Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Antore


Skeida-Bob

jo läks pazka pihasta.

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 14.02.20 - klo:22:55
Oletko edelleen samaa mieltä?

Vaikka et kysynytkään multa, niin vastaan kyllä. Tilastollosesti tarkastellen tässä topicissa on kaksi marginaaliryhmää:
1.Ryhmä: Conti ja liimatut nastat & muut merkit paska...
2. Ryhmä, joka vekslaa kolmen rengaskerran kanssa

Jos taasen tarkastellaan tilastollisesti viestien määrää, niin nämä marginaaliryhmät ovat rajusti yliedustettuina viestien määrässä.

Tilastollisen tarkastelun perusteella voidaan tehdä johtopäätös: Marginaaliryhmät tosiaankin paasaavat Paasaus jatkukoon, mukavaa luettavaa.

mfroberg

#5193
Tänään mietin juuri että pitäisikö ladata pikkuakku ja hakea Jammu pois talvisäilytyksestä.Mulla ei kyllä ole premiumia auto/pyörä saatikka renkaat kuten monella muulla omasta mielestään. Onnittelut heille loistavista valinnoista. Tänä talvena täällä etelässä nastarenkaat olisivat toistaiseksi olleet täysin turhat, onneksi sellaiset on vain rouvan auton alla.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

sakal83

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 14.02.20 - klo:23:56
Vaikka et kysynytkään multa, niin vastaan kyllä. Tilastollosesti tarkastellen tässä topicissa on kaksi marginaaliryhmää:
1.Ryhmä: Conti ja liimatut nastat & muut merkit paska...
2. Ryhmä, joka vekslaa kolmen rengaskerran kanssa

Jos taasen tarkastellaan tilastollisesti viestien määrää, niin nämä marginaaliryhmät ovat rajusti yliedustettuina viestien määrässä.

Tilastollisen tarkastelun perusteella voidaan tehdä johtopäätös: Marginaaliryhmät tosiaankin paasaavat Paasaus jatkukoon, mukavaa luettavaa.
Onhan tässä ryhmässä myös henkilöt
3: jotka sallii ajamisen haluamansa pyörillä, mutta ne väärät valinnat on kuitenkin paskaa, koska contin nastat!
4: Yksilö kuka on omien valintojen kanssa täysin omalla levelillä. Parasta A-luokkaa (pelkästään omasta mielestä😉)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

jhm

Tälläinen sekakäyttäjä tuumii välillä tätä säiettä lukiessaan että onneksi näitä vänkäämisiä ei käydä kasvokkain.Tulisi kai enemmän ruumiita mitä ajaessa väärillä renkailla tulee.

Mutta sama vänkääminen on kyllä joka elämän alueella mitä netissä eletään.
VW Transporter T5  84kw 2014

Jake82

#5196
Lainaus käyttäjältä: jhm link= 8)topic=30573.msg696204#msg696204 date=1581748316
Tälläinen sekakäyttäjä tuumii välillä tätä säiettä lukiessaan että onneksi näitä vänkäämisiä ei käydä kasvokkain.Tulisi kai enemmän ruumiita mitä ajaessa väärillä renkailla tulee.

Mutta sama vänkääminen on kyllä joka elämän alueella mitä netissä eletään.

Juu ja olis kiva nähdä mimmosta mestaria löytyis kun täällä uho on kova,
Mutta taustalla on varmaan joku kotona tossun alla oleva mikkihiiri ;D

Ja aiheesta kuin aiheesta tulee jossain vaiheessa eräiden nimimerkkien yhteinen vääntö

Audi RS6 2015

kmheisk2

Aika jengat ottaa tämä keskustelu välillä. Minusta tämä on sinällään yksinkertainen asia. Nastat aiheuttavat merkittävässä määrin kustannuksia teiden kulumisen (ja kaupungeissa pölyn) muodossa. Osan tästä laskusta pitäisi siirtää nastarenkaiden käyttäjien kannattavaksi, koska täysin toimiva vaihtoehto on olemassa. Tämän jälkeen jokainen voi valita omien mieltymysten ja tarpeidensa mukaiset renkaat.
5xvapari
1xturbo

seaboss

Juurikin näin, tuohon voidaan lisätä vielä melu, siis ennen kaikkea ympäristöön...jokainen voi käydä juoksu/kävelylenkin heittää ja joutuu toteamaan että esim. täällä missä nastojen osuus on 90% luokkaa, ohiajavien melun lähde on nastat, sitten kun satunnainen kitka menee huomaa kuinka järkyttävän suuri tuo ero on, ei kuulu kuin vaimea humahdus. 

On tietysti eri asteisesti kuluneita nastarenkaita liikkeellä ja äänierot myös sen mukaisia, on siis aiheellista kysyä mihin noita nastoja on tänäkin talvena tarvittu, muuhun kuin tien päälysteen kuorintaan ym. Täällä p-pohjanmaalla kaikki 1 ja 2 numeroiset tiet ovat olleet paljaita suojaavasta jää tai lumikerroksesta.

Toimiva vaihtoehto on olemassa, hieman vaatii järjen käyttöä, onko sekin liikaa vaadittu?

58make

Lainaus käyttäjältä: the_kapu - 14.02.20 - klo:22:21
Kyllähän Continentalin renkaat on ainoat ja oikeat. Itsellä Continentalin testivoittajakitkat uudessa BMW 3-luokan premiumautossa. Kesärenkaana on Continentalin SportContact 6 ja ajattelin jo ensi viikolla laittaa alle, kuivaa kun on. Mahtava suorituskyky!

Ei bmw mikään premium luokan auto ole kolmos-sarjalaisena.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

the_kapu

Täällä nyt on tätä kateellisten ulinaa kun ei ole varaa kuin siihen hinnat alkaen pirkka-autoon. Sitten ei ole varaa edes kunnon renkaisiin. Continental on edelläkävijä erityisesti kitkarenkaissa!

Nupe

Puhutaanko täällä nyt renkaista vaiko Saksan Mossesta, jota nuoriso lippis väärinpäin - subbarin jytkyessä - kutsuu leikkisästi BMW:ksi?
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 15.02.20 - klo:13:59
Vakuutusyhtiöiden pitäisi antaa alennuksia autovakuutuksiin jotka ajavat nastarenkailla Keski-Suomen yläpuolella ja siten aiheuttavat vähemmän kolhuja verrattuna Kitka-Tuomoon.
Olosuhteet ovat aivan eri luokkaa ja talviset Keski-Suomen yläpuolella kun etälän liejuteillä.

Vakuutusyhtiöt seuraavat aivan varmasti miten milläkin renkaalla kolaroidaan. Jos kitkalla kolaroitaisiin enemmän, olisi niille tullut jo kauan aikaa sitten korotus vakuutusmaksuihin. Tai nastoille alennusta. Kitkat toimivat sitä paremmin, mitä talvisemmat olosuhteet ovat. Se ovat elementissään pohjoisen pakkasilla ja lumilla. Kannattaa kokeilla niitä, eikä kirjoittaa mutua. Kokeilulla tarkoitan, että ostaa uuden sarjan laatukitkoja ja ajaa niillä vähintään kolme talvea.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Nupe

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 13.02.20 - klo:08:06
Haluaisin vielä lisätä että ruotsalainen ja saksalainen jää sekä lumi ovat erilaisia kuin SUOMEM MAALAINEM lumi ja jää, tämän vuoksi vain TM:n ja Tuulilasin rengastestit ovat absoluuttisen oikeassa.

Juuri näin. Autojen sisätilojakin arvioidessa kannattaa luottaa vain TM:n mittanauhaan.

Ja renkaista puhuttaessa, jossain Hokkaidossa onkin sitten jo täysin eri tilanne. Skandi- tai Keski-Euroopan renkaat eivät tietenkään edes lähtökohtaisesti liity Aasian kumeihin mitenkään.

Olosuhteetkin siellä ovat jotain muuta kuin täällä. Paitsi että Tyynen valtameren kosteudesta muodostuva jää ja lumi on toki eri tavalla kiteytynyttä, myös asvaltin koostumus lienee erilaista. Ja kai sitä nyt jossain Hokkaidon aakeella laakeella selviää vaikka kesärenkailla - toisin kuin Suomen serpentiineillä ja vuoristossa. [jokuhymiö]

Ai niin, itse en wanhana äijänä ole juuri oppinut käyttämään hymiöitä vaikka kaiketi pitäisi. Mielestäni hymiöt latistavat ilmaisua ja myös hieman aliarvioivat viestin lukijaa.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 15.02.20 - klo:13:59
Vakuutusyhtiöiden pitäisi antaa alennuksia autovakuutuksiin jotka ajavat nastarenkailla Keski-Suomen yläpuolella ja siten aiheuttavat vähemmän kolhuja verrattuna Kitka-Tuomoon.
Olosuhteet ovat aivan eri luokkaa ja talviset Keski-Suomen yläpuolella kun etälän liejuteillä.
Conti Ice 3 on ehdottomasti paras nastarengas ja mikä parasta nastoitettu suomalaisilla nastoilla + nastat on liimattu ja tietenkin paistettu kiinni.
Mistä tuo kitkoilla ajavan suurempi kuviteltu kolhuilu on peräisin? Nastoilla ajaville pitäisi maksuja laittaa lisää, sillä useimmiten laadukkaat kitkat on renkaina jopa nastoja kalliimpia. Sekin auttaisi monia siirtymään kitkoihin, jos hintaeroa ei olisi niin paljoa. Myös nastojen haitoista pitäisi valistaa enemmän. Kannattaisin nastaveroa eteläsuomeen. Sitten vielä tarra peräloosteriin, että takanatulijat ymmärtää varoa superrenkailla ajavien äkkijarrutuksia.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05


SNG

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 15.02.20 - klo:16:11
Kitkojen jää ja lumioloissa jarrutusmatka on selvästi pidempi ja siihen lisää reaktioaika edelläajavaan.
Sittenppäs kitkakuski painaakin pumppu tykyttäen jarrua. Kolahtaako!!!
Perustuu näin yksinkertaiseen asiaan.

Paitsi, että lumella kitka pitää vähintään yhtä hyvin kuin nastakin. Pääkallokelillä hyväkuntoisilla nastoilla etu. Taitava kuljettaja osaa ennakoida ja pidentää turvaväliä.

Ajele ihan rauhassa nastoilla Keski-Suomen talvessa, ja minä ajelen kitkoilla ennakoiden Pirkanmaan talvessa.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 15.02.20 - klo:16:43
Monesti näyttää niitä taitavia kulljettajia olevan huonolla kelillä jopa kymmen rysäyttänyt toistensa perään ja vakuutusmaksut nousee.
Tämä keskustelu on kaikkineen niin turhanpäiväinen kuin vaan voi olla. Tyhjää jauhamista kuukausista ja vuosista toiseen. Ajakoon jokainen valitsemillaan renkailla.
Parempiaiheisia keskuteluja kyllä kaipaisi jossa puhuttaisiin auton vioista ongelmista tai hyvistä asioista.
Periaatteessaan ihan sama mitkä kiekot siellä autonvanteissa pyörii. Pääasia, että ovat parhaat ja turvalliset.
Minä en nuoleskele alumiinivanteiden näön ja renkaiden perään.

Tyhjää jauhamista, toistamista jne. Niinpä.

Toistan: Ajele ihan rauhassa nastoilla Keski-Suomen talvessa, ja minä ajelen kitkoilla ennakoiden Pirkanmaan talvessa.

Flat

Onneksi kaupassa on erinlaisia renkaita tarjolla, erinlaisiin tarpeisiin. Olisi se mahdottoman tylsää jos siellä olisi vaan niitä yksiä ainoita ja parhaita. Kaikille löytyy tarkoitukseen tai budjettiin sopivat.

Tänä  talvena olisi paras valinta ollut pk- seudulla KE-kitka.

jalkkis

^Itse asiassa kesärenkaallakin olisi pärjännyt ilman ongelmia muutamaa hassua päivää lukuunottamatta.

Aivan turha ketju tämä. Jengi kaivautuu poteroihinsa ja heittelee sieltä nastoja tai lamellien väliin jääneitä kiviä... Ei ole ainoaa oikeaa rengasvaihtoehtoa ja kaikilla on hyvät ja huonot puolensa.

Nyt on nastat alla ja seuraavat renkaat on ne mitkä tulevat (seuraavan käytetyn) auton mukana. Simppeliä.

vwmies

Ensi talvena (?) sitten voikin autojen alla olla kolmentyyppisiä renkaita - jos keli sallii. Plus kolmenlaisia kunnon mukaan:
uudenveroisia = turvallisia, käytettyjä joilla ajaa kelin ja pidon mukaan - ja vielä lopuksi joillakin onnettomilla niitä liki loppuunajettuja.
Turvallista matkaa kaikille !
Yritetään pärjätä.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 15.02.20 - klo:21:09
Niinpä kerrankin alkaa löytymään älyä rengaskeskusteluun. Jokainen valitsee renkaansa olosuhteiden mukaan.
Joku tuossa kehu kitkan lumipitoa samaksi kuin nastan. Varmaankin näin on. Siinä tuleekin ratkaiseva asia, että lumessa ajaessa nopeudet ovat hyvinkin alhaisia. JÃ,,Ã,,LLÃ,, paremmuus selvitetään nopeuden myötä  ;)

Ã,,lä sitten jatka pseudotieteellisellä linjalla. Kuten kirjoitin, vesijäällä hyväkuntoinen nasta vetää pidemmän korren. Todellisuudessa jää on kuitenkin karheaa. Kovalla pakkasella nastoista ei ole jäälläkään sanottavaa hyötyä pl "piikkirenkaat".

SNG


Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 16.02.20 - klo:00:01
Ã,,lä puhu paskaa kovalla jäällä nasta on ykkönen.

https://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/turvallisuus/renkaan-vaikutukset-turvallisuuteen/talvirenkaiden-jarrutusmatkat-jaalla/#d6772d94

"Kun pakkasta on parikymmentä astetta, nastat ja nastattomat talvirenkaat ovat yhtä pitävät, nastattomat joskus jopa pitävämmät. Kovalla pakkasella jää ei ole liukasta. Mutta lähempänä nollaa jään päällä on vettä, mikä tekee siitä liukkaan. Silloin nastarengas saa pinnasta paremman otteen."
â€" Matti Morri, Teknisen asiakaspalvelun päällikkö, Nokian Renkaat Oyj
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

MikHei

Lainaus käyttäjältä: SNG - 16.02.20 - klo:00:16
Korkki kiinni jeesustelija!

;D ;D ;D Sen verran eri mieltä, että korkki auki, mutta vaan vissypulloista. Saattaa olla parempi olo aamulla.  ;)
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

seaboss

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 15.02.20 - klo:21:09
Niinpä kerrankin alkaa löytymään älyä rengaskeskusteluun. Jokainen valitsee renkaansa olosuhteiden mukaan.
Joku tuossa kehu kitkan lumipitoa samaksi kuin nastan. Varmaankin näin on. Siinä tuleekin ratkaiseva asia, että lumessa ajaessa nopeudet ovat hyvinkin alhaisia. JÃ,,Ã,,LLÃ,, paremmuus selvitetään nopeuden myötä  ;)

Ja tämäkö on suomessa toteutunut korrektisti. Syksyin keväin molemmin puolin nastoilla ajetaan kaksikuukautta täysin paljaita pintoja nastoilla. Samoin arvioisin, että jos niputetaan suomessa kaikkien nastoilla ajavien matkat niin varmasti yli 80 % talven matkasta on ajettu myös paljaalla asfaltilla.

Hyvä mittari on myös tienhoitovelka. Se että liikenteestä kerättävät verot eivät mene tienpitoon ei ole oikein, mutta ei se kerättävän veron summaa pienennä yhtään jos muut hyvinvointipalvelut pidetään ennallaan. Verot pienenee sillä ettemme hajoita tietä ennenaikaisesti. Saksa on autoilun edelläkävijä, myös tienpidon suhteen etenkin, siellä nastat ovat täysin kielletyt. Ei saksan rahkeet riittäisi korjaamaan nastojen aiheuttamaa tuhoa joka talvi, se on täysin selvä. Nastat on kehityksen jarru todellisuudessa, kaikki eivät vaan tätäkään ymmärrä.


b1mpo

Juu kyllä täällä "eteläsuomessa" kun katsoo pihalle, niin voi havaita kuinka tärkeitä nastat ovat.  ;D Sitten kun katsoo tuota Tampereen ohitustietä, niin huomaa miten tärkeitä ne liirtourat toisille ovat ja tunnelissa huomaa myös tuon ihanan pölyn läsnäolon. Pölyä on niin paljon, kuin olisi sankka sumu. Ihana varmasti ajella sellaisella autolla, jossa tuo pöly ei suodatu, vaan kaikki tulee kabiiniin. Onnettomuudet tuossa ohikulkutiellä johtuvat ihmisten tyhmyydestä, ei renkaista. Eli ajattelutapojen muutoksella saisi paljon hyvää aikaan, jos vain haluaisi. Sitä halua ei vain ole.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Jake82

Minun puolesta nastarenkaat voisi kieltää kokonaan, mutta se onkin vain mun mielipide 8)
Audi RS6 2015

Kodiaq81

Onhan se älytöntä  kun etenkin näitä etelän teitä raavitaan nastoilla kun tiet ovat muutenki ala-arvoisessa kunnossa.
Ajaisin mielelläni kitkoilla mutta aina talvi ei välttämättä ole tällainen.Joudun kilometrin pätkän vetää pikku hiekka tietä jossa muutama suht jyrkkä mäki on muutamia talvia silloin tällöin kun talvella heittää plussalle mäki pirun liukas,kerran vielä kohdalle koitui talven ihanuus vesisade ...nastoillakin on vaikea päästä ylös..Jos vois kun muutamat pääkallokelit tulevat jäämään kotiin kun huvittaa niin kitkoilla ajaisin iloisena. Ei nastojen hyöty jää kyllä aika ohueksi ,näillä mennään..

tet

Lainaus käyttäjältä: the_kapu - 14.02.20 - klo:22:21
Kesärenkaana on Continentalin SportContact 6 ja ajattelin jo ensi viikolla laittaa alle, kuivaa kun on. Mahtava suorituskyky!

Ã,,lä ihan vielä laita alle, laitonta hommaa, poliisisetä ei tykkää. Vuosi tästä eteenpäin, niin sitten voitkin laittaa laillisesti.

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 15.02.20 - klo:21:09
Niinpä kerrankin alkaa löytymään älyä rengaskeskusteluun. Jokainen valitsee renkaansa olosuhteiden mukaan.

Jos näin hyvin olisi asiat, niin tätä jupinaa tuskin näin paljoa palstoilla käytäisiin. Väitän kuitenkin, kuten moni muukin on ketjussa väittänyt, että suurin osa ei toimi noin. Siis valitse renkaitaan olosuhteisen mukaan. Suurin osa ostaa vain ne nastat, koska isä (ja kenties isoisäkin) sellaisilla ajeli. Omia todellisia ajo-olosuhteitaan, ja niiden tuomia tarpeita rengasvalintaan, miettii valitettavan harva renkaanostaja.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy