Kesärenkaat 2016

Aloittaja tärpätti, 24.03.16 - klo:17:57

« edellinen - seuraava »

Jultsu

En kai minäkään sitten ala kaivelemaan mitään esiin, mutta muistat varmaan sen ruotsalaisten talvirengastestin jossa nuo hullunhyvät Nokian R2 kitkat saivat 1/10p vesiliirtotestistä kun KE-kitkat saivat 10/10p. Minä asun SUOMESSA ja ajan autollani SUOMESSA myös TALVISIN ja viime TALVENA TAMPEREELLA oli vesikelit aika lailla lokakuusta maaliskuuhun. Muutama hassu pakkaspäivä osui väliin joista kyllä KE-kitkoilla selviää.

Taitaa nettijohdon toisessa päässä ennemminkin loppua ne argumentit kun samoja virheellisiä olettamuksia jankkaat joka ikiseen ketjuun kuukaudesta toiseen. Vai alatko kohta keksimään omia satuja Palokan rampilla vallitsevasta omasta mikroilmastosta jossa kesäkuukausina sataa vettä kuin Amazonissa ja lokakuun puolestavälistä lähtien lämpötila painuu äkillisesti -20 asteeseen ja pysyy siellä pääsiäispäiviin asti? Siltä nimittäin tämä alkaa vaikuttamaan, vaikka Tampereen ja Jyväskylän välissä ei ole kuin 150 kilometriä niin välillä tuntuu että väittelen pohjoisnavalla asuvan inuiitin kanssa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 24.06.16 - klo:10:45
En kai minäkään sitten ala kaivelemaan mitään esiin, mutta muistat varmaan sen ruotsalaisten talvirengastestin jossa nuo hullunhyvät Nokian R2 kitkat saivat 1/10p vesiliirtotestistä kun KE-kitkat saivat 10/10p. Minä asun SUOMESSA ja ajan autollani SUOMESSA myös TALVISIN ja viime TALVENA TAMPEREELLA oli vesikelit aika lailla lokakuusta maaliskuuhun. Muutama hassu pakkaspäivä osui väliin joista kyllä KE-kitkoilla selviää.

Taitaa nettijohdon toisessa päässä ennemminkin loppua ne argumentit kun samoja virheellisiä olettamuksia jankkaat joka ikiseen ketjuun kuukaudesta toiseen. Vai alatko kohta keksimään omia satuja Palokan rampilla vallitsevasta omasta mikroilmastosta jossa kesäkuukausina sataa vettä kuin Amazonissa ja lokakuun puolestavälistä lähtien lämpötila painuu äkillisesti -20 asteeseen ja pysyy siellä pääsiäispäiviin asti? Siltä nimittäin tämä alkaa vaikuttamaan, vaikka Tampereen ja Jyväskylän välissä ei ole kuin 150 kilometriä niin välillä tuntuu että väittelen pohjoisnavalla asuvan inuiitin kanssa.

Kun ei ole mitään muuta mihin tarttua, niin trolli tarttuu tuohon palokan ramppiin, jossa mainitsin olevan jonkun verran aina liukkailla keleillä autoja ojassa. On muuten kolariherkkä paikka Jyväskylässä joita on varmana myös muualla Suomessa. Samoin trolli rupeaa vertailemaan talvirenkaita kesärenkaisiin saadakseen tuulta purjeisiin...

Minä ajan ympäri Suomea (Stadi-käsivarsi) kesät/talvet sellasilla renkailla ettei minun tarvitse miettiä mikä keli on lähtiessä tai matkanvarrella. Ne eivät ole keskieuroopankitkat. Sinulla on yksi Ruotsalainen testi ja minulla on argumenttinä KAIKKI viimeisen viiden vuoden Suomalaiset autolehden talvirengastestit (1-10). En myöskään edes vakavalla naamalla voisi trollata, että keskieuroopankitkarenkaat ovat parhaat talvirenkaat Suomessa. Sinä voit  :'(.

Enempää en trollia ruoki, kun argumentit ja faktat loppuu.

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 24.06.16 - klo:10:21
Kesäksi sitten haetaan papan liiterin takaa ne 80-luvun saabissa alla olleet kesänakit kun niissä ihan kivasti on vielä pintaa eivätkä kulu yhtä nopeaan kuin nykyiset "hehkulamppuhuijaus"renkaat.

En tässä ketjussa ole kyllä huomannut kenenkään hakenee niitä 80-luvun saab:n kesänakkeja alle, kun keskustelun aiheena on kesärenkaat 2016.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Nyt on vettä tullut sitten kunnolla ja voin kyllä suositella noita GY Efficient Grip Performanceja. Ei ole yllättänyt missään tilanteessa!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

kaide

Vuosi vuodelta kestävyys vaan huononee !   Lienee kiristyvät meluvaatimukset syynä ja siksi seos on pehmeää ?  Nyt alla oleva , sinänsä oikein mukavan tuntuinen Michelin Pilot Sport 4 ( 225/40/18 ) on pyörinyt alla 18tkm.  Kerran pyöräytetty edestä taakse 9 tkm kohdalla ja nyt on 3mm joka renkaassa . Ei helvata !!! Maantieajoa vakkari päällä on 70% . Edellinen setti ole Contin Sport Contact 5 ja sillä mentiin 25tkm kun oli 3mm ( jota siis pidän vaihtorajana ) .   
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

raipuli

Aika kovasti kumi kuluu. Noiden molempien renkaiden TW-lukukin on varmasti aika pieni?

Itselläni on nyt alla Nokian Hakka Blackit koossa 225/50/17. Viime syksynä rullasivat takana noin 12tkm ja tänä keväänä olleet edessä noin 13tkm. Pintaa siten, että 6mm merkki näkyy vielä. Taakse meni kevällä alle Nokian Z-linet ja siis näilläkin se noin 12tkm takana ja 8mm merkki näkyy haaleasti. Eli nopeasti arvioituna rengassarja kuluu siis hieman alle 1mm/10tkm. Kaikin puolin muutenkin tuo nokialaiset on hyvät renkaat. Oma ajo on pääsääntöisesti matka-ajoa Lahti-PKS alueella.

Edelliset 2 rengassarjaa oli juurikin nuo karpan ylistämät GY Efficient Grip Performancet (joskin eri autossa), näissäkin kuluminen oli aika samaa luokkaa eli alle 1mm/10tkm. Muutenkin nuo GY oli hyvät kumit. Harmi kun oikeaa kokoa ei löytynyt varastosta, kun tuli akuutti tarve kesärenkaille...
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: raipuli - 21.07.16 - klo:08:46
Edelliset 2 rengassarjaa oli juurikin nuo karpan ylistämät GY Efficient Grip Performancet (joskin eri autossa), näissäkin kuluminen oli aika samaa luokkaa eli alle 1mm/10tkm. Muutenkin nuo GY oli hyvät kumit. Harmi kun oikeaa kokoa ei löytynyt varastosta, kun tuli akuutti tarve kesärenkaille...

En mä ylistä noita. Hyvänä renkaana pidän vaikka ovat minun mielestäni ehkä vähän "äänekkäät".
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Foxit

Lainaus käyttäjältä: kaide - 20.07.16 - klo:21:54
Vuosi vuodelta kestävyys vaan huononee !   Lienee kiristyvät meluvaatimukset syynä ja siksi seos on pehmeää ?  Nyt alla oleva , sinänsä oikein mukavan tuntuinen Michelin Pilot Sport 4 ( 225/40/18 ) on pyörinyt alla 18tkm.  Kerran pyöräytetty edestä taakse 9 tkm kohdalla ja nyt on 3mm joka renkaassa . Ei helvata !!! Maantieajoa vakkari päällä on 70% . Edellinen setti ole Contin Sport Contact 5 ja sillä mentiin 25tkm kun oli 3mm ( jota siis pidän vaihtorajana ) .
Vaikka Misukoita pidetäänkin yleensä kulumista vastustavina renkaina niin nämä Pilot Sportit  ovat jotakin aivan muuta. Pilot Sport 3:t saivat kulumisesta (=verschleiss) huonoimman arvosanan 2,8 ja Contin SC5:t arvosanan 2,0 ja Nokian zlinet 2,3. Jos pitäisi löytää mahdollisimman kestävät renkaat tuossa kokoluokassa, niin tuon testin mukaan ne olisivat Savan Intensa Uhp:t aivan huippuarvosanalla 0,8. Eli kyllä näillä ADACin kulumista mittaavilla testeillä näyttäisi olevan jotain totuuden siementä. Katso seuraava linkki: https://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/sommerreifen/2016_Sommerreifen_Test_225_45_R17.aspx?ComponentId=254870&SourcePageId=31821
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: kaide - 20.07.16 - klo:21:54
Vuosi vuodelta kestävyys vaan huononee !   Lienee kiristyvät meluvaatimukset syynä ja siksi seos on pehmeää ?  Nyt alla oleva , sinänsä oikein mukavan tuntuinen Michelin Pilot Sport 4 ( 225/40/18 ) on pyörinyt alla 18tkm.  Kerran pyöräytetty edestä taakse 9 tkm kohdalla ja nyt on 3mm joka renkaassa . Ei helvata !!! Maantieajoa vakkari päällä on 70% . Edellinen setti ole Contin Sport Contact 5 ja sillä mentiin 25tkm kun oli 3mm ( jota siis pidän vaihtorajana ) .

Allekirjoituksen Ocussa alla Nokian Hakka Black ylikoon 225/45/18. Eilen vaihdatin uudet samanlaiset alle. Vanhoilla tuli rullattu 55770km ja pintaa oli eilen vaihtohetkellä 2mm eli muutaman tonnin niillä olisi vielä ajanut ennen sakkorajaa. Ei mitkään älyttömän meluisat edes noin loppuun ajettuna. Päädyin Nokialaisiin alhaisen vierintä vastuksen ja kulutuskestävyyden johdosta.

sambolo

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 21.07.16 - klo:10:03
Vaikka Misukoita pidetäänkin yleensä kulumista vastustavina renkaina niin nämä Pilot Sportit  ovat jotakin aivan muuta. Pilot Sport 3:t saivat kulumisesta (=verschleiss) huonoimman arvosanan 2,8 ja Contin SC5:t arvosanan 2,0 ja Nokian zlinet 2,3. Jos pitäisi löytää mahdollisimman kestävät renkaat tuossa kokoluokassa, niin tuon testin mukaan ne olisivat Savan Intensa Uhp:t aivan huippuarvosanalla 0,8. Eli kyllä näillä ADACin kulumista mittaavilla testeillä näyttäisi olevan jotain totuuden siementä. Katso seuraava linkki: https://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/sommerreifen/2016_Sommerreifen_Test_225_45_R17.aspx?ComponentId=254870&SourcePageId=31821

Savahan on goodyearin rengas ja kuulema muutenkin erinomainen hintalaatuauhteeltaan.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

JHS

#129
HANKOOK VENTUS PRIME 3  205/55 16 H -renkailla olen ajellut nyt parituhattakm.  Verrattuna numeroarvoltaan samanlaisiin, mutta kaksi mm tasaisesti kuluneisiin (pintaa vielä 5.5-6mm) GoodYear EfficientGrip Performansiin ovat suuntavakaudeltaan paremmat, jämäkämmät, mukavammat  ja yllättäen hiljaisemmat.   Erot ovat aika pieniä, mutta havaittavia.  Vierintävastus ja siten polttoaineenkulutus näyttää olevan samaa luokkaa, ehkä vie desin enemmän/100km kuin GY. Autona seiskaGolf Variant 1.6 TDI.

Ishvan

#130
Ei ihan kesärenkaat 2016 mutta sentään kesärengas 2015 asiaa. Tulipa ostettua tuohon Volleen keväällä 2015 Michelinin PilotSport 3:t. Heinäkuussa ja reilu 10tkm myöhemmin pintaa oli ina vajaa 4mm jäljellä. No kiepautettiin sitten uudet samanlaiset alle kun halvalla saatiin ja myyjä kehui kumiseoksen muuttuneen ja kulutuskestävyyden parantuneen. Syksyllä kun kiepautin renkaat varastoon oli jäljellä reilu 3mm ja taas about 10tkm takana. Jos joku on nopeaa kulumista niin tuo. Toki ajotyyli vaikuttaa, mutta on sitä ennen nyt kumit sentään koko kesän kestäneet  ;D. Aikamoista kuraa Misukat, vaikkakin muuten rengas oli ominaisuuksiltaan varsin miellyttävä. Niin ja koko molemmilla kerroilla 235/40R18 ja tuoreilla leimoilla. Ei tunnu Misukka kestävä tuollaisen malmikasan alla. Nyt ollut keväästä alla Contin kumit 17" koossa. Ei mainittavaa kulumista ajotyylin ollessa sama.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 02.08.16 - klo:20:27
Ei ihan kesärenkaat 2016 mutta sentään kesärengas 2015 asiaa. Tulipa ostettua tuohon Volleen keväällä 2015 Michelinin PilotSport 3:t. Heinäkuussa ja reilu 10tkm myöhemmin pintaa oli ina vajaa 4mm jäljellä. No kiepautettiin sitten uudet samanlaiset alle kun halvalla saatiin ja myyjä kehui kumiseoksen muuttuneen ja kulutuskestävyyden parantuneen. Syksyllä kun kiepautin renkaat varastoon oli jäljellä reilu 3mm ja taas about 10tkm takana. Jos joku on nopeaa kulumista niin tuo. Toki ajotyyli vaikuttaa, mutta on sitä ennen nyt kumit sentään koko kesän kestäneet  ;D. Aikamoista kuraa Misukat, vaikkakin muuten rengas oli ominaisuuksiltaan varsin miellyttävä. Niin ja koko molemmilla kerroilla 235/40R18 ja tuoreilla leimoilla. Ei tunnu Misukka kestävä tuollaisen malmikasan alla. Nyt ollut keväästä alla Contin kumit 17" koossa. Ei mainittavaa kulumista ajotyylin ollessa sama.

Isot etuveto Volvot tunnetusti kuluttavat ainakin etukumit huomaamatta vaihtokuntoon.
Oi niitä aikoja, kun 70-luvun alussa Misukan zX vyörenkaat (huimat 82DIN hv 140 B20  :-[) kestivät jopa 60.000 km  (ja tiedän kyllä, että jotkut hiacen ensiasennus Bridgestonet rullasivat jopa sata tonnia), mutta eipä ne sitten sateella kummoisia olleetkaan....
Mikä mahtaa olla noissa TWI (Tread wear indicator) lukema ulkokehällä aivan kulutuspinnan vieressä (siis sivulla) ?
Esim. lukema 220 tarkoittaa 22.000km laskennallista kestoikää.
Yritetään pärjätä.

b1mpo

Naapurilla uusimmassa mondeossa mennyt 28tkm matkalla(josta noin puolet talviajoa) kesäkumit vaihtokuntoon tasaisesti kuluneina. Michelin Primacy 3 muistaakseni malli. Itsellä nuo energysaverit on kestäneet 50-90tkm vanteen koosta ja aurauskulmista riippuen. Vaihtoraja itsellä on vähän vajaa 3mm yleensä. TW luku on muistaakseni energysavereissä 400. Noissa Primacyissä TW on 220.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Jultsu

Missä pumpulissa ajat jos kesäkumit kestää vajaan sata tonnia  :o
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 02.08.16 - klo:21:57
Missä pumpulissa ajat jos kesäkumit kestää vajaan sata tonnia  :o

Mua nauratti, kun ostettiin juniorin kummisetälle Honda. Oli vuosimallia 2006 ja alla pari vuotta sitten alkuperäiset talvirenkaat ja mukana alkuperäiset kesärenkaat. Autolla oli ajettu 170tkm. Talvirenkaissa oli pintaa 4-5mm (Lainaten kaveria:Onko nämä ne nastattomat nastarenkaat) ja ei nastoja ja kesärenkaat joissa pintaa 2-3mm.

Mutta kyllä tuo 100tkm kesärenkailla on melkoista utopiaa tänä päivänä  ;)
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Foxit

#135
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 02.08.16 - klo:21:49
Naapurilla uusimmassa mondeossa mennyt 28tkm matkalla(josta noin puolet talviajoa) kesäkumit vaihtokuntoon tasaisesti kuluneina. Michelin Primacy 3 muistaakseni malli. Itsellä nuo energysaverit on kestäneet 50-90tkm vanteen koosta ja aurauskulmista riippuen. Vaihtoraja itsellä on vähän vajaa 3mm yleensä. TW luku on muistaakseni energysavereissä 400. Noissa Primacyissä TW on 220.
Oletko aivan varma ettei olleet juuri nämä nopeasti kuluvat Pilot Sport 3:t? Ymmärtääkseni Primacyt pitäisi olla kulumiskestävyydeltään samaa tasoa EnergySaverien kanssa. Primacyissä on vain painotettu enempi pitoa kuin rullaavuutta. Vierintävastus ei ole tosin Primacyissäkään kovin huono, taisi olla luokkaa huonompi kuin EnergySavereissa. Kulumiskestävyys esim. ADACin 2015 oli Primacy 3:lla ja EnergySaver +:lla testin parhaat 0,5 ja vertailuksi esim. Goodyearin Efficientgrip Performancelle 2,3 joka oli keskitasoa. Tässä vielä viittaus ADACin testiin:
https://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/sommerreifen/2015_Sommerreifen_Test_205_55_R16.aspx?ComponentId=228381&SourcePageId=31821
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

epeli

Lainaus käyttäjältä: epeli - 02.05.16 - klo:15:48
Ensituntuma Michelin Crossclimate 205/55/16, 94V renkaasta VW Passat 3C 1.9 tdi alla:

Ostin tuossa pari viikkoa sitten Michelinit kesäpalloiksi. Varsin perus koon renkaat, maksoi 485 alle asennettuna.
Volkkarissa kun tuppaa tuo koppimelu olemaan yksi ongelma, joten ajattelin näitä kokeilla kun oli hiljaisiksikin kehuttu. Toki koppimelu nyt ei ole verrannollinen ohiajomeluun jne. tärinästä yms johtuen, mutta näin alkutuntumalta vaikuttaisi varsin hyvältä tuo Crossclimate rengas Passatin alla. Aikaisemmin on ollut Energy Saver + ja Hankook prime 2 ja Nokian renkaat kyseisessä autossa, mutta näistä ainakin on tämä Crossclimate selvästi hiljaisin. Keskiuudella ja uudella asvaltilla on äärettömän hiljainen, kuulee lähinnä tuulen huminan ja 1.9 tdi rouskutuksen. Karhealla ja vanhalla pinnalla nämä eivät edelleenkään ole meluisammat mitä edellä mainitut renkaat, mutta kyllä silloin jo melua lähtee muut äänet ylittävästi. Jännä nähdä miten muuttuu kun kesän myöten tienpinnat tasoittuvat.. Mutta kaiken kaikkiaan käyttömukavuudeltaan hyvä äänen osalta.

Rengas käyttäytyy hyvin, eikä ole ollenkaan uraherkkä. Sen mitä Energy saverit ja Ventus prime2 hakivat uraa kuin kärpänen jätöksiä, tuntuu ettei tämä Crossclimate oikein välitä urista tuon taivaallista, oli ajonopeus mikä tahansa ja ura kuinka syvä tahansa. Esimerkiksi ohitustilanteissa käyttäytyy todella ennalta arvattavasti, vaikka olisikin urainen tie millä ohitus tapahtuu. Muutenkaan ei yli tai aliohjaudu liikaa, vaan toimii varsin rauhallisesti mutta tanakasti, ei ole sellaista lötköä tunnetta mitä esim Energy savereissa oli. Sama pätee oikeastaan kaikissa nopeuksissa aina mutkaiselta teiltä 80kmh mootoriteille 130kmh ja yli asti. Voi niin sanotusti ohjata huolettomasti etusormilla ja peukaloilla kevyesti ratin alaosasta ja siitä huolimati menee minne pitääkin.

Kiihdyttäessä risteyksestä ei rengas vetele minnekkään suuntiin sitäkään vähää mitä Energy saverit tai Ventus primet2 tekivät (toki eivät kyllä haittaavasti näin laiskalla autolla). Jarruttaessa vastaavasti tuntuu jämäkältä ja on sellainen tunne ainakin, "että tähän voi luottaa", ei vetele minne sattuu ja saa kyllä polkemalla polkea, mikäli haluaa että abs alkaa huutaa.

Kulutuskestävyydestä en osaa sanoa vielä kun vasta tosiaan 1000km takana, mutta katsotaan tuota sitten 30tkm kohdalla. Jos 40tkm kestää, niin ostan kyllä uudestaan. Tuon enempää nykään taida perus pallot kestää oikein koskaan.

Polttoaineen todellinen (ei ajotietokone) kulutus on pitkällä matkalla ollut ennen kesärenkailla n. 5.1-5.2L/100km (5,3 jos rokki soi ja kaasujalka raskas), näillä renkailla näyttäisi olevan saman verran. Helsinki-Tampere moottoritie osuudella söi 5,4-5,5, eli aika normaalisti aikaisempiin nähden.

Pito ja käyttäytyminen kostealla tiellä pienessä vesisateessa on oikeastaan sama kuin kuivalla. Odottelen vielä kunnon monsuunia missä voi testata.

Testit jatkuvat, mutta ainakin näin alkutaipaleella voin sanoa olevani tyytyväinen että nämä tuli ostettua.


Nyt on 10 tkm takana ajoa. Toistaiseksi ovat olleet hyvät renkaat kaikin puolin. Kulutuspintaa on tuon jälkeen jäljellä noin 5-6 milliä.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 02.08.16 - klo:22:10
Oletko aivan varma ettei olleet juuri nämä nopeasti kuluvat Pilot Sport 3:t? Ymmärtääkseni Primacyt pitäisi olla kulumiskestävyydeltään samaa tasoa EnergySaverien kanssa. Primacyissä on vain painotettu enempi pitoa kuin rullaavuutta. Vierintävastus ei ole tosin Primacyissäkään kovin huono, taisi olla luokkaa huonompi kuin EnergySavereissa. Kulumiskestävyys esim. ADACin 2015 oli Primacy 3:lla ja EnergySaver +:lla testin parhaat 0,5 ja vertailuksi esim. Goodyearin Efficientgrip Performancelle 2,3 joka oli keskitasoa. Tässä vielä viittaus ADACin testiin:
https://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/sommerreifen/2015_Sommerreifen_Test_205_55_R16.aspx?ComponentId=228381&SourcePageId=31821
Olen varma, perusrenkaat ovat. Kuluneet tasaisesti ja ihmeen nopeasti.Voihan se tietysti olla paine, automalli ja ajotyyli syyllisiä. Tuossa se pihalla seisoo.

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 02.08.16 - klo:21:57
Missä pumpulissa ajat jos kesäkumit kestää vajaan sata tonnia  :o
En aja urissa ja ajan ennakoivasti. Osasyyt urien välttämiselle ovat meteli, vesiliirrot ja kulutus myös.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

VAGkilainen

Ostin Pirelli P7Bluet, hiljaisemmat ja enemmän pintaa kuin alla olleissa P7:ssa, eli hyvät! :-)
Piste!
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

Ouzi

Onko muilla ollut renkaissa eri Dot ? Eli eilen sarjan asennutin niin 3 pyörässä eri DOT Mut kuitenkin kaikki on 2016 ;) mut siis viikot heittää

SNG

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 01.09.16 - klo:15:42
Onko muilla ollut renkaissa eri Dot ? Eli eilen sarjan asennutin niin 3 pyörässä eri DOT Mut kuitenkin kaikki on 2016 ;) mut siis viikot heittää

Ihan yleistä. Aika sattumanvaraista mistä eristä yksittäinen rengasliike renkaansa saa ja menevät sitten sekaisin omassakin varastossa. Kuulostaa ok:lta että kaikki tehty kuitenkin 2016.

Nokialaisissa on ollut jopa eri maissa tehtyjä samassa autossa. Suomea vaati, puolet tuli silti ryssänmaalta. Eri akseleilla sentään.  >:(

Ouzi

Kaikki kumit made in poland ;) gy efficient grip performance ostin siis :)

SNG

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 01.09.16 - klo:18:34
Kaikki kumit made in poland ;) gy efficient grip performance ostin siis :)

Hjyvä valinta.

Mulla samat, mutta made in Germanyt. Sama tilanne voi ilmeisesti tulla GY:n renkaidenkin kanssa, paitsi neukkulassa tehtyjä ei voi saada...kai?

fidelity

TM on vaihteeksi taas tehnyt ihan mielenkiintoisen testin eri renkaiden märän kelin pidosta: http://tekniikanmaailma.fi/autot/video-mista-renkaasta-turvaa-sateella/?shared=697615-dac1a18d-999.

En kyllä oikein ymmärrä ihmisiä, jotka ajavat talvirenkailla kesällä. Ainoa poikkeus lienee, jos ajaa pelkästään taajamanopeuksia ja lyhyttä matkaa, eikä rahat riitä kuin bensaan. Mikä tahansa halpa kiinakumikin on pitävämpi kuin talvirengas kesällä. Kotikadun varrella katselin erästäkin Avensista, jossa oli alla Hakkapeliitta 2:t, joista oli nypitty nastat pois. Kaiken huippuna takapenkillä oli vielä lasten turvaistuin. Toivottavasti tuolla autolla ei ajella neljääkymppiä kovempaa ja vain kuivalla kelillä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: fidelity - 09.09.16 - klo:13:34
En kyllä oikein ymmärrä ihmisiä, jotka ajavat talvirenkailla kesällä. Ainoa poikkeus lienee, jos ajaa pelkästään taajamanopeuksia ja lyhyttä matkaa, eikä rahat riitä kuin bensaan. Mikä tahansa halpa kiinakumikin on pitävämpi kuin talvirengas kesällä. Kotikadun varrella katselin erästäkin Avensista, jossa oli alla Hakkapeliitta 2:t, joista oli nypitty nastat pois. Kaiken huippuna takapenkillä oli vielä lasten turvaistuin. Toivottavasti tuolla autolla ei ajella neljääkymppiä kovempaa ja vain kuivalla kelillä.
Itse en taasen ymmärrä sitä, että miksi talvirenkaasta tulee tappavan vaarallinen siinä vaiheessa, kun tiet sulevat ja pito paranee? Ero renkaiden suorituskyvyssä nollautuu aika pienillä muutoksilla nopeuksissa. Jos kesäkeleillä esimerkiksi ajaa rajoitusnopeus + 5-10 km/h kesärenkain, niin rajoitusnopeutta ajava pysähtyy ja väistää talvirenkain yhtä hyvin ja selviää paremmin silloin, kun ei ehditty reagoida.

fidelity

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 09.09.16 - klo:14:34
Itse en taasen ymmärrä sitä, että miksi talvirenkaasta tulee tappavan vaarallinen siinä vaiheessa, kun tiet sulevat ja pito paranee? Ero renkaiden suorituskyvyssä nollautuu aika pienillä muutoksilla nopeuksissa. Jos kesäkeleillä esimerkiksi ajaa rajoitusnopeus + 5-10 km/h kesärenkain, niin rajoitusnopeutta ajava pysähtyy ja väistää talvirenkain yhtä hyvin ja selviää paremmin silloin, kun ei ehditty reagoida.

Taitaa vaan olla niin, että monikaan talvirenkailla kesällä ajava ei laske nopeuksiaan, vaan ajaa muun liikenteen tahtiin. Tuijotetaan vaan urasyvyyksiä, eikä ajatella pidon vähyyttä ollenkaan. Iso osa on varmaan tietämättömyyttä, tai sitten ei vaan kiinnosta autoon liittyvä. Sehän on vaan liikenneväline, jolla ajellaan töihin ja takaisin. TM:n testissä 2 mm vanha kesärengas pärjäsi paremmin kuin uusi kitka. Jos ajaa vanhat kitkat "loppuun" kesällä, on syksyllä jo aika riskipeliä märällä, jos pitää tehdä äkkijarrustus vaikka hirven takia.

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 09.09.16 - klo:14:34
Jos kesäkeleillä esimerkiksi ajaa rajoitusnopeus + 5-10 km/h kesärenkain, niin rajoitusnopeutta ajava pysähtyy ja väistää talvirenkain yhtä hyvin ja selviää paremmin silloin, kun ei ehditty reagoida.

Ja tuosta varmaan löytyy jotain konkreettista dataa.....? 8)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: fidelity - 09.09.16 - klo:14:43
Taitaa vaan olla niin, että monikaan talvirenkailla kesällä ajava ei laske nopeuksiaan, vaan ajaa muun liikenteen tahtiin. Tuijotetaan vaan urasyvyyksiä, eikä ajatella pidon vähyyttä ollenkaan. Iso osa on varmaan tietämättömyyttä, tai sitten ei vaan kiinnosta autoon liittyvä. Sehän on vaan liikenneväline, jolla ajellaan töihin ja takaisin. TM:n testissä 2 mm vanha kesärengas pärjäsi paremmin kuin uusi kitka. Jos ajaa vanhat kitkat "loppuun" kesällä, on syksyllä jo aika riskipeliä märällä, jos pitää tehdä äkkijarrustus vaikka hirven takia.
Eipä ne nopeudet kovin paljon heittele edes kesä ja talven välillä. Joillakin osuuksilla toki talvinopeudet tiputtavat tuntuvasti nopeuksia, mutta niillä muilla osuuksila edelleen ajellaan samoja nopeuksia kesät talvet. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että aika olosuhteiden huomionti on heikolla tasolla Suomessa. Kovin kummoista huomiointia ei tarvita ymmärtämäön sitä, että jos alla on huonosti sateella toimivat renkaat, niin kannattaa pitää sateella nopeudet olosuhteiden mukaisina ja kierrellä urien pohjat ja muut lätäköt varsinkin mutkissa. Suomessa vaan ei järjen käyttöön kannusteta, vaan doktriini ylistää rajoituslätkää, kieltoja ja nopeusvalvontaa kaikkein turvallisimmissa paikoissa.

teräksenharmaa

#148
Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 09.09.16 - klo:15:20
Ja tuosta varmaan löytyy jotain konkreettista dataa.....? 8)
Tuollainen 10 km/h on jo iso ero renkaita testattaessa. Kun lisäksi muistetaan se, että hitaampi nopeus vähentää myös reagoitimatkaa, niin nopeuden vaikutus on suuri näissä asioissa.

Kannattaa haarukoida 10 km/h muutoksen vaikutus pysähtymismatkaa vaikka jollakin valmiilla laskurilla. Tässä yksi.
http://www.avainkouluttaja.fi/jarrutusmatkalaskuri

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 09.09.16 - klo:15:43
Tuollainen 10 km/h on jo iso ero renkaita testattaessa. Kun lisäksi muistetaan se, että hitaampi nopeus vähentää myös reagoitimatkaa, niin nopeuden vaikutus on suuri näissä asioissa.

Kannattaa haarukoida 10 km/h muutoksen vaikutus pysähtymismatkaa vaikka jollakin valmiilla laskurilla. Tässä yksi.
http://www.avainkouluttaja.fi/jarrutusmatkalaskuri

80km/h jarrutuksessa 5km/h nopeuteen parhaan kesärenkaan ja huonon kitkarenkaan ero oli se, että kitkalla huristeltiin vielä 50km/h, kun kesärenkas oli hiljentänyt 5km/h. Ehkä jokainen ymmärtää tuosta eron hyvän ja huonon kesärenkaan väliltä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy