Karppa, nostan hattua että jaksat duunata ja vekslata renkaiden kaa. Ite oon liian laiska ja teen mielummin jotain muuta nautinnollisempaa. Renkaanvaihdon sijaan retkeilin tänään koko päivän metsässä. Jos ei olis ollut koronaa olisin ehkä käynyt thaikkuhieronnassa tai vienyt perheen syömään.
Uskomatonta! Mutta mitäpä sitä ei mies vaimonsa tyytyväisenä pitääkseen tekisi. Vaikka nyt sitten tuommoista jumppaa. Toivotaan nyt, että kelit pysyy nastoille sopivina, ja ennen kaikkea että vaimo on tyytyväinen. Raportoi toki myös toteutunut toteamus tuon kuvitellun lisäksi.
Mitäpä ei tekisi PERHEEN, eteen että pystyvät kulkemaan turvallisesti.Ja aika osuva vaihto, kun tulee tuota alijäähtynyttä vettä ja pakkasta on -7 astetta. Aika liukkaat kelit näytti vajaavetoisilla olevan ja kyllä kitkoilla nelikollakin huomasi, että on liukasta.
R2 ja jopa tuo hakkapeliitta 9 on löysän oloinen eikä siitä oikein saa selvää missä pidon raja on. Ei kumminkaan yllätä, mutta itse pidän renkaasta missä tiedät renkaan rajat eikä se yllätä (continental).
Kaippa tuossa on rengaskoko- ja automallikohtaisia eroja, mutta itse olen pitänyt Nokian kitkoista Q:sta lähtien juurikin siksi, että pidon raja on niin hyvin ennakoitavissa ja pidon raja hienoisesti ylitettynä pidon menetys ei ole totaalinen ja monessa tilanteessa pito palautuu vaikkei itse tekisi adian hyväksi mitään. Löysempään suuntaan ne on kehityskaaressa menneet, ja ohjausvaste tunnoton, mutta eihän ne kesärenkaita olekaan. Tottumuksesta varmaan myös kiinni, koska itse pidin hkpl nastaa R2:sta tunnottomampana kun samana syksynä tuli molempiin autoihin kyseiset uutuusrenkaat.
Se mikä monesti itselle on tullut selväksi on se että mitä tukevampi ja vähemmän alle muljuva talvirengas on ajaessa pitävemmällä pinnalla mutkiin sen terävempi pidon raja tuntuisi olevan liukkaalla.
Mitenkäs kun Madridissa on myös tullut lunta nyt ihan mukavasti alas, pitäisikö sielläkin koko 47-miljoonaisen kansan ruuvata jatkossa nastarenkaat alle 6kk vuodesta ihan vaan tällaisten tilanteiden varalle?
Miten Madridin harvinaisuus liittyy esimerkiksi Suomeen?
Kannattaa alkaa viettämään siellä vähän enempi aikaa niin ymmärtäisit, juttujen perusteella tuntuu ainakin olevan jatkuvasti mielessä pk-seutu ja sen tapahtumat. Muutama päivä lunta ja pakkasta on siellä talvikautena nykyään normi, ei poikkeus.
Vastahan vängättiin ihan jotain muuta. Stadissa on enemmän lunta, kuin Kittilässä! Toki eihän sitä Puolasta näe...
Ei taida palokan rampiltakaan olla ihan suoraa näköyhteyttä Kontulaan ja Roihuvuoreen. Katsohan ihan piruuttasi mitä sääennuste näyttää tällä hetkellä Krakovan nurkille..
Pitäisikö ruveta lainailemaan pari tekstiä "Stadissa ei ole liukasta, kuin pari päivää vuodessa", "Stadissa pärjää vaikka kesärenkailla", "KE-Kitkat on parhaat renkaat Etelä-Suomeen", "Eihän Stadissa edes ole lunta"...Talvi yllätti Etelä-Suomessa tammikuussa . SEuraavana päälle vajaan -20 asteen pakkaset, niin parempi stadilaisten pysyä kotona neljän seinän sisällä eikä lähteä mihinkään liikenteeseen. Siellähän voi olla liukasta .