Kirjoittaja Aihe: Autovero  (Luettu 95972 kertaa)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.377
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #870 : 12.01.20 - klo:23:01 »
Itse en odota mitään, vaan olen ajanut halvalla jo tosi pitkään.

Paljonko GTE Passatin arvonalenema on ollut tällä välin?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.953
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #871 : 12.01.20 - klo:23:04 »
Paljonko GTE Passatin arvonalenema on ollut tällä välin?
Oisko 15 tonnia. Onhan se jonkin verran, mutta onneksi sitä tasoittaa edellisen 5 tonnin arvon nousu.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.377
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #872 : 12.01.20 - klo:23:16 »
Oisko 15 tonnia. Onhan se jonkin verran, mutta onneksi sitä tasoittaa edellisen 5 tonnin arvon nousu.

Monessako vuodessa ja minkaisella kilometrimäärällä?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Antore

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 145
  • A3 e-tron
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #873 : 12.01.20 - klo:23:17 »
Korjataan sen verran, että kyllä kulutus kasvaa, mutta se kompensoituu etanolin hinnassa suhteessa 98E:n. E85 hieman päälle euron vs 1.5-1.6€ 98E.

Eli käytönnössä plus miinus nolla jos autoilun kustannuksia mietit, etkä laske senttejä. Ja sieltä pakarista ei tule niitä ruusunkukkia, toki polttoaineen "elinkaarikustannuksilla" voi jeesustelle mutta vain silloin kun etanoli on kasvipohjaisista jätteistä valmistettua. Ja tuota pirtua ei pystytä mitenkään järkevästi tuottaa kuin pienelle porukalle.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.953
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #874 : 12.01.20 - klo:23:24 »
Monessako vuodessa ja minkaisella kilometrimäärällä?

Reilu 3,5 vuotta ja reilu 60 tkm.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.377
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #875 : 12.01.20 - klo:23:37 »
Eli käytönnössä plus miinus nolla jos autoilun kustannuksia mietit, etkä laske senttejä. Ja sieltä pakarista ei tule niitä ruusunkukkia, toki polttoaineen "elinkaarikustannuksilla" voi jeesustelle mutta vain silloin kun etanoli on kasvipohjaisista jätteistä valmistettua. Ja tuota pirtua ei pystytä mitenkään järkevästi tuottaa kuin pienelle porukalle.

8 litraa 98E vai 9-9.5 litraa etanolia. 12 euroa vs 9-9.5€/100km. Säästöä 2.5-3 euroa/100km. Kyllä mua hymyilyttää ajaa tämä välivaihe. Ekologisuus tulee vielä kaupan päälle!

Reilu 3,5 vuotta ja reilu 60 tkm.

0.25€/km pelkkä arvonalenema pioneerinä toimimisesta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.953
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #876 : 12.01.20 - klo:23:57 »
8 litraa 98E vai 9-9.5 litraa etanolia. 12 euroa vs 9-9.5€/100km. Säästöä 2.5-3 euroa/100km. Kyllä mua hymyilyttää ajaa tämä välivaihe. Ekologisuus tulee vielä kaupan päälle!

0.25€/km pelkkä arvonalenema pioneerinä toimimisesta.
0.25€/km pelkkä arvonalenema pioneerinä toimimisesta.
Ja edellisen kun laskee mukaan, niin tuo tippuu alle puoleen. Eikä tuossa mitään sen kummempaa pioneerilisää ole, vaan pidän sitä oikein hyvänä arvona uusille autoille, varsinkin kun noita kilometrejä ei ole kertynyt valtavasti. Kymppitonnin kuuden vuoden ajalta siitä, että alla on ollut itseä miellyttävä tuore ja varusteltu auto. Halvemmalla pääsisi lähinnä arvottomiksi kulutetuilla autoilla ajamalla.

Poissa Geoman

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.292
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #877 : 13.01.20 - klo:09:23 »
Ja edellisen kun laskee mukaan, niin tuo tippuu alle puoleen. Eikä tuossa mitään sen kummempaa pioneerilisää ole, vaan pidän sitä oikein hyvänä arvona uusille autoille, varsinkin kun noita kilometrejä ei ole kertynyt valtavasti. Kymppitonnin kuuden vuoden ajalta siitä, että alla on ollut itseä miellyttävä tuore ja varusteltu auto. Halvemmalla pääsisi lähinnä arvottomiksi kulutetuilla autoilla ajamalla.
Halvimmalla pääsee vanhalla autolla ajamalla, ne ovat hyviä kunhan niitä on huollettu. Huolletulla autolla ajaa lähes merkistä riippumatta 400...500 tkm. Uudessa autossa on yleensä parempi mukavuus. Ympäristöystävälliset autot eivät yleisesti ottaen ole taloudellisesti kilpailukykyisiä korkean hankintahinnan, huoltotarpeen (kaasu, etanoli) tai jälleenmyyntiarvon vuoksi (käytetyn sähkö-tai hybridiauton akku). Em. asioista osoituksena on, että noin joka kolmas Suomeen tuotu henkilöauto tuodaan käytettynä. Uusien autojen ympäristötuet eivät ole vielä tarpeeksi houkuttelevia. Vanhojen autojen romutusmaksu on typerä, koska vähän ajaville on vanha auto tosi hyvä ratkaisu - se ei  saastuta jollei ajeta.

Kannustettakoon kuitenkin autoilijoita ympäristöystävällisten autojen hankintaa. Vuonna 2030 on toivottavasti korkeatasoisia ympäristöystävällisiä autoja kohtuuhintaan. Vetyaujakin silloin mahdollisesti on.

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.603
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #878 : 14.01.20 - klo:15:38 »
On se vaan kiwa kun jotkut harrastavat tuota hyväntekeväisyyttä, makselevat moisia autoveroja ihan vapaaehtoisesti :)

https://www.is.fi/autot/art-2000006372243.html
Lainaus
Autoverohaku.fi -palvelun kokoamien verotuspäätösten mukaan vuoden 2019 tuontiautoista suurin verotusarvo kolahti viime elokuussa parin vuoden ikäiselle ja 15 tkm ajetulle Ferrari 488 GTB:lle, jonka laskennallinen verotusarvo kohosi huimaan 357 979 euroon.

Autoveroa kyseisestä yksilöstä maksettiin 156 079 euroa, mutta se ei kuitenkaan riittänyt tilaston ykköspaikkaan.

Vuoden 2019 yksittäistapauksista eniten autoveroa kilahti nimittäin syyskuussa verotetusta Lamborghini Aventador vm 2011 -mallista, jonka tuoja sai Suomen valtiolta kuitattavakseen peräti 172 072 euron verolaskun.
Kohta Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa the_kapu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #879 : 14.01.20 - klo:15:57 »
Kannustettakoon kuitenkin autoilijoita ympäristöystävällisten autojen hankintaa. Vuonna 2030 on toivottavasti korkeatasoisia ympäristöystävällisiä autoja kohtuuhintaan. Vetyaujakin silloin mahdollisesti on.

Itsekin uskon vedyn läpilyöntiin, sähköautointoilu on kallis välivaihe.

Poissa jamo75

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 560
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #880 : 14.01.20 - klo:17:53 »
jos vedyllä meinaisi pärjätä niin pitäisi asua aseman vieressä eikä koskaan käydä missään pidemmällä.
sähköä kuitenkin saa mistä tahansa perähikiän random pysähdyspaikasta kun vaan selvittää etukäteen
jos sähköautot ovat seuraavan 5 vuoden tavoite, niin vety on lähemmänkin seuraavan 20 vuoden.

eipä ole kovinkaan monella 20 vuoden päästä edes ajolupaa enää

Itsekin uskon vedyn läpilyöntiin, sähköautointoilu on kallis välivaihe.
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
Edelliset: Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Poissa Beetle

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #881 : 14.01.20 - klo:18:10 »
eipä ole kovinkaan monella 20 vuoden päästä edes ajolupaa enää

 ???


Poissa the_kapu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #882 : 14.01.20 - klo:18:44 »
Ei mene vedyn läpilyöntiin niin kauaa, alkaa 2030 luvun alkupuolella. Automalleja on jo nyt tuotannossa.

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 889
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #883 : 15.01.20 - klo:00:12 »
Ympäristöystävälliset autot eivät yleisesti ottaen ole taloudellisesti kilpailukykyisiä korkean hankintahinnan, huoltotarpeen (kaasu, etanoli) tai jälleenmyyntiarvon vuoksi (käytetyn sähkö-tai hybridiauton akku). Em. asioista osoituksena on, että noin joka kolmas Suomeen tuotu henkilöauto tuodaan käytettynä.
Olen kyllä eri mieltä Geomanin kanssa siitä että kaasuauto ei olisi taloudellisesti kilpailukykyinen koska öljynvaihto on 15tkm/1v välein ja kerran 2v on yksi ylimääräinen tarkastus. Jos autolla ajetaan edes keskimääräinen määrä normiajoa, vaaka kääntyy todennäköisesti selvästi säästön puolelle ja säästön määrä kasvaa kilometrien määrän myötä.

Kaasuautoja tulee myös tuonnin kautta käsittääkseni selvästi suurempi osuus kuin niitä on autokannassa, Suomessa ko. autoja on ollut saatavilla muihin maihin (esim. Ruotsi) verrattuna selkeästi lyhyemmän aikaa, joten käytettyjen kantakin on paljon rajallisempi.

Vuonna 2030 on toivottavasti korkeatasoisia ympäristöystävällisiä autoja kohtuuhintaan. Vetyaujakin silloin mahdollisesti on.
Ympäristöystävällisiä kaasuautoja saa jo nyt (on jo saanut useamman vuoden) uutena Suomesta kohtuuhintaan. Autoverokin on pienempi kuin vastaavassa bensassa pienemmän CO2-päästön ansiosta.

En usko vedyn laajaan läpilyöntiin v2030, siihenhän on vain 10vuotta, koska vety vaatii kokonaan uuden tankkausinfrastruktuurin rakentamisen eikä vedyn tuottaminen ole tällä hetkellä kovin kannattavaa (taloudellisesti tai CO2-näkökulmasta) kokonaisketjun kannalta hyötysuhdehäviöiden takia. Autoissa vedyn säilöminen vaatii 700barin tankkeja, jotka vievät tilaa ja painavat. Toki vasta oli uutinen VTT:n tekemästä korkean hyötysuhteen elektrolyysi/polttokenno laitteesta joka saavuttaa korkean 80..90% hyötysuhteen elektrolyysissä ja polttokenno 50..65% hyötysuhteen poltossa. Vedyn tuotanto vaatisi myös paljon halpaa ylimääräsähköä, ylimäärää jota siis ei tällä hetkellä ole.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy