Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Jultsu

Mitenkä se vielä äskettäin rehvasteltu ”koko rahalla rapistelu” nyt vaihtui ykskaks vesiliirtelyyn? Entä jos Palokan rampilla tuleekin paikallisia lumikuuroja?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 18.01.20 - klo:17:52
Mitenkä se vielä äskettäin rehvasteltu ”koko rahalla rapistelu” nyt vaihtui ykskaks vesiliirtelyyn? Entä jos Palokan rampilla tuleekin paikallisia lumikuuroja?

Entä jos säästän nastojen parhaan pidon niille keleille missä sitä tarvitaan? Täällä nimenomaan on perusteltu, että paljaalla asvaltilla nastat tylsyvät. Tuolla varastossa ne eivät tylsy ja odottavat, jos ja kun keli vaihtuu taas talvisemmaksi.

Miksi, koska voin ja sehän sinua harmittaakin!

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 18.01.20 - klo:17:53
https://www.talouselama.fi/uutiset/tutkimus-nastarenkaat-tappavat-ihmisia-enemman-kuin-pelastavat-taustalla-kolme-syyta/ebab28d8-5ca2-3e54-9442-75814cc52f15

5.10.2018 12:58päivitetty 5.10.2018 13:05.

Et löytänyt yhtään vanhempaa juttua jota tässä ketjussa ei olisi jo ollut?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Hah. Nyt sain toiseenkin auton kunnon kitkat, kun hyviä kokemuksia noista Continental:n kitkoista. Tosin nyt pääsee vertaamaan CVC6 ja CVC7:n eroja onko uudemmat yhtä hyvät, kuin vanhemmat.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.01.20 - klo:19:39
Hah. Nyt sain toiseenkin auton kunnon kitkat, kun hyviä kokemuksia noista Continental:n kitkoista. Tosin nyt pääsee vertaamaan CVC6 ja CVC7:n eroja onko uudemmat yhtä hyvät, kuin vanhemmat.

Tykkään itse enemmän noista kutosista. Joskus täällä aiemminkin maininnut asiasta,

Hannes

Mikäs noissa contin 7:ssa..onko äänekkäämmät kuin Nokian r3:t. Mitä huonompaa noissa on contin 6:n verrattuna??

Suberb 2012

Ai p3rkule kun alkaa olemaan KE-kitkoissa pinta 4mm rajoilla-> laiton. Kumpi-parempi-pahempi tammikuisiin keleihin: laittoman rajoilla oleva huono KE-kitka vai hyväkuntoinen ja testatusti toimiva Conti (kesä)rengas???

Onko kokemusta, paljonko tulee sakkoa jos ajelee suvigummeilla jo nyt (kelin salliessa) vaikka lain voimaantuloon on vielä viitisen kuukautta? Onko tiketin loppusumma sama, jos suvisetti tai vaan huonopintainen m+s???

Vai laitanko ne 10v vanhat piikikkäät asvaltinrouhimet vaan takasin alle?

Vekkula

No kesärenkailla saa ajaa talvellakin siirtoajoa max 20km esim. korjaamolle tai muun pätevän syyn takia joten jos pystyy poliisin pysäyttäessä perustelemaan/valehtelemaan ajon tarkoituksen niin ei tule sakkoa.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

jt

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 21.01.20 - klo:18:29
Ai p3rkule kun alkaa olemaan KE-kitkoissa pinta 4mm rajoilla-> laiton. Kumpi-parempi-pahempi tammikuisiin keleihin: laittoman rajoilla oleva huono KE-kitka vai hyväkuntoinen ja testatusti toimiva Conti (kesä)rengas???

Onko kokemusta, paljonko tulee sakkoa jos ajelee suvigummeilla jo nyt (kelin salliessa) vaikka lain voimaantuloon on vielä viitisen kuukautta? Onko tiketin loppusumma sama, jos suvisetti tai vaan huonopintainen m+s???
Monessako rengasratsiassa olet ollut kelien ollessa lähes kesäiset? Itse ei ole vielä tullut törmättyä ensimmäiseenkään. Tietenkin missä ajelee vaikuttaa myös, etelä-Suomi vs Lappi ovat kaksi eri asiaa. Sen sijaan jos tulee törmäiltyä pakkasessa kesärenkailla, voi tulla hieman lisäpenaltyä. Luulisin että jos kelit pysyvät plussalla, hyväkuntoinen kesärengas saattaa toimia paremmin kuin lähes loppuun ajettu KE-kitka. Erityisesti märällä tiellä uran syvyydestä on hyötyä.

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 21.01.20 - klo:18:29
Vai laitanko ne 10v vanhat piikikkäät asvaltinrouhimet vaan takasin alle?
,,lä missään nimessä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: jt - 21.01.20 - klo:18:50
Monessako rengasratsiassa olet ollut kelien ollessa lähes kesäiset? Itse ei ole vielä tullut törmättyä ensimmäiseenkään. Tietenkin missä ajelee vaikuttaa myös, etelä-Suomi vs Lappi ovat kaksi eri asiaa. Sen sijaan jos tulee törmäiltyä pakkasessa kesärenkailla, voi tulla hieman lisäpenaltyä. Luulisin että jos kelit pysyvät plussalla, hyväkuntoinen kesärengas saattaa toimia paremmin kuin lähes loppuun ajettu KE-kitka. Erityisesti märällä tiellä uran syvyydestä on hyötyä.
,,lä missään nimessä.

Nii-no todennäköisyys että sheriffi rinkuloita katselisi on aika marginaalinen. Mutta voihan sitä matka katketa jonkun toisen toheloinnin vuoksi ja silloin huomataan ettei auto ole ”katsastuskelpoinen” eli rengastus ei ole sääntöjenmukainen... jaaaa, maksaja olikin ;)

Täällä etelässä ei ole talvirenkaita ainakaan 2020-puolella tarvinnut vielä hetkeäkään.

Tietty nyt, kun tästä jauhetaan on joku netti-sheriffi linjoilla ja ensiviikon kampanja kohdistuu rinkuloihin :D

Ehkä mä katon kuitenkin ne ainoat varmasti lailliset alle. Kivikautiset Nokian testivoittajat :D Kai niillä tiellä pysyy, eihän talven liukkailla saa ajaa yli 80 (täällä periferiassa)

-karppa-

Kun kolahtaa, niin älä itke täällä ja toivottavasti ei vastapuolen kanssa!

Mä vihaan ihmisiä jotka katsoo vain omaa napaa ja säästää väärässä paikassa eli renkaissa, jos on vara ostaa auto, niin on vara ostaa siihen lain edellyttämät renkaat.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.01.20 - klo:19:15
Kun kolahtaa, niin älä itke täällä ja toivottavasti ei vastapuolen kanssa!

Mä vihaan ihmisiä jotka katsoo vain omaa napaa ja säästää väärässä paikassa eli renkaissa, jos on vara ostaa auto, niin on vara ostaa siihen lain edellyttämät renkaat.

Ih@naa että sulla on tunteita mua kohtaan :D Niin, kuten totesin, että vaikka ne kivikautiset nastat ei ole ehkä parhaat, niin ne on lainsäätäjän mielestä edellämainituista ainoat (kalenterin mukaan) soveltuvat. Kelistä viis :D

Hsippe

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 21.01.20 - klo:18:29
Ai p3rkule kun alkaa olemaan KE-kitkoissa pinta 4mm rajoilla-> laiton. Kumpi-parempi-pahempi tammikuisiin keleihin: laittoman rajoilla oleva huono KE-kitka vai hyväkuntoinen ja testatusti toimiva Conti (kesä)rengas???

Onko kokemusta, paljonko tulee sakkoa jos ajelee suvigummeilla jo nyt (kelin salliessa) vaikka lain voimaantuloon on vielä viitisen kuukautta? Onko tiketin loppusumma sama, jos suvisetti tai vaan huonopintainen m+s???

Vai laitanko ne 10v vanhat piikikkäät asvaltinrouhimet vaan takasin alle?

Eiks se talvigummin urasyvyyysminimi ole 3 mm?
Eli sen puolesta kitkoillasi voit laillisesti vielä hetken ajella.
Ja talvirengaspakkoa on helmikuun loppuun, sen jälkeen riittää 1.6 mm pintaa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Hsippe - 21.01.20 - klo:19:54
Eiks se talvigummin urasyvyyysminimi ole 3 mm?
Eli sen puolesta kitkoillasi voit laillisesti vielä hetken ajella.
Ja talvirengaspakkoa on helmikuun loppuun, sen jälkeen riittää 1.6 mm pintaa.
3 milliähän se on. Miksi kaikki täällä jauhaa laittomuudesta?

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 21.01.20 - klo:18:57
Nii-no todennäköisyys että sheriffi rinkuloita katselisi on aika marginaalinen. Mutta voihan sitä matka katketa jonkun toisen toheloinnin vuoksi ja silloin huomataan ettei auto ole ”katsastuskelpoinen” eli rengastus ei ole sääntöjenmukainen... jaaaa, maksaja olikin ;)

Täällä etelässä ei ole talvirenkaita ainakaan 2020-puolella tarvinnut vielä hetkeäkään.

Tietty nyt, kun tästä jauhetaan on joku netti-sheriffi linjoilla ja ensiviikon kampanja kohdistuu rinkuloihin :D

Ehkä mä katon kuitenkin ne ainoat varmasti lailliset alle. Kivikautiset Nokian testivoittajat :D Kai niillä tiellä pysyy, eihän talven liukkailla saa ajaa yli 80 (täällä periferiassa)
Tällaista vajaaälyistä toppahousukansaa on valitettavasti vielä elossa. Näitä ei kiinnosta mikään muu kuin oma napa, ja tietty se jos saa vaikka parin sadan sakot; Ihan sama vaikka alle jäisi naapurin lapset, kunhan ei jää kiinni eikä tule sakkoa. Pienessä kännissä voi myös ajella tutulla tiellä. Ja turvavyölle ei ole tarvetta.

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 21.01.20 - klo:20:11
Tällaista vajaaälyistä toppahousukansaa on valitettavasti vielä elossa. Näitä ei kiinnosta mikään muu kuin oma napa, ja tietty se jos saa vaikka parin sadan sakot; Ihan sama vaikka alle jäisi naapurin lapset, kunhan ei jää kiinni eikä tule sakkoa. Pienessä kännissä voi myös ajella tutulla tiellä. Ja turvavyölle ei ole tarvetta.
Nyt kannattaa olla (herra?) Hidalgon tarkkana, ettei rapsahda syytettä kiihottamisesta kansanryhmää kohtaan saati henkilöön kohdistuvasta herjaamisesta. Nappasin tuosta varuiksi IP-numeron ylös ;)

Eikös santteil saakaan ajaa pienessä, jos vaan kotiinpäin?

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 21.01.20 - klo:20:11
Tällaista vajaaälyistä toppahousukansaa on valitettavasti vielä elossa. Näitä ei kiinnosta mikään muu kuin oma napa, ja tietty se jos saa vaikka parin sadan sakot; Ihan sama vaikka alle jäisi naapurin lapset, kunhan ei jää kiinni eikä tule sakkoa. Pienessä kännissä voi myös ajella tutulla tiellä. Ja turvavyölle ei ole tarvetta.
Tähän kommenttiin kiteytyy mielestäni areenan nykytilanne. Täällä ei auteta muita merkin harrastajia, vaan kilpaillaan siitä, kuka saa rumimmin vittuiltua toiselle.

Ihan kärkipäähän menee tämäkin ”kommentti”. Tuleeko hyvä olo?
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 21.01.20 - klo:20:15
Nyt kannattaa olla (herra?) Hidalgon tarkkana, ettei rapsahda syytettä kiihottamisesta kansanryhmää kohtaan saati henkilöön kohdistuvasta herjaamisesta. Nappasin tuosta varuiksi IP-numeron ylös ;)

Eikös santteil saakaan ajaa pienessä, jos vaan kotiinpäin?
Jos näistä jutuista kiihottuu, niin sinulla on jo mainitsemaani ongelmia paljon pahempi tilanne.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 21.01.20 - klo:20:17
Tähän kommenttiin kiteytyy mielestäni areenan nykytilanne. Täällä ei auteta muita merkin harrastajia, vaan kilpaillaan siitä, kuka saa rumimmin vittuiltua toiselle.

Ihan kärkipäähän menee tämäkin ”kommentti”. Tuleeko hyvä olo?
Tuli. Paljon parempi olo kuin siitä, että kiehuisin täällä kuinka ajelen vanhoilla huonokuntoisilla renkailla taikka kesärenkailla talvella kunhan vaan poliisit ei huomaa.

sakal83

Taas ne renkaat ajelee täällä naapureiden lasten yli.
Voiko renkaat laittaa linnaan tästä rikoksesta?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

jalkkis

Jaa, olisko käytännössä ainakaan täällä etelärannikon kuivalla +5c asvaltilla hirveästi eroa onko nasta ihan uus tuore testivoittaja vaiko se 10v vanha? Melkein väittäisin, että 10v vanha rengas on ympäristöystävällisempi näillä keleillä...

-karppa-

Jos mun pitäisi valita tähän aikaan vuodesta kesärenkaan ja 10 vuotta vanhan nastarenkaan väliltä, niin valitsisin jälkimmäisen. Tänäkin talvena tullut yli 3000km ajettua melkein noin vanhoilla nastoilla ilman suurempia ongelmia ja ei ollut oma auto saati omat renkaat.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.01.20 - klo:22:19
Jos mun pitäisi valita tähän aikaan vuodesta kesärenkaan ja 10 vuotta vanhan nastarenkaan väliltä, niin valitsisin jälkimmäisen. Tänäkin talvena tullut yli 3000km ajettua melkein noin vanhoilla nastoilla ilman suurempia ongelmia ja ei ollut oma auto saati omat renkaat.

Ensin se vihaa minua ja minunlaisia, seuraavaan hengenvetoon ajaa 3Kkm kivikautisilla rinkuloilla käymättä rengaskaupan kautta vaihtamatta niitä testivoittajiin??????? Niin P,,RJ,,,,KÖ NIILL,, VAI EI ??? Kirjoituksesi tuntien olet ajanut kuitenkin vähintään joka sekunti ”ääritilanteissa” :D

jt

Eikö renkaat kannattaisi valita ilmaston eikä kalenterin mukaan? Jatkossahan sen pitäisi olla mahdollista ihan laillisesti.

Toisaalta, sääennusteen mukaan esim. ke-to välinen yö menee pakkaselle esim. Helsingin seudulla, tosin on kuivaa.

Ultimate ratkaisu olisi ostaa uudet talvirenkaat (kitkat). Todennäköistä talvikautta on vielä jäljellä ja sama rengashaaste on edessä seuraavana talvena, joten mitäpä sitä lykkäämään? 10vuotta vanhat nastat ovat todella liukkaat, lumi/jää pintaisissa liikenneympyröissä pito lähtee pienemmässäkin vauhdissa - vaikka kaikki nastat olisivatkin tallessa. Niinpä se pito nastarenkaassakin tulee suurelta osin kumista. Pari talvea sitten tuli ajettua erästä autoa, jossa oli alkuperäiset nastarenkaat ja ikää oli se about 10v, niin kyllä ne melkoiset liukastelijat olivat lumi/jääpinnalla. Kolme talvea vanhat nordic-kitka ovat suorastaan vakaat menijät niihin verrattuna. (huom. molemmat ns. premium merkkiä).
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

#5094
Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 21.01.20 - klo:22:51
Ensin se vihaa minua ja minunlaisia, seuraavaan hengenvetoon ajaa 3Kkm kivikautisilla rinkuloilla käymättä rengaskaupan kautta vaihtamatta niitä testivoittajiin??????? Niin P,,RJ,,,,KÖ NIILL,, VAI EI ??? Kirjoituksesi tuntien olet ajanut kuitenkin vähintään joka sekunti ”ääritilanteissa” :D

Monestikko sinä ostat sijais ja firman autoihin omalla rahalla uusia renkaita, jos et edes raski ostamaan omaan autoin?

Ja kyllä renkaat oli talvirenkaat sekä lailliset!

Lainaus käyttäjältä: jt - 21.01.20 - klo:22:57
Kolme talvea vanhat nordic-kitka ovat suorastaan vakaat menijät niihin verrattuna. (huom. molemmat ns. premium merkkiä).

Miten tilanne olisi mielestäsi eronnut jos nastarenkaat olisi olleet kolme vuotta vanhat ja kitkat alkuperäiset ja 10 vuotta vanhat?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 21.01.20 - klo:17:10
Mikäs noissa contin 7:ssa..onko äänekkäämmät kuin Nokian r3:t. Mitä huonompaa noissa on contin 6:n verrattuna??

Seiskat "äänekkäämmässä" vaggineessa, eli tuntuma kutosten hiljaisuudesta kuittaantuu osittain tuolla. Kuitenkin tykkään kutosten ajotuntumasta. Eivät tunnu "kaatuvan yhtään alle". Aivan optimaaliset olleet omassa käytössä.

Nokian R3:iin en pysty vertaamaan, kun niista ei ole kokemuksia. Olen ymmärtänyt täällä kirjoitetun perusteella että olisivat oikeinkin "soivat" renkaat verrattuna R2:iin.

Tuntuu kuitenkin, että Conti on erittäin varma valinta nykypäivänä, ainakin talvirenkaissa.

b1mpo

Piti oikein käydä auttamassa(tarkistamassa), että mitkä renkaat oli. Oli ihan nastat "nelivedon" alla. Melko lujaa pitäny risteyksestä kääntyä, kun en ite kokenu ongelmaksi omalla autolla ja kitkoilla.


Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 01.02.20 - klo:23:21
Piti oikein käydä auttamassa(tarkistamassa), että mitkä renkaat oli. Oli ihan nastat "nelivedon" alla. Melko lujaa pitäny risteyksestä kääntyä, kun en ite kokenu ongelmaksi omalla autolla ja kitkoilla.



HOHOO mitä muuta voi odottaa sähkönelikolta? Vaikka olisi ollut kitkat alla  ;D. Aidolla nelikolla tuo olisi korjattu vielä kaasulla.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.02.20 - klo:09:19
Tällä viikollakin on tullut ajettua useampaa etuvetoa, useampaa nelikkoa ja myös takavetoa. On ollut nastaa, kitkaa ja nastatonta nastarengasta. On ollut 115 hepasta melkein 500 heppaan olevaa autoa, mutta kyllä tänään taas hymyilyttää lähteä nelikolla, jossa on yli 100 heppaa per vetävä pyörä.

Enpä muista, koska olen viimeksi ajanut noin paskassa kelissä, että sataa jäätävää tihkusadetta/lunta, samalla lunta on tiellä yli 10cm eikä aura-autosta tietoakaan. En myöskään muista, koska on viimeksi yhtä paljon hymyilyttänyt samaan, aikaan kun voit valita keliin sen oikean aidon nelivedon sekä kunnon talvirenkaat eli NASTArenkaat. Ei muuta, kuin lisää syöttöä, niin heittämällä meni hangessa eteenpäin...

Ai niin destialle lähetän laskun Multia-Uurainen välin aurauksesta!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Kyllä tuossa yhtälailla kaasusta takapyörät tuuppaa noin pienessä vauhdissa. Ei nastoista tosiaan tuossa ollut mitään iloa, kuin mistään muustakaan rengastyypistä. Ei se nasta tuollaisen loskan ja tamppaantuneen lumen läpi auta muutenkaan. Ei loskaliirtoon myöskään neliveto auta. Eikä se neliveto kaasusta anna ajonvakautuksen ja luistoneston vuoksi tehdä isoja peliliikkeitä. Eri asia sitten,  jos ne on valmiiksi pois kytkettynä ja tilanteeseen varauduttu. Keli siis yllätti kuskin, eikä syy ole tien pidossa, renkaissa tai autossa.

Mutta totuuden nimissä en olettanut tuossa olevan kitkoja, kuten monilla on tapana päätellä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 02.02.20 - klo:00:14
Kyllä tuossa yhtälailla kaasusta takapyörät tuuppaa noin pienessä vauhdissa. Ei nastoista tosiaan tuossa ollut mitään iloa, kuin mistään muustakaan rengastyypistä. Ei se nasta tuollaisen loskan ja tamppaantuneen lumen läpi auta muutenkaan. Ei loskaliirtoon myöskään neliveto auta. Eikä se neliveto kaasusta anna ajonvakautuksen ja luistoneston vuoksi tehdä isoja peliliikkeitä. Eri asia sitten,  jos ne on valmiiksi pois kytkettynä ja tilanteeseen varauduttu. Keli siis yllätti kuskin, eikä syy ole tien pidossa, renkaissa tai autossa.

Mutta totuuden nimissä en olettanut tuossa olevan kitkoja, kuten monilla on tapana päätellä.

Mutta kun ei tuuppaa. Ai mistä tiedän, kun omistan haldex:lla olevan sähkövatkaimen sekä aidon nelivedon. Eikä tarvinnut miettiä kummalla tänään lähdin liikenteeseen...

Nasta tekee kummasti, kun siellä loskan ja lumen alla on vielä jäätä! Oli hyvinkin pohjolarallin fiilistä tänään, kun ajelin vähän päälle tunti sitten kotiopäin.

Eikä se renkaita tai vetotapaa katso, jos kuskilla on kankkusen jalat ja omat kädet.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy