Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

V60

ID.3 ja Passat ovat siis muuten autoina verrattavissa keskenään? Eiköhän verrokeilla sähkö vs. bensa, ole kuitenkin 2-300 kg painoeroa. Aikamoisen hyppäyksen saa akkutekniikka ottaa, että sähköauto on kevyempi.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Pihistelijä

Rengaskulut ainakin nousevat sähköautojen myötä. Lattiaan sijoitetut akut vaativat isot renkaat. Ne taas maksavat. Esim. ID. 3:n 19-20 tuuman renkaat ovat huomattavasti kalliimmat kuin nyt Golfin normaalikoko 205/55R-16.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä


  • 215/55R18
  • 215/50R19
  • 215/45R20

Nuo ID.3:n rengaskoot ovat niin eksoottisia, että niitä on vaikea edes löytää. Nekin mitä löytää ovat todella kalliita. Sen minkä sähkössä säästää, sen renkaissa menettää.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

sakal83

SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 13.10.19 - klo:10:05
Nuo ID.3:n rengaskoot ovat niin eksoottisia, että niitä on vaikea edes löytää. Nekin mitä löytää ovat todella kalliita. Sen minkä sähkössä säästää, sen renkaissa menettää.

Sähköauton ostajathan ensimmäisenä ajattelee lompakollaan, kun katsoo miten arvo sulaa vielä silmissään, kun uusia malleja pidemmällä rangella pukkaa markkinoille  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jamo75

Mitä itsellä nyt on reilut 20v ollut itse maksettuja autoja niin en ole KOSKAAN ostanut uusia renkaita.
ja kyllä sen 18 tuumaiseen renkaan voi valita tohon max varustelutasoon jos haluaa.

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 13.10.19 - klo:10:05

  • 215/55R18
  • 215/50R19
  • 215/45R20

Nuo ID.3:n rengaskoot ovat niin eksoottisia, että niitä on vaikea edes löytää. Nekin mitä löytää ovat todella kalliita. Sen minkä sähkössä säästää, sen renkaissa menettää.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

ile

#4626
Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 12.10.19 - klo:23:04
Jep, Ile vaan täällä uhonnut pitkän aikaa miten vanha kolmen litran iso tölkki olisi jotain hienoa kippoihin verrattuna. Sähköisellä tarkalla voimanjaolla ei vaan noita perinteisiä ongelmia synny tässäkään 8)
pahoittelut kauan sitten käytetystä ”kippo-vertauksesta”. Olisi kuitenkin ihan ok pitää nälvimiset minimissään näissä ketjuissa ja vielä pysyä aiheessa.

Talvirenkaiden osalta tosiaan käyttövoimalla tai voimansiirrolla ole paljon tekemistä renkaiden valintaan. Tietääkseni samat säännöt pätee hidastuvuuteen tai hallittavuuteen, jos esim lähtee lapasesta.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 12.10.19 - klo:21:11
En muuten ymmärrä miksi jo niin monessa autossa täällä Päijät-Hämeessä on jo nastat. Ulkona on +10 C eikä yöpakkasista tietoakaan. Keli ei todellakaan vaadi talvirenkaita.

Juuri äsken olin lenkillä ja kuuntelin kun pari autoa lähti liikennevaloista nastat ropisten ja täällä Vantaalla on +12c lämmintä... melkein voisi sanoa että pahaa teki  :-X
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 13.10.19 - klo:10:05

  • 215/55R18
  • 215/50R19
  • 215/45R20

Nuo ID.3:n rengaskoot ovat niin eksoottisia, että niitä on vaikea edes löytää. Nekin mitä löytää ovat todella kalliita. Sen minkä sähkössä säästää, sen renkaissa menettää.

Eiköhän näitäkin rengaskokoja ala tulemaan markkinoille kun ostajia alkaa ilmaantumaan.  ::)
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 13.10.19 - klo:10:21
Onko jokin este laittaa tilalle vaikka 235/50r18?

Näissä saattaa vanteetkin olla normaalia kapeammat.

Mukavastihan se tämäkin topic rönsyilee nyt ihan eri aiheeseen. Taitaa nastapojilta jäädä iideekolmonen ostamatta jos ei nokia tee tuon kokoisia nastoja?  ::) ::)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 13.10.19 - klo:07:04
Rengaskulut ainakin nousevat sähköautojen myötä. Lattiaan sijoitetut akut vaativat isot renkaat. Ne taas maksavat. Esim. ID. 3:n 19-20 tuuman renkaat ovat huomattavasti kalliimmat kuin nyt Golfin normaalikoko 205/55R-16.

Jaa. Konan sähköversiossa näkyy olevan täsmälleen sama rengakoko kuin Passatissani. Vain toisessa noista on akku lattiassa...

Jos haluaa säästää, niin kannattaisiko valita 18 tuumaiset Id.3:een?

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 13.10.19 - klo:10:05

  • 215/55R18
  • 215/50R19
  • 215/45R20

Nuo ID.3:n rengaskoot ovat niin eksoottisia, että niitä on vaikea edes löytää. Nekin mitä löytää ovat todella kalliita. Sen minkä sähkössä säästää, sen renkaissa menettää.

ID.3 tulee niin isolla volyymillä markkinoille, että ihan takuulla siihen tehdään renkaitakin. Noiden tilaaminen tulee vaatimaan ihan yhtä monta klikkausta kuin Golfinkin renkaiden. Ala on ylipäätään siirtymässä paremmin rullaavien suurihalkaisijaisten renkaiden käyttöön. Erot noiden ja Golfin perusrenkaidennvälillä tulevat olemaan katettu parin bensatankin matkalla. Pienemmissä autoissa yleensä on pienemmät ja halvemmat renkaat.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: V60 - 13.10.19 - klo:07:00
ID.3 ja Passat ovat siis muuten autoina verrattavissa keskenään? Eiköhän verrokeilla sähkö vs. bensa, ole kuitenkin 2-300 kg painoeroa. Aikamoisen hyppäyksen saa akkutekniikka ottaa, että sähköauto on kevyempi.

Sisätiloiltaan niiden pitäisi olla verrattavissa toisiinsa. Voimalinjan vähäisemmän tilantarpeen ansioista voidaan käyttää pienempää koria, joka on yksi tekijä, mikä mahdollistaa massan keventymisen.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.10.19 - klo:10:30
Sähköauton ostajathan ensimmäisenä ajattelee lompakollaan, kun katsoo miten arvo sulaa vielä silmissään, kun uusia malleja pidemmällä rangella pukkaa markkinoille  ;D.

Sähkötekniikan parantumisen aiheuttamalta hintaeroosiolta eivät ole polttiksetkaan turvassa. Siinä vaiheessa, kun essonbaarin peräpyödässäkin pahimmat fobiat ovat helpottaneet ja sähköautoka on jo markkinoila, käytettyjen polttisten ylitarjonta tulee iskemään pahasti  polttisten arvoon.

tet

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 13.10.19 - klo:15:04
Siinä vaiheessa, kun essonbaarin peräpyödässäkin pahimmat fobiat ovat helpottaneet ja sähköautoka on jo markkinoila, käytettyjen polttisten ylitarjonta tulee iskemään pahasti  polttisten arvoon.

En oikein usko, että käytetyistä polttiksista voisi tulla ylitarjontaa siksi, että uusia sähköautoja on saatavilla. Se vaatisi, että kovin moni tekisi valintansa uuden sähköauton ja käytetyn polttiksen välillä. Eiköhän käytetyt polttikset kelpaa vielä pitkään niille, jotka niitä nytkin ostavat. Niille siellä esson baarin peräpöydässä istuville ainakin. Ja käytettyjen polttisten määrä vähenee tulevaisuudessa, ei suinkaan lisäänny, kun osa uusien autojen ostajista valitsee sähköauton. Arvonkehityksen määrää se, väheneekö määrä nopeammin vai hitaammin kuin kysyntä. Vaikea sanoa varmasti, mutta veikkauksena voisin heittää lonkalta, että kenties samaa tahtia.

Jaa, eipä paljon ketjun aiheeseen liittynyt tämä(kään) kirjoitus... :P
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 13.10.19 - klo:15:04
Sähkötekniikan parantumisen aiheuttamalta hintaeroosiolta eivät ole polttiksetkaan turvassa. Siinä vaiheessa, kun essonbaarin peräpyödässäkin pahimmat fobiat ovat helpottaneet ja sähköautoka on jo markkinoila, käytettyjen polttisten ylitarjonta tulee iskemään pahasti  polttisten arvoon.

Miten se romuttaa käyttöarvon omaavan polttomoottori autojen arvoa vai olisiko, niin että jos ihmiset eivät innostu ostamaan sähköautoja, niin se tuleekin vaikuttamaan johonkin ihan muuhun?

Ei ole ensimmäinen kerta, kun ihmisiä yritetään pakolla ohjata eikä se toimikkaan...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pihistelijä

Jos ostit vuosi sitten e-Golfin, maksoit siitä 42 000 ,. Nyt sen ovh. on enää 35 000 ,. Vuoden vanhan käytettysi arvo on korkeintaan 32 000 ,. Vuoden arvon aleneminen 10 000 ,. Ei paljon lämmitä pienet sähkökulut! Sähköautoa ei kannata hankkia ennen kuin tekniikka on kypsynyt ja hinnat vakiintuneet kuten esim. nyt 4K televisioissa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Banned

Passat GTE

a4b8

On kyse poikkeuksellisesta hinnanalennuksesta. Hinta voi laskea tai nousta yllättäen useita tuhansia. Esim. WLTP tapauksissa hinnastot meni uusiksi monen merkin/mallin kohdalla, sillä perusteella ei kannata laskea vuotuista arvonalennusta eipä myöskään arvonkohoamista.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

jt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 13.10.19 - klo:13:03
ID.3 tulee niin isolla volyymillä markkinoille, että ihan takuulla siihen tehdään renkaitakin. Noiden tilaaminen tulee vaatimaan ihan yhtä monta klikkausta kuin Golfinkin renkaiden. Ala on ylipäätään siirtymässä paremmin rullaavien suurihalkaisijaisten renkaiden käyttöön. Erot noiden ja Golfin perusrenkaidennvälillä tulevat olemaan katettu parin bensatankin matkalla. Pienemmissä autoissa yleensä on pienemmät ja halvemmat renkaat.
Toki renkaitakin alkaa tulemaan enemmän jälleenmyyntiin kunhan ID.3 on siirtynyt massatuotantoon ja siitä vielä vähän aikaa. Ja eihän uuteen autoon vielä renkaita tarvita jälleenmyynnin kautta pahemmin, joten kuluttaja jälleenmyynnin nousuun kestää aika-massatuotantoon + massatuotantoa jonkun aikaa + pari vuotta lisää että tarve rengasjälleenmyynnille. Sitä ennen turha suuremmasti ostaa varastoon vanhenemaan. Joten kyllä tuossa jokunen vuosi vierähtänee.

Nuo kapeammat rengaskoot lienevät kulutusoptimoinnin ajamaa, sähkössä renkaan vierintävastuksella lienee suhteessa enemmän merkitystä kuin polttiksessa.

BTW. vaihteeksi lähes rengasaiheinen viesti, jospa yleinen sähkön ylistys ja kauhistelu joka ei liity renkaisiin mitenkään mahtuisi sinne sähköautoketjuun :)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

teräksenharmaa

Vastaukset Karpalle ja pihistelijälle sähköautokeskustelussa.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jt - 13.10.19 - klo:22:54
Ja eihän uuteen autoon vielä renkaita tarvita jälleenmyynnin kautta pahemmin, joten kuluttaja jälleenmyynnin nousuun kestää aika-massatuotantoon + massatuotantoa jonkun aikaa + pari vuotta lisää että tarve rengasjälleenmyynnille.

Tarviihan uuteen autoon talvirenkaat. Kun itse ostin Leonin pari vuotta sitten, olisi talvirenkaat vanteilla maksaneet autoliikkeessä 1500 euroa. En ottanut niitä, vaan tilasin netistä (renkaatvaihtoon.fi). Nokia Hakkapeliitta R2 205/55R16 kevytmetallivanteilla maksoivat 750 euroa, siis puoleen hintaan autoliikeeseen verrattuna. ID.3:n 215/55R18 talvirenkaat vanteineen maksaisivat samassa nettikaupassa 1500 euroa eikä olisi edes Hakkapeliitta R3:sia valikoimassa. Tulisi 750 euroa lisäkustannuksia Leonin 16-tuumaisiin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Vekkula

^ Pihistelijä olisi saanut pihisteltyä huomattavasti enemmän kun olisi tilannut Ecomotiven toisen rekisteriotteeseen merkityn vakiokoon, 195/65R15.
Renkaat ja vanteet edullisemmat ja kapeammalla renkaalla vielä pihimpää rullailla menemään.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

tet

Lainaus käyttäjältä: Banned - 13.10.19 - klo:22:37
Eikö tätä palstaa moderoi enää kukaan?

Ei. Jos laitat ylläpidolle ilmoituksen joka viestissä olevan "Ilmoita valvojille"-napin kautta, saattaa palstanpitäjä reagoida.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

sahtiwaari

Nyt alla michelin x-north 3 talvirenkaat, edessä 3v vanhat nastat suht hyvin tallella ja takana 5v vanhat ei nastoja juuri tallella, eli uudet renkaat pitää ostaa. Ollut liisarina niin ajettu vissiin eturenkaat loppuun ja vaihdettu 2 uutta rengasta.

Nyt mietin ostanko michelin x-ice 4:set 590e vs hakkapeliitta 9 620e. Michelinissä 250 nastaa, nokialaisissa 190. Aiemmassa autossa 2003 passatissa oli 3-4 talvea hakkapeliitta 8:t ja ne oli tosi hyvät renkaat koko tuon ajan ja nastat säilyivät hyvin, joten sen puolesta nokialaiset houkuttaisi enemmän.
Skoda Octavia Combi 1.6TDI 110 GreenLine 2015

Foxit

#4643
Lainaus käyttäjältä: sahtiwaari - 14.10.19 - klo:10:57
Nyt alla michelin x-north 3 talvirenkaat, edessä 3v vanhat nastat suht hyvin tallella ja takana 5v vanhat ei nastoja juuri tallella, eli uudet renkaat pitää ostaa. Ollut liisarina niin ajettu vissiin eturenkaat loppuun ja vaihdettu 2 uutta rengasta.

Nyt mietin ostanko michelin x-ice 4:set 590e vs hakkapeliitta 9 620e. Michelinissä 250 nastaa, nokialaisissa 190. Aiemmassa autossa 2003 passatissa oli 3-4 talvea hakkapeliitta 8:t ja ne oli tosi hyvät renkaat koko tuon ajan ja nastat säilyivät hyvin, joten sen puolesta nokialaiset houkuttaisi enemmän.
Mikäli arvostat pienempää nastamelua ja pidempää kestoikää niin valitse x-ice 4 :t. Ainakin Tuulilasin talvirengastestissä (11/2019) verrokkina ollut Continentalin kitkarengas VikingContact 7 :t päihitti nuo Nokian Hakkapeliitta 9 :t. Esimerkiksi melusta X-Ice 4 :t sai arvosanaksi täydet viisi pistettä 9 :en jäädessä kahteen. Nokialaisessa on myös pehmeämpi kumiseos joka kielii huonommasta kulumiskestävyydestä tulevaisuudessa varsinkin jos ajokilometreja tulee paljon. Silti suosittelen kokeilemaan nykyaikaisia pohjoismaisia kitkarenkaita mikäli tällaisista ei ole aiempaa kokemusta. Esimerkiksi Tuulilasin testissä jäällä ajettavuutta testattaessa kellotettiin kitkarenkaalla paras kierrosaika.

Tuulilasissa renkaiden (koko 225/50 R17) paremmuusjärjestys oli siis:
1. Continental IceContact 3 FlexStud, yht. 88 p
2. Michelin X-Ice North 4, yht. 80 p
3. Continental Vikingcontact 7, yht. 76 p (Pohjoismainen kitkarengas)
4. Nokian Hakkepeliitta 9, yht. 75 p

Loput sitten perässä kohtalaisin tuloksin ja hännän huippuna Sailunin Ice Blaze WST3, jota pidettiin talvikelillä jopa vaarallisena.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

sahtiwaari

Kiitos mielipiteestä Foxit. Micheliniä puoltaisi kyllä tuo nastojen lukumäärä, ajomelu ja kesto, varsinkin kun itse tulee ajettua paljon. Hinnassa ei ole juuri eroa laatumerkkien välillä joten sillä ei ole väliä. Continentalin icecontact3:set irtoaisi myös 600e hintaan tähän 205/55/16 kokoluokkaan.

Ainoa mikä Michelinissä mietityttää, on oma ja tuttavien/työkavereiden mielikuva nastojen irtoaminen herkemmin muihin laatumerkkeihin verrattuna. Työkaverilla oli joitain vuosia sitten Michelinin testivoittajarenkaat ja ensimmäisen talven jälkeen puolet nastoista olivat lähteneet irti. Toki ajotyylikin vaikuttaa. Myös oman autoni takarenkaat ihmetyttää, miten on noin hyvin lähtenyt nastat irti vaikka kulutuspinnan puolesta rengas näyttää todella hyvältä.

Ehkä päädyn ostamaan x-ice 4:set ja jos nastat lähtee herkästi irti niin olkoon sitten ensimmäinen ja viimeinen michelinin nastasarja omalla kohdallani.
Skoda Octavia Combi 1.6TDI 110 GreenLine 2015

Foxit

Lainaus käyttäjältä: sahtiwaari - 14.10.19 - klo:15:45
Kiitos mielipiteestä Foxit. Micheliniä puoltaisi kyllä tuo nastojen lukumäärä, ajomelu ja kesto, varsinkin kun itse tulee ajettua paljon. Hinnassa ei ole juuri eroa laatumerkkien välillä joten sillä ei ole väliä. Continentalin icecontact3:set irtoaisi myös 600e hintaan tähän 205/55/16 kokoluokkaan.

Ainoa mikä Michelinissä mietityttää, on oma ja tuttavien/työkavereiden mielikuva nastojen irtoaminen herkemmin muihin laatumerkkeihin verrattuna. Työkaverilla oli joitain vuosia sitten Michelinin testivoittajarenkaat ja ensimmäisen talven jälkeen puolet nastoista olivat lähteneet irti. Toki ajotyylikin vaikuttaa. Myös oman autoni takarenkaat ihmetyttää, miten on noin hyvin lähtenyt nastat irti vaikka kulutuspinnan puolesta rengas näyttää todella hyvältä.

Ehkä päädyn ostamaan x-ice 4:set ja jos nastat lähtee herkästi irti niin olkoon sitten ensimmäinen ja viimeinen michelinin nastasarja omalla kohdallani.
Onko sinulla kokemuksia pohjoismaisista kitkarenkaista? Niiden kanssa ei pitäisi olla ongelmia nastojen kiinni pysymisessä.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

sahtiwaari

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 14.10.19 - klo:15:57
Onko sinulla kokemuksia pohjoismaisista kitkarenkaista? Niiden kanssa ei pitäisi olla ongelmia nastojen kiinni pysymisessä.
En osta kitkoja kun joutuu joskus huonollakin kelillä ajelemaan ja autoa lainaa välillä vähän kokemattomampikin kuski.
Skoda Octavia Combi 1.6TDI 110 GreenLine 2015

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: sahtiwaari - 14.10.19 - klo:16:04
En osta kitkoja kun joutuu joskus huonollakin kelillä ajelemaan ja autoa lainaa välillä vähän kokemattomampikin kuski.

Samoin, ainostaan kitkoilla olen ollut kaksi kertaa normaaliajolla pyörähtänyt maantiellä ja siksi en ajaa enää koskaan kitkoilla.

Jultsu

Joo, kerran näin rosvon kadulla (oli halloween ja lapset olivat pukeutuneet rosvoiksi), en enää tämän jälkeen kävele julkisilla paikoilla ilman kääntöveistä taskussa ja nyrkkirautaa rystysillä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Jultsu

Ainiin ja, unohdin mainita! Aina kun olen käyttänyt sinistä lippalakkia, on WTC torneihin törmätty terroristien toimesta. Tämän vuoksi en käytä enää ikinä sinistä lippalakkia, ainoastaan vihreitä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy