Autovero

Aloittaja TAG, 18.03.16 - klo:20:35

« edellinen - seuraava »

vagfani

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 31.10.18 - klo:09:27
Tuo autoveropakolaisuuskin on tietty ihan oma juttunsa. Siinä joutuu jonkin verran jo kikkailemaan jotta moisella ulkomailla kilvitetyllä täällä saa ajella, ynnä sen pitää myös poistua maasta määräajoin moisen ulkomaalais-statuksen säilyttääkseen. Ja tuoko olisi sitten ns. piireissä hyväksyttävää? Se auto kun kuitenkin hankitaan näissä tapauksissa sen oman egon pönkittämiseen, määrätyissä piireissä se ikäänkuin "kuuluu" statukseen että on auto jota esitellä. No mitenkäs luulet tuon status-arvon käyvän kun auto onkin vaikka viron kilvissä. Köyhällä ei olekaan ollut varaa kilvittää autoaan suomessa, selvä pyrkyri ja pelle jolla ei sitä oikeaa rahaa lopulta olekaan ;D

Kyllä näistä sinun kommenteista näkee kuinka katkera ja kateellinen sinua paremmin tienaaville olet. Eiköhän se ole jokaisen oma asia haluaako vapaaehtoisesti maksaa kymmeniä/satoja tuhansia euroja autoveroa, vai ostaako niillä rahoilla esim. loma-asunnon Etelä-Euroopasta. Ei katsos sinua rikkaammat ole mitään tyhmiä, toisin kun luulet. ;D

Ulkomaan kilvissä saa ajaa Suomessa helposti sen puoli vuotta ilman että kellään on mitään siihen sanomista. Tämä siis jos ratissa istuva henkilö asuu vakituisesti ulkomailla. Tuohonkin saa verottajalta luvan hakemalla jatkoa. Suomessa kirjoilla oleva saa ajaa ulkomaan rekisterissä olevaa ajoneuvoa kaksi viikkoa etukäteen luvan hakemalla. Näistäkin asioista on toki EU-komissio joutunut valtiota huomauttamaan.

Itse olen ollut mukana kun tuttavani osti AutoCarreralta Porsche 911 GT3 RS:n ja ajettiin luovutuksen jälkeen se Sveitsiin rekisteriin. Siinä jäi sosialisteilta arvonlisäverot ja autoverot saamatta. Nauratti makeasti koko matkan ja Saksan Autobahnoilla sisäänajettiin kyseinen laite oikein huolella. Sellaista se on, kateus vie kalatkin vedestä, kuten täällä jo osuvasti todettiin!

Polouni

Niin, kateellisten nilkkien aikaansaama verotus pitäisi heti lopettaa. Monellehan tämä varmaan sopisi. Tänään oli ylen sivuilla (näähän on kyllä vihervassareita ja sossuja ja elävät verorahoilla) aika mielenkiintoinen laskuri. Linkki alla. Veroilla saadaan aikaan melko paljon. Lasten päivähoito, koulutus ja terveydenhoito toki kelpaa kaikille "ilmaiseksikin" (siis viralinen termihän taitaa olla maksuttomuus)? Varmasti löytyy julkiselta sektorilta jotain purettavaakin, mutta tämä kaiken perusteleminen kateudella on kyllä helppoa.

Itse ainakin maksan mielelläni vähän enemmän veroja jos sillä saadaan lähes kaikista lapsista kunnon kansalaisia. Jos autoista maksettavaa veroa lasketaan, niin en itse ainakaan millään jaksa uskoa arvolisäveron korvaavan tuota kaikkea. Sitten tämä pitää hankkia muualta.

Se, että ollaan eri mieltä sallittakoon. Nimittely on lapsellista eikä johda mihinkään....eikö yritettäisi jättää se pois!

https://yle.fi/uutiset/3-10480550

V-O


vagfani

Tiedoksi että kaikki jotka haluaa maksaa ylimääräistä valtiolle, niin onnistuu valtionkonttorissa. Ottavat lahjoituksia vastaan. Norjassa sikäläinen työväenpuolue lanseerasi vapaaehtoisen veron, juuri kukaan ei sitä käyttänyt.

Nämä ulinat täällä mahdollisesta autoveron poistosta ovat kyllä ristiriidassa sen kanssa että samat tyypit vakuuttaa veronmaksuhalukkuuttaan. Toinen esimerkki, hallitus yritti laittaa veneet ja moottoripyörät verolle, joka olisi ollut joitakin satasia vuodessa, niin siitä vasta mekkala nousikin.

Eli aika ristiin menee joidenkin jutut täällä. Eri mieltä saa olla, mutta jonkinlaista johdonmukaisuutta sitten toivoisi. Samoin ne jotka kommentoi hyvin ohuella tiedolla, voisi ottaa asioista selvää.

Polouni

Jos yksinkertaistan oman mielipiteeni. Autoveron saa poistaa, jos dynaamiset vaikutukset auttavat niin paljon, ettei muita veroja tarvitse nostaa. Toisaalta osa täällä keskustelussa olleista asioista on myös ideologisia. Ymmärrän kyllä hyvin, että toiset toivovat Suomenkin menevän enemmän suuntaan, jossa jokainen on oman onnensa seppä. Kaikki ei perustu tietoon verotuksessakaan.

Puolueet taas tekevät politiikkaa ajassa. Se mitä he lupaavat vaalien alla saattaa olla ihan jotain muuta kuin toteutunut lainsäädäntö ja päätökset. Jos meillä olisi kaksipuoluejärjestelmä, niin sitten saataisiin vähemmän kompromisseja....

Jos ympäristöä ja päästöjä ajatellaan, niin silloin pitäisi autovero poistaa vain vähän kuluttavilta. Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa vapaaehtoisen verotuksen toimivuudesta. Kuinkahan moni maksaisi uudesta V8 Mustangistaan vapaaehtoista veroa kun kulutus on suuri....Ei ihminen vapaaehtoisesti muutu, valitettavasti. En minä ainakaan.

SNG

Ainoa lääke verokierteeseen. Byrokratia minimiin ja virkamiehiä maantielle. Turhat tukihässäkät minimiin.

Veroja puolustavat ovat "aina toisten taskuilla-porukkaa".

Verot ok, kun ne menevät kansalaisten hyödyksi, eikä turhien byrokraattien ja byroiden elättämiseen.

vagfani

Lainaus käyttäjältä: SNG - 31.10.18 - klo:18:47
Ainoa lääke verokierteeseen. Byrokratia minimiin ja virkamiehiä maantielle. Turhat tukihässäkät minimiin.

Veroja puolustavat ovat "aina toisten taskuilla-porukkaa".

Verot ok, kun ne menevät kansalaisten hyödyksi, eikä turhien byrokraattien ja byroiden elättämiseen.

Tästä samaa mieltä. Tiesitkö muuten että pelkkää autoveroa on laskemassa lähes 200 virkamiestä, ihan älytön määrä. Tämä johtuu siitä että jokainen maahantuotu ja rekisteriin menevä ajoneuvo täytyy laskea erikseen ja laskukaava on hyvin monimutkainen. Siirtyivät tullin tehtävistä verohallintoon jokin aika sitten, mutta samat tyypit siellä täysipäiväisesti niitä pyörittelee.

Ajoneuvoveroa pyöritetään sitten Trafissa, reilut parikymmentä virkamiestä.

Polouni

En usko, että kauhean moni puolustaa turhaa byrokratiaa ja rahan palamista siihen. Kummallista on se, että meillä on porvarihallitus ja byrokratian purku on silti osoittautunut mahdottomaksi.....samoin vastapainoksi yritystukien.
Saa muuten nähdä riittääkö rahaa teiden ylläpitoon jatkossa vai meneekö suurin osa suuriin hankkeisiin?!

SNG

Lainaus käyttäjältä: Polouni - 31.10.18 - klo:19:20
En usko, että kauhean moni puolustaa turhaa byrokratiaa ja rahan palamista siihen. Kummallista on se, että meillä on porvarihallitus ja byrokratian purku on silti osoittautunut mahdottomaksi.....samoin vastapainoksi yritystukien.
Saa muuten nähdä riittääkö rahaa teiden ylläpitoon jatkossa vai meneekö suurin osa suuriin hankkeisiin?!

Allekirjoitan ihmetyksesi täysin. On se kumma kun meillä ei ole kuin sosialistipuolueita  >:(

Tai sitten järjestävät kavereilleen hommia...

Korvamerkintä tehostaisi verorahojen käyttöä! Tierahat tienpitoon.

Geoman

Voimakkaat ovat ennakkokäsitykset asioista sen mukaan mikä on mielipiteen ilmaisijan puoluekanta. Ei meidän lapsi pahaa tee. Se on tapahtunut mikä on tapahtunut; liikenteen verotus nousee, tiedotusvälineet on vaiennettu , hallituksen kärkihankkeet etenevät, omat eturyhmät saavat haluamansa, mutta valtion kulut eivät pienene.

Maailma on erilainen jos lukee Suomenmaa-lehteä, UusiSuomi-lehteä tai Iltalehteä.

Näistä asioista emme tule koskaan olemaan yksimielisiä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 31.10.18 - klo:16:06
Kyllä näistä sinun kommenteista näkee kuinka katkera ja kateellinen sinua paremmin tienaaville olet. Eiköhän se ole jokaisen oma asia haluaako vapaaehtoisesti maksaa kymmeniä/satoja tuhansia euroja autoveroa, vai ostaako niillä rahoilla esim. loma-asunnon Etelä-Euroopasta. Ei katsos sinua rikkaammat ole mitään tyhmiä, toisin kun luulet. ;D
No ainakin tuoreimman verovertailun mukaan kuulun yhä korkeimpaan desiiliin, mutta se ei ole tämän homman pointti millään muotoa. Vaan ennemminkin kuka sitä heikompaa puollustaa jos sillä heikommalla ei itsellä voimat enää riitä ??? Ja kyllä, ihan samalla tavalla sitä itsekin olen käyttänyt "verosuunnittelua", viimeksi tuon allekirjoituksen pefletin hankinnassani kun siihen kerran oli lain suoma mahdollisuus 8)

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 31.10.18 - klo:16:06
Ulkomaan kilvissä saa ajaa Suomessa helposti sen puoli vuotta ilman että kellään on mitään siihen sanomista.
Kyllä, tiedän tasan tarkkaan itsekin nämä aikarajat, mutta sanoinkin että kikkailua se silti vaatii, pitää huolehtia ettei em. aikarajat pauku jne = kikkailua ja vaivannäköä. No kovin suuri vaiva tue ei varmaan monellekaan ole, mutta vaivan suuruudestahan tässä ei ollutkaan kyse, vaiva se on se pienikin 8)

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 31.10.18 - klo:18:27
Nämä ulinat täällä mahdollisesta autoveron poistosta ovat kyllä ristiriidassa sen kanssa että samat tyypit vakuuttaa veronmaksuhalukkuuttaan. Toinen esimerkki, hallitus yritti laittaa veneet ja moottoripyörät verolle, joka olisi ollut joitakin satasia vuodessa, niin siitä vasta mekkala nousikin.
Niin se omakin prätkäni poistettiin liik.käytöstä kun moinen vero-uhka alkoi leijailemaan ja vak.yhtiöllä vaihdettiin vak.tuote seisonta-ajalliseen. No piruuttani pidin mopon sitten tallissa pölyä keräämässä reilun 1.5v ennen kuin tänä keväänä kuvio taas purettiin, vakuutukset kilpailutettiin ja taisi se vak.yhtiökin sitten vaihtua 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

HiTecci

Ei yhtään paskempi suunnitelma tietty tuokaan 8)

https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/autoala-autovero-elakkeelle-viidessa-vuodessa/
LainaaOlisiko autovero jo aika siirtää eläkkeelle, mutta harkituin askelin, Autoalan Keskusliiton (AKL) toimitusjohtaja Pekka Rissa haastaa Finlandiataloon kokoontunutta AKL Summitin seminaariväkeä. Ja saa osakseen yksituumaiselta tuntuvaa päiden nyökyttelyä.

Kertarysäyksellä autoveroa ei voida potkaista eläkkeelle, sitä ei yhteiskunta kestäisi jo siitäkin syystä, että autokauppaan tulisi ylikäymätön markkinahäiriö. Eikä sitä hyväksyisi kuluttajat tai rahoitusalakaan.

" On hyvä muistaa, että Suomessa on noin 400 000 osamaksulla rahoitettua autoa, joiden arvoon veron yhtäkkinen poisto vaikuttaisi, Rissa muistuttaa.

" Vero voitaisiin poistaa hallitusti esimerkiksi viiden vuoden aikana tammikuussa voimaan tulevilla veronalennuksilla.

Autoveron poiston myönteinen vaikutus yrityksille, yhteiskunnalle ja kotitalouksille olisi Rissan mukaan myös se, että autoihin sitoutunut pääoma vähenisi, jolloin kotitalouksien lainanottotarvekin vastaavasti vähenisi.

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Ukko

Nyt kannattaa siirtää uuden auton ostoa:

"”Laskelmiemme mukaan Suomi hävisi käytettyjen autojen tuonnin vuoksi viime vuonna 150 miljoonaa euroa arvonlisäverotuloja”, sanoo Kallio.

Autosta uutena maksettu alv jää ulkomaille.

”Hallituksen keinot suitsia tuontia ovat vähissä. Siihen ei ole muuta lääkettä kuin autoveron asteittainen, hallittu poistaminen”, sanoo Kallio."

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kaytettyjen-autojen-tuonti-kiihtyy-entisestaan/d44f2b4d-dd5e-30ac-a622-4a946b329ec5

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 01.11.18 - klo:10:52
Autosta uutena maksettu alv jää ulkomaille.

Öö... Eikös uusista Suomeen kilvitettävistä autoista perittävä ALV nimenomaan makseta Suomeen, ostettiinpa se sitten kotimaiselta tahi ulkomaiselta kauppiaalta, toisin kuin esim. as.vaunuissa joista se ALV maksetaan sinne ostomaahan, kyseisen maan omilla prosenteilla ja näin esim. Saksasta ostettu uusi as.vaunu saa jo lähtöjäänkin 5% veroedun 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Geoman

Mikäli ostan yksityishenkilönä auton Saksasta ja maksan ALV:n (19%) sinne niin sitä ei tarvitse maksaa enään Suomessa. Näin säätän 5 %.

Kun yritys ostaa auton Saksasta he maksavat ALV:n (24%) Suomeen, koska muuten he eivät saa ALV-palautusta. Jos yritys ostaa henkilöauton omaan käyttöönsä esim. työsuhdeautoksi niin siitä ei ilmeisesti saa ALV-vähennystä lainkaan.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 01.11.18 - klo:11:20
Jos yritys ostaa henkilöauton omaan käyttöönsä esim. työsuhdeautoksi niin siitä ei ilmeisesti saa ALV-vähennystä lainkaan.

Ei saa ja hyvä niin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 01.11.18 - klo:11:20
Mikäli ostan yksityishenkilönä auton Saksasta ja maksan ALV:n (19%) sinne niin sitä ei tarvitse maksaa enään Suomessa. Näin säätän 5 %.

Eipä muuten uudelta autolta onnistu jos meinaat sen Suomessa kilvittää 8)

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/auto/autoverotus/uusien_ajoneuvojen_verotu/
LainaaTuonti EU:sta " uuden kuljetusvälineen arvonlisävero
Kun tuot uuden ajoneuvon toisesta EU-maasta Suomeen, sinun on maksettava autoveron lisäksi ns. uuden kuljetusvälineen arvonlisäveroa 24 %.

Ajoneuvo luokitellaan uudeksi, kun jompikumpi seuraavista edellytyksistä täyttyy:
- ajoneuvo on myyty enintään kuusi kuukautta sen jälkeen, kun se on ensimmäisen kerran otettu käyttöön
- ajoneuvolla on ajettu enintään 6 000 km.

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vasara

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 01.11.18 - klo:11:03
LainaaAutosta uutena maksettu alv jää ulkomaille.
Öö... Eikös uusista Suomeen kilvitettävistä autoista perittävä ALV nimenomaan makseta Suomeen..
Sekoitit asiayhteyden.
Puhe oli käytettyjen autojen maahantuonnista.. niistä on aikoinaan maksettu uutena myytäessä arvolisävero ulkomaille.
Olisi edullisempaa alv- verokertymän kannalta jos autot olisi aikoinaan myyty uusina Suomessa.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 02.11.18 - klo:14:32
Puhe oli käytettyjen autojen maahantuonnista.. niistä on aikoinaan maksettu uutena myytäessä arvolisävero ulkomaille.
Olisi edullisempaa alv- verokertymän kannalta jos autot olisi aikoinaan myyty uusina Suomessa.

Eli meinaat jos autojen menekki käytettyinä olisi Suomessa parempi, niin niitä myytäisiin enempi myös uusina, jolloin myös niiden ALV jäisi Suomeen ??? Vaan hetkonen, kun se käytetyn kysyntä on kovaa, niin juuri sitä paikkaamaanhan näitä käytettyjä tänne rahdataan, eikös. Vai olisikohan niin että niiden käytettyjen hintataso on Suomessa liian kova ja siksi tuolle ulkomailta rahtaamiselle on niin paljon kysyntää, ihan kuin se ns. Suomi-auton leima jotenkin mukamas nostaisi sitä pyyntihintaa täällä ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vasara

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 02.11.18 - klo:19:09
Eli meinaat jos autojen menekki käytettyinä olisi Suomessa parempi, niin niitä myytäisiin enempi myös uusina, jolloin myös niiden ALV jäisi Suomeen ??? Vaan hetkonen, kun se käytetyn kysyntä on kovaa, niin juuri sitä paikkaamaanhan näitä käytettyjä tänne rahdataan, eikös. Vai olisikohan niin että niiden käytettyjen hintataso on Suomessa liian kova ja siksi tuolle ulkomailta rahtaamiselle on niin paljon kysyntää, ihan kuin se ns. Suomi-auton leima jotenkin mukamas nostaisi sitä pyyntihintaa täällä ::)
Mä mitään tommosta meinaa.. käänsit tuossa ekassa lauseessa homman nurinniskoin :)

Suomessa ei ole riittävää tarjontaa monista autoista käytettyinä, koska ovat autoveron takia liian kalliita täällä uutena.
=>
Niitä tuotaan ulkomailta.. ja näistä autoista uuden alvit maksettu ulkomailla.
=>
Siitä koituu Alv menetyksiä Suomeen.


vagfani

"Jos päättäjät haluavat kiillottaa sädekehäänsä ja laskea autoveroa vain pienipäästöisiltä autoilta, tämä on valitettava seuraus.
Verotusta voidaan HS:n arvion mukaan joutua korjaamaan jo ennen ensi vaaleja."

https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/717770-hs-autoalan-pomolta-kova-viesti-sadekehaansa-kiillottaville-poliitikoille-tuleeko

HiTecci

No tuossahan oikeastaan mättää jo useampikin asia :-\
LainaaKallio katsoo HS:n haastattelussa autoverotuksen epäonnistuneen osittain siirryttäessä uuteen päästöjen mittaustapaan. Käytettynä maahan tuotuihin autoihin sovelletaan vanhaa päästömittaustapaa ja edullisempaa verotaulukkoa.

Tämä kannustaa Kallion mukaan kuluttajaa, joka haluaa ison ja mielellään dieselkäyttöisen auton, hakemaan sellaisen ulkomailta.

" Jos päättäjät haluavat kiillottaa sädekehäänsä ja laskea autoveroa vain pienipäästöisiltä autoilta, tämä on valitettava seuraus.

Ja nyt Orpo on poistamassa autoveroa uusilta, pienipäästöisiltä, ihan kuin niissä sitä veroa enää muutenkaan juuri olisi ::)

Mutta siis autoveron poisto on se ainut keino saada tuota käytettyjen virtaa tänne mitenkään hillittyä, varsinkin vähäkään suuremmassa tai 4wd kalustossa, kiitos WLTP:n. Ja kun ihan kirjaimellisesti mennään, niin noilta käytetyiltä voidaan yhä niistää tuota autoveroa, vaikka se uusilta olisikin poistettu, sillä EU-herrat vaativat ettei sitä veroa saa käytettynä tuodusta pyytää enempää kuin mitä sitä maassa jo olevassa vastaavassa on vielä jäljellä. No eihän se vero maassa jo olevasta kalustosta mihinkään poistu, ellei valtio vastaavasti anna heille autoveropalautuksia (hah hah ja lehmät lentää!), joten silleenkin tuon autoveron poisto uusilta olisi win-win, se sekä suosisi uutta kalustoa, että jättäisi yhä mahdolisuuden ruoskia tuota käytettynä tuotavaa kalustoa 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vasara

^Noin se käytännössä menee. VM virkamiehille yhtälö on vaan täysin käsittämätön.. eli veron poisto todellisuudessa lisäisikin verokertymää.
Linkatussa jutussa uumoiltu 40 000 tuontiautoa / 2018 ovat Suomen verottajan näkökulmasta alvittomia. Tuossa puhutaan (vaikkapa 10 000, / auto) jo 400 Miljoonan euron menetyksestä VS tilanne jossa autot olisi uutena rekisteröity Suomeen.

Autoveron poisto käytännössä pysäyttäisi (ainakin joksikin ajaksi) käytetyjen tuonnin kokonaan.. johtuen juurikin siitä, että käytetyissä on täällä veroa jäljellä. Ei olisi mitään järkeä ostaa vähänkään arvokkaampaa autoa käytettynä autoverollisena, jos sen saa uutena kaupasta verottomanakin :)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 05.11.18 - klo:16:28
^Noin se käytännössä menee. VM virkamiehille yhtälö on vaan täysin käsittämätön.. eli veron poisto todellisuudessa lisäisikin verokertymää.
Linkatussa jutussa uumoiltu 40 000 tuontiautoa / 2018 ovat Suomen verottajan näkökulmasta alvittomia. Tuossa puhutaan (vaikkapa 10 000, / auto) jo 400 Miljoonan euron menetyksestä VS tilanne jossa autot olisi uutena rekisteröity Suomeen.

Autoveron poisto käytännössä pysäyttäisi (ainakin joksikin ajaksi) käytetyjen tuonnin kokonaan.. johtuen juurikin siitä, että käytetyissä on täällä veroa jäljellä. Ei olisi mitään järkeä ostaa vähänkään arvokkaampaa autoa käytettynä autoverollisena, jos sen saa uutena kaupasta verottomanakin :)

+ 2

Lisäksi "sivutuotteena" autokanta nuorentuisi. Ja tuohan isot käytettyjen liikkeet nytkin esim. e-Golffeja maahan (kannatan).

Sinänsä voi kyllä käsittää, miksi niitä isomoottorisia (saksalaisia) disukoita rahdataan maahan.

1) Niissä "säästää" Suomi-hintaan verr. eniten (myös suuri arvonalenema uudesta)
2) tehty hieman pidempään matkaan kuin kaupunkiajoon - "matka-autoja"
3) niiden oletetaan kestävän aikaa ja km paremmin kuin keskivertoauton
4) paremmat varusteet kuin monessa Suomessa
5) Rahat riittää paremmin ja naapurikin voi olla vihreä kateudesta (ei ympäristösyistä)
6) Samalla vaivalla ja kuluilla (pl. autovero) siinä missä tuo perusgolfin, myös tähtikeulankin
Yritetään pärjätä.

Ukko

Huomenna on kuulemma ylen aamutelevisiossa autoverosta juttua, sitä odotellessa:

"Kokoomuksen kansanedustaja Markku Eestilä kehottaa uudistamaan pikaisesti nykyistä autoverojärjestelmää. Hän viittaa Helsingin Sanomien uutiseen, jonka mukaan Suomeen tuodaan tänä vuonna ennätysmäärä eli yli 40 000 käytettyä diesel- ja bensa-autoa.

" Miksi Suomen pitää olla autoasioissa Romanian ja Bulgarian tasolla? No, autoveron takia tietenkin. Se on yksiselitteisesti tämän lisääntyvän autotuonnin merkittävin taustatekijä, Eestilä kirjoittaa Facebook-julkaisussaan.

" Pieleen mennyt autoveromalli on mahdollisimman nopeasti korjattava, muuten liikenteen päästövähennystavoitteet vesittyvät lopullisesti. Ilmasto ei kiitä."

https://www.verkkouutiset.fi/miksi-suomen-pitaa-olla-autoasioissa-romanian-ja-bulgarian-tasolla/

TDiih

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 05.11.18 - klo:16:46
Lisäksi "sivutuotteena" autokanta nuorentuisi. Ja tuohan isot käytettyjen liikkeet nytkin esim. e-Golffeja maahan (kannatan).

Harmi vain että noita E Golfeja tehdään vain kourallinen vuodessa, niin ei niitä paljoa riitä tänne tuotavaksi. Kysyntää olisi varmasti enemmänkin, joskin käytettyjen hinnat Suomessa ovat aivan älyttömiä.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

vagfani

Autokauppa on tällä hetkellä täysin seis, kaikki odottaa mitä autoveron kanssa tehdään.

"klo 7.19 Uudistunut autoverotus sekoitti autokaupan"

https://yle.fi/uutiset/3-10493021

Ukko

Mikäli autovero poistetaan, tulee melkoinen ryntäys autokauppaan. Nyt ei kannata ostaa uutta autoa, vaan odottaa ja katsoa mitä tapahtuu.

Geoman

Tieliikennettä voisi verottaa vain seuraavasti (vain käytöstä):
- ALV-vero ostettaessa uusi auto
- polttoainevero (erilainen eri polttoaineilla)
- mahdollinen vero ajokilometrimäärän mukaan (ilman paikannusta)
- vakuutusvero
- huolto- ja korjaamopalveluiden ALV-vero

Pois (omistamiseen liittyvät verot), paikallaan oleva auto ei saastuta:
- autovero uuden auton ostosta
- käyttömaksut ja dieselvero

vwmies

#209
Lainaus käyttäjältä: Ukko - 05.11.18 - klo:19:13
Mikäli autovero poistetaan, tulee melkoinen ryntäys autokauppaan. Nyt ei kannata ostaa uutta autoa, vaan odottaa ja katsoa mitä tapahtuu.

Nyt ei kannata omilla rahoilla ostaa mitään kalliimpaa tai uudempaa autoa. Ei ennen ensi kesää, ts. vasta vaalien jälkeen.
Nimittäin sen Pariisin ilmastosopparin tavoitteisiin ei nykyvauhdilla päästä edes 2050, hyvä jos 2100.  Tai jos puolet autoilijoista pannaan ajamaan pyörillä.  :P
Eli poliitikkojen on pakko rukata autoverotusta jollain tavalla, joko poistaa kokonaan tai edes puolittaa.....  :o

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 05.11.18 - klo:19:10
Autokauppa on tällä hetkellä täysin seis, kaikki odottaa mitä autoveron kanssa tehdään.

"klo 7.19 Uudistunut autoverotus sekoitti autokaupan"

https://yle.fi/uutiset/3-10493021

Ihan varmasti on. Tuttu myyjä jo 20 vuoden takaa totesi, ettei tilanne ole koskaan ollut näin vaikea. Nyt tilattavan uuden VW:n saattaa hänen mukaansa saada joskus vuoden päästä....

Kohta on pakko tehdä jotain. Kas kun valtion verotulot romahtavat, ja se pistää VVM virkamiehiinkin vipinää.....  :-[
Yritetään pärjätä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy