Autovero

Aloittaja TAG, 18.03.16 - klo:20:35

« edellinen - seuraava »

jamo75

mun mielestä keskustelu on vähän jumittunut eipäs juupas saagaan.
iso osa autoista on firmojen liisareita siellä se veros arvo merkkaa enemmän kuin mikään muu. kyllä se auton käyttäjä aina valitsee kalleimman mahdollisen vaihtoehdon mikä omaan budjettiin menee. esim. työvarei vaihtoi bmwn sähkömalliin vaikka ovh huitelee siellä lähes 70k luokassa. tällöin autoveron hyöty on maksimaalinen.

sellaista kombinaatiota että alle 20k auton ostaja maagisesti saisi autonsa puoleen hintaan ei vain yksinkertaisemmellan ole olemassa. ihmisillä on samat rahat kuin ennekin sillä rahalla nyt saisi sitten vaan pykälää isomman tai paremmin varustellun auton.

onko se sitten vähemmän saastuttava vai ei on maku seikka, hyvin harvalla on oikeasti tarvetta mihinkään 300+ hv autoon ainakaan siivi käytössä jos pitää vetää peräkärry tai venettä niin se on oma valinta sellaisista harrastuksista saakin sitten maksaa. kun ostaa sadantonnin veneen niin sitten vetoautossa ja trailerissa sitten valitaankin se halvin mahdollinen kombinaatio.

Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

vagfani

Työsuhdeautojen määrä on naurettavan pieni:

http://www.aut.fi/tieliikenne/autoilun_verotus/tyosuhdeautojen_verotus

Kansalaiset ostaa uusia autoja ihan omalla rahalla. Siis sellaisella josta on jo verot kertaalleen maksettu. Sitten maksat vielä autoveron, joka lasketaan arvonlisäverollisesta hinnasta. Täysin sekopäistä touhua.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 15.12.18 - klo:22:00
Työsuhdeautojen määrä on naurettavan pieni:

http://www.aut.fi/tieliikenne/autoilun_verotus/tyosuhdeautojen_verotus

Kansalaiset ostaa uusia autoja ihan omalla rahalla. Siis sellaisella josta on jo verot kertaalleen maksettu. Sitten maksat vielä autoveron, joka lasketaan arvonlisäverollisesta hinnasta. Täysin sekopäistä touhua.

Kyllä - ja suuri osa uusien autojen ostajista on yli viiskymppisiä.... eli mitä tämä kertoo  esim. kansalaisten ostovoimasta ?   :o :o
Yritetään pärjätä.

vagfani

Kai se ostovoima on matala kun Suomessa on yksi maailman korkeimmista veroasteista. Sitten täällä vielä jotkut on sitä mieltä että lisää pitäisi verottaa. ;D

Polouni

Kyllä Suomen veroaste on huomattava ja ennen kaikkea tuloveroissa keskiluokassa. Pienituloisten tuloverotus taas ei. Heillä ei kuitenkaan ole rahaa ostella autoja maksoi ne 20 tai 25 tonttua. Meillä on verojen lisäksi myös korkeat elinkustannukset. Jos niitä pitäisi saada alas, niin mieluummin kiinteistöveroa, sähköveroa, alvia jne. laskemaan. No nyt menee liikaa politiikkaan....

Geoman

Veroasiat liittyvät valitettavasti aina politiikkaan, varsinkin tieliikenteen verotus. Tieliikenteeltä kerätään 8 Mrd â,¬ rahaa ja sille annetaan 1,5 Mrd â,¬, se on 19 %. 6,5 Mrd â,¬ eli 81 % kerätystä verosta menee. Liikenteen verotusta perustellaan ympäristökysymyksillä, mutta kyseistä rahaa jaetaan esim. saastuttaviin ympäristötukiin ...

Ei politiikasta pääse eroon, mutta yritetään unohtaa se - ikävä aihe koska siinä on niin monta eturyhmää.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 15.12.18 - klo:22:50
Kai se ostovoima on matala kun Suomessa on yksi maailman korkeimmista veroasteista. Sitten täällä vielä jotkut on sitä mieltä että lisää pitäisi verottaa. ;D
Kuka on sitä mieltä että pitäisi verottaa lisää?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Polouni - 16.12.18 - klo:06:45
Kyllä Suomen veroaste on huomattava ja ennen kaikkea tuloveroissa keskiluokassa. Pienituloisten tuloverotus taas ei. Heillä ei kuitenkaan ole rahaa ostella autoja maksoi ne 20 tai 25 tonttua. Meillä on verojen lisäksi myös korkeat elinkustannukset. Jos niitä pitäisi saada alas, niin mieluummin kiinteistöveroa, sähköveroa, alvia jne. laskemaan.

+1

OT: viime vuosina ruoka on suhteessa halventunut, liikennepolttoaineet jonkin verran (sahausta) , sähkö (energia) myös - kokonaishinta noussut, kiinteistöverot nousseet. Uusien (kansan)autojen autojen hinnat pysyneet likimain samoina. Tuloverotus ei enää viime vuosina ole kiristynyt. Yritysveroa taas on laskettu kilpailukykysyistä.

Autokannan keski-ikä on 13 vuoden huitteilla ja propagandan mukaan keskim. arvo huimat 3600â,¬. Kaupungissa asuvat tosin näkevät valtaosin sitä parempaa autokantaa. Muualla ne "paremmat" autotkin ovat jo nestori-iässä.

Näin se menee, suurella osalla niillä vanhemmilla ajelevista ei ole varaa hankkia uudempaa vähäpäästöistä autoa. Ja kohta kun ainakin suurimpiin kaupunkeihin vielä harkitaan tietulleja (ks. toimenpideraportti) sekä pysäköinnin hankaloittamista plus hintojen korotusta, niin ei tämä kyllä kovin lupaavalta näytä. Kaikki nuoret eivät edes aja korttia eikä siten autoakaan.

Ne, joiden pitää liikkua työn puolesta, niin nykyinen tempoileva vero- ym. politiikka ei ainakaan helpota auton valintaa ja hankintaa.
Joka tapauksessa verotuksella tullaan auton hankintaa ohjaamaan vähäpäästöiseen suuntaan. Ja verot tullaan keräämään samansuuruisina tavalla tai toisella.  Itse en kaipaa lisää veroja, ainakaan nykyisiä. :o
Yritetään pärjätä.

Polouni

Tuloverot eivät ole ONNEKSI enää hetkeen nousseet, pientuloisilla jopa selvästi laskeneet kun katsotaan pidempää aikaväliä. Ovat silti korkealla ja progressio puree melkoisesti tulojen noustessa yli 4 tonnin. Geoman sanoi tuossa  eri osuvasti politiikasta. No, keväällä on vaalit. Mielenkiintoista katsoa kuka sanoo ja lupaa mitäkin. Jos hallituspohja menee tämän hetken gallupin mukaan, niin SDP on pääministeripuolue. SDP ja verot ei kuulosta ainakaan heti siltä, että vähenisivät ja jos vasemmistoliitto sekä vihreät pääsee mukaan, niin sitten onkin "mielenkiintoista". Miten yhdistät duunarin edut ja nousevat kustannukset autoilussa?

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 15.12.18 - klo:22:00
Työsuhdeautojen määrä on naurettavan pieni:

Autojen kok.määrässä kyllä, mutta työsuhdeautot ovat järjestäin alle 3v ikäisiä ja autokannasta jos katsotaan pelkästään tuota ikäluokkaa, niin työsuhdeautoilijat ovatkin jo varsin merkittävä joukko. Hieman karrikoiden jos työsuhdeautot olisivat alle 1v ikäisiä ja suomessa myydään n. 150.000 uutta autoa vuosittain, niin työsuhdeautoilijoiden osuushan olisi jo n. 50%, eikös. Eli mikään "naurettavan pieni" osuus tuo ei missään tapauksessa ole 8)

Ja ajatellaanpas sitten rahaa. Auton hinnan noustessa sen todennäköisyys olla liisari kasvaa kummasti. Eräänä nyrkkisääntönä joku autokauppias joskus latasikin että 50k+ luokassa reippaasti yli 90% on jo liisareita. Ja kalleimmissa autoissa on usein myös ne kalleimmat autoverotkin, joten autoverokertymästä tämä "naurettavan pieni" osuus edustaakin jo melkoista euromäärää 8)

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 15.12.18 - klo:22:31
Kyllä - ja suuri osa uusien autojen ostajista on yli viiskymppisiä.... eli mitä tämä kertoo  esim. kansalaisten ostovoimasta ?   :o :o

No eikös tuo ole aika loogista. Tuolloin on jo ne ruuhkavuodet takana, jälkikasvu siirtynyt jo omiin talouksiinsa, työelämässä ansiot ovat about huipussaan... No mitä sillä rahalla tekee jos ei jo pikkuhiljaa ala nauttimaan elämänsä saavutuksista ja auto varmasti on yksi näistä nautinnoista joihin voidaan nyt satsata hankkimalla sellainen kun itse haluaa, eikä sellasita mitä perhe tarvitsee. Samalla tavalla tuossa ikäluokassa myös mm. matkailu lisääntyy kummasti, kämppiä remontoidaan ja sisustetaan, jne. Ja kaikki ihan tasan samasta syystä, sitä rahaa on nyt vihdoinkin laittaa niihin itselle kivoihin asioihin 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vagfani

Nimimerkit jt ja hidalgo ainakin tuossa edellisellä sivulla kaipasi lisää veroja ja maksuja liikenteeseen. Liikenteestä kerätään tänä vuonna arviolta jo 8,5 miljardia euroa, eli nousua siinäkin.

Valtion kokonaisverotuotot ovat itseasiassa uudessa ennätyksessä, mutta ei vieläkään riitä menoihin.

vwmies

Verorasitus eri muodoissaan alkaa olla tapissa. Sorry OT. Kun asuntokaupan varainsiirtoveroa korotettiin, niin se vähensi asuntokauppaa ja siten verokertymä laski. Itse asiassa, tuo vero hidastaa työntekijöiden siirtymistä toisaalle ja työvoiman joustoa.
Sitten joko a) ajetaan pidempi työmatka b) myydään oma ja ostetaan tai vuokrataan toinen asunto tai c) jätetään työpaikka ottamatta.

Kolmen A:n kerhossa myös autojen ja alkoholin verotus mennee jokseenkin saman kaavan mukaan (veronkorotus johtaa pienempään verotuloon).
Tai sitten pyritään pääsemään halvemmalla (vuokratontti), tuontiauto tai ulkomailta rahdatut alkomaholit.

Asunnot ovat ainakin PKS niin kalliita, ettei ilman alkupanosta (perintö tms.) ole juurikaan mahdollisuutta omistusasuntoon. *
Moni myöskään ei ehkä halua ostaa uutta autoa, kun työsuhteen pysyvyydestä ei ole mitään tietoa. Ja lapset... (syntyvyyskin laskee)

Topikissa pysyäkseni, hankintahintaan kohdistuva autovero ei ole paras mahdollinen (ja sitä tullaankin vielä rukkaamaan).

* Helsingin Kalliossa on uutisen mukaan rikottu yksiössä 10.000â,¬ / m2 haamuraja.....  :(
Yritetään pärjätä.

jt

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 16.12.18 - klo:12:17
Nimimerkit jt ja hidalgo ainakin tuossa edellisellä sivulla kaipasi lisää veroja ja maksuja liikenteeseen. Liikenteestä kerätään tänä vuonna arviolta jo 8,5 miljardia euroa, eli nousua siinäkin.

Valtion kokonaisverotuotot ovat itseasiassa uudessa ennätyksessä, mutta ei vieläkään riitä menoihin.
No jos luit kommenttini tarkkaan, huomasit varmaan sen että en kannata nykymuotoisen autoveron poistoa kokonaisuudessaan (sen sijaan progressiota voisi jopa jyrkentää) koska:
(enkä kannata kyllä kokonaisverorasituksen nostoakaan, itseasiassa käy päinvastoin jos mennään vähäpäästöisiin, lopulta pitää ottaa km-vero ja/tai tietullit käyttöön kun veropohja harvenee tai siirtää verotus muualle)

a) vastaava verorasite on siirrettävä sitten vain johonkin muualle, uutta rahaa ei budjettiin synny tyhjästä eikä sitä voi "automaatilta" käydä nostamassa. Autoilla ajavat ovat kuitenkin keskimäärin niitä verojen nettomaksajia, joten siirretään raha vasemmasta taskusta oikeaan, sama raha jostain on kuitenkin kerättävä.

b) autoveron poisto suoraviivaisesti halventaisi suhteellisesti eniten kaikkein suuripäästöisempien uusien autojen kokonaiskustannuksia. Miksi ihmeessä pitäisi halventaa eniten kaikkein suuripäästöisempien autojen hankintaa kun kerran liikenteen päästövähennyksille kuitenkin jotain on tehtävän. Jos myydään paljon suuripäästöisiä autoja, sitten on rajoitettava liikennettä vielä enemmän verrattuna siihen että myytäisiin vähäpäästöisiä. Kuka haluaa vielä enemmän liikenteen rajoituksia? En minä ainakaan.

c) autoveron siirto suoraviivaisesti esim. vuosittaisiin käyttömaksuihin ja/tai polttoaineen hintaan on verotuksen painopisteen siirto uusien autojen ostosta käytetyillä autoilla ajaville, toisin sanoen niille joilla ei sitä ylimääräistä pätäkkää ole,sosiaalisesti kyseinen liikahdus voi aiheuttaa vaikeuksia kaikkein vähävaraisimmille (lienee ollut yksi syy Ranskan keltaliivien kapinaan). Osa kansasta voi vain haaveilla uusista autoista, ei ole sellaisia tuloja ja pienten tulojen takia ei voi asua kaupungin keskustassa ratikkapysäkin varrella.

d) Vaikka uusien suuripäästöisten autojen käyttö/omistus tehtäisiin kalliiksi esim. omistukseen liittyvillä CO2-pohjaisilla vuosittaisilla veroilla ja nostettaisiin polttoaineen hintaa ja näin hillittäisiin halua käyttää/omistaa niitä, olisi uutena/uudehkoina elinkaarihinta silti nykyistä halvempi. Eli taloudellinen kannuste hankkia niitä. Vanhempina verojen osuus olisi sitten suuri, joten arvo putoaisi alas, mutta sitten voisikin tulla "CO2-vuotoa" esim. itä-Eurooppaan, hyviä autohan ne taatusti ovat ja niillä ajaa vielä pitkään, joten suuripäästöisiä sitten vietäisiin ulkomaille esim. niinhin Euroopan maihin joissa polttoaine on (vielä) halpaa. Päästöjen ulkoistus ei taas auta tässä CO2-päästöasiassa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 16.12.18 - klo:12:17
Nimimerkit jt ja hidalgo ainakin tuossa edellisellä sivulla kaipasi lisää veroja ja maksuja liikenteeseen. Liikenteestä kerätään tänä vuonna arviolta jo 8,5 miljardia euroa, eli nousua siinäkin.

Valtion kokonaisverotuotot ovat itseasiassa uudessa ennätyksessä, mutta ei vieläkään riitä menoihin.
;D Jahas taas on trolli vauhdissa. En ole missään kohtaa kaivannut enkä vaatinut lisää veroja tai maksuja liikenteeseen. Mutta sinähän teininä kirjoitat aina mistä huvittaa kun et vielä ymmärrä lukemaasi.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 16.12.18 - klo:12:17
Valtion kokonaisverotuotot ovat itseasiassa uudessa ennätyksessä, mutta ei vieläkään riitä menoihin.

Ihan hyvä arvaus mutta juuri tänään tuli ilmeisesti huti. Ylen Teksti-TV sivu 104: Valtion tulot ylittävät menot ja valtion velkaa lyhennetään noin miljardilla. Siihen on toki monia syitä mutta tällaista tällä kertaa, ensi kerralla arvaus saattaa olla taas validi.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

vagfani

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 16.12.18 - klo:14:25
Ihan hyvä arvaus mutta juuri tänään tuli ilmeisesti huti. Ylen Teksti-TV sivu 104: Valtion tulot ylittävät menot ja valtion velkaa lyhennetään noin miljardilla. Siihen on toki monia syitä mutta tällaista tällä kertaa, ensi kerralla arvaus saattaa olla taas validi.

Niin joo, tänään siitä tiedotettiin ja jos jaksaisit syventyä siihen mistä johtui, niin et paljon huutelisi täällä. Sinähän olet muutenkin pelkkä trolli, hajoa niihin osamaksueriisi. Pikavippiä sitten, jos ei rahkeet muuten riitä. ;D

Zego

Vagfanilla taas liikaa vag-korjattavaa vai miksi tuollainen asenne? Huono päivä?

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 16.12.18 - klo:12:50
Asunnot ovat ainakin PKS niin kalliita, ettei ilman alkupanosta (perintö tms.) ole juurikaan mahdollisuutta omistusasuntoon.

Vai johtuisikohan se isolta osalta myös "mulle kaikki nyt heti" -asenteesta, syödään ne tulevaisuuden mahikset jo nuorena, heti kun pikavippi-firmalta vaan pätkä irtoaa ja sitten maksellaan sikamaisia korkoja korolle, sekä kitistään kun rahat ei riitä mihinkään. Eletään kk-tähtäimellä, kädestä suuhun, vailla pienintäkään suunnitelmallisuutta ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vwmies

#438
Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 16.12.18 - klo:14:25
Ylen Teksti-TV sivu 104: Valtion tulot ylittävät menot ja valtion velkaa lyhennetään noin miljardilla. Siihen on toki monia syitä mutta tällaista tällä kertaa, ensi kerralla arvaus saattaa olla taas validi.

Ihme on tapahtunut, mutta kuinka pitkään valtion verotulot kasvavat tai pysyvät menoja suurempina ? (sorry OT, mietintämyssyyn)

Ainakin kymmenkunta pörssiyhtiöitä on jo antanut tänä vuonna tulosvaroituksen (negarin). Varmasti tulee lähiaikoina lisääkin.
Suomeksi: aikaisempia tämän vuoden tulosennusteita on jouduttu laskemaan, mikä voi johtaa tuotannon supistumisiin => lomautuksiin / irtisanomisiin eli se suhdanteen huipusta (ts. oli ja meni).  :(

Myös myös Suomen ja maailman ensi vuoden kasvuennusteita on laskettu ja voi hyvinkin olla, että joudutaan vieläkin reivaamaan mm. kauppasotadilemman vuoksi. No, summa summarum - verotulot ja työllisyys tuskin enää kasvavat pitkään. Ja seuraako siitä enää lisää veronkevennyksiä, tuskin. Valtiokin on työntänyt kuntien harteille tehtäviä, ja jos kv-% ei nosteta, sitten ehkä taas maksuja ja kiinteistöveroa.....¨
Sokerina pohjalla, yli 100 mrd â,¬ velan korkomenotkin taitavat lähteä ensi vuonna nousuun (nyt Suomi on saanut lainaa negatiivisella korolla !).
1% koronnousu tekee siinä 1 mrd lisää velanhoitokuluihin (ei enempää tästä).  :'(

Itse olisin tyytyväinen, jos autovero edes puolitettaisiin ja käyttömaksut rukattaisiin järkeviksi päästöjen perusteella.
Ja ulkomaiselle raskaalle liikenteelle myös km-maksut. Ja onhan näitä seurantaan perustuvia km-maksuja jo kaavailtukin.  :o

Ei näistä enempää, joulukin on pian tulossa (ja huhtikuussa vaalit....)  ::)
Yritetään pärjätä.

vagfani

Kyse oli tilastotempusta, Finnvera maksoi puolentoista miljardin edestä lainoja takaisin ja valtio on myynyt omaisuutta. Huutelijat eivät vaivautuneet selvittämään mistä on kysymys.

Samalle porukalle sähkö tulee töpselistä ja fyrkkaa tulee taikaseinästä.

ile

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 16.12.18 - klo:09:07
Autojen kok.määrässä kyllä, mutta työsuhdeautot ovat järjestäin alle 3v ikäisiä ja autokannasta jos katsotaan pelkästään tuota ikäluokkaa, niin työsuhdeautoilijat ovatkin jo varsin merkittävä joukko. Hieman karrikoiden jos työsuhdeautot olisivat alle 1v ikäisiä ja suomessa myydään n. 150.000 uutta autoa vuosittain, niin työsuhdeautoilijoiden osuushan olisi jo n. 50%, eikös. Eli mikään "naurettavan pieni" osuus tuo ei missään tapauksessa ole 8)

Eiköhän 95%+ liisareista ole vähintään kolmen vuoden, jopa neljän vuoden soppareita. Jokatapauksessa keskiarvo on vähintään tai yli 3v. Tällöin nuo 80000 leasing-edunsaajan keskimääräinen vaikutus uusien auton kauppaan on noin 25000-27000 autoa per vuosi. Luku toki merkittävä osa uusien autojen kaupoista.

Noin siis itse tuon aikaisemman linkin edunsaajien määrän käsitin.


mfroberg

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 16.12.18 - klo:14:31
Niin joo, tänään siitä tiedotettiin ja jos jaksaisit syventyä siihen mistä johtui, niin et paljon huutelisi täällä. Sinähän olet muutenkin pelkkä trolli, hajoa niihin osamaksueriisi. Pikavippiä sitten, jos ei rahkeet muuten riitä. ;D

Niin, totesin että tällaista tällä kertaa mutta ensikerralla ehkä jotain muuta. Ja ne syytkin löytyivät uutisesta jos sinäkin satuit ne lukemaan? Ikinä en ole mitään esinettä pätkällä ostanut enkä osta, jollei sitten kämppää lasketa mukaan. Rupeat taas haukkumaan muita, maaninen vaihe taas päällä?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 16.12.18 - klo:12:50
Asunnot ovat ainakin PKS niin kalliita, ettei ilman alkupanosta (perintö tms.) ole juurikaan mahdollisuutta omistusasuntoon. *
Moni myöskään ei ehkä halua ostaa uutta autoa, kun työsuhteen pysyvyydestä ei ole mitään tietoa. Ja lapset... (syntyvyyskin laskee)

* Helsingin Kalliossa on uutisen mukaan rikottu yksiössä 10.000â,¬ / m2 haamuraja.....  :(
Kyllä minä ainakin olen asuntoni täällä pk-seudulla hankkinut ihan omilla rahoillani. Ei se vaadi kuin työntekoa ja vähän suunnitelmallisuutta mihin rahojaan laittaa.

Hidalgo

Taitaa vagfani olla taas viikonloppukännissä ja tältä päivältä jo sammunut. Kirjoittelee aina vain kun on vapaapäivä, ja kirjoitusten perusteella vetelee myös jotain nappeja viinan lisäksi. Jos ei ole päihdeongelma, niin sitten mielenterveysongelmia.
Sääli ettei tällä foorumilla ole minkäänlaista valvontaa.

jt

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 16.12.18 - klo:15:48
Ihme on tapahtunut, mutta kuinka pitkään valtion verotulot kasvavat tai pysyvät menoja suurempina ? (sorry OT, mietintämyssyyn)
No ensi vuosi (2019) on vielä budjettiarvion mukaan 1,6 miljardia pakkasella, mutta kysehän on arviosta. Odotettua parempi talouden kehitys, työllisyysaste etc toimivat vipua vivun päälle ja voivat vääntää tuonkin plussalle. Haaste tulee toki tulevista vaaleista, gallup-kärjessä on 10 hyvää ja 11 kaunista lisäkulua jokaiselle taholle lupailevat demarit ja myös vihreät ovat kohtuu korkealla.

Eli voi käydä niin että valtaan tulee nykyinen gallupkärkipuolue ja vihreät otetaan siihen mukaan. Sehän tietää lisämenoja ja kun kaikkea ei kehdata ottaa pelkällä lisä/syömävelalla, niin eiköhän siihen jotain autoilun lisäverotusta näin vihreässä hengessä keksitä vielä päälle. 2020-luvulla alkaa taas ikääntymisen aiheuttamat kulut nousemaan, joten nyt pitäisi mieluummin rakentaa bufferia kun on kerran vielä ns. korkeasuhdanne, eikä lupailla lisämenoja sinne ja tänne.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

vagfani

Niin sinun kirjoittelusta hidalgo on jo ylläpidolle ilmoitettu. Mene lukemaan demokraattia tai vihreää lankaa jos ei nuppi kestä totuutta.

Seuraava hallitus kyllä laittaa talouden miinukselle, se on selvä. Sosialistit on aina käsi toisen taskussa. Sitä seuraava hallitus joutuu sitten taas kerran korjaamaan sotkun.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 16.12.18 - klo:22:32
Kyllä minä ainakin olen asuntoni täällä pk-seudulla hankkinut ihan omilla rahoillani. Ei se vaadi kuin työntekoa ja vähän suunnitelmallisuutta mihin rahojaan laittaa.

Niin minäkin. Kaksion Hgissä (200.000 mk !) sain maksettua jo opiskeluaikana ja nyt olen nettovelaton plus asun pientalossa omalla tontilla.
Vanhat mm. putkiremppaa odottavat 60-80-lukujen talot ovat aivan eri hintaisia kuin uudet asunnot.
Ensimmäisen 50.000 mk firmalta lunastetun autoni taisin hankkia vasta v. 2000.
Se, jolla on jotain varallisuutta on viimeiset 5 vuotta saanut poikkeuksellisen edullista lainaa. Itse maksan nyt alle 0,3% korkoa asuntolainastani.  ;)
Yritetään pärjätä.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 16.12.18 - klo:22:32
Kyllä minä ainakin olen asuntoni täällä pk-seudulla hankkinut ihan omilla rahoillani. Ei se vaadi kuin työntekoa ja vähän suunnitelmallisuutta mihin rahojaan laittaa.

Minäkin hommasin ensiasuntoni Espoosta 90-luvun puolessa välin. Maksoi 285 000 mk (47 900 â,¬). Säästin opiskeluaikana kesätöistä etukäteen 20% ASP-tilille ja lyhensin lainan pois 10 vuodessa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Rinkulakeula

Minäkin ostin kartanon armeijan aikaisilla säästöillä - mutta miten nämä liittyvät autoverotukseen?
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 17.12.18 - klo:08:25
Minäkin ostin kartanon armeijan aikaisilla säästöillä - mutta miten nämä liittyvät autoverotukseen?

Eivät tietenkään mitenkään. Mutta autokansa haluaa näyttää kansalaiskuntoisuutensa kaikilla sektoreilla - myös asunnonostajina :) Tämän voi myös nähdä osana autokansan ns. kärsimysnarratiivia. Sen olennainen osa on tietysti se, että autoilua verotetaan Suomessa raskaasti. Tähän päälle tulee sitten muu verotus. Ja kaikesta tästä tuskasta huolimatta autokansa pystyy vielä säästämään ja ostamaan asunnon itselleen. Se on sitä arjen sankaruutta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy