Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

-karppa-

No niin ja nyt on nastarenkaat alla. Kyllähän tuo pitoeron huomaa, kun pikkaisen vie autoa ja tiellä lumen alla on jäätä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

Karppa, nostan hattua että jaksat duunata ja vekslata renkaiden kaa.

Ite oon liian laiska ja teen mielummin jotain muuta nautinnollisempaa. Renkaanvaihdon sijaan retkeilin tänään koko päivän metsässä. Jos ei olis ollut koronaa olisin ehkä käynyt thaikkuhieronnassa tai vienyt perheen syömään.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 06.01.21 - klo:22:06
Karppa, nostan hattua että jaksat duunata ja vekslata renkaiden kaa.

Ite oon liian laiska ja teen mielummin jotain muuta nautinnollisempaa. Renkaanvaihdon sijaan retkeilin tänään koko päivän metsässä. Jos ei olis ollut koronaa olisin ehkä käynyt thaikkuhieronnassa tai vienyt perheen syömään.

Mikäs tuollaisessa -7 asteen pakkasessa on tunti reippailla paitsi että saa korkeintaan happimyrkytyksen.

Parasta on saada palaute illalla, kun mamma toteaa "Teitkö autolle jotain, kun oli paljon jämäkämpi ajaa ja pito oli parempi"? Vaihdoin ne nastarenkaat alle, kun valittelit viikko sitten mökille tullessa, että auto luiruaa (Loskaa jään päällä) ja halusit nastat alle.

Jos viikonloppuna jaksaisi vielä toiseen autoon vaihtaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lionman

Uskomatonta! Mutta mitäpä sitä ei mies vaimonsa tyytyväisenä pitääkseen tekisi. Vaikka nyt sitten tuommoista jumppaa. Toivotaan nyt, että kelit pysyy nastoille sopivina, ja ennen kaikkea että vaimo on tyytyväinen. Raportoi toki myös toteutunut toteamus tuon kuvitellun lisäksi. 
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 07.01.21 - klo:10:04
Uskomatonta! Mutta mitäpä sitä ei mies vaimonsa tyytyväisenä pitääkseen tekisi. Vaikka nyt sitten tuommoista jumppaa. Toivotaan nyt, että kelit pysyy nastoille sopivina, ja ennen kaikkea että vaimo on tyytyväinen. Raportoi toki myös toteutunut toteamus tuon kuvitellun lisäksi.

Mitäpä ei tekisi PERHEEN, eteen että pystyvät kulkemaan turvallisesti.

Ja aika osuva vaihto, kun tulee tuota alijäähtynyttä vettä ja pakkasta on -7 astetta. Aika liukkaat kelit näytti vajaavetoisilla olevan ja kyllä kitkoilla nelikollakin huomasi, että on liukasta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ile

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.01.21 - klo:11:10
Mitäpä ei tekisi PERHEEN, eteen että pystyvät kulkemaan turvallisesti.

Ja aika osuva vaihto, kun tulee tuota alijäähtynyttä vettä ja pakkasta on -7 astetta. Aika liukkaat kelit näytti vajaavetoisilla olevan ja kyllä kitkoilla nelikollakin huomasi, että on liukasta.

Oli kyllä aika jännä keli ajella eilen pohjoisesta etelään (suksiboksi katolla, nastoilla! :o ) Siinä Juvalta eteenpäin juuri alijäähtynyttä vettä ja hehtaarilleen samalla pätkällä ehkä astetta liukkaampaa mitä syylomareissulla euro-kitkoilla ja noin +30kmh uskalsi ajella suoraan ilman, että sai jännitellä (50kmh vs. 80kmh, ohi kyllä pukkasi väkeä). Nuo H9:t on omalla tavalla pelottavan pitävät ja tunnottomat liukkaudelle vs. edelliset UG2:t. Niissä liukkauden huomasi perstuntumalla, kun takapää tuntui kevyemmälle ja tietyllä tapaa haki. Vähän sama kuin R2:t, mutta ne nyt oli "levottoman vaeltelevat" jo kuivallakin kelillä ;)

Pohjoisen kelissä vajaan neljän viikon aikana olisi heittämällä selvinnyt nordic-kitkoilla pl. jouluviikolla muutama päivä plussaa jolloin vähääkään pienemmille teille en olisi uskaltanut ajella. Mutta pohjoisen perustalvessa varmasti toimivat. Myös tänään etelässähän on parhaat kitkakelit.

Tulee nyt joka kuukausi ajeltua pohjoiseen, joten ehkä ei vielä maaliskuun puolen välin reissuun vaihtaa eurokitkoja, mutta josko jo sitten huhtikuussa.

En tiedä onkohan talvet muuttuneet liukkaammaksi, mutta kun on aikalailla samaa väliä tullut suhattua 10v niin keskinopeus on tippunut sen verran, että ajoaikaa menee noin tunti kauemmin. Vai voiko olla, että kun 50v on lähempänä kuin 40v niin ei tunne olevansa kuitenkaan keskimääräistä parempi kuski.




-karppa-

R2 ja jopa tuo hakkapeliitta 9 on löysän oloinen eikä siitä oikein saa selvää missä pidon raja on. Ei kumminkaan yllätä, mutta itse pidän renkaasta missä tiedät renkaan rajat eikä se yllätä (continental).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Vekkula

Helsinkiä kohti ajelin puolen päivän jälkeen Tampereen motaria niin oli Nurmijärven ja Klaukkalan liittymien välissä tasaisin välein 5-6 autoa penkassa pyörähtäneenä.
R3 alla nelikossa enkä huomannut mitään erikoista, pudotin kyllä itsekin sitten varmuuden vuoksi vauhdin 100 --> 90 ettei tule yllätyksiä kun muut ajelivat n.80 vauhtia.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.01.21 - klo:15:20
R2 ja jopa tuo hakkapeliitta 9 on löysän oloinen eikä siitä oikein saa selvää missä pidon raja on. Ei kumminkaan yllätä, mutta itse pidän renkaasta missä tiedät renkaan rajat eikä se yllätä (continental).

Kaippa tuossa on rengaskoko- ja automallikohtaisia eroja, mutta itse olen pitänyt Nokian kitkoista Q:sta lähtien juurikin siksi, että pidon raja on niin hyvin ennakoitavissa ja pidon raja hienoisesti ylitettynä pidon menetys ei ole totaalinen ja monessa tilanteessa pito palautuu vaikkei itse tekisi adian hyväksi mitään. Löysempään suuntaan ne on kehityskaaressa menneet, ja ohjausvaste tunnoton, mutta eihän ne kesärenkaita olekaan. Tottumuksesta varmaan myös kiinni, koska itse pidin hkpl nastaa R2:sta tunnottomampana kun samana syksynä tuli molempiin autoihin kyseiset uutuusrenkaat.

Foxit

#6669
Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 07.01.21 - klo:16:14
Kaippa tuossa on rengaskoko- ja automallikohtaisia eroja, mutta itse olen pitänyt Nokian kitkoista Q:sta lähtien juurikin siksi, että pidon raja on niin hyvin ennakoitavissa ja pidon raja hienoisesti ylitettynä pidon menetys ei ole totaalinen ja monessa tilanteessa pito palautuu vaikkei itse tekisi adian hyväksi mitään. Löysempään suuntaan ne on kehityskaaressa menneet, ja ohjausvaste tunnoton, mutta eihän ne kesärenkaita olekaan. Tottumuksesta varmaan myös kiinni, koska itse pidin hkpl nastaa R2:sta tunnottomampana kun samana syksynä tuli molempiin autoihin kyseiset uutuusrenkaat.
Hyvä kun nostit tämän asian esiin. Nimittäin sen sijaan että puhuttaisiin pelkästään turhan mustavalkoisesti nastallisten ja nastattomien tuntumaeroista pidon rajoilla liukkaalla, olen huomannut paljon suurempia eroja käyttäytymisessä saman rengastyypin eri valmistajien ja kokojen välillä. Renkaiden rungot ovat erillaisia jäykkyydeltään ja yhdessä eri tyyppisten lamellien kanssa tilanne muuttuu. Myös renkaan ikääntyminen ja kuluminen tuo tähän vertailuun omat lisämausteensa. Se mikä monesti itselle on tullut selväksi on se että mitä tukevampi ja vähemmän alle muljuva talvirengas on ajaessa pitävemmällä pinnalla mutkiin sen terävempi pidon raja tuntuisi olevan liukkaalla.

Itsellä oli kokemukset aikanaan Polon 2011 alla seuraavat: Kaksi talvea (alle 15 tkm ajetut) alla olleet Nokian Hakkapeliitta 7:n nastat tuntuivat vaeltelevan nastoineen mustalla jäällä enempi kuin sen jälkeen alle tulleet Nokian R2 -kitkat. Valitettavasti nuo R2:t eivät nekään olleet kovin vakaat ajettavat asvaltilla vaan auto tuntui maantietä ajaessa vaeltavan jatkuvasti. Nyt taas hieman uudemmat ja eri koossa olevat Nokian R2:t painavemman Priuksen alla toimivat täsmällisemmin asvaltilla sekä yllättävän hyvin myös liukkaalla.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

TOURAN HIGHLINE

R2 ei ole oman auton alta kokemusta. Koeajanut kyllä uutta Passattia, jossa nuo aikanaan oli. En tykännyt. Oli jotenkin velton ja epämääräisen oloinen ajettava. Nykymallista R3 on kokemusta omista autoista jo neljän eri kulkineen ja neljän eri rengaskoon kanssa. Ajettavuudeltaan ja myös pidoltaan minusta oikein pätevä kompromissi. Aivan erilainen kuin tuo edeltäjä. Mitä muistan, niin myös useissa rengastesteissä R3 saanut positiivista palautetta nimenomaan aktiivisen ajamisen suhteen. Tuntumaa kehuttu erityisesti pidon rajalla.

Hannes

Kokemusta sekä nokia R2 että R3 kitkoista ja kyllä R3 oli huomattavasti parempi ainakin uraisella tiellä kun myös sohjossa ajettaessa jotka taas oli R2 todella huonot. Samoin rullaavuus R3:ssa on huippu hyvä.

Nyt laitoin sitten kokeeksi Gontinental 7 kitkat ja nyt täytyy todeta että kyllä on paljon parempi kuin nokiat, rullaavuudessa ehkä hiukan hävitään mutta hiljaisuudessa, pidossa ja suuntavakavuudessa ollaan aivan eri tasolla. Erinomaisen hyvä rengas kaikin puolin, eikä jollota sulallakaan ajettaessa niin kuin nokia tekee.

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 07.01.21 - klo:16:47
Se mikä monesti itselle on tullut selväksi on se että mitä tukevampi ja vähemmän alle muljuva talvirengas on ajaessa pitävemmällä pinnalla mutkiin sen terävempi pidon raja tuntuisi olevan liukkaalla.

Samat ovat kokemukset, ja ainakin itse otan mieluummin sen vähemmän terävällä rajalla toimivan renkaan vaikka absoluuttinen pito (korkeampi nopeus ennen sivuttaispidon menetystä) olisikin hieman parempi siinä terävän rajan renkaassa. Uskon, että oli rengas sitten nasta tai kitka, on muljuva ajotuntuma vaan hyväksyttävä jos hakee parasta hallittavaa talvikelin pitoa. Paremmin pysyy auto lapasessa kun rengas varoittelee pidon rajoilla, tosin ESP:t sun muut tasaa eroja ja taas ajetaan lujempaa tiedostamatta liukkautta ellei ESP-valo pala riittävän kirkkaana ja isona.

Vertailu on kuitenkin hankalaa ellei ahkerasti tunkkaa. Joitain vuosia sitten oli kahteen otteeseen pidempään kaksi lähes identtistä autoa ajossa (SAAB 900 2.1i -93 vs SAAB 900 2.0T -92, ja SAAB 9-3SS 1.8i -05 vs SAAB 9-3SS 1.8t -04), mutta yllättävän eri tuntuisia vaikka alla oli sama rengastus. Nyt kun kulkineina on Caddy 1.4TSI -17 ja A3 2.0TFSI quattro -17, niin turha niiden välillä on renkaita verrata. Jos taas vertaa mikä rengassarja oli viimetalvena, ja mikä on nyt, niin hiukan menee fiilistelyn puolelle ellei ihan räikeitä eroja ole. Caddyssa on nyt melkein loppuun ajetut R3:t ja A3:ssa tälle talvelle uudet Misukat, mutta kun talvi on mikä on, ei kumpaakaan voi kehua toistaan paremmaksi - molemmilla on pärjätty ihan yhtä hyvin. Audilla nytkähti kyllä 1500kg venetraileri täydellä kuormalla ja kiinni hirttäneellä jarrurummulla paremmin liikkeelle, mutta se onkin eri juttu.

Sen vaan sanon, etten sitten Q:n ole Nokian kitkoista löytänyt mitään oikein huonoa, enkä mitään yhden sukupolven teknologiaharppausta.

-karppa-

35 minuuttia meni eilen ku oli toiseen autoon heitetty nastat eilen alle. Ajoin piruuttani saman reitin, kuin perjantaina ja kyllä eron huomasi nastojen hyväksi.

Nyt odotellaaan, kun stadiin saadaan neljä päivää valkoista ihme ainetta taivaalta miten "talvi" yllättää  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

M-J-B

Kun sitä valkoista ihmeainetta on nyt Saaristotielläkin ajeli "stadilaisten" letka viittäkymppiä Nauvosta motarille. Itse en huomannut mitään erityistä liukkautta.

TOURAN HIGHLINE

Sitä samaa porukkaa oli varmaan liikkeellä myös läntisen uudenmaan maaseudun valkoisilla teillä tänään. Jouduin ohittamaan noita, kitkarenkain. Enkä myöskään huomannut mitään erityistä liukkautta ;D.

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

pekeke

Hyvin puri kitka tänään etelässä, onneksi lumi oli kuivaa eikä sohjoontunut, muuten motari olisi huonon aurauksen jäljiltä ollut armotta tukossa.

M-J-B

No nyt on lunta ja loskaa, paikoitellen liukkaan näköistä ainakin. Pitää varoa ettei liukastu tai tuuli kaada matkalla autolle, jos tässä nyt keksin syyn lähteä liikenteeseen. Eilen illalla oli aika mielenkiintoinen keli, tie umpijäässä mutta tuulen takia täysin kuiva 2,5 lämpöasteesta huolimatta. Vesi haihtui samaan tahtiin kuin jää suli. Ilmeisesti oli joku kokenut liukkaaksi kun lupaavalle testiradalle oli ripoteltu hiekkaa. Nyt tupruttaa märkää lunta melkein vaakatasossa, matka autolle ei ihan houkuttele.

-karppa-

Pitäisikö ruveta lainailemaan pari tekstiä "Stadissa ei ole liukasta, kuin pari päivää vuodessa", "Stadissa pärjää vaikka kesärenkailla", "KE-Kitkat on parhaat renkaat Etelä-Suomeen", "Eihän Stadissa edes ole lunta"...

Talvi yllätti Etelä-Suomessa tammikuussa  ;D. SEuraavana päälle vajaan -20 asteen pakkaset, niin parempi stadilaisten pysyä kotona neljän seinän sisällä eikä lähteä mihinkään liikenteeseen. Siellähän voi olla liukasta  ;D.

"Poliisi kehottaa välttämään autoilua pääkaupungissa " lumikaaos aiheuttanut yli 150 liikenneonnettomuutta, yksi uusi kuolema"
https://www.iltalehti.fi/saauutiset/a/2f16f9db-f520-4063-8aed-9f646a3f14af
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007733606.html
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Mitenkäs kun Madridissa on myös tullut lunta nyt ihan mukavasti alas, pitäisikö sielläkin koko 47-miljoonaisen kansan ruuvata jatkossa nastarenkaat alle 6kk vuodesta ihan vaan tällaisten tilanteiden varalle?  ::)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 13.01.21 - klo:19:37
Mitenkäs kun Madridissa on myös tullut lunta nyt ihan mukavasti alas, pitäisikö sielläkin koko 47-miljoonaisen kansan ruuvata jatkossa nastarenkaat alle 6kk vuodesta ihan vaan tällaisten tilanteiden varalle?  ::)

Miten Madridin harvinaisuus liittyy esimerkiksi Suomeen? Ei mitenkään! Otsikko ei mahdollistanut tekstiä "Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat Suomessa".

Juuri sinä olet ylistänyt niitä KE-kitkoja parhaiksi renkaiksi etelä-suomessa, joten en ihmettele miksi lähdet saivartelemaan...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.01.21 - klo:19:42
Miten Madridin harvinaisuus liittyy esimerkiksi Suomeen?

Kannattaa alkaa viettämään siellä vähän enempi aikaa niin ymmärtäisit, juttujen perusteella tuntuu ainakin olevan jatkuvasti mielessä pk-seutu ja sen tapahtumat. Muutama päivä lunta ja pakkasta on siellä talvikautena nykyään normi, ei poikkeus.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 13.01.21 - klo:19:44
Kannattaa alkaa viettämään siellä vähän enempi aikaa niin ymmärtäisit, juttujen perusteella tuntuu ainakin olevan jatkuvasti mielessä pk-seutu ja sen tapahtumat. Muutama päivä lunta ja pakkasta on siellä talvikautena nykyään normi, ei poikkeus.

Vastahan vängättiin ihan jotain muuta. Stadissa on enemmän lunta, kuin Kittilässä!

Toki eihän sitä Puolasta näe...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.01.21 - klo:19:51
Vastahan vängättiin ihan jotain muuta. Stadissa on enemmän lunta, kuin Kittilässä!

Toki eihän sitä Puolasta näe...

Ei taida palokan rampiltakaan olla ihan suoraa näköyhteyttä Kontulaan ja Roihuvuoreen. Katsohan ihan piruuttasi mitä sääennuste näyttää tällä hetkellä Krakovan nurkille..
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 13.01.21 - klo:20:09
Ei taida palokan rampiltakaan olla ihan suoraa näköyhteyttä Kontulaan ja Roihuvuoreen. Katsohan ihan piruuttasi mitä sääennuste näyttää tällä hetkellä Krakovan nurkille..

Mulle riittää, että siellä käy ihan itse paikan päällä. Milloinkas itse ole viimeksi käynyt Stadissa?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ile

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.01.21 - klo:18:37
Pitäisikö ruveta lainailemaan pari tekstiä "Stadissa ei ole liukasta, kuin pari päivää vuodessa", "Stadissa pärjää vaikka kesärenkailla", "KE-Kitkat on parhaat renkaat Etelä-Suomeen", "Eihän Stadissa edes ole lunta"...

Talvi yllätti Etelä-Suomessa tammikuussa  ;D. SEuraavana päälle vajaan -20 asteen pakkaset, niin parempi stadilaisten pysyä kotona neljän seinän sisällä eikä lähteä mihinkään liikenteeseen. Siellähän voi olla liukasta  ;D.

Tähän lisäilin vielä ”ei ajoteitä mitään hiekoteta”. Aika hyvin parin päivän ajelulla vaan risteykset ja ympyrät on kyllä hiekotettu kehien välisillä kulmilla nyt ainakin. Ehkä sitten 2-3kkn päästä tuosta muodostuu maagisesti nastapölyä  8)

sakal83

Hyvä että saatiin eteläsuomeenkin lunta näin muutaman vuoden tauon jälkeen.
Saa ”keskustelu” jälleen tuulta purjeisiin.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

M-J-B

Niin, kyllähän nyt kelpaa etelässäkin nastoilla ajella kun on lunta sen verran ettei ne yllä tienpintaan. Kitkoillakin kelpaa ajella kun lumi pöllyää, piti ihan huvikseen käydä sivuteillä ajelemassa. Lumi pölisi niin että auton kyljet puhdistui, mutta oikeasti liukasta ei vastaan tullut. Jostain syystä jotkut ajelivat kuuttakymppiä kahdeksankympin tieosuudella, liekö alla sitten ollut kesärenkaat tai lueskeltu liikaa otsikoita.

Normaali talvikeli, vähän reippaammin vaan tullut lunta ja sehän aiheuttaa kaupunkialueilla ongelmia. Sää tai renkaat ei niitä ongelmia aiheuta, vaan kaupunkisuunnittelu ja kuskit.

SNG

Kyllä oli miellyttävä kitkoilla pärryytellä tänään ja eilen. Joku etuvetocittari nastakuski onnistui kytkemään hätävilkutkin päälle valoista lähdettäessä kun kädet kävivät ohjaamossa. Peileistä näkyi risteyksen (ison) jälkeen, vaikka vain reippaasti lähdin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy