Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

a_jaba

Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Iro

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 16.10.20 - klo:12:17
Jätän tämän vain tähän... https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/kitkat
"Tavoitteemme on kasvattaa kitkarenkaiden osuutta Helsingin kaupunkiliikenteessä nykyisestä vajaasta 30 prosentista 70 prosenttiin seuraavan kymmenen vuoden aikana."

Mitenköhän ne tuon aikoo tehdä?
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

DSL

Lainaus käyttäjältä: Iro - 16.10.20 - klo:13:17
"Tavoitteemme on kasvattaa kitkarenkaiden osuutta Helsingin kaupunkiliikenteessä nykyisestä vajaasta 30 prosentista 70 prosenttiin seuraavan kymmenen vuoden aikana."

Mitenköhän ne tuon aikoo tehdä?

Helposti. Nythän on uusi liikennemerkki. Nastarenkailla varustetulla moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty.  ;D

Popo

Lainaus käyttäjältä: DSL - 16.10.20 - klo:13:25
Helposti. Nythän on uusi liikennemerkki. Nastarenkailla varustetulla moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty.  ;D

Tämä hoituu varmasti myös, kun liikennemerkkikin on jo keksitty. Meillä tehdään "maailman toimivinta kaupunkia", mikä voisi mennä pieleen...  ;D

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000006543087.html
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

rautiainen

Kyllä uusi tieliikennelaki on fiasko. Tänään pääkaupunkiseudulla pyöräillessäni vajaan tunnin aikana kuulin nastojen ropisevan ainakin kymmenessä henkilöautossa. Oikeasti ihmettelen miksi? Itse en ole ajanut enää nastoilla noin 20 vuoteen. Enkä aja. Ajanut olen kitkoilla Lappia myöten.

Antore

Lainaus käyttäjältä: rautiainen - 16.10.20 - klo:15:45
Kyllä uusi tieliikennelaki on fiasko. Tänään pääkaupunkiseudulla pyöräillessäni vajaan tunnin aikana kuulin nastojen ropisevan ainakin kymmenessä henkilöautossa. Oikeasti ihmettelen miksi? Itse en ole ajanut enää nastoilla noin 20 vuoteen. Enkä aja. Ajanut olen kitkoilla Lappia myöten.

Uusi tieliikennelaki ei liity kuulemaasi rapinaan millään tavalla.

ram1

#6036
Lainaus käyttäjältä: rautiainen - 16.10.20 - klo:15:45
Kyllä uusi tieliikennelaki on fiasko. Tänään pääkaupunkiseudulla pyöräillessäni vajaan tunnin aikana kuulin nastojen ropisevan ainakin kymmenessä henkilöautossa. Oikeasti ihmettelen miksi? Itse en ole ajanut enää nastoilla noin 20 vuoteen. Enkä aja. Ajanut olen kitkoilla Lappia myöten.
Nastojen käyttöaika ei muuttunut mitenkään lain myötä. Tai no periaatteessa loppupäässä hiukan. Tässä aika hyvin esitetty tuo uusi. Ei pitäisi hirveän vaikea olla ymmärtää. Ja jos Tukholmassa kävit, niin ropina ns. sallittua.

https://aamuset.fi/artikkeli/4123816/Talvirengaspakko+muuttuu+keliperusteiseksi+vuonna+2020
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 16.10.20 - klo:16:09
Nastojen käyttöaika ei muuttunut mitenkään lain myötä. Tai no periaatteessa loppupäässä hiukan.

Muuttuihan se alkupäästäkin ja ihan oleellisesti. Ennen sai laittaa nastat alle marraskuun alusta, ja talvirenkaat oli pakko olla joulukuun alusta. Nyt ne talvirenkaat täytyy olla alla marraskuun alusta kun keli niin vaatii, mutta ei ole pakko pitää milloinkaan ellei keli vaadi. Tarkoittaa sitä, että ennen et voinut saada marraskuussa sakkoja siksi, ettei alla ole talvirenkaita, oli keli mikä tahansa, mutta nyt voit saada sakot jos alla on kesärenkaat ja keli olisi edellyttänyt talvirenkaita.

ram1

Niin, eli miten se nastarenkaiden käyttöaika muuttui? Ei mitenkään. Jos nyt joku ajaa nastoilla stadissa, on se yhtä kiellettyä kuin ennenkin.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 16.10.20 - klo:17:28
Niin, eli miten se nastarenkaiden käyttöaika muuttui? Ei mitenkään. Jos nyt joku ajaa nastoilla stadissa, on se yhtä kiellettyä kuin ennenkin.

Miten niin on?

Jos keli vaatii talvirenkaita saat silloin käyttää talvirenkaita...

Näyttää maanantaina tulevan räntäsadetta:
https://www.foreca.fi/Finland/Helsinki
https://www.foreca.fi/Finland/Helsinki/details/20201019
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

rautiainen

Liikenneturvan sivuilta:
Yksittäistapauksessa liikenteenvalvoja määrittelee, onko olosuhde sellainen, että talvirenkaita on käytettävä. Toisin sanoen uuden lain myötä esimerkiksi syksyllä talvirenkaita ei tarvitse vaihtaa pelkästään kalenterin perusteella. Auton käyttäjän tulee silti huolehtia ennakoiden, että ”talvi ei pääse yllättämään”, ja alla on lain edellyttämät renkaat

Jos tämä ei ole epäselvä, niin mikä?

Antore

Ei ole yhtään mitään epäselvää jos vähänkään sattuu sitä maalaisjärkeä löytymään. Kun tie on jäästä tai lumesta liukas, ajetaan talvirenkailla ja jos näin ei ole, saa ajaa myös kesärenkailla riippumatta mitä päivää allakka näyttää. Ja tietysti jos ennustetaan liukkaita kelejä, voi myös ennakoida ja vaihtaa talvirenkaat vaikka juuri sillä hetkellä ei liukasta olisikaan - tällaisessa tapauksessa poliisia ei varmasti asia kiinnosta. Jos kiinnostaa muutenkaan. Ainakin täällä PK-seudulla kuulee nastojen rapinaa läpi kesän.
Ei tehdä asioista vaikeampia kuin ne onkaan.

VAGkilainen

Tämän päivän Aamulehden sivuilla yksinkertaistettu käyttömääräyksiä, lukekaa sieltä ne joille epäselvää.
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

ram1

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 16.10.20 - klo:20:11
Miten niin on?

Jos keli vaatii talvirenkaita saat silloin käyttää talvirenkaita...

Näyttää maanantaina tulevan räntäsadetta:
https://www.foreca.fi/Finland/Helsinki
https://www.foreca.fi/Finland/Helsinki/details/20201019
Oletko oikeasti noin tyhmä, vai esitätkö. Viime vuonna sai laittaa nastat alle marraskuussa niinkuin tänäkin vuonna. Jos keli edellyttää nastat sai laittaa alle viime vuonna Lokakuussa, niinkuin tänäkin vuonna. Mikä helvetti siinä muuttui? Jos nyt stadissa kuiva keli ja 5 lämmintä, niin saako olla nastat alla? Mitä? Lukekaa mitä kirjoitetaan. Kukaan ei puhunut talvirenkaista yhtään mitään, vaan NASTOISTA. Ainoa ero viime vuoteen on, että silloin oli PAKKO käyttää TALVIRENKAITA, JOULU-MAALIS, oli keli mikä tahansa.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 17.10.20 - klo:11:34
Oletko oikeasti noin tyhmä, vai esitätkö. Viime vuonna sai laittaa nastat alle marraskuussa niinkuin tänäkin vuonna. Jos keli edellyttää nastat sai laittaa alle viime vuonna Lokakuussa, niinkuin tänäkin vuonna. Mikä helvetti siinä muuttui? Jos nyt stadissa kuiva keli ja 5 lämmintä, niin saako olla nastat alla? Mitä? Lukekaa mitä kirjoitetaan. Kukaan ei puhunut talvirenkaista yhtään mitään, vaan NASTOISTA. Ainoa ero viime vuoteen on, että silloin oli PAKKO käyttää TALVIRENKAITA, JOULU-MAALIS, oli keli mikä tahansa.

Tässä hyvä esimerkki, kun tavis yrittää päteä  ;D? Menikö tunteisiin? Laki sanoo SELV,,STI, että sinulla pitää olla keliin sopivat renkaat. Minä en ottanut mitään kantaa mihinkään muuhun.

Nyt voisi olla parhaat kelit nimenomaan KE-kitkoille! Suomessa hyväksyttyjä talvirenkaita M+S merkinnällä olevat: Joita oikoen ovat KE-kitkat, kitkat ja NASTARENKAAT!

https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/auton-renkaat#d0ce0ae0

"Talvirenkaiden käyttöaika

Uuden 1. kesäkuuta 2020 voimaantulleen tieliikennelain myötä talvirenkaiden käyttöaikaa koskevat säännöt muuttuivat. Talvirenkaita tulee käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana. Vaadittuna aikana talvirenkaassa tulee kulutuspinnan pääurien syvyys olla vähintään 3 mm. Pakollinen käyttöaika pitenee siten kuukaudella sekä syksyllä että keväällä, mikäli keli edellyttää. Kuitenkin myös kesärenkaita saa tuona aikana käyttää, jos alueella vallitsee ”kesäkeli”. Säällä tai kelillä, jolloin talvirenkaiden käyttöä edellytetään, tarkoitetaan tieolosuhteita, joissa alueen tieverkolla, myös pienemmät tiet huomioon ottaen, on tarve käyttää talvirenkaita olemassa olevan tai mahdollisen liukkauden vuoksi. Yksittäistapauksessa liikenteenvalvoja määrittelee, onko olosuhde sellainen, että talvirenkaita on käytettävä. Toisin sanoen uuden lain myötä esimerkiksi syksyllä talvirenkaita ei tarvitse vaihtaa pelkästään kalenterin perusteella. Auton käyttäjän tulee silti huolehtia ennakoiden, että ”talvi ei pääse yllättämään”, ja alla on lain edellyttämät renkaat."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

ram1

Kukahan tässä tavis. Lueppa se viesti mihin vastasit. Ihan tarkasti nyt.
Lainaus käyttäjältä: ram1 - 16.10.20 - klo:17:28
Niin, eli miten se nastarenkaiden käyttöaika muuttui? Ei mitenkään. Jos nyt joku ajaa nastoilla stadissa, on se yhtä kiellettyä kuin ennenkin.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 16.10.20 - klo:20:11
Miten niin on?

Jos keli vaatii talvirenkaita saat silloin käyttää talvirenkaita...

Näyttää maanantaina tulevan räntäsadetta:
https://www.foreca.fi/Finland/Helsinki
https://www.foreca.fi/Finland/Helsinki/details/20201019
Eilen olin itse pääkaupungissa. Keli oli +4, aurinko paistoi ja tienpinta kuiva. Saiko silloin ajaa nastoilla? Karpan mukaan juu, koska Maanantaina luvattu Forecan mukaan räntää. Viime vuoteen ero oli? Niin eroa ei ole. En tiedä meneekö tunteisiin, mutta aika usein sulla itsellä katoaa ajatus.

Nyt vielä se alkuperäinen, mistä koko juttu alkoi.
Lainaus käyttäjältä: rautiainen - 16.10.20 - klo:15:45
Kyllä uusi tieliikennelaki on fiasko. Tänään pääkaupunkiseudulla pyöräillessäni vajaan tunnin aikana kuulin nastojen ropisevan ainakin kymmenessä henkilöautossa. Oikeasti ihmettelen miksi? Itse en ole ajanut enää nastoilla noin 20 vuoteen. Enkä aja. Ajanut olen kitkoilla Lappia myöten.
Tähän viestiin vastaus perustui. Näiltä osin laki ei ole muuttunut yhtään mihinkään. Se oli yhtä kiellettyä viime vuonna kuin tänäkin, jos siis keli mikä nyt siellä on. Ei se mitä Foreca sanoo seuraavasta viikosta.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

jalkkis

^ Paitsi että nastat saa olla alla mikäli olet menossa alueelle, joilla niille on tarvetta. Kuten nyt pohjoisessa.

TOURAN HIGHLINE

Rengaskauppiaskaverini kanssa tästä juuri yhtenä päivänä puhuttiin. Moni on kuulemma ymmärtänyt asian väärin, kuten lehdistössäkin on viime aikoina juttua ollut, että kesärenkailla saisi nyt ajaa läpi talven. Näinhän ei todellakaan ole, mutta tarlvirengaspakko joulu-helmikuun välissä poistui, jos satut ajamaan vain satunnaisesti ja kyseisellä ajosuoritteella sää- ja keliolosuhteet oikeasti ovat sellaiset, ettei kesärenkailla ole liukastelemisen vaaraa. Siis lähinnä sillä viime talven toisinnolla, jolloin etelässä sataa vettä ja mittarissa tammilkuussa on +6.
Se, miksi sitä nastojen rapinaa jo kuuluu, on yksinkertaisesti varautumista. Todella monella autoilijalla on renkaat jonkin rengasfirman rengashotellissa ja vaatii vähän sopimista ja aikatauluttamista, milloin ne alle laitetaan, ei siis sinä kyseisenä päivänä, jolloin pitkäaikaissääennusteen lupaama ensimmäinen räntäkeli tai lumisade + mahdollisen pakkassää toteutui. Siis imperfektissä.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 17.10.20 - klo:14:05
Se, miksi sitä nastojen rapinaa jo kuuluu, on yksinkertaisesti varautumista. Todella monella autoilijalla on renkaat jonkin rengasfirman rengashotellissa ja vaatii vähän sopimista ja aikatauluttamista, milloin ne alle laitetaan, ei siis sinä kyseisenä päivänä, jolloin pitkäaikaissääennusteen lupaama ensimmäinen räntäkeli tai lumisade + mahdollisen pakkassää toteutui. Siis imperfektissä.
Se on just näin. Lähestyivät työauton kohdalla jo toissaviikolla tekstiviestillä, että olemme varanneet teille ajan renkaanvaihtoon, vastaa kyllä jos aika sopii. Viestissä mainittiin, että jaksottavat näin renkaan vaihtoa, ettei kaikki tule samana päivänä ajatuksella, että nyt saan renkaani vaihdettua.
En tosin vielä vienyt renkaan vaihtoon, koska nastat.
Omassa autossakin lähtee valitettavasti nastat alle useiden kitkavuosien jälkeen, kun en raaskinut hyväkuntoisia hakkapeliittoja heittää mäelle, vain koska haluan kitkat.
Pitäisikö ne laittaa alle huomenna vai ei, koska tiistai/keskiviikko aamuna saattaa olla liukasta Pirkanmaalla? Siinäpä pulma? Kitkojen kanssa tätä ongelmaa ei olisi.
Jos jollakulla on haluja ostaa tai vaihtaa 235/45r18 nastat kitkoihin, niin paiskaa viestillä  ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

DSGOK

Onko kenelläkään (hyviä) kokemuksia tuorehkoista Keski-Euroopan kitkoista? Vajaa kymmenen vuotta sitten oli alla Nokian k-e -kitkat (mallia en muista) ja ne olivat erittäin pätevät. TM testasi ne myös aikanaan ja totesi toimivan yhtä hyvin kuin Pohjoismaalaiset serkkunsa. Nyt ei ole silmään osunut testejä missä näitä olisi mukana.

Mikkes

Nastarenkaita kannattaa käyttää talvisin jos ei osaa ajaa autoa, eikä tiedä, kuinka auto käyttäytyy liukkaalla kelillä ja mikä tärkeintä, ei osaa ennakoida.

Itse ajan 80 tkm vuodessa ja noita kilsoja olen ajanut n. 35 vuotta. Eli liki 3 miljoonaa kilometriä alkaa olemaan ratinpyörittelyä takana kelissä jos toisessakin. Kolareita on tänä aikana sattunut muutama ja jokaikinen kerta syypää on ollut toisessa autossa. Itse en voisi kuvitellakaan ottavani nastoja alle asfalttia raapimaan. Sitten jos ajatellaan pk-seutua ja varsinkin ydinkeskustaa, niin mielestäni siellä ei saisi edes ajaa nastarenkailla.

Mutta kuten sanoin, nastoilla ajelkoot kokemattomat kuljettajat, se on mielestäni ihan ok. Jos kokenut kuljettaja ei hallitse autoaan kitkoilla, niin se on kortti välittömästi pois. Kaiken A ja O jääkelillä ajeltaessa kitkoilla on ennakointi, eli ei ajeta keula kiinni edelläajavan perseessä (puskurissa).

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Mikkes - 17.10.20 - klo:16:17
Nastarenkaita kannattaa käyttää talvisin jos ei osaa ajaa autoa, eikä tiedä, kuinka auto käyttäytyy liukkaalla kelillä ja mikä tärkeintä, ei osaa ennakoida.

Itse ajan 80 tkm vuodessa ja noita kilsoja olen ajanut n. 35 vuotta. Eli liki 3 miljoonaa kilometriä alkaa olemaan ratinpyörittelyä takana kelissä jos toisessakin. Kolareita on tänä aikana sattunut muutama ja jokaikinen kerta syypää on ollut toisessa autossa. Itse en voisi kuvitellakaan ottavani nastoja alle asfalttia raapimaan. Sitten jos ajatellaan pk-seutua ja varsinkin ydinkeskustaa, niin mielestäni siellä ei saisi edes ajaa nastarenkailla.

Mutta kuten sanoin, nastoilla ajelkoot kokemattomat kuljettajat, se on mielestäni ihan ok. Jos kokenut kuljettaja ei hallitse autoaan kitkoilla, niin se on kortti välittömästi pois. Kaiken A ja O jääkelillä ajeltaessa kitkoilla on ennakointi, eli ei ajeta keula kiinni edelläajavan perseessä (puskurissa).

Vai niin? Lainaan sukulaista, joka ajaa parhaina vuosina yli 120tkm ja totesi: Kitkoilla olen yhden talven kokeillut ja se riitti, kun pitää lähteä kelillä, kuin kelillä liikenteeseen ja pitää päästä perille, niin ehkä ei riitä ja silloin ne on nastarenkaat. Kilometrejä hänellä takana paljon enemmän, kuin sinulla  ;D.

Ja ei toinen auto ei hiljentynyt vaikka heitti CVC7:t alle  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 16.10.20 - klo:17:28
Jos nyt joku ajaa nastoilla stadissa, on se yhtä kiellettyä kuin ennenkin.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 16.10.20 - klo:20:11
Miten niin on?

Jos keli vaatii talvirenkaita saat silloin käyttää talvirenkaita...

Näyttää maanantaina tulevan räntäsadetta:
https://www.foreca.fi/Finland/Helsinki
https://www.foreca.fi/Finland/Helsinki/details/20201019

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 17.10.20 - klo:11:34
Oletko oikeasti noin tyhmä, vai esitätkö. Viime vuonna sai laittaa nastat alle marraskuussa niinkuin tänäkin vuonna. Jos keli edellyttää nastat sai laittaa alle viime vuonna Lokakuussa, niinkuin tänäkin vuonna. Mikä helvetti siinä muuttui? Jos nyt stadissa kuiva keli ja 5 lämmintä, niin saako olla nastat alla? Mitä? Lukekaa mitä kirjoitetaan. Kukaan ei puhunut talvirenkaista yhtään mitään, vaan NASTOISTA. Ainoa ero viime vuoteen on, että silloin oli PAKKO käyttää TALVIRENKAITA, JOULU-MAALIS, oli keli mikä tahansa.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.10.20 - klo:12:27
Tässä hyvä esimerkki, kun tavis yrittää päteä  ;D? Menikö tunteisiin? Laki sanoo SELV,,STI, että sinulla pitää olla keliin sopivat renkaat. Minä en ottanut mitään kantaa mihinkään muuhun.

Nyt voisi olla parhaat kelit nimenomaan KE-kitkoille! Suomessa hyväksyttyjä talvirenkaita M+S merkinnällä olevat: Joita oikoen ovat KE-kitkat, kitkat ja NASTARENKAAT!

https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/auton-renkaat#d0ce0ae0

Talvirenkaiden käyttöaika

Uuden 1. kesäkuuta 2020 voimaantulleen tieliikennelain myötä talvirenkaiden käyttöaikaa koskevat säännöt muuttuivat. Talvirenkaita tulee käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana. Vaadittuna aikana talvirenkaassa tulee kulutuspinnan pääurien syvyys olla vähintään 3 mm. Pakollinen käyttöaika pitenee siten kuukaudella sekä syksyllä että keväällä, mikäli keli edellyttää. Kuitenkin myös kesärenkaita saa tuona aikana käyttää, jos alueella vallitsee ”kesäkeli”. Säällä tai kelillä, jolloin talvirenkaiden käyttöä edellytetään, tarkoitetaan tieolosuhteita, joissa alueen tieverkolla, myös pienemmät tiet huomioon ottaen, on tarve käyttää talvirenkaita olemassa olevan tai mahdollisen liukkauden vuoksi. Yksittäistapauksessa liikenteenvalvoja määrittelee, onko olosuhde sellainen, että talvirenkaita on käytettävä. Toisin sanoen uuden lain myötä esimerkiksi syksyllä talvirenkaita ei tarvitse vaihtaa pelkästään kalenterin perusteella. Auton käyttäjän tulee silti huolehtia ennakoiden, että ”talvi ei pääse yllättämään”, ja alla on lain edellyttämät renkaat.


Oliko muuta? Saat käyttää stadissakin tähän aikaan vuodesta nastarenkaita, jos keli vaatii ja siitä on turha vetää edes tällä foorumilla itkupotkuraivaireita  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.10.20 - klo:18:18
Oliko muuta? Saat käyttää stadissakin tähän aikaan vuodesta nastarenkaita, jos keli vaatii ja siitä on turha vetää edes tällä foorumilla itkupotkuraivaireita  ;D.

Stadissa se keli-vaatimus on täyttynyt viimeksi noin 1,5 vuotta sitten eli 2019 lopputalvesta.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Mikkes

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.10.20 - klo:18:15
Vai niin? Lainaan sukulaista, joka ajaa parhaina vuosina yli 120tkm ja totesi: Kitkoilla olen yhden talven kokeillut ja se riitti, kun pitää lähteä kelillä, kuin kelillä liikenteeseen ja pitää päästä perille, niin ehkä ei riitä ja silloin ne on nastarenkaat. Kilometrejä hänellä takana paljon enemmän, kuin sinulla  ;D.

Ja ei toinen auto ei hiljentynyt vaikka heitti CVC7:t alle  ;D.

Kas kun et oikein kaiman kaveria lainaa. Kuten aiemmin sanoin. Kortti pois sukulaiseltasi (kaiman kaverilta). Tiedoksesi, jos kaiman kaverisi on ajanut 120 tkm vuodessa ja yli 3 miljoonaa kilometriä, ei sillä ole ajotaitoon enää millään lailla parantavaa vaikutusta, kuin jos ajaa 80 tkm vuodessa ja takana vähän alle 3 miljoonaa kilometriä. Ymmärrän, että sinä et tätä ymmärrä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Mikkes - 17.10.20 - klo:23:14
Kas kun et oikein kaiman kaveria lainaa. Kuten aiemmin sanoin. Kortti pois sukulaiseltasi (kaiman kaverilta). Tiedoksesi, jos kaiman kaverisi on ajanut 120 tkm vuodessa ja yli 3 miljoonaa kilometriä, ei sillä ole ajotaitoon enää millään lailla parantavaa vaikutusta, kuin jos ajaa 80 tkm vuodessa ja takana vähän alle 3 miljoonaa kilometriä. Ymmärrän, että sinä et tätä ymmärrä.

Parhaita uhriutujia ja toisten rengasvalintoja kritisoivia autofoorumeilla on kitkauskovaiset. Kyllä valitettavasti teitä näkee, joka talviloma köröttelemässä/pärjäämässä pohjoisessa ja kyllä me jotka siellä ajamme normaalisti olemme juuri samaa mieltä, että teiltä pitäisi viedä kortti pois!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hannes

Sellainen mielenkiintoinen asia josta ei täällä paljon puhuta;

Kummat renkaat ovat vaarallisemmat sulalla tiellä kitkarenkaat vai nastarenkaat. Mielipiteeni on että nastarenkaat ovat huomattavastit joka suhteessa kuin kitkarenkaat

Jarrutuksessa
sivuttaispidossa
Ajettavuudessa jne.....


Antore

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 18.10.20 - klo:09:15
Sellainen mielenkiintoinen asia josta ei täällä paljon puhuta;

Kummat renkaat ovat vaarallisemmat sulalla tiellä kitkarenkaat vai nastarenkaat. Mielipiteeni on että nastarenkaat ovat huomattavastit joka suhteessa kuin kitkarenkaat

Jarrutuksessa
sivuttaispidossa
Ajettavuudessa jne.....

Eipä noissa testien mukaan isoja eroja ole. Alla tulokset jarrutusmittausten osalta (TM2020). Nastat punaisella.



-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 18.10.20 - klo:09:15
Sellainen mielenkiintoinen asia josta ei täällä paljon puhuta;

Kummat renkaat ovat vaarallisemmat sulalla tiellä kitkarenkaat vai nastarenkaat. Mielipiteeni on että nastarenkaat ovat huomattavastit joka suhteessa kuin kitkarenkaat

Jarrutuksessa
sivuttaispidossa
Ajettavuudessa jne.....

Se mistä on kirjoitettu, niin vaihtelevissa olosuhteissa nasta on parempi.

Kyllähän jokaisessa TM:n ja tuulilasin talvirengastestissä on renkaiden ominaisuudet testattu myös paljaalla asvaltilla ja myös arvioitu (Jokainen voi sitten arvioida painotukset itse). On myös erikseen testattu kuinka huonosti kitkarengas toimii kesärenkaana, kun taas nypityillä nastarenkailla tuo renkaan sulaminen alle ei ole samanlaista.

On kuitenkin viisi tilannetta, joissa kitkarengas toimii huonommin kuin nastarengas.

1. Ilman lämpötila nollan tienoilla, jäätä tiellä

Kun lämpötila on viidestä pakkasasteesta viiteen lämpöasteeseen, niin tien pinnalla on jäätä. Jääpinnalla nasta on ylivoimainen. 50 km/h nopeudella tehdyissä testeissä, nollakelillä, nastarenkaiden jarrutusmatka oli 43 metriä, kun se oli kitkarenkailla 60 metriä.

2. ,,killiset kelivaihtelut

Kitkarengas toimii parhaiten tasaisissa kelioloissa, mutta äkilliset kelivaihtelut kuten nopea lämpötilat nousu ovat ongelma kitkarenkaalle. Kun kireä pakkanen lauhtuu nopeasti esimerkiksi alle viiteen asteeseen, niin tien pinta liukastuu nopeasti. Nopea lauhtuminen on vaikeuttaa nastarenkailla ajoakin, mutta kitkoilla ongelma korostuu.

5. Etelä-Suomen keliolot

Etelä-Suomen epävakaat keliolot ovat joskus jopa hankalammat kuin pohjoisen pakkaset. On mustaa jäätä, liukkaita ramppeja, päivän mittaan vaihtelevasti liukkaita tien pintoja.

- Etelä-Suomen epävakaisiin talviin nastarengas on useimmiten sopivampi, koska se antaa enemmän pelivaraa liukkaimmilla nollakeleillä, sanoo johtaja Teppo Huovila Nokian Renkailta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy