Kirjoittaja Aihe: Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat  (Luettu 1011478 kertaa)

Poissa Mikkes

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 141
    • Profiili
Nastarenkaita kannattaa käyttää talvisin jos ei osaa ajaa autoa, eikä tiedä, kuinka auto käyttäytyy liukkaalla kelillä ja mikä tärkeintä, ei osaa ennakoida.

Itse ajan 80 tkm vuodessa ja noita kilsoja olen ajanut n. 35 vuotta. Eli liki 3 miljoonaa kilometriä alkaa olemaan ratinpyörittelyä takana kelissä jos toisessakin. Kolareita on tänä aikana sattunut muutama ja jokaikinen kerta syypää on ollut toisessa autossa. Itse en voisi kuvitellakaan ottavani nastoja alle asfalttia raapimaan. Sitten jos ajatellaan pk-seutua ja varsinkin ydinkeskustaa, niin mielestäni siellä ei saisi edes ajaa nastarenkailla.

Mutta kuten sanoin, nastoilla ajelkoot kokemattomat kuljettajat, se on mielestäni ihan ok. Jos kokenut kuljettaja ei hallitse autoaan kitkoilla, niin se on kortti välittömästi pois. Kaiken A ja O jääkelillä ajeltaessa kitkoilla on ennakointi, eli ei ajeta keula kiinni edelläajavan perseessä (puskurissa).

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.982
    • Profiili
Nastarenkaita kannattaa käyttää talvisin jos ei osaa ajaa autoa, eikä tiedä, kuinka auto käyttäytyy liukkaalla kelillä ja mikä tärkeintä, ei osaa ennakoida.

Itse ajan 80 tkm vuodessa ja noita kilsoja olen ajanut n. 35 vuotta. Eli liki 3 miljoonaa kilometriä alkaa olemaan ratinpyörittelyä takana kelissä jos toisessakin. Kolareita on tänä aikana sattunut muutama ja jokaikinen kerta syypää on ollut toisessa autossa. Itse en voisi kuvitellakaan ottavani nastoja alle asfalttia raapimaan. Sitten jos ajatellaan pk-seutua ja varsinkin ydinkeskustaa, niin mielestäni siellä ei saisi edes ajaa nastarenkailla.

Mutta kuten sanoin, nastoilla ajelkoot kokemattomat kuljettajat, se on mielestäni ihan ok. Jos kokenut kuljettaja ei hallitse autoaan kitkoilla, niin se on kortti välittömästi pois. Kaiken A ja O jääkelillä ajeltaessa kitkoilla on ennakointi, eli ei ajeta keula kiinni edelläajavan perseessä (puskurissa).

Vai niin? Lainaan sukulaista, joka ajaa parhaina vuosina yli 120tkm ja totesi: Kitkoilla olen yhden talven kokeillut ja se riitti, kun pitää lähteä kelillä, kuin kelillä liikenteeseen ja pitää päästä perille, niin ehkä ei riitä ja silloin ne on nastarenkaat. Kilometrejä hänellä takana paljon enemmän, kuin sinulla  ;D.

Ja ei toinen auto ei hiljentynyt vaikka heitti CVC7:t alle  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.982
    • Profiili
Jos nyt joku ajaa nastoilla stadissa, on se yhtä kiellettyä kuin ennenkin.

Miten niin on?

Jos keli vaatii talvirenkaita saat silloin käyttää talvirenkaita...

Näyttää maanantaina tulevan räntäsadetta:
https://www.foreca.fi/Finland/Helsinki
https://www.foreca.fi/Finland/Helsinki/details/20201019

Oletko oikeasti noin tyhmä, vai esitätkö. Viime vuonna sai laittaa nastat alle marraskuussa niinkuin tänäkin vuonna. Jos keli edellyttää nastat sai laittaa alle viime vuonna Lokakuussa, niinkuin tänäkin vuonna. Mikä helvetti siinä muuttui? Jos nyt stadissa kuiva keli ja 5 lämmintä, niin saako olla nastat alla? Mitä? Lukekaa mitä kirjoitetaan. Kukaan ei puhunut talvirenkaista yhtään mitään, vaan NASTOISTA. Ainoa ero viime vuoteen on, että silloin oli PAKKO käyttää TALVIRENKAITA, JOULU-MAALIS, oli keli mikä tahansa.

Tässä hyvä esimerkki, kun tavis yrittää päteä  ;D? Menikö tunteisiin? Laki sanoo SELVÄSTI, että sinulla pitää olla keliin sopivat renkaat. Minä en ottanut mitään kantaa mihinkään muuhun.

Nyt voisi olla parhaat kelit nimenomaan KE-kitkoille! Suomessa hyväksyttyjä talvirenkaita M+S merkinnällä olevat: Joita oikoen ovat KE-kitkat, kitkat ja NASTARENKAAT!

https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/auton-renkaat#d0ce0ae0

Talvirenkaiden käyttöaika

Uuden 1. kesäkuuta 2020 voimaantulleen tieliikennelain myötä talvirenkaiden käyttöaikaa koskevat säännöt muuttuivat. Talvirenkaita tulee käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana. Vaadittuna aikana talvirenkaassa tulee kulutuspinnan pääurien syvyys olla vähintään 3 mm. Pakollinen käyttöaika pitenee siten kuukaudella sekä syksyllä että keväällä, mikäli keli edellyttää. Kuitenkin myös kesärenkaita saa tuona aikana käyttää, jos alueella vallitsee ”kesäkeli”. Säällä tai kelillä, jolloin talvirenkaiden käyttöä edellytetään, tarkoitetaan tieolosuhteita, joissa alueen tieverkolla, myös pienemmät tiet huomioon ottaen, on tarve käyttää talvirenkaita olemassa olevan tai mahdollisen liukkauden vuoksi. Yksittäistapauksessa liikenteenvalvoja määrittelee, onko olosuhde sellainen, että talvirenkaita on käytettävä. Toisin sanoen uuden lain myötä esimerkiksi syksyllä talvirenkaita ei tarvitse vaihtaa pelkästään kalenterin perusteella. Auton käyttäjän tulee silti huolehtia ennakoiden, että ”talvi ei pääse yllättämään”, ja alla on lain edellyttämät renkaat.


Oliko muuta? Saat käyttää stadissakin tähän aikaan vuodesta nastarenkaita, jos keli vaatii ja siitä on turha vetää edes tällä foorumilla itkupotkuraivaireita  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa a_jaba

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.281
  • Tietäjät tietää...
    • Profiili
Oliko muuta? Saat käyttää stadissakin tähän aikaan vuodesta nastarenkaita, jos keli vaatii ja siitä on turha vetää edes tällä foorumilla itkupotkuraivaireita  ;D.

Stadissa se keli-vaatimus on täyttynyt viimeksi noin 1,5 vuotta sitten eli 2019 lopputalvesta.
Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 85tkm ->
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa Mikkes

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 141
    • Profiili
Vai niin? Lainaan sukulaista, joka ajaa parhaina vuosina yli 120tkm ja totesi: Kitkoilla olen yhden talven kokeillut ja se riitti, kun pitää lähteä kelillä, kuin kelillä liikenteeseen ja pitää päästä perille, niin ehkä ei riitä ja silloin ne on nastarenkaat. Kilometrejä hänellä takana paljon enemmän, kuin sinulla  ;D.

Ja ei toinen auto ei hiljentynyt vaikka heitti CVC7:t alle  ;D.

Kas kun et oikein kaiman kaveria lainaa. Kuten aiemmin sanoin. Kortti pois sukulaiseltasi (kaiman kaverilta). Tiedoksesi, jos kaiman kaverisi on ajanut 120 tkm vuodessa ja yli 3 miljoonaa kilometriä, ei sillä ole ajotaitoon enää millään lailla parantavaa vaikutusta, kuin jos ajaa 80 tkm vuodessa ja takana vähän alle 3 miljoonaa kilometriä. Ymmärrän, että sinä et tätä ymmärrä.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.982
    • Profiili
Kas kun et oikein kaiman kaveria lainaa. Kuten aiemmin sanoin. Kortti pois sukulaiseltasi (kaiman kaverilta). Tiedoksesi, jos kaiman kaverisi on ajanut 120 tkm vuodessa ja yli 3 miljoonaa kilometriä, ei sillä ole ajotaitoon enää millään lailla parantavaa vaikutusta, kuin jos ajaa 80 tkm vuodessa ja takana vähän alle 3 miljoonaa kilometriä. Ymmärrän, että sinä et tätä ymmärrä.

Parhaita uhriutujia ja toisten rengasvalintoja kritisoivia autofoorumeilla on kitkauskovaiset. Kyllä valitettavasti teitä näkee, joka talviloma köröttelemässä/pärjäämässä pohjoisessa ja kyllä me jotka siellä ajamme normaalisti olemme juuri samaa mieltä, että teiltä pitäisi viedä kortti pois!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Hannes

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.010
    • Profiili
Sellainen mielenkiintoinen asia josta ei täällä paljon puhuta;

Kummat renkaat ovat vaarallisemmat sulalla tiellä kitkarenkaat vai nastarenkaat. Mielipiteeni on että nastarenkaat ovat huomattavastit joka suhteessa kuin kitkarenkaat

Jarrutuksessa
sivuttaispidossa
Ajettavuudessa jne.....


Poissa Antore

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 402
  • ID.3 1st Max
    • Profiili
Sellainen mielenkiintoinen asia josta ei täällä paljon puhuta;

Kummat renkaat ovat vaarallisemmat sulalla tiellä kitkarenkaat vai nastarenkaat. Mielipiteeni on että nastarenkaat ovat huomattavastit joka suhteessa kuin kitkarenkaat

Jarrutuksessa
sivuttaispidossa
Ajettavuudessa jne.....

Eipä noissa testien mukaan isoja eroja ole. Alla tulokset jarrutusmittausten osalta (TM2020). Nastat punaisella.



Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.982
    • Profiili
Sellainen mielenkiintoinen asia josta ei täällä paljon puhuta;

Kummat renkaat ovat vaarallisemmat sulalla tiellä kitkarenkaat vai nastarenkaat. Mielipiteeni on että nastarenkaat ovat huomattavastit joka suhteessa kuin kitkarenkaat

Jarrutuksessa
sivuttaispidossa
Ajettavuudessa jne.....

Se mistä on kirjoitettu, niin vaihtelevissa olosuhteissa nasta on parempi.

Kyllähän jokaisessa TM:n ja tuulilasin talvirengastestissä on renkaiden ominaisuudet testattu myös paljaalla asvaltilla ja myös arvioitu (Jokainen voi sitten arvioida painotukset itse). On myös erikseen testattu kuinka huonosti kitkarengas toimii kesärenkaana, kun taas nypityillä nastarenkailla tuo renkaan sulaminen alle ei ole samanlaista.

On kuitenkin viisi tilannetta, joissa kitkarengas toimii huonommin kuin nastarengas.

1. Ilman lämpötila nollan tienoilla, jäätä tiellä

Kun lämpötila on viidestä pakkasasteesta viiteen lämpöasteeseen, niin tien pinnalla on jäätä. Jääpinnalla nasta on ylivoimainen. 50 km/h nopeudella tehdyissä testeissä, nollakelillä, nastarenkaiden jarrutusmatka oli 43 metriä, kun se oli kitkarenkailla 60 metriä.

2. Äkilliset kelivaihtelut

Kitkarengas toimii parhaiten tasaisissa kelioloissa, mutta äkilliset kelivaihtelut kuten nopea lämpötilat nousu ovat ongelma kitkarenkaalle. Kun kireä pakkanen lauhtuu nopeasti esimerkiksi alle viiteen asteeseen, niin tien pinta liukastuu nopeasti. Nopea lauhtuminen on vaikeuttaa nastarenkailla ajoakin, mutta kitkoilla ongelma korostuu.

5. Etelä-Suomen keliolot

Etelä-Suomen epävakaat keliolot ovat joskus jopa hankalammat kuin pohjoisen pakkaset. On mustaa jäätä, liukkaita ramppeja, päivän mittaan vaihtelevasti liukkaita tien pintoja.

- Etelä-Suomen epävakaisiin talviin nastarengas on useimmiten sopivampi, koska se antaa enemmän pelivaraa liukkaimmilla nollakeleillä, sanoo johtaja Teppo Huovila Nokian Renkailta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa sakal83

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.427
    • Profiili
Tarkoituksella jätetty kohdat 3 ja 4 pois?

Lainaus
3. Vanha auto

Vanhemmista autoista puuttuu nykyaikainen turvatekniikka: lukkiutumattomat jarrut ja luistonestot, ajovakausjärjestelmä. Silloin kitkarenkaan pitopuutteet nastarenkaaseen korostuvat.

4. Kokematon kuljettaja ja/tai useita kuljettajia

Kitkarengas sopii kokeneelle kuljettajalle, joka osaa sovittaa ajotapansa kitkarenkaan rajoitusten mukaan, mutta kokematon tai muuten malttamaton voi joutua äkillisiin vaaratilanteisiin.

- Jos ajotyyli on kohtuullisen rauhallinen, ennakoiva ja omaa reittisuunnitelmaa pystyy muuttamaan, nastattomilla talvirenkailla pärjää. Silloin liukkaalla vauhtia täytyy kuitenkin hiljentää ja kaarteissa ottaa selkeästi rauhallisemmin, neuvoo teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri Nokian Renkailta.

Sekä loppukaneetti:
Lainaus
Kenelle kitkarengas sopii?

- Kitkarengas sopii erityisen hyvin, jos sinulla on uusi turvavarusteltu auto, ajat pääasiassa pohjoisen vakaammissa talviolosuhteissa ja olet kokenut autoilija, määrittelee Huovila.

Kitkarengas on hiljainen ja taloudellinen ajaa, mutta ei sovi kokemattomalle kuljettajalle.
Kovilla pakkasilla nastojen ja kitkojen ero tasoittuu. Paljailla sohjoisilla ja lumisilla talviteillä kitkarengas toimii hyvin.

- Kun pakkasta on parikymmentä astetta, nastat ja nastattomat talvirenkaat ovat yhtä pitävät, nastattomat joskus jopa pitävämmät. Kovalla pakkasella jää ei ole liukasta. Mutta lähempänä nollaa jään päällä on vettä, mikä tekee siitä liukkaan. Silloin nastarengas saa pinnasta paremman otteen, toteaa Matti Morri.
« Viimeksi muokattu: 18.10.20 - klo:09:36 kirjoittanut sakal83 »

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.982
    • Profiili
Tarkoituksella jätetty kohdat 3 ja 4 pois?

Oot niin helppo ja jopa kuusi minuuttia meni  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Mikkes

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 141
    • Profiili
Parhaita uhriutujia ja toisten rengasvalintoja kritisoivia autofoorumeilla on kitkauskovaiset. Kyllä valitettavasti teitä näkee, joka talviloma köröttelemässä/pärjäämässä pohjoisessa ja kyllä me jotka siellä ajamme normaalisti olemme juuri samaa mieltä, että teiltä pitäisi viedä kortti pois!

Niinkö? olen käynyt omalla Levin mökillä ja firman Rukan mökillä joka talvi nyt n. 20 vuotta ja aina kitkoilla. Yhdelläkään reissulla en köröttele/yritä pärjätä pohjoisen teillä pakkaslumisilla teillä, joilla kitkat ovat huomattavasti paremmat kuin nastat. Oletko käynyt oikein katsomassa kaikkien näiden "köröttelijöiden" rengastusta? En edes veikkaa, vaan tiedän, että et ole ja todennäköisesti ne köröttelijät ovat näitä nastarenkailla epävärmasti ajavia kuskeja, joilla on hyvin vähän ajokokemusta. Taitavat kaikenlisäksi olla näitä kaverin kaimojasi, jotka vetävät kesät ja talvet nastat alla ja luulevat olevansa hyviä kuskeja vain sen vuoksi, kun ovat laittaneet asfaltteja tuohoavat nastat allensa.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.982
    • Profiili
Niinkö? olen käynyt omalla Levin mökillä ja firman Rukan mökillä joka talvi nyt n. 20 vuotta ja aina kitkoilla. Yhdelläkään reissulla en köröttele/yritä pärjätä pohjoisen teillä pakkaslumisilla teillä, joilla kitkat ovat huomattavasti paremmat kuin nastat. Oletko käynyt oikein katsomassa kaikkien näiden "köröttelijöiden" rengastusta? En edes veikkaa, vaan tiedän, että et ole ja todennäköisesti ne köröttelijät ovat näitä nastarenkailla epävärmasti ajavia kuskeja, joilla on hyvin vähän ajokokemusta. Taitavat kaikenlisäksi olla näitä kaverin kaimojasi, jotka vetävät kesät ja talvet nastat alla ja luulevat olevansa hyviä kuskeja vain sen vuoksi, kun ovat laittaneet asfaltteja tuohoavat nastat allensa.

Mahtava katsoa 35 vuoden ajohistorialla ja yli 3 miljoonan ajokilometrin omaavan henkilön uhoa, kuinka hän tietää paremmin "kaikkien" ajotarpeet.

Ja kyllä suosittelen ajelemaan siellä Lapissa muuallekkin, kuin auratuille mökin pihoille ja olet oikeassa kitka on parhaimmillaan nimenomaan pakkasessa, mutta sitten kun taas mennään tiehoidon heikommalle puolelle ja lumi muuttuu jääksi ja keli menee plussa tienoille, niin nasta pyyhkii kitkan.

Ja kyllä nuo etelän vetelät tunnistaa Lapin reissuilla. Toki sitten on näitä jotka ajaa, kuin Euroopan omistajat, mutta näitä sitten hinaillaan ojan pohjalta  ;D.

Ja kyllä minä ajan tälläkin hetkellä kitkoilla, mutta en tiedä paremmin sinun tarpeita enkä myöskään nettikirjoittelun perusteella osaa arvioida sinun ajotaitojasi, mutta sinä osaat arvoida painitaitoja  ;D. Toki jos olet useampaan kolariin/onnettomuuten joutunut ja aina vika on ollut vastapuolen, niin ehkä et olekkaan ollut niin hyvä ennakoimaan tilanteita, kuin annat ymmärtää täällä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Mikkes

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 141
    • Profiili
Mahtava katsoa 35 vuoden ajohistorialla ja yli 3 miljoonan ajokilometrin omaavan henkilön uhoa, kuinka hän tietää paremmin "kaikkien" ajotarpeet.

Ja kyllä suosittelen ajelemaan siellä Lapissa muuallekkin, kuin auratuille mökin pihoille ja olet oikeassa kitka on parhaimmillaan nimenomaan pakkasessa, mutta sitten kun taas mennään tiehoidon heikommalle puolelle ja lumi muuttuu jääksi ja keli menee plussa tienoille, niin nasta pyyhkii kitkan.

Ja kyllä nuo etelän vetelät tunnistaa Lapin reissuilla. Toki sitten on näitä jotka ajaa, kuin Euroopan omistajat, mutta näitä sitten hinaillaan ojan pohjalta  ;D.

Ja kyllä minä ajan tälläkin hetkellä kitkoilla, mutta en tiedä paremmin sinun tarpeita enkä myöskään nettikirjoittelun perusteella osaa arvioida sinun ajotaitojasi, mutta sinä osaat arvoida painitaitoja  ;D. Toki jos olet useampaan kolariin/onnettomuuten joutunut ja aina vika on ollut vastapuolen, niin ehkä et olekkaan ollut niin hyvä ennakoimaan tilanteita, kuin annat ymmärtää täällä.

Mä en uhoa koskaan mistään asiasta, jos sille ei ole tarvetta, niin kuin sinä olet uhonnut ja mellastanut näillä palstoilla ikuisuudet. Kirjoitat itsestäsi tuossa, että tiedän muiden ajotarpeet, juuri sinä kirjoitat niin, että tietäisit muiden ajotarpeet ja yleensäkin kaikki asiat.

Mä en ole niin tyhmä, että mä lähtisin huvikseen ajelemaan hoitamattomille tiealueille, jos ei ole tarvis ja tähän mennessä tarvetta ei ole ollut. Mutta hei, huvinsa kullakin, ajele sinä vaikka keskellä metsää, jos saat siitä jotain tyydytystä.

Ojan pohjalta minua ei ole tarvinnut koskaan hinailla, mutta sulla on ilmeisesti kokemusta siitäkin. Euroopan omistajaa ei myöskään ole koskaan tarvinnut esittää, enkä enää edes tiedä miten nää sun typerät väitteet liittyy asiaan.

Jos mä olen pariin kolmeen kolariin joutunut 3 miljoonan kilometrin ajoilla, niin sinulle täytyy näköjään erikseen kertoa tämäkin asia, se on ajosuoritteisiin nähden olemattoman pieni peltinaarmujen määrä. Tilanteita on toki ollut valtavasti enemmän, mutta juurikin ennakointi on estänyt nekin kolhut.

Alkaa Karpan kirjoitukset olemaan sitä luokkaa, että nyt ollaan menossa aika reilusti ns. ihon alle ja aletaan olemaan taas aika sivussa itse aiheesta. Koita kestää.

Poissa Jönglööraaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 851
    • Profiili
Sellainen pieni "uho" vain värittää keskustelua. Minäkin ruuvasin alle Conti 2 nastat ja on taas turvallista ajella menemään. Itse olen ajanut puhtaalla ajohistorialla jo kymmeniä vuosia ja samalla jopa estänyt monta mälliä näiden teiden ritareiden takia. Mun pitäisi saada hengenpelastusmitali.
 Kolmea miljoonaa kilsaa ei oo takana, mutta sellaiset puolitoista miljoonaa varmaankin. On siinä kyllä autojakin mennyt kynsien läpi 20-30 kappaletta.
Kyllä nasta on nasta juttu.
Joku kertoi, että kapeat renkaat ovat hyvät.

Poissa TOURAN HIGHLINE

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 142
    • Profiili
Joku kertoi, että kapeat renkaat ovat hyvät.
On. Tai sitten ei. Yleensä niin, että jos on ne kapeat alunperin, niin sitten on, ja jos ei ole, niin sitten ei ole.
Täällä on näissä näkökulmien vaihdossa kyllä niin leppoisa tunnelma, että nyt varmaan on paikallaan alkaa väitellä renkaan absoluuttisesta kapeudesta ;D ;).

Poissa tmr97

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 597
    • Profiili
Periaatteessa on ihan sama ajaako kuka nastoilla ja kuka kitkoilla. Mutta:
Suomen valtio on tehnyt lisää velkaa noin 30v ja kunnat noin 20v putkeen. Talouden tasapainoa ei ole näköpiirissä. Teiden kunto heikkenee keskimäärin joka vuosi. Meillä suomessa ei enää ole varaa nastarenkaisiin. Ne pitäisi laittaa luvanvaraisiksi, jolloin nastojen osuus voisi laskea uusista renkaista esim 20% tasolle. Tämä on parempi kuin se, että korotetaan veroja, esim polttoaine- tai ajoneuvoveroa.
« Viimeksi muokattu: 18.10.20 - klo:18:48 kirjoittanut tmr97 »

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.982
    • Profiili
Periaatteessa on ihan sama ajaako kuka nastoilla ja kuka kitkoilla. Mutta:
Suomen valtio on tehnyt lisää velkaa noin 30v ja kunnat noin 20v putkeen. Talouden tasapainoa ei ole näköpiirissä. Teiden kunto heikkenee keskimäärin joka vuosi. Meillä suomessa ei enää ole varaa nastarenkaisiin. Ne pitäisi laittaa luvanvaraisiksi, jolloin nastojen osuus voisi laskea uusista renkaista esim 20% tasolle. Tämä on parempi kuin se, että korotetaan veroja, esim polttoaine- tai ajoneuvoveroa.

Nastarenkaiden syyhän se on, että valtio on elänyt yli varojensa yli 10 vuotta. Ja jottei totuus unohtuisi, niin autolijoita kerättävät tulot on kolmanneksi eniten valtionbudjetissa n. 8 miljardia, josta palautetaan murusia!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Jönglööraaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 851
    • Profiili
On. Tai sitten ei. Yleensä niin, että jos on ne kapeat alunperin, niin sitten on, ja jos ei ole, niin sitten ei ole.
Täällä on näissä näkökulmien vaihdossa kyllä niin leppoisa tunnelma, että nyt varmaan on paikallaan alkaa väitellä renkaan absoluuttisesta kapeudesta ;D ;).

Kyllä siitä on ennenkin keskusteltu. Laita hakuun kapeat renkaat.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.982
    • Profiili
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/joko-olet-vaihtanut-talvirenkaat-poliisilta-tiukka-muistutus-uudesta-pakosta-jos-kuljettaja-tasta-huolimatta-jatkaa-ajamista-syyllistyy-han-niskoitteluun/44151ab8-d80b-4ded-bffa-c8d7b98219d3?ref=iltalehti:5f3c&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi&_ga=2.105810438.446630032.1603019091-1057109100.1603019091

"Autoliiton mukaan Poliisihallituksen kanta on, ettei liukkaalla kelillä saa ajaa kesärenkailla."
"Autoliiton mukaan on olennaista, että talvirenkaat vaihdetaan ennen liukkaita kelejä."
"”Autoilijan on siis seurattava säätiedotuksia ja ennakoitava. Parempi on vaihtaa syksyllä renkaat viikkoa turhan aikaisin kuin päivä liian myöhään”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoi.

Autoliiton mukaan nastarenkaiden käyttö on sallittua talvirengaspakon ajan lisäksi myös muulloin, jos keliolosuhteet sitä edellyttävät.

”Mikään ei siis estä nastarenkaidenkaan alle vaihtamista lokakuussa tai pois ottamista vasta huhtikuussa olosuhteiden niin vaatiessa”, Vesalainen kertoi."

Onko kenelläkään (hyviä) kokemuksia tuorehkoista Keski-Euroopan kitkoista? Vajaa kymmenen vuotta sitten oli alla Nokian k-e -kitkat (mallia en muista) ja ne olivat erittäin pätevät. TM testasi ne myös aikanaan ja totesi toimivan yhtä hyvin kuin Pohjoismaalaiset serkkunsa. Nyt ei ole silmään osunut testejä missä näitä olisi mukana.

Continental:t olleet useassa testissä.

https://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Continental/WinterContact-TS-860.htm
https://alltyretests.com/continental-wintercontact-ts-860-test-review/
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa jhm

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 174
    • Profiili
Mulla ei ole kuin + miljoona  vasta ajettuna,tänään ruuvasin Hakkapeliitta ysit sitten alle.Juu...talvella -78-79 lipsahti jäätiköllä Vauxhall Viva kiveen ysikympin mutkassa,etulokari meni kurttuun ja tukivarsi mutkalle,silloin oli nastat kans,merkki ei enää muistu mieleen.Vastahan tuo juuri tapahtui.No,kitkoillakin on ajettu välillä.Ei vain tule ajeltua lämmitetyllä asfaltilla.

Kai tähän säikeeseen tulee sata sivua taas ennen kevättä  :) . Ja monta ratkaisematonta painimatsia.
Skoda Yeti 1.6 TDI Experience 2013

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.523
    • Profiili
Onko kenelläkään (hyviä) kokemuksia tuorehkoista Keski-Euroopan kitkoista? Vajaa kymmenen vuotta sitten oli alla Nokian k-e -kitkat (mallia en muista) ja ne olivat erittäin pätevät. TM testasi ne myös aikanaan ja totesi toimivan yhtä hyvin kuin Pohjoismaalaiset serkkunsa. Nyt ei ole silmään osunut testejä missä näitä olisi mukana.

Naapurimaassa testaavat onneksi noita KE-kitkojakin joka vuosi muitten renkaitten ohessa, tässä tuoreimmasta lehdestä yhteenveto:



Harmillisesti ei tuota TS860 Continentalia mukana, mutta tuo Nokian WR Snowproof näyttää kyllä olevan äärettömän mielenkiintoinen tuote, jää- ja lumipitoa on "riittävästi" etelän keleihin mutta käytös sateessa on paljon parempi kuin skandikitkoilla.  :o
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa tmr97

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 597
    • Profiili
Nastarenkaiden syyhän se on, että valtio on elänyt yli varojensa yli 10 vuotta. Ja jottei totuus unohtuisi, niin autolijoita kerättävät tulot on kolmanneksi eniten valtionbudjetissa n. 8 miljardia, josta palautetaan murusia!

En mä noin kirjoittanut. Mutta kun rahat on loppu, niin kannattaisi etsiä säästöjä kohteista, josta ei tule haittaa. Kitkat kuluttavat teitä selvästi nastoja vähemmän. Bonuksena saa pienemmän melun ja vähemmän tiepölyä. Haittoja ei tule, kun nastat jäävät niiden käyttöön jotka välttämättä tarvitsevat, esim poliisi. Perusjampoista tuskin kovin moni tarvitsee. Itselle ei ole yli 10v aikana sitä tilannetta tullut 30-40tkm/v ajosuoritteella.

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.097
    • Profiili
Naapurimaassa testaavat onneksi noita KE-kitkojakin joka vuosi muitten renkaitten ohessa, tässä tuoreimmasta lehdestä yhteenveto:

Harmillisesti ei tuota TS860 Continentalia mukana, mutta tuo Nokian WR Snowproof näyttää kyllä olevan äärettömän mielenkiintoinen tuote, jää- ja lumipitoa on "riittävästi" etelän keleihin mutta käytös sateessa on paljon parempi kuin skandikitkoilla.  :o
Mielenkiintoinen testi. Merkillepantavaa on että 5:n kärjessä on vain yksi nasta ja sekin vasta kolmantena. Toinen huomio on että Nokian WR Snowproof (KE-kitka) saa paremmat pisteet jääpidosta kuin Kumhon ja Nexgenin nastat - ja ilmoitettua hintaeroa näihin halppiksiin on vain 20 eur (200kr) per rengas (toki testin hintatiedot ovat aina vähän sinnepäin). Nyt on siis nähty sekin että premium KE-kitka menee edullisempien nastojen edelle - jääpidossa (!) - joka on suhteessa kaikkein haasteellisin alue erityisesti KE-kitkalle (tosin testiolosuhteita ei ilmoitettu, todennäköisesti -7C). Toisaalta, ei kannata liikaa innostua KE-kitkoista- Goodyearin KE-kitkan tulos on vain 2 pistettä jääpidosta ja saa siitä hylätyn ja miinuspisteitä. Samoin Contin TS860 (ei mukana tuossa) jäi viime vuoden testeissä reippaasti jääpidossa nordic-kitkoille, eikä päässyt ruotsalaisissa testeissä kärkisijoille.   

Suomalaisissa testeissä jää- ja lumipidon painostus on suurempi ja täten järjestys olisi hieman eri. Testissä on myös mielenkiintoinen uusi painotus. Jos jokin osa-alue menee erittäin heikosti ja siitä tulee hylätty, tulee 10 miinuspistettä. Tässä tapauksessa Contin CVC7 kitka sai testin (jaetun) huonoimman arvosanan ja hylätyn märän kelin jarrutuspidosta.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.097
    • Profiili
Mutta kun rahat on loppu, niin kannattaisi etsiä säästöjä kohteista, josta ei tule haittaa. Kitkat kuluttavat teitä selvästi nastoja vähemmän. Bonuksena saa pienemmän melun ja vähemmän tiepölyä. Haittoja ei tule, kun nastat jäävät niiden käyttöön jotka välttämättä tarvitsevat, esim poliisi. Perusjampoista tuskin kovin moni tarvitsee. Itselle ei ole yli 10v aikana sitä tilannetta tullut 30-40tkm/v ajosuoritteella.
+1. Kulutusero on 10..30x nastatyypistä riippuen (tutkimus/mittaus todellisella tiepohjalla). Ja turvallisemmat tiet kun vähemmän uria.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.097
    • Profiili
Sellainen mielenkiintoinen asia josta ei täällä paljon puhuta;

Kummat renkaat ovat vaarallisemmat sulalla tiellä kitkarenkaat vai nastarenkaat. Mielipiteeni on että nastarenkaat ovat huomattavastit joka suhteessa kuin kitkarenkaat
Turvallisuudesta puhuen, Suomen oloissa viimeiset +10 vuotta kitkoilla ajaville on sattunut suhteessä vähemmän vakavia onnettomuuksia kuin nastoilla ajaville. (tilasto josta siivottu sairastapaukset tms pois)

Aalto-yliopiston rengastutkija taasen huomauttaa että paljaalla asfaltilla ajaessa nastaulkonemien ero etu- ja taka-akselin välillä vajaavetoisissa autoissa voi kasvaa vaarallisen suureksi ja aiheuttaa hallinnan menetyksiä talvikelillä.

Nämäkin keskustelut löytyvät jos scrollaa taaksepäin joitain kymmeniä sivuja viime talven kohdalle ja todennäköisesti lisää viestejä tulee vieläkin.. :)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa Hannes

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.010
    • Profiili
Tällainen "isojen miesten" kinastelu on aina käynnissä kun aletaan puhua talvirenkasta, kummat on paremmat kitkat vai nastarenkaat, sitä käydään työpaikalla, mies porukoissa, forumeilla jne. Yksi merkille pistettävä seikka tulee esiin melkeipä joka kerta, kysyttäessä vankkumattomalta nastarenkaiden kannattajalta oletko koskaan kokeillut kitkarenkaita vastaus on: en ole enkä tule kokeilemaankaan ja yksi vielä huvittavampi piirre on se että tuollaisen vastauksen antaa yleensä mies mutta myös aina nainen.

Poissa mattinen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.000
    • Profiili
On kuitenkin viisi tilannetta, joissa kitkarengas toimii huonommin kuin nastarengas.
- - -
- Etelä-Suomen epävakaisiin talviin nastarengas on useimmiten sopivampi, koska se antaa enemmän pelivaraa liukkaimmilla nollakeleillä, sanoo johtaja Teppo Huovila Nokian Renkailta.

Näkemys ”viidestä tilannetta” ja kommentti Etelä-Suomen epävakaista talvista lienevät kaikki samasta lähteestä eli Nokian Renkaiden johtajalta, Teppo Huovilalta. Tämän suhteen kannattaa pitää mielessä, että hra Huovilan tarkoituksena on myydä Nokian renkaita, mm. nastarenkaita. Sen vuoksi hänen sanomisiaan ei voida pitää objektiivisena arviona siitä, millaisia renkaita itse kunkin tulisi käyttää. Sen sijaan, että kuuntelemme hra Huovilaa tai internetin suurta kokemusasiantuntijoiden joukkoa, kannattaa muodostaa oma, itsenäinen mielipide asiasta. Parhaiten tämä tapahtuu siten, että hankkii autoonsa kitkarenkaat. Karppa on näin toiminut, mutta hän onkin keskimääräistä enemmän kiinostunut autoista ja autoilusta. Sen sijaan Paavo Perusautoilija ei tällaisilla asioilla juuri päätään vaivaa. Hän ostaa autoonsa vanhasta muistista nastarenkaat, koska nastarengas on yhtä kuin talvirengas. Ja seuraukset ovat ihan helvetin ikävät. Kohta täällä Helsingissäkin alkaa toukokuuhun asti ulottuva jakso, jonka aikana paljas asfalti jyrsitään piloille nastarenkailla.

Nastarenkaiden syyhän se on, että valtio on elänyt yli varojensa yli 10 vuotta. Ja jottei totuus unohtuisi, niin autolijoita kerättävät tulot on kolmanneksi eniten valtionbudjetissa n. 8 miljardia, josta palautetaan murusia!

Autokansan kestoargumentti on, että erilaisia autoiluun liittyviä veroja palautetaan heille niin ja niin vähän. Verotus ei kuitenkaan Yle-veroa lukuun ottamatta perustu "palautusperiaatteelle". Veronmaksajalla ei ole mahdollisuutta saada tietyn veron suorituksella juuri tiettyä vastasuoritusta. Jos haluttaisiin toimia niin, että autoilijoilta kerätyt verot käytetään tiettyyn tarkoitukseen, pitäisi kyetä perustelemaan, miksi juuri autoilijoiden tulisi saada tällainen etu. Eikö sama etu pitäisi myöntää esimerkiksi tulo- ja perintöveroa maksaville? Suomesta saattaisi esimerkiksi löytyä iso joukko ihmisiä, jotka haluaisivat tuloveronsa ”palautettavaksi” vanhustenhoidon saattamiseen pohjoismaiselle tasolle sen sijaan, että valtio hankkii uusia torjuntahävittäjiä. Eikö heitä pitäisi kuunnella yhtä herkällä korvalla kuin autoilijoita?

Vielä on mainittava autokansan usein mainitsema 8,5 miljardia euroa. Siinä on mukana arvonlisäverot. Se peritään kaikesta arvonlisästä, eikä sitä näin ollen voi pitää erityisesti autoiluun kohdistuvana verona. Oikea luku autokansan ”verouhrille” onkin 5 miljardia. Eli autovero (1 miljardi), ajoneuvovero (1,1 miljardia), ja polttoainevero (2,9 miljardia).

Poissa Jönglööraaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 851
    • Profiili
Kapeat renkaat voisi tulla pakolliseksi.
Kuluttaisi teitä vähiten ja tietysti nastattomana. :D

Poissa SNG

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.653
  • Ocu Scout 2.0Tdi ´08
    • Profiili
Kapeat renkaat voisi tulla pakolliseksi.
Kuluttaisi teitä vähiten ja tietysti nastattomana. :D

En ylenkatsoisi hieman ensiasennuskokoa kapeampia renkaita.

Ei ihan sattumalta jäärata- ja ralliautoissa ole kapeat piikkirenkaat. Nimenomaan piikkirenkaat kun nastat eivät juurikaan pitoa isoa kovaa mentäessä lisää.

Ja todellakin, jokaisin kannattaisi edes kerran kokeilla nykyaikaisia skandikitkoja ennen ostopäätöksen tekoa uusia talvirenkaita hankittaessa. Nastoille on paikkansa, mutta niin myös kitkoille.

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy