne. Ei ne sulle tulosta mtn mutta kertonee jotain. Itsellä oli saksalainen "yhteyshenkilö" joka kävi mittaamassa viimeisimmästä maalipinnankin. Sinänsä tuo maalipinnan paksuusmittari olisi ihan kätevä,mutta toisaalta hyvin tehty maalaus ei välttämättä alkuperäistä häpee..

Punaiset kilvet suosittelen hommaamasn, ei keltaisia..

tn62634

Lainaus käyttäjältä: Limetic - 17.04.16 - klo:19:06

4. Kilpi/rekisteröinti sodan hoitaminen vuokra-auton voimin. Takaisin autoliikkeeseen hakemaan auto. Kilvet kiinni ja nokka kohti hotellia.

Ei sitä noin hoideta. Tai ainakaan kannata. Ostettavalla autolla mennään rekisteröimään auto (riippuen paikasta täti saattaa tulla katsomaan runkonumeron, mutta jos myyjä tietää ettei näin käy, niin sitten voi mennä myyjän tarjoamalla kyydillä vaikkapa tandempyörällä rekisteröimään) omiin nimiin ja liike hoitakoon puhepuolen. Käytännössä kyllä joka liike hoitaa homman. Jos on varma tapaus niin sitten pyytää rekisteröimään jo valmiiksi ja maksaa etukäteen. Olen ostanut kaksi autoa näkemättä kuvaakaan ja maksanut ne valmiiksi ja, auto on ollut minun nimissäni, kun olen mennyt liikkeeseen. Mutta tämä riippuu mistä ja millaista autoa ostaa. Jos se pitää nähdä niin sitten liike kyllä hoitaa rekisteröinnin ja asiakas todennäköisesti antaa rahaa. Passi pitää olla mukana ja satasia.

Limetic

Lainaus käyttäjältä: VR6 - 18.04.16 - klo:18:24
^ valmistenumero, tarkkakuvaus autosta naarmuista kolhuista,huolloista, historiasta..

Itse sain ainakin marmorilta tietoa auton huolloista jne. Ei ne sulle tulosta mtn mutta kertonee jotain. Itsellä oli saksalainen "yhteyshenkilö" joka kävi mittaamassa viimeisimmästä maalipinnankin. Sinänsä tuo maalipinnan paksuusmittari olisi ihan kätevä,mutta toisaalta hyvin tehty maalaus ei välttämättä alkuperäistä häpee..

Punaiset kilvet suosittelen hommaamasn, ei keltaisia..

Okei. Täytynee koittaa yhtä omaa "yhteyshenkilöö" jos se pystyisi kanssa kaivelemaan valmistenumerolla jotain tietoa.
Eiköhän ne kerro saksassa asiallisessa liikkeessä jos autoa on kolhittu/maalailtu. Eikös saksassa ole joku käytöntä että kolarit pitää merkitä rekisteriotteeseen tms?
Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 18.04.16 - klo:19:29
Ei sitä noin hoideta. Tai ainakaan kannata. Ostettavalla autolla mennään rekisteröimään auto (riippuen paikasta täti saattaa tulla katsomaan runkonumeron, mutta jos myyjä tietää ettei näin käy, niin sitten voi mennä myyjän tarjoamalla kyydillä vaikkapa tandempyörällä rekisteröimään) omiin nimiin ja liike hoitakoon puhepuolen. Käytännössä kyllä joka liike hoitaa homman. Jos on varma tapaus niin sitten pyytää rekisteröimään jo valmiiksi ja maksaa etukäteen. Olen ostanut kaksi autoa näkemättä kuvaakaan ja maksanut ne valmiiksi ja, auto on ollut minun nimissäni, kun olen mennyt liikkeeseen. Mutta tämä riippuu mistä ja millaista autoa ostaa. Jos se pitää nähdä niin sitten liike kyllä hoitaa rekisteröinnin ja asiakas todennäköisesti antaa rahaa. Passi pitää olla mukana ja satasia.
Asiaa kanssa näinä muutamana iltana enemmän tutkineena olen saanut kanssa selville että useat autoliikkeet avittavat rekisteröinnissä kyllä. Kävin vuonna 2012 kaverin matkassa hakemassa hänelle Sprinterin ja siellä tosiaan myyjä teki kaikki työt. Rahat kun oli siirretty ja nimet paperissa niin myyjä haki keltapäiset kilvet takahuoneesta ja ne lyötiin kiinni autoon. Täytynee siis kysellä tuota rekisteröinti asiaa kun se jokin yksilö löytyy.

Limetic

Entäs jos mietitään tuollaista 2012 -> CC:tä tai Passattia, niin onkos näissä eroja keski-euroopan ja pohjoismaiden varusteluissa. Tuttavani tiesi kertoa, että joskus aikoinaan hänen kaverinsa oli joutunut tuonti Audiinsa vaihtamaan syylärin ja muuta vastaavaa, että auto selvisi suomen oloista. Onkos uudemmissa autossa vielä näin radikaaleja eroja? Kunnollisia talvirenkaita (jos on edes ollenkaan) ja moottorin lämmintä on turha odottaa auton mukana. Se on jo tiedossa.

VR6

^ sovi myyjän kanssa rekisteröinti ennakkon. Ja itse en keltasilla kilvillä ajelisi..

Tuommosta minä en ole kuullutkaan että rekisteriotteeseen merkittäisiin kolari. Kolarinhan voi ajaa ettei viranomaisilla ole mtn tietoa.

Ja itse en ikinä maksaisi penniäkään etukäteen,ehkä poislukien isot merkkiliikkeet mutta miksi pitäisi maksaa ennakkoon???

tn62634

Autoverosian kirjoitus Tuulilasin verkkosivustolta, julkaistu 19.12.2008:

"Maahantuojat korostavat aitojen Suomiautojen paremmuutta käytettyinä tuotuihin verrattuna. Internetin syövereistä löytyi juttu, josta käy selville, mihin tämä paremmuus oikein perustuu. Tuulilasin keskustelupalstalta tuttu nimimerkki Autoverosika kävi itse paikalla tutustumassa asiaan.

Tulipa sitten matkattua vajaat kaksi viikkoa Keski-Euroopassa teekkariporukkaa opastamassa. Vieläkin maksa piipittää niin, että sokeat meinaavat kävellä punaisia valoja päin suojatiellä. Matkaan mahtui niin viinitiloja kuin autotehtaitakin, mitkä nyt koneteekkareita vain kiinnostivat. Matkaan lähdettiin merimatkan jälkeen Rostockin lauttarannasta ja matkaa tehtiin bussilla aina eteläiseen Saksaan saakka.

Mieleenpainuvia kokemuksia voisi listata loputtomiin, mutta ehdottomasti sykähdyttävin vierailukohde oli Stuttgartin vieressä sijaitsevan Sindelfingenin Mercedes-tehtaan vierailu. Vierailu alkoi perinteisillä pullakahveilla ja yritysesittelyllä auditoriossa, mistä sitten siirryttiin varsinaisen tehtaan läpi ”Suomiosastolle”. Isännät olivat tosi pahoillaan siitä, että meidän piti nähdä ohimatkalla perinteisten Keski-Euroopan Mersujen kokoonpanoa ankeissa ja harmaissa tehdashalleissa, mutta toisaalta he iloitsivat sitä, mitä kohta tuleman pitäisi.

Loputtomien käytävien jälkeen päästiin sitten ”Suomiosastolle”, missä tehtiin yksinomaan Suomeen tuotavia Mersuja. Siis todellakin tehtiin, niin kuin vierailun aikana selvisi, eikä vain kokoonpantu Turkista ja Puolasta tuotavista halpisosista. Tehdas oli hätkähdyttävän siisti, lasiseinäinen rakennus. Jopa Pohjanmaan ökyrikkaiden tehdasparonien hallit jäävät selvästi toiseksi. Tehtaan ulkoseiniä ja ikkunoita kiersi jatkuvasti pesemässä kuuleman mukaan alun toistasataa saniteetti-insinööriä. Heti kun lintu onnistui ulostamaan lennosta säihkyville lasiseinille ruman valkoisen läiskän, ryntäsivät saniteetti-insinöörit puhdistamaan lasipintoja jätöksistä. Tämä myös todistettiin käytännössä silmiemme edessä muutaman mahatautisen lokin kaarreltua liian lähellä krapulaista opiskelijaryhmää ja ulostettuaan kiiltäville lasiseinille.

Sisälle rakennukseen mentiin ilmalukon kautta, sillä ”Suomiosasto” oli kokonaan ylipaineistettu tehdashalli. Tämä takaisi kuulemma ehdottoman varman lopputuloksen, koska ilman epäpuhtaudet eivät pääsisi häiritsemään osien koneistusta ja auton kokoonpanoa. Suuret ”keinomunuaiset” katolla huolehtivat puhtaan ilman riittävyydestä, ja puhdistettu ilma puhallettiin tehdashalliin lukuisten suulakkeiden kautta. Pienenä yksityiskohtana mainittiin oppaan toimesta, että kahden vuoden välein raitisilmajärjestelmä uusittiin kokonaan ja vanhat järjestelmät toimitettiin hyvään hintaan lääketeollisuuden tehtaiden käyttöön. Lääketeollisuuden vaatimukset puhdastilojen suhteen kun kuulemma ovat paljon vaatimattomammat kuin ”Suomiosaston” vaatimukset. Happirikas ilma myös piristi krapulaisia teekkareita silminnähden.

Sisällä tehtaassa ahersi alun kolmatta tuhatta työntekijää, joista kaksi kolmasosaa oli laaduntarkkailijoita. Tämä tarkoitti sitä, että yksi ihminen teki työsuoritteen, mikä sitten hyväksyttiin kahden laaduntarkkailijan toimesta ja merkittiin hyväksyttynä työvaiheena tarkkoihin kokoonpanopöytäkirjoihin. Laatu vaikuttikin olevan kohdallaan ja työilmapiiri vaikutti hyvältä. Minulla oli tilaisuus jututtaa kokoonpanijoita ja laaduntarkkailijoita, jotka aidosti ylpeänä tekemästään tuotteista esittelivät tekemisiään. ”Suomiosastolle” pääsi kuulemma vain useamman vuoden työkokemuksen omaavat henkilöt, jotka sitten viimeisessä vaiheessa perehdytettiin laadukkaan työskentelyn saloihin Maybach -linjalla. Vain todelliset ammattilaiset pääsivät perehdyttämisvaiheen jälkeen töihin ”Suomilinjalle” loppujen jäädessä tekemään Maybacheja viereiseen rakennukseen.

”Suomiosaston” koneistuslinja oli täynnä huipputarkkoja saksalaisia ja sveitsiläisiä koneistuskeskuksia, ja jokaisen työstövaiheen jälkeen työn alla olevat osat läpivalaistiin röntgenosastolla huippulaadun varmistamiseksi. Työstökoneiden maksimi-ikä ”Suomiosastolla” on saatujen tietojen mukaan kolme vuotta, minkä jälkeen ne myydään vapailla markkinoilla osan päätyessä siirtoina McLarenin uuteen Paragon-tehtaaseen sen tarpeita palvelemaan. SLR:t ja formula-1 autot siis tehdään näillä sinänsä hyvillä koneilla, jotka eivät kuitenkaan täytä ”Suomiosaston” vaatimuksia. Korilinjakin teki paatuneeseen ammattilaiseen vaikutuksen. Nimittäin kaikki osat viimeistellään yksitellen prässäysvaiheen jälkeen käsin, jonka jälkeen osat päätyvät vielä sinkkikäsittelyyn ennen lopullista kokoonpanoa.

Kaikki vaikutti todella ammattimaiselta tässä vaiheessa ja ei ihmekään, että oppaamme puhisivat tyytyväisinä nähdessään suomalaisvieraiden hyväksyvät katseet. Muutama seikka kävi positiivisessa mielessä silmään tehdaskierroksen loppuvaiheessa, sillä esimerkiksi ”Suomiosastolla” käytettävät johtosarjat ovat varustettu kokonaan kultaisilla liittimillä ja lämmityslaitteet on tehty platinasta. Todella ammattimaista! Kokoonpanon lopuksi autot pakataan vakuumipakkauksiin, missä ne toimitetaan yksitellen lentorahtina Veholle toimitettavaksi edelleen asiakkaille.

Tehdaskierroksen jälkeen siirryimme vielä ”Suomiosaston” auditorioon, missä teekkareilla oli konjakin nauttimisen ohella tilaisuus kysellä näkemästään. Ensimmäinen kysymys koski Suomeen tuotavien Mersujen huonoa varustelutasoa, mihin saatiinkin kaikenkattava vastaus. Tehtaan edustajan mukaan kaikki lisävarusteiden vaatimat mekaaniset komponentit tehdään alihankintana Rolexin ja Longineksen tehtailla Sveitsissä, mikä asettaa omat rajansa lisävarusteiden määrälle. Kaikkiin yksiöihin ei kuulemma riitä varusteita. Esimerkkinä mainittiin kattoluukun mekanismi, minkä tekeminen vie kolme kuukautta Rolexin kellosepiltä. Tehdas ei puutteellista laatua hyväksy, joten Suomeen toimitettavat valioyksilöt ovat siis pakon sanelemina yleensä perusmalleja.

Toinen kysymys koski mahdollisuutta tulla kesäharjoittelijaksi tehtaaseen, johon saimmekin hyvän vastauksen. Tehtaan politiikan mukaisesti teekkarin statuksen omaava henkilö voitaisiin ottaa ainoastaan saniteetti-insinöörin apulaisen apulaisen tuuraajaksi, ja silloinkin hoitamaan vain pyyhinrättien kuivatusta valvotuissa olosuhteissa. Palkka olisi tosin hyvä; noin 4300 euroa ja luontaisetuudet päälle kuukaudessa.

Kolmas kysymys koski palkkoja tehtaalla yleensä, mihin isännät antoivatkin kaikkia tyydyttävän vastauksen. Perustyöntekijä muualla kuin ”Suomilinjalla” saa 1800 euroa kuukaudessa, mistä vielä vähennetään parkkipaikka- ja ruokailumaksu. ”Suomilinjalla” perustyöntekijä saa kokemuksesta riippuen 9000"12500 euroa kuukaudessa plus työsuhde-edut, joihin kuuluu muun muassa kerran vuodessa uusittava Maybach kuljettajalla (vain tehtaan johtajalla on oikeus ”Suomimersuun, joka on yleisesti e200cdi Classic) ja ilmaiset kesälomamatkat. Myös asunnostaan ”Suomilinjan” työntekijät maksavat huomattavasti vähemmän vuokraa kuin peruskansalainen. Tehtaan edustajat mainitsivat vielä erikseen, että kilpailu on todella kovaa rajallisista työpaikoista.

Tämän jälkeen olikin vierailulle varattu aika lopussa, joten marssimme oppaiden johdolla bussille Keski-Euroopan mallien kokoonpanolinjojen ohitse. Oppaat pyrkivät pitämään kiirettä, mutta muutamille havainnoille oli kuitenkin aikaa; työolot olivat todella karut ja valoa vähän. Kukaan ei piitannut laadusta ja suurin osa osista näytti tulevan purku-autoista, joita olikin tehtaan kokoonpanohalli puolillaan. Myös ”Suomiosaston” kolarikoeautot näyttivät olevan kovaa sanaa näiden autojen kokoonpanossa.

Matkalla nähtiin lukuisia turkkilaisia rähjiä sylkemässä kokoonpanemiinsa osakokonaisuuksiin ja yksi krapulaisen näköinen sankari jopa heitti laatat kokoonpanovuorossa olevan Mersun varapyöräkoteloon. Tästä rohkaistuneena meidänkin teekkarit heittivät lukuisia laattoja kokoonpanolinjoilla olevien autojen hansikaslokeroihin. Bussiin noustessa isännät vielä ojensivat kaikille teekkareille nahkaiset McLarenin varikkotakit (selkämerkinnällä ”Finnish Customer, the BOSS”) ja kolmen litran pullot Mercedeksen oman brandin konjakkia. Ilo oli ylimmillään tässä vaiheessa.

Tämän jälkeen olikin hyvä jatkaa kierrosta viinilaaksoon, missä tutustuimme Suomeen tuotavien viinien salattuihin maailmoihin (Suomeen tuotavat viinit tehdään oikeasti aidoista rypäleistä ja Keski-Euroopan viinit tynnyreiden pesuvedestä!) sekä vedimme kunnon lärvit useampana iltana viinitiloilla. Kunnon asiakasryhmän edustajille kun on tapana tarjota vain parasta…

Olen aina tiennyt, että autotehtailla on omat osastonsa ”Suomiautoille”, mutta en koskaan ole arvannut miten perusteellisesti Mercedeksin väki suhtautuu tärkeimpään asiakasryhmäänsä; suomalaisiin asiakkaisiin. On ylpeä olla suomalainen! Ja aito ”Suomi Auto” on arvokkaampi kuin painonsa kultaa!

Autoverosika

tn62634

Lainaus käyttäjältä: VR6 - 18.04.16 - klo:20:42
Ja itse en ikinä maksaisi penniäkään etukäteen,ehkä poislukien isot merkkiliikkeet mutta miksi pitäisi maksaa ennakkoon???

En tykkää kulkea kolkytdonaa taskussa toisin kuin Andy McCoy. :) Ei se auto siitä miksikään muutu näkeekö sen ennen kuin antaa rahaa, jos kyseessä on iso merkkiliike.

VR6

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 18.04.16 - klo:20:44
En tykkää kulkea kolkytdonaa taskussa toisin kuin Andy McCoy. :) Ei se auto siitä miksikään muutu näkeekö sen ennen kuin antaa rahaa, jos kyseessä on iso merkkiliike.

Eipä se kovin iso nippu ole viissatasia. No entäs sitten jos auto ei vastaa myyjän kuvausta tai vaikka hajoaa koajolla tms.
Miten ja milloim saat rahasi takaisin ja pääset seuraavaan liikkeeseen katsomaan toista vaihtoehtoa? Vai pitääks tilillä olla toine kolmekybää ettei tarvii ootella maksettuja rahoja?   :)

Tai petosmies tekasee feikki-ilmoituksen jonkun merkkiliikkeen nimissä..

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 18.04.16 - klo:20:44

Olen ymmärtänyt, että Bill Gatesin kaltaisilla kavereillakin on sellainen kortti missä on rajaton limiitti eikä tartte kantaa käteistä mukana ;). Kyllä tavallinenkin pulliainen sellaisen kortin saa millä pystyy ostokset maksamaan tai hoitaa tilisiirrolla yms.

Toki jos ylimääräistä rahaa on, niin voihan sitä siirtää vaikka Zambiaan Mark Wilssonille kuten Sunny Car centteri:n Ritaluoma teki  ;).

tn62634

No olen ostanut tällä tyylillä vain liikkeistä, joiden takana toimii Daimler AG. Eivät huijaa ja auto on ollut aina mitä pitääkin sekä niissä on takuu, mahdollinen vaihto-oikeus ym. Jos ostaa jostain häkistä niin tottakai auto on syytä nähdä ja maksaa turkkilaiselle käteen.

Pääsee paljon vähemmällä kun sopii kaupat valmiiksi ja auton saa heti mukaansa eikä vasta esim. seuraavana päivänä. Ei se korttimaksukaan saman tien saksalaisella tilillä näy. Lisäksi rekisteröintitoimistot ovat huonosti auki, auto saattaa tarvita katsastaa tai huoltaa ennen luovutusta, pestä asiakasta varten ym.

Jos kysyjällä on hakusessa 2012 tai uudempi Passatin luiskaperä niin ei sitä mistään muualta kannata ostaa kuin VW:n liikkeestä.

-karppa-

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy