Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.08.20 - klo:15:14
Ei taida onnistua nuo alueelliset kiellot.

https://www.is.fi/autot/art-2000006592557.html

Miksi ei? On laki ja sitä(kin) tulee noudattaa; ei rouhita. Das Sheriff vaan istumaan Portteriin fönäri auki ja jos rapisee, pinkaisee perään sakottamaan.

hmmm

#5881
Hyvin ne alueelliset rajoitukset toimii muuallakin. Kanadassa Ontarion provinssissa nastat on kielletty esim. Ottawan metropolialueella, maaseudulla niitä saa käyttää. Ja syyt samat kuin Suomessa, eli kaupunkien ilmanlaadun parantaminen oli kiellon tavoitteena joka myös toimi. Keskilämpötila on Ottawassa melko tarkkaan sama kuin Kuopiossa. Eli puhutaan ihan oikeasti paikasta, joka on verrannollinen Suomeen.


Jultsu

Lainaus käyttäjältä: hmmm - 05.08.20 - klo:19:28
Hyvin ne alueelliset rajoitukset toimii muuallakin. Kanadassa Ontarion provinssissa nastat on kielletty esim. Ottawan metropolialueella, maaseudulla niitä saa käyttää. Ja syyt samat kuin Suomessa, eli kaupunkien ilmanlaadun parantaminen oli kiellon tavoitteena joka myös toimi. Keskilämpötila on Ottawassa melko tarkkaan sama kuin Kuopiossa. Eli puhutaan ihan oikeasti paikasta, joka on verrannollinen Suomeen.

Varohan sanojasi, tässä ketjussa ei saa vihjaillakaan edes että muuallakin kuin SUOMESSA on lunta, jäätä tai talvisia olosuhteita, ei edes vaikka paikalliset ihmiset käyttäisivät myös (ihan täsmälleen samoja) talvirenkaitakin, meidän kotimaamme lumi+jää+loska on sen verran erilaista sorttia että ei voi mitenkään vetää johtopäätöksiä muista maista miten siellä ihmiset pärjäilevät.

8) 8) 8)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 05.08.20 - klo:20:09
Suurin haaste olisi se kun saataisiin tuo yksi porukka vaihtamaan kesäkumit vaikka juhannukseksi. ;D

Aamen. Ja mitä lukenut näitä bongauksia, niin eivät nämä aja edes halvimmilla autoilla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 05.08.20 - klo:20:09
Suurin haaste olisi se kun saataisiin tuo yksi porukka vaihtamaan kesäkumit vaikka juhannukseksi. ;D

Mitäpä sitä suotta, ei se keli suuresti siitä muutu. Tai jos muuttuu niin talvikumeille suosiollisemmaksi.  ::)

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

tet

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 05.08.20 - klo:20:09
Suurin haaste olisi se kun saataisiin tuo yksi porukka vaihtamaan kesäkumit vaikka juhannukseksi. ;D

Tämä ongelmahan poistuu, kun kielletään nastarenkaiden käyttö. ;) Ja täsmennetään heti, ennenkuin liekki taas leimahtaa, että tarkoitan vain nastojen rapinaa ja teiden kulumista, ja tiedän ettei talvirenkailla ole turvallista ajaa kesällä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.08.20 - klo:15:14
Ei taida onnistua nuo alueelliset kiellot.

https://www.is.fi/autot/art-2000006592557.html

PK-seudulla oli viime talvena kaksi päivää kun talvirenkaista olisi ollut jotain hyötyä verrattuna kesärenkaisiin. Näinä kahtena päivänä nastoista ei olisi ollut mitään hyötyä verrattuna kitkarenkaisiin. Ja vielä näistä kahdesta päivästä se jälkimmäinen päivä oli huhtikuussa jolloin ei tarvitse käyttää talvirenkaita edes tämän uuden talvirengassäännön mukaan (en toki suosittele kesärenkaita talvikeliin).

Yhteenveto: Nastarengaskieltoa ehdottomasti vaan enenevässä määrin esim. Helsingin keskustaan! Ja yleisesti voisi esim. liikenneturva tai joku vastaava taho suositella kitkarenkaita niille jotka ajavat pääasiassa PK-seudulla.

PS. Ripuli-paska-Continnastat-peilijäinenmökkitiekuusamossa-myrskyä odotellessa..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

SNG

Melkein joka päivä on kuullut jonkun yksittäisen auton ohi ajaessa nastojen rapinaa. Kortti pois vaikka puoleksi vuodeksi, niin uskoisivat.

Kitkoilla kesällä ajelusta ehkä riittäisi sakko tai liikennevirhemaksu. Ei siinäkään mitään turvallista ole.

Kieltoja paremmin toimisi veroetu kitkoille. En kannata vasemmistolaisia haittaveroja nastoille.

tet

Lainaus käyttäjältä: SNG - 06.08.20 - klo:11:45
Kitkoilla kesällä ajelusta ehkä riittäisi sakko tai liikennevirhemaksu. Ei siinäkään mitään turvallista ole.

Siinä on tietysti semmoinen nyanssi, että kitkoilla ajelu kesällä ei ole kiellettyä, toisin kuin nastoilla. Pitäisikö olla, mene ja tiedä, itse en moista ole koskaan kokeillut. Jossain haastattelussa talvirenkaita koskien eräs kotimainen asiantuntija mainitsi, että renkaiden väliset erot ovat suurempia kuin rengastyyppien. Toki puhuttiin talviajosta, mutta kai kesällä pätee sama. Eli kenties sysipaska kulunut kesärengas on huonompi kesäkelissä, kuin uudenkarhea laadukas talvirengas? Jos sellaisella ajavaa pitäisi sakottaa, niin kaiketi sitten parin millin urasyvyyden omaavalla kiinankesiksellä ajavalle myös sakko.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: SNG - 06.08.20 - klo:11:45

Kitkoilla kesällä ajelusta ehkä riittäisi sakko tai liikennevirhemaksu. Ei siinäkään mitään turvallista ole.

En keksi miten kitkat voisi olla kovin paljon vaarallisemmat niin talvi kuin kesäkelilä? Olen ajanut huomattavia määriä ilman mitään ”ääritilanteita” kitkoilla niin kesällä kuin talvella.

Suosittelen joskus tutustumaan Pohjois-Eurooppalaiseen autoilukulttuuriin. Esim Saksassa, tuossa autoilun rajoittamattomien baanojen mekassa varmaan 30-40% autoista on varustettu kitkoilla (JA vielä ajavat niillä EU-kitkoilla :o ) kesät talvet.
Myös Tanskassa, Norjassa ja Ruotsissa (no onhan ne tunnetusti nuukia ;) ) on kitkat hyvin yleisiä, jopa paremmissa ”premium” autoissa.

Toki suurin ero Suomalaisten ja muiden Euromaiden autoilijoiden kesken on ennakointi, tilanteen ja kelin mukaisesti säädeltävä ajotaito...
- Prkl minusta et muuten ohi mene...- silloin tarvitaan niitä ,,,,RItilanteen ominaisuuksia, Eli vain Suomessa  ???

Suberb 2012

Hmm Contin kitkojen nopeusluokka on T, valmistettu toimimaan 190km/h nopeuksiin, oletettavasti ei ole jäärata-ajossa testattu siihen nopeuteen... Miten perustelet ettei se sovellu Suomalaisille teille 100:n vauhtiin?
Vai olisiko syytä kertoa Trafille että pitää poistaa myynnistä, ei kestä Suomalaisessa käytössä :D :D

Jos auto ei pysy lapasessa Suomen vauhdeissa vaikka 155/13 sirkkelinterillä, on syytä vaihtaa julkisiin tai massimies tietysti menee taxilla (tarkista ettei ole kitkat alla, tai nypityt nastat)

Suberb 2012

Ja jos se auto oikein kovin vetelee, niin kannattaa ekaksi tarkistaa paineet renkaista, sitten iskunvaimentimien kunto sekä jouset.

Mulla ei vetele yhtään mihinkään Suomen, eikä Saksan nopeuksissa, ei edes Amarok jossa on 32” kitkagummit, hyvin meni Baanalla tuhansia kilometrejä ”muun liikenteen mukana-nopeudessa”.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 06.08.20 - klo:13:21
Voi jyssäys. Kitkarenkaat eivät vaan yksinkertaisesti ole kesäkuumien ilmojen renkaat.
Materiaali on täysin sopimaton lämpimille ilmoille.
Eikö tästä nyt ole käyty jo monet porinat joka tiedoitusvälineessäkin.
Jopa nastoitetut talvirenkaat alkavat keväällä lämpimillä aika paljon vetelemään määrätyissä ajotilanteissa.
Talvirenkaan ihanne ominaisuudet ovat  - 15 asteen paikkeilla.

Kaikki talvirenkaat pitävät paljon paremmin kun kaikki nuo 15 astetta ovat plussalla olevalla asfaltilla eikä miinuksella olevalla jäällä tai lumella.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 06.08.20 - klo:09:49
Monille "jatsarimiehille" ainoat kaiken sään renkaat ovat nastat ympäri vuoden.
Tulisi vaan nopeasti jääkelit pääsisi jälleen vetämään Conteilla nastoineen. Ei ollut keväällä ainuttakaan nastaa irronnut mun Conteista. Ei mallia liimanasta. Ei koskaan kannata pää punasena mennä ostaan mitään uuttuutta.
Olipa kyseessä mikä vaan auto, renkaat jne...

Liimatut nastat eivät todellakaan ole mikään uutuus Contille. Taidat vain sekoittaa liimauksen kumirunkoisiin nastoihin.

jt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 06.08.20 - klo:14:15
Kaikki talvirenkaat pitävät paljon paremmin kun kaikki nuo 15 astetta ovat plussalla olevalla asfaltilla eikä miinuksella olevalla jäällä tai lumella.
Totta. Pito on talvirenkailla sulalla kelillä, vaikkapa +15C, moninkertainen verrattuna lumi- tai varsinkin jääkeliin. Missä ehkä suurin ero tulee on talvirenkaiden vesikelin ominaisuuksissa kesärenkaisiin verrattuna.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

a_jaba

Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

SNG

Tosiaankin, pitää erotella Pohjoismaiset kitkat keski-Euroopan kitkoista ja All-Seasons renkaista.

Pohjoismaisten kitkarenkaiden kumiseos on hyvin pehmeä. Hellekeleillä tuo pehmeys kostautuu ajokäytöksessä sekä venyvissä jarrutusmatkoissa. Voisi ehkä sanoa, että "rengas sulaa alle".

Eli ääritilanteissa kuluneempikin kesärengas toimii varmasti paremmin kuin kylmille keleille suunniteltu kitkarengas.

Talvirenkaat taitavat olla aika huonoja myös vesiliirron kannalta.

Keski-Euroopan kitka toimii todennäköisesti kohtuullisesti myös kesän lämmöissä. Aito kesärengas on kuitenkin paras vaihtoehto.

PS. Minä en aiemmalla viestilläni tarkoittanut provosoida. Laki on tosiaan muuttunut, ja kitkarenkailla ajoa ei ole erikseen kielletty. Itse ajan kesäkaudella kesärenkailla jo pelkästään ajotuntuman takia..

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 06.08.20 - klo:14:57
Niin mitenkähän on tuon kertomasi liimanastan kanssa ?
Mielestäni aijemmat Contin renkaat lämpökäsiteltiin nastoituksen jälkeen jolla saatiin hyvä nastan pysyvyys. Nämä kuminastat kaiketi liimataan joissa tapahtui epäonnistuminen.
Kerro ja näytä asia toteen jos olen väärässä.
Jo IceContact 2:ssa on nasta, joka on ensin päällystetty liimalla, sen jälkeen tökätty reikäänsä ja lopuksi liima aktivoidaan lämmittämällä.




a_jaba

Lainaus käyttäjältä: SNG - 06.08.20 - klo:15:20
Tosiaankin, pitää erotella Pohjoismaiset kitkat keski-Euroopan kitkoista ja All-Seasons renkaista.

Pohjoismaisten kitkarenkaiden kumiseos on hyvin pehmeä. Hellekeleillä tuo pehmeys kostautuu ajokäytöksessä sekä venyvissä jarrutusmatkoissa. Voisi ehkä sanoa, että "rengas sulaa alle".

Pehmeän kumiseoksen lisäksi Nordic renkaissa on myös erilainen runkorakenne joka entisestään huonontaa kesäominaisuuksia.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: SNG - 06.08.20 - klo:15:20
Pohjoismaisten kitkarenkaiden kumiseos on hyvin pehmeä. Hellekeleillä tuo pehmeys kostautuu ajokäytöksessä sekä venyvissä jarrutusmatkoissa. Voisi ehkä sanoa, että "rengas sulaa alle".

Eli ääritilanteissa kuluneempikin kesärengas toimii varmasti paremmin kuin kylmille keleille suunniteltu kitkarengas.

Talvirenkaat taitavat olla aika huonoja myös vesiliirron kannalta.

Keski-Euroopan kitka toimii todennäköisesti kohtuullisesti myös kesän lämmöissä. Aito kesärengas on kuitenkin paras vaihtoehto.

PS. Minä en aiemmalla viestilläni tarkoittanut provosoida. Laki on tosiaan muuttunut, ja kitkarenkailla ajoa ei ole erikseen kielletty. Itse ajan kesäkaudella kesärenkailla jo pelkästään ajotuntuman takia..
Pohjoisen kitkojakin on monenlaisia. Joku Nokian R2 oli kammottavat vetelä talvellakin, mutta Nykyiset Contit menevät vakaasti myös kesällä. Uusin Goodyear taitaisi olla ajotuntumaltaa asfaltilla vielä parempi. Kesärenkaan ajotuntuma on yleensä kitkaa parempi, mutta kitka on hiljaisempi ja tärinää paremmin suodattava. Ja vaikka alla olisikin veltto kitka, niin ei siltikään pitäisi olla ongelma pärjätä sillä kesällä, kun kitkaa on kuitenkin monin verroin talven liukkaisiin verrattuna.

Talvirenkaat ovat toki huonoja vesiliirron suhteen, mutta tuo on jotain sellaista, mille en laske oikein paljon arvoa. Jos en en jossain vaiheessa enää tajua olla ajamatta kitkoilla tai kuluneilla kesärenkailla syvimpiin urien kohilla oleviin vesipatjoihin ja sen jälkeen vielä jotenkin temppuilemalla teen vesiliirrosta ongelmatilanteen, niin jätän kyllä samana päivänä ajamisen itseäni terveemmille. Vesiliirson vaara on yksi helpoimmin tunnistettava vaaratilanne, eikä kovalla sateella urien ja kaahaamisen välttäminen vaadi kuin vähän tikapuuhermostoa enemmän kapasiteettia. Samaa voi sanoa märkäpidosta.

Suberb 2012

AAPUUVA!!!



R2:set ollu jo vuosia, eikä kukaan kertonu et ne ei ole kelvolliset. Koossa 265/70*17, eli sellaiset papparenkaat, ei mitkään muodikkaat ja suuntavakaat rotannahat ylileveillä vanteilla.
Vanhat ja kovatkin kai jo? Onneks on muijan autossa :D

ram1

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moottorin-suuri-talvirengastesti-pohjoismaiset-talvirenkaat-petollisia-valikelilla/

Jollain varmaan koko testikin.Tuohon kun lisää vielä 20 astetta plussaa lisää, niin erot alkaa olemaan aika isoja. Kesis jarruttaa varmaankiin puoleen p- kitkasta. Tuo testi nimenomaan perustalviolosuhteissa etelässä. Saatikka se mutkapito. Viime talvi oli täällä tuollaista suurimmaksi osaksi, ja jossain topicissa sanoinkin rampin missä kesiksillä vetelin sen 70 taulussa Marraskuun lopussa, niin kitkoilla ei meinannu kaistalla pysyy 50 vauhdissa. Erot on samaa tasoa kuin surkeimmassa Kiinalaisessa kesiksessa vrt. premium.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

TOURAN HIGHLINE

 ??? ??? ???
Minä kun olin tässä vielä siinä moodissa, jossa mielessä on kummitellut tarve lähteä ostamaan vielä yksi kierros uusia kesärenkaita... ;D

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 06.08.20 - klo:16:40
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moottorin-suuri-talvirengastesti-pohjoismaiset-talvirenkaat-petollisia-valikelilla/

Jollain varmaan koko testikin.Tuohon kun lisää vielä 20 astetta plussaa lisää, niin erot alkaa olemaan aika isoja. Kesis jarruttaa varmaankiin puoleen p- kitkasta. Tuo testi nimenomaan perustalviolosuhteissa etelässä. Saatikka se mutkapito. Viime talvi oli täällä tuollaista suurimmaksi osaksi, ja jossain topicissa sanoinkin rampin missä kesiksillä vetelin sen 70 taulussa Marraskuun lopussa, niin kitkoilla ei meinannu kaistalla pysyy 50 vauhdissa. Erot on samaa tasoa kuin surkeimmassa Kiinalaisessa kesiksessa vrt. premium.

Eli mä olen taas voittaja ja oikeassa :D Ajan eurokitkoilla ”suomen kesän” eli pääsääntöisesti se +5 ja vettä vaakatasoon :D syksyyn ne on ihan parhaan, tosin oma valintani koska santteil pito on ihan järetön.

Mites sitten tälläset ”kitkat” gategorioidaan, on m+s eli all season.


Aina kelvannut myös talviajoon, lain mukaan. Itse pärjännyt hyvin kunhan ei jääkeliin lähde takavedolla koittamaan :o .
120 ihan ok. Ajotuntuma hyvä, joskin sitä heikentää hiukan auton ominaisuudet, mm kallistuksen takavakaajan puute aiheuttaa jälkiheiluntaa tiukoissa ohjausliikkeissä ”ääritilanteissa”...
Vesiliirto-ominaisuudet riittävät, vaikka aika leveät.
”Paniikkijarrutuksessa” pito ei lopu, ei lukkiudu. Oli keli mikä hyvänsä tai no se vesijää....

Jultsu

Kolmea vuorenhuippua tuskin noista kumeista löytyy? Sinällään kai tuon puuttuminen ei estä talviajoa (varsinkaan nyt lakimuutoksen jälkeen) mutta STRO:n "hyväksyttyjen" talvirenkaiden listalle ei pääse vielä pelkällä M+S merkinnällä. Eipä tuolla listalla tosin nykypäivänä taida mitään painoarvoa olla enää kenellekään..

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

tet

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 06.08.20 - klo:16:40
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moottorin-suuri-talvirengastesti-pohjoismaiset-talvirenkaat-petollisia-valikelilla/

Jollain varmaan koko testikin.Tuohon kun lisää vielä 20 astetta plussaa lisää, niin erot alkaa olemaan aika isoja. Kesis jarruttaa varmaankiin puoleen p- kitkasta.

Tuosta nettijutusta löytyvä graafinen kuvaaja jarrutusmatkoista on sellainen hämäys, että oksat pois. Toki tuohon syyllistyvät useimmat (ellei kaikki) lehdet nykyään, mikä ainakin itseäni aina suunnattomasti ärsyttää. Kuvaajasta on jätetty puolet piirtämättä, jarrutusmatkan skaala on 20 - 40 metriä eikä 0 - 40 kuten pitäisi. Siten saadaan näyttämään äkkivilkaisulla, että kesärenkaan jarrutusmatka on vain puolet talvirenkaan vastaavasta, vaikka oikeasti se on noin 75 %.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

SNG

Lainaus käyttäjältä: tet - 07.08.20 - klo:11:48
Tuosta nettijutusta löytyvä graafinen kuvaaja jarrutusmatkoista on sellainen hämäys, että oksat pois. Toki tuohon syyllistyvät useimmat (ellei kaikki) lehdet nykyään, mikä ainakin itseäni aina suunnattomasti ärsyttää. Kuvaajasta on jätetty puolet piirtämättä, jarrutusmatkan skaala on 20 - 40 metriä eikä 0 - 40 kuten pitäisi. Siten saadaan näyttämään äkkivilkaisulla, että kesärenkaan jarrutusmatka on vain puolet talvirenkaan vastaavasta, vaikka oikeasti se on noin 75 %.

Hyvä huomio. Tosin nopeutta on tuon 75% kohdalla varmaankin liki neljäkymppiä kun jarrutus aloitettu kahdeksankympin nopeudesta. Se on paljon!

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 07.08.20 - klo:09:13
Kolmea vuorenhuippua tuskin noista kumeista löytyy? Sinällään kai tuon puuttuminen ei estä talviajoa (varsinkaan nyt lakimuutoksen jälkeen) mutta STRO:n "hyväksyttyjen" talvirenkaiden listalle ei pääse vielä pelkällä M+S merkinnällä. Eipä tuolla listalla tosin nykypäivänä taida mitään painoarvoa olla enää kenellekään..




Löytyy vuorenhuiput! No hätä ;D

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 07.08.20 - klo:12:33
Löytyy vuorenhuiput! No hätä ;D


Noi onkin vissiin sitten joka paikan ja kelin renkaat, meinaan aika harvassa taitaa olla kaktuksenkuvat esim. Nokialaisissa.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

a_jaba

Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy