Kirjoittaja Aihe: Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat  (Luettu 691399 kertaa)

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.828
    • Profiili
Vakuutusyhtiöiden pitäisi antaa alennuksia autovakuutuksiin jotka ajavat nastarenkailla Keski-Suomen yläpuolella ja siten aiheuttavat vähemmän kolhuja verrattuna Kitka-Tuomoon.
Olosuhteet ovat aivan eri luokkaa ja talviset Keski-Suomen yläpuolella kun etälän liejuteillä.
Conti Ice 3 on ehdottomasti paras nastarengas ja mikä parasta nastoitettu suomalaisilla nastoilla + nastat on liimattu ja tietenkin paistettu kiinni.
Mistä tuo kitkoilla ajavan suurempi kuviteltu kolhuilu on peräisin? Nastoilla ajaville pitäisi maksuja laittaa lisää, sillä useimmiten laadukkaat kitkat on renkaina jopa nastoja kalliimpia. Sekin auttaisi monia siirtymään kitkoihin, jos hintaeroa ei olisi niin paljoa. Myös nastojen haitoista pitäisi valistaa enemmän. Kannattaisin nastaveroa eteläsuomeen. Sitten vielä tarra peräloosteriin, että takanatulijat ymmärtää varoa superrenkailla ajavien äkkijarrutuksia.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa kmheisk2

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 117
    • Profiili
5xvapari
1xturbo

Poissa Jönglööraaja

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 615
    • Profiili
Kitkojen jää ja lumioloissa jarrutusmatka on selvästi pidempi ja siihen lisää reaktioaika edelläajavaan.
Sittenppäs kitkakuski painaakin pumppu tykyttäen jarrua. Kolahtaako!!!
Perustuu näin yksinkertaiseen asiaan.

Poissa SNG

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.504
  • Ocu Scout 2.0Tdi ´08
    • Profiili
Kitkojen jää ja lumioloissa jarrutusmatka on selvästi pidempi ja siihen lisää reaktioaika edelläajavaan.
Sittenppäs kitkakuski painaakin pumppu tykyttäen jarrua. Kolahtaako!!!
Perustuu näin yksinkertaiseen asiaan.

Paitsi, että lumella kitka pitää vähintään yhtä hyvin kuin nastakin. Pääkallokelillä hyväkuntoisilla nastoilla etu. Taitava kuljettaja osaa ennakoida ja pidentää turvaväliä.

Ajele ihan rauhassa nastoilla Keski-Suomen talvessa, ja minä ajelen kitkoilla ennakoiden Pirkanmaan talvessa.

Poissa Jönglööraaja

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 615
    • Profiili
Monesti näyttää niitä taitavia kulljettajia olevan huonolla kelillä jopa kymmen rysäyttänyt toistensa perään ja vakuutusmaksut nousee.
Tämä keskustelu on kaikkineen niin turhanpäiväinen kuin vaan voi olla. Tyhjää jauhamista kuukausista ja vuosista toiseen. Ajakoon jokainen valitsemillaan renkailla.
Parempiaiheisia keskuteluja kyllä kaipaisi jossa puhuttaisiin auton vioista ongelmista tai hyvistä asioista.
Periaatteessaan ihan sama mitkä kiekot siellä autonvanteissa pyörii. Pääasia, että ovat parhaat ja turvalliset.
Minä en nuoleskele alumiinivanteiden näön ja renkaiden perään.


Poissa SNG

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.504
  • Ocu Scout 2.0Tdi ´08
    • Profiili
Monesti näyttää niitä taitavia kulljettajia olevan huonolla kelillä jopa kymmen rysäyttänyt toistensa perään ja vakuutusmaksut nousee.
Tämä keskustelu on kaikkineen niin turhanpäiväinen kuin vaan voi olla. Tyhjää jauhamista kuukausista ja vuosista toiseen. Ajakoon jokainen valitsemillaan renkailla.
Parempiaiheisia keskuteluja kyllä kaipaisi jossa puhuttaisiin auton vioista ongelmista tai hyvistä asioista.
Periaatteessaan ihan sama mitkä kiekot siellä autonvanteissa pyörii. Pääasia, että ovat parhaat ja turvalliset.
Minä en nuoleskele alumiinivanteiden näön ja renkaiden perään.

Tyhjää jauhamista, toistamista jne. Niinpä.

Toistan: Ajele ihan rauhassa nastoilla Keski-Suomen talvessa, ja minä ajelen kitkoilla ennakoiden Pirkanmaan talvessa.

Poissa Flat

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.370
    • Profiili
Onneksi kaupassa on erinlaisia renkaita tarjolla, erinlaisiin tarpeisiin. Olisi se mahdottoman tylsää jos siellä olisi vaan niitä yksiä ainoita ja parhaita. Kaikille löytyy tarkoitukseen tai budjettiin sopivat.

Tänä  talvena olisi paras valinta ollut pk- seudulla KE-kitka.

Poissa jalkkis

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 621
    • Profiili
^Itse asiassa kesärenkaallakin olisi pärjännyt ilman ongelmia muutamaa hassua päivää lukuunottamatta.

Aivan turha ketju tämä. Jengi kaivautuu poteroihinsa ja heittelee sieltä nastoja tai lamellien väliin jääneitä kiviä... Ei ole ainoaa oikeaa rengasvaihtoehtoa ja kaikilla on hyvät ja huonot puolensa.

Nyt on nastat alla ja seuraavat renkaat on ne mitkä tulevat (seuraavan käytetyn) auton mukana. Simppeliä.

Poissa Jönglööraaja

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 615
    • Profiili
Niinpä kerrankin alkaa löytymään älyä rengaskeskusteluun. Jokainen valitsee renkaansa olosuhteiden mukaan.
Joku tuossa kehu kitkan lumipitoa samaksi kuin nastan. Varmaankin näin on. Siinä tuleekin ratkaiseva asia, että lumessa ajaessa nopeudet ovat hyvinkin alhaisia. JÄÄLLÄ paremmuus selvitetään nopeuden myötä  ;)

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.985
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Ensi talvena (?) sitten voikin autojen alla olla kolmentyyppisiä renkaita - jos keli sallii. Plus kolmenlaisia kunnon mukaan:
uudenveroisia = turvallisia, käytettyjä joilla ajaa kelin ja pidon mukaan - ja vielä lopuksi joillakin onnettomilla niitä liki loppuunajettuja.
Turvallista matkaa kaikille !
Yritetään pärjätä.

Poissa SNG

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.504
  • Ocu Scout 2.0Tdi ´08
    • Profiili
Niinpä kerrankin alkaa löytymään älyä rengaskeskusteluun. Jokainen valitsee renkaansa olosuhteiden mukaan.
Joku tuossa kehu kitkan lumipitoa samaksi kuin nastan. Varmaankin näin on. Siinä tuleekin ratkaiseva asia, että lumessa ajaessa nopeudet ovat hyvinkin alhaisia. JÄÄLLÄ paremmuus selvitetään nopeuden myötä  ;)

Älä sitten jatka pseudotieteellisellä linjalla. Kuten kirjoitin, vesijäällä hyväkuntoinen nasta vetää pidemmän korren. Todellisuudessa jää on kuitenkin karheaa. Kovalla pakkasella nastoista ei ole jäälläkään sanottavaa hyötyä pl "piikkirenkaat".

Poissa Jönglööraaja

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 615
    • Profiili
Älä puhu paskaa kovalla jäällä nasta on ykkönen.

Poissa SNG

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.504
  • Ocu Scout 2.0Tdi ´08
    • Profiili
Älä puhu paskaa kovalla jäällä nasta on ykkönen.

Korkki kiinni jeesustelija!

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 937
    • Profiili
Älä puhu paskaa kovalla jäällä nasta on ykkönen.

https://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/turvallisuus/renkaan-vaikutukset-turvallisuuteen/talvirenkaiden-jarrutusmatkat-jaalla/#d6772d94

"Kun pakkasta on parikymmentä astetta, nastat ja nastattomat talvirenkaat ovat yhtä pitävät, nastattomat joskus jopa pitävämmät. Kovalla pakkasella jää ei ole liukasta. Mutta lähempänä nollaa jään päällä on vettä, mikä tekee siitä liukkaan. Silloin nastarengas saa pinnasta paremman otteen."
— Matti Morri, Teknisen asiakaspalvelun päällikkö, Nokian Renkaat Oyj
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa MikHei

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 292
  • Seat Leon FR, 1.4 TSI 140hv, -13, Pirineos grey.
    • Profiili
Korkki kiinni jeesustelija!

 ;D ;D ;D Sen verran eri mieltä, että korkki auki, mutta vaan vissypulloista. Saattaa olla parempi olo aamulla.  ;)

Poissa seaboss

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 126
  • BMW X5 45e -2020
    • Profiili
Niinpä kerrankin alkaa löytymään älyä rengaskeskusteluun. Jokainen valitsee renkaansa olosuhteiden mukaan.
Joku tuossa kehu kitkan lumipitoa samaksi kuin nastan. Varmaankin näin on. Siinä tuleekin ratkaiseva asia, että lumessa ajaessa nopeudet ovat hyvinkin alhaisia. JÄÄLLÄ paremmuus selvitetään nopeuden myötä  ;)

Ja tämäkö on suomessa toteutunut korrektisti. Syksyin keväin molemmin puolin nastoilla ajetaan kaksikuukautta täysin paljaita pintoja nastoilla. Samoin arvioisin, että jos niputetaan suomessa kaikkien nastoilla ajavien matkat niin varmasti yli 80 % talven matkasta on ajettu myös paljaalla asfaltilla.

Hyvä mittari on myös tienhoitovelka. Se että liikenteestä kerättävät verot eivät mene tienpitoon ei ole oikein, mutta ei se kerättävän veron summaa pienennä yhtään jos muut hyvinvointipalvelut pidetään ennallaan. Verot pienenee sillä ettemme hajoita tietä ennenaikaisesti. Saksa on autoilun edelläkävijä, myös tienpidon suhteen etenkin, siellä nastat ovat täysin kielletyt. Ei saksan rahkeet riittäisi korjaamaan nastojen aiheuttamaa tuhoa joka talvi, se on täysin selvä. Nastat on kehityksen jarru todellisuudessa, kaikki eivät vaan tätäkään ymmärrä.

VW amarok V6 3.0 TDI aut. Highline -18

Poissa Jönglööraaja

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 615
    • Profiili
Hei Hessu Hopot !
Harvon meillä on enää 20 pakkasia.
Kelit ovat ilteisia nastalle sopivia.

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.828
    • Profiili
Juu kyllä täällä "eteläsuomessa" kun katsoo pihalle, niin voi havaita kuinka tärkeitä nastat ovat.  ;D Sitten kun katsoo tuota Tampereen ohitustietä, niin huomaa miten tärkeitä ne liirtourat toisille ovat ja tunnelissa huomaa myös tuon ihanan pölyn läsnäolon. Pölyä on niin paljon, kuin olisi sankka sumu. Ihana varmasti ajella sellaisella autolla, jossa tuo pöly ei suodatu, vaan kaikki tulee kabiiniin. Onnettomuudet tuossa ohikulkutiellä johtuvat ihmisten tyhmyydestä, ei renkaista. Eli ajattelutapojen muutoksella saisi paljon hyvää aikaan, jos vain haluaisi. Sitä halua ei vain ole.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Jake82

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Minun puolesta nastarenkaat voisi kieltää kokonaan, mutta se onkin vain mun mielipide 8)
Audi RS6 2015

Poissa Kodiaq81

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 67
    • Profiili
Onhan se älytöntä  kun etenkin näitä etelän teitä raavitaan nastoilla kun tiet ovat muutenki ala-arvoisessa kunnossa.
Ajaisin mielelläni kitkoilla mutta aina talvi ei välttämättä ole tällainen.Joudun kilometrin pätkän vetää pikku hiekka tietä jossa muutama suht jyrkkä mäki on muutamia talvia silloin tällöin kun talvella heittää plussalle mäki pirun liukas,kerran vielä kohdalle koitui talven ihanuus vesisade ...nastoillakin on vaikea päästä ylös..Jos vois kun muutamat pääkallokelit tulevat jäämään kotiin kun huvittaa niin kitkoilla ajaisin iloisena. Ei nastojen hyöty jää kyllä aika ohueksi ,näillä mennään..

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.535
    • Profiili
Kesärenkaana on Continentalin SportContact 6 ja ajattelin jo ensi viikolla laittaa alle, kuivaa kun on. Mahtava suorituskyky!

Älä ihan vielä laita alle, laitonta hommaa, poliisisetä ei tykkää. Vuosi tästä eteenpäin, niin sitten voitkin laittaa laillisesti.

Niinpä kerrankin alkaa löytymään älyä rengaskeskusteluun. Jokainen valitsee renkaansa olosuhteiden mukaan.

Jos näin hyvin olisi asiat, niin tätä jupinaa tuskin näin paljoa palstoilla käytäisiin. Väitän kuitenkin, kuten moni muukin on ketjussa väittänyt, että suurin osa ei toimi noin. Siis valitse renkaitaan olosuhteisen mukaan. Suurin osa ostaa vain ne nastat, koska isä (ja kenties isoisäkin) sellaisilla ajeli. Omia todellisia ajo-olosuhteitaan, ja niiden tuomia tarpeita rengasvalintaan, miettii valitettavan harva renkaanostaja.
Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6, Jungle Green
ex-vag: Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011, Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 Comfortline MY 2010

Poissa a_jaba

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 897
  • Bensa kuuluu ruohonleikkuriin
    • Profiili
Vakuutusyhtiöiden pitäisi antaa alennuksia autovakuutuksiin jotka ajavat nastarenkailla Keski-Suomen yläpuolella ja siten aiheuttavat vähemmän kolhuja verrattuna Kitka-Tuomoon.

Samalla logiikalla tuon maagisen Keski-Suomen alapuolella autoileville pitäisi antaa alennusta auton verotuksesta jos ajaa kitkalla koska aiheuttavat huomattavasti vähemmän teiden kulumista ja sitä kautta ilmanlaatu myös paranee jolloin kuolleisuus mm. keuhkosairauksiin vähenee..
Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm ->
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa ram1

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.072
    • Profiili
Kyllä on ollut kitkoillakin tuskaa ajella tänä talvena täällä etelässä. Ei niitä todellakaan ole suunniteltu lämpöisiin ja märkiin keleihin. Itse tottunut ajelemaan rampit ja risteykset aika reippaasti, mutta eihän näillä kertakaikkiaan pysty.
 Ajoin niin pitkään kesärenkailla kun pystyi ja ero melkoinen kun vaihdoin näihin. Sama ramppi ajellaan parikymppiä hitaammin, vaikka olisi joidenkin mielestä se kauhea lähes nollakeli, jolloin kesänakki pitäisi olla kuulemma jo vaarallinen. Kyllä silloinkin ainakin omat kesärenkaat toimi huomattavasti paremmin, ja pitoero melkoinen myös paikaltaan. Toki rengaskokokin eri.

 Nykyään nastatkin yhtä lullia. Ennen nastat oli näilläkin keleillä kitkoja paremmat kun olivat jäykempiä. Ke- kitka olisi tähän talveen paras. Toissatalvena oli sellaiset ja tykkäsin kyllä.

Jos nyt pitäisi pohjoisen kitkat ostaa, niin asfalttiajoon parhaat olisi oma valinta, eikä se jääpito joka tarkoittaa yleensä löysempää seosta.

Minä niinkuin monet muutkin usein autoja vaihtavat ei juuri ostele talvirenkaita, vaan niillä mennään mitä alla on, ja välillä ollut 10v. vanhoja nastoja missä pintaa, niin tuo vaihtuvuus kitkoihin vie pitkän ajan, vaikka pikkuhiljaa uusiin alettaisi kitkoja ostamaan. Ennen oli kyllä ihan perusteltuakin ostaa nastat, koska kitkat oli suorastaan paskoja, mutta nykyään tilanne eri.

 Tänä vuonna 30v. autoilua takana ja ainoastaan 3:n uuteen autoon olen talvirenkaat ostanut, tai oikeastaan kahteen kun yhteen sai ilmaiseksi. Autoja on ollut yli 30.

 
Leon Fr Act, (CZEA)
Ex- Vagit:1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Poissa Jönglööraaja

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 615
    • Profiili
Niin läheppäs täältä vetään inariin missä viiden sentin palteet tulisi kyllä nastoja ikävä.

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.787
    • Profiili
Ke- kitka olisi tähän talveen paras.

Äläs nyt tuommosia kerettiläisyyksiä päästele suustasi  :o Kohta tulee Palokan poliisi ja laittaa sinut, harhaoppineen, takaisin ruotuun. FAKTOILLA!
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.787
    • Profiili
Niin läheppäs täältä vetään inariin missä viiden sentin palteet tulisi kyllä nastoja ikävä.

Venäjällä käyntiä varten varustaudut varmasti samalla tavalla, autossa kulkee jatkuvasti kesät talvet mukana pippurikaasusumutin, pesäpallomaila, veitsi, 120dB turvahälytin ym ym. ?
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa Jönglööraaja

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 615
    • Profiili
Polliisi ei koskaan iske turvallisuuteen. :D

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.787
    • Profiili
Polliisi ei koskaan iske turvallisuuteen. :D


Tarkoittaa mitä? Jos referoit Venäjän matkan tarvikkeisiin niin kaikki noista ovat ihan laillisia pitää autossa mukana. Tarpeellisia jopa, jos Inarissa ne nastat ovat "must have". Eihän sitä koskaan tiedä jos piripää venäläisnisti hyökkää auton kimppuun heti 5 metrin päässä rajalta venäjän puolella. Kaikkeen pitää varautua, eikö?
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.828
    • Profiili
Kyllä talvirenkailla ajetaan kuin talvirenkailla. Ne ei ole sporttiseen ajoon suunniteltu, vaikka olisi kuinka matala profiili. Tämän tulisi olla ihan selvä asia. Auto muuttuu ihan erilaiseksi ajaa aina talvirenkaiden alle laiton jälkeen. Se nyt vain on otettava huomioon ja koskee kaikkia autoilijoita. Paljaalla asfltilla ei ole mukava kurvailla sen kummemmin nastoilla, kuin kitkoillakaan. Ehkä siihen on paras sitten se k-e kitka, jos sellaista haluaa enemmän harrastaa. Sen ominaisuudet sitten talvisemmalla kelillä on huonommat.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa ram1

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.072
    • Profiili
Kyllä talvirenkailla ajetaan kuin talvirenkailla. Ne ei ole sporttiseen ajoon suunniteltu, vaikka olisi kuinka matala profiili. Tämän tulisi olla ihan selvä asia. Auto muuttuu ihan erilaiseksi ajaa aina talvirenkaiden alle laiton jälkeen. Se nyt vain on otettava huomioon ja koskee kaikkia autoilijoita. Paljaalla asfltilla ei ole mukava kurvailla sen kummemmin nastoilla, kuin kitkoillakaan. Ehkä siihen on paras sitten se k-e kitka, jos sellaista haluaa enemmän harrastaa. Sen ominaisuudet sitten talvisemmalla kelillä on huonommat.
Näinhän se on, mutta se on joka tapauksessa yksi turvallisuuteen vaikuttava seikka mitä ei koskaan oteta huomioon kuin liukkailla. Ajoi sitten sporttisesti tai ei. Äkkitilanteita kun tulee myös muulloinkin kuin jäisillä teillä. Mutta varmaankin viittasit minun kirjoitukseen, ja se olikin ihan puhtaasti vain oma kokemus/ mieltymys, eikä mikään suora kannanotto mikä kenellekin paras vaihtoehto.
Leon Fr Act, (CZEA)
Ex- Vagit:1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy