DSG + vakionopeudensäädin + moottorijarrutus

Aloittaja BobSmith, 27.03.16 - klo:14:20

« edellinen - seuraava »

BobSmith

Enpä jaksanut kaivella, onko tästä aiheesta jo paljon kirjoitettu aikaisemmin. Pointtini on vaan kertoa kokemuksesta kun alla on ensimmäistä kertaa auto, jossa DSG-laatikko. Huomiota kiinnitti, että vakkari päällä DSG jopa vaihtaa alaspäin pitääkseen asetetun nopeuden aisoissa jyrkässä alamäessä. Kun vauhti pyrki alamäessä kasvamaan, niin laatikko pudotti ensin kutoselle ja sitten vielä vitoselle. Hih.

lasanen

Hondan automaatti tekee samoin, eikä välttämättä tarvitse olla edes vakkari päällä. Tuli itsellekin yllätyksenä ekakerralla, kun alamäessä vaihtoi alaspäin.

peni

Niin teki myös MB S210. Vuosimallia -96... :)

Antsu60

Morpheus3

Itse pudottanut jyrkemmissä alamäissä vakkarin pois pelistä ja annan rullata ja jarruttanut tarvittaessa itse. Yleensä nopeus on mäen alla hieman suurempi kuin mäen päällä, joten asetetun nopeuden saa sujuvasti uudestaan päälle viiksestä nykäisemällä.

Edit: ...tai jos mennään mäkeä alas jonon keskellä, niin silloin luonnollisesti adaptiivinen vakkari saa hoitaa työt.
Ajossa: ID.7 Tourer GTX 4MOTION Grenadilla Black
Ex: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic -21, Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: peni - 28.03.16 - klo:01:21
Niin teki myös MB S210. Vuosimallia -96... :)
En kommentoi, kun en ajanut automaatilla vuonna -96. Kaikki aikaisemmat autoni ovat olleet manuaalivaihteistolla.

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 28.03.16 - klo:09:32
Itse pudottanut jyrkemmissä alamäissä vakkarin pois pelistä ja annan rullata ja jarruttanut tarvittaessa itse. Yleensä nopeus on mäen alla hieman suurempi kuin mäen päällä, joten asetetun nopeuden saa sujuvasti uudestaan päälle viiksestä nykäisemällä.
Edit: ...tai jos mennään mäkeä alas jonon keskellä, niin silloin luonnollisesti adaptiivinen vakkari saa hoitaa työt.
Moottorijarrutus lienee parempi, ettei jarrupinnat turhaan kulu. Rullaamistarkoituksiin DSG-askin asetuksissa lienee myös asento "Coasting" joka vastaa vapaakytkimen toimintaa.

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 28.03.16 - klo:11:19
En kommentoi, kun en ajanut automaatilla vuonna -96. Kaikki aikaisemmat autoni ovat olleet manuaalivaihteistolla.
Moottorijarrutus lienee parempi, ettei jarrupinnat turhaan kulu. Rullaamistarkoituksiin DSG-askin asetuksissa lienee myös asento "Coasting" joka vastaa vapaakytkimen toimintaa.
Coastingilla se meneekin mäkeä alas niin pitkään kunnes mahdollisesti joutuu jarruun koskemaan (jos eco-moodi päällä). Jarrun painamisen jälkeen kytkee vaihteen = moottorijarrutus. Ja jos coastingilla on menty koko mäki alas, niin hipaisu kaasuun niin vaihde kytkeytyy, ja sen jälkeen vakkari päälle.
Ajossa: ID.7 Tourer GTX 4MOTION Grenadilla Black
Ex: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic -21, Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

hece

Välillä tulee napautettua ratin +-nappulasta D6->6 niin jyrkässä mäessä niin ei turhaan moottorijarruttele liikoja. Jos siis tilanne sallii nopeuden nousun asetettua isommaksi. Pitkässä mäessä vain 20s ei riitä, vaan ehtii palautua takaisin automaatille jolloin taas vaihtaa pienemmälle. Pitäisi siis tökätä kepistä manuaalipuolelle.

transit

mulla vakkari "vuotaa" - V Golf, DSG7 - eli asetettu n 92 on isomman mäen alla usein n 100

carbon

Entäs kiihdytys?
Mun autossa on turbovika, joka on hukannut väännöt alhaalta. BKD Touran 2006.
Vääntöä löytyis jo jossain 2200-2500 tienoilla, mutta usein kun ylämäessä painaa viiksestä lisää vauhtia vakkariin,
niin automatiikka survaisee kaksi pykälää pienemmälle ja sit mennään.
Niin että vinkuu.

Tajuaako DSG jotenkin väännön puutteen ja kompensoi vaihtamalla pienempää ja jos tajuaa, niin miksi se noin kiukuttelee ja liiottelee?
Voiko tossa olla myös mekatroniikassa joku vika?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy