1,9TDI AUY 85kw. Mikähän se onkaan se oikea öljy?

Aloittaja Rizhto, 23.03.16 - klo:22:45

« edellinen - seuraava »

Rizhto

Olen yrittänyt selvittää mitä öljyä tähän koneeseen pitää/saa laittaa. Sen olen saanut selville, että PD koneet ovat tarkkoja öljyn laadusta. Autowikistä ilmeni, että 505.01 luokitusta on käytettävä varhaisissa PD koneissa, mutta siinä viitattiin vain AJM koneisiin. AUY:lle ei löydy Googlella eikä tämänkään palsta haulla yksiselitteistä vastausta mitä oljyä nimenomaan tähän konetyyppiin tulee käyttää. Sisällä on nyt Gastrol edge 5-W30 504.00/507.00 luokituksella ja vaihtoväli 15000km.

Pitääkö tässä konetyypissä olla tuo 505.01 vai käykö tuo sisällä oleva 504.00/507.00?

lemmentalja

Olet varmaan jo tutkimut auton huoltokirjan/käyttöohjeen? Sieltä voisi löytyä suositukset?
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Rizhto

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 24.03.16 - klo:07:47
Olet varmaan jo tutkimut auton huoltokirjan/käyttöohjeen? Sieltä voisi löytyä suositukset?

Olen. Auto on mallia saksantuonti, joten kotimainen huoltokirja on mallia yleismalli. Alkuperäisessä saksalaisessa huoltokirjassakaan ei ole kuin geneerisiä huoltoliikkeen leimoja. Alkuperäisestä auton mukana tulleesta omistajan oppaastakaan ei ole apua, sillä auto on aivan alkupään facelift Sharaneja (08/2000) eikä oppaasta ole näköjään keritty painaa vielä uutta painosta, joten siinä ei ole AUY moottorin teknisten tietojen lehteä (opas on kuvitukseltaankin vanhakoppaiselle). 66kw ja 81kw koneiden lehdet löytyy, mutta nämä ovat jakajapumppukoneita.
Kotimaisten huoltoliikkeiden kuiteista löytyy mainintoja öljystä. Naluksi koneeseen on laitettu Castrol 5W-30 edge Sport öljyä, josta ei löydy googlella oikein mitään tietoa. Viimeisimmissä huolloissa koneeseen on laitettu Mobil ESP 5W-30 öljyä, joka on 504.00/507.00 luokiteltu. Nyt sisällä on tuo itse vaihtamani Castrol edge 5W-30.

Eli kuten sanoin, en ole saanut mistään sitä varmaa tietoa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy