Autovero

Aloittaja TAG, 18.03.16 - klo:20:35

« edellinen - seuraava »

vwmies

Nyt joku "unknown" tutkija nillittää lehdessä / HS, etteivät henkilöautoilijat maksa (vieläkään) tarpeeksi veroja päästöistä.

https://www.hs.fi/kaupunki/vantaa/art-2000006047461.html?utm_campaign=tf-HS&utm_term=0&utm_source=tf-other&share=56ef932f2df10aa1d6ecbc999ff605cc

”Tärkeää on myös luoda verkostomaisia joukkoliikenneyhteyksiä, jolloin reitin ei aina tarvitse kulkea keskustan kautta.”

HSL vastaa joukkoliikenteen lisäksi myös laajemmasta pääkaupunkiseudun suunnittelusta. Siksi onkin kiinnostavaa, mikä sen kanta henkilöautoihin on. Pitääkö niiden määrää vähentää?

Puntanen asettaa sanansa tarkkaan.

”Suomessa autoilijoita verotetaan aika paljon, mutta autoilija ei maksa juurikaan ulkoisia kustannuksia, joita tulee esimerkiksi päästöistä tai pysäköinnistä.”

Auto on Suomessa merkittävä päästöjen lähde. Esimerkiksi Suomen kasvihuonekaasupäästöistä henkilöautojen osuus on 9,1 prosenttia.


Helsingissä asuneena voin vieläkin kaiholla muistella bussi- ja ratikkareittejä - ovat toki muuttuneet vuosien saatossa - eli toimivaa ja tiheästi liikennöivää kohtuuhintaista joukkoliikennettä .......... mutta sitä tuskin on kovin paljon kaupunkien ulkopuolella.
Harrastuksiin jne. kulkemisesta ei tahdo Hgin ulkopuolella ilman kumijalkaa tulla mitään, tai sitten aikaa kuluu 2-5 kertaa enemmän. :o
Yritetään pärjätä.

vagfani

Siinä se nyt on mitä olen aikaisemmin tiennyt:

"Uusi laki mahdollistaa tiemaksut kaupunkiseuduilla. Fossiilisten polttoaineiden verotus kiristyy 250 miljoonalla..."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d749e922-544c-40e5-999f-ecedba9fd602

GeeTee

Ja yllättynyt on Juha Mieto, Kurikassa...

dosetti

Eli ns. dieselverosta ei olla luopumassa näillä näkymin ainakaan. Paljonkohan tuo tarkoittaa bensan pumppuhintaa jatkossa..?

jamo75

helsink on isoalue, jos puhutaan ns, kantakaupungista niin kyllähän silloin homma toimii. läheppä esim. herttoniemestä ja kohde pitäjänmäki.

kun tuo kehärata lanseerattiin sen varjolla lopettiin paljon sivuittais liikennettä esim. vantaan alueelta on todella huonot yhteydet, oletus on että menet tikkurilaan ja sieltä pasilaan jos ei kelpaa niin voi voi.

myöskin erittäin suuri narinan aihe on ollut toi vyöhyke jako sen tarkoitus kun on lähinnä rahastaa ja pakoittaa esim. työmatka liikenne ostamaan kalliita kuukausi kortteja joilla teoriassa pääsee minne vaan mutta jos et mihinkään työmatkan lisäksi haluakkaan niin tällöin kustannukset vain nousevat. työkavereitakin siirtyi oman auton käyttöön kun tulee halvemmalsi

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 25.03.19 - klo:14:25
Nyt joku "unknown" tutkija nillittää lehdessä / HS, etteivät henkilöautoilijat maksa (vieläkään) tarpeeksi veroja päästöistä.

https://www.hs.fi/kaupunki/vantaa/art-2000006047461.html?utm_campaign=tf-HS&utm_term=0&utm_source=tf-other&share=56ef932f2df10aa1d6ecbc999ff605cc

”Tärkeää on myös luoda verkostomaisia joukkoliikenneyhteyksiä, jolloin reitin ei aina tarvitse kulkea keskustan kautta.”

HSL vastaa joukkoliikenteen lisäksi myös laajemmasta pääkaupunkiseudun suunnittelusta. Siksi onkin kiinnostavaa, mikä sen kanta henkilöautoihin on. Pitääkö niiden määrää vähentää?

Puntanen asettaa sanansa tarkkaan.

”Suomessa autoilijoita verotetaan aika paljon, mutta autoilija ei maksa juurikaan ulkoisia kustannuksia, joita tulee esimerkiksi päästöistä tai pysäköinnistä.”

Auto on Suomessa merkittävä päästöjen lähde. Esimerkiksi Suomen kasvihuonekaasupäästöistä henkilöautojen osuus on 9,1 prosenttia.


Helsingissä asuneena voin vieläkin kaiholla muistella bussi- ja ratikkareittejä - ovat toki muuttuneet vuosien saatossa - eli toimivaa ja tiheästi liikennöivää kohtuuhintaista joukkoliikennettä .......... mutta sitä tuskin on kovin paljon kaupunkien ulkopuolella.
Harrastuksiin jne. kulkemisesta ei tahdo Hgin ulkopuolella ilman kumijalkaa tulla mitään, tai sitten aikaa kuluu 2-5 kertaa enemmän. :o
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 01.06.19 - klo:07:58
helsink on isoalue, jos puhutaan ns, kantakaupungista niin kyllähän silloin homma toimii. läheppä esim. herttoniemestä ja kohde pitäjänmäki.

Tuohan menee vielä hyvin. Ensin metrolla Rautatieasemalle ja siitä junalla Pitäjänmäelle. Menee parhammillaan puoleen tuntiin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

clacson

#546
Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 01.06.19 - klo:07:58
myöskin erittäin suuri narinan aihe on ollut toi vyöhyke jako sen tarkoitus kun on lähinnä rahastaa ja pakoittaa esim. työmatka liikenne ostamaan kalliita kuukausi kortteja joilla teoriassa pääsee minne vaan mutta jos et mihinkään työmatkan lisäksi haluakkaan niin tällöin kustannukset vain nousevat. työkavereitakin siirtyi oman auton käyttöön kun tulee halvemmalsi
HSLn kustannuksista n. puolet katetaan lipputuloilla ja toinen puoli kuntien maksuosuuksilla. Vyöhykeuudistuksssa taisi käydä samoin kuin autoveron WLTP-muutoksessa eli tulos oli keskimäärin neutraali, osalla laski, osalla nousi.
Toki hintoja olisi voitu laskea, niin ettei nousua olisi ollut, se olisi sitten nostanut maksuosuuksia ja rahat olisi otettu muista kunnan toiminnoista tai korotettu veroäyriä.

Siirtymällä oman auton käyttöön maksaa lisääntyneet käyttökustannukset, saa jonoissa seisomisen huvit ja joka tapauksessa osallistuu puoleeen sen joukkoliikennelipun kustannuksista. Tuleeko kuitenkaan halvemmaksi?
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

vagfani

Tuo 250 miljoonan korotus polttoaineisiin on noin 7 senttiä litraan, riippuen tietysti painotuksista. Kommunistit hykertelee tyytyväisinä. Lisäkorotuksia lienee vielä luvassa kun talous sakkaa.

ile

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 01.06.19 - klo:08:26
Tuohan menee vielä hyvin. Ensin metrolla Rautatieasemalle ja siitä junalla Pitäjänmäelle. Menee parhammillaan puoleen tuntiin.

Niin, siis jos sattuu asumaan 1min päässä metroasemalta ja harrastuspaikka on Pitäjänmäen tai Valimon juna-aseman vieressä sekä synkka menee sopivasti ruuhkattomana aikana. Muuten todella hiljasta kun yleensä Herttoniemen metroasemalle tarvitsee jo kulkea bussilla.

Bonuksena kyllähän sitä vaikka pelkän sulkismailan raahaa mukanaan ja hirveällä tuurilla voi mennä reilu puoleen tuntiin yo. spekseillä. Mutta entäs, jos roudaa vaikka lätkäkamoja lapsen kanssa Herttoniemestä muualta kuin metroaseman vierestä ja vaikka suuntana Konala. Alle tuntiin ei onnistu per suunta ihan sama mitä tekee ja matkalla bussi-metro-bussi tai esim neljä bussia yhteen suuntaan.

Nämä kommentit kun liikutaan poikittain tai mutkien takaa pistää hymähtelemään, kun ollaan aika pihalla mikä on nykypäivänä todellisuus. Omakohtaisesti esim Ylästöstä on aika lenkki vedellä poikittain Tapiolaan tai vetästä Malmin jäähallille lätkäkamojen kera. Ei ole tosiaan välttämättä pitkä matka - koko ajan Kehän 3n sisällä, mutta aikaa palaa ja monesti ainut optio on kiertää keskustan kautta. Ei siinä viitsi käyttää per suunta jopa kolminkertaista aikaa vs. oma auto kun linjat on mitä on.

V60

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 01.06.19 - klo:09:16
Tuo 250 miljoonan korotus polttoaineisiin on noin 7 senttiä litraan, riippuen tietysti painotuksista. Kommunistit hykertelee tyytyväisinä. Lisäkorotuksia lienee vielä luvassa kun talous sakkaa.
Tingin sitten muusta kulutuksesta. Voi voi.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

vagfani

Laskemien mukaan jopa 1000 euron vuosittainen lisälasku tulossa "ruuhkamaksun" nimellä, kannattiko äänestää sosialisteja?

https://www.is.fi/autot/art-2000006129690.html

Siihen vielä polttoaineverojen korotukset päälle:

https://www.is.fi/autot/art-2000006129352.html

vagfani

Hallitus muutti vielä "tiemaksun" nimen "ruuhkamaksuksi" viime metreillä:

https://www.verkkouutiset.fi/hallitus-brandasi-tiemaksua-kutsutaan-ruuhkamaksuksi/

vwmies

Autoveroon ei taidettu luvata muutoksia, mutta sen sijaan taidetaan saada tiemaksut iloksemme:

https://www.is.fi/autot/art-2000006129690.html

Hallitusohjelmasta löytyvä tiemaksu tarkoittaisi autoilijalle jopa tuhannen euron vuotuista lisäkustannusta.

HSL:n etupainotteisesti jo varsin valmiiksi mietityssä tiemaksumallissa pääkaupunkiseutu on rajattu portein eri vyöhykkeisiin. Kuvassa maksulliseksi määriteltyyn tiealueeseen kuuluvan kehä ykkösen länsipäätä, jota on kaavailtu eri selvityksissä paitsi tiemaksuvyöhykkeen sisälle, mutta myös ”tulevaisuudessa mahdollisesti bulevardisoitavaksi” tieosuudeksi.

HSL:n suunnitelman mukaan tiemaksuilla kerättäisiin pelkästään pääkaupunkiseudulla noin 200 miljoonaa euroa vuodessa.
Maaliskuussa 2019 hyväksytyn pääkaupunkiseudun maankäyttö- ja liikennesuunnitelman mukaan Rinteen hallitusohjelmasta löytyvät tiemaksut tarkoittaisivat yksityisautoilijalle enimmillään noin 700-1000 euron vuosikustannusta.

Kyseinen summa tulisi maksettavaksi kaikkien jo olemassa olevien autoilukulujen päälle, mukaan lukien tulossa olevat 250 miljoonan euron suuruiset polttoaineverojen korotukset.  :(

Lue lisää: ”Helsingin, Espoon, Vantaan (ja ehkä Tampereenkin) tiemaksut voisivat sopia hyvin myös vaa’ankielipuolue keskustalle”, IS:n liikennetoimittaja arvioi jo ennen hallitusohjelman julkistamista.

Kuluttajien maksuhalukkuudesta Helsingin seudun liikenne HSL:n johdolla laadittu liikennesuunnitelma toteaa, että autoilijat maksavat kyllä pääkaupunkiseudulla tien käytöstä, ”jos automatka on riittävän tärkeä, vaikka tarjolla olisi henkilöautolle kilpailukykyisiä vaihtoehtoja”.

Suunnitelman mukaan pääkaupunkiseudun tiemaksut kerättäisiin todennäköisimmin ns. porttijärjestelmällä, eli autot ajaisivat eri maksuvyöhykkeille mikroaaltotekniikkaa käyttävien tunnisteporttien läpi.

Veloitettavat maksut kirjautuisivat tiemaksujärjestelmään tämän jälkeen automaattisesti.  :P
Yritetään pärjätä.

vagfani


vasara

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 03.06.19 - klo:15:55
Laskemien mukaan jopa 1000 euron vuosittainen lisälasku tulossa "ruuhkamaksun" nimellä, kannattiko äänestää sosialisteja?
...
Eihän sossuja edes äänestetty.
Kannatus vaaleissa meni näin..
SDP (17,7%) + Vas (8,2 %) = 25,9%
Otetaan vielä samanhenkinen vihreät mukaan (11,5 %) => yht. 37,4%

.. ja näillä eväillä kasataan vahvasti vasemmistolaista politiikkaa ajava hallitus :)
Kyseessä demokratian alasajo ja vallankaappaus.
Jos kepulla ja rkp:lla ei olisi niin karmea hinku ministerin jakkaroille, niin
ylimielisesti virnuileva Rinne olisi jäänyt lehdelle soittelemaan.

vagfani

Niin, ikävää että olin oikeassa, jälleen kerran. Ei tämä epäselvyys ihan hetkeen ratkea, uusia maksuja ja kieltoja odotellessa:

"Suomessa uuden auton hankintaa jarruttaa tällä hetkellä eniten poliittinen spekulointi eri käyttövoimien mahdollisista kannusteista ja kielloista sekä liikenteen verotuksen tulevaisuuden muutossuunnista."

"http://www.aut.fi/ajankohtaista/tiedotteet/uusien_autojen_ensirekisteroinnit_ovat_jaaneet_selvasti_viime_vuodesta.2153.news

vagfani

Veikkaan että syksyllä alkaa YT-neuvottelut isoimmilla autoalan jälleenmyyjillä. Laakkonenhan ehti ensimmäisenä:

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/771157-90-uhkaa-menettaa-tyonsa-autoliike-laakkosen-yt-neuvotteluissa

clacson

#557
Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 03.06.19 - klo:17:27
Eihän sossuja edes äänestetty.
Kannatus vaaleissa meni näin..
SDP (17,7%) + Vas (8,2 %) = 25,9%
Otetaan vielä samanhenkinen vihreät mukaan (11,5 %) => yht. 37,4%

.. ja näillä eväillä kasataan vahvasti vasemmistolaista politiikkaa ajava hallitus :)
Kyseessä demokratian alasajo ja vallankaappaus.
Jos kepulla ja rkp:lla ei olisi niin karmea hinku ministerin jakkaroille, niin
ylimielisesti virnuileva Rinne olisi jäänyt lehdelle soittelemaan.
On olemassa demokratioita ja "demokratioita". Pitkään on ollut yhteisesti sovittu tapa, että suurimman puolueen puheenjohtaja lähtee muodostamaan hallitusta. Liekö mikään puolue ollut toista mieltä? Sen jälkeen etsitään poppoo, joka yrittää pelata joukkuepeliä. Ne, jotka eivät halua, jäävät paitsioon. Näinhän se on ollut jo näillä tantereilla yli sata vuotta.

Edellisillä hallituskausilla se on ollut kokoomus ja keskusta, nyt ei. Jos äänestäjät olisivat äänestäneet jonkin muun puolueen eduskunnan suurimmaksi, niin olisi menty sen tahtiin. Mutta kun eivät äänestäneet, he olivat siis väärässä? Jos äänestäjät olisivat äänestäneet oikein(?), niin meillä olisi kokoomuksen, perustuslaillisten, keskustan, kristillisten ja ruotsalaisten muodostama hallitus. Varmaan marmatusta olisi tullut senkin ohjelmasta.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

mfroberg

+1

Clacsonin kanssa täysin samaa mieltä, nyt mentiin ihan vanhojen pelisääntöjen mukaan. Ihan sama mitä ohjelmassa on, aina se on jonkin mielestä väärin. Itse en kyllä jaksa itkeä tätäkään etukäteen, tulevaisuus näyttää mihin sitten päädytään. Kaikki suunnitelmat, liikenteestäkään, eivät tule menemään läpi tuosta vain. Tietulleihin stadilla on ollut mahdollisuus/aikomus jo pitkään mutta ei ne ole toteutuneet, ei se ole hallituksen määräysvallassa päättää kunnallisia asioita. Me työssäkäyvät maksamme tämä yhteiskunnan puörittämisen tavalla tai toisella, nimikkeet saattavat vain muuttua.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

vagfani

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 04.06.19 - klo:12:26
Itse en kyllä jaksa itkeä tätäkään etukäteen, tulevaisuus näyttää mihin sitten päädytään. Kaikki suunnitelmat, liikenteestäkään, eivät tule menemään läpi tuosta vain. Tietulleihin stadilla on ollut mahdollisuus/aikomus jo pitkään mutta ei ne ole toteutuneet, ei se ole hallituksen määräysvallassa päättää kunnallisia asioita. Me työssäkäyvät maksamme tämä yhteiskunnan puörittämisen tavalla tai toisella, nimikkeet saattavat vain muuttua.

Nyt et kyllä ole ajantasalla. Tietulleja ei ole nimenomaan siitä syystä että asiasta ei ole olemassa tarvittavaa lainsäädäntöä. Se on eduskunnan tehtävä laatia lakeja. Helsingin punavihreät ovat tietulleista haaveilleet, mutta mahdollista se ei ole ollut, kun ei ole ollut tarvittavaa lainsäädäntöä. Nyt sitten vihreät saivat hallitusohjelmaan kirjattua ja alkavat ajaa asiaa ainakin Helsingissä vasemmiston tuella.

Eniten noista kärsii Espoossa ja Vantaalla asuvat, jotka joutuu Helsingin puolella autoilemaan. En pitäisi mahdottomana että Tampere ja Turku lähtevät kopioimaan.

clacson

#560
Lainaus käyttäjältä: vagfani - 04.06.19 - klo:13:38
Nyt et kyllä ole ajantasalla. Tietulleja ei ole nimenomaan siitä syystä että asiasta ei ole olemassa tarvittavaa lainsäädäntöä. Se on eduskunnan tehtävä laatia lakeja. Helsingin punavihreät ovat tietulleista haaveilleet, mutta mahdollista se ei ole ollut, kun ei ole ollut tarvittavaa lainsäädäntöä. Nyt sitten vihreät saivat hallitusohjelmaan kirjattua ja alkavat ajaa asiaa ainakin Helsingissä vasemmiston tuella.

Eniten noista kärsii Espoossa ja Vantaalla asuvat, jotka joutuu Helsingin puolella autoilemaan. En pitäisi mahdottomana että Tampere ja Turku lähtevät kopioimaan.
Kyse on ruuhkamaksuista, joista moni nykyistä hallitusta edeltänyt on puhunut ja suunnitellut, mutta eivät saaneet aikaiseksi, kun on ollut sotea ja muuta.
Nyt valmistellaan lakia, joka koskee kaupunkialueita. Kun se joskus tulee voimaan (jos tulee), niin todennäköisesti jokainen kaupunki-statuksella oleva kunta voi ottaa ne halutessaan käyttöön.
Kuten Ollilan työryhmä vuonna 2013 totesi, niin käyttöönotto edellyttää sopivan ja käyttökelpoisen tekniikan olemassaoloa.
Kelpaako sitten tekniikka, joka on käytössä Lontoossa, Tukholmassa tai monissa Saksan kaupungeissa jne, jää sitten nähtäväksi joskus tulevaisuudessa. Aika vähän punavihreät noissa paikoissa asiaa ovat ajaneet.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

mfroberg

Ok, kiitos korjauksesta eli olin väärässä harhaluuloissani että maksujen käyttöönottoon riittäisi pelkkä kuntien oma poliittinen päätös.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

vasara

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 04.06.19 - klo:12:26
...Itse en kyllä jaksa itkeä tätäkään etukäteen, tulevaisuus näyttää mihin sitten päädytään.
Eikö se ole hyvä 'itkeä' etukäteen.. ennakoivasti. Jälkikäteen on myöhäistä ja sitä kutsutaankin ikävästi jälkiviisasteluksi :)
Mutta joo.. vallitsevat realiteetit (raha ja sen puute) pyyhkii pois utopistisimpien sunnitelmien toteutuksen. Tuskin mitään täystuhoa saa sosialistihallituskaan aikaan. Työn tekeminen ja ylipäätään eläminen tosin tulee vähän kalliimmaksi.. se sitten viiveellä rapauttaa myös koko maan taloutta.

Ja kyllä.. hallitus muodostetaan vanhoilla pelisäännöillä. Nyt vaan kävi niin, että vasemmisto pääsee valtaan poikkeuksellisen pienellä rapia 1/3- osa kannatuksella. Kiitos kepun, joka petti, kuten aina.

Kaikki edellinen OT:ta tähän ketjuun.. mutta aasinsiltana 'Autovero' asiaan.. se ei ainakaan poistu tällä hallituskaudella :) .. lisää autoilijoita rasittavia veroja saamme senkin edestä. Tässä kohti olisi minusta peliliikkeen paikka ja myllätä autoilun verotus kunnolla kohti auton käyttöä. Tämä on joka tapauksessa pikapuoliin ja pakon sanelemana edessä.
Oikeastaan juuri vasemmiston tulisi herätä tässä asiassa. Vauraan väen täyssähkö autot ja plugin hybridit ovat nykyisellä veromallilla lähes verovapaita.

vagfani

Dieselin hintaa ollaan rajusti korottamassa:

"Hallitusohjelman mukaan Antti Rinteen (sd) hallitus aloittaa ”ilmastotavoitetta palvelevan kestävän verotuksen tiekartan” valmistelun. Kokonaisuuteen kuuluvat liikenteen verotuksen uudistuksen ohella myös kiertotalouden edistäminen, energiaverotuksen uudistus sekä päästöihin perustuvan kulutusverotuksen selvittäminen. Tiekartan ensimmäisen vaiheen on tarkoitus valmistua vuoden 2020 kehysriiheen mennessä eli käytännössä noin ensi vuoden maalis-huhtikuussa.

Hallitusohjelmassa todetaan myös, että vaadittavat päästövähennykset sekä niihin liittyvä liikenteen käyttövoimien nopea muutos ovat luonteeltaan ”merkittäviä”. Siksi ”muutoksiin liittyen käynnistetään työ, joka tähtää tätä hallituskautta pidemmällä aikajaksolla liikenteen verotuksen fiskaalisen pohjan turvaamiseen.”

"Sitä, tarkoittaako verotuksen tason muuttaminen liikenteen verojen kiristymistä vai laskemista, ei tekstissä kerrota. Arvailla kuitenkin voi, että laskemisesta tuskin lienee kyse, sillä hallitusohjelmassa mainitaan esimerkiksi perusdieseliä alemmin verotetun ammattidieselin käyttöönotto. Tällaiselle erikoishinnoitetulle ammattidieselille tuskin lie tarvetta, ellei dieselin hinta ole tasolla jossa se vaikuttaa haitallisesti jo koko kuljetus- ja logistiikkaalan toimintaan."

https://www.is.fi/autot/art-2000006130681.html

HiTecci

Pahnat siitä tietullista mitään mikroaalto-juttua tule, vaan kamerasysteemi joka lukee rek.kilvet, simple as that. Tällöin autoihin ei tartte asennella yhtään mitään lisää, tekniikka on jo olemassa olevaa ja koeteltua, toimivaksi todettua. Kysymys on enää portti-politiikasta, mihin ja paljonko noita halutaan sitten asennella. Olettaisin että HSL:n vyöhykeuudistus on tässä kohtaa avainasemassa, autoilijoille tulee samanlaiset ABCD-vyöhykkeet ja vyöhykkeen vaihto kilauttaa taas roposen kassaan, nuo nykyiset vyöhykkeet kun noudattelevat melko hyvin pääväyliä ex. kuntarajojen sijaan 8)

Mutta lisäksihän Hki:ssä tulee noita pysäköintipaikkojen lkm vähenyksiä, pys.maksujen korotuksia, väylien heikennyksiä, nop.rajoitusten alentamista... Ei ole mitään herkkua autoilu PK-seudulla enää, jos se varsinaista herkkua noissa työmatkajonoissa on ikinä ollutkaan kökkiä :-\

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 05.06.19 - klo:10:15
Dieselin hintaa ollaan rajusti korottamassa:
Just juu ja lehmät lentää ;D Kyseinen ammatti-diesel liittyy ihan puhtaasti vinjetti-systeemin luomiseen, ei mitään sen kummallisempaa. Näin siis saadaan myös ulkomaiset rekat maksamaan Suomalaisten teiden käytöstä aivan kuten monissa muissakin EU-maissa on jo vuosia ollut käytäntönä. Tuo ammatti-diesel mahdollistaa kotimaisen yrittäjän tukemisen s.e. he eivät tästä vinjetistä kärsisi, sillä vinjetissä kun ei saa erotella kotimaista ja ulkomaista autoilijaa, vaan systeemin tulee olla tasavertainen, kuluttavathan ne rekat teitä ihan samalla tavalla rek.kilven maatunnuksestaan huolimatta. Toki tuohan teoriassa tosiaan mahdollistaisi myös ns. kuluttaja-dieselin hinnankorotukset ilman että yritykset siitä kärsisivät, mutta kun siellä vaakakupin toisella puolella on päästötavoitteet ja dieselhän tunnetusti on CO2-ystävällisempi vaihtoehto (bensaan vrt), niin tätä korotusta tuskin tullaan näkemään 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vagfani

Sehän jää nähtäväksi, eduskunta joutuu tämän kansalaisaloitteen joka tapauksessa käsittelemään:

https://www.is.fi/autot/art-2000006104790.html

Mkäli käyttövoimavero poistetaan, tarkoittaa rajuja korotuksia dieselin hintaan. Pohjalla tietysti jo sovitut 250 miljoonan euron korotukset. Eli kallistuu joka tapauksessa ja paljon.

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 05.06.19 - klo:10:42
Sehän jää nähtäväksi, eduskunta joutuu tämän kansalaisaloitteen joka tapauksessa käsittelemään:

https://www.is.fi/autot/art-2000006104790.html

Mkäli käyttövoimavero poistetaan, tarkoittaa rajuja korotuksia dieselin hintaan. Pohjalla tietysti jo sovitut 250 miljoonan euron korotukset. Eli kallistuu joka tapauksessa ja paljon.

Siinähän käsittelevät, tuskinpa tulee muutoksia. Ovatkohan nämä allekirjoittaneet vilkaisseet viime aikoina tolppahintoja? Tilannehan on tällä hetkellä ns. normaali hinnoittelun osalta. Tietysti jos haluavat maksaa dieselistä enemmän kuin bensiinistä, niin antaa mennä vaan. Siitä sitten seuraava kansalaisaloite vireille.

vagfani

Itse veikkaan että dieselin hinta nousee 20-30 senttiä litralta hallituskauden loppuun mennessä. SDP ja vihreät ovat kaikkea yksityisautoilua vastaan.

Siihen vielä rouheat tiemaksut ja muut korotukset päälle.

Geoman

Valtion menoihin tarvitaan rahaa tietty määrä (Sote, maakunnat, infra, elinkeinoelämän tuet, hallinto jne). Mistä ne rahat sitten pitäisi ottaa? Niitä voi ottaa vain sieltä missä on rahaa.

passo_s

Paljonkohan veroton km korvaus nousee ?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy