Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?

Aloittaja Tuukkeli, 14.03.16 - klo:20:04

« edellinen - seuraava »

Tuukkeli

Terve kaikille

Kirjauduin foorumille, kun Octaviani vika alkaa osoittautua täysin voittamattomaksi korjattavaksi autokorjaamoille.

Kyseessä on siis Octavia Kombi v. 2007. 250tkm ajettu ja koneena 103kW BKD pumppusuutindiesel.

Autossa on ollut jo melkein vuoden seuraavanlainen vika: Varsinkin koneen kunnolla lämmettyä kone pätkii ja nykii erittäin rajusti. Esim. moottoritiellä tasakaasulla ajettaessa tämä voi alkaa yhtäkkiä. Tuntuu siltä kun kone ikäänkuin sammuisi ja käynnistyisi monta kertaa peräjälkeen. Yleensä kaasua vähentämällä ja pienemmälle vaihtamalla sekä varovaisesti kiihdyttämällä vika voi mennä hetkeksi pois, mutta palaa ennemmin tai myöhemmin.

Lisäksi auto sammuilee kun vaihtaa vapaalle ja hidastaa. Esim. moottoritieltä rampille käännyttäessä. Lisäksi lämmettyään auto käynnistyy usein huonosti niin, että starttia pitää kierrättää pitkään ennenkuin käynnistyy.

Autosta on luettu vikakoodit miljoona kertaa ja ja ainoa vikakoodi mikä löytyy on "Vikakoodi 01618 anturien viitejännite "B" virtapiirivika".

Autoon on toistaiseksi vaihdettu:

- Imusarjan paineentunnistin
- Akku
- Nokka-akselin asentotunnistin
- Moottorinohjainlaite
- Moottorin ohjauksen rele ja käynnistysrele
- Kannen sisäpuolinen johtosarja (ilmeisesti pumppusuuttimien johtosarja)
- Moottorin johtosarja on purettu kokonaan ja käyty kokonaan läpi

Auto oli yli neljä kuukautta korjattavana ammattikoulussa Helsingissä, koska vianetsiminen normi autokorjaamossa tuli aivan järjettömän kalliiksi ja siitä piti sen takia luopua. Viimeiseksi siihen vaihdettiin tuo moottorinohjainlaite ja sain auton tänään ajoon.

Vielä ei auto ole nykinyt, mutta käynnistysvaikeudet palasivat. Olen 99% varma, että myös nykiminen palaa, koska se on aina liittynyt käynnistysvaikeuksiin.

Onkohan kenelläkään mitään idea mitä autosta vielä voisi yrittää korjata? En ole koskaan ennen törmännyt näin mahdottomaan ongelmaan. Yleensä autot saa korjaamalla kuntoon, mutta tätä ainakaan toistaiseksi ei.

tarzi

Kampiakselin anturi tai kaasupoljin oikoo anturijännitteen. Tai sit ecu/johtosarja. Ongelma on siis tuossa 5v jännitteessä.

Kampianturin vaihtaisin käynnistys ja sammumisongelman takia.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

mfroberg

Komppaan edellistä, kampuran asentotunnistin tuli itsellä heti mieleen. Omaan, toisen merkkiseen dieseliin, vaihdettiin ko. mokkula ennen joulua juuri lämpimänä vaikeiden starttien vuoksi. Ja se auttoi samantien.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Dacia Logan MCV StepwayTCe90 2017

Tuukkeli

Kiitos vinkeistä. Auto sammui lämmettyään tänään taas valoihin eikä lähtenyt käyntiin ennenkuin jäähtyi.

Huomenna se viedään Herttoniemen Aritaan ja siellä tehdään sitten viimeinen korjausyritys ennenkuin räjäytän koko läjän atomeiksi.

Tomppaa_

Kampiakselin anturi (epätodennäköinen) tai johdinsarja kohdasta josta siirtyy vaihteiston päältä/kyljestä auton koriin (todennäköinen).

Tuukkeli

Aritassa tutkivat kampiakselin pyörintänopeustunnistinta, ja löysivät mielestään huonokuntoiset anturille menevät johdot kuvan kohdasta. Niitä korjailivat, mutta tänään auto taas nyki.


Olisko järkeä vielä yrittää vaihtaa toi kampiakselin tunnistin? Kuulemma iso työ purkaa ja päästä käsiksi. Monen sadan homma.

Ja osaisiko joku suositella korjaamoa PK-seudulta, jolla voisi olla jotain muuta annettavaa kun vaihdella kokeilumielessä osia toisensa jälkeen?

Tomppaa_

Ei se tunnistimen vaihto mikään karsea homma ole jos se tunnistumen kuusiokolo lähtee auki. Öljynsuodatinjalan joutuu edestä irroittamaan. 3-4 tuntia + tunnistin + öljynsuodatinjalan peltitiiviste. Riippuu tietysti tuntiveloituksesta...  :) Tule käymään Kellokoskella niin tutkaillaan.

Tuukkeli

Terve

Lempäälään asti pääsin tällä kertaa ennenkuin auto sammui ympyrässä kun jarrutin ja vaihdoin vapaalle. Nyt odottelen tienposkessa auton jäähtymistä että sais käyntiin. Kuumana ei taaskaan käynnisty. Kokeilin jo.

Tuun mielelläni Kellokoskelle. Toivottavasti sulla on dynamiittiä kanssa Tomppaa_.

ajleino

#8
Viimeviikolla nykimis/käynnistys vikaa potenut octavia 2008 korjaantui johtosarjan kunnostamisella, moottorityyppi 1.9TDI BXE. Vikakoodia kampiakselin asentotunnistimesta, ja siihen autoon sen kampiakselinanturin pystyi vaihtamaan ilman öljynsuodattimen jalan irroittamista (enemmän olisi tilaa jos purkaisi ös-jalan). Johtosarjassa johtoja vikaantunut, haitariputken sisältä startin seudulta ja siitä hieman eteenpäin kohti vasenta ajovaloa. Jos anturin vaihdon jälkeen ei korjaannu, niin kannattaa paneutua johtosarjan kuntoon vielä kertaalleen.

Bryn

 Vikakoodi ja oireet viittaisi suutin vikaan. Suutin oikosulkee maata vasten. Venttiilikoppa auki ja mitaten suuttimien pinneistä maata vasten.

tarzi

Boschin suuttimet joten kyllä melko epätodennäköistä. EI ikinä oo tullut boschilaisissa tuota ongelmaa.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Tuukkeli

No nyt auto jäi sitten Lempäälään korjaukseen kun sillä ei voinut ajaa. Tällä kertaa vaihdettaviksi osuivat kampiakselin pyörintänopeustunnistin, polttoainepumppu ja polttoainesuodatin.

Sitten jokuhan vielä ehdotti tota kaasua. Onko sielläkin joku sensori?

Vokkelo

Katsoisin ekana sähkökaaviosta anturin ohjejännite b:n piirissä olevat komponentit, ja sittenhän paikallistaminen onkin jo helppoa... Tuossa on mukana muistaakseni ainakin aina niin ihana egr-venttiilin asentotunnistin ja ahtopaineanturi. Kaasupoljinanturit taitavat myös olla samassa piirissä, kuten myös kampiakselin asentotunnistin. Kun viallinen komponentti oikosulkee tuon 5voltin jännitteen maihin, putoaa noiden kaikkien tiedot moottorin ohjainlaitteelta... Itse pääsen vasta tiistaina sähkökaavioiden ääreen, joten enempää apua ei liikene tähän hätään. Itse koittaisin ottaa egr-venttiilin johdon auki ja koittaa ihan ajamalla häviääkö vika. Yleensä vika on joko egr-venttiilissä tai ahtopaineanturissa ellei johtosarjasta löydy hankaumia ilmanputsarin alta.

Tuukkeli

EGR ja ahtopainetunnistin. Mahdollisten vikakomponenttien lista sen kun kasvaa. Ja sitten on jokerina vielä se kertaalleen tarkistettu johtosarja. Skodan diagonstiikka on aika kehnoa, jos ei tuota tarkemalla seulalla saa vikaa paikannettua  >:(

Kaasupolkimen toimintajännite on käsittääkseni 12v, joten se taisi sitten olla turha ostos.

Jos ehdit tskata sähkökaaviot Vokkelo, niin kerro toki mitkä kaikki anturit ovat tuon ohjejännite b:n piirissä.

Vokkelo

Heitätkö vaikka privana tai s-postiin rekisterinumeron, niin pääsen paremmin oikeiden kaavioiden jäljille. Katson heti huomenna, ellen kotikoneelta satu löytämään.

Vokkelo

Eli seuraavaa selvisi:
EDC16U1- Ahtopaineanuri
EDC16U31/34-EGR,ahtopaineanturi,ilmamassamittari ja kampiakselin asentotunnistin
Eli riippuu siitä mikä ohjainyksikkö on kyseessä. Jos autossa on sähköinen EGR, katsoisin kuinka täynnä öljyä tuo liitin on, ja jättäisin irti ja kokeilisin häviääkö vika.

tarzi

Egr ei ole sähköinen noissa. Eli se ei ole tässä kyseessä.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Vokkelo

Eli sittenhän on yksi vaihtoehto vähemmän. Seuraavaksi tarkistaisin ahtopaineanturin johdotuksen ja kokeilisin toisella anturilla, varsinkin jos sattuu olemaan tuo EDC16U1-ohjainyksikkö, jossa ainakin Boschin tietojen mukaan on ainoastaan ahtopaineanturi anturijännite B:ssä.

Tuukkeli

Kaasupoljin antureineen ja kampiakselin anturi vaihdettiin ilman apuja. Kone nyki vedätettäessä edelleen ja sammui lämmettyään eikä lähtenyt käyntiin ennenkuin seuraavana päivänä jäähdyttyään. Nyt on vuosi täynnä vian kanssa. Aivan uskomatonta.

Eka Golf

Asian vierestä varmaan mutta yhdessä kulkineessa oli "kylmäjuotos" sulakeboxissa ja lähti käynttiin lämpimänä ja kylmänä mutta ei "puolilämpimänä" muuten kuin hinaamalla tai tönäisemällä, tuokin oli "satunnaista". Sai kait systeemi virtaa silloin vain laturista kun oireili?  ???
Sulakeboxin vaihto auttoi onneksi.  :)

ajleino

#20
Jos ja kun vika löytyy, niin mielenkiinnolla odotan postausta mikä se oli... Hankala tapaus, onko mahdollista seurata erinäisiä anturiarvoja ajaessa? Löytyykö mm. VCDS ja läppäri + kaveri apparin penkille. Mekaaninen vika on varmaan pois suljettu vielä...

Tuukkeli

Tota ajaessa arvojen seuraamistakin on kokeiltu. Auto nyki silloinkin, mutta mitään normaalista poikkeavaa ei antureissa näkynyt.

Höylä

Onko vikaa koitettu etsiä silloin kun auto ei käynnisty? Jos kyseessä on ajoittainen vika, niin se ei välttämättä löydy kuin vian ollessa päällä. Esim. siirtopumppu -> pitkä startti, ei vikakoodeja eikä mitään tietoa ennenkuin vika tulee uudelleen tai pumppu leviää kokonaan.

chevy55

Moro, tuo Tuukkelin Octavia on tosiaan jäänyt muutaman kerran viime viikkoina tien päälle.
Vikaa ei ole tutkittu silloin heti sammuttuaan, koska ei sahaamallakaan lähtenyt käyntiin. Auto on jätetty rauhassa seuraavaan päivään, jolloin sen on saanut aina ajamalla takaisin.
Se sammuu siis aivan varoittamatta eikä sen jälkeen edes lupaa, vaikka kuinka starttailisi.
Seuraavana päivänä sitä saa sahata todella pitkään aivan kuin polttoainelinja olisi tyhjä. Sitten pikkuhiljaa se alkaa heräillä, aivan kuin alkaisi saada taas polttoainetta ja sitten lopulta käy nätisti kuten mitään ei olisi koskaan tapahtunutkaan.

Vikakoodeja se ei tosiaan jätä lainkaan muistiin, siksi aloinkin ounastella, josko syy olisi jossain toimilaitteessa, joka ei vikakoodeja anna (esim. pa siirtopumppu?)

Läppäri ja softat löytyy, pitää ottaa kaveri mukaan testilenkille josko saataisiin jotain livedataa talteen ajon aikana.

Pikkuisen se tosiaan rykii isolla vaihteella tai isoilla kierroksilla vedätettäessä kaasu pohjassa. Normiajossa ei mitään murheita kunnes se saattaa mitenkään varoittamatta sammua.

esko

En tiedä, onko offtopic, mutta minulle sattui isomman moottoriveneen kanssa kerran vähän samaa. Melko uusi iso Hondan kone, temppuili myös.
Vika jatkui muutaman viikon,onneksi ei ehditty mitään remontteja tehdä.
Syyksi paljastui tankatessa tankkiin kanisterin korkista pudonnut pieni tiivisteen pala.
Pala oli juuri ja juuri bensaa raskaampi ja painui tankin pohjalle. Kun koneella ajettiin pari kilometriä alkoi nykiminen täyskaasulla. Kun asiaa pysähdyttiin tutkimaan ja matkaa taas jatkettiin meni hetken aikaa mukavasti. Sitten taas nykimistä ja jopa koneen sammuminen.
Imu tankissa veti tiivisteen palan imuputken päähän ja tulppasi bensan kulun.
Puhdistin tankin ja ongelma poistui. Palanen tuli ulos kun tankin irrotettuani käänsin tankin alaspäin.
Mystisiä käyntiongelmia on aiheuttanut joissakin autoissa tukkeentunut tankin korvausilma reikä korkissa. En tiedä onko nykyautoissa sellaista systeemiä enää, on monenlaisia pumppuja jne.

Jubatsu

Niin oliko polttoainesuodatin jo vaihdettu? Siirtopumpunhan pitäisi alkaa surraamaan hetkeksi kun virrat kääntää päälle. Silloin kun vika on päällä, kannattaa kurkata onko polttoainesudatin kuiva, jos on on todennäköisesti siirtopumppu rikki, tai linja muuten tukossa.

chevy55

#26
Juu suodatin on vaihdettu. Hyvä idea, pitääpä kurkata suodattimeen kun tuo seuraavan kerran tilttaa.
Se vain ärsyttää näillä koeajolenkeillä, että aina on kotiinkävelyn vaara olemassa. Kovin kauas ei siis viitsi lähteä ellei hakijaa ole saatavilla :-)

Seuraavalle koeajolenkille läppäri mukaan ja livedataa katselemaan.

Vokkelolle: ECU on mallia EDC16U34. EGR on puhdistettu ja kampiakselin asentotunnistin on vaihdettu joten seuraavaksi voisi tsekata ilmamassamittarin ja ahtopaineanturin.

Tomppaa_


Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: chevy55 - 18.04.16 - klo:21:54
Juu suodatin on vaihdettu. Hyvä idea, pitääpä kurkata suodattimeen kun tuo seuraavan kerran tilttaa.
Se vain ärsyttää näillä koeajolenkeillä, että aina on kotiinkävelyn vaara olemassa. Kovin kauas ei siis viitsi lähteä ellei hakijaa ole saatavilla :-)

Seuraavalle koeajolenkille läppäri mukaan ja livedataa katselemaan.

Vokkelolle: ECU on mallia EDC16U34. EGR on puhdistettu ja kampiakselin asentotunnistin on vaihdettu joten seuraavaksi voisi tsekata ilmamassamittarin ja ahtopaineanturin.
Kokeile pitää polttoainesäiliön korkki irti ettei vaan johdu korvausilmasta kuten jo vihjattiin?

Tuukkeli

Chevy tarkasti viimeisimmän sammumisen jälkeen, että polttoainesuodatin oli märkä sammumisen jälkeen, joten polttoaineen koneelle toimittaminen sujuu ilmeisesti kuten pitääkin.

Toi ilman korkkia ajo on kait vielä kokeilematta, mutta voisko autolla ajaa parisensataa km ilman että sammuu jos korkki on tukossa?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy