Viimasuoja uuteen A4:een?

Aloittaja McEric, 24.10.10 - klo:15:51

« edellinen - seuraava »

McEric

Jo syksyn ensimmäisillä pikkupakkasilla olen havainnut, että A4 TDI:n moottorin lämpö nousee tosi hitaasti tavoitelämpötilaan eli 90 asteeseen.
Kun aamusta on 5 astetta pakkasta, niin 30 km:n ajo (10 km 100 km/h ja 20 km 60-80 km/h) ei riitä lämpötilan nousuuun 90 asteeseen, vaan
lämpötila jää n. 75-80 asteeseen.

Löytyykö A4:een (B8) valmista viiimasuojaa vai pitääkö alkaa askartelemaan ?
(Entisenä C5 kuskina en arastele viimasuojan käyttöönottoa)  ;D

Karvis

Täällä pohjoisen jälleenmyyjällä näytti olevan viimetalvena kaikissa esittelyautoissaan sellainen nahkarääsy keulalla, samantapainen piikkisika kuin Octaviaankin saa. Kaunis se ei ole mutta ajanee asiansa, merkkiliike varmaankin osaa kertoa jos heiltä niitä saa. Jos oma jälleenmyyjäsi ei tiedä asiasta mitään, niin soita Rovaniemen Pörhölle ja kysy heiltä.

Kyseessä siis tämäntapainen rätti:
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Erkka

Herttileili! Nuo nännit saa kyllä jäädä marmoritiskille. ::)
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

-Velmu-

Tarpeeseen näyttäisi viimasuoja tosiaankin A4:ssa olevan. Jos ei oisi sähkövastuksia lämppärissä ja tehdas eberiä uusi A4 ois melekeen kuin pakastimella ajelisi. Tänäänkin -20 pakkasta, tällä kertaa roikanpäästä käyntiin ja ajoa 30kilsaa. Lämmöt kävi paraimmillaan melkein seitsemässä kympissä, enimmäkseen +55-65 välillä. Ajo nopeus kahdeksaa kymppiä ja pari pientä satasen pätkää. Kabiinissa kyl tarkenee mut itteä ainakin autopuoleen perehtyneenä vaivaa se et konehan käy kokoajan alilämpöisenä ja se ei ole pitemmän päälle hyvä ollenkaan... Vaikka viime keväänä auton ostin ja koeajoin kylmällä kelillä niin siltikin tämä heikohko lämpiäminen on yllättänyt totaallisesti. >:(  Kait sitä täytyy jotakin pahvia viritellä keulaan. Kyl vanha -08 A3 1,8TFSi bensa oli toista maata, kovillakin pakkasilla ilman mitään pahvivirityksiä lämmöt +90... Edit.  En enää yhtään ihmettele kun viimmetalvena kovasti kohistiin vag-konsernin diesel versioiden jäätymisestä.

Flat

LainaaHerttileili! Nuo nännit saa kyllä jäädä marmoritiskille

aika karsea kapistus, miten joku laitta tuollaisen nokalle kun näitäkin on saatavana. Perustelut olisi kiva kuulla !

mutta aiheeseen, en ole yhdenkään nelosen nokalla vielä nähnyt noita viimasuojia. ( onneksi ). Taita mennä DIY puuhiksi.

VAG!

aa

Tapani74

Lainaus käyttäjältä: Flat - 29.11.10 - klo:13:22
aika karsea kapistus, miten joku laitta tuollaisen nokalle kun näitäkin on saatavana. Perustelut olisi kiva kuulla !

mutta aiheeseen, en ole yhdenkään nelosen nokalla vielä nähnyt noita viimasuojia. ( onneksi ). Taita mennä DIY puuhiksi.

Onko näitä kuvanmallisia viimasuojia saatavilla vm 2010 Audi A4:een? Ja jos on, niin mistä voi hankkia? Osaatteko kertoa täytyykö A4:ssa peittää ylä vai alaosa?

Jälleenmyyjän huolto kertoi että on vain ns. nahkaisia versioita ja nekin oli nyt just loppu.

Tapani74

Oletteko käyttäneet viimasuojaa auton keulalla uusikoppaisessa aanelkussa? Suositteletteko käytettäväksi? Itselleni on tulossa 100kw pikkudiesel ja lämmöt arveluttavat jo etukäteen. Onko olemassa ns. tehtaan mallia ja mitä materiaalia se on? Entä pitääkö peittää keulan ylä vai alaosa?

Octaviasta näytti olevan kuvakin jossa varsin siistin näköinen suoja. Kauhulla olen katsonut joitain nahkaläpysköjä ja ne eivät kiinnosta.

Lämppäriksi olen ajatellut asentaa webaston esilämmitystä varten..

Jukikyy

Kävin itse kyselemässä viime viikolla paikalliselta Audi-myyjältä viimasuojaa B8 A4:ään ja yllätys oli positiivinen. Maahantuoja on tehnyt päätöksen, että kaikkiin takuunalaisiin A4:iin saa viimasuojan ilmaiseksi, kun käy vain sitä pyytämässä. No itse otin sellaisen sitten Audi-myyjältä mukaan.

Viimasuoja on nahkainen ja perkeleen ruma, mutta ajaa asiansa. Eli viimasuoja on samanlainen piikkisika kuin ketjunalussa olevassa skeidassa. Viimasuojasarja sisältää kolme erillistä nahkapalasta kaikkiin keulan aukkoihin ja 10 kiinnitintä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG vm.2019
Ex Skoda Octavia RS Combi 2.0TDI DSG vm. 2014
Ex Audi A4 Avant 2.0TDI vm.2010
MB C32 AMG 395hv
Jaguar X-type 3.0 AWD

Ktk

Mä riipaisen testin vuoksi tuon käikäleen maskiin, ihan vaan sen takia kun se on niin kaunis. Auto B8 Avant TDi multi ilman lohkoa/webastoa. Ei mulla kyllä ole mitään ongelmaa sisätilan lämpenemisen kanssa ollut, lämmintä puskee jo parin kilsan ajon jälkeen ja lasit pysyy hyvin auki. Koneen lämmöt nyt ei ihan 90 asteessa ole koko aikaa, mutta eipä sillä niin väliä.

E: Tuosta lämpenemisestä vielä. Mittailin vähän tuossa, mulla on aamuisin 1,7 km ensin taajamaa 40kmh alueella muutamine risteyksineen, ilmastointi käyttää tässä nopeutta 3, asteet laitan yleensä 22. Taajaman jälkeen kiihdytys valtatielle jossa 100 rajoitus, eli mittariin semmoinen 130... Max. kilsan kun on tuota vetänyt niin on puhallus noussut aina 5-nopeuteen ja tulee selkeästi lämmintä sisään. Lienenkö sitten jotenkin pakkasen kestävää laatua mutta minusta tuo tötterö lämpenee ihan ok.

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 20.12.10 - klo:11:59
Ei mulla kyllä ole mitään ongelmaa sisätilan lämpenemisen kanssa ollut, lämmintä puskee jo parin kilsan ajon jälkeen ja lasit pysyy hyvin auki. Koneen lämmöt nyt ei ihan 90 asteessa ole koko aikaa, mutta eipä sillä niin väliä.

E: Taajaman jälkeen kiihdytys valtatielle jossa 100 rajoitus, eli mittariin semmoinen 130... Max. kilsan kun on tuota vetänyt niin on puhallus noussut aina 5-nopeuteen ja tulee selkeästi lämmintä sisään. Lienenkö sitten jotenkin pakkasen kestävää laatua mutta minusta tuo tötterö lämpenee ihan ok.

Joo ei meilläkään ole ongelmia siinä, etteikö sisälle kapiiniin tulisi lämpöä (sähkövastukset lämmittää sisälle tulevaa ilmaa) vaan ongelma on se, että ajettaessa maantiellä 80-90km/h nopeudella kone ei jaksa pitää lämpöjä yllä vaan koneen lämmöt pyörii siellä 50-70 tietämillä pakkasesta riippuen. Ajettaessa 100km/h konekin pysyy jo lämpimänä (90).

Itse uskon, että ei tuollainen kylmällä koneella (50-70) ajaminen ainakaan mitää hyvää koneelle tee ja se lisää vielä kulutustakin, joten tästä moottorin alilämpöisyydestä johtuen meille laitettiin se ***keleen ruma viimasuoja.
MB C32 AMG 395hv
Jaguar X-type 3.0 AWD

Ktk

Tossa toi nänninahkakäikäle nyt on, jos huomenna ruuvailis. Paketissa tämmöinen numero. T8K 038 008

rob-s

Löytyykö vastaavaa rumenninta A5:een vähentämään ajoviimaa koneelle?
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Ktk

Toi on kai Tammer Suojan tekele, ainakin noissa nännikiinnikkeissä on putiikin nimi.

a-o

Itse laitoin mustasta kumimatosta maskin takapuolelle peitteen. Helppo asennus -matto nippusiteillä maskiin kiinni ja ei vaikuta auton ulkonäköön. Nyt nousee lämmöt kaupunkiajossakin liki 90 asteeseen.

Ktk

Ekaa aamua oli nahkakäikäle kiinni. Pakkasta oli vain joku -6, ja en kyllä huomannut mitään eroa koneen/kopin lämpenemisessä. Ajo vajaa pari kilsaa taajamaa ja sitten kunnon syöttöä satasen alueella. Kovemmalla pakkasella ja hitaampaa ajettaessa saattaapi sitten tulla jo eroa.

MVQ

No, tuu Ouluun kokeileen. Täällä on -24C.
A4 (B8) FL 2.0TFSI q str & Ford Mustang GT convertible - ex-VAG: A4 (B6) Avant 1.8T q, A4 (B7) Avant 2.0T q sport S-line, A4 (B8) 2.0TFSI q str

Ktk

Enpä jaksa Ouluun sentään, taitaa tänne eteläänkin tulla vähän kylmempää jouluksi niin voi testailla mikäli nyt tuolla kikottimella ajelen joulunpyhinä. Viime talvena ajelin samanlaisella laitteella ja kyllä mä sen kanssa tarkenin alle -20 keleissä ilman esilämmitystä.

a-o

Kyllähän sitä ilman suojaa sisällä tarkenee, mutta suojan kanssa moottorin lämmöt nousee selkeästi korkeammalle ja sisälle puskee kuumempaa ilmaa.

Lisäksi moottori tykkää kun se käy oikean lämpöisenä:)

-Velmu-

Lainaus käyttäjältä: a-o - 22.12.10 - klo:13:04
Kyllähän sitä ilman suojaa sisällä tarkenee, mutta suojan kanssa moottorin lämmöt nousee selkeästi korkeammalle ja sisälle puskee kuumempaa ilmaa.

Näin se nimenomaan on. Täytyy huomenna käydä kyselemässä "nahkapeittoa" omaan kyytiinkin.

Flat

En mää vaan millään ymmärrä tuota diesel autoilun riemua. Nahkarättejä, webastoja, hyytyneitä autoja, pahanhajuisia käsiä ja diesel veroja. Siitä ne suosituimmat autot on tehty.

Ktk

Mä ymmärrän. Hienosti toimiva moottori-vaihteisto-yhdistelmä joka oikein käytettynä toimii luotettavasti ja taloudellisesti. Käsille en ole ennenkään tankkaillut ja mun mielest diesel tuoksuu, bensa haisee <3

-Velmu-

Lainaus käyttäjältä: Flat - 22.12.10 - klo:19:22
En mää vaan millään ymmärrä tuota diesel autoilun riemua. Nahkarättejä, webastoja, hyytyneitä autoja, pahanhajuisia käsiä ja diesel veroja. Siitä ne suosituimmat autot on tehty.

Ja toiset päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen vellovaa vannekeskustelua... Elämä on täynnä valintoja :P

a-o

Lainaus käyttäjältä: a-o - 22.12.10 - klo:13:04

Vaan eipä jaksanut viimasuojankaan kanssa pysyä lämmöt 90 asteessa, kun ulkona oli -26..-30 astetta ja nopeutta 80. Aina nopeuden laskiessa mittari laski lähemmäs 50 astetta. Sisällä tarkeni ihan hyvin.

Ktk

Tuossa päivällä tuli ajelua käikäle kärsässä ja ei tosiaan ihmeitä tee. Kyllä se semmoisessa nätissä maantieajossa ilmeisesti jotain auttaa. Itse ajelen paljon motaria ja syötän siellä aina sen mitä kehtaa niin lämmötkin pysyy padassa.

Jukikyy

Eilen askartelin sen Audin alkuperäisen viimasuojan sinne puskurin sisäpuolelle ja se kannatti ainakin ulkonäöllisesti. Operaatio oli äärimmäisen helppo ja aikaa meni noin 5 minuuttia.
1. Konepelti auki ja etupuskurin päältä musta muovisuojus pois, joka on kiinni neljällä torx-ruuvilla.
2. Alkuperäinen viimasuoja alkuperäisillä kiinnikkeillä kiinni maskiin, aivan kuten puskurin ulkopuolellekkin.
3. Musta muovisuojus takaisin paikalleen neljällä torx-ruuvilla.

Itse jätin alimman viimasuojan laittamatta, mutta täytyy varmaan sekin lisätä, jos pakkaset jatkuvat täällä etelässäkin yli -20:ssä.
MB C32 AMG 395hv
Jaguar X-type 3.0 AWD

Newman

Lainaus käyttäjältä: Flat - 22.12.10 - klo:19:22

Minäpä ymmärrän mutta epäilen, ymmärtäväkö kaikki muut. Pianhan tuo käyttövoimavero laskee 20 prosenttia mutta dieselöljyn hinta nousee vastaavasti 10 senttiä. Siitä voi itse kukin yrittää laskeskella, mikä kannattaa ja mikä ei. Jos se nyt jotain kiinnostaa. Esimerkiksi yhdistelmä "painava auto ja 25 000 vuotuista ajettua kilometriä" on ongelmallinen.

Eri asia on, tarjoaako diesel jotain ekstraa. Siitä en tiedä, koska en ole koskaan omistanut yhtään diesel-autoa. Laina-autoissa on jo tullut selväksi sellainen käytännön vaivattomuus, mikä näihin nyky-dieseleihin liittyy. Ne on helppoja ajaa. Toisaalta niin kai nyky-bensakoneetkin ovat.

EDIT: itse asia unohtui. Tarvitseeko bensakoneella varustettu A4 viimasuojaa? Olen nyt parina päivänä ajellut kovissa pakkasissa, eikä ole ollut lämmöstä pulaa (2.0 TFSI). Sama pätee myös kylmään koneeseen 10 minuutin ajon jälkeen. Tosin bensaa menee, menee ja menee... 

Tuuliviiri

LainaaTarvitseeko bensakoneella varustettu A4 viimasuojaa?

Ei pakosta. Mutta kun ilmaiseksi saa, niin miksi sitä ei "varmuuden vuoksi" hankkisi. Minä hankin ja ilmaiseksi tottakai.  ;) Pitää vain muistaa lomareisulla jarrutella sopivan Audi-korjaamon kohdalla.  ;D

Tollo Peloton

Ei ne Tammersuojan viimasuojat ole aitoa nahkaa. Se joka niitä aidoksi nahkaksi kutsuu ei ole kunnon nahkaa ikänä hypistellyt. Jotain keinonahkaa ne on ja tässä vähän aikaa sitten kun kävin yhdessä Volkswageniakin kaupittelevassa liikkeessä näin siellä näitä viimasuojia ja kysyin myyjältä mistä nämä ovat teille tulleet niin varaosamyyjä sanoi että Tammersuojalta tilaavatten. Kysyin että eikö nämä ole enää semmoisia nahkamaisia niin ei kuulemma ole. Nyt ne on muutettu vaahtomuovin näköisiksi kapistuksiksi ja näitä olikin siellä jo muutama. Eikös nuo Octavian kovamuoviset suojat ole jonkun kotimaisen netissä toimivan varaosatahon kaupittelemia? Ei taida olla siellä Audiin näitä samoja? Jollakin oli 1.8TSI:ssä kertynyt ahtoputkiin tuolla toisessa ketjussa jotain ylimäääräistä. Eli sama vahinko voi kai käydä 1.8TFSI:n kanssa vai eroaako tämä Audin 1.8TFSI moottori jotenkin Skodan ja Volkswagenin 1.8TSI:stä?

Ktk

No ei kai nyt kukaan oletakkaan niiden olevan aitoa nahkaa. Mitäs pirun järkeä siinä olisi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy