Kirjoittaja Aihe: Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat  (Luettu 974946 kertaa)

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.247
    • Profiili
Hakka 8 on paska rengas. Kuten Jönlööraaja kertoi, niin nuo nastat painuvat renkaan sisään. Viime keväänä kävin taas n.10 rengassarjaa läpi, niin yli puolessa rengassarjoista oli noin käynyt eikä ollut väliä onko Suomessa tai Venäjällä valmistettu. Hakka 9:ssä en huomannut vastaavaa mitä niitäkin ihmettelin. Ja kyllä hankin ensimmäisten joukossa Hakka 8:t, kun ne julkaistiin ja kyllä yhdestä takarenkaasta katosi n. 8-10 nastaa. Minulle vastattiin, kun reklamoin tästä, että olen kuulemma kiihdytelly etuvetoisella autolla, joka aiheuttaa sen, että takapyörästä lähtee nastoja.

Mitä taas "dynaamiseen" ajamiseen tulee, kun nastat on oikein ajettu sisään, niin ei mitään merkitystä nastojen pysymiseen. Hyvin on mun renkaissa muissa merkeissä, kuin Nokian nastarenkaissa nastat pysyneet paikoillaan (Continetal/Goodyear).

Mutta seuraavana onkin haasteena mitkä uudet kitkat ostan tälle talvikaudelle "välikelinrenkaiksi"  ;D. Tekisi mieli kokeilla jotain muuta, kuin continental, mutta ne on vain olleet todella hyvät.
Painuivatko Hkpl 8:n nastat vai olivatko ne jo uutena syvällä? Hkpl 9:ä edeltävälle nastoitusteknologialle oli tyypillistä, että nastaulkonemat saattoivat olla uutena hyvin pieniä. Jossakin vanhassa Hakkapeliitassa tosin oli sellaistakin vikaa, että nastat painuivat käytön myötä niin paljon, että lopulta puhkaisivat renkaan.

Sisäänajossahan nasta hitasutuu kitkan vaikutuksesta kiinni reikäänsä. Renkaissa, joissa nastat on liimattu kiinni, ei nasta pääse liikkumaan uutenakaan ja sisäänajolla ei ole samanlaista merkitystä.

Itse voisin hyvinkin ottaa Goodyearin kitkat tällä hetkellä ja välikelin valinn ksi ne ovat mielestäni mitä soveliammat. CVC 6 on palvellut täälläkin erittäin hienosti, mutta vähän pelottaa, että CVC 7:ssä on liian pehmeä pintakumi. Jäällä ja lumella CVC 7 varmasti pitää ja käyttäytyy hyvin, mutta sulalla tiellä voi olla asiat toisin, enkä usko renkaan kestävän edeltäjänsä tavoin.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.893
    • Profiili
Painuivatko Hkpl 8:n nastat vai olivatko ne jo uutena syvällä? Hkpl 9:ä edeltävälle nastoitusteknologialle oli tyypillistä, että nastaulkonemat saattoivat olla uutena hyvin pieniä. Jossakin vanhassa Hakkapeliitassa tosin oli sellaistakin vikaa, että nastat painuivat käytön myötä niin paljon, että lopulta puhkaisivat renkaan.

Sisäänajossahan nasta hitasutuu kitkan vaikutuksesta kiinni reikäänsä. Renkaissa, joissa nastat on liimattu kiinni, ei nasta pääse liikkumaan uutenakaan ja sisäänajolla ei ole samanlaista merkitystä.

Itse voisin hyvinkin ottaa Goodyearin kitkat tällä hetkellä ja välikelin valinn ksi ne ovat mielestäni mitä soveliammat. CVC 6 on palvellut täälläkin erittäin hienosti, mutta vähän pelottaa, että CVC 7:ssä on liian pehmeä pintakumi. Jäällä ja lumella CVC 7 varmasti pitää ja käyttäytyy hyvin, mutta sulalla tiellä voi olla asiat toisin, enkä usko renkaan kestävän edeltäjänsä tavoin.

Tuota en tiedä ovatko uutena jo painuneet, mutta joka kevät piruuttani noita seuraan ja epäilen ettei noita renkaita ole paljoa sisään ajeltu kuten omat renkaani ajan.

CVC6 ja CVC7 on tällä hetkellä autoissa ja jopa tehokkaalla nelivedolla oli kiva ajella noilla CVC7:lla enkä missään vaiheessa kokenut ongelmia. Nastat kerkesi olla kolme ja neljä viikkoa viime talvena alla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Paikalla jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.053
    • Profiili
Itse voisin hyvinkin ottaa Goodyearin kitkat tällä hetkellä ja välikelin valinn ksi ne ovat mielestäni mitä soveliammat. CVC 6 on palvellut täälläkin erittäin hienosti, mutta vähän pelottaa, että CVC 7:ssä on liian pehmeä pintakumi. Jäällä ja lumella CVC 7 varmasti pitää ja käyttäytyy hyvin, mutta sulalla tiellä voi olla asiat toisin, enkä usko renkaan kestävän edeltäjänsä tavoin.
Tuossa voi olla perää, sillä CVC 7:ssa oli viime vuoden Vi Bilägare kitkatestin selvästi pehmein kumiseos (Shore 49). Myös Contin Ice3 (juuri tämä "kuminasta" joka vedettiin markkinoilta nastakadon myötä) oli testin pehmeimmällä nastojen kumiseoksella, Shore 51. Testissä kommentointiin myös että näyttää kuluvan nopeasti. Vertailuna esim. Nokian R3 kitka, Shore 53, eli Ice3 nastassa oli pehmeämpi kumiseos kuin Nokian kitkassa (!). Kitkoissa on ollut historiallisesti pehmeämpi kumiseos kuin nastoissa.

Pehmeämpi kumiseos korreloi erittäin todennäköisesti ainakin epäsuoraan nopeamman kulumisen kanssa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa bowtie81

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 243
    • Profiili
Onko kokemusta Nangkang tai Triangle kitkoista? Viime talvena ei täällä etelässä tuntunut nastarengas enää järkevältä, jo ympäristönäkökulmasta kulutan valmiiksi huonokuntoisia teitä nastoilla. Vaihtaisin kitkoihin joista hyviä kokemuksia, mutta haluaisin käyttää 17" vannetta jossa minulla on ollut käytössä 205/50R17 rengaskoko, joka mielestäni on hyvä tehottomaan autoon ja kitkaksi muutenkin kannattaa valita kapeampi rengas. Valitettavasti tarjonta tuossa koossa on rajallinen ja ero merkkirenkaisiin merkittävä, joten suuntaan katseeni edullisempiin vaihtoehtoihin. Nangkang näyttää saaneen ihan hyviä arvosteluita, mutta Trianglesta ei löydy kokemusta, kerrotaan vain, että suomessa suunniteltu.

https://www.vannetukku.fi/snowlink-engineered-in-finland-p-61748.html

https://www.vannetukku.fi/sv-1-nordic-testimenestys-p-29350.html

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.362
    • Profiili
Osta pienempi laaturengas, kuin isompi halpamerkkirengas. Talveksi ei kannata huonoja kitkarenkaita laittaa, kun niissä ei ole edes nastoja mukana. Eli varsinkin kitkarenkaissa erot on suuret halpojen ja merkkirenkaiden välillä. Kitkoissa tosiaan hinta pompsahtaa melko paljon, kun siirtyy 16" -> 17". Kattelisin ennemmin sitten vähän käytettyjä merkkirenkaita, kuin noita trianglea tai linglongia uutena.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Paikalla jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.053
    • Profiili
Viime talvena ei täällä etelässä tuntunut nastarengas enää järkevältä, jo ympäristönäkökulmasta kulutan valmiiksi huonokuntoisia teitä nastoilla. Vaihtaisin kitkoihin joista hyviä kokemuksia, mutta haluaisin käyttää 17" vannetta jossa minulla on ollut käytössä 205/50R17 rengaskoko, joka mielestäni on hyvä tehottomaan autoon ja kitkaksi muutenkin kannattaa valita kapeampi rengas. Valitettavasti tarjonta tuossa koossa on rajallinen ja ero merkkirenkaisiin merkittävä, joten suuntaan katseeni edullisempiin vaihtoehtoihin.
Kuten b1mpo totesi, suosittelen myös merkkirenkaita. Itsellä kokemusta yhden käytetyn auton mukana tulleista halppiskitkoista ja en voi kyllä suositella kenellekkään. Hiljaisuutta lukuunottamatta kaikki muut ominaisuudet olivat surkean ja huonon väliltä. Sekin kannatta huomioida että mainitsemasi "tukun" markkinointimateriaalissa verrataan esim. Nokian R renkaaseen joka on ikivanha rengastyyppi ja halppiksen laadussa on todennäköisesti suurta hajontaa.

Asiaa voi ajatella näinkin: Jos uusi halppistalvirengas on uutena talvipidoltaan huonon ja tyydyttävän väliltä (riippuen kelin haastavuudesta), niin käytettynä sama rengas on korkeintaan välttävä, todennäköisemmin huono. Jos käyttöaika jää huonoksi muuttuneen talvipidon takia käytettynä lyhyeksi ei siinä kyllä enää säästöäkään kerry kunnon renkaaseen verrattuna, päinvastoin. (btw; sama koskee niin nastoja kuin kitkoja).

Osta pienempi laaturengas, kuin isompi halpamerkkirengas. Talveksi ei kannata huonoja kitkarenkaita laittaa, kun niissä ei ole edes nastoja mukana. Eli varsinkin kitkarenkaissa erot on suuret halpojen ja merkkirenkaiden välillä. Kitkoissa tosiaan hinta pompsahtaa melko paljon, kun siirtyy 16" -> 17". Kattelisin ennemmin sitten vähän käytettyjä merkkirenkaita, kuin noita trianglea tai linglongia uutena.
Tietenkin jos ei ole pienempia vanteita valmiina tai ne eivät sovi, uusien vanteiden hankinta syö kannattavuutta melkoisesti ellei onnistu löytämään käytettynä sopivasti. Budjettiratkaisu on hankkia käytetyt 16" hyväkuntoiset vanteet loppuunajetuilla renkailla ja laittaa siihen uudet kitkat. (ja toivoa/tarkistaa että ovat suorat). Sitten myydä 17" renkaat vanteineen käytettynä. Vaihtokaupassa voi jopa tienata niin hyvässä lykyssä sillä kattaa halppisrenkaan ja kunnon renkaan eron.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.893
    • Profiili
Ja miksi ostaa tuollainen ihmekoko, kuin 205/50R17, joka on harvainaisempi ja kalliimpi, kuin esimerkisi 225/45R17? Renkaan halkaisijassa 0,4cm ero ja ympärysmitassa 0,9cm.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa TOURAN HIGHLINE

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 104
    • Profiili
Ihan perstuntumakommenttina, että ero GY:n nykykitkan ja R3:n välillä oikeissa talvikeliolosuhteissa on jo huomattava. Paljaalla asfaltilla GY vie Nokiaa kuin pässiä narussa, mutta sehän ei ole talvirenkaan akilleen kantapää kuitenkaan. Joten jää oikeasti miettimään, mitä nuo Kiinanihmeet oikeasti on talvirenkaina...
Huonoilla talvirenkailla on ihan rehellisesti sanoen paska liikkua. Säästä mieluummin sitten kesäkiekoissa, jos auton renkaiden on pakko olla säästämisen paikka.

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.063
    • Profiili
Nokian Hakkapeliitta R3 pärjäsi hyvin TM:n talvirengastestissä. Sai neljä tähteä ja taakse jäi usempi laatunasta.

Continental IceContact 3   nasta   8,9   ★★★★★
Michelin X-Ice North 4   nasta   8,9   ★★★★★
Nokian Hakkapeliitta 9   nasta   8,6   ★★★★
Nokian Hakkapeliitta R3   kitka   8,3   ★★★★

Testin otsikko oli

KITKARENKAIDEN VASTAISKU
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.063
    • Profiili
Lainaus TM:n testin lopusta:

Lainaus
Parhaat kitkarenkaat ovat nykypäivänä erinomaisia, myös jääpidoltaan, ja ne ovat erinomainen valinta Suomen talveen.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa a_jaba

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.220
  • Tietäjät tietää...
    • Profiili
Nokian Hakkapeliitta R3 pärjäsi hyvin TM:n talvirengastestissä. Sai neljä tähteä ja taakse jäi usempi laatunasta.

Continental IceContact 3   nasta   8,9   ★★★★★
Michelin X-Ice North 4   nasta   8,9   ★★★★★
Nokian Hakkapeliitta 9   nasta   8,6   ★★★★
Nokian Hakkapeliitta R3   kitka   8,3   ★★★★

Testin otsikko oli

KITKARENKAIDEN VASTAISKU

Lainaus TM:n testin lopusta:
Lainaus
Parhaat kitkarenkaat ovat nykypäivänä erinomaisia, myös jääpidoltaan, ja ne ovat erinomainen valinta Suomen talveen.

Peukku tälle!

Nordic kitkat on ollut ainakin viimeiset 20 vuotta erittäin hyvä valinta talvirenkaaksi etelä-suomeen.

Nastoille tulisi laittaa haittavero niin saataisiin ihmiset ihmiset siirtymään kitkoihin. Jos taas väkisin haluaa jyrsiä teitä piloille niin siitä joutuisi maksamaan..
Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 85tkm ->
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.656
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Tuo "valtaisa" 0.6 pisteen ero kitka vs nasta voittajan välillä, joten varsinaisia lipsuttimia nuo kitkat yhä ovat ja näin ollen ihan on pakko on ostaa nastat - jep jep ::)

Kyllähän tuo nastarenkaiden käyttö alkaa olemaan aika älytöntä, ottaen huomioon juurikin tuon tiestön rouhiintumisen ja siitä seuraavan kalliin pintojen jokakesäisen uusimisurakan. Toki jollain hälytysajoneuvoilla yms. nastat voivat olla ihan paikallaan, niillä nuo nopeudet liikenteen seassa kun voivat olla jotain ihan muuta mitä ne tikkarit tien vierustoilla sanoo, mutta ihan perus-autoilijalle ei oikein perusteita piikkien käytölle juuri enää ole, muuta kuin se perisuomalaisen junttuitunut muutosvastarinta, alaleuka väpäjää "Kyllä ennen oli paremmin..." ;D

No sanomattakin lienee selvää kumpia itse käytän, tallissa jo odottelee auton mukana hommattu korkkaamaton Nokian R3 sarja uusilla vanteillaan alle laittoa 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Honda FJS 600 Silverwing -02

Poissa Vekkula

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Omaan tuoreet R3:set ja vaimon autoon Hakkapeliitta 7.
Olen odotellut että nuo Hakkapeliitat kuluisi ja hommaisin vaimollekin kitkat, nyt 5 talvea ajettu ja jokainen nasta tallella ja kulutuspinnan yläpuolella.
Pintaa on niin paljon että tuntuisi hölmöltä vaihtaa uusiin, odotellaan jos joskus lähtisi kulumaan...
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Poissa Daatta

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.573
  • Auto Emoción
    • Profiili
Omaan tuoreet R3:set ja vaimon autoon Hakkapeliitta 7.
Olen odotellut että nuo Hakkapeliitat kuluisi ja hommaisin vaimollekin kitkat, nyt 5 talvea ajettu ja jokainen nasta tallella ja kulutuspinnan yläpuolella.
Pintaa on niin paljon että tuntuisi hölmöltä vaihtaa uusiin, odotellaan jos joskus lähtisi kulumaan...

Ymmärrät kai, että nuo HP7:t ovat kovettuneet niin ettei kumi kulu eikä nasta irtoa? Pito alkaa varmaan olla aika loppu, vaimon turvallisuuden kannalta harkitsisin uusia renkaita... Vaikka niinhän se yleensä menee (meilläkin) isännällä on uusi auto ja renkaat ja emäntä ajaa vanhoilla.  ???
Leon Cupra ST 300 4drive -18
Ex: Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Poissa Vekkula

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Ajan vaimon autolla säännöllisesti ns. testilenkin kun rouva ei itse aina muista ilmoitella jos on jotain mainittavaa.
Mulla meni oma auto nyt vaihtoon ja siinä oli viime talvena  toista talvea R3 setti, en huomaa pidossa eroa näihin "kovettuneisiin" Hakkapeliittoihin vaikka tarkoituksella haen pidon rajaa testimielessä.
Renkaista en tingi, heti kun huomaa että pito vähenee niin vaihtuu.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Poissa Vekkula

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Jos sitten ensi vuonna uudet kumit alle kun saisi tuon huokuteltua vaihtamaan koko auton uuteen, tuo on täyttää jo 5v alkutalvesta mutta ei ole lämmennyt vaikka olen tässä jo pari vuotta hiillostanut että olisi aika vaihtaa :D
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Poissa Daatta

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.573
  • Auto Emoción
    • Profiili
Jos sitten ensi vuonna uudet kumit alle kun saisi tuon huokuteltua vaihtamaan koko auton uuteen, tuo on täyttää jo 5v alkutalvesta mutta ei ole lämmennyt vaikka olen tässä jo pari vuotta hiillostanut että olisi aika vaihtaa :D

Onnea vaan matkaan, itsekin olen yrittänyt puhua josko emäntä tuon -06 Almeransa vaihtaisi johonkin, ihan mihin vaan. On se vaan karmea laite ajaa ja olla kyydissäkin. Mutta autosta ei ole velkaa (heh), lisäksi ilmaiset huollot kotikorjaamolla.  :P
Leon Cupra ST 300 4drive -18
Ex: Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Poissa Erkka

  • Moderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.191
  • SF Caravan 11252
    • Profiili
Continental Viking Contact 7 215/60 R16 99 T XL kitkarenkaat alle Rociin tulevana talvena. K-Caaran rengashotellin asentajat hoitaa allelaiton. Kausimaksu 92 €.

Miten on, käyttääkö forumilaiset renkaiden säilytykseen rengashotellia vai varastoitko omiin tiloihin? Itse asustelen kerrostalossa, jossa renkaiden varastointi varastotiloihin on kielletty.

Erkka
- Tilattu VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021
- VW T-Roc Style 1.5 TSI EVO 110 kw DSG autom. 2020
- Matkailuvaunu Fendt 390 FHS Bianco Activ 2020

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.893
    • Profiili
Continental voittanut nyt 2/3 testistä nastoissa joten ei kannata vaihtaa merkkiä edes kitkoissa.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ff47cebf-280d-429b-8e67-b049b72c920c
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Sokka

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 90
    • Profiili
Rouvan autossa nuo Misukan X-ice North 4:set, eiköhän niilläkin pärjäile.

Paikalla jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.053
    • Profiili
Peukku tälle!

Nordic kitkat on ollut ainakin viimeiset 20 vuotta erittäin hyvä valinta talvirenkaaksi etelä-suomeen.
+1. Kun TM:kin toteaa laadukkaiden kitkojen olevan mitä oivin valinta, eikä suosittele (enää) nastarenkaita "etelä-Suomen vaihtelevien olosuhteiden takia", jälleen yksi *henkinen* este kitkojen edestä on murrettu. Toki henkisiä esteitä riittää vieläkin, mutta hyvää on muutos parempaan suuntaan.

Nokian R3 kitkan suoritus oli oikein vakuuttavaa kun moitittavaa sarake jäi tyhjäksi. Hyvä huomioi oli myös miksi "plingplong" tms renkaita ei ollut testissä mukana, vaikka testi laaja muuten olikin.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa HAL9000

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.423
    • Profiili
Tuo "valtaisa" 0.6 pisteen ero kitka vs nasta voittajan välillä, joten varsinaisia lipsuttimia nuo kitkat yhä ovat ja näin ollen ihan on pakko on ostaa nastat - jep jep ::)

Kyllähän tuo nastarenkaiden käyttö alkaa olemaan aika älytöntä, ottaen huomioon juurikin tuon tiestön rouhiintumisen ja siitä seuraavan kalliin pintojen jokakesäisen uusimisurakan. Toki jollain hälytysajoneuvoilla yms. nastat voivat olla ihan paikallaan, niillä nuo nopeudet liikenteen seassa kun voivat olla jotain ihan muuta mitä ne tikkarit tien vierustoilla sanoo, mutta ihan perus-autoilijalle ei oikein perusteita piikkien käytölle juuri enää ole, muuta kuin se perisuomalaisen junttuitunut muutosvastarinta, alaleuka väpäjää "Kyllä ennen oli paremmin..." ;D

No sanomattakin lienee selvää kumpia itse käytän, tallissa jo odottelee auton mukana hommattu korkkaamaton Nokian R3 sarja uusilla vanteillaan alle laittoa 8)
+1 -98 tuli työsuhdeautoon kitkat. En ole sen jälkeen nastoja kaivannut.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Poissa tapanixxx

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.313
    • Profiili
Nastoilla mennään. X ICE North 4.

Poissa Seatisti84

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Continental Viking Contact 7 215/60 R16 99 T XL kitkarenkaat alle Rociin tulevana talvena. K-Caaran rengashotellin asentajat hoitaa allelaiton. Kausimaksu 92 €.

Miten on, käyttääkö forumilaiset renkaiden säilytykseen rengashotellia vai varastoitko omiin tiloihin? Itse asustelen kerrostalossa, jossa renkaiden varastointi varastotiloihin on kielletty.

Erkka

Mulla samat renkaat mutta vaan 205/55/16 koossa tulossa talveks. Ei oo muuta ku positiivista sanottavaa continentalin ja nokian kitkoista sen verran hyviä on ollu ja pärjännyt hyvin kelissä ku kelissä. Renkaat on ulkovarastossa säilössä.
2019 Seat Leon ST 1.0 115 Ecomotive Style Business DSG
Ex: 2016 Seat Leon 1.4 tsi style 6-v manuaali
      2019 Seat Ibiza fr 1.0l tsi dsg

Poissa taski63

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Nastoilla menty tähän saakka (kohta 40v autoilua), mutta tuoreen hankinnan (A1) mukana tuli hakkis R3:t, 195/65 R16 jos oikein muistan. Omaan häkkivarastoon vein tässä vaiheessa, mutta kun menevät alle niin kesikset jää rengashotelliin. Positiivisen uteliaana odotan talvikelejä.

Tosin emäntä meillä ajelee työmatkansa tuolla uudemmalla, itse tahkoan toiseen suuntaan jeesuksen vanhalla fiestalla, jossa nastakumit alkaa kaivata päivitystä... "Nastattomat kitkarenkaat vs. kitkattomat nastarenkaat" :D

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.656
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
Miten on, käyttääkö forumilaiset renkaiden säilytykseen rengashotellia vai varastoitko omiin tiloihin? Itse asustelen kerrostalossa, jossa renkaiden varastointi varastotiloihin on kielletty.

Tämä on näitä OKT-asumisen mukavuuksia, koko talopohjan kokoisessa puolilämpimässä kellari/autotallissa reilun 100m2 tilaa varastoida vaikka nyt noita renkaitakin yllin kyllin :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Honda FJS 600 Silverwing -02

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.696
    • Profiili
Itse asustelen kerrostalossa, jossa renkaiden varastointi varastotiloihin on kielletty.

Näin omakotiasujana yritin miettiä, miten tuollaisen kiellon voi perustella. En keksinyt. Jos se olisi palokuorman takia, niin ilmeisesti siellä ei saa säilyttää muutakaan palavaa. Eli vain terästä tai betonia?
Nyt: Ford Kuga PHEV
ex-vag: Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY2017, Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.362
    • Profiili
Palokaasut voi olla yksi syy. Renkaat on myös hankala sammutettava verrattuna muihin materiaaleihin. Lisäksi renkaissa on painetta, joka aiheuttaa vaaraa räjähtäessään, varsinkin palon aikana.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa ram1

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.185
    • Profiili
Laki ei kiellä, mutta taloyhtiö voi kieltää juurikin b1mbon mainitsemista syistä. Tällöinhän hotelli ainoa vaihtoehto, jossei saa muualle vietyä.
Leon Fr Act, (CZEA)
Ex- Vagit:1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Paikalla jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.053
    • Profiili
Laki ei kiellä, mutta taloyhtiö voi kieltää juurikin b1mbon mainitsemista syistä. Tällöinhän hotelli ainoa vaihtoehto, jossei saa muualle vietyä.
Tilan (kellarin) paloluokittelu saattanee vaikuttaa myös.

Itsellä renkaat ovat olleet niin kt:n kellarissa kuin erillisessä autotallissa. Kovin erikoisia/kalliita renkaita ei välttämättä kannata kt:n kellarissa säilyttää etteivät lähde "itsestään" pyörimään ulos kellarista, varsinkin jos lukko/ovi järjestelyt ovat vähän niin ja näin, talo aikaa jo nähnyt ja avainten kopioita siellä täällä tms. 

Samoin jos ei itse vaihda renkaita vaan vaihdattaaa ne, niin rengashotellin suhteellinen kustannuslisä pienenee hieman.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy