Kokemuksia 1.2TSI Ibiza/Ibiza st?

Aloittaja jake86, 21.10.10 - klo:21:33

« edellinen - seuraava »

sesko

...Uusi turbo saatiinkin Ruotsista parissa päivässä ja vaihdettiin samantien. Vaihtoon meni myös loput kaksi vanhaa sytytysjohtoa.

Ei voi kuin kiittää ripeästä palvelusta Mikkelin Savilahden Autoa.
Seat Leon 1,4 Tsi 140hp Style -13/-14
&
OlllllllO

- SS -

No, voihan nenä   :o
Olen sekavalla tajunnalla lukenut kaikki tämän osion kirjoitukset. On hyvä, että näistä puhutaan...suoraan.
Tämän luettuani en voi kun ihmetellä, että millä perusteella tätä autoa halutaan ja ostetaan?  Sen enempää kompaten näitä aiempia kirjoituksia, koska jokainen voi ne lukea itsekin.
Olin jo aikeissa jättää myyjälle tarjouspyynnön uuteen tällaiseen ja vaihdossa "xxxx" auto.  Nyt se pitää unohtaa ainakin tämän kohdalla. En näe mitään järkeä olla taas yksi henkilö lisää tuossa "vaihtokampanja" touhussa, enkä eri korjaamoiden heittopussina, vaikka ilmeisen hyviä arvosteluja pajat ovat saaneetkin.
Helpommalla varmaan pääsee, jos kyselee että mikä sieltä konepellin alta/laatikosta ei ole mennyt rikki tai muuten vaan vaihdettu?  Olen sitä mieltä, että auton pitää kestää ja toimia esim. 5v. / 80000km ilman mitään sen ihmeempiä korjauksia. Olen todella harmissani, koska tykästyin uuteen Ibizaan noin muuten.

...tässä tulee mieleen vanha huumorilause:  "vuodenauto - ehkä jopa kahdenkin..."   :-\

Mika79

Lainaus käyttäjältä: Mika79 - 27.01.14 - klo:18:48
Nyt pelaa taas,turbo ja johdot vaihdettiin.

Nyt olis sitten rekisterikilven valo ja mittarivalojen kirkkaudensäätö pimeenä. Olivat muistaakseni samalla sulakkeella joka oli ehjä.Pitänee ens viikolla töissä ottaa sisään ja katella valosassa muut läpi....kuhan ny saa toimimaan ennen leimaa.Huhtikuussa otettu käyttöön eli aikaa sinänsä on...

Päivitystä: Vetokoukun orkkis sähkösarja otti maihin koska oli sökönä useasta paikasta.Korjattiin kahteen kertaan että saatiin pelaamaan.Leima tuli eilen ilman vikoja ja tänään laitoin kiertoon.Tilalle Rapid Spaceback 1.2-koneella edelleen mutta manuaalina.Onpa ainakin taas takuuta sen 2v.

Vaihdossa sain 11 ja risat.Ibbe 2011 malli ja ajettu 60tkm
Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Elegance Style
Toyota Yaris 1.3 Premium 2008

EX:
Skoda Felicia 1.3 1998
VW Golf IV 1.9 TDI 1998
Skoda Octavia Combi 1.6i 2004
VW Golf III 1.8i 1993
Seat Ibiza ST 1.2 Sport DSG 2011

eki

Lainaus käyttäjältä: - SS - - 12.04.14 - klo:08:58
No, voihan nenä   :o
Olen sekavalla tajunnalla lukenut kaikki tämän osion kirjoitukset. On hyvä, että näistä puhutaan...suoraan.
Tämän luettuani en voi kun ihmetellä, että millä perusteella tätä autoa halutaan ja ostetaan?  Sen enempää kompaten näitä aiempia kirjoituksia, koska jokainen voi ne lukea itsekin.
Olin jo aikeissa jättää myyjälle tarjouspyynnön uuteen tällaiseen ja vaihdossa "xxxx" auto.  Nyt se pitää unohtaa ainakin tämän kohdalla. En näe mitään järkeä olla taas yksi henkilö lisää tuossa "vaihtokampanja" touhussa, enkä eri korjaamoiden heittopussina, vaikka ilmeisen hyviä arvosteluja pajat ovat saaneetkin.
Helpommalla varmaan pääsee, jos kyselee että mikä sieltä konepellin alta/laatikosta ei ole mennyt rikki tai muuten vaan vaihdettu?  Olen sitä mieltä, että auton pitää kestää ja toimia esim. 5v. / 80000km ilman mitään sen ihmeempiä korjauksia. Olen todella harmissani, koska tykästyin uuteen Ibizaan noin muuten.

...tässä tulee mieleen vanha huumorilause:  "vuodenauto - ehkä jopa kahdenkin..."   :-\

Mut ainahan sitä voi Ibizan ostaa ja toivoa, että juuri minä - tai sinä - saan sen yhden toimivan yksilön tusinasta Ibizoja. :)

On kyllä muotoilultaan makuuni auto, varsinkin keula ja sisustan ilme. Peräosa (farmarissa) ei ihan täys kymppi ole, mutta jos autoa vielä itselläni kauan aikaa pitäisin, ehkä ajoneuvon madaltaminen auttaisi asiaan.

Arctic

Onko kellekään vuosimallin 2012 Ibiza 1.2TSI DSG Copa Plussan omistajalle tullut mitään kampanjakutsua, siis mihinkään kampanjaan ? Itse olen saanut vastauksen, että autooni on kaikki (kampanja)muutokset tehty jo tehtaalla, mm. DSG laatikon "oikeanlainen" öljy.
Samaten ketjun ja sen kiristyksen pitäisi kuulemma olla parannettua mallia.
Vaikea uskoa mutta nyt mennään sormet ristissä ja toivotaan parasta, 30 tuhatta on menty suht ongelmitta.

c-son

Omaan 2012 vuosimallin Ibiza ST 1.2 Copa Plussaan on tehty kaksi kapmpanjamuutosta; asennettu välilevy turbon ahtopainesäätimeen ja kavennettu konepellin avauskahvaa. Lisäksi on pyynnöstäni vaihdettu jakopään ketju ja kiristin 30 tkm, sekä koko turboahdin 48 tkm kohdalla. Muita vaihdettuja osia ovat lämmitettävä sivupeili, antenni ja yksi kaiutin. Kaikki viat korjattiin myyjäliikkeen toimesta takuuseen nopeasti ja asiallisesti. Takuun loppuessa tuli ajankohtaiseksi jommankumman käyttöauton vaihto uuteen ja kaiken tällä autolla ajamani 56 tkm kokemuksen perusteella Ibiza sai itselleen jatkokauden meidän taloudessa. Pidän siitä ja sillä on kiva ajaa.

HepaK

Ei ole tarvinnut paljon mitään tehdä, muuta kuin huolloissa käydä. Kampanjat tehty ja ainoastaan kuskin puolen sisäkahva vaihdettu takuuseen. Suunnitteluvirhe, avatessa liian suurivoima kohdistuu niveleen. Kolhittu autoa pariin otteeseen, mutta tekniikka kestää ja ajettu -11 mallin autolla kohta 60 tuhatta. Tyytyväinen olen ollut autoon.

ctrlk

Eipä ole mitään tarvinnut toistaiseksi tehdä (Ibiza ST Copa Plus 2012, 1.2 TSI). Kampanjoita ei ollut 1. huollossa päällä eikä VV-auton verkkopalvelukaan mitään näytä. Lyhyitä noin sekunnin pärähdyksiä on tietyissä olosuhteissa ollut harvakseltaan, mutta ne ovat nyt sitten kai vuodesta 2011 eteenpäin normaaleja, jos maahantuojaa uskoo.

Auto siirtyy avovaimolle, kunhan tilattu Leon ST ehtii Suomeen. Täytyy toivoa, ettei Ibizasta tule harmia jatkossakaan.

JMP

Onkohan noissa uusissa 2014 farkku ibizoissa samat ketjuhilut jakopäässä? Sais halvalla tuollaisen uuden ja mietin kannattaako siihen sekaantua. Tarkoitus olis kuudeksi vuodeksi ostaa huoleton ja vähän kuluttava auto..

lemmentalja

Varmaa "päivitetyt" osat, mutta moottori ja jakopäänrakenne sama kuin vanhemmissa...
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Ojis

150000km ja toinen jakoketkun vaihto tulossa.

c-son

Lainaus käyttäjältä: JMP - 02.08.14 - klo:22:55
Tarkoitus olis kuudeksi vuodeksi ostaa huoleton ja vähän kuluttava auto..

Kuudeksi vuodeksi katselisin merkkejä joissa viiden tai seitsemän vuoden takuu, käytännössä Korealaiset. Autoina eivät ole sen kummempia kuin joku Ibiza, edulliseen hintaan liittyy aina kompromisseja.

Solemn

Terve palstalaiset.
Olen lueskellut palstaa satunnaisesti aiemmin, ja ajattelin nyt rekisteröityä, ja jakaa oman Ibizani tarinaa, jos siitä olisi jollekulle hyötyä.

Eli itselläni on 2011 mallin Ibiza ST TSI 1.2, rekisteröity kyseisen vuoden syyskuussa. Ostin sen käytettynä Autotalo Laakkoselta 07/2013, tuolloin oli mittarissa 43tkm. Laakkonen antoi 1v/20000km vaihtoautotakuun.

Vaihtoautotakuun aikana tehtiin seuraavia korjauksia takuun piikkiin:
- Öljynhuohottimen/-erottimen kotelo joka vuosi hieman (auto kulutti öljyä hieman enemmän kuin "normaalia" TSI-koneelle). Havaittu ja korjattu normaalin huollon yhteydessä.
- Kattoantenni jalustoineen, koska yhtäkkiä radion kuuluvuus heikkeni. Antennin jalustassa on vahvistinpiiri, joka lakkaa toimimasta kunnolla kun saa kosteutta ja hapettuu vuosien saatossa. Tämä on ilmeisesti kyseisen antennijalustan tyypillinen vika, samaa jalustaa on käytetty myös esim. Seat Alteassa. Yhdellä Seat Altea -ihmisten brittifoorumilla näin hyviä kuvia tuosta hapettuneesta vahvistinpiiristä.

Valmistajan takuun ja vaihtoautotakuun päättymisen jälkeen 77tkm kohdalla tuli eteen täällä foorumilla muillekin tuttu turbovika:
- Ahtopaineensäädin, sähköinen vika, vikakoodi P334A00
- Sinänsä mielenkiintoista että tämä tuli yllättäen esille ei-merkkiliikkeessä teettämäni normihuollon vikakoodien luvun yhteydessä, auto oli tuntunut toimivan muuten normaalisti, mitään vikavaloja ei ollut kojetaulussa palanut. Toisin kuin useimmilla muilla joilla tuota turbovikaa on ollut. Turboon oli tehty 2013 aikana Seatin kampanjakorjaus 21E2 (joku välilevy + ohjaussoftan päivitys), en tiedä onko vaikuttanut viivästyttävästi tähän hajoamiseen...
- Laakkoselle auto tutkittavaksi, tuomio oli että tulpanjohdoissa nähtävissä läpilyönnin merkkejä, ja turbo ei testattaessa reagoi normaalisti --> turbo ja tulpanjohdot vaihdettava, kustannusarvio 1900â,¬.
- Harkitsin hieman, että tekisikö vialle mitään, kun oli 1½ vuotta seuraavaan katsastukseen, ja auto ei vielä varsinaisesti ajettaessa oireillut, mutta Laakkoselta lupasivat myyjän virhevastuun nimissä tulla 60% vastaan kustannuksissa, joten päätin nukkua yöni hieman rauhallisemmin jatkossa, ja vaihdatin turbon uuteen. Uusi turbo löytyi heiltä suoraan hyllytavarana (taitaa olla menekkiä tälle artikkelille TSI-autoja myyvän liikkeen huollossa) ja oli jo samana päivänä vaihdettuna.
-Loppusaldoksi jäi siis 77tkm kohdalla vaihdettu uusi turbo ja tulpanjohdot, itselle kustannuksia jäi 850â,¬ (40% kokonaiskustannuksista) maksettavaksi.

Tarkoitus pitää autoa vielä monta vuotta, nyt on ainakin uudella turbolla 2v osatakuu. Ainoa mitä tarvitsee enää vähän jännittää, on että kestääkö jakoketju venymättä liikaa, kun siitä on ollut joillekin 2008-2011 valmistettujen TSI-moottorien omistajille harmia.
Ajossa: Seat Leon 1.0 TSI Ecomotive Style 2016
Ex1: Seat Ibiza 1.2 ST TSI 2011
Ex2: Fiat Punto 1.2 Dynamic 2003
Ex3: Nissan Primera 2.0 Invitation 1996

matlock

Ibizaan ilmaantunut sellainen vika, että vakionopeuden säädin tippuu omia aikojaan pois päältä ilman kytkimen, jarrun tai cancel -napin painamista.

Onko muilla ollut vikaa vakkarissa ja kokemuksia sen korjaamisesta?

GmR

Huhhuh, aikamoisia tarinoita. Kaveri on juuri 2011 1.2 tsi 50tkm ibizan ostoaikeissa mutta lieneekö parasta suositella laittamaan pillit pussiin.
Aika pahalta kuullostaa jos koneet lähtee vaihtoon 30-60tkm kohalla tai joutuu turboa ja jakoketjua vaihtamaan.
Vai uskaltaisiko kaupoille lähteä mikäli jotkut kamppanjahuollon on tehty tjsp?

tapsa2

itsellä on juuri tullut 50 tuhatta ibizaan ja eipä ole moittimista, jakoketju vaihdettiin ihan vapaaehtoisesti 30 t huollossa , siinä ne korjukset sitten olikin ,kamppanja korjaukset on tehty samoin , muuten on ollut huoletonta menoa ja edullista


Kapa

Huolimatta kaikesta, niin kyllä Ibiza 1.2 TSI St on loistava ajettava verrattuna saman luokan vehkeisiin. Ajettuani 208 Pösöllä kuukauden, joka on uudempaa suunnittelua, eikä ole mikään huono ajettava, niin paluu Seatiin oli mukavaa. En ihmettele, miksi valitsin aikoinaan. Hakkaa konsernisisaret mennen tullen. Niistäkin kokemusta rutkasti.

Lynx

-Miten teillä muilla st:n omistajilla  "naukuuko"  ohjaustehostin normisti rattia käännellessä ? kuuluu tosi selvästi hitaassa liikkeessä.. n 5m päähän

Solemn

Volkswagenilla on kuulemma tällä hetkellä päällä kampanja, jossa TSI-moottorin jakoketjun kunnon voi tarkastuttaa ilmaiseksi merkkihuollossa.
Onko muilla Ibizan omistajilla tietoa, koskeeko kampanja myös Seatin (tai Skodan) sisällä olevia TSI-koneita?
Ajossa: Seat Leon 1.0 TSI Ecomotive Style 2016
Ex1: Seat Ibiza 1.2 ST TSI 2011
Ex2: Fiat Punto 1.2 Dynamic 2003
Ex3: Nissan Primera 2.0 Invitation 1996

Kapa

Olipa kampanjaa tai ei, niin tarkistuta. Minulla kävi hyvä tuuri saman ikäiselle autolle. Jakopää kilahti, niin että moottori vaihtoon. Nyt alla 9/2014 kone, jossa paremmat kilkkeet sisällä. Kustannus itselle n. huollon hinta. Vara-auton sain myös. Ei ole kone pärähdellyt käynnistäessä, kuten alkuperäinen jo alkumetreistä saakka.

kai75

Lainaus käyttäjältä: Solemn - 01.07.15 - klo:10:09
Volkswagenilla on kuulemma tällä hetkellä päällä kampanja, jossa TSI-moottorin jakoketjun kunnon voi tarkastuttaa ilmaiseksi merkkihuollossa.
Onko muilla Ibizan omistajilla tietoa, koskeeko kampanja myös Seatin (tai Skodan) sisällä olevia TSI-koneita?
Otat ja soitat seattihuoltoon, ite tein A3n (1.4TFSI) osalta samoin ja sieltähän se asia selvisi eli tarkastukseen vaan vkon päästä torstaina. Kannattaa olla huoltodokuja käsillä ku ainaki multa huoltojannu kyseli öljylaatua ja huoltovälejä ku pari väliöljynvaihtoa teetetty muualla ku merkkiliikkees (tosin öljynä käytetty tuolloinkin Audin longlife-öljyä).
Exät: Audi A6 3.0TDI Avant Quattro tiptronic -05, Volvo V70 D5 Aut -02, Volvo V70 TDI Aut -97

Peltzi

Minkäs kokoiset etu jarrulevyt -11 ibiza 1.2 tsi 105hv on? Onko jarrupaloissa ilmaisin?
Vähän saisi tietoa niin voisi uudet romut tilata.

Mii

Lainaus käyttäjältä: - SS - - 12.04.14 - klo:08:58
No, voihan nenä   :o
Olen sekavalla tajunnalla lukenut kaikki tämän osion kirjoitukset. On hyvä, että näistä puhutaan...suoraan.
Tämän luettuani en voi kun ihmetellä, että millä perusteella tätä autoa halutaan ja ostetaan?  Sen enempää kompaten näitä aiempia kirjoituksia, koska jokainen voi ne lukea itsekin.
Olin jo aikeissa jättää myyjälle tarjouspyynnön uuteen tällaiseen ja vaihdossa "xxxx" auto.  Nyt se pitää unohtaa ainakin tämän kohdalla. En näe mitään järkeä olla taas yksi henkilö lisää tuossa "vaihtokampanja" touhussa, enkä eri korjaamoiden heittopussina, vaikka ilmeisen hyviä arvosteluja pajat ovat saaneetkin.
Helpommalla varmaan pääsee, jos kyselee että mikä sieltä konepellin alta/laatikosta ei ole mennyt rikki tai muuten vaan vaihdettu?  Olen sitä mieltä, että auton pitää kestää ja toimia esim. 5v. / 80000km ilman mitään sen ihmeempiä korjauksia. Olen todella harmissani, koska tykästyin uuteen Ibizaan noin muuten.

...tässä tulee mieleen vanha huumorilause:  "vuodenauto - ehkä jopa kahdenkin..."   :-\

No ei ole kummoiset vaatimukset 5v /80tkm. Kyllä 200tkm pitäis mennä heittämällä jonka jälkeen tuonne 300tkm pikkuosien vaihdolla. Ainakin japsit aiemmin kesti helposti noin..
SEAT Mii 1,0 60 Ecomotive  5D

Baldtrick

04/2011 ST Ibiza 1.2TSI copa plus 40tkm, aamulla EPC ja pakokaasuhälyt päälle.

Lähikorjaamolla saivat pakokaasuhälyn kuitattua.. EPC:stä sanoivat vaan että veljekset laakkoselle Lahteen aikaa varaamaan. he eivät voi tehdä mitään.
Aika varattu torstaille, saas nähdä kuinka kauan telakalla ja kuinka kallista.

lemmentalja

Mikä ne vikailmoitukset aiheutti? Vikahan voi olla missä vain, mutta kannattaa nyt varmistaa auton ajokunto, ettei aiheuta lisävahinkoa. (=lue jakoketjuongelmat)
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Baldtrick

Jos minulle kyssärin osoitit, tosiaan jäi kirjoittamatta että Ahtopaineensäätimessä sähköinen vika.

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Baldtrick - 21.10.15 - klo:11:13
Jos minulle kyssärin osoitit, tosiaan jäi kirjoittamatta että Ahtopaineensäätimessä sähköinen vika.

Tuota vikaa on ollut ymmärtääkseni noissa 1.2tsi moottoreissa paljon. Ahtopaineensäädintä ei voi vaihtaa erikseen, vaan täytyy koko ahdin vaihtaa. Kustannus taitaa olla 1500â,¬ luokkaa. Monet ovat saaneet korjauksen ilmaiseksi takuun ulkopuolellakin, vedoten virhevastuuseen. Jos kyseesä on tuo vika, kannattaa olla tiukkana miten kulut jaetaan. Jos et ole ensimmäinen omistaja, niin kysy myyjäliikkeestä vastaantuloa.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Baldtrick

Eilen "korjasivat" ongelmaa, keskusteltiin huoltoneuvojan kanssa täälläkin esillä olleista probleemeista millä vika oikeasti saatu kuntoon. Eli koko turbo vaihtoon. Maahantuojan proseduuri kuitenkin on jos meinaa saada heiltä rahaa on että eka vaihdetaan tulpat&johdot ja ohjelmaa päivitellään. Jos levähtää uudelleen niin jatketaan samaa huoltokeikkaa ja sitten turboa vaihtoon ja anomukset maahantuojalle osallistumisesta kustannuksiin.
Ko "korjaus" maksoi viandiagnosoinnin verran 106â,¬, tulpat&johdot& työt meni heidän asiakastyytyväisyysohjelmansa piikkiin.

Samantien kävin katselemassa superbia vaihdossa ja kävin sen koeajamassa, vaihdossa "korjattu" Ibiza. Vaihtoautomyyjä kävi sen tarkistamassa ja koeajamassa ja teki tarjouksen, kiinnostavan tekikin. Iloisena käpyttelin ibizalle ja käynnistin motin, EPC valo ja pakokaasu hälytysvalot taas päälle.

Auto jäi sinne ja myyjä heitti mut kotio. Aamulla korjaamolta huoltoneuvoja soitti ja kertoi että turbo on otettu irti ja uusi tilattu.. tulossa maanantaina.

Kiitos ja näkemiin 1.2TSI, hermot meni ja ehkä sen huomaa?

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: Baldtrick - 23.10.15 - klo:12:19
Kiitos ja näkemiin 1.2TSI, hermot meni ja ehkä sen huomaa?

Oikea valinta, auto kiertoon ja jotain vähän toimivampaa tilalle.
Hermot varmaan meni, mutta aika hyvin saat peiteltyä tuskasi rauhallisen kerronnan taakse...

Vinkki: jos otat vielä vagin alle, ota sellainen missä on takuu....no sen varmaan jo tiesitkin.
Octavia III RS TDI

Vag-perhe

Perjantaina lähti St 1.4 TDI Style-varustein + automaatti-ilmastointi + metalliväri + talvikiekot + lämmitin tilaukseen. Jonnekin tammikuun puolen välin jälkeiseen aikaan lupailivat. Nyt ei ole selvää, minkä tyyppinen moottorilämmäri noihin mahdetaan laittaa? Itsellä 1.6 TDI:ssä on letkulämmäri. Sitten tässä koin vielä suuren hämmästyksen katsoessani jälkeen päin uusien autoon tarjolla olleiden bensakoneiden speksejä. Kaikki olivat jakopäästään nyt hammashihnalla. Wanhassa vara parempi vissiin, ja koeteltua tekniikkaa :) Toivottavasti turbo-ongelmatkin ovat nyt uusissa takana päin?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy