Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.01.20 - klo:15:44
Paljonko ne nastat ropisee sinulla Puolassa?

Täällä on nyt keskimäärin ollut kylmempää kuin etelä-suomessa, nollan tuntumassa täälläkin liikutaan ja vettä sataa lähes päivittäin. Nytkin lämpötilat ovat 1:1. Ei voi kuin ajella tyytyväisenä uusilla testivoittaja KE-kitkoilla, kun pitoa on mielettömästi juuri siellä missä sitä eniten tarvitaan!  :-*
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Hannes

Kovastippa täällä käydään keskustelua, isot miehet vänkää niin kuin pikku pojat.. Koittakaa nyt jaksaa lopettaa tuollainen turhanpäiväinen vänkääminen.

Minulla olisi edelleen  kysymyskin, haluaisin kuulla kokemuksista Nokia R3 vastaan contin 7 kitkarenkaat, millaisia eroja noilla on siis ajon kannalta, löytyykö ketään jolla olisi ollut ks. renkaat että vertaaminen onnistuisi oikeasti??

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 09.01.20 - klo:17:25
Täällä on nyt keskimäärin ollut kylmempää kuin etelä-suomessa, nollan tuntumassa täälläkin liikutaan ja vettä sataa lähes päivittäin. Nytkin lämpötilat ovat 1:1. Ei voi kuin ajella tyytyväisenä uusilla testivoittaja KE-kitkoilla, kun pitoa on mielettömästi juuri siellä missä sitä eniten tarvitaan!  :-*

Paljonko siellä ropisee ne nastarenkaat?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ram1

Tosi kiva ajaa näillä p.kitkoilla +5 sateella. Taittuu alle eikä pidä mitään, mutta kesärenkaathan vaaralliset talvella.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 09.01.20 - klo:11:36
Tätä olen itsekin ihmetellyt. Ensimmäisenä näistä analyyseista tulee mieleen, että niiden esittäjät haluavat esittää oman mielipiteensä tueksi empiiristä aineistoa. (Melko suppealla otannalla toki). Eli jos on esimerkiksi sitä mieltä, että nastarenkaat ovat Suomessa enemmän tai vähemmän tarpeelliset, kerrotaan tämän näkemyksen tueksi tapauksesta, jossa kitkarenkailla varustettu auto oli suistunut tieltä tms. Erikoista vain on, miten auton rengastus kyetään selvittämään uutisen (jossa sitä ei mainita) tai ohiajon perusteella. Koska kukaan tuskin kuitenkaan esittäisi täällä täysin pakoputkesta vedettyjä väitteitä, täytyy näillä henkilöillä olla jokin konsti em. seikkoja selvittämiseen. Mikä tuo konsti on, sitä voi vain arvailla.
Kuten aikaisemminkin on tullut todettua, tämän säikeen tarkoitus ei ole vuosikausiin ollut kitkojen ja nastojen objektiivinen vertailu, vaan kilpailu siitä, kuka -omasta mielestään- pystyy vittuilemaan toisille napakammin. Siinä sodassa heikompikin argumentointi käy, koska tavoitekin on ns. liikkuva maali.

Sinäkin tiedät sen, mutta yrität yhtälailla naamioida vittuilun ylläolevan kaltaiseen kvasiälykkääseen pohdiskeluun.

Luuleeko joku oikeasti, että tämän "keskustelun" anti tulee joskus muuttumaan, tai joku muuttaa mielensä, jos hänelle tarpeeksi vittuillaan?

Kuten Hannes totesi, turhanpäiväistä vänkäämistä.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

mattinen

#5015
Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 09.01.20 - klo:18:37
Kuten aikaisemminkin on tullut todettua, tämän säikeen tarkoitus ei ole vuosikausiin ollut kitkojen ja nastojen objektiivinen vertailu.

Jos objektiivisuudella tarkoitetaan sitä, että mielipiteiden tueksi pitäisi esittää jotain dataa, niin siinä tapauksessa kriteerit ehkä siirtyvät hieman liian korkealle. Kyllähän nastoja ja kitkoja täällä hyvin pitkälti perustellaan vain omilla kokemuksilla. Niitä mitenkään vähättelemättä.

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 09.01.20 - klo:18:37
Kuten Hannes totesi, turhanpäiväistä vänkäämistä.

Hannes on fiksu kaveri. Varsinkin, jos ei itse jumiudu keskusteluun, jonka on luokitellut "turhanpäiväiseksi vänkäämiseksi". Se vain taitaa olla niin, että tällaisella palstalla keskustelu aika usein on ”vänkäämistä”. Jos siis "vänkäämisellä" tarkoitetaan siitä, että keskustelijat pysyvät enemmän tai vähemmän tiukasti omissa näkemyksissään. Ja sitä, että keskustelu jatkuu "ratkaisemattomana" vuodesta toiseen. Mielipide-eroihin kun varsin harvoin esitetään ratkaisuksi mitään objektiivista dataa, joka pakottaisi keskustelijat ainakin osin tarkistamaan näkemyksiään. Itse en kuitenkaan osaa pitää tätä kovin suurena ongelmana. Keskusteluun kuuluvat määritelmällisesti erilaiset näkemykset, eikä niitä välttämättä saada yhteen sovitetuiksi.

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 09.01.20 - klo:18:37
vaan kilpailu siitä, kuka -omasta mielestään- pystyy vittuilemaan toisille napakammin. Siinä sodassa heikompikin argumentointi käy, koska tavoitekin on ns. liikkuva maali.

No omalta kohdaltani olen kyllä lähtökohtaisesti pyrkinyt välttämään vittuilua, mutta jos olen siihen tässä keskustelussa syyllistynyt, pyydän kohteilta anteeksi. Vituilu ja kaikenlainen keskustelijan henkilöön tarttuminen ei debattia edistä, se on selvä se.

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 09.01.20 - klo:18:37
Luuleeko joku oikeasti, että tämän "keskustelun" anti tulee joskus muuttumaan, tai joku muuttaa mielensä, jos hänelle tarpeeksi vittuillaan?

En usko, että luulee. Joskus täällä vain esitetään niin erikoisia väitteitä, että ne saattavat laskea kynnystä ”napakoihin” vastauksiin. Omalta kohdaltani tarkoitukseni ei ole saada joku täällä keskusteleva muuttamaan mielensä. Lähinnä on kyse siitä, että jotkut talvirenkaisiin liittyvät kysymykset ovat jo pidemmän aikaa mietityttäneet. Eikä vähiten siksi, että rengasvalintojen vaikutukset eivät rajaudu valinnan tehneeseen henkilöön itseensä. Tästä syystä olen pitänyt tarkoituksenmukaisena esittää mielipiteeni täällä. Ja jos jollain toisella on sitten erilaisia näkemyksiä, on tämä omiaan synnyttämään keskustelun. (Tai ”vänkäyksen”, jollaisena jotkut sitä pitävät).

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.01.20 - klo:15:44
Eipä ole yksi eikä kaksi herraa kehunut pärjäävänsä kerran tai kaksi pohjoiseen suuntautunutta matkaa vaikka keskinkertaisilla kitkoilla. Ja taisi nuo kelit olla juuri joulunpyhien aikaan.
Joulun tienoilla kelit olivat pohjoisen suunnassa (puhun nyt Pohjois-Pohjanmaan tienoosta, en Lapista) itseasiassa rengasmielessä haasteelliset. Keli vaihteli -18C .. +5C, välillä tuli lunta jne. Isot tiet nyt ovat lähes aina huonommillakin talvirenkailla hyvin ajokelpoiset, kiitos suurten liikennemäärien ja aktiivisen tienhoidon. Sen sijaan pienemmillä teillä kun lämpötilat tupsahtivat plussan puolelle, vielä kun päälle tuli vähän lunta, tie oli kaikkein liukkaimmillaan, sillä alla oli tamppaantunutta lunta/jäätä eikä pieni lämpöaalto / vähäinen liikenne riitä sitä sulattamaan/kuluttamaan.

Silti näilläkin keleillä/pikkuteillä pohjoismainen kitkarengas toimi niinkuin talvirenkaan pitikin. Tiellä pysyttiin järkevällä ajotavalla, auto pysähtyy jne. Oma subjektiivinen kokemus vuosien nastojen jälkeen on että nastat ovat ainakin itselle turhat. Tämä ei tietenkään poista sitä seikkaa että jollekin toiselle kuskille nastat voivat luoda subjektiivista "turvallisuuden tunnetta" ja esim. kahina avustaa kuskia huomaamaan milloin on pidon raja ylitetty. Tämän "turvallisuuden tunteen" ei tarvitse perustua mihinkään muuhun kuin omaan tuntemukseen joka on jokaisen yksilön osalta aina oikea.

Sen sijaan objektiivinen esim. tilastoitu turvallisuus on eri asia. Tälläkin palstalla on pyöritelty jo aikoja sitten Suomen toteutuneita onnettomuustilastoja ja siellä talviolosuhteissa kitkoilla on jo monta vuotta tullut suhteessa vähemmän kuolonkolareita kuin nastoilla. Mikä on sitten takana, sitä voidaan toki haastaa myös eri tavoin. Näitä eri asioita voidaan painottaa eri tavoin ja todennäköisesti keskustelu jatkuu siitä onko nastojen nykyinen laajamittainen käyttö huolimatta lähes lumettomista talvista osassa maata, silti tarpeellista esim. turvallisuusnäkökulmasta. Vielä yksi lisäesimerkki aiheesta "turvallisuuden tuntu vs tilastot". Monet mieltävät nelivedon turvallisemmaksi vetotavaksi. Kuitenkin ruotsalainen vakuutusyhtiön tilastointi paljasti että nelivedoille sattuu selvästi enemmän onnettomuuksia kuin autoille ilman nelivetoa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 06.01.20 - klo:11:05
Nämä jotka ajavat sen 10km päivässä eivät mielestäni edes tarvitse autoa. Ajattelepa paljonko tämä säästäisi asfalttia ja luontoa sekä puhdistaisi ilmaa.

Tähän on helppo yhtyä sikäli kun kyse on autoilun haittavaikutuksista. Auton käyttöä vähentämällä on tosiaan mahdollista vaikuttaa mm. yllä mainittuihin seikkoihin. Toisaalta ehdotuksessa mainittu keino haittojen vähentämiseksi olisi todennäköisesti poliittisesti melko hankala. Oheisesta kuviosta käy ilmi, että vuonna 2016 suomalaisten henkilöautolla ajamista matkoista 62 prosenttia oli pituudeltaan korkeintaan 10 kilometrin pituisia. Autosta luopuminen edellyttäisi siis melko suurta muutosta aika monen kansalaisen elämään. On myös mahdollista, että monet ajavat sekä pitkiä että lyhyitä matkoja. Mitä suurempi tällaisten ”sekakäyttäjien” osuus on, sitä vähäisimmiksi jäisivät yllä mainitun suosituksen positiiviset vaikutukset.

Autoilun ilmastolle ja hengitysilmalle aiheutuvia haittoja vähentävät siirtyminen bensasta ja dieselistä sähköön. Muutos on kuitenkin hidas. Ja täysin auton voimanlähteessä riippumatta tulevat auton alla todennäköisesti vielä pitkään pyörimään kumipyörät. Niistä puolestaan aiheutuu tunnettuja haittoja tienpidolle (kuluminen), turvallisuudelle (urat), ajomukavuudelle (karkea asfaltti/rengasmelu) ja hengitysilman laadulle (pienhiukkaset). Näihin seikkoihin voitaisiin vaikuttaa rengastuksella.

Ruotsissa ja Norjassa on pyritty lisäämään nastoittamattomien talvirenkaiden osuutta. Perustelut ovat nuo edellä mainitut, joskin ympäristöargumentti on ollut voimakkain. Ruotsissa ja Norjassa ei kiistetä sitä, että kitkarenkaat eivät jäällä yllä pito-ominaisuuksiltaan nastarenkaiden tasolle. Kyse onkin siitä, että Ruotsissa ja Norjassa nastarenkaiden (negatiivisten) ympäristövaikutusten yksinkertaisesti tunnustetaan ylittävän niiden ääriolojen pito-ominaisuuksien merkittävyyden. Kyse on nastarenkaiden haittojen ja hyötyjen vertailusta. Eräs ilmentymä tästä on se, että Ruotsin liikennevirasto suosittelee kitkarenkaiden käyttöä kaikissa ajonvakausjärjestelmällä varustetuissa autoissa.

Mitä edellä sanottu sitten voisi merkitä yksittäisen autoilija näkökulmasta? Jos autoilija on kiinnostunut säästämään asfalttia ja vähentämään autoilun ympäristövaikutuksia, voisi hän suorittaa esimerkiksi seuraavanlaisen pohdinnan.

1) Kuinka usein minä ajan olosuhteissa, joissa nastarenkaat ovat turvallisemmat kuin nastoittamattomat talvirenkaat?

2) Oletetaan, että talven ajokaudella on kolme päivää, jolloin nastarenkaat objektiivisestikin arvioituna ovat turvallisemmat kuin nastoittamattomat talvirenkaat. Onko tämä riittävä peruste sille, että ajan nastarenkailla myös muina päivinä? Ottaen huomioon nastarenkaiden tunnetut haittavaikutukset. Eli onko turvallisuushyöty omalla kohdallani niin merkittävä, että se ylittää nastarenkaista aiheutuvat haitat?

3) Jos nastarenkaat ovat turvallisemmat, seuraako tästä, että nastoittamattomat ovat turvattomat? Vai onko niin, että selviäisin myös nastoittamattomilla talvirenkailla ilman, että minun tarvitsisi tehdä kohtuuttomia uhrauksia esimerkiksi ajonopeuden suhteen?

https://imgur.com/QuMWcKI

Hidalgo

Aivan. Olemalla ajamatta säästää asfalttia ja pienentää autoilun aiheuttamia ympäristövaikutuksia sekä pienhiukkasia paljon enemmän kuin ajamalla vaikka kitkarenkailla. Rengasvalinnalla on vaan näihin pienempi vaikutus.

the_kapu

Eipä ole paljon nastarenkaita täällä pk-seudulla tavinnut moneen vuoteen. Kitkoilla mennään.

Hannes

#5020
Minusta tuo kitkarengas vastaan nastarengas keskustelu on aivan päivän selvä asia.

1) Kokeileppa laittaa paljaalle jääpinnalle nykyisin saatavilla olevat nastakengät jalkaan ja käy kokeilemassa miltä kävely jään pinnalla tuntuu.

2) Laita jalkaan hyvän kitkan omaavat kengät ja tee sama.

Jos ylipäättää aikoo jäällä liikkua niin valinnan hetkellä varmaankin jokainen valitsee nasta kengät, siksi että niillä liikkuminen on turvallisempaa.

Eli on aivan selvä että nastarengas on jääkelillä oikea ja turvallinen valinta eikä kirkarengas tuossa tilanteessa pärjää nastarenkaalle.

Miksi valita sitten kitkarengas:

1),,änettömyys verrattuna nastarenkaaseen.
2)Harvoin tilanteita jolloin olisi tosi tarve jos ollenkan nastarenkaan pidolle.
3)Ne tilanteet joissa nastarenkaalle olisi tarve pärjään ennakoinnilla.
4)Saa laittaa renkaat huoleti alle ennen talvi tarvetta ja saa ajaa keväällä pidempään kun ei pelkoa nastojen kulumisesta.

Ja jos nyt oltaisiin niin suvaitsevaisia toisiamme kohtaan kun meillä kaikilla on eri tarpeita  niin annettaisiin jokaisen tykätä niistä renkaista mitä haluaa ja jos joku kysyy tietystä olkoon se kitka eli nastarenkaasta kokemuksia niin maltettaisiin olla väen vängällä kauppaamasta omaa mieltymystään. Jotenkin tämmöisissä keskusteluissa tulee tunne että jotkut olisi valinnut väärät renkaat ja pönkittävät tuntojaan siitä huolimatta kehumalla niitä tänne keskusteluun.

Aikoinaan oli ESSON kitkarenkaat jos joku muistaa, ne oli ensimmäiset kitkat minulla ja siitä lähtien olen aina valinnut kitkarenkaat. Kokemusta on toki nastarenkaistakin kun vaimo haluaa autoonsa nastarenkaat ja hyviltä tuntuu nekin mutta tosin hiukan äänekkäämmät.



arsik

Hannekselle +10

Eiköhän tämä kitka/nasta keskustelu ollut tässä.
Turha kenenkään päteä,koska tässä keskustelussa ei ole voittajia.


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 12.01.20 - klo:07:06
Minusta tuo kitkarengas vastaan nastarengas keskustelu on aivan päivän selvä asia.

1) Kokeileppa laittaa paljaalle jääpinnalle nykyisin saatavilla olevat nastakengät jalkaan ja käy kokeilemassa miltä kävely jään pinnalla tuntuu.

2) Laita jalkaan hyvän kitkan omaavat kengät ja tee sama.

Jos ylipäättää aikoo jäällä liikkua niin valinnan hetkellä varmaankin jokainen valitsee nasta kengät, siksi että niillä liikkuminen on turvallisempaa.

Eli on aivan selvä että nastarengas on jääkelillä oikea ja turvallinen valinta eikä kirkarengas tuossa tilanteessa pärjää nastarenkaalle.

Viime talvena aloitettu kävely nastakengillä ja tänä vuonna ostettu myös kolmannet parit ja kyllä huomasi taas kaljamalla, että edes neliveto (Koiralla) ei pärjännyt nastakengille  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

the_kapu

Ei vaan ole ollut sitä jäätäkään tänä talvena. Tiet täysin sulia. Ei se nastarengas ongelmaton ole, kuivalla asfvatilla pitää todella huonosti, jopa vaarallinen. Lisäksi tiet kuluu nopeasti ja sen takia Suomessa tiet onkin huonossa kunnossa kun nastarengasta on niin paljon.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: the_kapu - 12.01.20 - klo:10:21
Ei vaan ole ollut sitä jäätäkään tänä talvena. Tiet täysin sulia. Ei se nastarengas ongelmaton ole, kuivalla asfvatilla pitää todella huonosti, jopa vaarallinen. Lisäksi tiet kuluu nopeasti ja sen takia Suomessa tiet onkin huonossa kunnossa kun nastarengasta on niin paljon.

Minua hieman hymyilyttää tämä suppea näkemys. Suomi on 1 157km pitkä ja siihen mahtuu varmana tietä, jotka eivät ole sulia. Nastarengas ei ole kuivalla asvaltilla yhtään vaarallisempi, kuin nordic kitkarengas. Kokeile vaikka ajaa sellaisella kesällä  ;D.

Parhaan jarrutustuloksen tekniikan maailman testissä sai nastarengas, niin märällä, kuin kuivalla asvaltilla.

https://ibb.co/NWQr50K
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

the_kapu

Ei niitä selkeitä jääpintakelejä Suomessa enää usein ole. Silloinkin kitkarengas toimii, jos osaa ennakoida ja ylipäätään ajaa talviolosuhteissa.

Veikkaan että ei menee kovin kauaa enää niin nastarenkaat kielletään, tai niihin tarvitsee jonkun poikkeusluvan. Sen verran tuhoavat yleisiä teitä. Saksassa ja monessa muussa maassahan ne on jo kielletty.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: the_kapu - 12.01.20 - klo:11:21
Ei niitä selkeitä jääpintakelejä Suomessa enää usein ole. Silloinkin kitkarengas toimii, jos osaa ennakoida ja ylipäätään ajaa talviolosuhteissa.

Veikkaan että ei menee kovin kauaa enää niin nastarenkaat kielletään, tai niihin tarvitsee jonkun poikkeusluvan. Sen verran tuhoavat yleisiä teitä. Saksassa ja monessa muussa maassahan ne on jo kielletty.

Tervetuloa vaikka Keski-Suomeen, Kainuuseen tai vaikka Pohjois-Pohjanmaalle.

Maailman napa ei ole kehä 3 sisäpuolella. Ja sitä päivää joudut pitkään odottamaan, että nastarenkaat kiellettäisiin Suomessa. Siihen on ihan kansantaloudellisestikkin syynsä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

the_kapu

Mitä kansantaloudellisia syitä on nastarenkaiden käytöllä? ;D Se että tiet joudutaan päällystämään kerran vuodessa uusiksi?

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

the_kapu

Niin taisi tuo Nokian rengastestit olla fiksattuja, koska eivät olisi muuten pärjänneet. Ei tuolla ole mitään tekemistä kansantalouden kanssa. Valmistuskin on pääosin Venäjällä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: the_kapu - 12.01.20 - klo:11:51
Niin taisi tuo Nokian rengastestit olla fiksattuja, koska eivät olisi muuten pärjänneet. Ei tuolla ole mitään tekemistä kansantalouden kanssa. Valmistuskin on pääosin Venäjällä.

Kerro jotain uutta. Ihan niin, kuin muut valmistajat eivät olisi jääneet kiinni testimanipuloinnista jo ennen nokiaa. Lue ketju ajatuksen kanssa läpi, niin ei tarvitse samoja jargoneita vääntää.

https://tekniikanmaailma.fi/voiko-lehtien-rengastesteihin-luottaa-lue-tmn-testivastaavan-avoin-kirje/

"Näiden tietojen valossa uskallamme julkaista testitulokset, mutta sataprosenttisen varmoja emme tuloksista voi olla Nokian, emmekä minkään muunkaan valmistajalta saadun renkaan osalta ennen kuin tarkistustestit saadaan tehtyä."

KVG:
https://www.nokianrenkaat.fi/yritys/perustietoa/tuotanto/

Ja ei minun yhdestäkään autostani EI löydy nokian renkaita alta.

"
Kapasiteettia kasvuun

Nokian Renkaiden tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Venäjällä. Uusi tehdas on rakenteilla Yhdysvaltoihin, jotta tuotantoa saadaan monipuolistettua. Pääkonttorin yhteydessä Nokialla tapahtuvat keskitetysti tuotekehitys sekä prototyyppien ja koe-erien valmistus. Nokian-tehtaassa valmistetaan henkilöautonrenkaita, raskaita renkaita sekä kuorma-autonrenkaiden pinnoitteita.

Katso video



Venäjän-tehtaalta renkaita toimitetaan yli 35 maahan, ja Nokian Renkaat onkin Venäjän suurin kulutustavaroiden viejä. Suomen- ja Venäjän-tehtaiden henkilöautojen rengaskapasiteettia voidaan kasvattaa vuorojärjestelyin yli 20:een miljoonaan kappaleeseen. Valmistustoiminta Venäjällä tuo Nokian Renkaille kilpailuetuja. Renkaiden tuotantokustannukset ovat Venäjällä selvästi alhaisemmat kuin Suomessa ja muissa länsimaissa.

Venäjän tuotannosta noin 70 % menee vientiin. Vuonna 2018 Nokian henkilöautonrenkaista (kpl) 84 % valmistettiin Venäjällä.

Raskaat Renkaat nostaa tuotantokapasiteettiaan 50 % investoimalla Suomen-tehtaaseen kokonaisuutena noin 70 MEUR vuosien 2018−2020 aikana. Tavoitteena on kasvattaa raskaiden renkaiden tuotannon maksimikapasiteetti noin 20 miljoonasta kilosta 32 miljoonaan kiloon."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tgotj

karppa, moniko noista raskaan liikenteen renkaista on nastoitettuja, joita Suomessa valmistetaan? Ja luuletko oikeasti, että Nokian lopettaisi toimintansa tai supistaisi toimintaansa ruvetessaan kehittämään kitkoja entistä voimakkaammin?

hanneksella hyvä pointti: Kuinka moni nastarenkailla ajavista olisi valmis talvisin kävelemään PELKILL,, nastakengillä? Ja kuinka hyvin ne nastakengät pitävät esim. ruokakaupassa? (vrt. kuiva asfaltti)

Ja kyllä, itsekin vielä ajan nastarenkailla, mutta nämä ovat viimeiset nastarenkaat omalta osaltani. Olen saanut tarpeekseni siitä, että renkaiden pito katoaa ensimmäisten ajokuukausien aikana täysin, koska nastaulkonema katoaa lähes täysin jurruuttaessani paljaalla asfaltilla lähes koko ajan.

mabe

Tainnut mennä nastasarja pilalle. Tänään oli yllättävän liukasta esbååssa kun työmatkan tänne ajelin. Märkä tienpinta jäätynyt.
Rohinaa tarjosi vain kiihdytyksiin ja ropisevaa poljinta jarrutukseen.
Samaa havaitsin jo joulun jälkeen keski-suomen korkeuksilla kun nelostie äänekoski-viitasaari väli oli hyvinkin liukkaassa kunnossa.
Ihan vastaavasti alkoi tarjoamaan ojan suuntaa nastoilla kuin edellinen kitkoilla vastaavanlaisessa kelissä.

Viimeiset nastat jotka ostan. Nuokin sai halvalla tori.fi ajamattomina. Ei sovi MINUN profiilille kun pääosa ajoista on suolatulla päätieverkolla ja pk-seudun kehillä.
Ne pienemmät tiet otetaan vaan varovaisemmin kun tarve vaatii. Ei ole tarvetta kisata muita vastaan.

Piikit on pyöristyneet tai painuneet kun eivät enää anna muuta kuin pidon kuvitelman rohisemalla.
Ajettu 70k joten nastat alla ehkä sen 30k. Kolmas talvi ja liukasta on jo nastoillakin. Pintaa on, pitoa ei.
Sama kävi kitkoilla jotka kolmannen talven kohdalla muuttuivat liukkaiksi.

Vekkula

Kakkosautolla lähti 4:s talvi Hakkapeliitta 7 nastoilla ja kaikki nastat tallella ja kulutuspinnan yläpuolella.
Kilsoja toki tulee aika vähän, vajaa 60tkm nyt mittarissa kun neljä vuotta ajettu, talvet pääkaupunkiseutuajelua käytännössä paljaalla asfaltilla.
Samoin kahdella edellisellä ykkösautolla ei nastan nastaa irronnut ja kaikki nastat tuntuu kädellä kokeillen olevan kulutuspinnan päällä, itsellä tulee vajaa 30tkm/vuosi.
Nyt pitkästä aikaa kitkat alla
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: mabe - 13.01.20 - klo:10:58
Tainnut mennä nastasarja pilalle. Tänään oli yllättävän liukasta esbååssa kun työmatkan tänne ajelin. Märkä tienpinta jäätynyt.
Rohinaa tarjosi vain kiihdytyksiin ja ropisevaa poljinta jarrutukseen.

Eihän nasta voi pitää märästä jäätyneellä asfaltilla. Nastan pitää pureutua jäähän, jotta siitä voisi saada teoriassa jotain apua. Eli jäätä tarvitaan paksumpi kerros.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 13.01.20 - klo:12:10
Eihän nasta voi pitää märästä jäätyneellä asfaltilla. Nastan pitää pureutua jäähän, jotta siitä voisi saada teoriassa jotain apua. Eli jäätä tarvitaan paksumpi kerros.
Tästä hyvä esimerkkitapaus eilisillalta Turusta. Olin kaverini kyydissä palailamessa harrastusten parista kotiin päin ja loppumatkasta olikin yllättäen jo märän asvaltin sijasta mustaa jäätä tarjolla. Auto lähti mutkassa luistoon keskellä mutkaa ja kaverini painoi vaistomaisesti jarrupoljinta. Nooh, onneksi luisto loppui vaikkakin auto jarrutuksen vaikutuksesta hetken puskikin. Onni onnettomuudessa ettei päädytty alaspäin viettävän penkan pohjalle. Hänelläkin on autossaan alla yhden talven ajetut nastarenkaat, mutta ei tuossakaan tilanteessa niistä paljon apuja ollut kun tilannenopeutta oli liikaa ja tien kallistus oli ojaan päin.

Täällä Lounais-Suomessa ei ole lumesta juuri ollut tietoa, mutta mustaa jäätä on silloin tällöin tarjolla kun lämpötilat sahaa jatkuvasti -5 ja +5 väliä. Nastat eivät yksinkertaisesti tuohon ohkaiseen jäähän pure ja ainoa lääke onkin kuskin riittävä tarkkaavaisuus.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 11.01.20 - klo:23:41
Olemalla ajamatta säästää asfalttia ja pienentää autoilun aiheuttamia ympäristövaikutuksia sekä pienhiukkasia paljon enemmän kuin ajamalla vaikka kitkarenkailla. Rengasvalinnalla on vaan näihin pienempi vaikutus.

Aivan. Toisaalta minusta tuntuu, että me puhumme nyt hieman eri asioista. On selvää, että auton käytöstä luopumalla tai käyttöä vähentämällä saa aikaan suuremmat ympäristövaikutukset kuin vaihtamalla renkaat toisenlaisiin. Niin halutessaan jokainen voi kohdallaan tehdä tällaisen valinnan.

Olen kuitenkin yrittänyt miettiä tätä yleisemmällä tasolla. Toisin sanoen, mitä yhteiskunta voisi tehdä tienpidon kustannusten pienentämiseksi, ajomukavuuden parantamiseksi ja ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Tässä suhteessa kaikki keinot eivät ole samalla viivalla.

Me pääsisimme eroon liikenteen hirvivahingoista ampumalla kaikki hirvet. Se ei kuitenkaan eri syistä ole mahdollista. Samalla tavoin tiepidon kustannukset ja autoilun ympäristövaikutukset vähenisivät tai lakkaisivat kokonaan, jos autoilua ryhdyttäisiin kovalla kädellä rajoittamaan. Eri syistä, eikä vähiten poliittisista, tämä ei kuitenkaan ole mahdollista. Tämän vuoksi katse on suunnattava toisiin, pehmeämpiin keinoihin. Eräs niistä on nastoittamattomien talvirenkaiden osuuden kasvattaminen. Se ei välttämättä ole kaikista keinoista tehokkain, mutta se voi hyvin olla mahdollista keinoista yksi tehokkaimmista. Siihen viittaa mm. se, että Ruotsissa ja Norjassa ko. keino on otettu käyttöön.

58make

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 13.01.20 - klo:13:30
Kyllä puree niin pirusti.
Conti 3 nastarengas alla ja puree kuin kesäkelillä iljanteisellakin pinnalla.
Pitoa löytyy.

Uskotko edes itse tuohon satuusi?
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 13.01.20 - klo:13:30
Kyllä puree niin pirusti.
Conti 3 nastarengas alla ja puree kuin kesäkelillä iljanteisellakin pinnalla.
Pitoa löytyy.

Mihin se mahtaakaan purra, kun jäätä ei ole sen vertaa, että siitä saisi pitoa.

mattinen

#5039
Lainaus käyttäjältä: Hannes - 12.01.20 - klo:07:06
Ja jos nyt oltaisiin niin suvaitsevaisia toisiamme kohtaan kun meillä kaikilla on eri tarpeita  niin annettaisiin jokaisen tykätä niistä renkaista mitä haluaa.

Onkos täällä loppujen lopuksi esiintynyt kovinkaan paljon sellaista ilmapiiriä, etteikö jokainen saisi tykätä juuri niistä renkaista mitä haluaa? Olen esimerkiksi ollut huomaavinani, että ”Karppa” tykkää aika paljon nastarenkaista. Hän on katsonut ne ajotapaansa, ajokalustoonsa ja ennen kaikkea ajo-olosuhteisiinsa nähden välttämättömiksi. Itselläni ei ole tähän mitään huomautettavaa, ja on vaikea nähdä, miksi muillakaan olisi. Hän on tehnyt oman valintansa omista lähtökohdistaan. Mielestäni juju on juuri tuossa valinnassa. Toisin sanoen, asiaa on punnittu, jonka jälkeen on tehty tietty johtopäätös. Itse epäilen, että Suomessa on suuri joukko autoilijoita, jotka tällaista punnintaa eivät suorita. Toisin sanoen, nastarenkaista ”tykätään” lähinnä siksi, että ne ovat ”oletustalvirenkaat”. Ne hankitaan tottumuksesta ilman sellaista analyysiä, johon esimerkiksi Karppa rengasvalintansa perustaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy