Kirjoittaja Aihe: Autovero  (Luettu 56428 kertaa)

Poissa TDI Golf

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 148
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #510 : 14.03.19 - klo:06:21 »
Nythän tulee säästöä jo sopeutumiseläkeistä kun ne lopetetaan. Samoin voi rahan jakamisen lopettaa eduskunnan eräkerhoon ym harrastemaksut. Budjetti piukalla sanovat ja ostavat uusia läppäreitä, autoja jne samaan aikaan. Ei kotitaloudet niin pysty tekemään. Säästöä saisi myös sillä kun lopettaisi rahan maksun noille ketkä eivät ikinä töissä ole olleet eivätkä mene. Vuokrat menee jo nyt sosiaalihuollon kautta, samoin vaatteet ym maksut. Selkeä raha vielä pois ja kauppaan tili mistä voi hakea muuta paitsi alkoholia jollakin summalla mikä lasketaan riittävän / pvä / kk . Samalla ne puhutut alkoholin aiheuttamat sairaudet ja väkivaltateot laskee myös.
Verotuloja taas saa valtio lisää kun tuo nykyinen veronkierto ulkomaisille tileille kielletään ja samoin optioina nostettavat rahat samalla systeemillä kun palkat. Nythän on monilla älyttömän pienet tulo palkan suhteen ja toki myös verotus, sitten optioina isot rahat ja taas veroja vähemmän kuin palkkatyöstä.

Poissa Jönglööraaja

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 298
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #511 : 14.03.19 - klo:08:02 »
Säästöistä jäi mainitsematta  maahanmuutosta aiheutetut kustannukset jotka voisi minimoida tarkemmalla kontrollilla.

Poissa sakal83

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.211
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #512 : 14.03.19 - klo:08:19 »
Täällähän on näin vaalien lähestyessä monta ratkaisujen ilmoittelijaa. Onko teistä joku oikein ehdokkaana? Jos ei, niin nyt kannattaisi äkkiä mennä. Sen verran kovia talouden ongelmien poistoratkaisuja tässä on heitelty.  ;D

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.507
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #513 : 14.03.19 - klo:08:20 »
Voidaan toki leikata se miljardi jostain, esim. maataloustuesta, yritystuista tai lapsilisistä. Autokanta pitää uudistaa, jos halutaan turvallisempia ja vähäpäästöisempiä autoja liikenteeseen.

Autokanta uudistuu kun suuria massoja uudistetaan. Ei tuo uudistus tarvitse minkään Ferrarin yli 100k€ autoveroalennusta, auton joita myydään luokkaa 10kpl vuodessa jos sitäkään, vaan siitä skodillakin hinnasta pitäisi pystyä niistämään. Ainoastaan näihin eniten myytyjen autojen hintoihin vaikuttamalla voidaan laskea sitä uuden auton hankinnan kynnystä. Eli miksei autoveroakin voisi säilyttää vähän kuin nykyisen solidaarisuusveron tavoin? Asetetaan se raja vaikka 50k€ ja tuota kalliimmista autoista peritään autoverot yhä entiseen malliin, toki CO2-kerrointa nykyisestä vielä huomattavasti jyrkentäen. Tällöin myöskään vuotuinen autoverokertymä ei ottaisi tästä muutoksesta osumaa läheskään samalla tavalla kuin täydellinen autoveron poisto, joten niitä korvaavia tulolähteitäkään ei valtion tarttisi alkaa ihan väkisin keksimään. Maksakoon siis se veroja joilla niihin on varaa tai mahduttakoon sen egonsa hieman vaatimattomampaan kiesiin :)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa mfroberg

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 402
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #514 : 14.03.19 - klo:09:29 »
Nyt osassa "lobbareiden" matskuja on otettu tavoitteeksi esim. autoveron poisto ja autokannan nopeampi uusiminen (=suurempi valuuttapako ulkomaille). Eikös tavoite kuitenkin ollut CO2-päästöjen pienentäminen?
Autoveron poisto ei päästönäkökannasta ajatellen ole kannatettavaa, koska poisto halventaisi suhteessa eniten kaikkein suuripäästöisimpien autojen hintoja - miksi ihmeessä niitä pitäisi halventaa? Ja kyllähän niitä sitten myös myytäisiin enempi, vaikka esim. vuosimaksu olisi isompi, koska varsinkin uuden auton tapauksessa suurin osa kuluista on kuitenkin pääomakuluja.  Sen sijaan autoveron päästöporrastus on erittäin tehokas ohjauskeino, katsokaapa vaikka Norjaa, toki siellä tuetaan ihan poskettomasti sähköautoja, mutta kolikon toinen puoli on se että fossiilisilla toimivat autot ovat todella kalliita, verratkaapa vaikka 1.0TSI Golffia, kyllä on Suomessa halvat autot siihen verrattuna.

Samoin eräs poliitikko perusteli autotuontia argumenttina autoveron poistolle. Niin, jos autoveroa ei olisi, niin silloinhan vasta käytettyjen ja isompipäästöisten autojen virta olisi isompi, vuosittainen suurempi vero vain halventaisi suuripäästöisten autojen markkinahintoja.

Oma mielipiteeni on että autoveron porrastus päästöjen mukaan on tehokas ja tarpeellinen ohjauskeino päästömielessä - ohjausta päästöpohjaisesti kannattaa ja pitääkin käyttää. On verotuksessa myös pielessä asioita, esim. "käytön" puolella rangaistaan kaasuauton omistuksesta, mutta eivät nuo maata kaada, jospa niihin joskus tolkkua saisi. Toki muitakin mielipiteitä on ja tämähän onkin keskustelupalsta, joten muitakin mielipiteitä tähän ketjuun mahtuu paljonkin :). Ja siinä vaiheessa kun autoilu on "sähköistetty" on todennäköisesti siirrytty jonkin sortin km-pohjaiseen verotukseen, mahdollisesti vielä ajan ja paikan huomioivaan ;).

Näistä olen pitkälti samaa mieltä, työntekijänä/veronmaksajana olen mukana kustantamassa yhteiskuntamme ylläpitoa summalla x, se millä veronimikkeillä se minulta vuosittain peritään voivat vaihdella mutta itse summan suuruuden merkittäviin muutoksiin en usko. Tuli parisen viikkoa sitten tilattua uusi auto, katsoin sopparista että autossa on autoveroa 4288 € joka on 12,9% auton hinnasta. Pidän tätä ihan kohtuullisena maksuna enkä usko autoveron totaalipoistoon, ja veroporrastus päästöjen mukaan on se mihin hommaa on ohjattava päästötavoitteiden saavuttamikseksi. Ja en tosiaankaan kahlaa fyrkassa, tämä tuleva pirssi on minulle (50+v) vasta toinen uusi auto elämäni aikana, Leoni oli eka. Jos haluaa uuden auton on oltava valmis maksamaan. Vain auto jota ei ikinä tehdä on päästötön eikä rasita luontoa/planeettaamme - muista tuleekin maksaa tavalla tai toisella. Ja ei, en ole koskaan äänestänyt kommareita, suurinta osaa vanhoista valtapuolueista kyllä.
VW Golf Variant 1.5 TSI DSG Highline 2018
Seat Leon ST 1.0 TSI Style 2017
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Poissa Jönglööraaja

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 298
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #515 : 14.03.19 - klo:09:46 »
Niinpä niin se autovero, en koe sitä mitenkään ongelmallisena.
Minä maksan joka kolmas vuosi autoveroa n. 7000€.
Olisihan se mahdollista maksaa vähemmän jos ostaisi pienen kiesin.
Jokainen pystyy itse päättämään myös auton koossa paljonko haluaa veroa pulittaa.
Minäkin olen varmaan elämäni aikana maksanut autojen hankinnassa kivitalon hinnan veroa valtiolle.
Koskee vain pelkkiä uusien hankintoja. Siihen vielä polttoaineissa ja muissa keksityissä veroissa lisää.
Autollahan ei ole pakko ajaa. Kuitenkin ottaa pattiin nuo huonokuntoset tiet joita saa taas keväällä koluta. Mihin lie kiskotut verot menee.

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.507
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #516 : 14.03.19 - klo:10:06 »
Olisihan se mahdollista maksaa vähemmän jos ostaisi pienen kiesin.

No juuri tässähän se onkin, autovero on tavallaan "vapaaehtoinen" sillä itse omilla valinnoillaan pystyy vaikuttamaan tuohon veron määrään hyvinkin ratkaisevasti. Toisin kuin vaikka polttoainevero jota maksetaan tasan sama määrä jokaisesta tankatusta litrasta ja ainoa tapa vaikuttaa veroon on tankata vähempi. Autoveroa voisikin kenties verrata joiltain osin vaikka ruuan ALV:iin. Jos ei halpa jauheliha kelpaa ja näin euroissa pienempi ALV, vaan pöydässä pitää olla kallista sisävilettiä ja näin ALV:iankin maksetaan euroissa enempi, niin se on vaan voi voi. Mahahan kuitenkin täyttyy molemmilla tuotteilla ihan samalla tavalla, mutta silloin maksetaan sitä ALV:ia euroina enempi sen kalliin tuotteen oman hinnan päälle jos ei se edullisempi kerran kelpaa 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa vagfani

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 301
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #517 : 14.03.19 - klo:10:17 »
Ei se autovero mikään vapaaehtoinen vero ole. Sitä on jäljellä myös käytetyissä autoissa, jotka ovat kalliita Suomessa. Paljon kalliimpia kuin Ruotsissa, Saksassa tai Virossa.

Suomessa on Euroopan vanhimpia autokantoja, johtuen juuri sosialistien vaalimasta autoverosta. Kyseessä on puhdas kateusvero, asia jonka huomaa myös tällä palstalla.

Jokainen joka ymmärtää markkinataloutta, kannattaa autoveron poistoa.


Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.507
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #518 : 14.03.19 - klo:11:37 »
Jokainen joka ymmärtää markkinataloutta, kannattaa autoveron poistoa.

Ja sitten syntyy tuollaisia puhtaan markkinataloudellisia ehdotuksiakin, kuten maataloustukiaiset ja lapsilisät jotka pitäisi myöskin poistaa, tai ALV:ia +1% lisätä - eikä mitenkään paista läpi kuinka se uusi S Mursu kutittelee, kunhan nyt vaan jonkun toisen saisi maksamaan ne autoverot puolestani, niin... ::)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa Jönglööraaja

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 298
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #519 : 14.03.19 - klo:11:46 »
On sitä ALVia siinä käytetyssäkin vielä.
ALV in korottaminen vaikuttaa todella paljon kaikkiin kustannuksiin.
Ei se autovero ole mikään "kateusvero".
Siihen vaan on tottu 100 vuoden aikana,että automies on paras lypsylehmä.

Poissa vagfani

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 301
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #520 : 14.03.19 - klo:14:30 »
läpi kuinka se uusi S Mursu kutittelee, kunhan nyt vaan jonkun toisen saisi maksamaan ne autoverot puolestani, niin... ::)

Näistä tällaisista kommenteista paistaa läpi juuri se kateus ja katkeruus, ettei vaan toiset osta parempia autoja, varsinkaan kukaan lähipiiristä.

Autovero on kateusvero.


Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.507
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #521 : 14.03.19 - klo:15:07 »
Näistä tällaisista kommenteista paistaa läpi juuri se kateus ja katkeruus, ettei vaan toiset osta parempia autoja, varsinkaan kukaan lähipiiristä.

Ei vaan juuri päinvastoin! Erittäin hyvä että jollakin on sitä pätäkkää yhä ostaa noita kalliita premium-autoja, korkeilla autoveroillakin, sillä kuten Li Anderssonkin sanoi:

https://www.is.fi/politiikka/art-2000006034634.html
Lainaus
Verotusta on syytä kiristää sieltä, missä on maksukykyä

Eli kyllä itse pikemminkin nostan hattua naapurille, jos hänen pihaansa esim. moinen S Mursu joskus ilmaantuisi, sillä siinä samallahan hän suoritti ison, vapaaehtoisen lahjoituksen valtion kassaan niin autoveron kuin ALV:kin muodoissa ja täten tuki yhteiskuntamme toimintaa, esim. sairaanhoitoa josta ei kukaan tiedä milloin esim. sitä sirraa tarttee itsekin Ja tästä lahjoituksesta olkoon sitten täysin oikeutetusti moinen "kunniamerkki" hänen pihallaan nököttämässä, kiitos ja kumarrus :)

Mutta sen sijaan ennemmin kyllä ymmärrän sen banaanin otsassa varsinkin hänellä jolla moista S Mursua tekee kovasti mieli, mutta varallisuus ei ilman autoveron poistoa kuitenkaan sellaiseen ihan riitä ja siksi huudellaankin erityisen kovaan ääneen tuon veron poistoa mitä erilaisimmin "perustein" ;D
« Viimeksi muokattu: 14.03.19 - klo:15:11 kirjoittanut HiTecci »
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa Sokota09

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 885
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #522 : 14.03.19 - klo:15:35 »
Vasemmistoliiton höpinät voi jättää täysin omaan arvoonsa, heillä rahat tulevat taikaseinästä.

Poissa nokivasara

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.079
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #523 : 14.03.19 - klo:16:45 »
..kuten Li Anderssonkin sanoi:
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006034634.html
...
Vasemmistoliito haluaa kiristää verotusta => ajaa ahkerimmat ja fiksuimmat ihmiset & yritykset ulkomaille ja saada aikaan
massatyöttömyyden. Eli lisää köyhiä Suomeen, jotka sitten olisivat potentiaalisia vasemmiston kannattajia.
Tyypillistä vain omaa etua tavoittelevaa kieroilua.. koko kansakunnan etu ja hyvinvointi ei vasemmistoa ole koskaan kiinnostanut  :-\

Parissa kohdassa Li puhuu kuitenkin asiaa..
"Vähävaraisten verotusta Andersson puolestaan keventäisi."
Kyllä.. mahdollistaisi sen, että samaa verotettua rahaa ei tarvitsisi kierrättää vähävaraisille takaisin erilaisina tukina.
Eli vähentäisi byrokratiaa.. tosin Li ei maininnut mitään siitä, että tukia samalla vähennettäisiin :)

"Meidän mielestämme on perusteltua karsia sellaisia yritystukia, jotka ovat ristiriidassa ympäristötavoitteiden kanssa"
Osittainen Kyllä.. tosin pitää laajentaa koskemaan kaikkia yritystukia.
Ensimmäisenä poistaisin tuen asunnon vuokrausbisnekseltä = asumistuen.
Säästyneillä Miljardeilla voidaan sitten keventää yritysten ja palkansaajien verotusta (.. ja poistaa mm. autovero) ja Suomi lähtee nousukiitoon.

Poissa jt

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 611
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #524 : 14.03.19 - klo:23:57 »
Vasemmistoliiton höpinät voi jättää täysin omaan arvoonsa, heillä rahat tulevat taikaseinästä.
Yleensä samaa mieltä Sokota09:n kanssa, mutta kyllä sieltä joskus on ihan järkeviäkin kannanottoja pulpahtanut, tai sitten ovat nimeä etäisesti mukaillen vain "vastaan" ja sitten osuikin kohdalle. Kuten historiallisesti eräiden yritysten yksityistämistä ja myymistä ulkomaille vastaan...eräskin monopoli pukkaa nyt sitten 40% voittoa, joka tosin on kirjanpidollisesti eliminoitu, jottei tarvitse voitoista veroja Suomeen maksaa.

Autoverossa on hmpään suunyvää se että se aidosti ohjaa autojen hankintaa vähäpäästöisetaan. ALV:n korotus autoveron korvaamiseksi on huono idea.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa multsi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 386
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #525 : 15.03.19 - klo:08:20 »
Suomessa on Euroopan vanhimpia autokantoja, johtuen juuri sosialistien vaalimasta autoverosta. Kyseessä on puhdas kateusvero, asia jonka huomaa myös tällä palstalla.

Mitä sillä on käytännössä väliä jos suomalainen aja keskimäärin -07 mallisella ja saksalainen sekä ruotsalainen -08 mallisella?

Tässäkin  poliitikot ja kaikki myyvät mielikuvia, että täällä ajetaan jollain kuuban tai muun kehitysmaan autokannalla.

Ei se nyt ihan näin ole.

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.507
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #526 : 15.03.19 - klo:08:59 »
Tässäkin  poliitikot ja kaikki myyvät mielikuvia, että täällä ajetaan jollain kuuban tai muun kehitysmaan autokannalla.

No mutta juuri sitähän politiikka (ja media) nimenomaan ovat, mielikuva-bisnestä. Tahkotaan joka tuubista kansalle jotain agendaa ja kohtahan tuo pässien lauma kääntyy ja laulaa sitä haluttua laulua kuorossa. Vaikka yksilö olisi kuitenkin kuinka fiksu tahansa, niin sosiaalisen paineen alla joukkiosta muodostuu kuitenkin lopputuloksena tyhmä lauma :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa Sokota09

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 885
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #527 : 15.03.19 - klo:09:28 »
Eilinen sketsihahmo keskustelu ei kauheasti tuonut lisää vettä myllyyn. Autovero tuskin on poistumassa mihinkään.

Poissa Sokota09

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 885
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #528 : 15.03.19 - klo:09:29 »
Eilinen sketsihahmo keskustelu ei kauheasti tuonut lisää vettä myllyyn. Autovero tuskin on poistumassa mihinkään, Sampo Terhon höpinöitä ei noteerannut kukaan.

Poissa ReijoM

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 43
  • Audilla ja Foordilla mennään
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #529 : 15.03.19 - klo:11:09 »
Ylen vaalipanelista.

Hieman kiinnitti huomiota Li Anderssonin Kyllä vastaus, uusien polttomoottoriautojen myyntikieltoon vuonna 2030.

Joku heitti kysymyksen että polttomoottorikieltohan koskisi myös biokaasu ja -diesel polttoaineita käyttäviä autoja. Miten biopolttoainetta käyttävät autot, biokaasu tai biodiesel?

Tähän Li sanoi että ei uusien polttomoottoriautojen myyntiä kielletä vaan tarkensi että uusien bensiini ja dieselautojen myynti kielletään.

Mitenkähän Li meinaa erotella biodieseliä ja fossiilista dieseliä käyttävät autot, kun ajavat tuota myyntikieltoa.

Vähän jäi se fiilis ettei osa päättäjistä edes ymmärrä, ettei tuo biodiesel vaadi muuta kuin tankkausta autoon ja jotta sitä tankattaisiin, sen hinta pitää olla sama kuin fossiilisen. Tuotantomääriin voitaneen vaikuttaa tämän 10 vuoden aikana tuotekehityksellä.

Tällöin keskusteluissa esille noussut Itä-Suomessa asuva henkilö, voi ajella sillä vuoden -82 diesel mersullaan/volvollaan/jne ilmastoystävällisesti edelleenkin.

Sähköautot ja kaasukonvertointi näytti olevan osalla päättäjistä se ainut vaihtoehto.
Audi A6 quattro               

Ford Focus 1.0 Wagon     

Poissa Geoman

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.232
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #530 : 15.03.19 - klo:11:51 »
On luonnollista, että kaikki eivät ymmärrä autojen tekniikan ja polttoaineiden eri yhdistelmiä. Kansanedustajathan äänestävät puolueen kannan mukaan ja noudattavat sovittuja lehmäkauppoja. Totuus ja poliittinen päätös ovat kaksi eri asiaa. Vaikka uusien bensiini ja dieselmoottoriautojen myynti kiellettäisiin vuonna 2030...2035 on niitä edelleen käytössä vuoden 2050 jälkeen.

Tämä autokysymyshän ei ole se oleellisin asia muuta kuin verokertymän kannalta.
VW Golf Plus 2.0 TDI Highline DSG vm 2011

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.507
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #531 : 15.03.19 - klo:12:04 »
Tähän Li sanoi että ei uusien polttomoottoriautojen myyntiä kielletä vaan tarkensi että uusien bensiini ja dieselautojen myynti kielletään.

No ensinnäkin tuo koskee siis uusien autojen myyntiä, joten se Takapajulan Tauno voi yhä ajella sillä 70-luvun tuonti-mersullaan aivan huoletta niin pitkään kuin itseä haluttaa. Toisekseen julkisuudessa esiintyvä bensa- ja dieselautojen kielto koskee autoja joissa ei ole kuin ko. polttis. Eli hybridejä tuo kielto ei siis koske ja kyllä vain, polttomoottorihan niissä on se toinen moottori, eikös. Eli kuten Li sanoi, uusien diesel- ja bensa-autojen myynti kielletään, mutta hybridissä se polttis saa käydä hyrskyttää jatkossakin, eli polttomoottoria ei siis kielletä. Loogista eikös, jos otetaan vaan se peukku ensin pois persuuksista ja lopetetaan erilaisten asioiden tahalleen väärinymmärtäminen 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa nokivasara

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.079
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #532 : 15.03.19 - klo:12:28 »
No ensinnäkin tuo koskee siis uusien autojen myyntiä, joten se Takapajulan Tauno voi yhä ajella sillä 70-luvun tuonti-mersullaan aivan huoletta niin pitkään kuin itseä haluttaa. Toisekseen julkisuudessa esiintyvä bensa- ja dieselautojen kielto koskee autoja joissa ei ole kuin ko. polttis. Eli hybridejä tuo kielto ei siis koske ja kyllä vain, polttomoottorihan niissä on se toinen moottori, eikös. Eli kuten Li sanoi, uusien diesel- ja bensa-autojen myynti kielletään, mutta hybridissä se polttis saa käydä hyrskyttää jatkossakin, eli polttomoottoria ei siis kielletä. Loogista eikös, jos otetaan vaan se peukku ensin pois persuuksista ja lopetetaan erilaisten asioiden tahalleen väärinymmärtäminen 8)
Täyssähkö- & hybridiautot ovat keskimääräiselle suomalaiselle liian kalliita => "bensa- ja dieselautojen kielto koskee autoja joissa ei ole kuin ko. polttis" tarkottaisi käytännössä uuden auton ostamisen kieltämistä suurelta osalta kansalaisista.. ja kun vieläpä tässä vähävaraisimpien joukossa on käytännössä kaikki vasemmistoliiton kannattajat, niin ei ole Li ihan loppuun asti miettynyt poliittista pelailuaan :)
Toki jäljelle jää vain fillaria käyttävät vasurit ja 70-luvun linttamersuilijat.. ehkäpä se on vasemmistoliiton nykystrategiassa propagandan pääkohderyhmä?

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.507
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #533 : 15.03.19 - klo:12:40 »
Jaa, sää niin kuin kuvittelet että mm. Keski-Euroopan suuret autovalmistajat yhä vaan jatkaisivat pelkällä polttiksella toimivien tuotantoa pelkästään Suomen autotarpeita tyydyttämään? Ja maksaisivat tästä lisäksi vielä valtaisat sakot kun eivät sen vuoksi saavuta jo päätettyjä CO2-tuotantorajoitteitaan? No just juu ::)

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/nama-maat-kieltavat-uusien-polttomoottoriautojen-myynnin-vuoteen-2040-mennessa-6684491
- Alankomaat 2025
- Norja 2025
- Intia 2030
- Saksa 2030
- Ranska 2040
- Englanti 2040
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa nokivasara

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.079
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #534 : 15.03.19 - klo:12:40 »
Yleensä samaa mieltä Sokota09:n kanssa, mutta kyllä sieltä joskus on ihan järkeviäkin kannanottoja pulpahtanut, tai sitten ovat nimeä etäisesti mukaillen vain "vastaan" ja sitten osuikin kohdalle. Kuten historiallisesti eräiden yritysten yksityistämistä ja myymistä ulkomaille vastaan...eräskin monopoli pukkaa nyt sitten 40% voittoa, joka tosin on kirjanpidollisesti eliminoitu, jottei tarvitse voitoista veroja Suomeen maksaa.
...
Tässä kohtaa vasemmisto on osunut naulan kantaan. Syy vastustamiselle on ollut yleisideologinen (yksityistämisen vastustaminen aina), mutta valtion monopolien yksityistämisen kohdalla ideologia onkin oikea. Infraan liittyviä monopoleja ei tule yksityistää.. se ei vaan toimi, eikä ole kansantalouden / kansalaisten edun mukaista.. ei ole toiminut muuallakaan, kun on koitettu.
Sama koskee infraan liitymätöntä pelimonopolia.. nykymuoto on parempi ja tuottaa hyötyä meille kaikille VS käytännössä 'mafia'vetoisesti vapaasti rehottava pelibisnes.

Poissa nokivasara

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.079
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #535 : 15.03.19 - klo:12:46 »
Jaa, sää niin kuin kuvittelet että mm. Keski-Euroopan suuret autovalmistajat yhä vaan jatkaisivat pelkällä polttiksella toimivien tuotantoa pelkästään Suomen autotarpeita tyydyttämään? Ja maksaisivat tästä lisäksi vielä valtaisat sakot kun eivät sen vuoksi saavuta jo päätettyjä CO2-tuotantorajoitteitaan? No just juu ::)
...
"pelkästään Suomen autotarpeita tyydyttämään"??
Sama tilannehan on kaikkialla muuallakin.. suurimmalla osalla eri maiden kansalaisista ei ole varaa ostaa uutta täyssähkö / hybridiautoa => polttiksien valmistusta jatketaan, niin kauan kuin tarvetta on.

Tuo muutaman harvan maan 'kieltolista' tulee kyllä muuttumaan, kun tämän hetken ilmastopanikoinnin jälkeen vedetään vähän happea.. realiteetit tulevat vastaan.
Norja on oma lukunsa.. siellä se voi onnistuakkin.

Poissa ReijoM

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 43
  • Audilla ja Foordilla mennään
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #536 : 15.03.19 - klo:13:55 »
No ensinnäkin tuo koskee siis uusien autojen myyntiä, joten se Takapajulan Tauno voi yhä ajella sillä 70-luvun tuonti-mersullaan aivan huoletta niin pitkään kuin itseä haluttaa. Toisekseen julkisuudessa esiintyvä bensa- ja dieselautojen kielto koskee autoja joissa ei ole kuin ko. polttis. Eli hybridejä tuo kielto ei siis koske ja kyllä vain, polttomoottorihan niissä on se toinen moottori, eikös. Eli kuten Li sanoi, uusien diesel- ja bensa-autojen myynti kielletään, mutta hybridissä se polttis saa käydä hyrskyttää jatkossakin, eli polttomoottoria ei siis kielletä. Loogista eikös, jos otetaan vaan se peukku ensin pois persuuksista ja lopetetaan erilaisten asioiden tahalleen väärinymmärtäminen

Ensiksi tuossa lauseessani oli kaksi kertaa että UUSIEN autojen myynti.

Pointti oli se, että Li niputti dieselin kiellettäviin vaihtoehtoihin ymmärtämättä että samaan kiellettävään diesel-moottoriin on olemassa jo nyt ilmastoystävällinen biodiesel polttoainevaihtoehto.

Tälläisellä ymmäryksellä päättäjät tekevät päätöksiä.
« Viimeksi muokattu: 15.03.19 - klo:14:02 kirjoittanut ReijoM »
Audi A6 quattro               

Ford Focus 1.0 Wagon     

Poissa multsi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 386
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #537 : 15.03.19 - klo:15:41 »
Tyypillisellä kaupunkilaisella vihervassarilla tuskin on mitään tietoa autotekniikasta, mikä näkyy epäloogisina ulostuloina.

Autoilun vastustaminen on näillä aivan pelkkä ideologia; nyt sitä on helppo vastustaa "saastutuksella", mutta vaikka kaikki suomen autot muuttuisivat yhdessä yössä sähköautoiksi, niin sitten niitä vastutettaisiin jollain toisella verukkeella, kuten akkujen syömillä luonnonvaroilla, autojen vaarallisuudella, tilan viemiesell  tai millä tahansa, mitä nyt sylki suuhun tuokaan.

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.758
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #538 : 15.03.19 - klo:16:05 »
Tyypillisellä kaupunkilaisella vihervassarilla tuskin on mitään tietoa autotekniikasta, mikä näkyy epäloogisina ulostuloina.

Autoilun vastustaminen on näillä aivan pelkkä ideologia; nyt sitä on helppo vastustaa "saastutuksella", mutta vaikka kaikki suomen autot muuttuisivat yhdessä yössä sähköautoiksi, niin sitten niitä vastutettaisiin jollain toisella verukkeella, kuten akkujen syömillä luonnonvaroilla, autojen vaarallisuudella, tilan viemisellä  tai millä tahansa, mitä nyt sylki suuhun tuokaan.

Sähkön tuotannossa syntyy usein päästöjä, paitsi norskien tuuli- ja vesivoimasta plus vähäisestä määrästä aurinkosähköä.
Turpeen poltossa syntyy päästöjä, samoin kivihiilen, myös laivoista, lentokoneista, pienkoneista, takoista, kiukaista, roskien poltosta....
Yritetään pärjätä.

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.507
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Vs: Autovero
« Vastaus #539 : 15.03.19 - klo:20:07 »
Pointti oli se, että Li niputti dieselin kiellettäviin vaihtoehtoihin ymmärtämättä että samaan kiellettävään diesel-moottoriin on olemassa jo nyt ilmastoystävällinen biodiesel polttoainevaihtoehto.

No ihan samalla tavalla se biodiesel palaa siellä diesel-hybridissä, eikös. Eli yhäkin ihan hyvä vain että pelkällä polttiksella toimivat kielletään. Sarjahybridiin riittää jo pikkasen vaatimattomampikin diesel-generaattori, vaikka sitten autoa liikuttaisikin luokkaa 1MW sähkömoottori(t) 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy