Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Jultsu

Jos liikenneonnettomuus on tapahtunut "yllättäen" ja "äkkitilanteessa" tarkoittaa se sitä että tilannenopeus on ollut liian suuri ja syy löytyy penkin ja ratin välistä.

Jos maantiellä ajaessa huomaat hirvivaaramerkin, hidasta ajonopeuttasi jotta pystyt havainnoimaan eläimet molemmin puolin tien reunoja.
Jos pihatiellä ajaessa huomaat näkyvyyden olevan huono ajoradan reunoille, hidasta ajonopeuttasi jotta pystyt havainnoimaan liikettä molemmin puolin tien reunoja.

Rengastuksella ei ole mitään tekemistä em. tilanteiden ja väitteittesi kanssa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

M-J-B

Liikenneonnettomuuteen, joka on tapahtunut yllättäen ja äkkitilanteessa, voi syy hyvinkin löytyä penkin ja ratin välistä, mutta ei kaikkien osapuolten kohdalta. Liikenteessä on voitava luottaa siihen, että muut noudattavat sääntöjä. Yllättävä äkkitilanne voi syntyä toisen osapuolen aiheuttamana, eikä siihen voi täysin omalla tilannenopeudella varautua. Ennalta arvattavuus on avainsana. Tilannenopeutta alentamalla, tai tietyissä tilanteissa nostamalla, ja mm. rengasvalinnoilla voi onnettomuuden seurauksia minimoida. Realiteetti on kuitenkin mm. peurojen ja hirvien osalta, ettei niihin voi täysin varautua, maantienopeudet pitäisi tiputtaa alle taajamanopeuksien koska taajamissakin peurakolareita sattuu. On peura juossut auton kylkeen kun auto on jo pysähdyksissä, mutta joo - väärä tilannenopeushan se siinäkin eikä renkailla merkitystä. Rengastuksella on merkitystä, mutta ei sekään kaikkea ratkaise, eikä kaikissa käytännön tilanteessa pysty valitsemaan renkaitaan juuri siihen tilanteeseen optimaaliseksi.

b1mpo

Ne testivoittajat ovat vain hetken uusia. Sen testituloksen varaan ei voi jättää.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 21.11.20 - klo:12:26
Jarrutusmatkalla kumminkin on ja nastarenkaan jarrutusmatka on kiistatta lyhyempi kuin kitkarenkaan.
Loppu on arvaamattakin selvää.

Ei ole nastarenkaan jarrutusmatka kiistatta lyhyempi. Riippuu tilanteesta, renkaasta ja renkaan kunnosta.

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 21.11.20 - klo:12:26
..nastarenkaan jarrutusmatka on kiistatta lyhyempi kuin kitkarenkaan...

Jos nyt menisi edes se perille, että näin ei ole. Parhailla (lue kalleimmilla) nastarenkailla jarrutusmatka on vähän parempi uutena kiillotetulla jäällä. Kun nastat ovat menettäneet uutuudenterävyytensä, on etukin menetetty. Halpisnastoilla ei mitään etua ole edes uutena.

tet

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 21.11.20 - klo:10:50
Vahinko sattuu yleensä äkkitilanteessa.
Ã,,kkitilanteessa sattuneessa vahingossa ei nipistellä mitään, korkeintaan penkalla finnejä. ;)

Olen tästä asiasta täysin samaa mieltä, vahinko sattuu äkkitilanteessa. Mutta et voi etukäteen tietää, millaista jarrutusmatkaa tarvitaan siinä äkkitilanteessa, jotta onnettomuus voidaan välttää. Saatat välttää uusilla nastarenkailla tilanteen, jota et olisi pystynyt välttämään uusilla kitkarenkailla. Tai sitten et pysty, saatat joutua onnettomuuteen joka tapauksessa, eikä uusien nastarenkaiden pito riitä välttämään sitä.

Onnettomuuteen joutumisen todennäköisyyteen, kuten myös onnettomuuden seurausten vakavuuteen, vaikuttaa tuhat ja yksi asiaa. Se, onko renkaissasi nastoja vai ei, on vain yksi pieni tekijä muiden joukossa. Jos otetaan tuhat talviolosuhteissa ajettua kolaria, niin veikkaan että niistä olisi nastarenkailla voitu välttää yksi tai kaksi, olettaen että muut osatekijät onnettomuuden synnyssä olisivat olleet samat. Sen sijaan esimerkiksi oikealla tilannenopeudella oltaisiin vältetty moninkertaisesti (ellei peräti monikymmenkertaisesti) enemmän onnettomuuksia.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

VAGkilainen

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 21.11.20 - klo:10:18
https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/c7e8e600-245c-476f-b623-8aedb362f4d8

Kerrankin iltapäivälehdessä joku uskaltaa kirjoittaa.
Aivan, hyvä!!!
Mutta jos on välinpitämätön sekä ylimielinen asenne liikenteessä niin on aivan sama millä renkaalla ja kuinka uudella ajat!  Ja tuo vänkäys siitä mikä rengas on paras on siis täysin turhaa.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 21.11.20 - klo:15:17
Tämähän kyllä on osittain totta, mutta lyhyempi jarrutusmatka voi monesti estää useamman ihmisen hengen.
Vaikeissa olosuhteissa nastarenkaalla on huomattavasti lyhyempi jarrutusmatka.
Onko tuo nyt niin vaikea tajuta?
Jossitella voi kuinka vaan, mutta lyhyt jarrutusmatka on aina parempi kuin pitkä jarrutusmatka.

Vaikeissa olosuhteissa kesärenkaalla on huomattavasti lyhyempi jarrutusmatka. Vaikea olosuhde on suhteellinen käsite. Nastarengas ei ole mitenkään ylivertainen, koska kokonaisuus ratkaisee. Onko tuo nyt niin vaikea tajuta?

b1mpo

Se nastarengas on hetken uusi, jonka jälkeen pitoero tasoittuu. Viime talvi ja tämä talven alku ovat vieneet parhaimman terän nimenomaan nastarenkaista täällä etelämmässä Suomessa. Ei siihen auta tuudittautua, että nastan ropina lisäisi pitoa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 21.11.20 - klo:18:00
Se nastarengas on hetken uusi, jonka jälkeen pitoero tasoittuu. Viime talvi ja tämä talven alku ovat vieneet parhaimman terän nimenomaan nastarenkaista täällä etelämmässä Suomessa. Ei siihen auta tuudittautua, että nastan ropina lisäisi pitoa.

Kyllä. Toisen kauden lopussa paras kitka on yhtä hyvä, kuin parhaat nastarenkaat  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Teemuki

Jaa noh, itse olen sitä mieltä, että etelässä nasta on ihan ylivoimainen. Täällä kun tiet aurataan ensin paljaaksi, sitten suolataan märäksi ja sit annetaan jäätyä. Olen verrannut aihetta siihen, että jos sun pitäisi nelinkontin edetä jäistä mäkeä ylös ottaisitko sä mielummin metalliset naskalit vai kumihanskat?

Pohjoisessa jossa ajetaan lumisilla teillä ihan yksinkertaisesti siksi, että siellä se tänään aurattu tie on huomenna taas luminen, kitkarengas välttää oikein hyvin. Eli jäälle nastat ja lumelle kitkat.

Sitä miksi pohjoisessa teitä ei niin ahkeraan suolata en tiedä. Niin se vain tuntuu olevan.

Kummallekin rengastyypille on varmasti kohderyhmänsä ja paikkansa.
Nykyiset:
Saab 900c,
Volkswagen Tiguan 2.0,
volkswagen Golf Variant Comfortline

Exät: Peugeot 406, Rover 75(x2), Nissan X-trail t-30

b1mpo

Pitäisikö tällaisina talvina sitten ostaa joka vuosi uudet nastat, kun menevät pilalle? Toisen auton contit meni pilalle viime talvena, kun ajo tapahtui paljaalla asfaltilla käytännössä. Nastat ja tiet meni pilalle toisin sanoen. Kitkoista häipyi toisesta parista 8mm merkki, mutta mauseri näytti vielä n. 8mm. Toisesta parista ei juuri paljoa pinta kulunut ja 8mm merkki näkyy hyvin. Tässä pilatut nastat.



Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 21.11.20 - klo:13:43
Niinpäs yksi julkimo veti peurakolarin mustalla jäällä.
Lukoo lehres.

Minä osuin syyskuussa isoon rusakkoon kuivalla kelillä. Autokin hajosi. Ainoa asia, jonka ehdin tehdä, oli havaita se pupu ja siirtää jalkaa jarrulle, mutta jarruttaa en ehtinyt. Rajoitus 100, nopeutta juurikin peuravaara-alueen vuoksi vain todelliset 80. Kuinkakohan hitaasti olisi oikeasti pitänyt kiiruhtaa?

Lainaus käyttäjältä: tet - 21.11.20 - klo:14:47
Olen tästä asiasta täysin samaa mieltä, vahinko sattuu äkkitilanteessa. Mutta et voi etukäteen tietää, millaista jarrutusmatkaa tarvitaan siinä äkkitilanteessa, jotta onnettomuus voidaan välttää. Saatat välttää uusilla nastarenkailla tilanteen, jota et olisi pystynyt välttämään uusilla kitkarenkailla. Tai sitten et pysty, saatat joutua onnettomuuteen joka tapauksessa, eikä uusien nastarenkaiden pito riitä välttämään sitä.

Onnettomuuteen joutumisen todennäköisyyteen, kuten myös onnettomuuden seurausten vakavuuteen, vaikuttaa tuhat ja yksi asiaa. Se, onko renkaissasi nastoja vai ei, on vain yksi pieni tekijä muiden joukossa. Jos otetaan tuhat talviolosuhteissa ajettua kolaria, niin veikkaan että niistä olisi nastarenkailla voitu välttää yksi tai kaksi, olettaen että muut osatekijät onnettomuuden synnyssä olisivat olleet samat. Sen sijaan esimerkiksi oikealla tilannenopeudella oltaisiin vältetty moninkertaisesti (ellei peräti monikymmenkertaisesti) enemmän onnettomuuksia.

Edellisestä huolimatta tasan näin. Siinä oikeassa tilannenopeudessa on sekin puoli, että kun kuitenkin vääjämättä aina välillä osuu, niin ei satu niin pahasti, ainakaan ihmisille.

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 21.11.20 - klo:15:17
Tämähän kyllä on osittain totta, mutta lyhyempi jarrutusmatka voi monesti estää useamman ihmisen hengen.
Vaikeissa olosuhteissa nastarenkaalla on huomattavasti lyhyempi jarrutusmatka.
Onko tuo nyt niin vaikea tajuta?
Jossitella voi kuinka vaan, mutta lyhyt jarrutusmatka on aina parempi kuin pitkä jarrutusmatka.

Olisi mielenkiintoista selvittää, että montako sellaista kuolonkolaria esim. viimeisen viiden vuoden aikana tässä maassa on ajettu, jolla tuon jarrutusmatkan kanssa olisi ollut oikein mitään tekemistä...  Itsellä talvirenkaiden tärkein ominaisuus on luotettava ja looginen, yllättämätön ajettavuus, ei se viimeinen metri jarrutusmatkassa. Yllättävää kyllä, nykyään löytyy myös nastattomia talvirenkaita, jotka sopivassa autossa täyttävät tämän kriteerin, talvikelilläkin. Ovathan autosi jarrut muuten myös viimeisen päälle tikissä koko ajan? Enkä tarkoita sellaista kuntoa, että pelkästään läpäisee vuosikatsastuksen.

Lainaus käyttäjältä: Teemuki - 22.11.20 - klo:00:01
Jaa noh, itse olen sitä mieltä, että etelässä nasta on ihan ylivoimainen. Täällä kun tiet aurataan ensin paljaaksi, sitten suolataan märäksi ja sit annetaan jäätyä. Olen verrannut aihetta siihen, että jos sun pitäisi nelinkontin edetä jäistä mäkeä ylös ottaisitko sä mielummin metalliset naskalit vai kumihanskat?

Pohjoisessa jossa ajetaan lumisilla teillä ihan yksinkertaisesti siksi, että siellä se tänään aurattu tie on huomenna taas luminen, kitkarengas välttää oikein hyvin. Eli jäälle nastat ja lumelle kitkat.

Sitä miksi pohjoisessa teitä ei niin ahkeraan suolata en tiedä. Niin se vain tuntuu olevan.

Kummallekin rengastyypille on varmasti kohderyhmänsä ja paikkansa.

No jaa, on minullakin ne nastat... Niissä kenkien pohjissa, jos lähden kävelylenkille jäiselle tielle. Paremmat kuin naskalit ja varsinkin kumihanskat, eikä tarvitse kontata. Mutta autossa en tarvitse nastoja. Se auto kun ei kuitenkaan kaadu paikaltaan ja murra solisluutaan...
Kummallekin rengastyypille on kohderyhmänsä -kyllä- mutta sitä keskivertonastarengastyyppien määrää voitaisiin huomattavasti pienentää, jos nämä itse tiedostaisivat asian, eikä niille ihmisille sitten vain kukaan vähemmän vastuullinen rengaskauppias menisi ensimmäisiksi kitkoiksi myymään niitä KingKong-kitkoja.

tet

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 21.11.20 - klo:15:17
Tämähän kyllä on osittain totta, mutta lyhyempi jarrutusmatka voi monesti estää useamman ihmisen hengen.
Vaikeissa olosuhteissa nastarenkaalla on huomattavasti lyhyempi jarrutusmatka.
Onko tuo nyt niin vaikea tajuta?
Jossitella voi kuinka vaan, mutta lyhyt jarrutusmatka on aina parempi kuin pitkä jarrutusmatka.

Kyllä, ei tämä ole vaikea tajuta: lyhyt jarrutusmatka on parempi kuin pitkä. Mutta kaikella on aina kaksi puolta - myös nastarenkaissa on hyötyjen lisäksi haittoja. Valintojen tekeminen on aina haittojen ja hyötyjen punnitsemista.

Otetaan esimerkki. Kadulla voit joutua puukotuksen uhriksi - ei todennäköistä, mutta mahdollista. Tiedät varmasti, että teräshaarniska suojaa paremmin puukoniskuilta, kuin puuvillapaita. Silti tuskin kuljet kesäisellä kadulla koskaan teräshaarniska päällä? Miksi et? Koska punnitset haarniskaan pukeutumisen hyödyt ja haitat, ja tulet siihen johtopäätökseen, että haitat ylittävät hyödyt. Haarniska on painava ja kesällä varmasti kuuma, ja vastaantulijat vielä naureskelisivat sinulle. Saattaisipa joku soittaa sinulle ambulanssinkin.

Aivan samalla tavalla nastarenkailla on hyötynsä ja haittansa, joita pitää punnita. Minä, kuten moni muukin, on tullut siihen johtopäätökseen, että nastarenkaan haitat ylittävät hyödyt. Toisin kuin ehkä tuon haarniskan tapauksessa, nastarenkaiden kohdalla näin ei ole aina - jollakin, joissakin olosuhteissa, hyödyt saattavat olla haittoja suuremmat. Väitän kuitenkin, että suurimmalla osalla suomalaiskuljettajista ne eivät ole - siksi kitkarengas olisi parempi vaihtoehto. Syy, miksi niinkin suuri osa päätyy nastarenkaisiin, lienee se että nastarenkaiden hyödyt ja haitat ovat kyllä jollain lailla tiedossa, mutta kitkarenkaiden eivät. Niiden hyödyt ja haitat ovat mielikuvien varassa, eivätkä vastaa todellisuutta. Ja nastarenkaidenkin osalta hyödyt kuvitellaan suuremmiksi kuin mitä ne oikeasti ovat. Siksi kovin moni valitsee puutteellisiin tietoihin pohjautuen - ja tekee itselleen väärän valinnan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: tet - 22.11.20 - klo:08:47
Syy, miksi niinkin suuri osa päätyy nastarenkaisiin, lienee se että nastarenkaiden hyödyt ja haitat ovat kyllä jollain lailla tiedossa, mutta kitkarenkaiden eivät.

Olisiko myös raha tässä kohtaa kenties eräs tekijöistä? Kitkalla halutaan pitoa, niin se on oltava melko kallis, pohjoismainen kitka jottei tule ihan totaalisia lipsuttimia auton alle. Nastoilla taasen ei ole niin väliä, kuvitellaan että vain sillä nastalla on väliä, se missä kumissa se on kiinni on ihan se ja sama, kunhan on mustaa ja pyöreää. Näin ollen nastoissa voidaan valita sitä halvinta mahdollista ja taas se oli markkinaosuuksissa yksi tappio lisää kitkalle. Siihen keskim. 3600;- autoon ei kovin kalliita renkaita hankita, kaikessa tingitään missä suinkin vain voidaan ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

-karppa-

#6315
Lainaus käyttäjältä: tet - 22.11.20 - klo:08:47
Otetaan esimerkki. Kadulla voit joutua puukotuksen uhriksi - ei todennäköistä, mutta mahdollista. Tiedät varmasti, että teräshaarniska suojaa paremmin puukoniskuilta, kuin puuvillapaita. Silti tuskin kuljet kesäisellä kadulla koskaan teräshaarniska päällä? Miksi et? Koska punnitset haarniskaan pukeutumisen hyödyt ja haitat, ja tulet siihen johtopäätökseen, että haitat ylittävät hyödyt. Haarniska on painava ja kesällä varmasti kuuma, ja vastaantulijat vielä naureskelisivat sinulle. Saattaisipa joku soittaa sinulle ambulanssinkin.

Toiset käyttää haarniskaa ja toiset sitten jotain aivan muuta  ;D
https://finsec.fi/hybridiliivi-elmon-nij-iii-a

JA näin syksyllä/talvella tuollainen liivi kummasti lämmittää eikä tuule läpi...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

On taas mennyt aika merkilliseksi tämä keskustelu.

Onneksi riitely on vähentynyt.

tet:ltä eriomainen analyysi. Juurikin näin. Punnitse analyyttisesti hyödyt ja haitat. Vertaa paikallisiin olosuhteisiin ja omaan ajosuoritteeseesi. Ã,,lä sorru halpistuotteisiin!

Kyllä kitkat ovat olleet erittäin toimiva ratkaisu. Niinä parina päivänä vuodessa nastat olisivat varmasti parempi ja piikkipyörät paras ratkaisu. Silloin pitää mennä jokatapauksessa aivan hissunkissun niin kitkoilla kuin nastoilla tai jättää ajot ajamatta.

Jatkakaa!

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 22.11.20 - klo:12:02
Jaa aika kaukaa haettuja esimerkkejä kadulla puukotuksetkin jo tulleet mukaan. Ei toki tänään mahdottomuus.
Ei tuossa ole kauankaan kun tapahtui kyseinen asia.
No haetaan sitten kaukaa esimerkkejä.
Miltä tuntuu katsella sitä kuollutta ihmistä jonka päälle ajoit pitemmän jarrutusmatkan renkailla.
Kenties olisit estänyt tämän onnettomuuden jos allasi oli ollut pitävät nastat.
Asia kumminkin on niin, että lyhyemmät jarrutusmatkat lisäävät turvallisuutta vaikeissa keliolosuhteissa.
Minä olen kerran osunut yhteen kevyenliikenteen kulkijan (aikuinen) kanssa. Nastoilla tai niiden puuttumisella ei asiassa ollut mitään tekemistä, eikä kukaan onneksi kuollutkaan. Siinä kävi vähän kuin tuolla entisellä rusakolla, eikä itselle toisen poukkoilusta mitään tunnontuskia jäänyt. Ennemmin sanoisin, että milloin jalankulkijan on suurempi mahdollisuus jäädä yleensäkin auton alle, on suojatiellä taajamassa, ja varmasti yleisemmin nastarenkailla kuin kitkarenkailla ajavan auton.

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 22.11.20 - klo:09:29
Olisiko myös raha tässä kohtaa kenties eräs tekijöistä? Kitkalla halutaan pitoa, niin se on oltava melko kallis, pohjoismainen kitka jottei tule ihan totaalisia lipsuttimia auton alle. Nastoilla taasen ei ole niin väliä, kuvitellaan että vain sillä nastalla on väliä, se missä kumissa se on kiinni on ihan se ja sama, kunhan on mustaa ja pyöreää. Näin ollen nastoissa voidaan valita sitä halvinta mahdollista ja taas se oli markkinaosuuksissa yksi tappio lisää kitkalle. Siihen keskim. 3600;- autoon ei kovin kalliita renkaita hankita, kaikessa tingitään missä suinkin vain voidaan ???
Paljon totta, paitsi että hyvä nastarengas maksaa ihan samoissa sen nastattoman kanssa. Tosiasia myös on, kuten tämän syksynkin rengastesteistä on saanut lukea, että parhaat kitkarenkaat vie niitä halpisnastoja kuin pässiä narussa, eikä taida keskiluokan nastarenkaillekaan hävitä kuin tietyissa kohdin nimellisesti. Sitten voi yleensäkin kyseenalaistaa sitä, että miksi 3 tonnin auton talvirenkaissa pitäisi pystyä säästämään käytännössä nimellisesti. Sanoisin, että kyse on enemmänkin periaatteesta ja arvoista kuin todellisuudesta kukkaron kanssa.

jt

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 22.11.20 - klo:09:29
Olisiko myös raha tässä kohtaa kenties eräs tekijöistä? Kitkalla halutaan pitoa, niin se on oltava melko kallis, pohjoismainen kitka jottei tule ihan totaalisia lipsuttimia auton alle. Nastoilla taasen ei ole niin väliä, kuvitellaan että vain sillä nastalla on väliä, se missä kumissa se on kiinni on ihan se ja sama, kunhan on mustaa ja pyöreää. Näin ollen nastoissa voidaan valita sitä halvinta mahdollista ja taas se oli markkinaosuuksissa yksi tappio lisää kitkalle. Siihen keskim. 3600; autoon ei kovin kalliita renkaita hankita, kaikessa tingitään missä suinkin vain voidaan ???
Toki rahalla on väliä. Se on mielenkiintoista että kun katsotaan testejä, halvimmat nastarenkaat ovat suoraan sanoen surkeita jääpidossa. Itseasiassa tälle palstalle hiljattain linkatun testin halppis nasta valmistajalta X oli huonompi jääjarrutuksessa kuin saman halppis-valmistajan kitka. Se logiikka että ostetaan halppis-nasta koska halutaan hyvä talvikelin pito, ei vain toimi.

BTW. Tuo "keskim 3600euron auto" väite ei voi mitenkään pitää paikkaansa jos lasketaan aktiivisessa käytössä olevien auton arvon keskiarvoa. Ihan lyhyt matemaattinen lasku osoittaa sen nopeasti. Mutta ei siitä enempää.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 22.11.20 - klo:12:02
Asia kumminkin on niin, että lyhyemmät jarrutusmatkat lisäävät turvallisuutta vaikeissa keliolosuhteissa.
Turvallisuutta on muutkin seikat kuin vain jarrutusmatka uusilla renkailla testijääradalla. Myös looginen ajokäytös on tärkeää. Osa onnettomuuksista on sattunut niin että auto lähtee ns. alta. Asfaltilla ajettaessa nastojen ulkonema voi etu ja taka-akselin välissä kasvaa niin että pitoero tekee autosta epävakaan ajaa liukkailla. Ja täytyy muistaa että varsinkin nasta on vain hetken uusi. Asfaltilla ajo heikentää nastan pitoa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Teemuki

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 22.11.20 - klo:08:20
No jaa, on minullakin ne nastat... Niissä kenkien pohjissa, jos lähden kävelylenkille jäiselle tielle. Paremmat kuin naskalit ja varsinkin kumihanskat, eikä tarvitse kontata. Mutta autossa en tarvitse nastoja. Se auto kun ei kuitenkaan kaadu paikaltaan ja murra solisluutaan...
Kummallekin rengastyypille on kohderyhmänsä -kyllä- mutta sitä keskivertonastarengastyyppien määrää voitaisiin huomattavasti pienentää, jos nämä itse tiedostaisivat asian, eikä niille ihmisille sitten vain kukaan vähemmän vastuullinen rengaskauppias menisi ensimmäisiksi kitkoiksi myymään niitä KingKong-kitkoja.

Noo jos muutetaan verrokkia niin, että joudut juoksemaan peilijäällä ja pysähtyä mahdollisimman nopeasti. Nastakengät on aika paljon etevämmät ku tavan popot. Lumella taas sillä kengän nastoituksella ei oikein ole merkitystä.
Nykyiset:
Saab 900c,
Volkswagen Tiguan 2.0,
volkswagen Golf Variant Comfortline

Exät: Peugeot 406, Rover 75(x2), Nissan X-trail t-30

Iro

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 22.11.20 - klo:08:20

Olisi mielenkiintoista selvittää, että montako sellaista kuolonkolaria esim. viimeisen viiden vuoden aikana tässä maassa on ajettu, jolla tuon jarrutusmatkan kanssa olisi ollut oikein mitään tekemistä... 

Moottori-lehdessähän julkaistaan kaikki kuolemaan johtaneet onnettomuudet, äkkiseltään ulkomuistista muistan lukeneeni vain muutamasta jossa renkaat on ylipäätään mainittu ja ehkä yhden jossa niille annettiin merkitystä onnettomuuteen johtumisesta ja lopullinen syy on silloinkin ollut järjetön ylinopeus.

Sen sijaan kymmenittäin/vuosi kuolemaan johtaneita onnettumuuksia joissa on tahallaan käännetty vasten vastaantulijaa.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: Teemuki - 22.11.20 - klo:13:54
Noo jos muutetaan verrokkia niin, että joudut juoksemaan peilijäällä ja pysähtyä mahdollisimman nopeasti. Nastakengät on aika paljon etevämmät ku tavan popot. Lumella taas sillä kengän nastoituksella ei oikein ole merkitystä.

Erinomainen esimerkki. Ne tavan popot vastaavat kesärenkaita. Ajatellaan, että ne nastakengät on suunniteltu maksimaalinen jarrutuspito ykkösprioriteettina. Lyöt "liinat lukkoon", kaadut naamallesi ja jatkat liukumista jäätä pitkin. Hallittavuus on absoluuttista jarrutustehoa oleellisempi. Jos yrität hokkarijarrutusta niillä nastalenkkareilla niin todennäköisimmin epäonnistut ja loukkaat itsesi. Sama temppu kitkapohjilla onnistuu todennäköisesti hallitusti. Itse hankin muutama vuosi sitten kotimaiset kitkapohjakengät ja yllätyin positiivisesti. Nastalenkkarit jäivät sen myötä komeron perukoille pölyyntymään kunnes nyt kesällä heitin ne menemään. Olivat muuten kalliolla yllättävän liukkaita ne nastalenkkarit, ja sanomista tulee ihan aiheellisesti jos niillä kulkee sisätiloissa.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 22.11.20 - klo:14:02
Renkailla pärjää?
Unohdat kuitenkin eri keliolosuhteet maan eri paikoissa.
Koskas herra jönglääri on viimeksi ajanut kitkarenkailla talven?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

SNG

#6325
Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 22.11.20 - klo:14:02
Renkailla pärjää?
Unohdat kuitenkin eri keliolosuhteet maan eri paikoissa.

"Punnitse analyyttisesti hyödyt ja haitat. Vertaa paikallisiin olosuhteisiin ja omaan ajosuoritteeseesi. Ã,,lä sorru halpistuotteisiin!"

Eli enkös tässä juuri vedonnut keliolosuhteisiin eri paikoissa?

Koska itse vetoat lyhyisiin jarrutusmatkoihin nastoilla jäisellä pinnoilla, kehotinkin juuri miettimään rengastyypin valintaa omaan ajosuoritteeseen ja tiestöön jota ajelee.

Tosiasiassahan tärkein turva on AINA ratin ja penkin välissä.

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: Iro - 22.11.20 - klo:13:57
Moottori-lehdessähän julkaistaan kaikki kuolemaan johtaneet onnettomuudet, äkkiseltään ulkomuistista muistan lukeneeni vain muutamasta jossa renkaat on ylipäätään mainittu ja ehkä yhden jossa niille annettiin merkitystä onnettomuuteen johtumisesta ja lopullinen syy on silloinkin ollut järjetön ylinopeus.

Sen sijaan kymmenittäin/vuosi kuolemaan johtaneita onnettumuuksia joissa on tahallaan käännetty vasten vastaantulijaa.

Kyllä noita on tullut lueskeltua itsekin vuosikaudet. Siksikin juuri tuon kommentin latasin :).

Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 22.11.20 - klo:14:26
Erinomainen esimerkki. Ne tavan popot vastaavat kesärenkaita. Ajatellaan, että ne nastakengät on suunniteltu maksimaalinen jarrutuspito ykkösprioriteettina. Lyöt "liinat lukkoon", kaadut naamallesi ja jatkat liukumista jäätä pitkin. Hallittavuus on absoluuttista jarrutustehoa oleellisempi. Jos yrität hokkarijarrutusta niillä nastalenkkareilla niin todennäköisimmin epäonnistut ja loukkaat itsesi. Sama temppu kitkapohjilla onnistuu todennäköisesti hallitusti. Itse hankin muutama vuosi sitten kotimaiset kitkapohjakengät ja yllätyin positiivisesti. Nastalenkkarit jäivät sen myötä komeron perukoille pölyyntymään kunnes nyt kesällä heitin ne menemään. Olivat muuten kalliolla yllättävän liukkaita ne nastalenkkarit, ja sanomista tulee ihan aiheellisesti jos niillä kulkee sisätiloissa.

Itse myös ajatellut kokeilla seuraaviksi pahan kelin talviulkoilukengiksi kitkapohjakenkiä, jahka noista nykyisistä icebugeista alkaa käyttötunnit ensin täyttymään :).

Sitten on se yksi puoli, joka varmaan on jossain välissä keskustelua käyty myös, mutta heitetään nyt kuitenkin ilmaan tämäkin vielä. Minusta turha :o nastarenkailla ajaminen on myös melkoinen tulonsiirto rengaskauppiaiden massiin. Hyvä esimerkki tuoreeltaan, kun toisessa autossa sattuu olemaan kolme rengassarjaa. Kevättalvella nastakauden päättyessä 3000km kulutti renkaita etupyörissä peräti millin verran, takanakin puolen millin paikkeilla. Alkusyksy samoilla noin puolikuntoisilla kitkarenkailla ja 4500km. Eturenkaiden kuluma vajaa puoli milliä ja takarenkaissa ei oikeastaan mitattavaa kulumaa ole. Nyt on sitten jo alla uudet R-kolmoset.



HiTecci

Lainaus käyttäjältä: M-J-B - 22.11.20 - klo:14:26
Itse hankin muutama vuosi sitten kotimaiset kitkapohjakengät ja yllätyin positiivisesti. Nastalenkkarit jäivät sen myötä komeron perukoille pölyyntymään kunnes nyt kesällä heitin ne menemään.

Itse taasen yllätyin Rapalan crocs-tyylisistä saappaista. En tiedä mitä tuo pohja on, mutta muutaman kerran kokeillut ihan tarkoituksellakin tossu lätäkköön, lätäkön pohja aivan silosessa jäässä - ja tuo saapikashan jumahtaa siihen jääpintaan niin että saa ihan tosissaan kiertää jalkaa jos haluaa saappaan pyörähtämään :o Luulisi että tuollaiseen märkään jäähän ei pure kuin piikki, mutta todella vakuuttavaa oli tuon jalkineen lepokitka noissakin olosuhteissa 8)

Toki sitten löytyy myös lenkkarit halpis-nastoilla, joilla mennään koirien kanssa kuivalla kelillä jos asfaltti on mustana, vain ohkasesti jäässä. Sitten on ihan icebugit niille kuiville keleille kun tuo halpis ei enää pure ja taas toisaalta ei oikein henno noita kalliita nastoja asfaltillakaan pilata. Eli jalkineet kelin mukaan, paljon helpompaa nakata sopivimmat naulakon kenkätelineestä käyttöön kuin vaihtaa autoon renkaita vastaavalla tavalla joka ajolle erikseen ;)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

paimentolainen

Meillä kun on molemmissa autoissa sama rengaskoko, niin hommasin yhdeksi rengassarjaksi uudet R3 kitkat koossa 255/55-18. Laitoin ne volsuun alle viime viikolla, kun tiedossa oli lunta ja pakkasia.

Kävin sitten perjantai-illalla hakemassa kaivinkoneen pois asiakkaalta. Mun kärry painaa n. 900kg ja kaivuri vähän reippaat 2 ton. Lastasin koneen kyytiin ja ajoin pienen hiekkatien isommalle, asvaltoidulle tielle, johon oli tiukka liittymä ja heti perään jyrkkä ylämäki, joka oli kiiltävässä mustassa jäässä. Ei ollut mitään toivoa kiivetä mäkeä ylös, vaan kaikki pyörät suti ja yhdistelmä liukui taaksepäin. Hyvä kun sain seivattua tilanteen jarrua löysäämällä. Kieli keskellä suuta.

Soitin sitten pojan paikalle Cayennellä, jossa on Hakkapeliitta nastat 265/40-21, pari kolme vuotta vanhat. Vaihdettiin siinä mäen alla vetoautoa, ja poika lähti eleettömästi kotiin kaivurin kanssa, ja minäkin perässä pelkällä volkkarilla.

Minulle jääpito on kaikki kaikessa. Kaikki muu höpinä yllättävistä tilanteista tai ennakoinnista on sivuasia. Tätä ei voi tietenkään yleistää, eli volsu lähti ihan nätisti kitkoilla jäistä mäkeä ylös. Jos ei olisi tarve vetää noita lasteja, kitkat olis mullakin koko ajan alla. Aika aavemaisen hyvä pito niissä on liukkaallakin.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

-karppa-

Onpahan eilen ja tänään ollut harvinaisen paskat kelit ajaa kitkoilla! Ensin tuli eilen luntaa, sitten räntää ja sen jälkeen vettä. Loska tukkii renkaan urat ja sen jälkeen jäätä alla.

Tänään sitten sataa vielä päälle alijäähtynyttä vettä, niin saa ihan pulkkana mennä, jos jarruttaa, kun sivuteitten urat on vielä ihan peilijäällä!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy