Kirjoittaja Aihe: Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat  (Luettu 1501971 kertaa)

Poissa Tos®

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6.461
    • Profiili
Samat kokemukset R2:sta edellisessä autossa, joka oli vielä 4motion.... nyt vajaavedossa on R3 ja tykkään.
Autotalli:
Golf8 2021 Style 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Poissa Kilu7

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 456
    • Profiili
"Tuore selvitys väläyttää kilometrikorvausten epäämistä nastarenkaita käyttäviltä työntekijöiltä"

"Helsingin kaupunki ottaa syksyllä käyttöön nastarengaskieltomerkin ensimmäisenä Suomessa. Kielto koskee kantakaupungissa sijaitsevaa kokeilukatua ja kestää vuoteen 2025."

https://www.is.fi/autot/art-2000008605635.html



Passat 3B5 2.7bit ko4 e85 -00
KIA e-Niro 64kWh -21
ex e-Golf -18
ex e-Up! -15

Poissa taski63

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 37
    • Profiili
--- Kakkosauto Smart Fortwo, siihen tuli mukana uudet ke-kitkat. Ei tunnu ihan optimaalisilta Suomen talveen... Keskimäärin kyllä pärjää edellisen ritsan vanhuuttaan kovettuneille nastarenkaille. Katsotaan nyt miten talven pahimmista keleistä selvitään.

Tässä on jo ehtinyt monenlaista keliä olla plussakelistä puuterilumeen ja paukkupakkasiin. Havaintoja K-E-kitkoista (Nankang SV-2) tuollaisen kevyen, lyhyen takavetoisen alla:
- kovilla pakkasilla suhteellisen liukkaat, ilmeisesti kumi kovettuu kylmässä enemmän kuin pm-kitkoissa
- tuppuralumessa onneton etenemiskyky, eli yllätä koska kesärengasmainen kuvio
- sivuttaispito melko huono
- märällä jäällä ei kesärengasta parempi
- nuoskalumessa ja pikkupakkasessa yllättävänkin hyvä pito, jos olosuhteet natsaa

Ajosuorite tapahtunut kokonaisuudessaan Joensuun alueella, käytännössä työmatkaa 60 km /arkipäivä. Summa summarum: noilla pärjää, kun ei ole vaihtoehtoja. Ennakointia ja malttia tarvitsee, ehkä vähän hyvää tuuriakin. Toimiva ajonvakautus on must. Jos auto on minulla vielä ensi talven, voi alle vaihtua nastat, vaikkei tyyppihyväksyttyä kokoa olekaan... Kesällähän tuossa on katsastus ;)
A1 TFSI 1.0 S-Tronic 2019
Smart fortwo 0.8 CDI 2010

Poissa Repost

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Pistetäämpä omatkin kokemukset:

Auto Audi A4 Quattro.
Alla Michelin Crossclimate 225/55R18".
Kilometrejä noin 60tkm/vuosi ajoalueena keski- ja eteläsuomi.

Näillä on menty ympäri vuoden ja hyvin on pärjätty niin kesällä kuin talvellakin.
Hiljaiset ja hyvät ajaa.
Talvella en ole huomannut mitään eroa perus nokian, michelinin yms. kitkarenkaisiin joita on vuosien mittaan ollut.
Kesällä ei ehkä sieltä sporttisimmasta päästä mutta oikein hyvät perusajossa.
Parasta on se että aina on alla oikeat renkaat eikä tarvi vaihdella vuodenaikojen mukaan.
En enää muita renkaita osta jos näitä on saatavilla.

Poissa heiluhannat

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 68
    • Profiili
Itsellä vuoden kokemus keskieuroopan kitkoista ja kaikkien ennakkoluulojen ja arvostelujen jälkeen ne ovat yllättäneet vain positiivisesti. Autona käytettynä maahantuotu Passat Alltrack, jossa alla Continental ContiWinterContact TS850. Todella tasapainoiset ja ennen kaikkea ennalta arvattavasti toimivat renkaat. Tässä on pk-seudun talvessa ollut sekä kuivaa että märkää kinosta, peilijäätä ja "normaalia" pakkautunutta lunta, renkaiden toiminnassa ei mitään ihmeellistä.

Toki neliveto auttaa erityisesti vetopidon kanssa ja niinä muutamana päivänä, kun on esim. risteyksissä tahtonut vähän luistaa, on talouden toinen auto (Toyota Auris, jossa alla Nokian Hakkapeliitta 8 -nastat) luistanut ihan samalla tavalla. Autoa ostettaessa oli varauduttu siihen, että hyväkuntoiset, melkein uudet renkaat pitää uusia heti, mutta ei ole tarvinut. Sopivat ainakin tähän autoon. En silti ole ostamassa ke-kitkoja kun asiaan pääsee itse vaikuttamaan, eiköhän silloin haeta kaupasta pohjolan kitkat.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.820
    • Profiili
Pistetäämpä omatkin kokemukset:

Auto Audi A4 Quattro.
Alla Michelin Crossclimate 225/55R18".
Kilometrejä noin 60tkm/vuosi ajoalueena keski- ja eteläsuomi.

Näillä on menty ympäri vuoden ja hyvin on pärjätty niin kesällä kuin talvellakin.
Hiljaiset ja hyvät ajaa.
Talvella en ole huomannut mitään eroa perus nokian, michelinin yms. kitkarenkaisiin joita on vuosien mittaan ollut.
Kesällä ei ehkä sieltä sporttisimmasta päästä mutta oikein hyvät perusajossa.
Parasta on se että aina on alla oikeat renkaat eikä tarvi vaihdella vuodenaikojen mukaan.
En enää muita renkaita osta jos näitä on saatavilla.

Varmaan rinnakkain olet verrannut noita crossclimate renkaita oikeisiin skandic-kitkoihin, kun et ole mitään eroa huomannut  ;D.

Sen verran moni on todennut ettei nuo crossclimate ole mitkään talvirenkaat ja tuota talvea on Suomessa riittänyt ainakin kehä 3 ulkopuolella! Toivottavasti et ole turaamassa minun tiellä noilla renkailla tai ojan pohjalla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.027
    • Profiili
Asun nyt kaukana Suomesta talviolosuhteissa, joissa yleensä tiet ovat sulia, joko suolan tai auringon ansiosta, mutta toisinaan lunta voi tulla paljonkin ja pakkastakin on ollut toisinaan 20:een asti. Toistaiseksi lumisinpana päivänä tuli 50 senttiä lunta. Kunnollisia talvirenkaita on tosi harvalla. Mullakin on jotku henkilöauton M+S -kumit, jotka eivät paljon kesärenkaasta eroa, mutta niin vain näilläkin pärjätään vaihtelevissa olosuhteissa.

Poissa Repost

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Varmaan rinnakkain olet verrannut noita crossclimate renkaita oikeisiin skandic-kitkoihin, kun et ole mitään eroa huomannut  ;D.

Sen verran moni on todennut ettei nuo crossclimate ole mitkään talvirenkaat ja tuota talvea on Suomessa riittänyt ainakin kehä 3 ulkopuolella! Toivottavasti et ole turaamassa minun tiellä noilla renkailla tai ojan pohjalla.

Ei tarvitse olla huolissaan, hyvät renkaat on alla ja en ahdistu vaikka olet eri mieltä.
Asun maalla, kaukana kehä kolmosesta ja lunta on riittänyt eikä tiellä pysymisessä ole ollut mitään ongelmia.
15 vuotta ajelin "oikeilla" kitkoilla joten kokemuspohjaa on.
Kokemusta on myös parista muustakin "ympärivuotisesta" renkaasta ja ne olivat huonoja, joten siksi tämä Crossclimate oli positiivinen yllätys.
Tarkoitus oli vain kertoa omia kokemuksia eikä alkaa todistelemaan tai väittelemään joten jätän tämään tähän osaltani.


Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.820
    • Profiili
Talvi yllätti! Olisi kannattanut olla kunnon renkaat  ;D.


lowercase character in keyboard
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa V60

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 649
  • BMW G21 330d xDrive
    • Profiili
Kokemuksia myös Cross Climateista. Noh, kesällä melko löysä rengas, muuta auto oli sporttinen eli Leon Cupra. Eikä se mikään oikea talvirengaskaan ole. Vähän sellainen puolivillainen vaihtoehto. Haluan kuitenkin keliolosuhteisiin parasta alle. Eikä Michelinkään taida sitä suositella oikeisiin talvikeleihin.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Poissa sakal83

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.998
    • Profiili
Talvi yllätti! Olisi kannattanut olla kunnon renkaat  ;D.


lowercase character in keyboard
Ja tässä tilanteessa kunnolliset nordic kitkat, koska ajoi sohjossa.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.820
    • Profiili
Ja tässä tilanteessa kunnolliset nordic kitkat, koska ajoi sohjossa.

Perustele vähän paremmin?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa sakal83

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.998
    • Profiili
Perustele vähän paremmin?
No, nastalla ei tee siinä sohjossa yhtikäs mitään, vaan siinä auttaa renkaan kuviointi ja urasyvyys, sekä renkaan kunto/pehmeys tietysti.
Millä tahansa renkaalla kun saat auton nousemaan sen sohjon päälle, niin pulkkahan siitä tulee, mutta kuten aina mainostetaan, niin kitkoilla ajetaan varovaisemmin.

Tosin tää on vetänyt auton ihan katolleen asti, niin veikkaan teiniä, 2000 luvun alun bemarissa.
« Viimeksi muokattu: 15.02.22 - klo:07:09 kirjoittanut sakal83 »
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Poissa Suberb 2012

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 495
    • Profiili
Joo, lumessa ja sohjossa se urasyvyys on aika ratkaiseva tekijä. Leveä ”sporttinen” gumes, vajaavetoisuus ja vähän tehoa on aina huono yhdistelmä. Myös renkaan ”puhdistuvuus” eli uran kartiomaisuus ja avoimuus on oleellinen etenemisen osalta. Sen lisäksi tietysti pari asiaa on hyvä tietää ja opetella kikka-6:set ennen kun päätyy ”ääritilanteisiin”

https://www.tyrereviews.com/Tyre/Continental/Cross-Contact-AT.htm
Tämän talven ajellut maasturilla tälläsillä^ koossa 265/70*17 pito kaikissa muissa kuin jäällä on oikein hyvä, vaikka ”testin” mukaan lumipito on vain 40%, lumessa ja sohjossa etenee vakuuttavasti. Eilen viimeksi oikein piti koitella sitä pitoa kun oli juuri karhun putsaama sivutie alla, menee kuin juna kiskoilla  8) ei huojuntaa heilutellessa ja jarrutuspito on hyvä.

Malli on vanha, uusi on paljon ”henkilöautomaisemmalla” kuviolla. Harmi kun ne ”kehittää” jatkuvasti ja hyvät gumekset jää unholaan. Sama koskee sitä Misukan Alpin 5 jossa oli tosi hyvä vetopito pehmeässä. Vaikka eiköhän nämä Contit kestä kunnes tuo malmikasakin on paalauskunnnossa tai polttomoottorit kielletään kokonaan…

Poissa Sped

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Ja tässä tilanteessa kunnolliset nordic kitkat, koska ajoi sohjossa.

Tarkoitat siis ylipäätään kunnon talvirenkaat (kitkat TAI nastat). Ei ne nastat siinä sohjossa mitään haittaa tee :D Sitten sohjon jälkeen kun saa palautettua auton siihen liukkaalle, on hyvä että tarraa jollain kiinni  ;)
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.820
    • Profiili
No, nastalla ei tee siinä sohjossa yhtikäs mitään, vaan siinä auttaa renkaan kuviointi ja urasyvyys, sekä renkaan kunto/pehmeys tietysti.
Millä tahansa renkaalla kun saat auton nousemaan sen sohjon päälle, niin pulkkahan siitä tulee, mutta kuten aina mainostetaan, niin kitkoilla ajetaan varovaisemmin.

Tosin tää on vetänyt auton ihan katolleen asti, niin veikkaan teiniä, 2000 luvun alun bemarissa.

Oletko minkä verran vertaillut kitkojen ja nastojen kuviointeja kumpi kuviointi mahtaa olla tiheämpi ja tukkeutuu helpommin loskasta, kun ei kykene siirtämään sitä pois?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Kilu7

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 456
    • Profiili
Itsellä on käytössä CONTINENTAL VikingContact 7 kitkat. Vajaa 6tkm:ä ajeltu ilman ongelmia.
Passat 3B5 2.7bit ko4 e85 -00
KIA e-Niro 64kWh -21
ex e-Golf -18
ex e-Up! -15

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.820
    • Profiili
Ajatko sinäkin ensi talvena kitkarenkailla – jos nastoja ei ole saatavana?
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/717de0e3-34a4-4f2c-8819-f28f7909f943

Toiset ajaa ja toiset ei  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Suberb 2012

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 495
    • Profiili
Ryssä tehnyt vahingossa ilmastoteon 🤣 ehkä betoniviidakkofinlandiassakin on raikas ilma ensikeväänä.

Juu, ajan myös ensitalven kitkoilla kuten olen pääsääntöisesti tehnyt jo reipppaat 30 vuotta.

Poissa ile

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 663
  • F4B 50q
    • Profiili
Ryssä tehnyt vahingossa ilmastoteon 🤣 ehkä betoniviidakkofinlandiassakin on raikas ilma ensikeväänä.

Juu, ajan myös ensitalven kitkoilla kuten olen pääsääntöisesti tehnyt jo reipppaat 30 vuotta.

Jos tulee vastaava talvi mitä edellinen niin tuskin. Sen verran paljon pk-seudulla hiekoitettiin paikkoja. Jo varmaan vuosi pari sitten mitä linkkasin HSYn katupölydataa, nastoista//tiestä tuli häviävän pieni osa ilmassa olevasta hiukkasista.

Poissa Suberb 2012

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 495
    • Profiili
Jo varmaan vuosi pari sitten mitä linkkasin HSYn katupölydataa, nastoista//tiestä tuli häviävän pieni osa ilmassa olevasta hiukkasista.

Ansku mä arvaan, hutkimuksen tilaajana oli Nokian renkaat ja tekijänä riippumaton tutkimusyksikkö LUT:ssa. ::)

Poissa firstvw

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 772
  • Ex. VW Passat 2.0TDI DSG Highline -07
    • Profiili
Pitää uudet talvirenkaat hankkia. Nykyiset on kokoa 205/60/16. Jos ottaisikin koon 225/55/16, niin olisiko ne oletusarvoisesti vähän tukevammat ajaa? Merkki ja malli pysyy samana. Halkaisija tuossa vähän kasvaisi, mutta se ei ainakaan haittaisi. Alle mahtuivat varmasti.
« Viimeksi muokattu: 02.08.22 - klo:11:40 kirjoittanut firstvw »

 



www.autodoc.fi
www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla
Hifitalo.fi