Autovero

Aloittaja TAG, 18.03.16 - klo:20:35

« edellinen - seuraava »

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 05.06.19 - klo:10:42
Mkäli käyttövoimavero poistetaan, tarkoittaa rajuja korotuksia dieselin hintaan. Pohjalla tietysti jo sovitut 250 miljoonan euron korotukset. Eli kallistuu joka tapauksessa ja paljon.

Mutta jos ain halutaan, sekin korotuspaine voidaan suunnata fiksusti => My Dieselistä tulee jo pumppuhinnoillakin kilpailukykyinen vaihtoehto autoilijalle ja näin Suomen CO2-tavoitteetkin ovat ison askeleen lähempänä, mitenkään unohtamatta kotimaisen polttoaineyhtiön tulosparannusta, veronmaksua Suomeen jne = aikamoinen win-win case, mutta vain jos se aidosti halutaan hoitaa fiksusti 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

9987

Dieselin käyttövoimaveron pois, ajoneuvovero co2 päästöjen mukaan. Jos dieselin hinta hieman nousee pumpuilla niin ei haittaa. Jokaiselta kantilta katsottuna parempi ja oikeudenmukaisempi kuin nykyinen.

Suuremmalla co2 lukemalla varustettu bensa tai diesel maksaa enemmän veroa ja polttoaineissa lisää. Jokainen voi valita omaan käyttöön sopivan.

vagfani

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 05.06.19 - klo:11:16
Valtion menoihin tarvitaan rahaa tietty määrä (Sote, maakunnat, infra, elinkeinoelämän tuet, hallinto jne). Mistä ne rahat sitten pitäisi ottaa? Niitä voi ottaa vain sieltä missä on rahaa.

Noistahan pitäisi nimeomaan leikata ja rajusti. Onneksi perussuomalaiset ovat suurin puolue ja seuraava hallitus tulee siivoamaan sosialistien aiheuttaman sotkun.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 05.06.19 - klo:13:14
Noistahan pitäisi nimeomaan leikata ja rajusti. Onneksi perussuomalaiset ovat suurin puolue ja seuraava hallitus tulee siivoamaan sosialistien aiheuttaman sotkun.

Niin, demarit on suurin puolue kun niillä on eduskunnassa yksi paikka enemmän kuin persuilla. Jos viittaat johinkin gallupeihin niin niillä ei tee paskan vertaa, vain äänestystulokset puhuvat. Katsotaan nyt ensin mitä neljän vuoden kuluttua on "siivottavaa".
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

jt

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 05.06.19 - klo:15:32
Niin, demarit on suurin puolue kun niillä on eduskunnassa yksi paikka enemmän kuin persuilla. Jos viittaat johinkin gallupeihin niin niillä ei tee paskan vertaa, vain äänestystulokset puhuvat. Katsotaan nyt ensin mitä neljän vuoden kuluttua on "siivottavaa".
Tämähän on sitä demokratiaa. Kansa on äänestänyt ja kaikesta viime hetken käänteistä huolimatta demareista tuli suurin puolue niin sehän menee ihan pelisääntöjen mukaan että suurin lähtee kokoamaan hallitusta. Kyllähän tässä myös jonkunlainen "kuluttajansuoja" toteutuu, koska lähtivät lupauksissa sille linjalle että nyt luodaan pysyviä uusia menoja ja niin sitten hallitusohjelmassa joitakin näistä menoista on mukana, ei tietenkään kaikkea, koska hallituksen muodostaminen on kompromissi eikä esim. keskusta olisi ollut mukana jos valtiontalous olisi romutettu. Ja sehän menee ihan loogisesti kun leikata ei haluta, niin on pakko ottaa joko rahaa "taikaseinästä" (velkaa) tai korottaa veroja ja myydä omaisuutta. Ja niin on sitten verojen korotukset ohjelmassa ja yllätys yllätys autoilun verotusta (fossiilisten polttoainevero) tullaan kiristämään se 250 milj - toivon mukaan biopolttoaineiden verotusta ei koroteta, sillä muutoin korupuhe ekologisesta muutoksesta on sananhelinää.

Voi olla että tulee edellistä hallitusta pian jo ikävä ja jos meno ei tyydytä, niin ei ole pakko äänestää tulevaa pääministeripuoluetta seuraavissa vaaleissa ja voi toki vinkata kaverillekin. Niin se demokratia toimii, tämähän menee aivan oikein.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 05.06.19 - klo:10:53
Itse veikkaan että dieselin hinta nousee 20-30 senttiä litralta hallituskauden loppuun mennessä. SDP ja vihreät ovat kaikkea yksityisautoilua vastaan.

Siihen vielä rouheat tiemaksut ja muut korotukset päälle.
Ei ole sovittu moista hallitusohjelmassa (sovittu 250milj. / ~5,5senttiä per litra) ja SDP ja vihreillä ei ole enemmistöä takanaan, niin eivät pysty tuohon keskenään. Ja voihan hinta nousta toki maailmamarkkinahintojen nousun seurauksena. 
Ja en usko että vasta sovittua hallitusohjelmaa lähdettäisiin heti repimään auki, siitähän tulee vain hallituskriisi. Tiemaksut ovat taas sitten kuntien päätettävänä, esim. Helsinki (suurin puolue kok, seuraava vihr) todennäköisesti on myötämielinen ajatuksille.

Mutta alkuperäinen esitys, tod. näk puna-vihr puolelta (?), oli kolminkertainen kiristys eli 750 miljoonan kiristys polttoaineveroon:

Pumppu­hintojen korotus hiertää keskustaväkeä â€" Sipilä: Poltto­aineiden verotusta piti kiristää jopa 750 miljoonalla
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006131965.html
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

vagfani

Eiköhän se taantuma ole nurkan takana, niin pitää taas veroja korottaa. Ei tältä hallitukselta mitään positiivista voi odottaa.

Geoman

Se, että onko tullut tai tuleeko maailmantaloudessa taantuma- tai nousukausi ei ole Suomen hallituksen ansiota tai syytä. Autoilun verotus liittyy siihen paljonko valtio tarvitsee rahaa menoihinsa. Autoilusta on perinteisesti helppo kerätä korotettuja veroja (veroja 8 Mrdâ,¬ ja liikkenneväylien kulut 1,5 Mrdâ,¬) ilman että kerätyn kokonaisveron määrä vähenisi. Puhtaiden autojen verotuksen "keveys" tulee olemaan vain hetkellistä. Liikenteeltä kerättävän kokonaisverotuksen määrä ei tule laskemaan. Usein uhohtuu se, että kaupunkiseudulla työmatkat eivät ole välttämättä lyhyitä ainakaan kestoajaltaan - asumiskulut ovat kyllä korkeat. Parhaimpaan tulokseen liikkumisen suhteen päästäisiin ehkä yhdistämällä kaavoituksessa työpaikat ja asuminen toistensa lomaan?


vagfani

Minä en ainakaan uutta autoa osta, niin kauan kun sosialistit on vallassa:

"Tuleva liikenneministeri, sosialidemokraatti Sanna Marin painotti useammassa vaalikonevastauksessaan yksityisautoilun vähentämistä."

https://www.is.fi/autot/art-2000006132336.html

clacson

#579
Lainaus käyttäjältä: vagfani - 06.06.19 - klo:10:14
Minä en ainakaan uutta autoa osta, niin kauan kun sosialistit on vallassa:

"Tuleva liikenneministeri, sosialidemokraatti Sanna Marin painotti useammassa vaalikonevastauksessaan yksityisautoilun vähentämistä."

https://www.is.fi/autot/art-2000006132336.html
Minä ainakin olen hankkinut aina auton kulloisenkin elämäntilanteen ja tarpeen mukaan enkä eduskunnan voimasuhteiden tai ministerien puoluekannan mukaan.
Viimeisin hankinta onneksi osui kohdilleen ennenkuin edellisen hallituksen ja eduskunnan WLTP-autoverotumuutos iski. Sillä säästöllä saa turkasen monta litraa bensiiniä.

Kyseinen Marinin mielipide oli lainaus SDPn ilmasto-ohjelmasta, eipä tainnut siitä paljon hallitusohjelmaan tulla.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

clacson

Poisto puuttuu
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

tet

Lainaus käyttäjältä: clacson - 06.06.19 - klo:10:42
Kyseinen Marinin mielipide oli lainaus SDPn ilmasto-ohjelmasta, eipä tainnut siitä paljon hallitusohjelmaan tulla.

Noista IS:n nostamista asioista ensimmäisestä, eli polttisten maahantuonnin kieltämisestä, ei ole kirjausta hallitusohjelmassa. Jälkimmäisestä, eli yhdyskuntarakenteesta ja julkisesta liikenteestä, on useita mainintoja.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

vagfani

Lainaus käyttäjältä: clacson - 06.06.19 - klo:10:42
Minä ainakin olen hankkinut aina auton kulloisenkin elämäntilanteen ja tarpeen mukaan enkä eduskunnan voimasuhteiden tai ministerien puoluekannan mukaan.

Aika moni nyt kuitenkin siirtää ja lykkää auton ostamista (rekisteröinnit miinuksella), koska varmaa on vain että kustannukset nousevat. Dieselinkin maine on mennyt melko lailla kokonaan. Kallistahan se auton vaihto on, joten säästää lykkäämällä vaihtoa säästää paljon.

Kannattaa seuraavissa vaaleissa äänestää perussuomalaisia, jos haluaa että autoilun kustannukset eivät kasva, päinvastoin pienenevät:

https://www.verkkouutiset.fi/kansanedustaja-parahtaa-autoilijoiden-ryostamisen-loputtava/

vagfani

Itsellä nyt on tilanne että uutta autoa ei tarvitse hankkia vuosikausiin, useampi kuukausi vuodessa tulee vietettyä ympäri maailmaa, viime keväänä Espanjassa. Saattaa olla että tänne sosialistivaltioon tulen jatkossa vain kesäksi, kustannukset minimoiden. Antaa muiden maksaa veroja, jos kiinnostusta on. :)

clacson

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 07.06.19 - klo:09:20
Kannattaa seuraavissa vaaleissa äänestää perussuomalaisia, jos haluaa että autoilun kustannukset eivät kasva, päinvastoin pienenevät:

https://www.verkkouutiset.fi/kansanedustaja-parahtaa-autoilijoiden-ryostamisen-loputtava/
Kannattaa vai? Ko kansanedustajan olisi syytä lukea hallitusohjelma, ettei lausuisi asioita, joita ohjelmassa ei edes ole. Lausunto on puhdasta populismia, mm. vertaus Kreikkaan.
Kun hallitusohjelmassa puhutaan kaupunkialueiden ruuhkamaksuista, niin sekö olisi peruste poistaa autovero? Siis rahoittaa koko miljardi vain kaupunkialueiden autoilijolta?
Seuraavien vuosien aikana nähdään perustuslaillisten oppositiopolitiikka ja se minkälaisia konkreettisia ehdotuksia on ja suunnitelmat niiden rahoittamiseen.

Hallitus ei ole vielä päivänkään vanha ja se ei ole antanut yhtään lakiesitystä eduskunnan käsittelyyn. Syksyllä nähdään mitkä asiat etenee ja miten. Hyvää ja rauhallista kesää itse kullekin.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

vagfani

Noinko paljon SDP:n äänestäjää harmittaa kun totuus tuodaan esiin? ;D Sosialistit sotkevat maan talouden ja Venezuelan tiellä ollaan. Pettivät kaikki vaalilupauksensa, pelkkiä veronkorotuksia ja kurjuutta on tiedossa.

TDiih

Lainaus käyttäjältä: clacson - 07.06.19 - klo:10:20
Kun hallitusohjelmassa puhutaan kaupunkialueiden ruuhkamaksuista, niin sekö olisi peruste poistaa autovero? Siis rahoittaa koko miljardi vain kaupunkialueiden autoilijolta?
Tämä olisi Kepun unelma, ja jos rahat riittää niin en ihmettelisi yhtään.

Lainaus käyttäjältä: clacson - 07.06.19 - klo:10:20Hyvää ja rauhallista kesää itse kullekin.
Samoin sinulle ja myös kaikille muille  :)
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

tet

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 07.06.19 - klo:09:20
Kannattaa seuraavissa vaaleissa äänestää perussuomalaisia, jos haluaa että autoilun kustannukset eivät kasva, päinvastoin pienenevät:

Kannattaa kuitenkin muistaa se, mitä kovin moni persupoliitikko ei tunnu aina muistavan (heillä kun ei hirveästi hallituskokemusta ole, kun ne ainoat kokeneet ajoivat itsensä siniseen miinaan ja ulos eduskunnasta). Siis että hallitus on meillä ylensä koalitio, jonka ohjelma on yhdistelmä eri hallituspuolueiden tavoitteita. Persut (kuten muutkin) tarvitsevat yli 50 % eduskuntapaikoista tehdäkseen vain omannäköistään politiikkaa. Se taas ei liene kovin realistinen tavoite; Suomen historiassa ehdoton enemmistö on tietääkseni ollut vain kerran, ja silloinkaan isoveli idästä ei antanut sen hallita. Persujen jutuista voi siis surutta heti kättelyssä viilata puolet pois, niin ollaan vasta lähellä sitä, mitä persuvetoinen hallitus voisi ajaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

vagfani

Vaalien ykkönen pitkälle määrittelee mitä tulee hallitusohjelmaan. Sosialistinen SDP näyttää laittavan 850 miljoonaa euroa kehitysapuun Afrikkaan ja uutena asiana 41 miljoonaa euroa "pyöräilyn ja kävelyn edistämiseen". ;D Eikö kansalaiset osaa enää pyöräillä ja kävellä ilman että lapataan miljoonia euroja täysin tyhjäntoimitukseen? ;D

tet

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 07.06.19 - klo:13:22
Vaalien ykkönen pitkälle määrittelee mitä tulee hallitusohjelmaan.

No pitkälle ja pitkälle, riippuu pitkän määritelmästä. Taitaa tuo SOTE olla tämänkin hallituskauden suurimpia mullistuksia, jota yritetään. SDP:n ohjelmasta löytyy sote-kunnat, kepulta maakunnat. Kummatkos siellä hallitusohjelmassa taas olikaan? ::)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

vagfani

Lainaus käyttäjältä: tet - 07.06.19 - klo:13:58
No pitkälle ja pitkälle, riippuu pitkän määritelmästä. Taitaa tuo SOTE olla tämänkin hallituskauden suurimpia mullistuksia, jota yritetään. SDP:n ohjelmasta löytyy sote-kunnat, kepulta maakunnat. Kummatkos siellä hallitusohjelmassa taas olikaan? ::)

Melko sama kummalla nimellä niitä kutsutaan, tuskin tulee valmista. Toinen asia, terveydenhuollon hallintouudistus ei kiinnosta juuri ketään. Kansalaisen näkökulmasta täysin yhdentekevä asia.

Tiemaksut ja polttoaineveron korotukset eivät ole yhdentekeviä, näkyy lompakossa välittömästi. Myös niiden, jotka eivät edes omista autoa.

a4b8

Päinvastoin, terveys ensin, autolla ajelu sitten.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

vagfani

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 07.06.19 - klo:17:08
Päinvastoin, terveys ensin, autolla ajelu sitten.

Miten hallintouudistus edistää kansalaisten terveyttä? Ei mitenkään.

vagfani

"Kuten edellisetkin hallitukset Karhukopla aikoo verottamalla nostaa asumisen ja elämisen kustannuksia Suomessa. Joka on tyhmintä talouspolitiikkaa, jota voi harjoittaa. Se johtaa tietenkin ja oikeutetusti palkankorotusvaatimuksiin ja sen myötä yritystemme kilpailukyvyn heikkenemiseen. Lisäksi se aiheuttaa julkiselle sektorille lisämenoja, sillä korotukset pitää korvata pienituloisille lisäämällä tulonsiirtoja. Joskus on käynyt niinkin, että elämiseen kohdistuvat veronkorotukset maksavat valtiolle enemmän, kuin mitä veroilla saadaan kerätyksi."

https://blogit.iltalehti.fi/kalle-isokallio/2019/06/04/kaksi-asiaa-puuttuu/

multsi

punikkihallituksen kaavailema työssäkäynnin ja liikkumisen lisävero kuulostaa kyllä harvinaisen sairaalta:

"Selvityksessä esitettiin mallia, jossa pääkaupunkiseudulla perittäisiin niin sanottuja porttimaksuja kolmella eri tasolla: kehäteiden I ja III sisäpuolelle asetettavien maksulinjojen lisäksi tehtäisiin kolme säteittäistä, pohjois-eteläsuuntaista maksulinjaa. Maksut olisivat ruuhka-aikana sisäkehällä 1,6 euroa, ulkokehällä 1,2 euroa ja poikittaislinjoilla 80 senttiä."

Jos kattosumma olisi 6â,¬ päivässä, niin kyllä noista summista alkaa kuukausitasolla tulla jo aika monen ansioissa tuntuva rahamäärä, joka on pois jostain muusta kulutuksesta sitten.  Mikään ei myöskään estä, että kun kaupungeille rahastusautomaattimahdollisuus suodaan, etteikö esim. ehinnoittelua tultaisi ruuvaamaan ihan muulle tasolle kun aikaa kuluu.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/282931-kansanedustaja-heikki-vestman-laski-ruuhkamaksusta-jopa-130-eukk-lisalasku-aikooko

Se oli noin kuudestatuhannesta äänestä kiinni, niin tämäkin p*ska olisi jäänyt tapahtumatta.

"no sit ei mene autolla vaan julkisilla!" Kukaan, ei takaa että niitä menee aikatauluun sopivasti ja HSL:n ABC-lippukin maksaa yli satasen kuussa.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: multsi - 13.06.19 - klo:08:17
HSL:n ABC-lippukin maksaa yli satasen kuussa.

Ja se oman auton käyttökö on sitten mukamas nykyisin ilmaista? ??? Toki jos sopivasti sattuu, kuten itselläkin ex. työpaikkani kanssa, matkaa ei montaa km ollut, mutta kun siihen sattui sopivasti tuo vyöhykeraja väliin, niin omalla autollakin tuli tosiaan halvemmaksi kuin tuolloisella seutulipulla :) No nyt se AB-piletti kun on samanhintainen kuin tuohon matkaan tarvittava BC, niin tuokin mahis on purkautunut - tosin niin on työnantajakin vaihtunut C => A vyöhykkeelle ja näin julkisella reissaaminenkin on tullut omaa autoa edullisemmaksi. Prätkällä kustannukset menee vähän hiinä ja hiinä, mutta sekin vain jos laskee pelkät bensat, vaan aikatauluttomuus ja helppo pysäköinti ovat prätkällä tekijöitä joiden vuoksi tuon pienen lisäkustannuksen julkiseen vrt. maksan kesäisin jo ihan mielelläni 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

multsi

Se on toki täysin yksilökohtaista miten julkinen toimii omalla kohdalla, ja tulevatko tietyt vyöhykkeet miten edulliseksi. Parhaiten julkinen toimii jos pitää mennä ruuhka-aikaan keskustan suuntaan ja samoin sieltä pois. Pienikin poikittaisiirtymä vaihtoineen tekee julkisista usein todella tuskallisen.

vagfani


TDiih

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 17.06.19 - klo:11:07
Tiemaksut on tulossa, kuten olen kertonut:

https://www.hs.fi/paivanlehti/17062019/art-2000006144597.html

Mielipidekirjoitus... Mitä lienee tekstissä edes olevan kun on maksullinen ::)
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

vasara

^Jep.. Lukijan mielipide.. 'liikkuvuuspaketti' liittyy kaupalliseen tavara- ja henkilöliikenteeseen. Yksityisautoilijoiden tiemaksuja sillä ei voisi perustella.. vaikka EU:ta herkästi kaikista harmeista syytetäänkin :)
https://www.lvm.fi/-/eu-n-jasenmaat-sopuun-liikkuvuuspaketista-989612

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy