Autovero

Aloittaja TAG, 18.03.16 - klo:20:35

« edellinen - seuraava »

vagfani

Niin mitä sitten? Ajatko useinkin 300 000 euron autoja lunastukseen? Jokainen uuden auton ostaja ottaa tietoisen riskin autoveron poistosta.

Tuolla sinun logiikalla autovero pitäisi varmaan kymmenkertaistaa niin oltaisiin kaikki rikkaita. ;D

vagfani

Sitä paitsi nuo sinun lunastushinnat on täysin arvailuja. Aina voit riitauttaa vakuutusyhtiön päätöksen jos ei miellytä. Autovero voidaan koska tahansa poistaa yhdessä yössä, tiedoksi vaan.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 06.12.18 - klo:18:52
Kannattaa sinunkin tutustua autoveron synkkään historiaan ja miksi Ruotsissa ajavat keskimäärin paremmilla autoilla:

https://www.is.fi/autot/art-2000001932987.html

Ei se kansa nyt vaurastu ainakaan autoveroa maksamalla. Täysin typeriä selityksiä sinulla taas kerran, Hidalgo.
En ole moista väittänytkään. Korjasin vain sinun väittämäsi faktoilla. Mutta pitäydy sinä toki IS:n ”uutisissa”.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 06.12.18 - klo:19:10
Sitä paitsi nuo sinun lunastushinnat on täysin arvailuja. Aina voit riitauttaa vakuutusyhtiön päätöksen jos ei miellytä.

Kannattaisi ehkä lukaista ne vak.yhtiön vak.ehdotkin joskus läpi. Olin tuossa aikaisemmin jo lainannutkin asiaan liittyvät pykälät noista ehdoista erään vak.yhtiön kohdalta jos ei itse viitsi niitä penkaista ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 06.12.18 - klo:18:48
Tarkka autoliiton kertoma luku on 3600 euroa.

"Maamme autokanta on Euroopan vanhimmasta päästä, ja keskimääräinen auton arvo on noin 3 600 euroa."

https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/autoliiton-pasi-nieminen-henkiloauto-on-valttamaton-harvaan-asutussa-suomessa/
Eli Autoliiton mukaan arvo on 20% enemmän kuin sinun ensimmäinen heittosi.

Mike Tyson

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 06.12.18 - klo:18:16
Autovero voidaan kyllä poistaa yhdessä yössä, se tehtiin Ruotsissa, voidaan tehdä myös Suomessa.
Heh, ei tule tapahtumaan Suomessa. Julkistetut ilmastotavoitteet huomioiden autoverolla tullaan jatkossa aggressiivisesti ohjaamaan autokannan uusiutumista vähäpäästöisempään suuntaan. Nollapäästöisiltä se saatetaan poistaa, suuripäästöisiltä se todennäköisesti nousee. Ja väistämätöntä on se, että siinä vaiheessa kun nollapäästöisten osuus on kasvanut tarpeeksi suureksi, niidenkin verotus porrastetaan laskennallisen WLTP/ELTP/whatever kulutuksen mukaan . Suuressa kuvassa mikään ei tule muuttumaan siinäkään vaiheessa kun valtaosa autokannasta on ns. nollapäästöisiä...
Mach-E SR AWD, BMW Z3 Roadster

vagfani

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 06.12.18 - klo:19:15
En ole moista väittänytkään. Korjasin vain sinun väittämäsi faktoilla. Mutta pitäydy sinä toki IS:n ”uutisissa”.

Eiköhän kokeneet autotoimittajat tiedä paremmin kuin yksi nettitrolli. Itsekin tiedän autoverosta yhtä ja toista, kun asiaan olen tarkemmin tutustunut.

Autovero tulee laskemaan joka tapauksessa, kun päästöt vähenee. Sen verran olen huomannut että nämä välirahoja laskevat ovat juuri niitä tyhjätaskuja jotka ostaa osamaksulla uusia autoja. He vastustavat autoveron poistoa, kun nälkä kurnii ja taskut on jo valmiiksi tyhjät. Sitten vielä se naapuri, jos se ostaisi paremman auton ilman autoveroa, kateus vie kalatkin vedestä. ;D

vagfani

Lainaus käyttäjältä: Mike Tyson - 06.12.18 - klo:19:30
Heh, ei tule tapahtumaan Suomessa. Julkistetut ilmastotavoitteet huomioiden autoverolla tullaan jatkossa aggressiivisesti ohjaamaan autokannan uusiutumista vähäpäästöisempään suuntaan. Nollapäästöisiltä se saatetaan poistaa, suuripäästöisiltä se todennäköisesti nousee. Ja väistämätöntä on se, että siinä vaiheessa kun nollapäästöisten osuus on kasvanut tarpeeksi suureksi, niidenkin verotus porrastetaan laskennallisen WLTP/ELTP/whatever kulutuksen mukaan . Suuressa kuvassa mikään ei tule muuttumaan siinäkään vaiheessa kun valtaosa autokannasta on ns. nollapäästöisiä...

Valtaosa nollapäästöisiä? Suomessa on liikenteessä yli 3 miljoonaa autoa, ei tule tapahtumaan muutamaan vuosikymmeneen.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 06.12.18 - klo:19:56
Eiköhän kokeneet autotoimittajat tiedä paremmin kuin yksi nettitrolli. Itsekin tiedän autoverosta yhtä ja toista, kun asiaan olen tarkemmin tutustunut.

Autovero tulee laskemaan joka tapauksessa, kun päästöt vähenee. Sen verran olen huomannut että nämä välirahoja laskevat ovat juuri niitä tyhjätaskuja jotka ostaa osamaksulla uusia autoja. He vastustavat autoveron poistoa, kun nälkä kurnii ja taskut on jo valmiiksi tyhjät. Sitten vielä se naapuri, jos se ostaisi paremman auton ilman autoveroa, kateus vie kalatkin vedestä. ;D
En ole autoveron nousuun tai laskuun, saati välirahoihin edes kommentoinut, vaan pelkästään ihmettelyysi Ruotsin ja Suomen autojen myyntiimääristä. Faktat minun väittämiin löydät tästä:
http://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/aikasarjat/autojen_ensirekisteroinnit_ajoneuvolajeittain
https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/fordon/2018/fordon_2017_blad.pdf?

vagfani

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 06.12.18 - klo:19:18
Eli Autoliiton mukaan arvo on 20% enemmän kuin sinun ensimmäinen heittosi.

Sinulla eri tietoa kuin autoliitolla? Kerro toki "faktat", niin saadaan nauraa taas. ;D

vagfani

Ruotsissa myydään huomattavasti enemmän uusia henkilautoja, suhteutettuna väkilukuun, mikä siinä nyt Hidalgo on niin hankalaa sinulle ymmärtää?

Ruotsissa ei ole autoveroa, henkilöautot on paljon halvempia, sinun mielestä tällä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Oletko oikeasti noin idiootti?

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 06.12.18 - klo:20:03
Sinulla eri tietoa kuin autoliitolla? Kerro toki "faktat", niin saadaan nauraa taas. ;D
Mitä ihmettä sekoilet? Sanoin vain että Autoliiton mukaan arvo on 20% enemmän kuin sinun väittämäsi.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 06.12.18 - klo:20:06
Ruotsissa myydään huomattavasti enemmän uusia henkilautoja, suhteutettuna väkilukuun, mikä siinä nyt Hidalgo on niin hankalaa sinulle ymmärtää?

Ruotsissa ei ole autoveroa, henkilöautot on paljon halvempia, sinun mielestä tällä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Oletko oikeasti noin idiootti?
Jos lukisit edes hetken ajatuksella etkä vain vauhkoisi kuin vesikauhuinen kettu, niin ymmärtäisit etten ole mitään tuollaista sinulle edes väittänyt.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 06.12.18 - klo:19:56
Sen verran olen huomannut että nämä välirahoja laskevat ovat juuri niitä tyhjätaskuja jotka ostaa osamaksulla uusia autoja. He vastustavat autoveron poistoa, kun nälkä kurnii ja taskut on jo valmiiksi tyhjät. Sitten vielä se naapuri, jos se ostaisi paremman auton ilman autoveroa, kateus vie kalatkin vedestä. ;D

Rahamiehiä ei kiinnosta mikä se veron osuus on siinä autossa, minkä haluaa ostaa.
Taitaa nyt nämä wannabe massimiehet eniten vauhkota tästä veron poistosta, kun ei rahat riitä siihen haluamaansa.
Kukaan ei voi ennustaa mitä se vero on esim vuonna 2020 ja mistä se verokertymä kerätään, jos jostain muusta tingitään, mutta sen voin melko varmasti sanoa, että ei tässä autoilijat ainakaan tule mitään voittamaan. Koska Suomi.
Hyvää itsenäisyyspäivää ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

vasara

Lainaus käyttäjältä: jti - 06.12.18 - klo:11:09
...Luoton määrä on autoveron poiston jälkeen edelleen sama
Tottakait se on ja kuuluu ollakkin.

Lainaus käyttäjältä: jti - 06.12.18 - klo:11:09
Ongelmahan tulisi silloin jos autoa käytettäisiin vakuutena rästeissä olevien osa-maksujen perusteella ja se pakkolunastettaisiin.
Jos tälläinen 'ongelma' jotakuta kohtaa, niin ongelma on muodostunut siinä vaiheessa, kun on ollut 'pakko' ostaa auto, johon ei rahkeet riitä. Muutenkin kulutusluotot kannattaa mitoittaa maksukyvyn mukaisesti.

Lainaus käyttäjältä: jti - 06.12.18 - klo:11:09
Joka tapauksessa artisti maksaisi loppuvelan + kulut riippumatta onko auton arvossa enää autoveroa jäljellä.
Yleensä velan ottaja maksaa ottamansa velat. Naapurinko ne pitäis maksaa?
Autovero ei liity asiaan millään tavalla.. sama auto käytössä & sama velka, kuin autoveron poistoa ennen.
.. ja tilanne täysin sama velaksi / käteisostajan välillä. Käteisostaja on vain tienannut kuluttamansa rahat etukäteen ja velaksi ostaja kuluttaa ennenkuin tienaa.

Lainaus käyttäjältä: jti - 06.12.18 - klo:11:09
Ei millään vähäpäästöisen auton parin tonnin verovähennyksellä vielä isoja joukkoja liikutella autokaupoille.
Riippuu autosta. 20 tonnin autossa vaikkapa kolmen tonnin autoveron poisto on jo merkityksellinen kysynnän lisääjä. Tottakait autovero pitää poistaa kaikilta autoilta.. se liikauttaa autokaupoille isommat joukot.
Hyvänä esimerkkinä Ruotsi, jossa myydään väkilukuun suhteutettuna tuplamäärä uusia autoja Suomeen verrattuna.
Ruotsissa talousasiat onkin aina ymmärretty Suomea paremmin.. ja mm. siksi se onkin vauraampi maa.

vagfani

Täysin samaa mieltä Nokiavasaran kanssa, joka ikinen virke! Autoverolla ja osamaksulla ostamisella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Ruotsissa ollaan vauraampia ja fiksumpia, tämä autoveroasiakin siellä ymmärrettiin oikein jo pari vuosikymmentä sitten.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 06.12.18 - klo:22:35
Autoverolla ja osamaksulla ostamisella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Juu ei ole ja mm. Santander on vaan ihan huvikseen lisännyt nuo autoverotusta koskevat pykälät sopimusehtoihinsa, jep jep ::)

https://www.santanderconsumer.fi/allinone/sopimusehdot
LainaaMikäli Osamaksusopimuksen allekirjoittamisen jälkeen autoveroa koskevat säännökset muuttuvat siten, että autovero kokonaan poistuu tai sen määrä alenee vähintään 15 %, Santanderilla on oikeus vaatia, että Hintatakuun määrää vastaavasti alennetaan. Halutessaan käyttää edellä sanottua oikeuttaan, Santanderin on ilmoitettava Ostajalle kirjallisesti autoveron muutoksesta johtuvan uuden Hintatakuun määrä, joka ilmoitus on Ostajaa sitova.

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vagfani

Niin siis velallinen joutuu maksamaan velkansa, jos autovero poistetaan. Tuliko yllätyksenä trollille? ;D Kuka sen sitten maksaisi, joulupukki? Lue Nokivasaran viesti, ei lisättävää siihen, täyttä asiaa.

vagfani

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 06.12.18 - klo:22:51
Juu ei ole ja mm. Santander on vaan ihan huvikseen lisännyt nuo autoverotusta koskevat pykälät sopimusehtoihinsa, jep jep ::)

https://www.santanderconsumer.fi/allinone/sopimusehdot

Juurihan sinä väitit että rahoitusyhtiöt ei ole millään tavalla varautuneet autoveron poistoon. Osaatko nyt päättää mitä mieltä olet? Harmi jos sinun pitää sekaantua noihin pikavippifirmoihin kun olet autoa ostamassa, toiset katsos säästää ja ostaa sitten vasta kun on varaa. Oletko joskus harkinnut?

jt

Lainaus käyttäjältä: Mike Tyson - 06.12.18 - klo:19:30
Heh, ei tule tapahtumaan Suomessa. Julkistetut ilmastotavoitteet huomioiden autoverolla tullaan jatkossa aggressiivisesti ohjaamaan autokannan uusiutumista vähäpäästöisempään suuntaan. Nollapäästöisiltä se saatetaan poistaa, suuripäästöisiltä se todennäköisesti nousee. Ja väistämätöntä on se, että siinä vaiheessa kun nollapäästöisten osuus on kasvanut tarpeeksi suureksi, niidenkin verotus porrastetaan laskennallisen WLTP/ELTP/whatever kulutuksen mukaan . Suuressa kuvassa mikään ei tule muuttumaan siinäkään vaiheessa kun valtaosa autokannasta on ns. nollapäästöisiä...
Tämä on todellakin todennäköisin skenaario ja näinhän kannattaisikin tehdä. Autoveron poisto ei olisi järkevä teko lainkaan, sillä suurimpia hyötyjiä olisivat juuri kaikkein suuripäästöisimmät ja kalliit autot - minkä ihmeen takia niiden hintaa pitäisi laskea eniten jos ajatellaan päästötavoitteita joihin on jo sitouduttu?. Ja sama raha pitäisi kuitenkin jostain muualta kerätä ja kas kummaa, autoja ostavat lienevät kuitenkin niitä suurimpia veronmaksajia. Pieni detaili on vielä se että Suomessa verottomat hinnat ovat olleet kohtuu matalia koska tehdas on "kompensoinut" autoveroa hieman hinnoissa, jos vero poistettaisiin, mahdollisesti osa menisi tehdashintoihin ja mahd. myös kauppias/tuontiportaaseen.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Epes

Minun mielestäni äsken toteutettu autoveron alennus ei ollut lähellekään riittävä edes kompensoimaan syksyn nousseita veroja. Ei ihme, että käytettyjen tuonti raketoi, sillä ne menevät vanhalla pienemmällä verolla. Vielä kun huomioi ruotsin kruunun ostajaystävällisen kurssin, niin sieltä saat tuotua esim. ajamattoman MB E220D 4-maticin asiallisilla varusteilla ja kilvittää se Suomeen kokonaishintaan 45-47t,. Menkääpä Veholta hakemaan tuollainen alta 60 tonnin!
Tästä syystä tuonti on räjähtänyt ja sen saa hillittyä ainoastaan tekemällä suomiautosta kilpailukykyisen eli poistamalla veron kokonaan. Tällöin käytettyjen tuonti loppuu kuin seinään.

jt

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 06.12.18 - klo:18:48
Tarkka autoliiton kertoma luku on 3600 euroa.
Ihan mielenkiinnosta, mitenkähän tuo lukema on laskettu? Siis jos kyseessä on rekisterissä/vakituisesti ajossa olevat, niin tuntuu kyllä todella matalalta lukemalta. Jos chekkaa myynnissä olevia autoja nettiautosta, niin 1-4000, autoja on 20170kpl ja 4000, - 150 000,, on 73634 kpl (tasan 4000, autoja 285). Kalliimpia autoja on n. 3,6 kertainen määrä kuin 4k, tai alle. Ja mitä pirssejä tienpäällä näkee niin nuo alle 4000, autot on kyllä selvässä vähemmistössä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: Epes - 07.12.18 - klo:00:06
Tästä syystä tuonti on räjähtänyt ja sen saa hillittyä ainoastaan tekemällä suomiautosta kilpailukykyisen eli poistamalla veron kokonaan. Tällöin käytettyjen tuonti loppuu kuin seinään.
Jos autovero poistuisi, silloin poistuisi viimeisetkin pidikkeet käytettyjen tuonnilta - toki joissakin tapauksissa taasen kävisi päinvastoin. Kruunun tämänhetkinen halpa kurssi vetää ostajia Ruotsiin itä-euroopasta asti, esim. Romaniasta ja Ukrainasta. Läheltä seurasin yhtä tapausta, eka ostattelija oli tosiaan Ukrainasta ja auto myytiin lopulta Romaniaan..Kannattaa siis viedä sinne asti kun kurssi ja hinnat halpoja.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 06.12.18 - klo:23:20
Juurihan sinä väitit että rahoitusyhtiöt ei ole millään tavalla varautuneet autoveron poistoon.
Öö.. ja missäköhän kohtaa? Puhuin yksityisen hankkimasta autosta, kuinka se autovero-osuus velasta on yhä silti autoverollisesta maksettava vaikka kuinka autovero uusista poistuisikin ja siten mahd. lunarissakin voi tulla huonolla tuurilla todella pahastikin takkiin, auto menee mutta velka se yhä vaan jää. Tosin hankkiihan porukka muutenkin noita autojaan 0% käsärillä ja kun tunnetusti sen auton hinnastahan lähtee nätti siivu jo kaupasta ulos ajettaessa, niin ei se tarkoita että fiksummin toimiviakin pitäisi pakottaa moiseen riskikuoppaan esim. autoveron äkillisellä poistolla :-\

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 06.12.18 - klo:23:20
Harmi jos sinun pitää sekaantua noihin pikavippifirmoihin kun olet autoa ostamassa, toiset katsos säästää ja ostaa sitten vasta kun on varaa. Oletko joskus harkinnut?
Ja toisilla ne fyrkat on kiinni sijoituksissa, joista tuotto juoksee suuremmilla numeroilla himaan päin mitä rah.yhtiön edullisessa autorahoitustarjouksessa poispäin = miksi ihmeessä ostaa käteisellä ja jäädä tuosta tuotosta osattomaksi. Harkitsisit joskus itsekin vaikka ihan vaan laskimenkin kanssa 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Epes

Lainaus käyttäjältä: jt - 07.12.18 - klo:00:31
Jos autovero poistuisi, silloin poistuisi viimeisetkin pidikkeet käytettyjen tuonnilta - toki joissakin tapauksissa taasen kävisi päinvastoin. Kruunun tämänhetkinen halpa kurssi vetää ostajia Ruotsiin itä-euroopasta asti, esim. Romaniasta ja Ukrainasta. Läheltä seurasin yhtä tapausta, eka ostattelija oli tosiaan Ukrainasta ja auto myytiin lopulta Romaniaan..Kannattaa siis viedä sinne asti kun kurssi ja hinnat halpoja.

Tunnustan että en tiedä miten käytännössä menisi mutta jos autovero poistuisi uusilta, niin ei se vanhoilta poistu ja vanhojen vastaavien suomiautojen mukaan tuontiautojen verot lasketaan. Kaupunkilaisvisiossa uusia autoja tuotaisi ilman veroa ja vanhoja joita Suomessa on autoverotettu, verotetaisi jatkossakin. Muutaman vuoden kuluttua tultaisi tilanteeseen jossa käytettynä tuotaisi autoja joita Suomessakaan ei ole verotettu eli verottomia käytettyjä alkaisi taas tulla. Vuoden kaksi saattaisi olla hiljaisempaa.
Meikäläinen oli syksyllä kaupoilla uudesta A6:sta tai V60:stä. Hinnat pompsahtivat molemmilla ja nyt odotellaan. Viimeisin lasku ei ole riittävä kaupanhieronnan aloittamiseen. Ehkä V60 T8:n uskaltaa ostaa sen pienen veron vuoksi mutta kun toimitusaika on luokkaa vuosi niin ei kiinnosta.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Epes - 07.12.18 - klo:10:19
Tunnustan että en tiedä miten käytännössä menisi mutta jos autovero poistuisi uusilta, niin ei se vanhoilta poistu ja vanhojen vastaavien suomiautojen mukaan tuontiautojen verot lasketaan. Kaupunkilaisvisiossa uusia autoja tuotaisi ilman veroa ja vanhoja joita Suomessa on autoverotettu, verotetaisi jatkossakin. Muutaman vuoden kuluttua tultaisi tilanteeseen jossa käytettynä tuotaisi autoja joita Suomessakaan ei ole verotettu eli verottomia käytettyjä alkaisi taas tulla. Vuoden kaksi saattaisi olla hiljaisempaa.
Meikäläinen oli syksyllä kaupoilla uudesta A6:sta tai V60:stä. Hinnat pompsahtivat molemmilla ja nyt odotellaan. Viimeisin lasku ei ole riittävä kaupanhieronnan aloittamiseen. Ehkä V60 T8:n uskaltaa ostaa sen pienen veron vuoksi mutta kun toimitusaika on luokkaa vuosi niin ei kiinnosta.

Autoverosääntö menee siten, että käytettynä maahantuodusta autosta ei saa periä enempää autoveroa kuin samanlaisessa autossa on Suomessa autoveroa jäljellä. Tämä toteutetaan käyttämällä verotusarvona auton käypää arvoa ja ensimmäisen käyttöönottovuoden mukaista autoveroprosenttia. Vaikka autovero poistettaisiin uusilta autoilta, autovero ei katoaisi käytetyiltä autoilta. Käytettyjen autojen autovero kyllä pienenisi koska auton käypä arvo Suomessa laskisi (koska uusien hinnat laskisivat), ja lopulta poistuisi kuten sanoitikin.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 07.12.18 - klo:10:36
Autoverosääntö menee siten, että käytettynä maahantuodusta autosta ei saa periä enempää autoveroa kuin samanlaisessa autossa on Suomessa autoveroa jäljellä.

Tähänhän tuli hiljan jokin KHO päätös kun autoveroa pudotettiin ed. kerran sen 5%. Joku oli vetänyt herneet nekkuun kun autovero olikin hänen maahantuomasta käytetystä mennyt tuota edeltäneen autoverotilanteen mukaisesti => KHO päätti että autoveron onkin mentävä uuden, alennetun autoverolaskennan mukaan, vaikka kuinka ko. maahantuotu yksilö olikin ensirekisteröity ennen tuota muutospvm. Eli siis käytännössä autoveron alennus alensi siis myös käytettynä maahantuotavien autoveroa => samaa logiikkaa noudattaen jos autovero uusilta poistuu, poistuu se myös tuon jälkeen maahantuotavalta käytetyltäkin kalustolta, vaikka ne kuinka olisikin ensirekisteröity ennen tuota poistopvm ???

Tähän päätökseen oli jossain joku linkkikin, liekö jopa ihan tässä ketjussakin, vaan kun en muista missä :-[

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

TDiih

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 07.12.18 - klo:14:05
Tähänhän tuli hiljan jokin KHO päätös kun autoveroa pudotettiin ed. kerran sen 5%. Joku oli vetänyt herneet nekkuun kun autovero olikin hänen maahantuomasta käytetystä mennyt tuota edeltäneen autoverotilanteen mukaisesti => KHO päätti että autoveron onkin mentävä uuden, alennetun autoverolaskennan mukaan, vaikka kuinka ko. maahantuotu yksilö olikin ensirekisteröity ennen tuota muutospvm. Eli siis käytännössä autoveron alennus alensi siis myös käytettynä maahantuotavien autoveroa => samaa logiikkaa noudattaen jos autovero uusilta poistuu, poistuu se myös tuon jälkeen maahantuotavalta käytetyltäkin kalustolta, vaikka ne kuinka olisikin ensirekisteröity ennen tuota poistopvm ???

Tähän päätökseen oli jossain joku linkkikin, liekö jopa ihan tässä ketjussakin, vaan kun en muista missä :-[

Tästä syystä käytettyjen autojen hinta tulee laskemaan entisestä, mikä tuskin kannustaa ihmisiä ostamaan uusia autoja. Vaihtoehtoisesti tuodaan Saksasta se 5-10 vuotta vanha halpa euro 4/5 rutku edellisen tilalle. Niitä kun sattuu saamaan puoli-ilmaiseksi, koska eivät pommeina kelpaa edes afrikkalaisille.

Muutenkin moni miettii jo seuraavaksi autokseen pluggaria, mutta lykkäävät ostoa koska sopivaa autoa, sopivaan hintaan ei ole vielä tarjolla. -> Uusien autojen myynti droppaa globaalisti. Tämä näkyy jo osittain Jenkkilän markkinoilla, missä käytettyjen myynti on lisääntynyt hyvästä taloudellisesta tilanteesta  huolimatta ja on jopa alettu miettimään käytettyjen autojen liisaamista.

Suomessa uusi auto katsotaan ylellisyystuotteeksi, eikä kaikki naapurikateuden pelossa sitä edes halua. Osittain tästä syystä sähköauto on monelle elämän ensimmäinen uusi auto, johon laitetaan enemmän rahaa kiinni.

ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Geoman

Henkilö, joka ostaa Saksasta käytetyn auton ei yleensä ostaisi Suomesta uutta autoa. Kuitenkin hän ostaa ilmeisesti paremman ja vähäpäästöisemmän auton kuin mitä hänen edellinen autonsa oli. Näin ajatellen en näe käytetyissä tuontiautoissa kokonaisuutena mitään "pahaa". Tällöin usein poistuu vanha Suomiauto esim. romutukseen.

Autokannan muuttuminen ympäristöystävällisempään suuntaan polttoaineen osalta tapahtuu hiljalleen. Kyseessä ei kuitenkaan ole hallitsevin ympäristöongelma, mutta poliitikkojen kannalta helpoin ja tärkein veron keruu. Tilalle saadaan ongelma monimutkaisista, lyhytikäisistä ja erikoismetalleja vaativista sähköautoista (lue entistä kalliimmista verottomista autoista).

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 08.12.18 - klo:23:52
Tästä syystä käytettyjen autojen hinta tulee laskemaan entisestä, mikä tuskin kannustaa ihmisiä ostamaan uusia autoja.

Eli loppupelissä autoverokin osaltaan suojelee kotimaista autokantaa noilta wanhoilta, rajusti saastuttavilta + tietty jyrkkä ajoneuvoveron progressio. Tietty ajoneuvoveroa voi näpsästi kiertää rek.poistoilla ja näin se oikea vuosikustannus ei välttämättä kuitenkaan kovin suureksi nouse jos niitä käyttöpäiviäkään ei vuodessa kovin montaa ole - ja taas toisaalta lienee aikalailla se ja sama mikä bensakrematoria siinä pihassa seisoo, jos sillä ei ajeta, ei se myöskään saastuta ???

Mutta taas toisaalta tuollainen harrasteauto (?) myös osaltaan sitoo niitä omistajansa varoja, joka on tietty pois siitä käyttöauton päivittämisestä. Ja tässä voi hyvinkin käydä niin että sen keski-ikäisen karvalakki-kinnerin tilalle tulee myös ulkomailta käytetty, hiukan wanhempi mutta ns. premium-merkin edustaja kattavalla varustuksella. Eli eco-mielessä ostetaan askel kuitenkin taaksepäin kun tavoitellaan sitä ajamisen laatua ja mukavuutta, eikä niinkään vihreät koivunlehdet silmissä katsella sitä nykykäyttiksen korvaajaa ???

Toki autoveron poistuessa myös noiden uusien hinnat putoavat ja jos samalla uusien autojen ALV-erikoisuudesta luovutaan, niin hommahan on jo bueno, auto on vihdoinkin ns. vapaata kauppatavaraa kuten vaikkapa as.vaunut ovat jo tänä päivänä. Tällöin myös se uuden autokauppias joutuu ihan uuteen kilpailuasetelmaan, hinnoittelemaan oman siivunsa s.e. ihmisiä ei kiinnosta tuoda autojaan itse maahan. As.vaunujen kohdalla tuosta useimmiten säästää ihan 4-numeroisen määrän euroja, joten aika odotettavaa on että autojenkin kohdalla voisi käydä samoin. Toki varusteet ja kaupanteon helppous on sitten ne millä se as.vaunukauppias täällä elää, joten miksei se voisi olla autoissakin, ja jäähän tänne joka tapauksessa noiden uusienkin autojen jälkimarkkinat, huoltoineen yms 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy