Autovero

Aloittaja TAG, 18.03.16 - klo:20:35

« edellinen - seuraava »

tsihman

Lainaus käyttäjältä: Kodiaq81 - 09.09.21 - klo:20:22
Onko sähköautojen hankitatuesta ollut mitään?
Vai päätetäänkö siitä eri pöydissä eri ajankohtana..vai pysyykö se 2000â,¬ edellee 2025 asti..??????

Ylen sivuilta lainattu:

"Sähköautojen 2,7 prosentin autovero poistuu. Esimerkiksi 50 000 euron sähköautossa säästö olisi 1350 euroa. Verovapaus koskee 1. lokakuuta jälkeen rekisteröitäviä autoja.

Lisäksi sähköautojen hankintatukea jatketaan, mikä tarkoittaa 1000â€"2000 euron hyötyä sähköauton ostajalle. Sähköauton käyttäminen sen sijaan kiristyy, koska vuosittain maksettava sähköautojen ajoneuvovero nousee"

Jutusta ei selvinnyt jatkuuko tuki vuoteen 2025 asti.

jt

Lainaus käyttäjältä: tsihman - 09.09.21 - klo:20:29
Sähköauton käyttäminen sen sijaan kiristyy, koska vuosittain maksettava sähköautojen ajoneuvovero nousee"
Ei käyttäminen, vaan omistaminen. Ja lieneekö niin että CO2-pohjainen perusosa säilyy ennallaan, mutta käyttövoimavero sähkön tapauksessa nousee?

Käytännössähän tässä kevennetään auton ensimmäisen omistajan verorasitusta ja auton viimeisen omistajan verorasitusta kiristetään, jos vuosittainen vero nousee ja vuosittainen vero on vakio auton elinkaaren ajan. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Antore

Lainaus käyttäjältä: Epes - 09.09.21 - klo:18:49
Eikös se mene nyt niin, että sähköauton ajoneuvovero nousee ja syö jollain aikavälillä autoveron poiston hyödyn? Sama summa tai todennäköisesti jopa enemmän kerätään sähköautoilijalta verona mutta eri momentille.

Varmasti jollain aikavälillä näin voi käydä. Ajoneuvoveron perusosa on kuitenkin sähköautolla todella pieni tällä hetkellä. Vaikka se tuplattaisiin, ei sillä olisi juuri mitään merkitystä.

Antore

Lainaus käyttäjältä: jt - 09.09.21 - klo:22:15
Ei käyttäminen, vaan omistaminen. Ja lieneekö niin että CO2-pohjainen perusosa säilyy ennallaan, mutta käyttövoimavero sähkön tapauksessa nousee?

Käytännössähän tässä kevennetään auton ensimmäisen omistajan verorasitusta ja auton viimeisen omistajan verorasitusta kiristetään, jos vuosittainen vero nousee ja vuosittainen vero on vakio auton elinkaaren ajan.

Käyttövoimaveroa ei olla nostamassa sähköautojen osalta.

SNG

Vihervasureiden ansiosta merkitys marginaalin- > Pitää ostaa tehokkaita bensakrematorioita!

Kepulitkin oppositioon. Käsittämätöntä pelleilyä jossa miljoonat ja miljardit menevät ihqusti sekaisin.

PS. Huomio ylläpidolle: Tämä ei ole politiikkaa vaan taloutta,,,,ja FAKTAA

taski63

Lainaus käyttäjältä: Antore - 09.09.21 - klo:22:17
Käyttövoimaveroa ei olla nostamassa sähköautojen osalta.
Valtioneuvoston sivulta: "Sähköistämisen edistämiseksi täyssähköautot vapautetaan autoverosta ja sitä vastaavasti täyssähköautojen ajoneuvoveron perusveroa korotetaan. Ajoneuvoveron korotus ei koske aiemmin käyttöönotettuja täyssähköautoja. Autoveron vapautus koskee 1.10. jälkeen verotettavia autoja."

Eli kun valtio yhdellä kädellä antaa, niin takuuvarmasti se toisella ottaa (huomaa ilmaus "sitä vastaavasti"). Jos ajoneuvon käyttövoima (sähkö) vaikuttaa perusveron määrään, niin eikö silloin loogisesti ole kyse käyttövoimaverosta?
A1 TFSI 1.0 S-Tronic 2019
Smart fortwo 0.8 CDI 2010

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: taski63 - 10.09.21 - klo:07:00
Jos ajoneuvon käyttövoima (sähkö) vaikuttaa perusveron määrään, niin eikö silloin loogisesti ole kyse käyttövoimaverosta?

Perusvero ja käyttövoimavero on ne termit mitä traficom käyttää verotuksessa niin niissä varmaan nyt ei ole mitään tulkinnanvaraa eli jos sanotaan että korotetaan perusveroa niin ei se silloin käyttövoimaveroa nosta. Ei toi nyt mikään taikatemppu ole nostaa yhden päästöluokan (eli CO2 0g/km) perusveroa tietystä rekisteröintipäivämäärästä eteenpäin.

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/ajoneuvoveron-rakenne-ja-maara

Tuolta kannattaa lukea jos ei ymmärrä ajoneuvoverotusta.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

tet

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 09.09.21 - klo:18:54
Toivottavasti sanamuoto on '0'-päästöisiltä, jotta markkinat saavat päättää parhaan teknologian.

Eipä meillä muita nollapäästöisiä täyssähköautojen lisäksi nyt ole, kun vetyautot vasta tekevät tuloaan. Ne päästöt kun lasketaan pakoputken päästä, eikä tähän laskentatapaan voi kansallisesti vaikuttaa. Tokihan on suotavaa, että ne vetyautotkin ovat sitten verosta vapaita, kun niitä joskus alkaa liikenteeseen tulemaan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ram1

^^Missä on sanottu, että perusveroa nostetaan? Multa mennyt ihan ohi, mutta jos perusveroa nostetaan 50%, niin sehän on nolla, koska se hiilidioksidipäästöstä laskettu. Eiköhän se kuitenkin käyttövoima, tai kokonaisuutena ajoneuvovero. Veikkaan sen nousevan 0.5-1 sentin/ 100kg. Ja jossainhan luki, että tämän ajoneuveron noston pitäisi kuolettaa 20v. aikavälillä tuon autoveron poiston. Eli periaatteessa kun sähköautoja riittävä määrä, niin vuotuinen tulohan ajoneuvoverolla huomattavasti isompi kuin autoveron. Tähän nyt ei varmaan enää hirveän montaa vuotta mene.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

tet

Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ram1

Juu kyllä itsekin nyt löysin jutun. Näinhän se tosiaan on. Tälleen ei rokoteta jo sähkärin omistajia. Tosiaan se tuossa hämää kun perusvero on kaikissa luokissa sidonnainen hiilidioksidipäästöihin, niin alkuun ei ihan uponnut.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

HiTecci

#911
Lainaus käyttäjältä: taski63 - 10.09.21 - klo:07:00
Valtioneuvoston sivulta: "Sähköistämisen edistämiseksi täyssähköautot vapautetaan autoverosta ja sitä vastaavasti täyssähköautojen ajoneuvoveron perusveroa korotetaan. Ajoneuvoveron korotus ei koske aiemmin käyttöönotettuja täyssähköautoja. Autoveron vapautus koskee 1.10. jälkeen verotettavia autoja."

No mutta hei, tämähän on just se kuvio nyt ihan käytännössä mitä itsekin olen huudellut jo jokusen vuoden toteutettavaksi, alla esim. muutaman vuoden takaa tässäkin topicissa :)
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 05.10.18 - klo:15:38
Eli ratkaisu voisi olla esim. jo moneen kertaan toitotettu ajoneuvoveron autovero-osuus. Eli maassa jo oleva autokanta jatkaa nykyisellä maksukuormallaan, mutta nämä uudet autoverottomat saisi vuotuisen autovero-osuuden tuohon ajoneuvoveroonsa lisämaksuksi. Suuruudeltaan tuo voisi olla vaikkapa 10% nykyisestä autoverosta, jota siis maksettaisiin joka vuosi vain ja ainoastaan noista autoverottomista autoista, ihan niin pitkään kuin se auto vaan rekisterissä säilyy. Toki tuon saisi myös katkaistua aivan kuten ajoneuvoveron muutenkin väliaikaisella rek.poistolla, mutta tällöinhän auto ei ole liikenteessä muutenkaan, joten silleenkin ihan oikeudenmukaista. Vaadittava IT-järjestelmämuutos Trafissa on varsin kevyt, sillä onhan siellä jo nykyiselläänkin huomattavasti monimutkaisempi käyttövoimaveron komponenttikin mukana, määräytyykö se maksu kok.massan vaiko CO2-päästöjen mukaan 8)

Eli auton hankintavero pois ja siirretään se perusveroon esim. nykyinen autovero jaettuna 10 ja näin 10v kohdalla valtio on kuitannut nykyisen autoveron määrän kyseisestä yksilöstä. Mutta koska autojen käyttöaika Suomessa on huomattavasti pidempi, niin jokainen vuosi 10v jälkeen vain lisää kyseisestä yksilöstä saatua (auto)verokertymää. Kuitenkin kuluttaja hyötyy tästä autojen hankintahintojen pudotessa, jolloin myös sitä kallista lainarahaa tarvitaan vähempi ja näin myös autohankinnan rahoituskulut pienenevät. Vaan kenties parasta tässä on että se nykyinen, maassa jo oleva autokanta ei muutoksesta kärsi, koska heidän perusveronsa pysyy entisellään. Ja koska autoverokertymää ole tässä siirretty myöskään polttoaineen hintaan, niin sitäkään kautta nykyautoilijan verokuorma ei kasva pätkääkään :)

Ja niin moni ei kun vaan intti vastaan että IT-järjestelmämuutos maksaa, ei kannata tehdä jne... ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 10.09.21 - klo:07:58
jos perusveroa nostetaan 50%, niin sehän on nolla, koska se hiilidioksidipäästöstä laskettu.

Tällä hetkellä 0g/km CO2 päästöllä perusvero on 53,29 â,¬/vuosi, jos tota nostetaan esim. 50% niin uusi vero on 79,94 â,¬/vuosi.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

ram1

Juu näin on. Tuli kirjoitettua ihan puuta heinää tietämättömyyttäni, vaikka tiedot löytyy muutamassa sekunnissa ::)
Edittiä sen verran, että tuo 50% voi kyllä osua oikeaan ;D
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Morpheus3

Nyt kun tuo sähköautojen verotus muutettiin, niin tulevaisuudessa onkin sitten helppo tehdä se keikaus, että invalidikäyttöön rekisteröityjen autojen verohyöty poistetaan vamaan kokonaan. Ja samaa ei sitten varmasti tulla tekemään takseille, vaan niille toki keksitään sitten joku uusi tuki tilalle.

Invalidikäyttöön rekisteröityjen autojen autoveronpalautuksen piti nousta jo parikymmentä vuotta sitten samalle tasolle taksien kanssa. Vaan ei oo näkynnä...
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 10.09.21 - klo:08:44
Nyt kun tuo sähköautojen verotus muutettiin, niin tulevaisuudessa onkin sitten helppo tehdä se keikaus, että invalidikäyttöön rekisteröityjen autojen verohyöty poistetaan vamaan kokonaan.

Kuis noin? Se että autovero poistuu, niin silloin se siitä saatava inva-alennuskin on hyödytön. Mutta eihän invan vuotuiseen ajoneuvoveron perusosan verottomuuteen olla tekemässä mitään muutoksia, jolloin jokainen inva-kortin haltija pääsee jatkossa nauttimaan tästä autoveropoistosta kun se on siirrettynä osaksi tuota perusosaa, eikös :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 10.09.21 - klo:08:53
Kuis noin? Se että autovero poistuu, niin silloin se siitä saatava inva-alennuskin on hyödytön. Mutta eihän invan vuotuiseen ajoneuvoveron perusosan verottomuuteen olla tekemässä mitään muutoksia, jolloin jokainen inva-kortin haltija pääsee jatkossa nauttimaan tästä autoveropoistosta kun se on siirrettynä osaksi tuota perusosaa, eikös :)
Ei olla vielä tekemässä muutosta, mutta ei varmaan tarvi monta vuotta odottaa...
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

ukormi

2,7% poistetaan, jipii. Onko sillä nyt sitten 50ke auton ostajalle mitään merkitystä?
Mutta samalla omistamisen veroa kasvatetaan ja se kyllä merkkaa kun sitä on jatkossakin hyvin helppo kasvattaa. Eikös ne suunnitelleet tällaista uudistusta kaikille autoille...
Katsotaanpa tuleeko kohta sama myös polttomoottoriautoille. Niissä vaan sitten se omistamisen veron korotus onkin ihan eri luokkaa kuin sähkäreille tuleva koskapa polttiksissa autovero on paljon suurempi.

Tuo omistamisen verotus on kyllä totaalinen ylellisyysvero niille joilla on mahdollista omistaa auto, olipa se sitten 100 tonnin luksuspirssi tai pakollisen liikkumisen mahdollistava 1000e pommi. Onneksi noita on mahdollista laittaa käytöstä poistoon niin ei tartte ihan koko aikaa maksaa veroja ajasta jolloin kulkuvälinettä ei vähään aikaan ole tarve käyttää.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

seppotaas

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 10.09.21 - klo:09:02
Onneksi noita on mahdollista laittaa käytöstä poistoon niin ei tartte ihan koko aikaa maksaa veroja ajasta jolloin kulkuvälinettä ei vähään aikaan ole tarve käyttää.
Periferiassa se vaan ei onnistu, autoa tarvii "jokapäivä"  ;)  Liikennekäyttöön takaisinotto on hinnoiteltu 2,60 arvoiseksi.
----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

ukormi

Lainaus käyttäjältä: seppotaas - 21.10.21 - klo:15:46
Periferiassa se vaan ei onnistu, autoa tarvii "jokapäivä"  ;)  Liikennekäyttöön takaisinotto on hinnoiteltu 2,60 arvoiseksi.

5,4e maksaa liikenteestäpoisto ja käyttöönotto ei maksa mitään.
Saattaa tulla 10e vielä verosta jos sattuu ottamaan samana päivänä kun on ollut kauden viimeinen päivä.
Ja pitää olla tietyn aikaa poissa käytöstä ettei vakuutusyhtiö kuppaa minimin kertamaksua.
Kaiken kaikkiaan on kuitenkin tosi hyvä että nyt voi dieselautonkin veronmaksun katkaista käytöstäpoisto ilmoituksella ilman rekisteristä poistoa.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

ram1

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 21.10.21 - klo:21:17
5,4e maksaa liikenteestäpoisto ja käyttöönotto ei maksa mitään.
Saattaa tulla 10e vielä verosta jos sattuu ottamaan samana päivänä kun on ollut kauden viimeinen päivä.
Ja pitää olla tietyn aikaa poissa käytöstä ettei vakuutusyhtiö kuppaa minimin kertamaksua.
Kaiken kaikkiaan on kuitenkin tosi hyvä että nyt voi dieselautonkin veronmaksun katkaista käytöstäpoisto ilmoituksella ilman rekisteristä poistoa.
No tämä on ollut käytössä jo kohta 15 vuotta. Se pitää muistaa jos usein poistelee käytöstä, niin verominimi on 10e. Eli ihan muutama päivä käytössä ei kannattavaa, toki riippuen autosta.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy