Kirjoittaja Aihe: Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat  (Luettu 1570525 kertaa)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.237
    • Profiili
Todennäköisyyden mukaan siinä oli nastat. Niitä on liikenteessä selvästi enemmän kuin kitkoja ja niillä ajetaan suhteessa enemmän kuolonkolateita.

https://yle.fi/uutiset/3-12665617

Moottorilehti sen kertoo vuoden päästä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa 765turbo

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 725
    • Profiili
On aina asenteesta (ajatko kännissä) kiinni ja ennakoinnista , mikä kuolonkolarit aiheuttaa. Joskus säästä, mutta sekin vaatii asennatta, että suhtaudut siihen vakavasti.
Ei vaikuta nastarenkaat, ajat liian lujaa tilanteeseen ja olosuhteisiin nähden ja luulet pärjääväsi.
Ei vaikuta kitkarenkaat, luulet pelastavasi maailman hiljaisella ja äänettömällä ajollasi,mutta et saa autoasi pysähtymään tiukan paikan tullen.
Toisaalta tien päällä on myös yllättäviä tilanteita, joihin ei aina voi varautua, joten silloin mennään tuurilla.



Moottorilehti sen kertoo vuoden päästä.

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.426
    • Profiili
    • Kulutusseuranta
Tajuttoman hyvät talvirenkaat nämä uudet Nokian Hakkapeliitta R5. Tänään satoi alijäähtynyttä vettä ja asfaltit jäiset. Pito oli todella hyvä. Mukava myös ajaa pitkästä aikaa takavetoisella autolla liukkailla.

Kitkoilla vuodesta 1999 asti.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.155
    • Profiili
Siksi en osaa pitää tuota TM:n varoittelua kovinkaan typeränä.
Minusta tuo TM:n artikkeli oli ihan asiallinen (toki kansanomainen), ja erityisesti sähköauton kanssa oikealla nostotekniikalla ja paikalla on vielä enemmän väliä. Siinä missä polttiksella hieman väärästä paikkaa reunasta nostaessa voi vääntyä reunapellit ja tulla kunnon monttu, niin siitä selviää erittäin todennäköisesti pelkillä peltitöillä ja toivottavasti oli jotain varmistusta ollut mukana ettei jää itse renkaanvaihtaja alle. 

Täyssähköautossa akut ovat yleensä pohjassa lähes koko etu- ja takarenkaiden välisellä alueella. Nyt jos tämä sama vahinko tapahtuisi, niin pellit menisivät, vastaavan tyyppisessä vahingossa, ruttuun/monttuun/vääntyisivät tms, josta toki aiheutuisi taas vastaavasti peltitöitä. Lisäriski tässä onkin sitten se että ruttu/monttu/vääntymä etc ylettyy akkumoduulien alueelle ja vahingoittaa niitä. Ja sitten alkaakin se hintalaskuri juoksemaan aivan erilailla kuin normi polttiksen tapauksessa, pahimmassa tapauksessa voidaan kolkutella lunastusrajaa.

Mitä painoon tulee, täyssähköautot pukkaavat olemaan satoja kiloja painavampia kuin perus bensa-polttikset. Toki katumaasturityyppiset painavat käyttövoimasta riippumatta enemmän, mutta sama trendi on sielläkin. Painoissa on toki eroja, perus bensa golf ehkä n. 1300kg, ID.3 ~1800kg, Audi E-tron ~2500kg, vasta lanseerattu Volvo EX90 omamassa on jo yli 2800kg (!).
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.155
    • Profiili
Toisaalta tien päällä on myös yllättäviä tilanteita, joihin ei aina voi varautua, joten silloin mennään tuurilla.
Taustalla voi olla se huolestuttava trendi että kun nähdään vilkkuvalot edessä, ei hidasteta yhtään, vaan posotetaan edelleenkin samaa (yli) vauhtia niinkuin ennenkin. Sitten jos kuskin havaintokyky ei riitä havaitsemaan yllättävää kohdetta ajoissa, aivan sama mitkä renkaat alla, vahinko siitä tulee. Huomio herpaantuu, tai ollaan reaktioajan sisällä. Lopputulos voi olla ikävä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa Sped

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 428
    • Profiili
Tajuttoman hyvät talvirenkaat nämä uudet Nokian Hakkapeliitta R5. Tänään satoi alijäähtynyttä vettä ja asfaltit jäiset. Pito oli todella hyvä. Mukava myös ajaa pitkästä aikaa takavetoisella autolla liukkailla.

Kitkoilla vuodesta 1999 asti.

Uudet R5 alla MB E200 -21 autossa, ja melu yli 80 km/h nopeudella häiritsevä. Ja nyt puhutaan kuitenkin seuraavan askeleen äänenvaimennuksen omaavasta autosta. Renkaat ei jatkoon.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Poissa jukkanen

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 255
    • Profiili
Uudet R5 alla MB E200 -21 autossa, ja melu yli 80 km/h nopeudella häiritsevä. Ja nyt puhutaan kuitenkin seuraavan askeleen äänenvaimennuksen omaavasta autosta. Renkaat ei jatkoon.

Liekö autossa tai jossain muussa jotain pahasti vialla jos noin on, oli rengas ihan mikä tahansa...? Ei pitäisi tuon luokan autossa yli 80 km/h nopeudessa olla juurikaan havaittavaa ääntä renkaista. Mikähän rengaskoko ja vannemalli kyseessä?

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.237
    • Profiili
Liekö autossa tai jossain muussa jotain pahasti vialla jos noin on, oli rengas ihan mikä tahansa...? Ei pitäisi tuon luokan autossa yli 80 km/h nopeudessa olla juurikaan havaittavaa ääntä renkaista. Mikähän rengaskoko ja vannemalli kyseessä?

Ei välttämättä ole. Nuo nokialaiset ovat vain järkyttävän äänekkäitä renkaita.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa jukkanen

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 255
    • Profiili
Ei välttämättä ole. Nuo nokialaiset ovat vain järkyttävän äänekkäitä renkaita.

Kumma että se ei missään kotimaisissa tai ulkomaisissa vertailuissa näy? Ei ole kyllä itselläkään kohdalle sattunut moisia, on tainnut käydä ihan uskomaton tuuri autojen suhteen.

Poissa Hesse

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 414
    • Profiili
Tire Reviews -sivuston kitkarenkaiden testi, vertailuna Happapelliita 10 :) ja keskieuroopan kitka.
https://www.tire-reviews.com/Article/2022-Tire-Reviews-Studless-Winter-Tire-Test.htm
Keski-Euroopan kitkat.
https://www.tire-reviews.com/Article/2022-Tire-Reviews-Winter-Tire-Test.htm

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6.612
    • Profiili
Nokianin kitkat jatkavat tutulla vesiliirto-ohjus linjallaan, turvallista matkaa sinne pohjoisen vesisateille jos on nämä luistimet alla.



Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Poissa Ocu_Style

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 165
    • Profiili
Nokianin kitkat jatkavat tutulla vesiliirto-ohjus linjallaan, turvallista matkaa sinne pohjoisen vesisateille jos on nämä luistimet alla.




Riippuu tietysti mitä ominaisuuksia kukin talvirenkaassa arvostaa ja kuinka korkealle, mutta ainakin itselleni tärkeintä on talvipito, eikä vesiliirto-ominaisuudet. Ja palkkeja tuijottamalla Nokian voi näyttää surkealta, mutta jos vertaa esim. Contiin, niin jos ero on oikeasti alle 4 km/h, niin ei siinä kovin isosta erosta puhuta  ::)

Ja sanotaan nyt vielä loppuun, että tällä hetkellä omassa autossa alla nimenomaan Contit ja olen ollut tyytyväinen. Edelliset oli puolestaan Nokian R3 ja olin myös yhtä tyytyväinen. Seuraavat ajattelin hankkia R5:set, koska vaihtelu virkistää ja loppupeleissä molemmat ovat hyviä ja turvallisia renkaita.
Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Ambition Businessline

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6.612
    • Profiili
Ja palkkeja tuijottamalla

Nimenomaan, palkeilla saadaan luotua vaikka minkälaisia mielikuvia. Esim. vaikka tämä graafi, josta ensi näkemällä toteaa että tuo Contin KE-kitka on aivan umpipaska:



..kunnes sitten katsoo asteikon ja tulokset suoraan, ja eroa onkin vain 8 sekuntia / 15% huonoimman ja parhaimman renkaan välillä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Poissa vag4life

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 246
    • Profiili
Oma kokemus Noksu R3:sta ei niin mairittelevat, pitivät ihme jollotusta jonka kuuli selkeiten tasasella korjatulla asfalttipinnalla. Kuivan kelin ominaisuudet myös kehnot, eikä kovin suuntavakaat. Liukkailla keleillä pito oli ihan kohtuu hyvällä tasolla.

Käsittääkseni R5:sessa on panostettu enemmän näihin kuivan kelin olosuhteisiin joista edeltäjä sai moitteita.

A4 B9 TFSI Q s-line

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.426
    • Profiili
    • Kulutusseuranta
Uudet R5 alla MB E200 -21 autossa, ja melu yli 80 km/h nopeudella häiritsevä. Ja nyt puhutaan kuitenkin seuraavan askeleen äänenvaimennuksen omaavasta autosta. Renkaat ei jatkoon.
Ei ainakaan TM:n mukaan ole meluisat. TM kirjoittaa: "Nokian on hiljainen rengas, ja sen vierinvastus oli testin matalin". Oma Bornikin menee ihan sukkasillen R5:lla. Uskon omia kokemuksia ja TM:ää.


Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.155
    • Profiili
Liekö autossa tai jossain muussa jotain pahasti vialla jos noin on, oli rengas ihan mikä tahansa...? Ei pitäisi tuon luokan autossa yli 80 km/h nopeudessa olla juurikaan havaittavaa ääntä renkaista. Mikähän rengaskoko ja vannemalli kyseessä?
Esim. tähän palstalle linkatun tire-reviews testin mukaan Nokian R5 oli testin *hiljaisin* rengas. Hämmästelen myös kyllä hieman noita kommentteja. Ettei autossa vikaa?

Ei välttämättä ole. Nuo nokialaiset ovat vain järkyttävän äänekkäitä renkaita.
Itsellä on alla Nokian kitkat ja ovat subjektiivisesti arvioituna harvinaisen hiljaiset renkaat, kesärenkaihin verrattuna myös hiljaisemmat subjektiivisesti arvioituna. Erityisesti jos alla on tasaista asfalttia joita nastat eivät ole vielä pilanneet karheaksi, meno on erittäin hiljaista rengasmelun osalta, vaikka auto ei olekaan mikään "premium", on kuin "sukkasillaan" ajelisi.

Jos rengas on todettu useammassakin testissä suhteessa hiljaiseksi ja oma subjektiivinen arvio tukee myös tätä tulkintaa, niin sanoisin kyllä että olen täysin eri mieltä ko. mielipiteen kanssa.

BTW, ja jos verrataan kitkoja nastoihin, siellä sitä melua vasta sitten riittääkin. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.155
    • Profiili
Ei ainakaan TM:n mukaan ole meluisat. TM kirjoittaa: "Nokian on hiljainen rengas, ja sen vierinvastus oli testin matalin". Oma Bornikin menee ihan sukkasillen R5:lla. Uskon omia kokemuksia ja TM:ää.
Onhan tässä sekin mahdollisuus että kun rengas on äärimmäisen hiljainen, niin jokin muu autosta tuleva ääni nousee esiin ja alkaa siten häiritä. Sitten taasen kun alla on "normaalisti" meluavat renkaat, ne peittävät tasaisella kohinallaan tämän autosta tulevan sivuäänen.

Omat kokemukset ovat ihan vastaavat, vaikka kyseessä onkin vanhempaa sukupolvea oleva Nokian kitka.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa ile

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 529
  • F4B 50q & E93
    • Profiili
Tajuttoman hyvät talvirenkaat nämä uudet Nokian Hakkapeliitta R5. Tänään satoi alijäähtynyttä vettä ja asfaltit jäiset. Pito oli todella hyvä. Mukava myös ajaa pitkästä aikaa takavetoisella autolla liukkailla.

Kitkoilla vuodesta 1999 asti.

Ei yllätä yhtään, jos referenssinä on jo edelliset, yli pari vuotta kitkat 😎

Ihan lievästi eilen tuli ikävä nastoja pk-seudulla noiden tuoreiden CVC7:n kanssa. Mutta kyllähän noilla toi pärjäilee. Tai no, mitä nyt jälkikasvu kävi puoliksi kyntämässä niillä ojaa sunnuntaina - varmasti oppi jotain.

Ensimmäiset kitkatalvi 93/94 (isän biili, Sawat uutena).

Poissa VG

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Ei yllätä yhtään, jos referenssinä on jo edelliset, yli pari vuotta kitkat 😎

Mulla on pari kertaa käynyt niin, että olen aloittanut kolmannen talven vanhoilla kitkoilla. Sit kun ne on saanut vaihdettua uusiin muutaman viikon jälkeen, tulee "never again" fiilis, ero on niin valtava.

Kumi on tuoretuote.

 



www.autodoc.fi
www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla
Hifitalo.fi