Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.03.21 - klo:19:55
Volvo siirtyy ympärivuotisiin recharge renkaisiin  ;D.

https://tekniikanmaailma.fi/volvo-varustaa-sahkoautonsa-mallivuodesta-2022-alkaen-recharge-renkailla-joilla-voi-ajaa-ympari-vuoden/?shared=1143015-7f164da7-500

"Volvon mukaan uudet Recharge-renkaat toimivat turvallisemmin erilaisilla säillä kuin perinteiset kesä- ja talvirenkaat."

Varmasti. Turvallisemmin kuin talvirenkaat kesällä ja kesärenkaat talvella. Ensiliukkailla ja takatalven yllättäessä toimivat turvallisemmin kuin talvirenkaat kausivarastossa. Aivan ylivoimaiset siis.

Lehdistötiedotteesta: "Recharge-renkailla varustetulla Volvo XC40 -täyssähköautolla ajaminen voi vähentää energiankulutusta jopa 8 prosenttia ja pidentää keskimääräistä toimintamatkaa talvirenkailla ajamiseen verrattuna*." Pidennetty toimintamatka = pidennetty jarrutusmatka?  ;D

sakal83

Kuulostaa melko eksoottiselta ;D
Onkohan volvo itse tehnyt renkaat vai minkä valmistajan leima renkaassa on?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

b1mpo

Mitenköhän oikeasti ovat vierinvastukseltaan hkpl r:n tai energysaverin veroisia, jopa parempia? Enpä oikein usko.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Beetle

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 09.03.21 - klo:21:01
Kuulostaa melko eksoottiselta ;D
Onkohan volvo itse tehnyt renkaat vai minkä valmistajan leima renkaassa on?

Kyllähän kiinassa rengasvalmistajia on ja varmasti saa juuri sellaisen leiman kun haluaa.  ;D

SNG


V60

Mitenhän lie olisi toiminut tämän päivän kelissä, hmmm. Eipä taida olla ominaisuuksia kunnon liukkaille. Joku Cross Climate- tyyppinen ratkaisu.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Hesse


TOURAN HIGHLINE

Mulla on kaveri markkinointihommissa. Puhuu kyllä valkoisenkin uskottavasti mustaksi tarpeen vaatiessa, jos niikseen tulee... ;)

jt

Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 09.03.21 - klo:20:41
"Volvon mukaan uudet Recharge-renkaat toimivat turvallisemmin erilaisilla säillä kuin perinteiset kesä- ja talvirenkaat."

Oiskohan vähän markkinointikeulimista havaittavissa, tai saadan hieman hintaetua loppusummaan? Tiedä häntä.  Eteläisimmässä Ruotsissa tai Keski-Euroopassa nuo voi ehkä toimiakin välikeleillä jotenkuten. Tosin muistutetaan kuitenkin että talvioloihin sitten erilliset talvirenkaat.

"Volvo kuitenkin muistuttaa, etteivät Recharge-renkaat ole välttämättä paras vaihtoehto kaikille. Sellaisilla alueilla, missä lumella tai jäällä ajaminen on yleistä, kitka- tai nastarenkaat ovat edelleen turvallisin vaihtoehto. Volvo lupaakin tarjota jatkossakin tuollaisia renkaita lisävarusteena."

Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 09.03.21 - klo:20:41
Lehdistötiedotteesta: "Recharge-renkailla varustetulla Volvo XC40 -täyssähköautolla ajaminen voi vähentää energiankulutusta jopa 8 prosenttia ja pidentää keskimääräistä toimintamatkaa talvirenkailla ajamiseen verrattuna*." Pidennetty toimintamatka = pidennetty jarrutusmatka?  ;D
Tuohan pitää taatusti paikkaansa nastoihin verrattuna, samoin osa kitkoistakin omaa suuren vierintävastuksen. Onhan tuossa tietenkin sekin puoli että saadaan rangea lisättyä hieman renkailla, se kun on aika tärkeä myyntiargumentti. Sähköautossa suuren vierintävastuksen renkaat voivat vaikuttavaa toimintamatkaan aivan erilailla kuin normi polttis-autossa. Siihen kun vielä lisätään talven muutenkin suurempi kulutus, ehkä tällä voidaan hieman sitä kompensoida? 

Toisaalta, tuollaisten renkaiden täytyy olla pehmeämmällä kumiseoksella jotta talvipitoa saataisiin edes jonkunverran. Vierintävastusta saatetaan saada alas, mutta kääntöpuolena on sitten näiden renkaiden todennäköinen nopeampi kuluminen esim. kesärenkaisiin verrattuna. Nopeusluokat tuskin tulevat ongelmaksi, sillä eikös Volvo meinannut rajoittaa autojensa huippunopeudet johonkin 170..180km/h tienoilla max.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 10.01.21 - klo:16:06
35 minuuttia meni eilen ku oli toiseen autoon heitetty nastat eilen alle. Ajoin piruuttani saman reitin, kuin perjantaina ja kyllä eron huomasi nastojen hyväksi.

Nyt odotellaaan, kun stadiin saadaan neljä päivää valkoista ihme ainetta taivaalta miten "talvi" yllättää  ;D.

Dodiin hieman yli kaksi kuukautta oli nastat alla eli yli tuplasti kauemmin, kuin viime vuonna. Kun katsoo seuravan 15 päivän sääennustetta, niin päivälämpötilat huitelee jopa melkein +10 asteessa, niin aika siirtyä kitkoihin, kun mökillekkään ei ole ennen pääsiäistä asiaa. Renkaiden vaihdossa meni alle 30 minuuttia ja jos huomenna vaihtelis vielä toiseen autoon.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Håkan

Oulun seudulla menty koko talvi kitkat (R3) alla ilman ongelmia, renkaita käyttää 2.0 tdi 4M caddy III vm 2015, nastoilla ei saa aikaiseksi muuta kuin katupölyä.. :)

taski63

R3 täälläkin A1:n alla (Joensuu), ja tyytyväisiä kuskeja 2 kpl. Vanhan Fiestan vanhat nastakumit tuntuvat kertaluokkaa liukkaammilta, ihan kaikissa oloissa (vaikka nastat ovat hyvin tallella, ja toinen etunen on viime talvena uusittu). Onhan Audissa toki espit sun muut, ja dsg vs. manuaali vaikeuttaa 1:1 vertailua myös, mutta on noissa oikeasti eroa.
A1 TFSI 1.0 S-Tronic 2019
Smart fortwo 0.8 CDI 2010

Pumpeli

Löytyykö käyttäjäkokemuksia Michelin X-Ice North 4  nastarenkaasta?
Koossa 225/40/19,saatavana ainoastaan tuota micheliniä ja nokian hakkapeliittta 8

a_jaba

Sohastaan muurahaispesää vähän lisää...

Passatin talvinakit vaihtokunnossa, suosituksia mitä laitetaan tilalle?

Nykyinen rengas Michelinin nordic kitka 215/55R17 (tulivat auton mukana)

Talven ajot:
85% Helsinki-Espoo-Vantaa-Tuusula-Kerava-Järvenpää-Nurmijärvi-Hyvinkää alueella
10% 100km säteellä Vantaalta
5% Muu-Suomi

Talvirengasaikana (1.11 - 31.3) kilsoja tulee 7-10tkm

Ei ole omaa mökkiä joten en aja päivittäin 100km peilijäistä mökkitietä joka muistuttaa vuoristorataa  ;D

=> Nordic kitka sopii ajoprofiiliin hyvin.

Edelliset itse ostamani talvirenkaat oli Hankookin nordic kitkat ja oli niihin tyytyväinen.

Halvimmat kiinalaiset ei houkuttele talvirenkaana vaikka itsellä hyviä kokemuksia halvoista kinkki kesärenkaista.

Ostaakko kalleimmat "premium" renkaat vai hyvässä maineessa olevan merkkiset keskihintaiset?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

BMF

Itselläni toinen setti goodyearin ultra grip ice 2 kitkoja menossa. Hiljaiset, hyvät pidot, alhainen vierintävastus ja hinta ollut muita premiumeja edullisemmat netin kautta.  Ostan tod näk myös seuraavaksi samat.

En lähtisi kuitenkaan pihistelemään varsinkaan kitkoista. En myöskään ole nastamiehiä melun vuoksi.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

jt

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 04.08.21 - klo:09:38
Ostaakko kalleimmat "premium" renkaat vai hyvässä maineessa olevan merkkiset keskihintaiset?
Tai sitten ostaa "premiumit" keskihintaisen hintaan. :) (itse ostin aikanaan "premiumit" Nokian Nordic kitkat kun sattui löytymään liike jolla oli hyvä tarjous juuri sopivasta koosta passeliin hintaan, niin ei muuta kuin alle vain). "Premiumit" ei kuitenkaan tarkoita sitä kalleinta mahdollista vaihtoehtoa.. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Iro

Lainaus käyttäjältä: BMF - 04.08.21 - klo:10:23
Itselläni toinen setti goodyearin ultra grip ice 2 kitkoja menossa. Hiljaiset, hyvät pidot, alhainen vierintävastus ja hinta ollut muita premiumeja edullisemmat netin kautta.  Ostan tod näk myös seuraavaksi samat.

En lähtisi kuitenkaan pihistelemään varsinkaan kitkoista. En myöskään ole nastamiehiä melun vuoksi.

Samat gummit käytössä ja erittäin tyytyväisenä saa sompailla.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: BMF - 04.08.21 - klo:10:23
Itselläni toinen setti goodyearin ultra grip ice 2 kitkoja menossa. Hiljaiset, hyvät pidot, alhainen vierintävastus ja hinta ollut muita premiumeja edullisemmat netin kautta.  Ostan tod näk myös seuraavaksi samat.

Pieni korjaus noissa on ihan hyvä pitkittäispito, mutta poikittaispito ei ole samalla tasolla (Mainittu myös kaikissa testeissä). Tämä saattaa monelle tulla yllätyksenä. Tuo on hyvä rengas etelä-suomeen, mutta jos keski-suomesta pohjoisempaan mennään, niin suosittelen continental:a, nokiaa tai micheliniä mielummin kitkana.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: jt - 04.08.21 - klo:10:37
Tai sitten ostaa "premiumit" keskihintaisen hintaan. :) (itse ostin aikanaan "premiumit" Nokian Nordic kitkat kun sattui löytymään liike jolla oli hyvä tarjous juuri sopivasta koosta passeliin hintaan, niin ei muuta kuin alle vain). "Premiumit" ei kuitenkaan tarkoita sitä kalleinta mahdollista vaihtoehtoa..

Juuri näin tein eli ostin Goodyear Ultragrip Ice 2 renkaat keskihintaisten hinnalla  ;D

Hyvin kyllä saa isoistakin liikkeistä tarjouksia näin sesongin ulkopuolella.

Eli kyseiset renkaat vanteille laitettuna tasapainotettuna 460e, ei ole mielestäni paha  8)
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

tapanixxx


Sokota09

Onkos viime talvelta kenelläkään kokemusta tästä Goodyearin uudesta nastarenkaasta goodyear ultragrip ice arctic 2?
Tämä taisi tulla vasta viime talvena markkinoille vai tuliko vasta nyt keväällä?

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 30.08.21 - klo:10:18
Onkos viime talvelta kenelläkään kokemusta tästä Goodyearin uudesta nastarenkaasta goodyear ultragrip ice arctic 2?
Tämä taisi tulla vasta viime talvena markkinoille vai tuliko vasta nyt keväällä?

Näemmä Moottori lehden rengastestissä tuli 3. paikka Hakkapeliitta 10 ja Michelinin jälkeen. Kai tuo on sitten ihan hyvä rengas?

ile

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/perheenisa-lahti-kitkarenkain-kohti-lappia-liukkauden-aliarviointi-johti-vastaantulijan-kuolemaan-lasten-vakavaan-loukkaantumiseen-ja-tuomioon/8250594?fbclid=IwAR1YowdkcFVmbmFOlrprrutHV7ktdleOoYhgozTO3OH3UoyPhYxHUPMx3kE#gs.cq5ky3

On kyllä aika lahjakasta otsikointia.

Nyt muuten jännä talvi tulossa. Kun edellisen talven vedin kahden renkaan taktiikalla eli ajoin joulu-maaliskuun (alku) H9-nastoilla ja muuten kitkoilla niin nyt mennään toisen biilin kanssa CVC7 ja toisella ensin eurokitkoilla ja sitten R3lla. Saas nähdä tuleeko nastoja ikävä. Aikaisempien kuvioiden kanssa niin on aina käynyt varsinkin joulukuun keleissä pohjoiseen.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 03.08.21 - klo:15:18
Löytyykö käyttäjäkokemuksia Michelin X-Ice North 4  nastarenkaasta?
Koossa 225/40/19,saatavana ainoastaan tuota micheliniä ja nokian hakkapeliittta 8

Löytyy viime keväänä n. 1000km A4 quattron alla. Hiljaiset, suuntavakaat ja hieno pito liukkaalla jäivät ensinnä mieleen. Kokemuksesta vakuuttuneena tilasin viikko sitten X-Ice North 4 SUV:t Tarraco eHybridin alle koossa 235/55x18.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: ile - 01.10.21 - klo:20:09
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/perheenisa-lahti-kitkarenkain-kohti-lappia-liukkauden-aliarviointi-johti-vastaantulijan-kuolemaan-lasten-vakavaan-loukkaantumiseen-ja-tuomioon/8250594?fbclid=IwAR1YowdkcFVmbmFOlrprrutHV7ktdleOoYhgozTO3OH3UoyPhYxHUPMx3kE#gs.cq5ky3

On kyllä aika lahjakasta otsikointia.

Nyt muuten jännä talvi tulossa. Kun edellisen talven vedin kahden renkaan taktiikalla eli ajoin joulu-maaliskuun (alku) H9-nastoilla ja muuten kitkoilla niin nyt mennään toisen biilin kanssa CVC7 ja toisella ensin eurokitkoilla ja sitten R3lla. Saas nähdä tuleeko nastoja ikävä. Aikaisempien kuvioiden kanssa niin on aina käynyt varsinkin joulukuun keleissä pohjoiseen.

Olisko nyt ne nastarenkaat pelastaneet tilanteen sitä me emme tiedä. Jutun perusteella voi ainakin sanoa, että turvaväli ei ole ollut riittävä!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: ile - 01.10.21 - klo:20:09
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/perheenisa-lahti-kitkarenkain-kohti-lappia-liukkauden-aliarviointi-johti-vastaantulijan-kuolemaan-lasten-vakavaan-loukkaantumiseen-ja-tuomioon/8250594?fbclid=IwAR1YowdkcFVmbmFOlrprrutHV7ktdleOoYhgozTO3OH3UoyPhYxHUPMx3kE#gs.cq5ky3

On kyllä aika lahjakasta otsikointia.

Jonkinlaisia värilaseja on käytetty, mutta ovatko ne olleet toimittajan vai oikeusistuimen tuomarien päässä? Vai molempien? Hieman tuosta jäi epäselväksi, oliko rengastyypillä jokin rooli oikeuden mielestä, vai toimittajako vain oli asian nostanut esille. Oli kummin vain, niin hieman saattoi mennä arviot metsään. Laskeskelin tuoreen TM talvirengastestin tuloksista vähän keskiarvoja. Jos jätetään kitkarenkaista pois kiinalainen CST, jonka tulokset muistuttivat enemmän kesä- kuin talvirenkaita, niin olennaisten arvosanojen keskiarvot olivat seuraavat:

Jarrutus märällä asfaltilla: nastarenkaat 6,78 vs. kitkarenkaat 7,17
Käsittely märällä asfaltilla: nastarenkaat 7,11 vs. kitkarenkaat 7,00

Ainakaan noiden arvosanojen perusteella lienee kenenkään mahdoton tehdä sitä johtopäätöstä, että rengastyypillä olisi ollut jokin vaikutus onnettomuuteen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

taski63

Luulisin, että vain otsikossa oli painotettu rengasvalintaa. Onnettomuusuutisen mukaan tie oli "ajourastaan märkä, muttei jäässä". Oma veikkaus on liian pieni turvaväli, mihin hovin kantakin viittaisi. Keli kuin keli, hirveän monet ajaa nykyään ihan liian pienillä väleillä.
A1 TFSI 1.0 S-Tronic 2019
Smart fortwo 0.8 CDI 2010

Suberb 2012

Verovaroin toteutettu tiedotusyhtiö uutisoi näyttävästi että kansa ajaa vanhoilla rinkuloilla ja kukaan ei valvo… ainoastaan urasyvyys kiinostaa. Varmaan nyt tuulipukukansa herää vaihtamaan vuosittain uudet rinkulat alle :o kauppa käy ja muaalima pelastuu (tai hukkuu vähänkäytettyihin renkaisiin)

Uks asia tyhmää maalaista ihmetyttää; jos kaupasta voi saada alle jopa 5 vuotta vanhat ”uudet” renkaat,  niin miten ihmeessä niihin on ohjelmoitu että ”vanhentuminen” alkaa vasta kun ne pyörähtää auton alla? Eli liikkeen hyllyssä säilyy kun on ”oikeat olosuhteet”. No aika liki samat olosuhteet on omassa autotallissa, ovea vaan pidetään vähemmän auki…
Miten mahtaa olla; jos talvirenkaat ottaakin pois vanteelta keväällä ja laittaa vaakatasoon pinoon kuten niitä yleensä liikkeissä säilytetään, niin loppuuko ”vanheneminen” varstoinnissa?
Jos tuo ei auta, vanheneeko silti samalla lailla jos auto seisoo em tallissa, valolta suojattuna ja tasaisessa lämmössä? Sehän on selvä, että auringonpaiste perstuttaa kumin, mutta sekin kyllä ottaa vuosia..


Noo, noi on noita. Edelleen edellisellä vuosikymmenellä paistetut hakkapeliitat toimii kuten pitää talvikelissä, puuttuvat nastat lasketaan alle kymmenissä ja pintaakin on vielä liki 7mm. Kestääköhän vielä kauemmin kun II-ocun bensakone :D
Kohtapuoliin menee välikelin rinkulaa alle (GY ice 2-jotain kitkat, jotka ostin hyvin edukkaasti vähän ajettuna) kelistä riippuen näillä sitten kausi, tai jos oikein alkaa kelit pahenemaan niin kaivetaan nuo kivikautiset nastat tallin perukoilta :D

tet

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 04.10.21 - klo:13:09
Noo, noi on noita. Edelleen edellisellä vuosikymmenellä paistetut hakkapeliitat toimii kuten pitää talvikelissä, puuttuvat nastat lasketaan alle kymmenissä ja pintaakin on vielä liki 7mm. Kestääköhän vielä kauemmin kun II-ocun bensakone :D
Kohtapuoliin menee välikelin rinkulaa alle (GY ice 2-jotain kitkat, jotka ostin hyvin edukkaasti vähän ajettuna) kelistä riippuen näillä sitten kausi, tai jos oikein alkaa kelit pahenemaan niin kaivetaan nuo kivikautiset nastat tallin perukoilta :D

Kun nyt eletään vasta vuotta 2021, niin veikkaan että tuo "edellisellä vuosikymmenellä" tässä kontekstissa tarkoittaa 00-lukua? Eli yli 10 vuotta vanhoista renkaista puhutaan?

Itselläni vanhimmat talvirankaat, joilla olen ajanut, olivat 8-vuotiaat Hakkapeliitat, mallinumeroa en muista mutta käytössä juuri tuolloin 00-luvulla. Viimeisenä talvena ne olivat jäällä jo aivan tajuttoman liukkaat, sitä vain ei huomannut kuin silloin talven ehkä ainoana aamuna, jolloin niistä olisi pitänyt olla jotain apua.

Nastarenkaan lähes ainoa vahvuus kitkarenkaaseen verrattuna kun on se pito märällä jäällä, ja moisia olosuhteita ei täällä Etelä-Suomessa kohtaa aina edes kerran talvessa. Jos ajelet muulloin tuoreilla kitkoilla, niin älä nyt ihmeessä ikäloppuja nastarenkaita laita, jos tulee se yksi päivä talvessa jolloin kitkat ovat liukkaat. Veikkaan että nuo nastat ovat silloin vielä liukkaammat.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy